Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 25 1 2 12 13 14 15 16 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920947 07/02/2015 23:08
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
@Torshov-Simen:

Bare for å klargjøre, hvorfor er du mot fatbike i skiløypa? Er det fordi de ødelegger løypa, eller kun fordi det ikke er ski? Min oppfatning av hva du mener etter å ha lest innleggene dine er at det er kun fordi det ikke er ski, men gjerne bekreft eller avkreft.

Lars Olav
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1920960 08/02/2015 07:23
Dan Offline
More than words
More than words
Kort skisesong er bra for fatbike, siden den perioden hvor fatbike er overlegent både ski og vanlige terrengsykler er når snøen begynner å råtne mot slutten av vinteren. Når det er slutt på preppingen så gjenstår noen uker hvor man har hele løypenettet helt for seg selv. Gleder meg allerede! ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1920962 08/02/2015 07:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Espen W
Faktum er at de siste vintrene, fra ca 2010 har det vært svært mye snø i marka, og spesielt over ca 250moh.
Men er man oppriktig redd for at skiføret blir mer og mer usikkert så betyr jo det at alternative bevegelsesformer må oppmuntres umiddelbart, slik at man får en smooth overgang og forsikrer at folk er i bevegelse også om vinteren når snødekket forsvinner fullstendig. Jeg leste at det bare er 5% sjanse for skiføre i Nordmarka i 2050, og tiden går kjapt.
Dette er jo et kjempeargument for å begynne å legge tilrette nå for fatbike, vinterjogging, etc. så takk for at du minnet meg på dette, min gode klubbkompis ICON_SMILE

Jeg tror du overkompliserer dette.
Folk flest klarer å se om det er snø eller ikke og tilpasse aktivitetene etter det. Uten snø beveger folk seg på beina eller sykkel enten det er juli, januar eller april uten at de trenger å "øve" på det mens det fortsatt er snø. Men de kommer jo ikke til å trenge feitsykkel da, den mister jo sin eneste misjon hvis det ikke lenger er skiløyper å sykle i.

Bymiljøetaten prepper de bynære områdene, og de sier at det er fullt lovlig å bevege seg mellom sporene uten ski. Skiforeningen prøver dessverre å skremme folk fra fullstendig lovlig oppførsel, så derfor følger jeg og mange andre ikke henstillingen, men kjører selvsagt med dekktrykk som setter mindre avtrykk enn en langrennski.
Skiforeningen bør i det minste starte med å definere sine løyper før de kanskje uvitende skremmer folk til å bli i sofaen.

Det er 2600 kilometer skiløyper i Oslomarka og Bymiljøetaten prepper 350 av dem, så jeg tror det er greit å regne Skiforeningen som hovedaktør fortsatt.
Og den juridiske lovligheten av å bevege seg i løypa har jeg aldri diskutert, jeg har stilt spørsmål med hvor lurt det er å gjøre det.
Lobbyvirksomhet er riktig vei å gå; tillatelse først, sykling etterpå :-)

Det som er litt artig er at hele denne debatten kommer ca 30 år etter at man hadde den nøyaktig samme debatten og de samme argumentene mot skøyting.
Skiforeningen advarte folket mot skøyting i løypene. Selv eliteløpere på landslaget rapporterte at de ble trakassert da de var ute og trente. De tradisjonelle som lukket øynene for alt nytt stod på at ''langrenn var klassisk stil, basta'' og ville ha totalforbud mot skøyting.
Så ble det omsider lagt til rette for begge deler, og det var ikke så forbasket vanskelig, selv om resultatet var at aktive løpere hadde kommet på etterskudd av utenlandske konkurrenter som hadde fått trene i skikkelige skøyteløyper.
Eliteløperne kalte Skiforeningen for ''foreningen til skiskøytingens glemme'' istedenfor mottoet ''foreningen til skiidrettens fremme''.

Selv om en uvøren skøyter kan fullstendig pulverisere et klassisk spor så går denne sameksistensen fortsatt rimelig bra.

Nettopp, skøyting har sklidd inn som en naturlig del av skiløypene.
Og du husker sikkert at Skiforbundet var strekt engasjert i å få løypene "godkjent" for skøyting med henvisning til behovet for rekruttering av eliteløpere med anstendig skøytekapasitet.
Igjen påvirkning, ikke sivil ulydighet, er veien å gå.

Jeg vet at det finnes mer moderate krefter innen Skiforeningen, og vi kontaktet dem og hadde god dialog i en periode for to år siden. Med tanke på det som du nevnte med stadig kortere vintere så tror jeg at man har et godt grunnlag for å ta opp dialogen også med dem.

Tipp topp, tommel opp, da vet du jo hvordan det bør gjøres da ;-)

Redigert av Torshov-Simen; 08/02/2015 14:42.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: quattro] #1920963 08/02/2015 07:33
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: quattro
@Torshov-Simen:

Bare for å klargjøre, hvorfor er du mot fatbike i skiløypa? Er det fordi de ødelegger løypa, eller kun fordi det ikke er ski? Min oppfatning av hva du mener etter å ha lest innleggene dine er at det er kun fordi det ikke er ski, men gjerne bekreft eller avkreft.

Jeg er i mot kun fordi de som produserer løypene ikke ønsker sykler der og fordi å "ta seg til rette" mot deres ønske bare skaper negativ oppmerksomhet rundt syklister.

Som jeg har skrevet tidligere; den dagen Skiforeningen/andre løypelag ønsker dem velkommen i løypene så gjør jeg det samme.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920968 08/02/2015 07:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen
@Torshov-Simen:

Jeg er i mot kun fordi de som produserer løypene ikke ønsker sykler der og fordi å "ta seg til rette" mot deres ønske bare skaper negativ oppmerksomhet rundt syklister.

Men du synes det er greit å sykle stier om sommeren selv om motargumentene er nøyaktig det samme?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1920970 08/02/2015 07:58
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: GeirK
@Torshov-Simen:

Men du synes det er greit å sykle stier om sommeren selv om motargumentene er nøyaktig det samme?

Hvem produserer stiene?

Redigert av Torshov-Simen; 08/02/2015 08:04.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1920971 08/02/2015 07:59
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Dan
Kort skisesong er bra for fatbike, siden den perioden hvor fatbike er overlegent både ski og vanlige terrengsykler er når snøen begynner å råtne mot slutten av vinteren. Når det er slutt på preppingen så gjenstår noen uker hvor man har hele løypenettet helt for seg selv. Gleder meg allerede! ICON_SMILE

Må jo nesten være svensk for å kjøpe en sykkel som bare funker optimalt noen uker i året ;-)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920972 08/02/2015 08:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
@Torshov-Simen:

Hvem produserer stiene?

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men her er det kommunen i samarbeid med skikklubben som produserer en del av stiene

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1920973 08/02/2015 08:08
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men her er det kommunen i samarbeid med skikklubben som produserer en del av stiene

Her er det et større "problem" at gamle stier med ukjente opphavsmenn gror igjen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920975 08/02/2015 08:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De som tar seg til rette her er jo de som mener at deres personlige oppfatning går foran friluftsloven.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920976 08/02/2015 08:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her er det et større "problem" at gamle stier med ukjente opphavsmenn gror igjen

Men mener du at jeg skal rette meg etter de som lager stier på dugnad og mener at jeg ikke burde sykle der?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1920978 08/02/2015 08:16
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Men mener du at jeg skal rette meg etter de som lager stier på dugnad og mener at jeg ikke burde sykle der?

Hvis de med tillatelse fra grunneier/kommune har ryddet og anlagt en sti der det før ikke var en sti og ikke ønsker syklister der;Ja

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1920979 08/02/2015 08:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

De som tar seg til rette her er jo de som mener at deres personlige oppfatning går foran friluftsloven.

Du har ennå ikke svart på mitt innlegg om randonister i alpinløyper, svar på det så prates vi om dette etterpå.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1920990 08/02/2015 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Ja, når heisen ikke går kan det ikke være noe problem. I åpningstiden vil det utgjøre en sikkerhetsrisiko slik at det finnes logiske argumenter mot - langt utover "synes ikke noe om", "ønsker ikke" og "skjønner ikke hvorfor...".

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1920997 08/02/2015 09:18
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Egentlig en artig diskusjon gitt hvor høylytt det er her inne på forumet når noen har flyttet en stein som gjør sticruxet enklere. Flere her som har en svært egoistisk vinkling mht å være tolerante. At fatbike-i-skiløypa vekker så sterke følelser hos mange må vi fatbikere også ta inn over oss. En Pegida eller IS tilnærming til problematikken gjør bare vondt verre. Kommer det et forbud mot fabikes i enkelte løyper så har vi oss selv å skylde - ikke andres konservatisme.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sls] #1921002 08/02/2015 09:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sls
Egentlig en artig diskusjon gitt hvor høylytt det er her inne på forumet når noen har flyttet en stein som gjør sticruxet enklere. Flere her som har en svært egoistisk vinkling mht å være tolerante. At fatbike-i-skiløypa vekker så sterke følelser hos mange må vi fatbikere også ta inn over oss. En Pegida eller IS tilnærming til problematikken gjør bare vondt verre. Kommer det et forbud mot fabikes i enkelte løyper så har vi oss selv å skylde - ikke andres konservatisme.

Hva med de sterke følelsene som terrengsykling og landeveissykling vekker om sommeren?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921006 08/02/2015 09:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Etter min mening skal fremmedfrykten og intoleransen i samfunnet diskuteres i hjel og ikke ties i hjel. Den skal ansvarliggjøres og tvinges til å argumentere slik at den kollapser på sin egen urimelighet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921018 08/02/2015 10:20
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Her sitter jeg med sår hals etter at gårsdagens 6 timers tur (kombinasjon av skiløyper og faktisk pløying av traseen over Kikuttoppen til glede for skiløpere og andre) ble avbrutt av lange og kalde pauser for å prate med folk som syntes fatbiken var det kuleste de noensinne hadde sett. Mange hadde fått med seg ''debatten'' i pressen, og de lurte på hva i alle dager som var galt med Skiforeningen og andre nay-sayers, da de selv så hva det var snakk om og at den satt igjen mindre spor enn deres egne ski. De var også imponert over at den flyttet seg så vanvittig mye kjappere enn de greide å gå på ski. (Her ligger det en utfordring i å avpasse farten når man treffer skiløpere, slik vi sykler pent og forsiktig forbi fotgjengere på sommeren.)
De som har sterke følelser mot bruk av fatbike på vinteren på traseer som for eksempel den offentlige grusveien på vestsiden av Sognsvann er enten stort sett uinformert (eller bevisst feilinformert fra usual suspects) om hva det er for noe og har forståelig nok motforestillinger hvis deres referansegrunnlag for sykkel på snø er raseringen som sykler med tynne dekk ofte gjør av snøunderlag. Når de fleste av disse får sett en live så blir de oppgitt over hele diskusjonen og til dels svært irritert over at de har blitt bevisst feilinformert.

MagnusSc sin kommentar fra den andre tråden:
''Samme erfaring etter noen hundre meter i skisporet med fatbikeen i går (Kobberhaughytta - Blankvann og Skjennungstua - Heggehullet). Flere brede glis og hyggelige kommentarer enn jeg noen gang har fått med ski på beina. Burde tydeligvis sykle MER i skisporet ettersom det sprer så mye glede!''

Ang Skiforbundet og skøyting i sin tid så er det en god analogi. NCF er veldig klar over fatbike og uoffisielt NM ble arrangert i vinter, og offisielt kommer neste år. I tillegg er det god sjanse for at det kommer et stort internasjonalt etappe fatbikeritt til landet i 2016.
Mao ønsker NCF ikke bare tilrettelegging for grenen, men også som treningsform for de som satser i hovedsak om sommeren. Det at folk nå med fatbike kan trene uten å skade snødekket på grusveiene og traseene på sykkel om vinteren som de bruker på sykkel sommeren, og dermed kommer bort fra trafikkfare, mindre behov for kostbare reiser til Mallorca, osv. vil være positivt for rekrutteringen til sykkel generelt. Akkurat som skiløperes tilgang på sykkelsti/sykkelvei nettverket om sommeren gir dem en mulighet til å trene uten å måtte gå i trafikken.
Det bør være: ''Jeg hjelper deg og du hjelper meg''
Og ikke: ''Klart du hjelper meg, men hvis du vil at jeg skal hjelpe deg så kaller jeg deg egoist i landsdekkende presse istedet''

I løpet av neste år vil en stor del av stisykler gå over til 27+, dvs 3.0-3.2 dekk, så overgangen til full fat, aka 4.0 og opp er igang worldwide.
Større dekk gir mindre slitasje og merker på stier, etc om sommeren, så kan være redningen for fortsatt tilgang på sommerstier, spesielt med tanke på at klimaet blir våtere. Klissvåte og milde vintere si 15-20 år fra nå, og 4.0 og større vil være det eneste som funker i blandingen av gjørme og slaps som sannsynligvis kommer til å bli standarden, iblandet noen Arctic blasts med ekstrem kulde. Mao mye variasjon.
Vi vet allerede at dagens fatbikes med riktige 4.0 slick dekk ruller fra en landeveissykkel på asfalt, ruller fra en Birken sykkel på grusen, og selvfølgelig totalt overlegen på alt av mykere underlag, så at disse blir bare viktigere og totalt enerådende på vinteren om en del år er det liten tvil om.
Det at 3.2 blir det nye 2.3 i løpet av 2016/17 viser hvor fort utviklingen går mot dette.

Redigert av Espen W; 08/02/2015 12:23.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921021 08/02/2015 10:31
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ikke rart det er krig her i verden nei..... ICON_BLUSH

Må bare si jeg er utrolig glad jeg bor her jeg bor, for her i Bardu i indre Troms, så ønsker skigruppa oss velkomne til og bruke skiløypene. Bare vi tar de hensyn som man burde. Altså vente til løypa har satt seg etter prepping, og selvfølgelig ikke sykler i trikkeskinnene.
Skigruppa har mente det ikke var noe problem for at både de og oss syklister kunne bruke løypa. Hadde bare alle skiforeninger hatt samme flotte instilling hadde det ikke vært noe problem ICON_SMILE

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1921022 08/02/2015 10:32
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Hater å rette på deg, Dan, men en fatbike er overlegen ski og vanlige terrengsykler på så og si alt av forhold. Jeg ruller til Movann på ca 33 minutter på faten, mens det tar 55-1.05 på ski, avhengig av forhold og skøyt/klassisk. På flatmark er forskjellen enda mer dramatisk pga at vi har gir (selv du foreløpig ICON_WINK )

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921024 08/02/2015 10:35
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Det er sant, Rukus.
Når flere og flere folk (og blant dem mange Skiforeningsmedlemmer) ved selvsyn får sett hva de har blitt advart så sterkt mot så begynner de kanskje å stille spørsmål om dømmekraften til nevnte forening. Spørsmål som kanskje ikke gavner tallet på antall medlemmer.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Rukus] #1921030 08/02/2015 11:00
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Rukus
Ikke rart det er krig her i verden nei..... ICON_BLUSH

Må bare si jeg er utrolig glad jeg bor her jeg bor, for her i Bardu i indre Troms, så ønsker skigruppa oss velkomne til og bruke skiløypene. Bare vi tar de hensyn som man burde. Altså vente til løypa har satt seg etter prepping, og selvfølgelig ikke sykler i trikkeskinnene.
Skigruppa har mente det ikke var noe problem for at både de og oss syklister kunne bruke løypa. Hadde bare alle skiforeninger hatt samme flotte instilling hadde det ikke vært noe problem ICON_SMILE

Ikke alle har den gale oppfatning. Skulle sykle sti i Finstadskogen til Ski. Kom meg bort og havnet mellom trikkeskinnene. Sykler ikke ofte mellom trikkeskinnene i lavlandet, syns det er fett med sti. Jeg møtte på spor kjøreren. Tok en prat med han. Han var positiv til å ha folk ute bare de ikke ramponerte trikkeskinnene. Viste han de sporene jeg ikke lagde. Han bare gliste og sa god tur. Ventet meg egentlig kjeft å få. Alle har ikke samme snevert syn og takk for det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921032 08/02/2015 11:01
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Ang Skiforbundet og skøyting i sin tid så er det en god analogi. NCF er veldig klar over fatbike og uoffisielt NM ble arrangert i vinter, og offisielt kommer neste år. I tillegg er det god sjanse for at det kommer et stort internasjonalt etappe fatbikeritt til landet i 2016.

Etapperitt på fatbike? Plutselig rykket fatbike veldig nære toppen av lista av sykler som anskaffes ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921038 08/02/2015 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hater å rette på deg, Dan, men en fatbike er overlegen ski og vanlige terrengsykler på så og si alt av forhold. Jeg ruller til Movann på ca 33 minutter på faten, mens det tar 55-1.05 på ski, avhengig av forhold og skøyt/klassisk. På flatmark er forskjellen enda mer dramatisk pga at vi har gir (selv du foreløpig ICON_WINK )

Heri Trondheim er det ingen ting som er spesielt flatt, og jeg mener bestemt at med godt føre og gode ski, går jeg klassisk langrenn fortere enn jeg sykler med samme intensitet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1921044 08/02/2015 12:01
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Heri Trondheim er det ingen ting som er spesielt flatt, og jeg mener bestemt at med godt føre og gode ski, går jeg klassisk langrenn fortere enn jeg sykler med samme intensitet.

Du må få deg Jumbo Jim 4.8'', Geir ICON_WINK
De ruller ekstremt bra så lenge det ikke er for hardt (stor avstand mellom knastene)

Det er jo ikke farten som avgjør opplevelsen, men f.eks i går så var jeg på Holmetjern på den tiden som det tar meg til Movann på ski (for dere som er lokalkjent). Blir litt av samme grunnen som at jeg sykler langs grusveier og landeveier istedenfor å gå/jogge langs dem om sommeren. Det er gøy å kunne komme skikkelig langt inn i skogen på kort tid, f.eks Bislingen, Ringkollen, osv.

Ta for moro skyld tiden en gang og sjekk, mange blir overrasket over at det som føles som sakte på sykkelen egentlig er raskt. I Hemsedal forrige uke var det en merkelig isopor aktig snøkonsistens som var ekstremt treg. Føltes som å sykle i sirup en del steder. Hadde en vennlig duell med en Birken type skiløper, og selv under de forholdene var han sjanseløs. Under raskere forhold er forskjellen formidabel.
Har en del ski vs fatbike videoer liggende ute som viser forskjellen i typisk Nordmarksterreng. man trenger sikkert ikke dra lenger enn til Østmarka for at forskjellen er mindre.

Her er de første 5 minuttene av gårsdagens 6 timers runde. Raske forhold for ski og sykkel. NB: vidvinkel action kamera gjør at farten ser høyere ut og løypa ser smalere ut enn den er i virkeligheten.
Rullemotstandsmessig så føles det veldig likt en tørr dag på grusen (og raskere enn på fuktig grus)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921056 08/02/2015 12:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Oj, nu vet jag inte vad det där eller hur långt det är men om du är någorlunda god på ski med tanke på din form så måste väl det där medföra en medelhastighet på rundt 40 km/h. Att man kunde sykla så raskt i en skilöypa med en fatbike på så och si allt av förhold visste jag inte.

Så vilken hastighet kör du med på flatmark? 50 km/h?

edit:
Quote:

Hadde en vennlig duell med en Birken type skiløper,

Vad är en birken typ skilöper? Folk går birken på mellan 2.5 toch 11 timmar och det stora flertalet tränar mycket mindre än vad du gör.

Redigert av fredriks; 08/02/2015 12:45.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921061 08/02/2015 12:55
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Fredrik: ta en titt på videoen over så får du et visst inntrykk av fartsforskjell på sone 1-2 på sykkelen og det jeg går ut fra er tilsvarende på den aktive skiløperen som jeg passerer tidlig (40 sekunder) i videoen.

Hadde trodd at alle som kaller seg syklister har en eller annen gang syklet på fast snøunderlag og vet hvor kjapt det kan gå? Er kanskje en del som av rent prinsipp aldri setter seg på sykkelen hvis det er hvitt på bakken?

Si fra neste gang du er i Oslo så kan vi ta en direkte sammenligning på disse strekkene.

Her er en som jeg har postet før. Slak motbakke:

Slak utfor på fjellet.
Ca 50km/t ifølge GPS'en:

Redigert av Espen W; 08/02/2015 13:05.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1921062 08/02/2015 13:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Ja, når heisen ikke går kan det ikke være noe problem. I åpningstiden vil det utgjøre en sikkerhetsrisiko slik at det finnes logiske argumenter mot - langt utover "synes ikke noe om", "ønsker ikke" og "skjønner ikke hvorfor...".

Det var altså snakk om i åpningstiden.
Og jeg er enig i at sikkerhetsmomentet er tydeligere i alpin/randotilfellet, men også i feitsykkel/langrennstilfellet er det snakk om to brukergrupper som beveger seg i ulike mønstre og derfor utgjør en risiko for hverandre

Redigert av Torshov-Simen; 08/02/2015 13:03.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1921064 08/02/2015 13:05
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Du kan jo med friluftsloven i hånd også sykle på sjøen hele sommeren.
Er det en rett du benytter deg mye av, eller føler du at båtfolket har tatt seg til rette der og at de med sine personlige oppfatninger presser bort andre brukergrupper?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921065 08/02/2015 13:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Du må få deg Jumbo Jim 4.8'', Geir ICON_WINK
De ruller ekstremt bra så lenge det ikke er for hardt (stor avstand mellom knastene)

Det er jo ikke farten som avgjør opplevelsen, men f.eks i går så var jeg på Holmetjern på den tiden som det tar meg til Movann på ski (for dere som er lokalkjent). Blir litt av samme grunnen som at jeg sykler langs grusveier og landeveier istedenfor å gå/jogge langs dem om sommeren. Det er gøy å kunne komme skikkelig langt inn i skogen på kort tid, f.eks Bislingen, Ringkollen, osv.

Ta for moro skyld tiden en gang og sjekk, mange blir overrasket over at det som føles som sakte på sykkelen egentlig er raskt. I Hemsedal forrige uke var det en merkelig isopor aktig snøkonsistens som var ekstremt treg. Føltes som å sykle i sirup en del steder. Hadde en vennlig duell med en Birken type skiløper, og selv under de forholdene var han sjanseløs. Under raskere forhold er forskjellen formidabel.
Har en del ski vs fatbike videoer liggende ute som viser forskjellen i typisk Nordmarksterreng. man trenger sikkert ikke dra lenger enn til Østmarka for at forskjellen er mindre.

Her er de første 5 minuttene av gårsdagens 6 timers runde. Raske forhold for ski og sykkel. NB: vidvinkel action kamera gjør at farten ser høyere ut og løypa ser smalere ut enn den er i virkeligheten.
Rullemotstandsmessig så føles det veldig likt en tørr dag på grusen (og raskere enn på fuktig grus)

Glad jeg så den videoen etter jeg selv var ute idag. Ser veldig fint ut. Både skigåing og sykling.

Side 14 av 25 1 2 12 13 14 15 16 24 25

Moderator  support