Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ski og fotgjenger-konflikten

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen W] #1922283 11/02/2015 08:56
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Espen W
Det ligger snø i marka i opptil 6 måneder. Rundt 20. oktober 2012 var jeg ute i 30cm med snø, og var ute i samme mengde ca 20 april 2013. Det er 6 måneder med bra snømengder, langt unna de 3 månedene som det nå gråtes krokodille tårer over.
Det er heller ikke Skiforeningen som prepper mesteparten av de bynære løypene. Vi snakker også om å okkupere 100% av utfartsveier fra populære utfartsområder, som Sognsvann, opptil halve året og ikke om slemme fatbikere som tråkker i filler en lysløype på et lite sted.

Som jeg skrev i den andre tråden logget Skiforeningen i snitt ca 3.5 mnd med skiføre i Nordmarka de to foregående sesongene.

Og på strekningen Sognsvann-Ullevålsseter er det sti man kan gå uten å bevege seg så mye som en meter i skiløypa (med forbehold at jeg ikke har gått den selv, men det vil overraske meg om ikke stien som begynner i nordenden av Sognsvann ikke er gått opp helt til Ullevålsseter). Også øst for lysløypa er det tråkket stier, så jeg er ikke overbevist om at fotfolket opplever dette like problematisk som deg.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Goldrush] #1922570 11/02/2015 18:20
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Goldrush

Som jeg skrev i den andre tråden logget Skiforeningen i snitt ca 3.5 mnd med skiføre i Nordmarka de to foregående sesongene.

Og på strekningen Sognsvann-Ullevålsseter er det sti man kan gå uten å bevege seg så mye som en meter i skiløypa (med forbehold at jeg ikke har gått den selv, men det vil overraske meg om ikke stien som begynner i nordenden av Sognsvann ikke er gått opp helt til Ullevålsseter). Også øst for lysløypa er det tråkket stier, så jeg er ikke overbevist om at fotfolket opplever dette like problematisk som deg.

Minimumskravet for skiførestatistikken i Oslo marka (det som kalles skidager) er en kvart meter med snø, så statistikken vil dessverre kunne utelukke lange perioder med fint skiføre. Det krever ikke mange cm med snø på jevnt underlag for å kunne gå på ski.
Underlig at kravet er så mye som 25cm, men det er nok en regel fra gamle dager. Jeg får surre meg til å sjekke med Gustav Bjørbæk, han er en kjenning av familien, så får nok et svar.

Stiene på østsiden av vannet (Midtløypa, aka Bunghole) og Taralrudløypa (E6) er skiløyper, Grunde (aka Grusen) fikk kjeft av en skiløper der (Bunghole) senest i forrige uke. Jeg har snakket med skiløpere som pent ber fatbikere la være å kjøre Taralrud (E6), så jeg holder meg unna den (om jeg ikke er førstemann etter stort snøfall) for singelsporet der ødelegges.

Det er ulovlig å sykle langs den brøytede veien som går rundt vannet, så ankomst til nordenden er da via skiløypa på østsiden (lysløypa) eller via skiløypa på vestsiden fram til omtrent midt på vannet der man kan skjære ned på det lille strekket langs nordvestsiden som er lovlig (selv om ikke alle er klar over det). Ble selv utskjelt av ingen ringere enn Sølve Grotmol en gang på sommeren da jeg helt lovlig syklet akkurat det strekket ICON_SMILE I de periodene isen er sikker kan man selvsagt sykle over vannet.
Stien som går opp fra nordenden (den som går via Lille Åklungen) kan jeg ikke huske å ha sett oppgått på vinteren, men det er selvsagt ikke noe i veien for å pløye den. Krever ved usikker is litt ''outlaw'' aktig sykling i løypa til Nordenden først, men det skal gå bra.
Den splitter seg før Lynhytta, hvis jeg husker riktig, så da må man enten holde til venstre og dra opp på skiløypa rett etter Lorttjern og så følge skiløypa til Ullevålseter, evt så skjærer man til høyre og kommer ut på skiløypa ved sørenden av Åklungen.
Det er en artig sti, så takker for tipset ICON_SMILE

(Edit: med forbehold om at ingen skiløpere har markert revir og gått den opp såklart, som tilfellene er med Bunghole og E6 ICON_SMILE )

Redigert av Espen W; 11/02/2015 19:20.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1924992 18/02/2015 13:16
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N

Mvh.
Naustdal
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Naustdal] #1925070 18/02/2015 14:46
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Naustdal

Det beste med den artikkelen er bildet av fatbikesporet som har "ødelagt" løypa.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Tor Arne] #1925076 18/02/2015 14:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne

Det beste med den artikkelen er bildet av fatbikesporet som har "ødelagt" løypa.

For deg er det sikkert en filleting og ubetydelig, for en som går på ski kan det være fryktelig plagsomt med "renner" i skøytesporet.
Gjelder å se ting fra litt andre perspektiv enn sitt eget..

Her i Alta er det tilrettelagt med milevis med fatbikeløyper som har støtte fra kommunen, som også har gitt disp til tråkking av disse med scooter ved store snøfall. Det er ordentlig organisert med løyper som er forskjellig teknisk, riktig så moro. Det må jo være så himla mye bedre enn å sykle i en kjedelig skiløype.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Hoaas] #1925077 18/02/2015 14:56
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Hoaas

For deg er det sikkert en filleting og ubetydelig, for en som går på ski kan det være fryktelig plagsomt med "renner" i skøytesporet.

Her i Alta er det tilrettelagt med milevis med fatbikeløyper som har støtte fra kommunen, som også har gitt disp til tråkking av disse med scooter ved store snøfall. Det er ordentlig organisert med løyper som er forskjellig teknisk, riktig så moro. Det må jo være så himla mye bedre enn å sykle i en kjedelig skiløype.

Jeg går på ski. Jeg sykler på gang- og sykkelveg nå. Bildet er komisk. Jeg hadde driti fullstendig i det sporet der på mine skøyteski.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Tor Arne] #1925078 18/02/2015 14:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg går på ski. Jeg sykler på gang- og sykkelveg nå. Bildet er komisk. Jeg hadde driti fullstendig i det sporet der på mine skøyteski.

Du gjør det, ja, hva andre gjør kan ikke du vite..

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1925079 18/02/2015 14:58
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Hoaas og Tor Arne:
Bildet er arrangert og artikkelen diskuteres i den andre tråden (på fatbike underforumet)
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1925062#Post1925062

Redigert av Espen W; 18/02/2015 14:59.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen W] #1925082 18/02/2015 15:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad spelar det för roll om bilden är arrangerad? Jag har sett värre fatbike spår i en skilöypa.

Jag har förövrigt enig med Hoas och flera andra i den andra tråden.

Den typen spår kan vara väldigt irriterande om det frysit på och man måste gå över själva spåret.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Hoaas] #1925086 18/02/2015 15:10
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg får slutte å gå på ski også, i tilfelle jeg ødelegger for de mest fintfølende. Jeg tryner faktisk en god del og lager langt flere og styggere ødeleggelser med ræva og trynet enn jeg har klart med fatbike. Ploge gjør jeg også.

Vet dere hva som ødelegger skiløypa? Soldater på natoplank. Da snur jeg faktisk og går hjem hvis jeg hadde tenkt å gå klassisk.

Redigert av Tor Arne; 18/02/2015 15:11.
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Tor Arne] #1925089 18/02/2015 15:15
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
På Haglebu var det en som tok det et hakk videre i dag, stod en bil med forhjulstrekk 30m inn i sporet. Temperaturen har steget til pluss 5 i løpet av dagen, sikkert moro å ringe løypekjører for hjelp

keo
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: keo] #1925108 18/02/2015 15:52
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Fantastisk. Skikkelig buksevannkandidat.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1925109 18/02/2015 15:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
La han stå til våren.....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Tor Arne] #1925120 18/02/2015 16:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg får slutte å gå på ski også, i tilfelle jeg ødelegger for de mest fintfølende. Jeg tryner faktisk en god del og lager langt flere og styggere ødeleggelser med ræva og trynet enn jeg har klart med fatbike. Ploge gjør jeg også.

Vet dere hva som ødelegger skiløypa? Soldater på natoplank. Da snur jeg faktisk og går hjem hvis jeg hadde tenkt å gå klassisk.

Blir litt sånn "siden andre ødelegger mer enn meg er det greit" mentalitet. Hele poenget er jo ikke hvem som ødelegger mest og hvordan.

Jeg bryr meg fint lite om sykkelspor etc i skiløypa, jeg klarer fortsatt å holde balansen. Men jeg reagerer på den manglende forståelsen hos enkelte fatbikesyklister.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Hoaas] #1925130 18/02/2015 17:21
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Blir litt sånn "siden andre ødelegger mer enn meg er det greit" mentalitet. Hele poenget er jo ikke hvem som ødelegger mest og hvordan.

Jeg bryr meg fint lite om sykkelspor etc i skiløypa, jeg klarer fortsatt å holde balansen. Men jeg reagerer på den manglende forståelsen hos enkelte fatbikesyklister.

Han i siste artikkelen blir fly forbanna om noen sykler når det er hardt.

Tror det meste av problemet sitter i hodet til "enkelte" enn i løypa.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1925225 18/02/2015 20:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dag skulle jeg sykle i skiløypa, men tror du faen ikke det hadde gått så mye folk i løypa at det rett og slett ble ubehagelig å sykle..for et PAKK!!

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Hoaas] #1925262 18/02/2015 22:18
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg skulle sykle single track i dag, men noen har vært og ødelagt stien og laget to smale double track i stedet? fikk ikke plass til dekka oppi en gang.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1925389 19/02/2015 10:21
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Han fyren der slår meg som et kroneksemplar på nikkersadelen, og fordomsfullt nok ser man det bare av bildet, artikkelen bare bekrefter det. Han der foretrekker sansynligvis fasttelefon framfor nymotens mobiltelefon. "Her driver jeg hærverk hver natt, og så er folk frekke nok til å sykle der!"

Trønder osv
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support