Som jeg skrev i den andre tråden logget Skiforeningen i snitt ca 3.5 mnd med skiføre i Nordmarka de to foregående sesongene.
Og på strekningen Sognsvann-Ullevålsseter er det sti man kan gå uten å bevege seg så mye som en meter i skiløypa (med forbehold at jeg ikke har gått den selv, men det vil overraske meg om ikke stien som begynner i nordenden av Sognsvann ikke er gått opp helt til Ullevålsseter). Også øst for lysløypa er det tråkket stier, så jeg er ikke overbevist om at fotfolket opplever dette like problematisk som deg.
Minimumskravet for skiførestatistikken i Oslo marka (det som kalles skidager) er en kvart meter med snø, så statistikken vil dessverre kunne utelukke lange perioder med fint skiføre. Det krever ikke mange cm med snø på jevnt underlag for å kunne gå på ski.
Underlig at kravet er så mye som 25cm, men det er nok en regel fra gamle dager. Jeg får surre meg til å sjekke med Gustav Bjørbæk, han er en kjenning av familien, så får nok et svar.
Stiene på østsiden av vannet (Midtløypa, aka Bunghole) og Taralrudløypa (E6) er skiløyper, Grunde (aka Grusen) fikk kjeft av en skiløper der (Bunghole) senest i forrige uke. Jeg har snakket med skiløpere som pent ber fatbikere la være å kjøre Taralrud (E6), så jeg holder meg unna den (om jeg ikke er førstemann etter stort snøfall) for singelsporet der ødelegges.
Det er ulovlig å sykle langs den brøytede veien som går rundt vannet, så ankomst til nordenden er da via skiløypa på østsiden (lysløypa) eller via skiløypa på vestsiden fram til omtrent midt på vannet der man kan skjære ned på det lille strekket langs nordvestsiden som er lovlig (selv om ikke alle er klar over det). Ble selv utskjelt av ingen ringere enn Sølve Grotmol en gang på sommeren da jeg helt lovlig syklet akkurat det strekket

I de periodene isen er sikker kan man selvsagt sykle over vannet.
Stien som går opp fra nordenden (den som går via Lille Åklungen) kan jeg ikke huske å ha sett oppgått på vinteren, men det er selvsagt ikke noe i veien for å pløye den. Krever ved usikker is litt ''outlaw'' aktig sykling i løypa til Nordenden først, men det skal gå bra.
Den splitter seg før Lynhytta, hvis jeg husker riktig, så da må man enten holde til venstre og dra opp på skiløypa rett etter Lorttjern og så følge skiløypa til Ullevålseter, evt så skjærer man til høyre og kommer ut på skiløypa ved sørenden av Åklungen.
Det er en artig sti, så takker for tipset

(Edit: med forbehold om at ingen skiløpere har markert revir og gått den opp såklart, som tilfellene er med Bunghole og E6

)