"Krig i løypa - hvorfor blir vi så sinte på hverandre i skisporet? Bak fasaden - to unge kvinner med hver sin historie - hva skjuler seg egentlig bak fasaden?"
Ja, nok en gang presiseres at det ikke er lov å ødelegge lovlig tilrettelagte skiløyper, men det ble ikke diskutert hva de vil si å ødelegge skiløyper. Hvor går grensen mellom rettmessig/lovlig bruk/slitasje og det å ødelegge?.
For meg så virker det som om 95% av skogsveier er preppet for ski i Bærumsmarka og Nordmarka.
Dette er en kraftig overdrivelse.
Jeg vet ikke om forholdene ved andre utfartsteder, men fra Fossum (Bærumsmarka) blir de mest populære fotrutene sommerstid (Ankerveien, Lysakerelven, Fossum-Skytterkollen-Brunkollen-Østernvann-Fossum, Bogstadvannet rundt) ikke preppet.
I tillegg blir en rekke skogsbilveier i Nordmarka brøytet (sjekk Løvenskiolds brøyteplan) slik at man går/sykler til Finnerud, Kikut, Kobberhaughytta, Brunkollen, Bjørnholt, etc like lett vinterstid som sommerstid.
Dessuten, sykling i skiløypene er uproblematisk så lenge man bruker hode og unngår de mest populære rutene/tidspunktene samt ikke setter spor så for min del virker problemene vedrørende prepping av skiløyper som ganske konstruerte.
Skulle jeg tippe så antar jeg at Løvenskiold brøyter en 2-300 km i Nordmarka i tillegg til det kommunen brøyter. Og som du nevner, så brøytes det inn til alle markastuene, i tillegg til noen egne turveier for gående.
Det slo meg også at stiene Sognsvann-Ullevålsseter må da være tråkket/syklet opp? Og for gående og syklende må dette være et mye bedre alternativ enn å delta i 17. mai-toget i lysløypa? I motsatt fall tyder det kanskje på at behovet ikke er like stort som enkelte antyder?
Synes som deg at det er mye skrik og lite ull.
Redigert av Goldrush; 06/02/201510:19.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Vi er fortsatt ikke på 40 cm, og jeg vet ikke om Espen synes det var glimrende forhold, men han har i hvert fall skapt et visst inntrykk av at store snømengder er uproblematisk å sykle på. For eksempel ved å skrive følgende (min utheving):
Sitat: Espen W
Vi hadde Aftenposten her i forrige uke og viste hvordan det kun ble knasteavtrykk på kjørt underlag og også hvor lekende lett man kjører i 30cm med løssnø
Kommer helt an på konsistensen. Med tørt pudder på hardt underlag kan man pløye gjennom massive mengder. Kram snø er faktisk grei å kjøre på, for den pakker seg under dekkene, og man synker ikke langt inn. I tillegg så får knastene godt feste, for underlaget setter seg under dekkene.
Snølag med varierende konsistens er det mest utfordrende, da det lette snølaget på 20-30cm på toppen er grei skuring, så kan litt grovere snø under gi problemer med at man bryter igjennom, evt at det gir mye motstand. Slike forhold er veldig vanlig etter et par sykluser med mildvær. Da er trikset brede felger, brede dekk, og ikke minst dekktrykk som er nærmere vakuum enn 3psi , f.eks her:
Kommer helt an på konsistensen. Med tørt pudder på hardt underlag kan man pløye gjennom massive mengder. Kram snø er faktisk grei å kjøre på, for den pakker seg under dekkene, og man synker ikke langt inn. I tillegg så får knastene godt feste, for underlaget setter seg under dekkene.
Snølag med varierende konsistens er det mest utfordrende, da det lette snølaget på 20-30cm på toppen er grei skuring, så kan litt grovere snø under gi problemer med at man bryter igjennom, evt at det gir mye motstand. Slike forhold er veldig vanlig etter et par sykluser med mildvær. Da er trikset brede felger, brede dekk, og ikke minst dekktrykk som er nærmere vakuum enn 3psi , f.eks her:
Hvilken kroppsvekt har de som greier å sykle ned på 2 psi? En tung rytter vil jo kunne presse felgen ned på dekket der en lettere syklist har den nødvendige margin.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
20+cm er ikke nødvendigvis så mye som 40cm Nysnø er ikke nødvendigvis løssnø "Jeg var ute og pløyde" er ikke det samme som "er glimrende forhold"
Grei presisering det, men svarene videre i tråden indikerer tydelig at det i 30-40 cm løssnø skulle være grei skuring å komme seg noen hundre meter innover i skogen til en egnet "sykkelparkeringsplass" med liv og lemmer inntakt selv om stitråkkerne til Dan mot formodning skulle skulle ha uteblitt :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Jeg ligger sånn i området 65-67kg. Måleren starter på 3.0, men f.eks på videoen tappet jeg ut luft i 20 sekunder etter at jeg var på 3.0, så var nok godt nede på 1 tallet. Faktisk så er jeg ikke på felgen på fast snø selv med det trykket, men treffer man noe hardt så vil det slå gjennom.
Men: i løssnøen har man en helt annen anleggsflate, så også tyngre ryttere som vil være på felgen på hardt underlag ved 2psi vil kunne kjøre det greit i pudderet. Det som setter begrensningen er at dekket kan vri seg av felgen. Med slange (spesielt mindre slanger) vil ikke disse fylle dekket skikkelig ved disse trykkene. Mulig at en fullsize gjør det, men slangeløst er problemfritt.
Forskjellen fra 3.0 og ned til 2.0 er massiv. Sykkelen går fra å føles som en sykkel til å kjennes som at man har fått belter med sugekopper. Flyt og grep går rett til himmels med disse sykelig lave trykkene. NB: stor forskjell på hvordan 4.0 vs 4.8 og 80mm vs 100mm oppfører seg ved sub 3.5. 4.0 på 80 er rimelig dvaskt ved 3.5, mens 4.8 på 100 fortsatt føles fast. Mao kan de største komboene gå (prosentvis) langt lavere, og det er her hemmeligheten ligger.
Stemmer det, ved hardt underlag så vil smale dekk gå vel så godt i løssnøen. Problemet kommer når man har en halvfastbase under den nysnøen, og det får man stort sett overalt etter det første mildværet.
Tror uansett ikke at jeg hadde syklet den der i Ragnar Roll sine løyper i Vestmarka til helgen
For meg så virker det som om 95% av skogsveier er preppet for ski i Bærumsmarka og Nordmarka.
Jeg vet ikke om forholdene ved andre utfartsteder, men fra Fossum (Bærumsmarka) blir de mest populære fotrutene sommerstid (Ankerveien, Lysakerelven, Fossum-Skytterkollen-Brunkollen-Østernvann-Fossum, Bogstadvannet rundt) ikke preppet.
I tillegg blir en rekke skogsbilveier i Nordmarka brøytet (sjekk Løvenskiolds brøyteplan) slik at man går/sykler til Finnerud, Kikut, Kobberhaughytta, Brunkollen, Bjørnholt, etc like lett vinterstid som sommerstid.
Dessuten, sykling i skiløypene er uproblematisk så lenge man bruker hode og unngår de mest populære rutene/tidspunktene samt ikke setter spor så for min del virker problemene vedrørende prepping av skiløyper som ganske konstruerte.
Skulle jeg tippe så antar jeg at Løvenskiold brøyter en 2-300 km i Nordmarka i tillegg til det kommunen brøyter. Og som du nevner, så brøytes det inn til alle markastuene, i tillegg til noen egne turveier for gående.
Det slo meg også at stiene Sognsvann-Ullevålsseter må da være tråkket/syklet opp? Og for gående og syklende må dette være et mye bedre alternativ enn å delta i 17. mai-toget i lysløypa? I motsatt fall tyder det kanskje på at behovet ikke er like stort som enkelte antyder?
Det er skiløyper på stiene mellom Sognsvann og Ullevålseter (E6, Midtløypa, osv). Felles for alle disse stiene er også at man må følge grusveien (som er okkupert som skiløype fra første snøfall som ikke sjelden kommer i slutten av oktober og vanligvis til langt uti april) et langt stykke for i det hele tatt å komme på dem. Selv om syklister/gående har vært de første til å tråkke dem opp så vil skiløpere etterhvert hevde (ihvertfall) moralsk (vinter, forstås) enerett til å bruke dem. Hvordan det står juridisk vet jeg ikke. De fleste syklende/folk på beina vil uansett skygge unna å treffe på skiløpere i en enkeltsporsløype.
Et bedre alternativ hadde vært å åpne og merke lysløypa for alle, uansett snøforhold, og så kunne man heller merket Midtløypa og E6 som kun ski om vinteren. og gjerne for kun fottur/jogging om sommeren, for syklistene har så mange fine grusveier å kjøre på da. Om sommeren roer også de fastboende i marka ned Sebastien Loeb wannabe kjøringen sin som de i stor grad har for vane å praktisere om vinteren (jeg hadde gjort akkurat det samme, BTW). Løvenskiold har jo som vi har lest mange fine grusveier i marka, og det er såvidt jeg husker fin-fine veier om sommeren inn til alle markastuene, så ingen grunn til å sykle på stiene i Oslomarka den årstiden de er utsatt for slitasje og syklistene er til sjenanse for de gående, som fotturstiene er laget for. Ligger vel egentlig ganske klart i navnet hva disse stiene skal brukes til vår, sommer og høst.
De nevnte grusveiene i marka bør forøvrig totalstenges for skiløpere om sommeren, for det har blitt en god del av dem. En del av dem på disse nymotens skiene med svært store hjul som de hevder ikke lager spor i grusen på sykkelveiene. Det kan så være, men de harver opp grusen med stavene og skaper farlige situasjoner da de fleste ikke har bremser på sine ski med hjul under. Det er så mange steder å gå på rulleski, f.eks. rulleskiløypa i Holmenkollen, i tillegg til på trafikkerte veier, så ser ingen grunn på at de på død og liv skal gå på ski akkurat der vi liker aller best å sykle de få ukene vi har noe som kan kalles sommer i dette landet.
Nesten unødvendig å nevne, men skiløpere må selvsagt forbys mot å gå i løyper som fatbikere og forsåvidt gående har tråkket opp til sin bruk. Skiløperne sliter nedover og vil ploge bort snøen. Den resulterende glatte overflaten vil ødelegge turen både for gående og syklende som har opparbeidet disse traseene enten ved hard sykling, hard gåing eller med truger og tilogmed med dekk på slep. I tillegg vil skiløperne kunne skape farlige situasjoner på fotturstiene da de beveger seg raskere enn de gående som laget løypa, og i fatbike løypene vil skiløperne skape irritasjon og farlige situasjoner ved at de beveger seg mye saktere enn de som løypa er laget for. Spesifikk merking av løyper blir derfor stadig viktigere, slik at man kan avskrekke tilbøyelighet til egoistiske tendenser til å bevege seg på et stykke snødekt land i marka med andre bevegelsesformer enn den som ligger implisitt i navnet på den enkelte trase'.
Hehe, godt observert. Var litt klassiske spor etter de vanlige tynnsykkel-i-litt-for-løs-snø bevegelsene der ja Kjenner dem igjen på jobbsykkelen i litt halvpakket snø på veien mandags morgen etter å ha kjørt på autopilot i 10 ganger så mye snø i timesvis på snøsykkelen i helgen.
Det er skiløyper på stiene mellom Sognsvann og Ullevålseter (E6, Midtløypa, osv). Felles for alle disse stiene er også at man må følge grusveien (som er okkupert som skiløype fra første snøfall som ikke sjelden kommer i slutten av oktober og vanligvis til langt uti april) et langt stykke for i det hele tatt å komme på dem. Selv om syklister/gående har vært de første til å tråkke dem opp så vil skiløpere etterhvert hevde (ihvertfall) moralsk (vinter, forstås) enerett til å bruke dem. Hvordan det står juridisk vet jeg ikke. De fleste syklende/folk på beina vil uansett skygge unna å treffe på skiløpere i en enkeltsporsløype.
Et bedre alternativ hadde vært å åpne og merke lysløypa for alle, uansett snøforhold, og så kunne man heller merket Midtløypa og E6 som kun ski om vinteren. og gjerne for kun fottur/jogging om sommeren, for syklistene har så mange fine grusveier å kjøre på da. Om sommeren roer også de fastboende i marka ned Sebastien Loeb wannabe kjøringen sin som de i stor grad har for vane å praktisere om vinteren (jeg hadde gjort akkurat det samme, BTW). Løvenskiold har jo som vi har lest mange fine grusveier i marka, og det er såvidt jeg husker fin-fine veier om sommeren inn til alle markastuene, så ingen grunn til å sykle på stiene i Oslomarka den årstiden de er utsatt for slitasje og syklistene er til sjenanse for de gående, som fotturstiene er laget for. Ligger vel egentlig ganske klart i navnet hva disse stiene skal brukes til vår, sommer og høst.
De nevnte grusveiene i marka bør forøvrig totalstenges for skiløpere om sommeren, for det har blitt en god del av dem. En del av dem på disse nymotens skiene med svært store hjul som de hevder ikke lager spor i grusen på sykkelveiene. Det kan så være, men de harver opp grusen med stavene og skaper farlige situasjoner da de fleste ikke har bremser på sine ski med hjul under. Det er så mange steder å gå på rulleski, f.eks. rulleskiløypa i Holmenkollen, i tillegg til på trafikkerte veier, så ser ingen grunn på at de på død og liv skal gå på ski akkurat der vi liker aller best å sykle de få ukene vi har noe som kan kalles sommer i dette landet.
Nesten unødvendig å nevne, men skiløpere må selvsagt forbys mot å gå i løyper som fatbikere og forsåvidt gående har tråkket opp til sin bruk. Skiløperne sliter nedover og vil ploge bort snøen. Den resulterende glatte overflaten vil ødelegge turen både for gående og syklende som har opparbeidet disse traseene enten ved hard sykling, hard gåing eller med truger og tilogmed med dekk på slep. I tillegg vil skiløperne kunne skape farlige situasjoner på fotturstiene da de beveger seg raskere enn de gående som laget løypa, og i fatbike løypene vil skiløperne skape irritasjon og farlige situasjoner ved at de beveger seg mye saktere enn de som løypa er laget for. Spesifikk merking av løyper blir derfor stadig viktigere, slik at man kan avskrekke tilbøyelighet til egoistiske tendenser til å bevege seg på et stykke snødekt land i marka med andre bevegelsesformer enn den som ligger implisitt i navnet på den enkelte trase'.
Det kan også legges til at alt av stier laget av og for syklister er forbehold syklister, fotgjngere om sommeren og evt. cross countryskiister er uønsket. Jeg har etterhvert opparbeidet en del sti og fotister og skiister er farlige hindringer som virrer rundt der hvor de ikke har noe å gjøre og de tråkker ihjel de fine cruxene mine. Dessuten synes jeg at fotister generelt burde ta mer hensyn til dem som mest sannsynlig har opparbeidet mye av stiene ellers, nemlig dyrene for mange stier har sin opprinnelse i dyretråkk. Fotister er en stor trussel for naturmangfoldet som jeg ønkser å oppleve når jeg er ute på sykkelen. Alle stier som ikke beviselig er spesiallaget for fotister bør stenges for all fottrafikk.
Skiforeningen uttalte nok en gang at de ønsker at skiløypene kun brukes av de med ski på beina. Medlemskontigentene står for 80 % av inntektene. Er det noen grunn til ¨melde seg inn i Skiforeningen for fatbikere?
Og Skifoeningen står for ca 2200 km løyper i marka? Mener fortsatt det er enormt mange skiløyper i marka og de fleste skogsveiene er preppet for ski.
Sitat: erikt: "Jeg vet ikke om forholdene ved andre utfartsteder, men fra Fossum (Bærumsmarka) blir de mest populære fotrutene sommerstid (Ankerveien, Lysakerelven, Fossum-Skytterkollen-Brunkollen-Østernvann-Fossum, Bogstadvannet rundt) ikke preppet. "
Jeg føler ikke akkurat at jeg sykler i marka på Ankerveien, ved Lysakerelva, Fossum og Bogstadvannet. På Løvenskiolds brøytekart ser man enkelt at den ene veien fra Fossum til Brunkollen er brøytet. Det finnes også en vei fra Lommedalen og nordover, og det er det i Bærumsmarka.
Når dette er sagt, så synes jeg det er morsomst å sykle på oppgåtte stier, så oppgåtte skogsveier, så scooterløyper så skiløyper og til slutt brøytede skogsveier. Noe sånt blir det, og det er gøy å komme seg langt inn i marka.
Fikk gleden av å kjenne på litt av av en medieskapt konflikt som blir virkelig da jeg sykla opp Bunghole i dag. Da det ble hevdet at jeg ødela et ikke eksisterende skispor opp der. Var ikke voksen nok til å la det passere selv om jeg burde.. de fleste var blide og fasinert men andelen suringer var høyere en vanlig. Heldigvis er det kollektive minnet kortvarig og om ikke lenge er vi vel tilbake til normalen.
Og Skifoeningen står for ca 2200 km løyper i marka? Mener fortsatt det er enormt mange skiløyper i marka og de fleste skogsveiene er preppet for ski.
BYM prepper ca 350km, og dette er jo de aller mest bynære løypene. Det er jo interessant å se at de ikke føler det samme behovet for å presisere hvem som skal benytte løypene "deres". Skiforeningen prøver forøvrig å rekruttere syklende medlemmer for barmarksesongen, det blir jo etterhvert litt vanskelig dersom de går i klinsj med mange av sine egne medlemmer vinterstid...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Fikk gleden av å kjenne på litt av av en medieskapt konflikt som blir virkelig da jeg sykla opp Bunghole i dag. Da det ble hevdet at jeg ødela et ikke eksisterende skispor opp der. Var ikke voksen nok til å la det passere selv om jeg burde.. de fleste var blide og fasinert men andelen suringer var høyere en vanlig.
Veldig bra at du ikke lot det passere, Grunde, for da vil disse bare gneldre på nestemann og. Mange av disse hører på sunn fornuft, og jeg har ''omvendt'' folk som startet med å sutre til å ville kjøpe fatbike selv. De som ikke vil høre på fornuft vil sannsynligvis tenke seg om litt neste gang hvis de skjønner at de vil måtte havne i en diskusjon, og sannsynligvis bli retorisk overkjørt av velinformerte fatbikere. Den som tier samtykker, så viktig å representere når man må. Det gjelder året rundt.
BTW, din opplevelse på Bunghole (det er den som vi er oppvokst i området kaller Midtløypa. Populær løype som sporsettes med snøscooter) beskriver selvfølgelig akkurat det jeg skrev i en post litt lenger oppe, der en herremann først skrev følgende om f.eks denne løypa:
''Det slo meg også at stiene Sognsvann-Ullevålsseter må da være tråkket/syklet opp? Og for gående og syklende må dette være et mye bedre alternativ enn å delta i 17. mai-toget i lysløypa? I motsatt fall tyder det kanskje på at behovet ikke er like stort som enkelte antyder? Synes som deg at det er mye skrik og lite ull.''
Det begynner å bli ganske så ekstremt kjedsommelig gang på gang å måtte forklare folk som ikke er lokalkjent og derfor synser om området hva realitetene i norges mest populære friluftsområde er, og hvordan skimafiaen har fullstendig lagt bånd på området nesten halve året. Utrolig nok til applaus fra folk som av en eller annen grunn bruker mye tid på et sykkelforum istedenfor www.langrenn.com.
Ble litt for absurd å akseptere kjeft for å ødelegge skispor i et tråkk hvor skispor var fullstendig ikke-eksisterende.
Sant og visst. Jeg brøytet løypa fra Vettakollen til Frønsvollstråkka søndag for to uker siden og traff på en dame som virket småskeptisk. Hun lurte på hvordan det var å gå på ski der i sporet etter Jumbo Jim. Jeg måtte pent forklare at forholdene ville være akkurat slik som de var, da dette var en blåsti som var åpen for gående, syklister, folk på stylter, hoppestokk, og alle andre mulige umotoriserte fremkomstmidler. Hun måtte da beklage litt og presiserte at det var mer et teknisk spørsmål enn kritikk av fatbiken, så OK, men viser at folk får en litt overlegen holdning med en gang de spenner ca 200cm lange remser med glassfiber og plast under beina. Noe jeg i aller høyeste grad var skyldig i selv, så sent som vinteren 2012. Hadde en helt ufyselig overlegen holdning mot gående, etc. på den tiden. Svært flau over det. Blir som at man irriterer seg over bilister når man selv er på sykkel i trafikken, men med en gang man kommer bak rattet så irriterer man seg over syklister og fotgjengere inntil man får tenkt seg litt om.
Vinden har ødelagt klassisksporene i Kjekstadmarka i dag med nedfall fra trærne. Veldig synd, for føret var bra. Var glad jeg skøyta da det gikk bedre utenfor sporet. Tror jeg tar sykkel i morgen, så slipper jeg å ødelegge sålene på skia. Kan i ikke beskyldes for å ødelegge noe da løypa er ganske hard.
Ble litt for absurd å akseptere kjeft for å ødelegge skispor i et tråkk hvor skispor var fullstendig ikke-eksisterende.
Sant og visst. Jeg brøytet løypa fra Vettakollen til Frønsvollstråkka søndag for to uker siden og traff på en dame som virket småskeptisk. Hun lurte på hvordan det var å gå på ski der i sporet etter Jumbo Jim. Jeg måtte pent forklare at forholdene ville være akkurat slik som de var, da dette var en blåsti som var åpen for gående, syklister, folk på stylter, hoppestokk, og alle andre mulige umotoriserte fremkomstmidler. Hun måtte da beklage litt og presiserte at det var mer et teknisk spørsmål enn kritikk av fatbiken, så OK, men viser at folk får en litt overlegen holdning med en gang de spenner ca 200cm lange remser med glassfiber og plast under beina. Noe jeg i aller høyeste grad var skyldig i selv, så sent som vinteren 2012. Hadde en helt ufyselig overlegen holdning mot gående, etc. på den tiden. Svært flau over det. Blir som at man irriterer seg over bilister når man selv er på sykkel i trafikken, men med en gang man kommer bak rattet så irriterer man seg over syklister og fotgjengere inntil man får tenkt seg litt om.
Det ligger snø i marka i opptil 6 måneder. Rundt 20. oktober 2012 var jeg ute i 30cm med snø, og var ute i samme mengde ca 20 april 2013. Det er 6 måneder med bra snømengder, langt unna de 3 månedene som det nå gråtes krokodille tårer over.
Så rart, offisiell statistikk for antall dager med skiføre på Børnholt, et av de mest snøsikre områdene å Nordmarka, viser snitt på ganske nøyaktig tre og an halv måned de siste 14 årene, med under en måned i den dårligste sesongen. For Østmarka er snittet godt under to måneder...
Det er heller ikke Skiforeningen som prepper mesteparten av de bynære løypene. Vi snakker også om å okkupere 100% av utfartsveier fra populære utfartsområder, som Sognsvann, opptil halve året og ikke om slemme fatbikere som tråkker i filler en lysløype på et lite sted.
For det første; det er uinteressant hvem som preparerer løypene så lenge de ønsker at de skal forbeholdes skiløping, og for det andre; slutt å gnåle om Songsvann. På sti er det maks 15-20 minutter ned til til nærmeste brøyta vei fra Hammeren, hvis du virkelig mener at du skal kunne starte alle turene på Sognsvann og virkelig mener at det da er hårreisende å be deg ta den omkjøringen ned til Hammeren de tre månedene det er skiføre burde du virkelig tenke gjennom en gang til hvorvidt det er dem med hjul eller ski som er de største egoistene.
Hvis vi snakker om retorikk så nøyer ikke Skiforeningen seg med å henstille folk, løypesjefen i Vestmarka lover å personlig kjefte på alle som beveger seg (ofte fullt lovlig) i løypene uten ski, og det er en effektiv måte å skremme folk fra å bruke skogen.
Ja, det burde være unødvendig. Men har du fulgt henstillingen?
Hva vil du, på generelt grunnlag, si er den riktigste fremgangsmåten for å fremme sine synspunkter på et forbud innenfor demokratiske rammer; bryte forbudet så ofte som mulig eller å jobbe for å få det opphevet gjennom egnede fora/kanaler?
Foreslår at diskusjonen om fatbike i løypa holdes i relevant tråd.
Done
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Faktum er at de siste vintrene, fra ca 2010 har det vært svært mye snø i marka, og spesielt over ca 250moh. Men er man oppriktig redd for at skiføret blir mer og mer usikkert så betyr jo det at alternative bevegelsesformer må oppmuntres umiddelbart, slik at man får en smooth overgang og forsikrer at folk er i bevegelse også om vinteren når snødekket forsvinner fullstendig. Jeg leste at det bare er 5% sjanse for skiføre i Nordmarka i 2050, og tiden går kjapt. Dette er jo et kjempeargument for å begynne å legge tilrette nå for fatbike, vinterjogging, etc. så takk for at du minnet meg på dette, min gode klubbkompis
Bymiljøetaten prepper de bynære områdene, og de sier at det er fullt lovlig å bevege seg mellom sporene uten ski. Skiforeningen prøver dessverre å skremme folk fra fullstendig lovlig oppførsel, så derfor følger jeg og mange andre ikke henstillingen, men kjører selvsagt med dekktrykk som setter mindre avtrykk enn en langrennski. Skiforeningen bør i det minste starte med å definere sine løyper før de kanskje uvitende skremmer folk til å bli i sofaen.
Jeg bruker Sognsvann som eksempel siden det er Oslos utfartsområde #1, og jeg kjenner det svært mye bedre enn en del som synser om området. Selv ruller jeg vanligvis fra Oset (Kjelsås). Også her er alle innfartsårer kjørt med spor.
Som jeg har nevnt ihvertfall en gang, så er etablering av allbruksløyper som er krystallklart merket løsningen. Igjen etter modell av Tromsø. Denne prosessen er allerede igang, med pressen på laget.
For 15 år siden var jeg på enkelt vis svært delaktig i at ordningen med kjøring av kun klassisk spor fra Sognsvann ble endret til at de også kjørte for skøyting, så det å få til endringer er ofte lettere enn mange tror. Argumentet den gang var opprinnelig at det var så få som skøytet (i de klassiske løypene, så rart) pluss at de som ville skøyte kunne kjøre til Holmenkollen. Kjent argumentasjon.
Det som er litt artig er at hele denne debatten kommer ca 30 år etter at man hadde den nøyaktig samme debatten og de samme argumentene mot skøyting. Skiforeningen advarte folket mot skøyting i løypene. Selv eliteløpere på landslaget rapporterte at de ble trakassert da de var ute og trente. De tradisjonelle som lukket øynene for alt nytt stod på at ''langrenn var klassisk stil, basta'' og ville ha totalforbud mot skøyting. Så ble det omsider lagt til rette for begge deler, og det var ikke så forbasket vanskelig, selv om resultatet var at aktive løpere hadde kommet på etterskudd av utenlandske konkurrenter som hadde fått trene i skikkelige skøyteløyper. Eliteløperne kalte Skiforeningen for ''foreningen til skiskøytingens glemme'' istedenfor mottoet ''foreningen til skiidrettens fremme''.
Selv om en uvøren skøyter kan fullstendig pulverisere et klassisk spor så går denne sameksistensen fortsatt rimelig bra.
Jeg vet at det finnes mer moderate krefter innen Skiforeningen, og vi kontaktet dem og hadde god dialog i en periode for to år siden. Med tanke på det som du nevnte med stadig kortere vintere så tror jeg at man har et godt grunnlag for å ta opp dialogen også med dem. Jeg møtte faktisk på store mengder folk fra Skiforeningen idag da jeg syklet forbi Kobberhaugshytta og matstasjonen etter at Holmenkollmarsjen hadde gått. Masse funksjonærer der fortsatt, og jeg ble tildelt massiv applaus og heiarop da jeg syklet forbi. Kanskje en øyeåpner for en del der at en sykkel som hadde blitt fremstilt som en tung og treg løypeharver kunne bevege seg kjappere enn Pølsa og Sundby hadde gjort tidligere på dagen, og det uten å sette spor. Jeg fikk ihvertfall en knall ide' av akkurat den settingen og den responsen, og kanskje noen fra Skiforeningen fikk det samme. Litt fremoverlent innstilling fra forskjellige parter, og man har mulighet for å kunne komme opp med mye morsomt og samfunnsnyttig fremover istedenfor å ta en Ludvig fra Flåklypa innstilling til alt som er nytt. Plenty med XC skisteder i USA som har stor suksess med samkjøring av fatbike og langrenn, og også i Norge har vi sett gode resultater, f.eks på Skeikampen og Geilo.