|
|
3 mosjonister politianmldet for doping
|
Re: 3 mosjonister politianmldet for doping
[Re: sveinaa]
10/02/2015 09:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Helt sikkert, og sannsynligvis mange flere som ikke er tatt.
"Oi, det datt ut en eske med tabletter på gulvet, gitt", eller "Fru Hansen trenger sikkert ikke BEGGE" disse tablettene.
Folk ER beviselig mange ganger villige til å både gjøre ulovlige ting for penger, og å jukse. Synd, men sant.
|
|
|
[Re: Hoaas]
10/02/2015 09:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ja, jeg er klar over det. Ble/er vel mye brukt under TdF også, pga betennelser og smerter. Jepp. Jeg er usikker på om de får lov å bruke det nå, ved betennelser og avtale. Før kunne de det, når det var godkjent av rittlege/anti-doping etc... vet du? Redigert: Sitat fra nrk.no i 2012: "Kortikosteroid (for eksempel Kortison): Stoffet virker mot betente områder, og er lovlig hvis det brukes til å behandle enkeltskader. Men, USADA mener US Postal-laget har fabrikkert resepter og brukt det som doping. Stoffet gjør at du kan trene hardere og lengre, og tar vekk en del av smertene som følger med hard trening." Gjelder samme regler ennå?
Redigert av RazeFaze; 10/02/2015 09:39.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/02/2015 09:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror nok det er enklere å få tak i ulovlige midler andre steder enn på en offentlig institusjon. Doping markedet er jo grisestort. Når bortimot alle 16 åringer kan få tak slikt, tipper jeg det er like enkelt for en voksen. Det mener jeg også, ønsker man å få tak i testosteron, epo eller andre preparater så er det ikke vanskelig om man går inn for det.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Stein]
10/02/2015 09:38
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Helt sikkert, og sannsynligvis mange flere som ikke er tatt.
"Oi, det datt ut en eske med tabletter på gulvet, gitt", eller "Fru Hansen trenger sikkert ikke BEGGE" disse tablettene.
Folk ER beviselig mange ganger villige til å både gjøre ulovlige ting for penger, og å jukse. Synd, men sant. Dopingmarkedet er stort fordi det er en enorm fortjeneste i det sammenlignet med feks narkotika, og inntil nylig var det jo nesten risikofritt med tanke på straffen du fikk.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/02/2015 09:42
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Ønsker man å bekjempe doping må man for all del ikke fornekte at det sannsynligvis er ganske vanlig.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/02/2015 09:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jeg er klar over det. Ble/er vel mye brukt under TdF også, pga betennelser og smerter. Jepp. Jeg er usikker på om de får lov å bruke det nå, ved betennelser og avtale. Før kunne de det, når det var godkjent av rittlege/anti-doping etc... vet du? Redigert: Sitat fra nrk.no i 2012: "Kortikosteroid (for eksempel Kortison): Stoffet virker mot betente områder, og er lovlig hvis det brukes til å behandle enkeltskader. Men, USADA mener US Postal-laget har fabrikkert resepter og brukt det som doping. Stoffet gjør at du kan trene hardere og lengre, og tar vekk en del av smertene som følger med hard trening." Gjelder samme regler ennå? Jeg er usikker på hvor grensa går for "behandling" og "doping". Lance og co brukte vel kortison som forebyggende, mens det er lov å bruke det til å behandle småskader i mindre mengder, slik jeg leser sitatet fra NRK.
Redigert av Hoaas; 10/02/2015 09:47.
|
|
|
10/02/2015 09:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ja, jeg er klar over det. Ble/er vel mye brukt under TdF også, pga betennelser og smerter. Jepp. Jeg er usikker på om de får lov å bruke det nå, ved betennelser og avtale. Før kunne de det, når det var godkjent av rittlege/anti-doping etc... vet du? Redigert: Sitat fra nrk.no i 2012: "Kortikosteroid (for eksempel Kortison): Stoffet virker mot betente områder, og er lovlig hvis det brukes til å behandle enkeltskader. Men, USADA mener US Postal-laget har fabrikkert resepter og brukt det som doping. Stoffet gjør at du kan trene hardere og lengre, og tar vekk en del av smertene som følger med hard trening." Gjelder samme regler ennå? Jeg er usikker på hvor grensa går for "behandling" og "doping". Lance og co brukte vel kortison som forebyggende, mens det er lov å bruke det til å behandle småskader i mindre mengder, slik jeg leser sitatet fra NRK. Man snakker sikkert om noen nivåer ja. Og Armstrong snakket jo om disse coctailene sine, og om de da stappa inn veksthormoner i tillegg forsvant sikkert "bieffektene" av kortison også. Jaja, jeg får nesespray med kortison av lege, mot bihulebetennelse jeg også...
|
|
|
10/02/2015 09:51
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Det var lov å bruke kortison i 2014 dersom det var foreskrevet av lege og godkjent av UCI. Horner hadde feks lov til å kjøre Vueltaen med bakgrunn i dette, men pga Lampre sitt medlemskap i MPCC så kjørte han ikke pga for lave kortisol nivåer i kroppen som sannsynligvis hadde årsak med at han hadde brukt kortison ifm. bronkitt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/02/2015 09:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, nesesprayen inneholder nok ganske ubetydelige mengder ifht hva som ble stappet i kjeften av US Postal  Fattern sier alltid at han får en "boost" når han har tatt kortison i forbindelse med en allergi eller noe, tipper det er mest psykisk. Spesielt siden han sikter mest til vekttrening og muskelvekst.
|
|
|
10/02/2015 10:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hehe, nesesprayen inneholder nok ganske ubetydelige mengder ifht hva som ble stappet i kjeften av US Postal  Fattern sier alltid at han får en "boost" når han har tatt kortison i forbindelse med en allergi eller noe, tipper det er mest psykisk. Spesielt siden han sikter mest til vekttrening og muskelvekst. Mikrodoser er jo så populært, ikke kims av nesesprayen :-D Mengdene de stappa inn var såklart noe helt annet.
|
|
|
10/02/2015 10:06
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er kanskje greit å skille snørr og barter. Den dopingen som US postal gjorde var vel i samarbeid med medisinsk personell og da har man en helt annen mulighet til å optimalisere hva som funker på den og den kroppen (vil tro det var omfattende testing av dette utenfor sesong.). Feks Dr. Ferrari sitter vel på en enorm kunnskap og forståelse av hvordan man bruker div doping riktig....
|
|
|
10/02/2015 10:47
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Hehe, nesesprayen inneholder nok ganske ubetydelige mengder ifht hva som ble stappet i kjeften av US Postal  Fattern sier alltid at han får en "boost" når han har tatt kortison i forbindelse med en allergi eller noe, tipper det er mest psykisk. Spesielt siden han sikter mest til vekttrening og muskelvekst. Jeg fikk kortisonpiller i sommer ifm allergi. Jeg forventet ingen effekt av disse. Men den tiden jeg satte opp Tryvann blir vanskelig for meg å slå for å si det sånn. Jeg var i betydelig bedre form noe senere i sesongen og har nærmet meg, men ikke slått tiden. Forøvrig er halve boksen igjen og resepten dekket to bokser, så det å skaffe seg slikt er neppe vrient.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
10/08/2015 05:44
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Hva gjør man hvis man kjenner en som doper seg? Han har ikke trent noe særlig på 7 år. Han startet å sykle igjen i begynnelsen av sommeren og slår allerede ganske gode ryttere i diverse sykkelritt. Det er snakk om ritalin og steroider.
|
|
|
[Re: Sindrenordst]
10/08/2015 06:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva gjør man hvis man kjenner en som doper seg? Han har ikke trent noe særlig på 7 år. Han startet å sykle igjen i begynnelsen av sommeren og slår allerede ganske gode ryttere i diverse sykkelritt. Det er snakk om ritalin og steroider. Da denger du fyren godt i hodet og sier: drit i det. Er det en dårlig venn, er det lov å tipse hvis han deltar på ritt.
|
|
|
10/08/2015 06:44
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Ingen god venn, en jeg vet hvem er. Han er typen til en venninne. Han deltar på ritt og slo nylig Dan Erik Hansen som legger ned 1000 treningstimer i året. Selv har han trent kanskje 15 timer på de 2 måndedene han har syklet.
|
|
|
10/08/2015 06:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Treningsmengden er vel ikke noe bevis i seg selv?
Mange hadde sikkert prestert like bra med færre, og ofte bedre, treningstimer.
...Men, det spørs jo hvor godt du kjenner han og hvordan. Hvis det er en du kjenner så godt at du kan ta det opp med han, kunne du jo forklare hva du synes om saken.
Hvis ikke kan kanskje et anonymt brev til han eller sykkelklubben han kanskje er medlem i være et alternativ?
|
|
|
10/08/2015 06:56
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Det er sant. Men dama hans har sagt han bruker steroider og ritalin. Så det er et faktum. Og vil si det er relativt umulig å bli så god når man ikke har trent i det hele tatt på 7 år.
|
|
|
10/08/2015 07:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg synes det er relativt usannsynlig å bli "så god" angivelig etter sju år med stillesitting og bare 15 treningstimer selv med all verdens farmasøytika også.  Det høres ikke riktig ut. Selv med doping må man trene for å bli god. Treningseffekten blir bare bedre, men ikke magisk. "Dama hans har sagt det"? Så kjæresten hans sladrer rundt til venninnene om at han doper seg? Hørtes ikke helt bra ut, spør du meg. Noe bevis på fakta er det vel heller ikke? Men, en anonym bekymringsmelding til en evt. klubb må vel være en god start, hvis du er relativt sikker?
|
|
|
10/08/2015 07:29
|
TurboTom
Medlem
|
Medlem
Tror du kan tipse antidoping Norge og så tar de saken. De får nok en del tips om typen "Jeg har en kompis som trener mye mindre enn meg, men allikevel slår meg i ritt" saker. Så du bør ha en mer valid grunn til mistanke enn det.
Redigert av TurboTom; 10/08/2015 07:31.
|
|
|
10/08/2015 07:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Han deltar på ritt og slo nylig Dan Erik Hansen som legger ned 1000 treningstimer i året. Snakker vi 1.- og 2.-plass på de to, eller 84.- og 97.? Dan Erik har vært slått ut av virus en periode og har ikke prestert på høyde med det han er god for, så det at noen har slått ham i en slik periode trenger jo ikke automatisk bety doping?
|
|
|
[Re: TurboTom]
10/08/2015 07:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
10/08/2015 07:39
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Som jeg sier, så vet jeg med sikkerhet at han bruker ritalin og steroider. Så det er ingen mistanke. Han ble topp 10 på et ganske hardt turritt i helgen. Vet ikke om jeg skal rapportere han, syns bare det er kjipt for andre som trener reint.
|
|
|
10/08/2015 07:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Et turritt i helga som Dan Erik Hansen deltok i? Nå er det ikke så veldig vanskelig for de litt mer nysgjerrig anlagte å finne de "mistenkelige" syklistene her.
All doping er kjipt for konkurrenter som ikke doper seg, men rykter og mistenkeliggjøring er kanskje ikke så flott, det heller?
"Med sikkerhet" er tydeligvis relativt, men det er jo ikke poenget.
Gjør som din samvittighet forteller deg.
|
|
|
10/08/2015 07:47
|
sls
Veteran
|
Veteran
Ingen tvil - Send inn tips. Så er det opp til 'systemet' og vedkommende å finne ut av det.
|
|
|
[Re: Stein]
10/08/2015 07:48
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er relativt usannsynlig å bli "så god" etter angivelig sju år med stillesitting og bare 15 treningstimer selv med all verdens farmasøytika også.  Det høres ikke riktig ut. Selv med doping må man trene for å bli god. Treningseffekten blir bare bedre, men ikke magisk. "Dama hans har sagt det"? Så kjæresten hans sladrer rundt til venninnene om at han doper seg? Hørtes ikke helt bra ut, spør du meg. Noe bevis på fakta er det vel heller ikke? Men, en anonym bekymringsmelding til en evt. klubb må vel være en god start, hvis du er relativt sikker? Det er nok det mange andre også tenker. Men det er faktisk sånn at enkelte dopingmidler, eller farmasøytiske virkemidler om du vil, faktisk vil virke å være som magi, selv på en som bare trener 15 timer til et ritt. Et eksempel er erytropoietin, eller EPO. Dette er et stoff som dannes naturlig i nyrene, og brukes også til å behandle pasienter med blodmangel, og fører kort og greit til økt produksjon av røde blodlegemer (det som frakter oksygen) i kroppen. Det er gjort studier med bruk av epo på utrente testpersoner, og jeg husker ikke tallene i hodet, men det korte svaret er at det gav dem betydelige prestasjonsforbedringer.
|
|
|
10/08/2015 07:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg sier, så vet jeg med sikkerhet at han bruker ritalin og steroider. Så det er ingen mistanke. Han ble topp 10 på et ganske hardt turritt i helgen. Vet ikke om jeg skal rapportere han, syns bare det er kjipt for andre som trener reint. Turritt er utenfor ADN's prioriterte områder, det er definert som mosjonsaktivitet på linje med treningssenter (hvor det jo foregår litt av hvert...). Testing på turritt foregår stort sett på arrangørs initiativ og ikke minst regning, dvs. det forekommer svært sjelden, og da kun hos de aller største. I aktive ritt / Eliteklasser forekommer det testing initiert av ADN. Tips til ADN og klubb er vel i såfall veien å gå
|
|
|
10/08/2015 08:04
|
TaNielsen
Entusiast
|
Entusiast
Som jeg sier, så vet jeg med sikkerhet at han bruker ritalin og steroider. Så det er ingen mistanke. Han ble topp 10 på et ganske hardt turritt i helgen. Vet ikke om jeg skal rapportere han, syns bare det er kjipt for andre som trener reint. Ikke så mange på topp 10 lista som har et opphold på 7 år ifølge Merida Rittranking,.. Kanskje han har trent og konkurert mere enn du tror?
|
|
|
10/08/2015 08:13
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er sant. Men dama hans har sagt han bruker steroider og ritalin. Så det er et faktum. Og vil si det er relativt umulig å bli så god når man ikke har trent i det hele tatt på 7 år. 15 timer med trening litt steroider og ritalin er nok ikke nok til å hevde seg i toppen i et sykkelritt. Når det er sagt så bør alle være klare over at de "store" gutta på gymen ikke klarer å få i seg all dopingen som omsettes (Flere hundre millioner.). Så at det er mange helt "vanlige" folk som propper seg fulle er hevet over en hver tvil. Uten å kjenne denne saken så synes jeg ikke man kan konkludere med at man sitter med fasiten med bakgrunn i tredjehåndsinformasjon (rykter).
|
|
|
10/08/2015 08:36
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Hehe, det er ikke rykter. Har selv sett pillene han angivelig bruker. Hvorfor dama går rundt og sier dette ver jeg ikke, hun har ikke noe filter og forstår ikke at det kan være alvorlig at hun sier dette til folk. Han har nok trent kanskje 1-2 timer i uka før det, men ikke noe mer. Så som sagt, er ikke dette noe jeg bare tror.
|
|
|
10/08/2015 08:48
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Tredjehåndsinformasjon er det samme som rykter. Hva om tablettene du ble vist er fluortabletter? Du bør og tenke på hva eventuell informasjon du har fått i fortrolighet kan gjøre med forholdet du har til den personen og andre du kjenner. En hemmelighet er en hemmelighet.
|
|
|
|
|