Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: Håvard Berger]
05/02/2015 08:19
|
erikt
Medlem
|
Medlem
For meg så virker det som om 95% av skogsveier er preppet for ski i Bærumsmarka og Nordmarka. Dette er en kraftig overdrivelse. Jeg vet ikke om forholdene ved andre utfartsteder, men fra Fossum (Bærumsmarka) blir de mest populære fotrutene sommerstid (Ankerveien, Lysakerelven, Fossum-Skytterkollen-Brunkollen-Østernvann-Fossum, Bogstadvannet rundt) ikke preppet. I tillegg blir en rekke skogsbilveier i Nordmarka brøytet (sjekk Løvenskiolds brøyteplan) slik at man går/sykler til Finnerud, Kikut, Kobberhaughytta, Brunkollen, Bjørnholt, etc like lett vinterstid som sommerstid. Dessuten, sykling i skiløypene er uproblematisk så lenge man bruker hode og unngår de mest populære rutene/tidspunktene samt ikke setter spor så for min del virker problemene vedrørende prepping av skiløyper som ganske konstruerte.
|
|
|
[Re: Dan]
05/02/2015 09:07
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Är det noen som har någon peiling på hur många det är som sitter hemma och surar för att skifolket har tagit över marka? Dan och ? Om det är en del så skulle de ju kunna gå samman och försöka få till en ändring. Jeg syklet i skiløypa i går og jeg syklet i skiløypa i dag på vei til jobben, så for min egen del går det ganske greit. Jeg synes bare at argumentene fra skiløpernes side er så håpløse at jeg liker å diskutere dem. Pluss at jeg synes det er viktig at dette diskuteres så ikke skiløypenevrotikerne klarer å gjøre det til en sannhet at man kun skal bruk ski i marka om vinteren. Jeg gikk tur med barnevogna i skiløypa i går og jeg jogget i skiløypa i dag på vei til jobben, så for min egen del går det ganske greit. Synes bare at argumentene fra skiløpernes side er så håpløse at jeg driter langt i dem.
|
|
|
[Re: erikskon]
05/02/2015 09:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fikk litt bakoversveis da jeg så innlegget fra Trondheim kommune. Her håper jeg at det er en enkelt tulling som har uttalt seg over evne og mandat. Eller jeg ser frem til å høre en mer detaljert forklaring av kommunens politikk for aktivitetshygiene. Her tipper jeg det er en uten mandat som har konkludert med bakgrunn i det som har stått i tabloidene. Skal man lage eksklusivitet må man mest sannsynlig lage en forskrift jf. friluftsloven. For den kan vedtas må det sannsynligvis behandles politisk og noe sier meg at det er få partier som ønsker å fremstå som partiet som "ekskluderte" majoriteten fra marka.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Andrehua]
05/02/2015 09:36
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Litt interessante tall fra innlegget til en skiløper på facebooksiden til Trondheim kommune:
''Gikk på ski i Estenstadmarka i dag. Det var ypperlig skiføre med 10cm nysnø og velpreparerte skiløyper. Ble overrasket over at de fleste likevel gikk til fots både i Svartdaken og over Månen, og inne på hytta var vi bare 3 stk. av ca 20 med skisko!''
|
|
|
[Re: Espen W]
05/02/2015 09:53
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt interessante tall fra innlegget til en skiløper på facebooksiden til Trondheim kommune:
''Gikk på ski i Estenstadmarka i dag. Det var ypperlig skiføre med 10cm nysnø og velpreparerte skiløyper. Ble overrasket over at de fleste likevel gikk til fots både i Svartdaken og over Månen, og inne på hytta var vi bare 3 stk. av ca 20 med skisko!'' Det er ikke så merkelig. Estenstadmarka er ypperlig for stisykling, men for langrennsløpere er det ikke helt optimalt. Alt for kupêrt. Stort sett går det bratt opp eller bratt ned. I tillegg er veien fra parkeringsplassen og inn til hytta tursti numero uno for fotfolket på denne siden av byen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
05/02/2015 10:58
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Estenstadmarka er super for langrenn, men man må være godt trent. Og det blir mer "trening" enn "skitur" hvis man drar dit De som trener drar ofte ikke inn på hytta, mens de som går tur gjerne stopper der. Så jeg tror det blir et skeivt utvalg ved å telle innendørs. De som går helgeturer på ski foretrekker typisk Bymarka, selv om endel folk går treningsturer i Estenstadmarka (uten å ta inn på ei hytte). Ettersom skiføret var dårlig i fjor, og har vært hardt i lang tid oppe i Estenstadmarka, har nok folk flest tenkt at det er uegnet med ski der. Selv om det nå er flotte forhold. Kanskje vil flere snart oppdage det... I fjor hadde Estenstadhytta tidenes omsetning, ettersom skiføret var elendig og det gikk en godt strødd veg opp til hytta. Jeg tror altså at dette henger litt igjen - de som oppdaget vegen til Estenstadhytta i fjor, har fortsatt å bruke vegen.
|
|
|
[Re: anderfo]
05/02/2015 18:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg sykla nypreppa løyper på tjukksykkel med tjukkski på sekken i dag. Jeg satte omtrent like mye spor som de som hadde gått på cordfløyelen med ski. Jeg fikk ingen negative kommentarer. bare enda rarere blikk enn jeg vanligvis får! Her er jeg ute av den preppa løypa og skal starte forvandlingen fra syklist til skiløper. 
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/02/2015 19:15
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Her er jeg ute av den preppa løypa og skal starte forvandlingen fra syklist til skiløper.
Hvordan fester du sykkelen på sekken?
Dersom jeg skal bruke ski i skiløypa, må jeg enten kjøre bil dit elller ha en dyr sykkel låst fast der løypa starter i et lengre tidsrom. Ingen av de er særlig attraktive.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: parob]
05/02/2015 19:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det er ikke så merkelig. Estenstadmarka er ypperlig for stisykling, men for langrennsløpere er det ikke helt optimalt. Alt for kupêrt.
Gjør den svære utvidelsen av skiløypene i Estenstadmarka enda mer meningsløs, huff.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
05/02/2015 20:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er jeg ute av den preppa løypa og skal starte forvandlingen fra syklist til skiløper.
Hvordan fester du sykkelen på sekken?
Dersom jeg skal bruke ski i skiløypa, må jeg enten kjøre bil dit elller ha en dyr sykkel låst fast der løypa starter i et lengre tidsrom. Ingen av de er særlig attraktive.
Jeg låste sykkelen fast inni en tett skog langt fra parkeringsplassen. Jeg bruke IKKE skiene i skiløypa, bare sykkelen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/02/2015 20:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg bruke IKKE skiene i skiløypa, bare sykkelen. Nei, det skulle tatt seg ut, bruke skiene i skiløypa.... Herregud for en tanke
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
05/02/2015 20:58
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Jeg bruke IKKE skiene i skiløypa, bare sykkelen. Nei, det skulle tatt seg ut, bruke skiene i skiløypa.... Herregud for en tanke De skiene/støvlene jeg ser på bildet ville ikke jeg heller brukt i skiløypa...
|
|
|
[Re: pez d spencer]
05/02/2015 21:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg bruke IKKE skiene i skiløypa, bare sykkelen. Nei, det skulle tatt seg ut, bruke skiene i skiløypa.... Herregud for en tanke De skiene/støvlene jeg ser på bildet ville ikke jeg heller brukt i skiløypa... Jeg tror, men bare tror altså, jeg kan på ingen måte vise til solide vitenskaplige studier, at man, gitt at man kan feste randoski og støvler på sekken, også kan feste langrennsutstyr der. Jeg påpeker derfor at GeirK tydeligvis ikke er så prinsippfast som han ville fremstå da han tidligere i diskusjonen hevdet at det ikke var mulig for ham å gå på ski i skiløypene fordi det innebar å måtte bruke bil eller å sette fra seg en dyr sykkel, hvorav begge alternativer var like utenkelige :-)
|
|
|
05/02/2015 21:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg påpeker derfor at GeirK tydeligvis ikke er så prinsippfast som han ville fremstå da han tidligere i diskusjonen hevdet at det ikke var mulig for ham å gå på ski i skiløypene fordi det innebar å måtte bruke bil eller å sette fra seg en dyr sykkel, hvorav begge alternativer var like utenkelige :-)
Cluet ligger i de tre ordene etter "sette fra seg en dyr sykkel" i det opprinnelige utsagnet.
|
|
|
05/02/2015 22:14
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg tror, men bare tror altså, jeg kan på ingen måte vise til solide vitenskaplige studier, at man, gitt at man kan feste randoski og støvler på sekken, også kan feste langrennsutstyr der.
I prinsippet ja, men jeg har erfart at det ikke er fullt så enkelt i praksis, med lette fjellski med BC-binding. Problemet er at en NNN(/BC)-binding stikker så lite ut fra skien at den ikke hekter tilstrekkelig på ryggsekkstroppen, og du risikerer at skien faller gjennom stroppene - om ikke sekken er smekkfull slik at skien kan festes stramt mot sekken. Om man, som meg, går til fots på fjellskistøvlene til en finner nok snø til å ta på skiene, har en heller ikke støvler å sette i bindingene for å holde skiene på plass. Videre gjør den ekstra lengden på langrenn-/fjellski, sammenlignet med rando-/alpinski, dem noe mer upraktisk å feste på sekk.
|
|
|
06/02/2015 07:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært en og annen gangen ute i marka så langt i vinter, og har sett to fatbike-spor. Jeg gikk der på bakglatte ski (har negative evner inne skismøring) og ønsket meg inderlig ny fatbike selv :-)
De gangene JEG ødelegger skispor, er de gangene jeg er ute på ski! ved sporskifte, skøyting i trange traseer og ved fall (jadda, de skjer de).
Sykkelturene i løypa har kun ødelagt litt ved skrens på forhjul, men det setter vi på kontoen for uflaks og dårlige dekk.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/02/2015 07:42
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Cluet ligger i de tre ordene etter "sette fra seg en dyr sykkel" i det opprinnelige utsagnet.
Det er jo ikke lenger noe clue når du med all mulig tydelighet har vist at det ikke er noe problem å ta med sykkelen litt lenger innover i skogen og parkere den der.
|
|
|
06/02/2015 08:40
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Hva med "Ikke ønsket i tjukkas traseen". Jeg og en turgåer har brukt siste uka på å kjøre (og gå) opp stien ned fra Lathusåsen på Fossum, i går kveld hadde en tynnhjuling vært der og ramponert den fine stien. Det ser ut som vedkommende har slitt fælt på toppen. Vennligst meld deg og rett opp skadene du har påført dette tjukkasparadiset.
|
|
|
06/02/2015 08:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ikke lenger noe clue når du med all mulig tydelighet har vist at det ikke er noe problem å ta med sykkelen litt lenger innover i skogen og parkere den der. [teskje] Dersom jeg skal parkere sykkelen langt inni skogen, må jeg sykle i skiløypa for å komme langt inn i skogen. Ergo: Dersom jeg skal unngå å sykle i skiløypa, må jeg parkere der løypa begynner. [/teskje]
|
|
|
06/02/2015 09:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[teskje] Dersom jeg skal parkere sykkelen langt inni skogen, må jeg sykle i skiløypa for å komme langt inn i skogen. Ergo: Dersom jeg skal unngå å sykle i skiløypa, må jeg parkere der løypa begynner. [/teskje] Det där är ju inte heller logiskt. Jag vet om många ställen där det är möjligt att komma till en skilöypa utan att behöva sykla i noen skilöyper. Dessa finns båda nära markagrensen och rimeligt långt in i marka. Om du faktiskt ville sykla för att gå på ski så tror jag faktiskt att du skulle kunna få till det Jag betvivlar att det skulle vara så stor risk att parkera sykkeln vid saupstad eller granåsen men om du vill så kan du ju sykla in till skeilbreida, vatnet en bit in från skogly eller varför inte i närheten av toppen på geitfjellet? Om du är lat så finns det flera platser mellan granåsen och saupstad som borde passa.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/02/2015 09:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
[teskje] Dersom jeg skal parkere sykkelen langt inni skogen, må jeg sykle i skiløypa for å komme langt inn i skogen. Ergo: Dersom jeg skal unngå å sykle i skiløypa, må jeg parkere der løypa begynner. [/teskje] Det där är ju inte heller logiskt. Jag vet om många ställen där det är möjligt att komma till en skilöypa utan att behöva sykla i noen skilöyper. Dessa finns båda nära markagrensen och rimeligt långt in i marka. Om du faktiskt ville sykla för att gå på ski så tror jag faktiskt att du skulle kunna få till det Jag betvivlar att det skulle vara så stor risk att parkera sykkeln vid saupstad eller granåsen men om du vill så kan du ju sykla in till skeilbreida, vatnet en bit in från skogly eller varför inte i närheten av toppen på geitfjellet? Om du är lat så finns det flera platser mellan granåsen och saupstad som borde passa. Dersom jeg skal legge 30 minutter ekstra på sykkelturen hver vei, kan jeg sykle til Geitfjellet eller til Skjelbreia, men det er ikke en opsjon. Jeg trenger et bortgjemt sted med kortest mulig sykkelavstand fra Tiller rett i nærheten av ei skiløype. Da skal jeg få det til.
|
|
|
06/02/2015 09:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg trenger et bortgjemt sted med kortest mulig sykkelavstand fra Tiller rett i nærheten av ei skiløype. Da skal jeg få det til. Bratsberg. Bortgjemt, kort sykkelavstand og skiløype 
|
|
|
06/02/2015 09:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du letar så finner du det också men jag betvivlar att detta är ett praktiskt problem som du vill ha en lösning på.
Det är nog bara retorik som du tror gör att folk blir mer positiva till sykling och mer negativa till langrenn.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/02/2015 09:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men nu förstör du för Geir. Du kan inte komma med lösningar när det ända han vill ha är ett problem.
Redigert av fredriks; 06/02/2015 09:19.
|
|
|
06/02/2015 09:23
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
hør p2 ekko i dag http://radio.nrk.no/direkte/p2#"Krig i løypa - hvorfor blir vi så sinte på hverandre i skisporet? Bak fasaden - to unge kvinner med hver sin historie - hva skjuler seg egentlig bak fasaden?"
Hug a tree
|
|
|
06/02/2015 09:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du kan inte komma med lösningar när det ända han vill ha är ett problem. Uavhengig av dine teorier om hva jeg vil eller ikke vil, så har jeg nå fått øynene opp for at det kanskje finnes en løsning og derfor har jeg spurt om en løsning. Jeg tenkte for mye inni esken da jeg så for meg at sykkelen måtte parkeres ved Granåsen.
|
|
|
06/02/2015 09:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
[teskje] Dersom jeg skal parkere sykkelen langt inni skogen, må jeg sykle i skiløypa for å komme langt inn i skogen. Ergo: Dersom jeg skal unngå å sykle i skiløypa, må jeg parkere der løypa begynner. [/teskje]
[teskje] Nei, for det er i denne diskusjonen for lengst slått fast at stier som ikke prepareres til skiløyper tråkkes opp av fotvandrere og at 30-40 cm nysnø er glimrende fatbikeforhold, slik at å tråkke 500 meter innover i skogen og låse sykkelen i et tett skogholt ikke er noe uoverkommelig hinder. [/teskje]
|
|
|
06/02/2015 09:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Jag tror desverre inte på dig men om du vill ha en lösning så finns det en smal vei och en sti från kongsveien som man kan in till skilöypan med. Det borde också gå att finna rimeligt bra steder i området granåsen, fröset, vådan. Opp mot sörem borde också vara greit. Vid smistad finns det alternativ. Längs veien in till rönningen ett annat. Sen betvivlar jag att risken är spesiellt stor om man parkerar sykkeln på saupstad stadion. Det är nog inte många sykkeltjuvar som går rundt där och letar efter syklar.
|
|
|
06/02/2015 09:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
30-40 cm nysnø er glimrende fatbikeforhold,
Hvor leste du dette?
|
|
|
06/02/2015 09:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
 Jag tror desverre inte på dig men om du vill ha en lösning så finns det en smal vei och en sti från kongsveien som man kan in till skilöypan med. Det borde också gå att finna rimeligt bra steder i området granåsen, fröset, vådan. Opp mot sörem borde också vara greit. Vid smistad finns det alternativ. Längs veien in till rönningen ett annat. Sen betvivlar jag att risken är spesiellt stor om man parkerar sykkeln på saupstad stadion. Det är nog inte många sykkeltjuvar som går rundt där och letar efter syklar. Det handler om å kunne nyte skituren uten å være redd for at noen tar sykkelen din. Frøset er et godt forslag.
|
|
|
|
|