RTL Tubeless fat-bike
|
Re: RTL Tubeless fat-bike
[Re: noblefart]
04/02/2015 21:47
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Surly Clown Shoe funker helt glitrende. Felgbånd og Gorillatape, potte tett med Snowshoe XL selv med tullelite luft. Skal teste hvordan de er med Surly Lou, antagelig helt topp.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/02/2015 09:30
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Roy: sjekk ut den lettere teipen som baronen bruker. Gorilla teip er nemlig ekstremt tungt, oppimot 420g per felg på 100mm. Hvis det er standard felgbånd så kan det veie oppimot 130g per stykk, så Tyvek vil kunne trimme nesten en kvart kilo bare på felgbåndene. Originalt felgbånd + Gorilla kan derfor legge på rundt 1.1kg på sykkelen, så her kan det trimmes masse vekt. Det letteste oppsettet som jeg har kjørt la bare på 45g per felg, mao 90g på sykkelen. Selv lett teip vil veie en del mer enn 30g per felg, men det er uansett potensiale for å ta av en hel del. Forskjellen på hvordan sykkelen føles er formidabel, både med tanke på aks og lekenhet.
|
|
|
[Re: Espen W]
05/02/2015 09:33
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva tror dere om to striper med liggeunderlag under palleplasten ? For eksempel et av de billigste fra biltema? Kan vel bruke dobbeltsidig teip for å feste, og det er kanskje akkurat langt nok til å nå hele veien rundt felgen. Dette underlaget på 8mm for eksempel: http://www.biltema.no/no/Fritid/Frilufts...underlag-37374/Noen som vet ca indre omkrets på en 26" felg? 1800 mm holder kanskje akkurat? Sikkert for tungt for noen her, men jeg kjører tubeless fordi at jeg synes det gir en nydelig plusj demping i dekkene. Og for å slippe å punge pga snakebite. Mitt oppsett er forresten på 100 mm diamant felger og vanlig snowshoe.
Redigert av erikskon; 05/02/2015 10:52.
|
|
|
05/02/2015 14:00
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Har prøvd, ikke å anbefale
Liggeunderlag (fra Europris) tåler ikke trykk over tid og blir komprimert til nesten null.
Så da har du noe som er tungt å få opp når du skal få opp dekket (med fare for å rive palleplasten) og utett etterhvert.
Men vet egentlig ikke om jeg stoler mer på dobbeltsidige tapen til biltema vedr kompresjon og manglende springback.
Det vi trenger er en ordentlig tape som er tøff å komprimere , lett og med lukkede celler. Noe ala EVA i joggesko.
Ingen som jobber i 3M her på forumet ? mvhh
Hug a tree
|
|
|
05/02/2015 18:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har mer tru på det jeg anbefalte H.Iversen(?) en gang i fjor. Tetningsliste til dører eller vinduer. Nå vet jeg ikke noe om langtidserfaringer men siden tetningsliste er ment til å beholde fasongen også etter langvarig komprimering så har jeg mer tru på dette enn på BT-isolasjonstapen.
For den tåler soleklart ingen komprimering.
|
|
|
[Re: Ripen]
05/02/2015 20:04
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Surly Clown Shoe funker helt glitrende. Felgbånd og Gorillatape, potte tett med Snowshoe XL selv med tullelite luft. Skal teste hvordan de er med Surly Lou, antagelig helt topp. Brukte en kveld og masse guffe på å få på Lou på mine Clown Shoes. Brukte gladpack men måtte gi meg til slutt. Vi fikk de på med hjelp av kompressor og reim, men luften forsvant etter noen minutter. De virker veldig slakke /(store) men kanskje Snowshoe er strammere. Bud gikk bedre men lekker litt på hver tur.
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
06/02/2015 07:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For å få Clown shoes tett, må du bruke teip som bygger litt - dvs. gorillateip (gjerne 2 runder) eller lignende. Viktig ikke å bruke billig gaffa, da limet vil løsne. Gorillateip funker, men veier mye. Har prøvd med transparent 3M Tough duct tape på mine Marge Lite, og det funker greit, men med Dillinger 4 blir det litt svetting ved lave trykk. Kan ikke si jeg hadde like store problemer med Vanhelga (slangeløst).
|
|
|
06/02/2015 08:15
|
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Er det slik å forstå at det er fler som sår tvil ved den "originale" RTL metoden, som er skuddsikker, så vidt jeg kan forstå?
Hvor får jeg tak i Tyvek kartet/felgbåndet dere skriver om?
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
06/02/2015 08:24
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Nei , den orginale RTL funker best både under oppumping av dekket (kan gjøres med minipumpe og ikke kompressor ), og over tid med å holde trykket.
Men det må gjøres riktig; helst palleplast som er mer robust, foamtape uten skrukker, og gjerne ett topplag med lett duckt (ikke gorilla som er stiv tung og uelastisk) på topp av foam opp over sidekanter, før palleplasten.
Ventil må tapes på topp og hull varmes igjennom , ikke klippes. Notubes er vansklige å få tett, amclassic og spesiellt orange seal ventiler er lette å få tette
Tyvek kan du kjøpe som kart, eller 3m kjeledress på bauhaus etc.
mvhh
Hug a tree
|
|
|
[Re: VemundSimensen]
06/02/2015 08:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er det slik å forstå at det er fler som sår tvil ved den "originale" RTL metoden, som er skuddsikker, så vidt jeg kan forstå?
Hvor får jeg tak i Tyvek kartet/felgbåndet dere skriver om? Tyvek-kart fåes hos bl.a. DNT. "Norge-serien".
|
|
|
06/02/2015 08:53
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Tyvek på ebay. Litt over 200 spenn. Det holder til maaange felger.
|
|
|
06/02/2015 09:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Roy: sjekk ut den lettere teipen som baronen bruker. Gorilla teip er nemlig ekstremt tungt, oppimot 420g per felg på 100mm. Hvis det er standard felgbånd så kan det veie oppimot 130g per stykk, så Tyvek vil kunne trimme nesten en kvart kilo bare på felgbåndene. Originalt felgbånd + Gorilla kan derfor legge på rundt 1.1kg på sykkelen, så her kan det trimmes masse vekt. Det letteste oppsettet som jeg har kjørt la bare på 45g per felg, mao 90g på sykkelen. Selv lett teip vil veie en del mer enn 30g per felg, men det er uansett potensiale for å ta av en hel del. Forskjellen på hvordan sykkelen føles er formidabel, både med tanke på aks og lekenhet. Du tuller vel nå? Ikke engang hele rullen med Gorillatape veier 420g... Jeg har 2 bredder, 1 runde. Jeg vet at jeg kan trimme ganske mye vekt, men nå hadde jeg alt liggende og er ikke så fanatisk. Funksjon går foran, det er først og fremst egenskapene ved slangeløst jeg er ute etter. Jeg trenger trimmen bort- og oppover, og nedover merker jeg neppe forskjell på hvilke felgbånd og type tape jeg har brukt.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Nanok]
06/02/2015 09:44
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Surly Clown Shoe funker helt glitrende. Felgbånd og Gorillatape, potte tett med Snowshoe XL selv med tullelite luft. Skal teste hvordan de er med Surly Lou, antagelig helt topp. Brukte en kveld og masse guffe på å få på Lou på mine Clown Shoes. Brukte gladpack men måtte gi meg til slutt. Vi fikk de på med hjelp av kompressor og reim, men luften forsvant etter noen minutter. De virker veldig slakke /(store) men kanskje Snowshoe er strammere. Bud gikk bedre men lekker litt på hver tur. Jeg tenkte å prøve med mikroglassballonger i guffa, men det avhenger selvsagt uansett av at dekkene sitter greit mot felgen. Nå har jeg omtrent nye Lou men dine er vel heller ikke så gamle? Har et sett Jumbo Jim 4,8 i bestilling, er spent på hvordan de er å sette opp slangeløst på Clown Shoe.
Roy
|
|
|
06/02/2015 09:53
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Surly Clown Shoe funker helt glitrende. Felgbånd og Gorillatape, potte tett med Snowshoe XL selv med tullelite luft. Skal teste hvordan de er med Surly Lou, antagelig helt topp. Hvordan har du gjort dette? Teipet over kanten mellom felgbåndet og felgen? 11mm eller 32mm bredde på teipen?
|
|
|
06/02/2015 10:09
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Du tuller vel nå? Ikke engang hele rullen med Gorillatape veier 420g... Jeg har 2 bredder, 1 runde.
0.75lb (340g) for en 80mm felg, men mulig at denne karen brukte i overkant mye: (se også beskrivelser av den andre teipen her): http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbike-conversion-update/
Redigert av Espen W; 06/02/2015 10:09.
|
|
|
06/02/2015 10:12
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Ang. mikroglassballonger så er min erfaring at disse gjør guffa så tregtflytende at den ikke samler seg og tetter ved pungtering. Men: vil nok hjelpe til med å tette sidevegger på dekk som siver, og på vinteren er pungteringsmotstand ikke så kritisk (jeg kjører helt uten guffe)
|
|
|
06/02/2015 11:42
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Tror jeg målte 150g på tre runder 50mm gorilla på mine felger.
Så iallefall 100g å spare.
380 hørtes mye ut
mvhh
Hug a tree
|
|
|
06/02/2015 11:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Den letteste teipen for fatbikekonvertering jeg har vært borti er Orange Seal sin teip. Ikke veid, men når du kjenner vekten av en rull gaffa, så må du se etter om det er noe i pakken når du får Orange seal. Den er dog tynnere. Kjøpte min hos Bikeman.com.
|
|
|
[Re: magnusc]
06/02/2015 12:21
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Surly Clown Shoe funker helt glitrende. Felgbånd og Gorillatape, potte tett med Snowshoe XL selv med tullelite luft. Skal teste hvordan de er med Surly Lou, antagelig helt topp. Hvordan har du gjort dette? Teipet over kanten mellom felgbåndet og felgen? 11mm eller 32mm bredde på teipen? Øhhh... Hæ? Gorillatape, 2 bredder. Tapen er 50mm bred så det overlapper på midten. Jeg taper over felgbåndet.
Roy
|
|
|
06/02/2015 12:23
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som nevnt, 1 runde holder. De som vil bruke en hel taperull pr felg må selvsagt lov til det.
Roy
|
|
|
[Re: Håvard H]
06/02/2015 16:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei , den orginale RTL funker best både under oppumping av dekket (kan gjøres med minipumpe og ikke kompressor ), og over tid med å holde trykket.
Men det må gjøres riktig; helst palleplast som er mer robust, foamtape uten skrukker, og gjerne ett topplag med lett duckt (ikke gorilla som er stiv tung og uelastisk) på topp av foam opp over sidekanter, før palleplasten.
Ventil må tapes på topp og hull varmes igjennom , ikke klippes. Notubes er vansklige å få tett, amclassic og spesiellt orange seal ventiler er lette å få tette
mvhh Erfaringene med denne metoden er vel litt ymse. Bare det at dere har sjekket så utrolig mange ulike materialer skulle jo tyde på at den er langt fra idiotsikker. Det er også litt vanskelig å diskutere slikt da det er ulikt hvor mye tid man synes det er rimelig å bruke på å mekke sykkel vs å sykle. Jeg har tenkt at jeg burde sykle mer. Det synes bikkja også. Mange av de som utvikler metoden har et vektjag som er uinteressant for meg. Jeg ønsker meg bare en enkel løsning som er holdbar over tid og som maksimerer den deilige pløsjen i stor gummi. Et oppsett som gir meg mindre mas enn slanger, men akkurat nå tror jeg at jeg går tilbake til slanger igjen.
|
|
|
06/02/2015 16:38
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Isolasjonsteip fra Biltema og 6 lag med palleplast er nærmest idiotsikker. Jeg satt det opp i juli da jeg kjørte sti (dvs steinrøys) med under 4psi i dekkene (XL) i Hemsedal i juli/august. Så stod de ubrukt fra august til rett før jul (gadd ikke kjøre sti i konstant regn i Nordmarka i høst), og de var ikke kollapset etter å ha stått ubrukt i nesten 5 måneder. Guffa var også flytende, så hadde holdt seg potte tett.
Grunnen til at vi tester nye materialer er for å finne et skummateriale som holder formen bedre enn isolasjonsteipen, dette for å slippe å legge på ny teip ved dekkbytte, pluss at tema teipen klistrer seg sånn fast at restene må fjernes med løsemiddel. Skumteip/skumplast vil også tette aktivt mot kanttråden, så f.eks med Jumbo Jim kan jeg kjøre helt uten guffe, noe som ikke går på selv en tubeless ready felg (hvis man ikke bruker skumteip på denne og)
Mao. Hvis dekkskifter ikke er så kritisk: To lag med Biltema skumteip lagt helt inntil øvre kant på felgsiden. Dekk med 6 runder med palleplast eller gladpack. teip fast enden på gladpacken og legg på en liten teipbit der ventilen skal gå gjennom. Super kjapt og super enkelt.
NB: tubeless ventiler er beregnet på dobbeltbunnede felger, så legg på en tynn skive under låsemutteren til ventilen, slik at låseringen ikke bånner. Dette kan være årsaken til at noen har slitt med Stans ventilene.
Redigert av Espen W; 06/02/2015 18:48.
|
|
|
06/02/2015 16:56
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
De nye DT hjula ser fine ut., Men de er skrå i kanten. Litt lite feste for tape og lignende. Mulig å tape fast tyvek helt i kanten kanskje. http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cd..._150_FW_RGB.jpgMan kan kjøpe felg løst. Det går frem at de bare er 76 mm breie.
Redigert av eldo472; 06/02/2015 17:42.
|
|
|
06/02/2015 17:47
|
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
To lag med Biltema skumteip lagt helt inntil øvre kant på felgsiden. Dekk med 6 runder med palleplast eller gladpack. teip fast enden på gladpacken og legg på en liten teipbit der ventilen skal gå gjennom. Super kjapt og super enkelt.
Dette er svar på mitt spm. og igjen, dette er original RTL? Så dere handler et kart og klipper opp i remser? Noen her må vell ha remser til overs de kan sende meg for noen kroner? Jeg har handlet inn til RTL tubeless, men blir så usikker med alt tullet fram/tilbake ihht ditten og datten Håvard. Vimeofilmen i et tidligere innlegg er den jeg tenker å følge. Men det var dette med felgbånd..
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
[Re: erikskon]
06/02/2015 17:47
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
mvhh Erfaringene med denne metoden er vel litt ymse. Bare det at dere har sjekket så utrolig mange ulike materialer skulle jo tyde på at den er langt fra idiotsikker. Det er også litt vanskelig å diskutere slikt da det er ulikt hvor mye tid man synes det er rimelig å bruke på å mekke sykkel vs å sykle. Jeg har tenkt at jeg burde sykle mer. Det synes bikkja også. Mange av de som utvikler metoden har et vektjag som er uinteressant for meg. Jeg ønsker meg bare en enkel løsning som er holdbar over tid og som maksimerer den deilige pløsjen i stor gummi. Et oppsett som gir meg mindre mas enn slanger, men akkurat nå tror.jeg at jeg går tilbake til slanger igjen. Noe som funker bra er ghettotubeless. Noe jeg startet med som tubeless. Må bygge litt under slangen. Og bruke dobbelside tape eller lim til felgkant, for at ikke slangen går under beaden. Så å si samme måte som RTL, men mye tyngre.
|
|
|
[Re: eldo472]
06/02/2015 17:48
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
76mm er indre bredde hvis jeg husker riktig. Skal gå greit å feste Tyvek på den flaten. Ca. 680g oppgitt vekt i 2016 DT katalogen min, og stemmer det så er det særdeles lett for en 80mm alu felg.
|
|
|
[Re: rørleggern]
06/02/2015 17:50
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
mvhh Erfaringene med denne metoden er vel litt ymse. Bare det at dere har sjekket så utrolig mange ulike materialer skulle jo tyde på at den er langt fra idiotsikker. Det er også litt vanskelig å diskutere slikt da det er ulikt hvor mye tid man synes det er rimelig å bruke på å mekke sykkel vs å sykle. Jeg har tenkt at jeg burde sykle mer. Det synes bikkja også. Mange av de som utvikler metoden har et vektjag som er uinteressant for meg. Jeg ønsker meg bare en enkel løsning som er holdbar over tid og som maksimerer den deilige pløsjen i stor gummi. Et oppsett som gir meg mindre mas enn slanger, men akkurat nå tror.jeg at jeg går tilbake til slanger igjen. Noe som funker bra er ghettotubeless. Noe jeg startet med som tubeless. Må bygge litt under slangen. Og bruke dobbelside tape eller lim til felgkant, for at ikke slangen går under beaden. Så å si samme måte som RTL, men mye tyngre. Man kan klippe til slangen så det henger en del utenfor. Er 24x2.75 som er mest brukt. Amerikanerne er (med få unntak) helt fastlåst i denne split tube metoden, selv om disse slangene veier oppunder 400g per stykk.
|
|
|
[Re: VemundSimensen]
06/02/2015 18:51
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
To lag med Biltema skumteip lagt helt inntil øvre kant på felgsiden. Dekk med 6 runder med palleplast eller gladpack. teip fast enden på gladpacken og legg på en liten teipbit der ventilen skal gå gjennom. Super kjapt og super enkelt.
Dette er svar på mitt spm. og igjen, dette er original RTL? Så dere handler et kart og klipper opp i remser? Noen her må vell ha remser til overs de kan sende meg for noen kroner? Jeg har handlet inn til RTL tubeless, men blir så usikker med alt tullet fram/tilbake ihht ditten og datten Håvard. Vimeofilmen i et tidligere innlegg er den jeg tenker å følge. Men det var dette med felgbånd.. Jepp, Biltema rørteip under gladpack er original RTL. Tyvek eller original felgbånd er opp til den enkelte, men Tyvek sparer opptil en kvart kilo på sykkelen, avhengig av massen til originalfelgbåndet., såklart. Send meg postadressen din på PM så skal jeg sende deg noen Tyvek konvolutter som jeg har liggende her. (evt sjekk om dere har slike på postrommet på jobben og spør pent om å få noen til forskning...)
Redigert av Espen W; 06/02/2015 18:53.
|
|
|
06/02/2015 19:06
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
mvhh Erfaringene med denne metoden er vel litt ymse. Bare det at dere har sjekket så utrolig mange ulike materialer skulle jo tyde på at den er langt fra idiotsikker. Det er også litt vanskelig å diskutere slikt da det er ulikt hvor mye tid man synes det er rimelig å bruke på å mekke sykkel vs å sykle. Jeg har tenkt at jeg burde sykle mer. Det synes bikkja også. Mange av de som utvikler metoden har et vektjag som er uinteressant for meg. Jeg ønsker meg bare en enkel løsning som er holdbar over tid og som maksimerer den deilige pløsjen i stor gummi. Et oppsett som gir meg mindre mas enn slanger, men akkurat nå tror.jeg at jeg går tilbake til slanger igjen. Noe som funker bra er ghettotubeless. Noe jeg startet med som tubeless. Må bygge litt under slangen. Og bruke dobbelside tape eller lim til felgkant, for at ikke slangen går under beaden. Så å si samme måte som RTL, men mye tyngre. Man kan klippe til slangen så det henger en del utenfor. Er 24x2.75 som er mest brukt. Amerikanerne er (med få unntak) helt fastlåst i denne split tube metoden, selv om disse slangene veier oppunder 400g per stykk. Jepp, den er tung. Derfor RTL. Og ikke å anbefale å la det henge mye utenfor. Ihvertfall ikke ved stikjøring av ymse ting i stien. Spjeler den hengende leppa litt etter litt. Til slutt fising. Bedre å frisere og lime/dobbelside tape.
|
|
|
06/02/2015 19:15
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Tyvek-konvolutter funker brillefint til felgbånd. Har kjørt med det siden i høst. Bare å klippe passe brede striper, eller bruk en papirkutter for helt rette kutt. En stor konvolutt går med pr felg.
Lars Olav
|
|
|
|
|