Konvertere til 29"
|
Konvertere til 29"
#1919381
04/02/2015 10:14
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Heisann.
Jeg har lyst til å bytte ut en sliten 26" HardR carbon ramme med en 29" ny/lite brukt ramme, selge unna et par 26" hjulsett og og kjøpe meg et bra 29" hjulsett. Også overføre de resterende komponentene fra gamlesykkeln.
Ser på noen rammer fra Kina, de som gjerne går igjen i kinakarbontrådene her, og ser vel bare et problem. Har en FSA k-force light 2 delt MegaExo krank som jeg gjerne skulle brukt videre. Syns den er evig god egentlig. Men jeg er såpass amøbe at jeg ikke veit hva slags krankhus jeg må ha for å kunne behold den.
Noen som har noen forslag, eller noen som kan fortelle meg hva jeg skal se etter? Lett, stiv osv er et must, da det er lettere enn å slanke seg.
Jonas
Redigert av TerrengAmobe; 04/02/2015 10:23.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919407
04/02/2015 10:50
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Er det så nye og fine deler på Hardrocx'n din at du vil ha de på en ny sykkel? De dyreste komponentene passer uansett ikke. Du nevner ramme og hjul, i tillegg trenger du dempegaffel, om du ikke ser for deg å bruke stiv gaffel som kan kjøpes med kina-ramma. Kinaramme og dempegaffel havner fort på 5k, sammen med et greit hjulsett et du nok oppe i 7k. Jeg hadde lett etter et godt kjøp på en 29er og latt 26ern leve. Eneste grunnen til å bygge måtte være at man synes at slikt er gøy og kan akseptere at det blir litt dyrere. Om strl L passer så har XXL.no en Scott Scale 950 til 8k i strl L/XL, mulig noen varehus kan ha den i M. http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/scott-scale-950-terrengsykkel-herre/p/1097194_1_styleDe har også en dårligere utstyrt Merida til 6k http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengs...1097690_1_style
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: knut77]
#1919420
04/02/2015 11:04
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Ja, asså jeg har vel brukt for mye på deler. Hvis jeg lar 26" leve vil den støve ned. Sykkeln er fra 2011 (2010 mod), men har ganske mange mindre pene bruksmerker og har et skikkelig stygt hakk ved krankhuset etter mange chainsuck hvor en av de første dro av beskyttelsen.
XX fram-bakgir og skiftere, FSA k-force light krank, MT8 bremser, Thompsen masterpiece pinne, easton 90 styre og stem. (styret må jeg vel bytte i et breiere). Kremdelene har mange mange mil igjen, men får fint lite igjen hvis jeg selger sykkelen eller delene.
Tenkte å kjøre stiv gaffel ja.
Føler vel ikke at det er noe alternativ å gå fra en 8 kg 26" (med stiv gaffel) til en 12-13 kg tung 29". Meninga er å havne på en 8,5-9 kg tung 29" med stiv gaffel, ved å bruke kanskje 4-5 k brutto.
Redigert av TerrengAmobe; 04/02/2015 11:10.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919434
04/02/2015 11:18
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046 |
Ja, asså jeg har vel brukt for mye på deler. Hvis jeg lar 26" leve vil den støve ned. Sykkeln er fra 2011 (2010 mod), men har ganske mange mindre pene bruksmerker og har et skikkelig stygt hakk ved krankhuset etter mange chainsuck hvor en av de første dro av beskyttelsen.
XX fram-bakgir og skiftere, FSA k-force light krank, MT8 bremser, Thompsen masterpiece pinne, easton 90 styre og stem. (styret må jeg vel bytte i et breiere). Kremdelene har mange mange mil igjen, men får fint lite igjen hvis jeg selger sykkelen eller delene.
Tenkte å kjøre stiv gaffel ja.
Føler vel ikke at det er noe alternativ å gå fra en 8 kg 26" (med stiv gaffel) til en 12-13 kg tung 29". Meninga er å havne på en 8,5-9 kg tung 29" med stiv gaffel, ved å bruke kanskje 4-5 k brutto. Jeg holder på med samme tanken. Har en gammel 26" med altfor mange defekter. Planen var å flytte over det meste, men jeg endte opp med å kun bruke gir og krank på ny. Ramme, stiv gaffel, setepinne og styre kom på 4k fra Kina, så fikk jeg tak i hjulsett til 2k. Sammen med nye bremser og styrelager, nye kabelstrømper og bremseslanger endte jeg opp på 8000kr. edit: Ut ifra det jeg fant om kranken din er akseldiameter 24mm, alså du trenger BSA krank.
Redigert av Dloh; 04/02/2015 11:23.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919448
04/02/2015 11:29
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Meninga er å havne på en 8,5-9 kg tung 29" med stiv gaffel, ved å bruke kanskje 4-5 k brutto. Lykke til med det! 
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Dloh]
#1919452
04/02/2015 11:29
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Herlig, takk for svar. BSA krankhus leverer vel mange av produsentene.
Ja, hvis jeg velger å bytte pinne,styre og stem, så vil ikke NETTO summen forandre seg så veldig mye.
PS: var seff 4-5k netto jeg mente i forrige post. Altså etter at jeg har solgt unna to hjulsett, dempegaffel, stiv gaffel og andre småtterier.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Stein]
#1919456
04/02/2015 11:31
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Meninga er å havne på en 8,5-9 kg tung 29" med stiv gaffel, ved å bruke kanskje 4-5 k brutto. Lykke til med det! Har du ikke trua? Mente netto bruk etter salg av div.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919460
04/02/2015 11:35
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Så det. Da kan det jo være mer sannsynlig.
Det er mer butikk i å selge deler enn hele sykler, så det er ikke sikkert det blir så ille. Det eneste er at 26" rammer kanskje ikke er så etterspurte lenger.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919462
04/02/2015 11:39
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Husk at mange kina-rammer har innvendig bremseslangeføring. Det krever ofte lenger bremseslange. Den MT8-slangen du har bak på 26-sykkelen er trolig for kort. Kanskje den fremre også. Bare et eksempel på fordyrende faktorer. Økonomien blir kanskje ikke den beste, men for all del - det blir sikkert både artig og lærerikt.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Thomas-]
#1919467
04/02/2015 11:45
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046 |
Husk at mange kina-rammer har innvendig bremseslangeføring. Det krever ofte lenger bremseslange. Den MT8-slangen du har bak på 26-sykkelen er trolig for kort. Kanskje den fremre også. Bare et eksempel på fordyrende faktorer. Økonomien blir kanskje ikke den beste, men for all del - det blir sikkert både artig og lærerikt. Du også ha bleed-kit, og gjerne nye plugger til slangene siden du må ta av alt, for å tre igjennom rammen og sette på igjen. Men at du kan ende opp på rundt 5k etter å ha solgt de gamle delene bør være oppnåelig, hvis du er prisbevvist når du leter etter deler, og ser gjerne på bruktmarkedet. BSA er en standard alle kinarammene blir levert med. De er også den letteste å montere selv, da det kun er gjenger, og ikke pressfit. Jeg spanderte på meg nye girwirere og bremser. Det utgjorde så lite av totalsummen at jeg spanderte på meg det på en helt ny sykkel.
Redigert av Dloh; 04/02/2015 11:48.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919468
04/02/2015 11:46
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 432
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 432 |
Finnes vel en del adaptere, så du kan kanskje bruke BSA-kranksett på en del andre typer rammer med andre krankhus.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Stein]
#1919481
04/02/2015 11:57
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Så det. Da kan det jo være mer sannsynlig.
Det er mer butikk i å selge deler enn hele sykler, så det er ikke sikkert det blir så ille. Det eneste er at 26" rammer kanskje ikke er så etterspurte lenger. Ramma er uansett så flekkete/stygg og har noen hakk som gjør at jeg ikke gidder å selge den.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Dloh]
#1919493
04/02/2015 12:02
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Husk at mange kina-rammer har innvendig bremseslangeføring. Det krever ofte lenger bremseslange. Den MT8-slangen du har bak på 26-sykkelen er trolig for kort. Kanskje den fremre også. Bare et eksempel på fordyrende faktorer. Økonomien blir kanskje ikke den beste, men for all del - det blir sikkert både artig og lærerikt. Du også ha bleed-kit, og gjerne nye plugger til slangene siden du må ta av alt, for å tre igjennom rammen og sette på igjen. Men at du kan ende opp på rundt 5k etter å ha solgt de gamle delene bør være oppnåelig, hvis du er prisbevvist når du leter etter deler, og ser gjerne på bruktmarkedet. BSA er en standard alle kinarammene blir levert med. De er også den letteste å montere selv, da det kun er gjenger, og ikke pressfit. Jeg spanderte på meg nye girwirere og bremser. Det utgjorde så lite av totalsummen at jeg spanderte på meg det på en helt ny sykkel. Med magura MT8 bremsene jeg kjøpte i høst,tatt av ny sykkel, blir det nok bare nye lengre bremseslager på de. Har faktisk litt trua på at jeg kun trenger ramme, hjulsett, gaffel, styre og mulig nytt stem for en perfekt fit. Nye bremseslager og girwire er en selvfølge.
Redigert av TerrengAmobe; 04/02/2015 12:02.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919497
04/02/2015 12:07
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046 |
Husk styrelager, og gjerne verktøy for kranklager, styrelager og lufting av bremser.
Nå vet jeg ikke om det er mulig å dra av og gjenbruke niplene på bremseslangene, men jeg kjøpte ihvertfall nytt kit med nipler og koblingsmateriell som passet til Jagwire slangene.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: Dloh]
#1919516
04/02/2015 12:43
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Har nipler osv fra tidligere lufting.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919556
04/02/2015 14:01
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 432
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 432 |
Min erfaring er at gjenbruk av nipler ikke er å anbefale. Sitter bom fast og de skades lett under uttak.
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919559
04/02/2015 14:07
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Diskuterer dere virkelig gjenbruk av en del som koster per stk 21,- når de andre tingene som må byttes koster tusenlapper ?
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1919581
04/02/2015 14:54
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Ingen planer om gjenbruk av nipler. Da jeg handla inn nipler så var det bare mulig å kjøpe inn i 10 og 10. Så jeg har igjen etter å ha handla før.
Kunne vel skrinlagt prosjektet hvis budsjettet røyk pga nipler og oliven.
Jonas
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: vehe]
#1919625
04/02/2015 17:01
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 432
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 432 |
Tenkte mest på orket med å bestille/ skaffe til veie nye og riktig nipler, ikke om det er en omfattende økonomisk utskeielse eller ikke
|
|
|
Re: Konvertere til 29"
[Re: TerrengAmobe]
#1923435
13/02/2015 22:14
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219
TerrengAmobe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 219 |
Gjenåpner denna tråden med noe som muligens kan være et dumt spørsmål. Jeg har sett på ei ramme fra DengFu bikes. Superlight T800 et eller anna, men den kommer bare med BB92. Jeg vil gjerne beholde min FSA k-force light med megaexo bsa ordning. Fant adapter slik at man får bruk denslags i BB30 krankhus, men ikke BB92. Etter litt lesing så skjønner jeg at det ikke går. Men så kom jeg over en artikkel fra bikerumer, nemlig denne: www.bikerumor.com/2010/06/23/new-bb30-bb...nks-on-fat-bbs/Har jeg forstått det riktig hvis jeg tror jeg kan kjøpe ramma og denne BB92 konvertern og beholde min elskede krank? Jonas
Redigert av TerrengAmobe; 13/02/2015 22:15.
|
|
|
|
|