Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 25 1 2 9 10 11 12 13 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919457 04/02/2015 11:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Vis meg gjerne et bilde av en om sommeren populær turvei som i dag ligger nedsnødd og brakk, ubrukt av skifolk og fotgjengere.

Hvorfor det? Du påstår at alle turveier preppes til skiløyper. Poenget mitt er at dette ikke er tilfelle.

Redigert av Øyvind V; 04/02/2015 11:33.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919458 04/02/2015 11:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är det noen som har någon peiling på hur många det är som sitter hemma och surar för att skifolket har tagit över marka? Dan och ? Om det är en del så skulle de ju kunna gå samman och försöka få till en ändring.

I trondheim skulle jag säga att vi har de flesta varianter.
Små områden där skifolket tagit över.
Rätt stora områden där sommarens populära turveier ikke prepareras på vintern.
Vinter bröytade skogsveier (utan eller nestan utan bilar) till fina platser.
Populära sommar destinasioner som är vanskliga att ta sig till på vintern utan att gå i skilöypan.

Min erfaring är att väldigt många fler bruker ski än går tur på vintern.
De som går är i de flesta fallen folk med hund eller andra som tar lokala turer. De verkar bry sig lite om det är en skilöypa eller inte.
En del går turer på turveierna (som inte är lokala) men jag tror inte det är så väldigt många.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919464 04/02/2015 11:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Vis meg gjerne et bilde av en om sommeren populær turvei som i dag ligger nedsnødd og brakk, ubrukt av skifolk og fotgjengere.

Hvorfor det? Du påstår at alle turveier preppes til skiløyper. Poenget mitt er at dette ikke er tilfelle.

Eh, ja? Og hvis du vil overbevise meg om at jeg tar feil og du har rett så ville det ha gjort seg med et bilde. Det er slik bevisføring funker vet du. Man sier noe og så når folk er uenige med en så banker man bevis i bordet. ICON_WINK (Med mindre ditt poeng var at det finnes opptråkkede turveier.)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1919470 04/02/2015 11:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Är det noen som har någon peiling på hur många det är som sitter hemma och surar för att skifolket har tagit över marka? Dan och ? Om det är en del så skulle de ju kunna gå samman och försöka få till en ändring.

Jeg syklet i skiløypa i går og jeg syklet i skiløypa i dag på vei til jobben, så for min egen del går det ganske greit. Jeg synes bare at argumentene fra skiløpernes side er så håpløse at jeg liker å diskutere dem. Pluss at jeg synes det er viktig at dette diskuteres så ikke skiløypenevrotikerne klarer å gjøre det til en sannhet at man kun skal bruk ski i marka om vinteren.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919471 04/02/2015 11:48
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Som jeg har skrevet før, det kommer veldig sjeldent én meter snø over natten. Det er altså ikke noe problem for fotgjengere å holde en turvei åpen uansett hvor gjerne dere ønsker å tro at marka ville vært snødd ned og utilgjengelig for folk hvis ikke det var for skiløypepreppingen.

Men det er jo et helt tullete eksempel du kommer med.
Bildet viser åpenbart en trassè med tilnærmet slett underlag, sannsynligvis en grusvei, i et bynært område med bebyggelse kloss opptil hele strekningen.
Det er representativt for noe slik som 0,2 promille av skiløypene i marka; den nærmeste kilometeren innenfor de sentrale utfartspunktene.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919472 04/02/2015 11:50
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Tydeligvis forskjeller mellom Oslo og Trondheim.
Hvis vi bruker Norges mest populære utfartssted, Sognsvann i Oslo som eksempel så okkuperes 100% av hovedinnfartsårene til skispor.
Jeg har snakket med massevis av folk i området (som er henvist til å gå rundt vannet på handikap veien) som gjerne skulle gått på den kjente og kjære grusveien til Ullevålseter og kjøpt solbærtoddy av moren til Pål-Anders, men de tør ikke, for de har blitt kjeftet på og slått etter av skiløpere, selv på dager da føret er så minimalt at selv Tom Stensaker ville vurdert å trekke seg.

Dette er tredje gang jeg skriver omtrent dette i denne tråden, så den har for alvor gått i stå.
Jeg tror vi må innse at Tronheimsmarka høres ut som et paradis for allbruk om vinteren, mens Nordmarka er det motsatte, og da må vi som bor her gjøre noe med det, mens trønderne får glede seg over sitt, eller eventuelt jobbe for full utestengelse av sykkel på vinteren hvis de ønsker det.

Redigert av Espen W; 04/02/2015 11:53.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919473 04/02/2015 11:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Poenget mitt er å si at ikke alle turveier preppes til skiløyper, at "beviset" må være et bilde av en "populær turvei som i dag ligger nedsnødd og brakk, ubrukt av skifolk og fotgjengere" er det jeg ikke skjønner. Et bilde av en turvei som IKKE er preppet til skiløype skulle vel holde i massevis for å bevise at du tar feil.

Redigert av Øyvind V; 04/02/2015 11:51.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919478 04/02/2015 11:56
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Eh, ja? Og hvis du vil overbevise meg om at jeg tar feil og du har rett så ville det ha gjort seg med et bilde. Det er slik bevisføring funker vet du. Man sier noe og så når folk er uenige med en så banker man bevis i bordet. ICON_WINK (Med mindre ditt poeng var at det finnes opptråkkede turveier.)

Ok, her har du et bilde som er akkurat like representativt for skiløypene i marka som ditt bilde er.

[img:center]https://www.flickr.com/photos/simenboretti/16254656930/[/img]

Ække et fotspor her gitt ;-)

Redigert av Torshov-Simen; 04/02/2015 12:00.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919479 04/02/2015 11:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen W
Jeg tror vi må innse at Tronheimsmarka høres ut som et paradis for allbruk om vinteren, mens Nordmarka er det motsatte, og da må vi som bor her gjøre noe med det, mens trønderne får glede seg over sitt, eller eventuelt jobbe for full utestengelse av sykkel på vinteren hvis de ønsker det.

Av de strekningene jeg kjenner best i Trondheim er det omtrent 50/50 hva som gjøres. Med utgangspunkt i populære utfartssteder og turmål (hyttene), er det skiløype på turveien til Elgsethytta og Grønlia, mens det er både brøytet vei og skiløype (skiløypa følger ikke turveien) til Rønningen. Til Estenstadhytta i E-marka er det vel også begge deler, altså brøytet turvei og skiløype som følger annen trasé.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1919482 04/02/2015 11:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Men det er jo et helt tullete eksempel du kommer med.
Bildet viser åpenbart en trassè med tilnærmet slett underlag, sannsynligvis en grusvei, i et bynært område med bebyggelse kloss opptil hele strekningen.

Det er jo grusveier og grusgangveier jeg snakker om så eksemplet er perfekt. Jeg snakker ikke om stier, siden det er akkurat det som er poenget mitt, at fotgjengere ikke skal måtte være henvist til bilveier og stier om vinteren. (Eksemplet er for øvrig på en grusgangvei som har omtrent den bredden som er tråkket.) At det er nære bebyggelse er ikke heller noe problem for eksemplet. Jeg snakker ikke om at folk går milevis innover i marka til fots. Men de går gjerne noen kilometer innover før de snur, og det mener jeg at de må få lov til, selv om det er en skiløype der, så lenge man lager skiløyper av stort sett alle turveiene innover i marka.

Quote:
Det er representativt for noe slik som 0,2 promille av skiløypene i marka; den nærmeste kilometeren innenfor de sentrale utfartspunktene.

Nettopp, så hvis vi kunne blitt enige om at skiløperne kan ta seg en bolle og slutte å klage på fotgjengere, hunder og syklister i skiløypa den første halvmilen fra utfartsstedene så er problemet borte.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919485 04/02/2015 11:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Jeg syklet i skiløypa i går og jeg syklet i skiløypa i dag på vei til jobben, så for min egen del går det ganske greit. Jeg synes bare at argumentene fra skiløpernes side er så håpløse at jeg liker å diskutere dem. Pluss at jeg synes det er viktig at dette diskuteres så ikke skiløypenevrotikerne klarer å gjøre det til en sannhet at man kun skal bruk ski i marka om vinteren.

Diskutera kan man alltid men jag skulle vilja veta hur många det faktiskt är som är intresserad i de olika alternativen om resursen är begrensad (som den till viss del är).

Om det en fin söndag är 2000 som vill gå på ski längs delar av grusveien in till elgsäterhyta och 50 som vill gå samma sträka varav 10 med barnevogn så tycker jag att det bästa alternativet är att ha det som nu, skilöyper. Om det är ca lika många som vill gå på ski ditt som utan ski så kan man tänka på om vinter bröyting av veien är ett bättre alternativ.

Att kalla allt flerbruks löyper tror jag inte på då det lätt blir kaos i backarna om skilöypare ska behöva möta barnevognar och folk som går i bred mellan spåren.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919486 04/02/2015 12:00
Dan Offline
More than words
More than words
Av de strekningene jeg kjenner best i Trondheim er det omtrent 50/50 hva som gjøres.

Jeg stemmer for at vi deler opp denne tråden i en Oslodel og en Tronheimsdel, slik at alle diskuterer samme sak. ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919491 04/02/2015 12:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Beklager, hadde ikke fått med meg at tråden var forbeholdt Oslo.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919494 04/02/2015 12:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Rätt stor skillnad på en km som Simen skriver och en halvmil som du skriver. Jag har också väldiga problem att se relevansen av din bild till hur det skulle se ut i marka.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919495 04/02/2015 12:05
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Tråden startet vel strengt tatt med Kongsvinger ICON_WINK

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919496 04/02/2015 12:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nettopp, så hvis vi kunne blitt enige om at skiløperne kan ta seg en bolle og slutte å klage på fotgjengere, hunder og syklister i skiløypa den første halvmilen fra utfartsstedene så er problemet borte.

Nei, for det er ikke de delene det er snakk om.

Syklister har stor aksjonsradius, det har ikke fotgjengere.
Kjenner ikke dine treningsvaner i detalj, men vet i hvertfall at Espen W ikke først og fremst er kjent for sine spesielt korte turer.
Og jeg tror heller ikke at du sykler fram og tilbake på den nærmeste kilometeren innenfor utfartspunktet, derfor er det meningsløst å hevde at sommerruter generelt hadde blitt tråkket opp om vinteren uavhengig av løypepreparering.

Derfor: Du klin avhengig av løypearbeidet som gjøres for å komme deg til de områdene du ønsker å sykle på.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: pez d spencer] #1919500 04/02/2015 12:11
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: pez d spencer
Tråden startet vel strengt tatt med Kongsvinger ICON_WINK

Sant nok ICON_SMILE

Nå vet jeg ikke hvordan forholdene er på Kongsvinger, men essensen i tråden er at man må revurdere rimeligheten i at alle innfartsårer okkuperes 100% av tilretteleggingen for en viss bevegelsesform nesten halve året, og dermed er i fare for å nærmest ligge brakk i de periodene der den stadig mer ustabile (pga den ekstreme oppvarmingen i Arktis) Jetstrømmen ikke er i lage for å skape snøforhold, da folk ikke tør bruke dem til annet enn ski uansett snøstatus i perioden sen oktober til sen april.
Det er verken folkehelsen eller økonomien til de som driver markastuene tjent med.

Trondheim høres ut som et eksempel til etterfølgelse. Det samme gjør Tromsø.

Redigert av Espen W; 04/02/2015 12:14.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1919502 04/02/2015 12:16
Dan Offline
More than words
More than words
Derfor: Du klin avhengig av løypearbeidet som gjøres for å komme deg til de områdene du ønsker å sykle på.

Hvis jeg ønsker å sykle ja. Men jeg snakker mer om at det skal være mulig for folk til fots å komme seg ut på sine kjente og prefererte turveier også om vinteren. Hvor langt fotgjengerne ville klare å gå opp turveiene kan man jo diskutere. Svaret får man vel ganske enkelt ved å se på hvor langt inn i marka fotgjengere i skiløypa er et "problem".

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919503 04/02/2015 12:17
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg kommer ALDRI til å slutte å klage på hunder, fordi de driter i skisporet!

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ola R.] #1919505 04/02/2015 12:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ola R.
Jeg kommer ALDRI til å slutte å klage på hunder, fordi de driter i skisporet!

Bare vent. Plutselig er det en eller annen smøreforsker som oppdager at med en ny type skisåle så gir hundedritt helt hinsides bra glid. Da kommer du til å se siklende 39-åringer som kjører slalåm i løypa for å treffe hver eneste lille kjærlighetspakke fra hundene. ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919510 04/02/2015 12:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nå vet jeg ikke hvordan forholdene er på Kongsvinger, men essensen i tråden er at man må revurdere rimeligheten i at alle innfartsårer okkuperes 100% av tilretteleggingen for en viss bevegelsesform nesten halve året, og dermed er i fare for å nærmest ligge brakk i de periodene der den stadig mer ustabile (pga den ekstreme oppvarmingen i Arktis) Jetstrømmen ikke er i lage for å skape snøforhold, da folk ikke tør bruke dem til annet enn ski uansett snøstatus i perioden sen oktober til sen april.
Det er verken folkehelsen eller økonomien til de som driver markastuene tjent med.

Du mener at folk ikke tørr i gå i skiløypene hvis det er snøfritt i desember?
Kom igjen, det der tror du ikke på selv engang :-)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1919512 04/02/2015 12:36
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Torshov-Simen

Du mener at folk ikke tørr i gå i skiløypene hvis det er snøfritt i desember?
Kom igjen, det der tror du ikke på selv engang :-)

Hvis det har vært snøfall i mellomtiden, og det er så mye som rester av snø så er det svært mange som ikke tør.
Folk som bor i byen vet ofte ikke hvordan forholdene i skogen er, og mange vil droppe turen opp for å se om det er så lite snø at sjansen for represalier er små.

Av en eller annen grunn så kommer man lettere i kontakt med fotfolket og får høre deres erfaringer når man sitter på en sykkel, enn om man bare beveger seg på ski om vinteren.
Spesielt på en fatbike, der man nesten konstant blir stoppet for spørsmål/testing/bilder.
Da jeg lå på 100-120 timer i måneden med langrenn var det null kontakt med gående, men etter at ski ble byttet ut med morsommere redskap så har jeg snakket med mye fotfolk som er fullstendig oppgitt over forholdene.

Redigert av Espen W; 04/02/2015 12:39.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919517 04/02/2015 12:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Hvis jeg ønsker å sykle ja. Men jeg snakker mer om at det skal være mulig for folk til fots å komme seg ut på sine kjente og prefererte turveier også om vinteren. Hvor langt fotgjengerne ville klare å gå opp turveiene kan man jo diskutere. Svaret får man vel ganske enkelt ved å se på hvor langt inn i marka fotgjengere i skiløypa er et "problem".

Skal avstå fra å komme med flere erfaringer fra Trøndelag i denne Oslo-spesifikke tråden, men siden vi skal være så klare på hva vi diskuterer kan vi vel være klare på hvem som diskuterer også... (hint: feil sitatant sitat sitasjon person sitert).

ICON_WINK

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919523 04/02/2015 12:51
Dan Offline
More than words
More than words
Skal avstå fra å komme med flere erfaringer fra Trøndelag i denne Oslo-spesifikke tråden, men siden vi skal være så klare på hva vi diskuterer kan vi vel være klare på hvem som diskuterer også... (hint: feil sitatant sitat sitasjon person sitert).

ICON_WINK

Slutt med bygdesutringen. ICON_WINK Jeg sier jo ikke at dette er en Oslotråd, bare at vi må være klare over at vi diskuterer forskjellige områder.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919526 04/02/2015 12:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hi hi... ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919653 04/02/2015 18:55
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1
Snakker om sola:

Sakset fra Idrett og friluftsliv i Trondheim (facebook-konto styrt av Trondheim kommune), innlegg i dag.
Quote:
Alle er velkomne i marka, og vi prøver å tilrettelegge for mange typer ferdsel.

Skiløypene er ment for skigåere, og vi ønsker ikke at fotfolk, syklister og hester bruker oppkjørte skiløyper slik at det blir fotspor eller sykkelspor i løypene. I følge friluftsloven er det et brudd på hensynsregelen i allemannsretten å ri, gå eller sykle i traseen slik at skiløypa blir ødelagt. Det gjelder både klassisksporene og fristilsonen.

Vi vet at mange vil ut på tur uten ski på beina om vinteren også, derfor brøyter og strør vi en rekke turveier andre steder i marka. Blant annet disse:

Diket P-plass på Våddan - Storfurua - Stykket - Vådansaga - Diket: ca 7 km
Lian stasjon - Fjellsætra: ca 4 km
Smistad - Rønningen: ca 3 km
Bekken - Estenstadhytta: ca 2 km

Redigert av 1r9b1k7; 04/02/2015 18:56.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: 1r9b1k7] #1919720 04/02/2015 22:01
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: 1r9b1k7
Snakker om sola:

Sakset fra Idrett og friluftsliv i Trondheim (facebook-konto styrt av Trondheim kommune), innlegg i dag.
Quote:

Skiløypene er ment for skigåere, og vi ønsker ikke at fotfolk, syklister og hester bruker oppkjørte skiløyper slik at det blir fotspor eller sykkelspor i løypene. I følge friluftsloven er det et brudd på hensynsregelen i allemannsretten å ri, gå eller sykle i traseen slik at skiløypa blir ødelagt. Det gjelder både klassisksporene og fristilsonen.

Vi vet at mange vil ut på tur uten ski på beina om vinteren også, derfor brøyter og strør vi en rekke turveier andre steder i marka. Blant annet disse:

Lenke til bildet og innlegget, med endel svar:
https://www.facebook.com/IdrettOgFriluft...0365894/?type=1

Her har Trondheim kommune driti på leggen. Jeg skrev et svar der.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: 1r9b1k7] #1919723 04/02/2015 22:25
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: 1r9b1k7
Snakker om sola:

Quote:

Så det er lov å legge igjen skispor i løypa da? ICON_SMILE
Jeg skjønner hva kommunen ønsker, men så lenge man ikke ødelegger løypa, så kan de jo bare ønske hva de vil, akkurat som Asker Arbeiderparti kommenterte i Budstikka. Det å ødelegge skiløypa blir jo veldig subjektivt. Det har jeg sikkert skrevet mange ganger her ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919725 04/02/2015 22:37
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H

Du må ikke glemme trønderne som har flyttet til Oslo ICON_SMILE
Må bare se meg enig i din tolkning at mange gående kvier seg for å gå i marka om vinteren. De fleste føler seg ikke velkommen i skiløypene og velger byområder isteden. Er sikker på at det hadde vært smart å kjøre opp med scooter på siden av bynære og populære skiløyper, samt på bynære blåstier hvis mulig. For meg så virker det som om 95% av skogsveier er preppet for ski i Bærumsmarka og Nordmarka.

Redigert av Håvard Berger; 04/02/2015 22:38.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: anderfo] #1919760 05/02/2015 06:55
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk litt bakoversveis da jeg så innlegget fra Trondheim kommune. Her håper jeg at det er en enkelt tulling som har uttalt seg over evne og mandat. Eller jeg ser frem til å høre en mer detaljert forklaring av kommunens politikk for aktivitetshygiene.

Side 11 av 25 1 2 9 10 11 12 13 24 25

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå