Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 25 1 2 8 9 10 11 12 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918914 03/02/2015 09:15
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Da fortsetter debatten om gåing i skiløypene. Syklister er også nevnt, og viktig å parere i kommentarfeltene:

http://www.budstikka.no/__L_ypebasens_utspill_mer_skadelig_enn_det_er_nyttig-5-55-19712.html

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918980 03/02/2015 10:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
Sitat: fredriks
Du har väl också flera inlägg där du skriver att det finns väldigt få sykkelveier i norge.

Jo, men jeg har møtt noen rulleskiløpere på de sykkelvegene som finnes i Trondheim - eks mellom Marienborg og Stavne. Jeg ber dem ikke ha seg vekk eller dra til løypa i Granåsen, men tolerer at de bruker sykkelvegen til trening. Da forventer jeg at de samme personene utviser samme toleranse overfor meg når jeg sykler i skiløypene, og tar gjerne en diskusjone med dem som mener at det ene er OK, men ikke det andre.

Nu verkar det desverre som du inte har loven med dig heller

"Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane."

Borde vara greit för rulleskilöypare att välga sykkelveien på grund av farten.

Men ok, du får gärna ta den diskussionen om du vill och jag hoppas att du på en redlig måte går igenom detaljerna av loverna med dem du möter istället för att si det du skrev att du skulla säga.

Personligen tycker jag att det blir rätt rart att du förventar att folk ska vara snille mot dig i en helt annan situation för att du överser dem i en situation som kan vara ett lovbrudd. Det är ju faktiskt så att det är olika lovverk som gäller.

"Jeg ber dem ikke ha seg vekk eller dra til løypa i Granåsen,"

Jag savner de enligt loven mest logiska alternativen. Att de ska opp på fortauet, köra i veibanen eller trena på närmaste g/s vei. Att si att de ska dra till granåsen är ju helt ologiskt.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918996 03/02/2015 10:59
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Cache Creek, Jackson Hole, Wyoming (der Global fatbike Summit nylig ble holdt).
Jackson er et konge sted, forøvrig, og Snowking Classic rittet der oppe rocka (ihvertfall på 90/00 tallet).

Slik ser fremtidens vinterløype ut. Plass til alle. Ingen som (på ekstremt egoistisk vis) får okkupere veien fra slutten av oktober til langt uti april.

Cache Creek is an extremely convenient and popular trailhead for Jackson area residents. The Forest Service managed area allows everybody from dog walkers to snowmobiles to enjoy this public resource.

http://reviews.mtbr.com/global-fat-bike-summit-reveals-sports-continued-growth

Redigert av Espen W; 03/02/2015 11:03.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918998 03/02/2015 11:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Fremtiden ser ikke ut til å romme klassisk langrenn... ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919000 03/02/2015 11:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Espen W

Slik ser fremtidens vinterløype ut. Plass til alle. Ingen som (på ekstremt egoistisk vis) får okkupere veien fra slutten av oktober til langt uti april.

Så alla löyper ska vara 10 m breda så att alla kan och får göra vad de vill överallt?

Ska vi göra samma sak med stiarna på sommaren? Breda alla stier så man kan mötas med barnevogner på dem?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919005 03/02/2015 11:11
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Øyvind V
Fremtiden ser ikke ut til å romme klassisk langrenn... ICON_SMILE

Ser man på utlandet så tyder ting på det, men et klassisk spor godt ute på hver side er det plass til på en skogsbilvei.
Løypa på vestsiden av Sognsvann i Oslo er et eksempel.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1919007 03/02/2015 11:15
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Så alla löyper ska vara 10 m breda så att alla kan och får göra vad de vill överallt?

Ska vi göra samma sak med stiarna på sommaren? Breda alla stier så man kan mötas med barnevogner på dem?

Hvem sa noe om alle?
I Oslo har vi brede grusveier som okkuperes med skispor fra Oktober til April. Her er det plass for typen løypedeling som over.
Sognsvann-Ullevålseter på både vestsiden og østsiden av vannet er av typen som egner seg.

BTW, angående sti. For min del så kan blåstier i Nordmarka gjerne stenges for sykling om sommeren.
Husker at gjørmeknotet var stas fra 1986 til 1993, men etter 8 sesonger på tørre og raske Rocky Mountain stier ble det å knote seg fram på konstant våte og såpeglatte røtter, stein, gjørme iblandet mygg og sure turgåere i Nordmarka like uaktuelt som å komme seg til jobben på hoppestokk.
Har snakket med flere eldre som ikke lenger tør gå Taraldrudåsen (aka. E6) pga uvettige stisyklister.
Er man interressert i å holde blåstier oppe så bør man være smart nok til å ikke skyte seg selv i foten ved å argumentere utrettelig mot sykling på markas innfartsårer vinterstid. Jo mer medhold sykkelhaterne får, jo større er sjansen for at blåstier blir off limits på sommeren, og da blir kanskje vinter den eneste muligheten for å sykle der.

Redigert av Espen W; 03/02/2015 17:59.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919012 03/02/2015 11:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det du skrev tycker jag kan tolkas som alla. Om du inte menade det så är det väl en fråga om hur många löyper som ska vara riktigt breda och öppna för alla.

Om det bara är några löyper som är öppna för alla kommer folk garanterat klaga på att de inte får vara i de andra löyperna.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919017 03/02/2015 11:25
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Den vinterløypa der ligner fælt på de brøytede skogsbilveiene i Nordmarka som ingen har okkupert på ekstremt egoistisk vis.

Mye av skiløypene går også på rødmerket terreng, som jeg tror syklister bruker i liten grad i sommerhalvåret. Men også her ønskes dere velkommen av skiløpere flest når det er preppet på vinteren, iflg deg selv, så jeg ser ikke helt hva som er problemet.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1919028 03/02/2015 11:34
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Goldrush

Den vinterløypa der ligner fælt på de brøytede skogsbilveiene i Nordmarka som ingen har okkupert på ekstremt egoistisk vis.

Mye av skiløypene går også på rødmerket terreng, som jeg tror syklister bruker i liten grad i sommerhalvåret. Men også her ønskes dere velkommen av skiløpere flest når det er preppet på vinteren, iflg deg selv, så jeg ser ikke helt hva som er problemet.

Vi har diskutert den brøytede skogsbilveien i Nordmarka tidligere i tråden. Den starter langt inni Maridalen, mao må man sykle mange kilometer langs en nedsaltet vei med til tider ekstremt tett og aggressiv biltrafikk (takket være skiløpere som kjører til Hammeren/Skar).

Mitt forslag er å preppe og merke Sognsvann-Ullevålseter (lysløypa) som på bildet over.
Eventuelt at den ikke kjøres, men tråkkes av brukerne. Det skjer på få timer uansett.
Da har man salt og trafikkfri tilgang til Nordmarksveien.

Redigert av Espen W; 03/02/2015 13:27.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919045 03/02/2015 12:15
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Vi har diskutert den brøytede skogsbilveien i Nordmarka tidligere i tråden. Den starter langt inni Maridalen, mao må man sykle mange kilometer langs en nedsaltet vei med til tider ekstremt tett biltrafikk (skiløpere som kjører til Hammeren/Skar).

Mitt forslag er å preppe og merke Sognsvann-Ullevålseter (lysløypa) som på bildet over.
Eventuelt at den ikke kjøres, men tråkkes av brukerne. Det skjer på få timer uansett.

Jeg har ingenting imot tilrettelegging for vintersykling i Nordmarka, men med så få syklister er egentlig behov for det? Og jeg tror evt ikke det er så lurt å begynne med kanskje Norges mest brukte skiløype. Skal man sykle fra Sognsvann er det vel et par-tre andre alternativer som er mindre trafikert inn til Ullevålsseter. Antar at lysløypa Brekke-Hammeren også er lite brukt og det går vel an å komme seg dit via "bakveien" også på vinterstid.

Ellers kan man ta t-banen til Hovseter, Radiumhospitalet eller Fossum og nå veinettet i marka via Sørkedalen saltfritt. Tror faktisk du kan sykle helt fra Smestad på en kombinasjon turvier og skiløyper inn til Sørkedalen.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1919048 03/02/2015 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Att si att de ska dra till granåsen är ju helt ologiskt.

Mer ulogisk enn at noen ber meg sykle langs veien i stedet for i skiløypa?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1919051 03/02/2015 12:26
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Vi har diskutert den brøytede skogsbilveien i Nordmarka tidligere i tråden. Den starter langt inni Maridalen, mao må man sykle mange kilometer langs en nedsaltet vei med til tider ekstremt tett biltrafikk (skiløpere som kjører til Hammeren/Skar).

Jeg har ingenting imot tilrettelegging for vintersykling i Nordmarka, men med så få syklister er egentlig behov for det? Og jeg tror evt ikke det er så lurt å begynne med kanskje Norges mest brukte skiløype. Skal man sykle fra Sognsvann er det vel et par-tre andre alternativer som er mindre trafikert inn til Ullevålsseter. Antar at lysløypa Brekke-Hammeren også er lite brukt og det går vel an å komme seg dit via "bakveien" også på vinterstid.

Ellers kan man ta t-banen til Hovseter, Radiumhospitalet eller Fossum og nå veinettet i marka via Sørkedalen saltfritt. Tror faktisk du kan sykle helt fra Smestad på en kombinasjon turvier og skiløyper inn til Sørkedalen.

Akkurat det med få syklister er en selvoppfyllende profeti all den tid 100% av grusveiene ut fra Sognsvann ikke er sosialt akseptert for sykkelbruk, så lenge det er et lag med hvitt, frossent vann på dem. Mao er det de færreste som tør å bruke dem til annet enn ski, da folk flest heller mer i retning konfliktsky enn outlaw.
Samme argument som Skogvesenet brukte i 2001 da jeg lurte på hvorfor de kjørte kun klassisk spor på 100% av utfartsveiene fra Sognsvann. Svaret var at de aldri så noen som skøytet i (de klassiske) løypene. Heldigvis hørte de på meg (og en annen som også hadde kontaktet dem) og begynte å sette spor med bredde for skøyting. En periode faktisk på vestsiden, lysløypa og selv Ankerveien.

Debatten om gåing i løypene siste uke viser også til fulle at det er mange som føler at de må holde seg unna viktige deler av marka siden de ikke liker å gå på ski. Mao er det viktig at det blir skiltet og allment akseptert å bruke Sognsvann-Ullevålseter valgfritt på beina, spark, kjelke, Swingbo, ski, osv, ikke nødvendigvis spesielt for sykkel.

Dette er andre gang jeg skriver dette i denne tråden, så vi har begynt å gå i ring.

Redigert av Espen W; 03/02/2015 17:36.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1919058 03/02/2015 12:37
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har ingenting imot tilrettelegging for vintersykling i Nordmarka, men med så få syklister er egentlig behov for det?

Jeg tror ikke heller at det er behov for så mye tilrettelegging for noen få syklister. Derimot er det jo helt åpenbart at det er godt om folk som har lyst å gå tur i marka uten å være henvist til knotete stier eller bilveier med isete hjulspor (og biler ikke minst).

Jeg tror det er mange som blir hjemme om vinteren fordi de ikke har lyst eller mulighet til å gå på ski men samtidig ikke liker alternativene til de kjente turløypene sine som de bruker resten av året.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919068 03/02/2015 12:53
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Viser ikke dine egne erfaringer nettopp det motsatte, at det faktisk er sosialt akseptert?
Tror heller problemet ligger i hvordan dette fremstilles i media, man kan jo tro det er full krig der ute så sånn sett har du sikkert et poeng uansett

Ellers får du trøste deg med at du er ikke den eneste som føler behov for å gjenta de samme argumentene, så vi kan vel si at ringen er sluttet.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919072 03/02/2015 13:03
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Dan
Jeg har ingenting imot tilrettelegging for vintersykling i Nordmarka, men med så få syklister er egentlig behov for det?

Jeg tror ikke heller at det er behov for så mye tilrettelegging for noen få syklister. Derimot er det jo helt åpenbart at det er godt om folk som har lyst å gå tur i marka uten å være henvist til knotete stier eller bilveier med isete hjulspor (og biler ikke minst).

Jeg tror det er mange som blir hjemme om vinteren fordi de ikke har lyst eller mulighet til å gå på ski men samtidig ikke liker alternativene til de kjente turløypene sine som de bruker resten av året.

Kan godt være det du sier er riktig. Selv har jeg innbilt meg at behovet for tilrettelegging for fotgjengere har vært lite, men har egentlig ikke peiling. Men er de mange burde de organisere seg å gå i dialog med kommune, grunneier og evt Skiforeningen.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1919074 03/02/2015 13:06
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Viser ikke dine egne erfaringer nettopp det motsatte, at det faktisk er sosialt akseptert?
Tror heller problemet ligger i hvordan dette fremstilles i media, man kan jo tro det er full krig der ute så sånn sett har du sikkert et poeng uansett

Jeg møter stort sett kun skiløpere som smiler/vinker/tar bilder men det er likevel de aller færreste som tør å sykle/jogge/gå på grusveiene om vinteren, selv når det er isete, siden de er redde for å få kjeft fra skiløpere, som i folkedypet har blitt akseptert som ''eiere'' av marka fra slutten av oktober til midten av april.
Mao må visse løyper etableres som allbruk, gjennom krystallklar merking/skilting slik som de har gjort blant annet i Tromsø.

Media har blåst dette ut av alle proposjoner, og garantert bidratt til at enkelte føler det legitimt å trakassere andre brukergrupper som fullstendig lovlig beveger seg på offentlig grunn.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1919076 03/02/2015 13:11
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Kan godt være det du sier er riktig. Selv har jeg innbilt meg at behovet for tilrettelegging for fotgjengere har vært lite, men har egentlig ikke peiling. Men er de mange burde de organisere seg å gå i dialog med kommune, grunneier og evt Skiforeningen.

Det er sant. Kommunene burde, i folkehelsens interesse, begynne å planlegge slik at fysisk aktivitet blant befolkningen er sikret også i vintere som bare blir mer og mer usikre med tanke på snødekket. Ingen er tjent med at ''alle'' blir sittende i sofaen når det er hålkeføre for de tør ikke benytte seg av f.eks. Sognsvann-Ullevålseter i perioden oktober-april selv om det ikke er skiføre annet enn for de mest hardcore.
Jeg har snakket med forgjengere i nevnte område som har blitt skreket til av sinte skiløpere, selv om det var hålke og skiføret var så minimalt at man måtte av med skiene minst 10 ganger mellom Sognsvann og Åklungen. Egoismen er dessverre helt grenseløs blant noen skiløpere. De er heldigvis i ekstremt mindretall, men en liten prosentandel med gift kan forpeste en hel innsjø.

Redigert av Espen W; 03/02/2015 17:38.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919126 03/02/2015 15:10
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Vibeke Skofterud vant fatbikerittet på Modum i helgen.
http://terrengsykkel.no/Telex/Modum-Challenge

Hmm... vi vet fra før at skiløpere som Anders Aukland og teamet hans er fatbikefrelst, men det at yndlinger som skijentene begynner å sykle fatbike kan bety en solid endring i aksepten blant selv de mest innbarkede medlemmer av nikkers adelen.

Skulle gjerne vært flue på veggen (når?) den illsinte løypebasen i Vestmarka stanser sin mobile CO2 fabrikk for å kjefte på en fatbiker og oppdager at det er Vibeke, eller kanskje Therese J., Marit B. evt. Tiril E. som er ute og ruller nærmest sporløst på snøen.

Redigert av Espen W; 03/02/2015 17:44.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919334 04/02/2015 08:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Det er neigu ikke mange skiløypetraseer som hadde vært tråkket opp av vandrere når snøen ligger lårdyp.

Neivel? Og det vet du fordi? Husk at snøen ikke er lårdyp over natten. Hvis en vei hadde blitt kontinuerlig tråkket og syklet på gjennom vinteren så ville det selvfølgelig ikke vært noe problem selv med meterhøy snø ved siden av tråkket.

Tar opp denne tråden igjen, om hvorvidt grusveiene ville ha vært brukt av fotgjengere hvis ikke det var preppet eller brøytet der. Jeg mener svaret er at de ville bli tråkket opp og at grunnen til at ikke flere går på sine kjente sommerturveier er at de er tatt over av skiløpere som truer med å lage kvalm hvis de ser fotgjengere eller syklister i "sine" løyper. Folk gidder ikke kvalm og holder seg derfor unna.

Det er altså ikke sant at uten skiløyper så ville marka ligget brakk gjennom hele vinteren. Beviset kommer her, riktignok ikke fra marka men fra Lysakerelva. Men det viser tydelig at selv turveier som ikke blir verken preppet eller brøytet blir holdt åpne gjennom vinteren bare av tråkking. Det er ingen grunn til å tro at ikke det samme ville gjelde for de populære turveiene som i dag preppes inn i marka.

(Og når det gjelder argumentet at "folk kan jo bare velge stiene isteden" så er stiene lite egnet f eks når man skal gå to i bredden og skravle eller ha barn på kjelke eller barnevogn med seg.)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919384 04/02/2015 10:19
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det er neigu ikke mange skiløypetraseer som hadde vært tråkket opp av vandrere når snøen ligger lårdyp.

Neivel? Og det vet du fordi? Husk at snøen ikke er lårdyp over natten. Hvis en vei hadde blitt kontinuerlig tråkket og syklet på gjennom vinteren så ville det selvfølgelig ikke vært noe problem selv med meterhøy snø ved siden av tråkket.

Tar opp denne tråden igjen, om hvorvidt grusveiene ville ha vært brukt av fotgjengere hvis ikke det var preppet eller brøytet der. Jeg mener svaret er at de ville bli tråkket opp og at grunnen til at ikke flere går på sine kjente sommerturveier er at de er tatt over av skiløpere som truer med å lage kvalm hvis de ser fotgjengere eller syklister i "sine" løyper. Folk gidder ikke kvalm og holder seg derfor unna.

Det er altså ikke sant at uten skiløyper så ville marka ligget brakk gjennom hele vinteren. Beviset kommer her, riktignok ikke fra marka men fra Lysakerelva. Men det viser tydelig at selv turveier som ikke blir verken preppet eller brøytet blir holdt åpne gjennom vinteren bare av tråkking. Det er ingen grunn til å tro at ikke det samme ville gjelde for de populære turveiene som i dag preppes inn i marka.

(Og når det gjelder argumentet at "folk kan jo bare velge stiene isteden" så er stiene lite egnet f eks når man skal gå to i bredden og skravle eller ha barn på kjelke eller barnevogn med seg.)

Og du mener at det beviser at det samme ville skjedd innover i marka?
Du tror ikke nærhet til bebyggelse/antall naturlig passerende kan være en faktor?

Med den skrøpelige forvinteren som har vært i år kunne du tatt du tatt hundrevis av bilder fra Løypekryss i Nordmarka der den preparerte trassèen passerer løyper som ikke er preppet ennå, på noen av dem er det tråkket et enkelt skispor, ikke på en eneste er det tråkket fotspor...

Og så kan jo du svare på denne som jeg har lagt uten noen ganger

Interessant artikkel i DN i dag, (http://www.dn.no/dnaktiv/2015/01/28/2158/Ski/mot-strmmen) interessant fordi den i mine øyne utgjør en analogi til skiløype/fatbikediskusjonen.

Alpinanlegg opplever økt pågang av randonister(?) som ønsker å gå opp og kjøre ned bakkene. I artikkelen nevnes spesielt Wyllerløypa som har laget egen trassè til topps for dem som vil bruke feller fremfor heis og som har lagt ned forbud mot oppstigning utenom denne trassèen av sikkerhetshensyn.

De som har vært med i "Oslos bratteste" på sommerstid vet at det går en mye brukt sommersti opp Wyllerløypa, slik at bakken absolutt kan defineres som allmenn sti preparert for vinterbruk (i likhet med hva mange har prøvd å definere langrennsløyper som).

Deler av Wyllerløypa ligger på privat grunn, men i det store og hele er det Oslo Kommune som er grunneier, og som det også står i artikkelen kan randonistene med friluftsloven i hånd fritt bruke bakken til oppstigning.

Deler av Wyllerløypa har så bratt helning at det utgjør et terreng hvor mange randonister naturlig ville foretrekke å traversere framfor å gå rett opp, men det er det ikke plass til i randotrassèen.
Samtidig må alpinanleggets "påbud" om å benytte merket trassè til oppstigning regnes som et ønske/henstilling da den ikke er hjemlet i forskrift eller lov, slik at det (i hvertfall i de delene man beveger seg på kommunal grunn) er loven om fri ferdsel i utmark som gjelder.

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1919402 04/02/2015 10:45
Dan Offline
More than words
More than words
Og du mener at det beviser at det samme ville skjedd innover i marka?
Du tror ikke nærhet til bebyggelse/antall naturlig passerende kan være en faktor?

Et stykke inn i marka mener jeg at det ville ha skjedd. La oss si en halvmil inn fra de store utfartsparkeringene hvis man skal gjette. Det er jo litt vanskelig å bevise dette siden stort sett alle turveier er preppet til skiløyper om vinteren. Men en indikasjon på bruken er vel om løypa er tråkket i stykker. Da er det jo ganske åpenbart at folk har lyst å gå der. Mitt eksempel viser at det ikke er fraværet av prepping som bestemmer om folk gidder å gå et sted eller ikke.

Quote:
Med den skrøpelige forvinteren som har vært i år kunne du tatt du tatt hundrevis av bilder fra Løypekryss i Nordmarka der den preparerte trassèen passerer løyper som ikke er preppet ennå, på noen av dem er det tråkket et enkelt skispor, ikke på en eneste er det tråkket fotspor...

Langt inne i marka da altså, og irrelevant for denne saken.

Quote:
Og så kan jo du svare på denne som jeg har lagt uten noen ganger

Mitt svar er at det ikke spiller noen rolle om noen går opp Wyllerløypa, siden de ikke er mer i veien enn en på slalåmski som står og tar en pause i bakken eller en nybegynner som ploger nedover med frykt i blikket.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919409 04/02/2015 10:52
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Og dessuten Dan, på dette bildet som liksom skal bevise at "fotister" tråkker opp veiene, så er det jo nesten ikke snø. Bare et tynt lag såvidt jeg kan bedømme. Klart det er enkelt å tråkke opp veier og stier da. Gi meg 1 m snø på flatmark, og se hvor mange ubrøyta skogsveier som tråkkes opp da.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919414 04/02/2015 10:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er jo litt vanskelig å bevise dette siden stort sett alle turveier er preppet til skiløyper om vinteren.

Er dette noe du vet eller innbiller deg? Jeg tror ikke det er et helt riktig bilde. Om alle turveier var preppet til skiløyper burde man se at snø/is ble liggende igjen langt ut på våren (blir ganske hard såle av gjentatt prepping) lenge etter at snøen har forsvunnet andre steder. Mitt inntrykk er at det ikke er sånn.

Redigert av Øyvind V; 04/02/2015 10:58.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919417 04/02/2015 11:00
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Langt inne i marka da altså, og irrelevant for denne saken.

Irrelevant for hvilken sak?
Den som faktisk diskuteres (fatbike i skiløypene) eller ditt forsøk på å sammelikne en urban gangvei med en skiløype?

Mitt svar er at det ikke spiller noen rolle om noen går opp Wyllerløypa, siden de ikke er mer i veien enn en på slalåmski som står og tar en pause i bakken eller en nybegynner som ploger nedover med frykt i blikket.

Fair nok, da er du ihvertfall i utakt med drifterne av anleggene i begge sakene :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ola R.] #1919418 04/02/2015 11:00
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Ola R.
Gi meg 1 m snø på flatmark, og se hvor mange ubrøyta skogsveier som tråkkes opp da.

Noen fatbikere komprimerer de øverste 15cm, og veien er klar for folket:

Nå er det vel uansett relativt sjelden at det faller en meter om gangen i Norge, så det at fotfolket hadde ventet til det var akkumulert en meter på f.eks veien mellom Sognsvann og Ullevålseter er vel relativt lite trolig. Med de 5-15cm som typisk legger seg per snøfall ville denne veien vært tråkket/syklet flat i løpet få timer etter snøfall.

Redigert av Espen W; 04/02/2015 11:01.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1919430 04/02/2015 11:11
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Noen fatbikere komprimerer de øverste 15cm, og veien er klar for folket:

Skulle likt å se den fatbikeren etter at han har "preppa" 500 m under disse forholdene ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1919435 04/02/2015 11:21
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Fine bilder, Dan.
Omtrent sånn ser de preppede nærløypene ut i mitt område.

Omtrent sånn ser de samme løypene ut etter at fotfolket har vært der.

Ikke tale om at skiløpere sliter like mye på "flerbrukstraseén" som side-ved-side-skravlerne, barnevogntrillerne og hundelufterne eller idrettsbarnehagen som ikke evner, eller rett og slett driter i, å holde seg unna selve skisporet.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1919436 04/02/2015 11:21
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har fin lysløype trase på Nøtterøy med klassiskspor på hver side og skøytetrase i midten.
Ikke noe problem å sykle i skøytetrassen men den ser ut som eggekartong da all verdens folk skal gå der uten ski samt tusen hundespor, jeg valser det i minste flatt.
Ser for meg forgjengere og bikkjer som en større fustrasjon i løypene enn syklister her sydpå.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1919441 04/02/2015 11:25
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ola R.
Og dessuten Dan, på dette bildet som liksom skal bevise at "fotister" tråkker opp veiene, så er det jo nesten ikke snø. Bare et tynt lag såvidt jeg kan bedømme. Klart det er enkelt å tråkke opp veier og stier da. Gi meg 1 m snø på flatmark, og se hvor mange ubrøyta skogsveier som tråkkes opp da.

Som jeg har skrevet før, det kommer veldig sjeldent én meter snø over natten. Det er altså ikke noe problem for fotgjengere å holde en turvei åpen uansett hvor gjerne dere ønsker å tro at marka ville vært snødd ned og utilgjengelig for folk hvis ikke det var for skiløypepreppingen.

Sitat: Øyvind V
Er dette noe du vet eller innbiller deg? Jeg tror ikke det er et helt riktig bilde. Om alle turveier var preppet til skiløyper burde man se at snø/is ble liggende igjen langt ut på våren (blir ganske hard såle av gjentatt prepping) lenge etter at snøen har forsvunnet andre steder. Mitt inntrykk er at det ikke er sånn.

Jeg er jo mest kjent i Bærumsmarka og såvidt Nordmarka og der er det ikke mange av grusveiene innover i marka som ligger utråkket, upreppet og ubrøytet. Enten er det bilveier som er brøytet, eller så er det preppet til skiløype og så i noen ganske få tilfeller så kan det være tråkket av fotgjengere. Vis meg gjerne et bilde av en om sommeren populær turvei som i dag ligger nedsnødd og brakk, ubrukt av skifolk og fotgjengere.

Side 10 av 25 1 2 8 9 10 11 12 24 25

Moderator  support