Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 25 1 2 6 7 8 9 10 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918285 01/02/2015 19:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg skrev "sykkelveg" - ikke "gang- og sykkelveg".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918350 01/02/2015 22:35
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Fredriks:

Jeg tror poenget til GeirK er at ferdselsårens navn i seg selv ikke er en fullstendig definisjon på ferdelsårens tillatte bruksområde.

Et hanskerom kan brukes til å oppbevare annet enn hansker, en joggesko kan fint benyttes til spaserturer, et kollektivfelt kan benyttes av andre enn kollektivtrafikken osv. Og, som nevnt, en sykkelveg kan benyttes av gående, rulleskiløpere og andre ikke-motoriserte personer/fremkomstmidler.

Han mener (etter hva jeg har forstått) at friluftsloven trumfer det faktum at "ski" er en del av ferdelsårens navn. Derfor er ikke navnet "skiløype" et gyldig argument. Det at det er forbudt å ødelegge det som andre (lovlig) har tilrettelagt, derimot, er et gyldig argument. Og det bør man derfor unngå å gjøre.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918365 02/02/2015 06:41
F
fei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: GeirK
Sitat: fei

Konfliktsky til fingertuppene som jeg er. Hva bør man svare for høflig parkere sinnataggene?

Sinnatagger parkerer man ved å spørre i stedet for å svare.

Påstanden om at du ikke kan "sykle her", sommer som vinter, kontres ved at man spør "Hva sier friluftsloven om det?"
Dersom vedkommende påstår at du ødelegger løypene, spør du "Kan du vise meg hva jeg har ødelagt?"
Endelig, argumentet om at skiløyper er for skiløpere, kontres med spørsmålet "Er det greit at skiløpere benytter sykkelveger om sommeren?"

Takk for tips! ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918381 02/02/2015 07:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Tar fram denne igjen siden ingen av vintersykkelentusiastene svarte på den i forrige runde

Sitat: Torshov-Simen
Interessant artikkel i DN i dag, (http://www.dn.no/dnaktiv/2015/01/28/2158/Ski/mot-strmmen) interessant fordi den i mine øyne utgjør en analogi til skiløype/fatbikediskusjonen.

Alpinanlegg opplever økt pågang av randonister(?) som ønsker å gå opp og kjøre ned bakkene. I artikkelen nevnes spesielt Wyllerløypa som har laget egen trassè til topps for dem som vil bruke feller fremfor heis og som har lagt ned forbud mot oppstigning utenom denne trassèen av sikkerhetshensyn.

De som har vært med i "Oslos bratteste" på sommerstid vet at det går en mye brukt sommersti opp Wyllerløypa, slik at bakken absolutt kan defineres som allmenn sti preparert for vinterbruk (i likhet med hva mange har prøvd å definere langrennsløyper som).

Deler av Wyllerløypa ligger på privat grunn, men i det store og hele er det Oslo Kommune som er grunneier, og som det også står i artikkelen kan randonistene med friluftsloven i hånd fritt bruke bakken til oppstigning.

Deler av Wyllerløypa har så bratt helning at det utgjør et terreng hvor mange randonister naturlig ville foretrekke å traversere framfor å gå rett opp, men det er det ikke plass til i randotrassèen.
Samtidig må alpinanleggets "påbud" om å benytte merket trassè til oppstigning regnes som et ønske/henstilling da den ikke er hjemlet i forskrift eller lov, slik at det (i hvertfall i de delene man beveger seg på kommunal grunn) er loven om fri ferdsel i utmark som gjelder.

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918409 02/02/2015 08:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
Jeg skrev "sykkelveg" - ikke "gang- og sykkelveg".

Ok, och det överenstämmer väl med mitt svar också. På en sykkevei utan fortau ska man gå rulleskidor på sidan av sykkelveien. Om det finns ett fortau så ska man gå på fortauet.

Jag sliter bara med att se det som ett väldigt givande argument som får någon till att bli mer enig med dig.

Det är också lite vansklig när folk ibland skriver gang vei när de snakkar om g/s vei och ibland sykkelvei när de snakkar om g/s vei. Du har väl också flera inlägg där du skriver att det finns väldigt få sykkelveier i norge.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918415 02/02/2015 09:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EHAa
Fredriks:

Jeg tror poenget til GeirK er at ferdselsårens navn i seg selv ikke er en fullstendig definisjon på ferdelsårens tillatte bruksområde.

Det stämmer nog men blir rätt ointressant när skilöyper faktiskt i de allra flesta fall är lagade för skigåing och inte för någon annan aktivitet. Sykkelveier (och framför allt g/s veier som det finns mer av) är lagade för blandad aktivitet.

Quote:

Han mener (etter hva jeg har forstått) at friluftsloven trumfer det faktum at "ski" er en del av ferdelsårens navn. Derfor er ikke navnet "skiløype" et gyldig argument. Det at det er forbudt å ødelegge det som andre (lovlig) har tilrettelagt, derimot, er et gyldig argument. Og det bør man derfor unngå å gjøre.

Ja, och då kan man nöja sig med att skriva det.

Jag ser bara inte poängen med att försöka argumentera för att skilöyper inte är lagade med ett enaste mål och det är att gå i ski i dem, vilket verkar det som han försöker göra.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1918471 02/02/2015 10:25
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Tar fram denne igjen siden ingen av vintersykkelentusiastene svarte på den i forrige runde

Interessant artikkel i DN i dag, (http://www.dn.no/dnaktiv/2015/01/28/2158/Ski/mot-strmmen) interessant fordi den i mine øyne utgjør en analogi til skiløype/fatbikediskusjonen.

Alpinanlegg opplever økt pågang av randonister(?) som ønsker å gå opp og kjøre ned bakkene. I artikkelen nevnes spesielt Wyllerløypa som har laget egen trassè til topps for dem som vil bruke feller fremfor heis og som har lagt ned forbud mot oppstigning utenom denne trassèen av sikkerhetshensyn.

De som har vært med i "Oslos bratteste" på sommerstid vet at det går en mye brukt sommersti opp Wyllerløypa, slik at bakken absolutt kan defineres som allmenn sti preparert for vinterbruk (i likhet med hva mange har prøvd å definere langrennsløyper som).

Deler av Wyllerløypa ligger på privat grunn, men i det store og hele er det Oslo Kommune som er grunneier, og som det også står i artikkelen kan randonistene med friluftsloven i hånd fritt bruke bakken til oppstigning.

Deler av Wyllerløypa har så bratt helning at det utgjør et terreng hvor mange randonister naturlig ville foretrekke å traversere framfor å gå rett opp, men det er det ikke plass til i randotrassèen.
Samtidig må alpinanleggets "påbud" om å benytte merket trassè til oppstigning regnes som et ønske/henstilling da den ikke er hjemlet i forskrift eller lov, slik at det (i hvertfall i de delene man beveger seg på kommunal grunn) er loven om fri ferdsel i utmark som gjelder.

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Om det bare er friluftsloven som gjelder der, så har de vel lov til det, såfremt de ferdes hensynsfullt.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard Berger] #1918478 02/02/2015 10:39
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Håvard Berger

Om det bare er friluftsloven som gjelder der, så har de vel lov til det, såfremt de ferdes hensynsfullt.

Lov har de, spørsmålet var hvorvidt man ville synes det var fornuftig/akseptabel adferd :-)

Redigert av Torshov-Simen; 02/02/2015 10:40.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1918486 02/02/2015 10:53
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Tja, er det så sikkert at de har lov?

"– Men anleggseier kan bestemme mye på grunn av sikkerhetshensyn, sier jurist Marianne Reusch." Det kan også diskuteres om det i det hele tatt er mulig å ferdes hensynsfullt opp en slalåmbakke i åpningstiden.

Det er vel også rimelig å anta at resonnementet hun har anført for fotgjengere også vil gjelde randonister og syklister.

Selv ville jeg ikke vurdert verken å gå eller sykle opp en slalåmbakke i åpningstiden.

Redigert av Goldrush; 02/02/2015 11:26.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1918499 02/02/2015 11:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Goldrush

"– Men anleggseier kan bestemme mye på grunn av sikkerhetshensyn, sier jurist Marianne Reusch." Det kan også diskuteres om det i det hele tatt er mulig å ferdes hensynsfullt opp en slalåmbakke i åpningstiden.

Det er vel også rimelig å anta at resonnementet hun har anført for fotgjengere også vil gjelde randonister og syklister.

Selv ville jeg ikke vurdert verken å gå eller sykle opp en slalåmbakke i åpningstiden.

Jeg mener som sagt at den situasjonen er helt identisk med skiløype/sykkel diskusjonen: Friluftsloven setter det formelle grunnlaget, men eier/drifter ønsker med mer eller mindre gode argumenter å lempe på/klargjøre hvilke kjøreregler de mener bør gjelde.

Jeg har stilt spørsmålet fordi jeg regner med at endel sykkelentusiaster vil møte seg selv i døra her; de vil synes det er urimelig å kreve og få traversere opp alpinbakken (selv om man har lov) samtidig som de mener de ikke trenger å etterkomme skiforeningens/løypelags ønsker om å slippe sykler i løypene de 3 månedene skisesongen varer.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1918502 02/02/2015 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Räknas ett alpin anlägg som utmark? Jag vet inte men jag har fått för mig att det inte gör det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918510 02/02/2015 11:55
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Det stämmer nog men blir rätt ointressant när skilöyper faktiskt i de allra flesta fall är lagade för skigåing och inte för någon annan aktivitet. Sykkelveier (och framför allt g/s veier som det finns mer av) är lagade för blandad aktivitet.

Det er riktig at skiløyper blir laget for at skiløpere skal gå på ski i dem. Det er nok helt klart løypeleggerens motivasjon for å preparere. Jeg er selv skientusiast og tidligere aktiv skiløper, så jeg følger deg her. Men det betyr ikke at man kan lage egne lover og regler som går på tvers av friluftsloven. Det er det som er poenget. Da holder det ikke at man sier at intensjonen var at skiløperne skulle bruke dem, og at "ski" er en del av navnet.

Ja, och då kan man nöja sig med att skriva det.

Jag ser bara inte poängen med att försöka argumentera för att skilöyper inte är lagade med ett enaste mål och det är att gå i ski i dem, vilket verkar det som han försöker göra.

Jeg tror ikke han prøver å diskutere hva som er årsaken/motivasjonen til at løypene blir preparert. Han sier at det ikke er grunn god nok til å stenge andre ute, så lenge de ikke ødelegger (og henviser til loven).

Er ikke det greit da? Man har lov til å ferdes i skiløypene til fots, på sykkel og på ski så lenge man opptrer varsomt og ikke ødelegger løypene?

Redigert av EHAa; 02/02/2015 11:55.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918513 02/02/2015 12:00
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Räknas ett alpin anlägg som utmark? Jag vet inte men jag har fått för mig att det inte gör det.

http://www.agderposten.no/nyheter/hoyesterett-alpinanlegg-er-utmark-1.623465

Men ville tro at man kan nekte radonistene ut fra samme betraktninger som fotgjengere i skiløyper og "sikkerhetshensyn".

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1918514 02/02/2015 12:01
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Goldrush

Jeg mener som sagt at den situasjonen er helt identisk med skiløype/sykkel diskusjonen: Friluftsloven setter det formelle grunnlaget, men eier/drifter ønsker med mer eller mindre gode argumenter å lempe på/klargjøre hvilke kjøreregler de mener bør gjelde.

Jeg har stilt spørsmålet fordi jeg regner med at endel sykkelentusiaster vil møte seg selv i døra her; de vil synes det er urimelig å kreve og få traversere opp alpinbakken (selv om man har lov) samtidig som de mener de ikke trenger å etterkomme skiforeningens/løypelags ønsker om å slippe sykler i løypene de 3 månedene skisesongen varer.

Ok, vi får se om noen tar åte..;)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918536 02/02/2015 12:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det noen som har hatt med seg sykkelen i skiløypa som har erfart veldig ubehagelige episoder?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918541 02/02/2015 12:42
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Er det noen som har hatt med seg sykkelen i skiløypa som har erfart veldig ubehagelige episoder?

Jeg har opplevd en veldig ubehagelig situasjon med GeirK og K1neth, delvis i skiløypa. Vi var ute i 3 timer, og jeg lå på terskel hele veien. Helt utslått etterpå. Veldig ubehagelig å prøve jobbe etterpå:)

Annet enn det har jeg aldri snakket med noen som har opplevd ubehageligheter..

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918545 02/02/2015 12:46
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er kanskje på tide for skifolk, skiforeninger og idrettslag som drifter skiløyper å innse at de kanskje ikke har enerett på alle lysløyper i skogen?
At det kanskje er på tide å fornye seg og legge mer til rette for de som har lyst å være på tur i skogen uten ski som fremkomstmiddel?

Det vil koste penger og bety større inngrep i form av bredere lysløyper, men om det er det som må til for at alle brukere skal få plass og fine løyper til sitt bruk så er det kanskje veien å gå?

Uansett så handler jo dette om folks evne og vilje til å sameksistere, der føler jeg at egoismen har tatt overhånd hos mange, og ikke bare hos skigåere.

Det blir litt surrealistisk når jeg på transport mellom to stier møter et par fotgjengere på tur med bikkja si i lysløypa, som da mener jeg ikke har noe der å gjøre, og som til alt overmål blir negative til en skiløper som passerer i det de mener er for stor fart siden de trengte plass mellom sporene.
Imponerende selvinnsikt!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918546 02/02/2015 12:48
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Stort sett er folk hyggelige, nysgjerrige og imøtekommende. I går møtte jeg på 3. surpompen i år, en kar oppunder 50 som ikke klarte å spare meg for sure oppgulp av ytringene sine på de stakkars 500m jeg måtte innom skiløypa.
Håper karen fikk hjerteinfarkt senere av fluorforgiftning eller noe annet.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918547 02/02/2015 12:51
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Stadig flere fatbike entusiaster tråkker nå opp løyper i terrenget med truger, og forteller at skiløpere har begynt å bruke disse stiene til å gå på ski.
Er det egoistisk av disse skiløperne å benytte seg av disse sykkel løypene som syklistene har laget ved hardt arbeide på ubetalt fritid?

Vil det være rimelig å kreve at disse skiløperne holder seg borte fra disse sykkeløypene i de ytterst få månedene det (ofte) er snødekke mao. Oktober/November/Desember/Januar/Februar/Mars/April ?

Et tenkt scenario i litt større skala enn hva vi idag ser i sykkelløyper oppgått med truger:
Med stadig mer usikre snøforhold om vinteren: Hva om DNT (Turistforeningen) og SLF (Syklistenes landsforening) fikk godkjenning hos kommunen for å brøyte alle innfartsårer til i marka som går på skogsveier, for å legge til rette for sine medlemmer.
Ville det da vært rimelig å kreve at disse veiene kun skulle brukes av hhv. gående (uten ski) og syklister?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918548 02/02/2015 12:53
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg har opplevd en veldig ubehagelig situasjon med GeirK og K1neth, delvis i skiløypa. Vi var ute i 3 timer, og jeg lå på terskel hele veien. Helt utslått etterpå. Veldig ubehagelig å prøve jobbe etterpå:)

Lurer litt på om det er et konstruert problem. Det kan i alle fall virke som om veldeg få har opplevd ubehagelige episoder på kroppen, og det meste av oppgulpet er på internettet/aviser. Jeg er overbevist om at alle brukergrupper kan funke sammen.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918554 02/02/2015 12:58
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Lurer litt på om det er et konstruert problem. Det kan i alle fall virke som om veldeg få har opplevd ubehagelige episoder på kroppen, og det meste av oppgulpet er på internettet/aviser. Jeg er overbevist om at alle brukergrupper kan funke sammen.

Det jeg opplevde var reelt, og på ingen måte et konstruert problem. Jeg "opplevde ubehagelige episoder på kroppen" og det var veldig nære at det kom oppgulp som på ingen måte var begrenset til internett og aviser.

Fra spøk til alvor: Jepp, enig med deg om at alle brukergrupper kan fungere sammen. Men ikke under alle forhold. Av og til bør man innse at i dag er det ikke lurt å gå i skiløypa, eller at i dag er det ikke lurt å bruke sykkel. Det å "fungere sammen" innebærer for meg at man noen ganger må innse at man bør holde seg unna (inntil forholdene er passende igjen..).

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ripen] #1918557 02/02/2015 12:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att det är annorlunda runt oslo men en del tyder väl på att det inte är det där heller.

Jag kan inte se på detta som annat en ett ikke problem då det verkar vara så otroligt få som är ute på fatbike. Jag går en hel del på ski och jag har sett fatbike i skilöype 1 gång på två sesonger. I år har jag sett en på vanlig sykkel och spår efter en annan vanlig sykkel. Fatbike spår har jag inte sett i år trots att det på de flesta turerna har varit lite lösnö där man skulle sett spår.

Varför inte bara fortsätta att sykla dere som gör det och ta diskussionen om vem som ska köra opp löper till dere när det blir ett merkbart antal personer som välger sykkel i skilöypan?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918559 02/02/2015 13:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg tror ikke han prøver å diskutere hva som er årsaken/motivasjonen til at løypene blir preparert. Han sier at det ikke er grunn god nok til å stenge andre ute, så lenge de ikke ødelegger (og henviser til loven).

Er ikke det greit da? Man har lov til å ferdes i skiløypene til fots, på sykkel og på ski så lenge man opptrer varsomt og ikke ødelegger løypene?

Nu diskuterar vi olika saker igjen. Ja, jag är enig med det och det var därför jag valde att kommentera en sak i hans inlägg som jag var oenig med. Att jämföra skilöyper med sykkelveier tror jag inte är en bra ide.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918560 02/02/2015 13:05
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det jeg opplevde var reelt, og på ingen måte et konstruert problem. Jeg "opplevde ubehagelige episoder på kroppen" og det var veldig nære at det kom oppgulp som på ingen måte var begrenset til internett og aviser.

Fra spøk til alvor: Jepp, enig med deg om at alle brukergrupper kan fungere sammen. Men ikke under alle forhold. Av og til bør man innse at i dag er det ikke lurt å gå i skiløypa, eller at i dag er det ikke lurt å bruke sykkel. Det å "fungere sammen" innebærer for meg at man noen ganger må innse at man bør holde seg unna (inntil forholdene er passende igjen..).

Men er ikke det det den samme sunne fornuften som stopper de fleste av oss fra å ta på oss "longsen" for å trene når vi vet at løypene er stapp fulle av folk? Uavhengig av fremkomst middel så regner jeg med de fleste synes at barn i løypa skal forkjørsrett ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918563 02/02/2015 13:06
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Nu diskuterar vi olika saker igjen. Ja, jag är enig med det och det var därför jag valde att kommentera en sak i hans inlägg som jag var oenig med. Att jämföra skilöyper med sykkelveier tror jag inte är en bra ide.

OK. Tatt til etterretning:) Da er vi sikkert enige i det vesentligste. Det ser jeg også i det nest siste innlegget ditt.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918564 02/02/2015 13:07
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Varför inte bara fortsätta att sykla dere som gör det och ta diskussionen om vem som ska köra opp löper till dere när det blir ett merkbart antal personer som välger sykkel i skilöypan?

Bingo, Sir ICON_SMILE

Det er et helt oppkonstruert problem. Som jeg nevnte i Aftenposten idag, så møtte jeg en eneste person ute på fatbike i Nordmarka hele vinteren 2014.
Logget 600 timer første halvår 2014, og mesteparten av de gikk på fatbike i løpet av vintermånedene. Likevel var jeg sannsynligvis mer i fare for å møte på ulv enn fatbikere.

Skiforeningen sparker inn åpne dører i et hus som ikke er bygget enda.
Mulig de prøver å være føre var, men i og med at jeg hittil vinteren 14/15 har jeg møtt kun en stk fatbiker (på en flott Fuji Wendigo) i skogen, så bruker de vel mye energi på dette.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918567 02/02/2015 13:12
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Er vel ikke vanskeligere dette enn at så lenge det er lov til å ferdes i sporet, men ikke ødelegge det så er det nok ganske individuelt hva man legger i ordet ødelegge..

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918573 02/02/2015 13:16
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Möjligt att det är annorlunda runt oslo men en del tyder väl på att det inte är det där heller.

Jag kan inte se på detta som annat en ett ikke problem då det verkar vara så otroligt få som är ute på fatbike. Jag går en hel del på ski och jag har sett fatbike i skilöype 1 gång på två sesonger. I år har jag sett en på vanlig sykkel och spår efter en annan vanlig sykkel. Fatbike spår har jag inte sett i år trots att det på de flesta turerna har varit lite lösnö där man skulle sett spår.

Varför inte bara fortsätta att sykla dere som gör det och ta diskussionen om vem som ska köra opp löper till dere när det blir ett merkbart antal personer som välger sykkeårl i skilöypan?

Ganske overbevist om at dette er et oppkonstruert også for Oslo. Har aldri møtt en fatbike i Nordmarka etter at snøen har kommet for fullt og når det gjelder fotgjengere bekrefter både Skiforeningen og kommunen at dette er noe de får få henvendelser om. Det bør gjelde i enda større grad for syklister siden det er færre av de. Fotgjengere og fatbikere har heller aldri vært noe tema i skimiljøet jeg er en del av.

I Nordmarka er det også veldig mange km med brøytet skogsbilvei, og jeg antar at syklister benytte seg av disse.

Men når det er sagt tror jeg ikke oppslagene i media, diskusjonene i kommentarfeltene og ulike nettfora (host, kremt..;)) bidrar til fredelig sameksistens. Det er fort gjort å tro at skiløypene er full hensynsløse, idiotiske fatbikere som ødelegger skisporene og desperate, forbanna skiløpere som slår med skistavene.

Redigert av Goldrush; 02/02/2015 13:27.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918575 02/02/2015 13:21
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, Sveinaa. De fleste er helt på nett her. Men det er kanskje slik at 1 uheldig episode (for eksempel dype sykkelspor i nypreppede løyper) gjør mer skade på omdømmet til fatbikere enn de klarer å rette opp ved å gjøre det riktig 100 ganger. Hva man gjør med det, det aner jeg ikke..

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918578 02/02/2015 13:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ja, Sveinaa. De fleste er helt på nett her. Men det er kanskje slik at 1 uheldig episode (for eksempel dype sykkelspor i nypreppede løyper) gjør mer skade på omdømmet til fatbikere enn de klarer å rette opp ved å gjøre det riktig 100 ganger. Hva man gjør med det, det aner jeg ikke..

Er vel som med det meste det.. Idioter er det overalt og er nok av de, også på fatbike i skiløyper.

Side 8 av 25 1 2 6 7 8 9 10 24 25

Moderator  support