Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 25 1 2 5 6 7 8 9 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915968 26/01/2015 14:59
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Har skifolket egne forumsider?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard Berger] #1915974 26/01/2015 15:12
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Håvard Berger
Har skifolket egne forumsider?

langrenn.com har hatt mange artikler som har vært positive til fatbike:

Kjapt søk:
http://www.langrenn.com/?cx=partner-pub-5461739181388797%3Ajaz7eqib5mq&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=fatbike&sa=S%C3%B8k&siteurl=www.langrenn.com%2Ffatbike-i-royal-winter-triathlon.5375280-1743.html&ref=www.google.no%2F&ss=1144j255330j7#

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Sykkel-Erik] #1916427 27/01/2015 18:18
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Sykkel-Erik

Jeg har aldri sett eller prøvd fatbike i snø før - men "alle" sier at man flyter på snøen - så jeg trodde det skulle gå greit i nypreppa løype. Enten var snøen "feil", trykket for høyt eller jeg for fet. Uansett kom jeg ikke langt, og det fornuftige var bare å snu - bildet nedenfor viser hvordan det gikk:

Erik:
Så lenge det ikke var ekstremt speisa snøforhold i Asker på lørdag, så var nok dekktrykket alt for høyt. Det er nybegynnertabben som så og si alle fatbikere gjør på første turen. Hvis du slår igjennom og ikke vet hva dekktrykket var så er det som å ha dårlige ski, og ikke vite hvilken smøring man plukket ut fra smørekofferten og klinte under skiene, evt. å merke seg at det ristet fælt på den nye fulldemperen, men ikke huske om man har kjørt hele turen med lockoutene på.
Hvis jeg husker rett så kjører du Gressbanen-Tryvann på en grei tid, så du er neppe for feit...

På samme lørdag var jeg ute og pløyde 20+cm med løssnø en god stund før jeg møtte på preppemaskinen. Startet dagen med rett over 4psi, men spant ut i den første motbakken som går i en dosert sving. Senket trykket til 3.1psi og bakkestartet på same sted, uten antydning til spinn og kjørte rett opp.

Møtte som sagt preppemaskinen et stykke inni skauen, og tok opp en snutt 50 sekunder etter at vi passerte hverandre. Mao helfersk løype.

Redigert av Espen W; 27/01/2015 18:58.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1916756 28/01/2015 10:25
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1916910 28/01/2015 14:24
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
I går syklet jeg i Bærumsmarka og på vei hjem måtte jeg sykle noen hundre meter i lysløypene rundt Fossum for å komme opp til stiene rundt Lathushøgda. Her fikk jeg beskjed av en mann at det ikke var lov og sykle der og henviste til allemansretten.

Jeg må understreke at jeg ønsker å holde meg unna siløypene og spesielt rundt Fossum er det stor trafikk av skiløpere. På den andre siden går det så mange skiløyper der på kryss og tvers at det er så godt som umulig og få tilgang til stiene uten å sykle innom skitraseen. Understreker også at det var stein hardt i løypa så jeg vil ikke si jeg ødela for andre en muligens de som kjørte skøytedrag.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: neistein] #1916914 28/01/2015 14:31
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: neistein
I går syklet jeg i Bærumsmarka og på vei hjem måtte jeg sykle noen hundre meter i lysløypene rundt Fossum for å komme opp til stiene rundt Lathushøgda. Her fikk jeg beskjed av en mann at det ikke var lov og sykle der og henviste til allemansretten.

Hadde det vært meg ville jeg hvertfall bedd ham utdype eksakt hvilke deler av det lovverket jeg er rammet av som syklist såfremt jeg ferdes på hensynsfullt vis.

Per B.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: neistein] #1917042 28/01/2015 19:24
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: neistein

Jeg må understreke at jeg ønsker å holde meg unna siløypene og spesielt rundt Fossum er det stor trafikk av skiløpere. På den andre siden går det så mange skiløyper der på kryss og tvers at det er så godt som umulig og få tilgang til stiene uten å sykle innom skitraseen. Understreker også at det var stein hardt i løypa så jeg vil ikke si jeg ødela for andre en muligens de som kjørte skøytedrag.

Jeg starter ofte turen fra Fossum. Det er en brøytet grusvei som går opp til Østernvannet og videre mot Brunkollen. Bortsett fra den veien så eksisterer det nesten bare skiløyper overalt. Lysløypa rundt Lathusåsen kan skiløperne "få" for min del. Det kan faktisk hende området ikke er utmark heller. Men uansett, allemannsretten skal jo nettopp gi alle rett til å bruke marka, ikke bare skiløpere. Jeg ville absolutt si ifra til den mannen at skiløperne ikke har enerett til bruk av løypene.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GardS] #1917044 28/01/2015 19:32
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: GardS

Dette viser hvor viktig det er at alle på fatbike er hensynsfull, hilser og senker farten i møte med både gående og skiløpere. Plutselig en dag så kan en blogger finne på å skrive om sykling i skiløypene også. De gjør alt for å få ekstra klikk på bloggen sin. Må innrømme jeg var en av de som måtte kommentere påstandene til Sindre Wiig Nordby.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard Berger] #1917310 29/01/2015 12:31
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Interessant artikkel i DN i dag, (http://www.dn.no/dnaktiv/2015/01/28/2158/Ski/mot-strmmen) interessant fordi den i mine øyne utgjør en analogi til skiløype/fatbikediskusjonen.

Alpinanlegg opplever økt pågang av randonister(?) som ønsker å gå opp og kjøre ned bakkene. I artikkelen nevnes spesielt Wyllerløypa som har laget egen trassè til topps for dem som vil bruke feller fremfor heis og som har lagt ned forbud mot oppstigning utenom denne trassèen av sikkerhetshensyn.

De som har vært med i "Oslos bratteste" på sommerstid vet at det går en mye brukt sommersti opp Wyllerløypa, slik at bakken absolutt kan defineres som allmenn sti preparert for vinterbruk (i likhet med hva mange har prøvd å definere langrennsløyper som).

Deler av Wyllerløypa ligger på privat grunn, men i det store og hele er det Oslo Kommune som er grunneier, og som det også står i artikkelen kan randonistene med friluftsloven i hånd fritt bruke bakken til oppstigning.

Deler av Wyllerløypa har så bratt helning at det utgjør et terreng hvor mange randonister naturlig ville foretrekke å traversere framfor å gå rett opp, men det er det ikke plass til i randotrassèen.
Samtidig må alpinanleggets "påbud" om å benytte merket trassè til oppstigning regnes som et ønske/henstilling da den ikke er hjemlet i forskrift eller lov, slik at det (i hvertfall i de delene man beveger seg på kommunal grunn) er loven om fri ferdsel i utmark som gjelder.

Spørsmål:
Vil det være greit om randonistene overser anleggets ønske/henstilling om å benytte merket trassè og heller velge å traversere de bratteste partiene med henvisning til at de har lov til det?

Redigert av Torshov-Simen; 29/01/2015 12:32.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917505 29/01/2015 21:23
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Krigstyper selger aviser. Og gir Marianne Rask klikk på bloggen.

Så de kjører på alt de kan og bærer ved til bålet.

Snart er vel dette på nivå med rulleskidebatten forrige sommer, det førte til at alle idiotene i trafikken følte det var legitimt å presse unger ut i grøfta.

Venter spent på den første episoden, og håper inderlig det ikke er en fatbikers skyld,

http://www.vg.no/forbruker/full-krig-i-skisporet/a/23383520/

Hug a tree
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917572 30/01/2015 07:56
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Det er visstnok flere som ikke er ønsket i skitraseen, i køen på butikken diskuterte jeg forsiden på gårsdagens VG med en dame på ca 70. Hun hadde krysset skiløypa til fots på Fossum og blitt spiddet i rompa med staven av en birken entusist på 45-50 år med et aggressivt lynne, kjefta huden full. Dama var helt forferdet over episoden og hvor hissige enkelte egoister kan være.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917636 30/01/2015 09:52
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Skiløypene er jo forbeholdt menn i 40-60 års alderen som fortvilet prøver og komme i form til Birken, er de ikke? ICON_TONGUE

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917669 30/01/2015 11:27
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
jeg ble intervjuet om dette i går. Programmet går på P1 akkurat nå, i Norgesglasset. Juristen bak allemannsretten blir intervjuet etter meg.
Innslaget heter syklister i skosporet.

http://radio.nrk.no/direkte/p1_oslo_akershus#

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1917688 30/01/2015 12:18
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Subs
jeg ble intervjuet om dette i går. Programmet går på P1 akkurat nå, i Norgesglasset. Juristen bak allemannsretten blir intervjuet etter meg.

Skal lytte senere, men regner med fornuftige synspunker fra deg, Fredrik!
Når det gjelder Oslo området så er saken grei:
http://www.nettavisen.no/dittoslo/jo---det-er-lov-a-ga-i-skilypene/8536115.html
http://www.nab.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=11116

Aftenposten kommer med en fatbike artikkel til helgen eller tidlig neste uke. Intervju med undertegnede og en del andre folk fra forumet her. Vi kom selvsagt innpå det med løyper, men Dagens Næringslivs forsøk på å sparke inn åpne dører og skape kunstig konflikt høsten 2013 fungerte relativt dårlig, så regner med at Aftenposten vet bedre og kjører en linje mer lik den som NRK hadde i sitt TV innslag vinteren 14 (med Rune Høydahl og meg).

EDIT: hørte på intervjuet med deg nå, Fredrik, og det høres ut som at det var uheldige forhold da NRK og du var i skauen. Etter min erfaring skal det være så og si gjennomvåt (type grå) snø før man setter mer enn overfladiske spor i løype som har vært kjørt.
Vi hadde Aftenposten her i forrige uke og viste hvordan det kun ble knasteavtrykk på kjørt underlag og også hvor lekende lett man kjører i 30cm med løssnø, og at fordommer basert på avtrykk etter vanlig MTB i snøen måtte kastes ut av vinduet.

BTW, jurist Reusch fremsto langt bedre på radioen enn sitatene i pressen.

Redigert av Espen W; 30/01/2015 13:34.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1917689 30/01/2015 12:22
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Har du uforvarende lagt noen føringer her ICON_WINK

- Stefan
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stefan77] #1917727 30/01/2015 14:21
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Stefan77

Har du uforvarende lagt noen føringer her ICON_WINK

Haha, godt det bare er jeg som har skrevet feil her ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1917730 30/01/2015 14:26
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Espen W

EDIT: hørte på intervjuet med deg nå, Fredrik, og det høres ut som at det var uheldige forhold da NRK og du var i skauen. Etter min erfaring skal det være så og si gjennomvåt (type grå) snø før man setter mer enn overfladiske spor i løype som har vært kjørt.
Vi hadde Aftenposten her i forrige uke og viste hvordan det kun ble knasteavtrykk på kjørt underlag og også hvor lekende lett man kjører i 30cm med løssnø, og at fordommer basert på avtrykk etter vanlig MTB i snøen måtte kastes ut av vinduet.

Ja, det var ikke mye spor etter meg der vi var. Det ligger ute en liten videosnutt på Norgesglasset sin facebookside. Den viser at det er minimalt avtrykk etter meg.
Men poenget er uansett det samme - folk må ta hensyn til forholdene og tenke på andre brukere. Når det gjelder farge og betegnelse på snø tenker jeg at det er ganske lett å se om man lager spor eller ikke. Så tar man en rask beslutning på om det skal sykles i potensielt konfliktskapende områder elller ikke.

Juristen virket jo veldig positiv til bruk som ikke ødelegger for andre i mine ører.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1917732 30/01/2015 14:30
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Ja, det var ikke mye spor etter meg der vi var. Det ligger ute en liten videosnutt på Norgesglasset sin facebookside. Den viser at det er minimalt avtrykk etter meg.
Men poenget er uansett det samme - folk må ta hensyn til forholdene og tenke på andre brukere. Når det gjelder farge og betegnelse på snø tenker jeg at det er ganske lett å se om man lager spor eller ikke. Så tar man en rask beslutning på om det skal sykles i potensielt konfliktskapende områder elller ikke.

Jepp, samme som jeg poengterte overfor Aftenposten. Under mange forhold setter man mindre avtrykk enn en ski, og spesielt skøyteski som settes i underlaget på skrå.
Men: jeg la at man selvsagt likevel må bruke hodet og se an forholdene, akkurat som at man ikke tar på seg skøyteskiene og pulveriserer nysatte klassisk spor.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1917736 30/01/2015 14:41
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S

Jepp, samme som jeg poengterte overfor Aftenposten. Under mange forhold setter man mindre avtrykk enn en ski, og spesielt skøyteski som settes i underlaget på skrå.
Men: jeg la at man selvsagt likevel må bruke hodet og se an forholdene, akkurat som at man ikke tar på seg skøyteskiene og pulveriserer nysatte klassisk spor.

Jepp, media er veldig ivrige på å dyrke frem konfliktene her. Men, det var jo en blogger som var i harnisk over at folk gikk i løypa her om dagen (VG) så denne saken spinner jo ut i fra det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1917745 30/01/2015 14:58
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Jepp, media er veldig ivrige på å dyrke frem konfliktene her. Men, det var jo en blogger som var i harnisk over at folk gikk i løypa her om dagen (VG) så denne saken spinner jo ut i fra det.

Jess, Dagens Næringslivs to forsøk på å skape strid høsten 2013 var direkte patetiske, men ihvertfall en av de journalistene setter ofte myter foran fakta og realiteter, så det var ikke annet å vente derfra.
i løpet av mange hundre timer i Nordmarka vinteren 2014 så møtte jeg ikke en eneste person ute på fatbike, så DN sin bekymring for at horder av fatbikere ville innta marka den vinteren var like virkelighetsnære som bekymringer over potensiell ødeleggelse av løypene utført av marka baserte varulver og enhjørninger.

Redigert av Espen W; 30/01/2015 14:59.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917801 30/01/2015 18:56
mogens Offline
Besatt
Besatt
Informasjonssjef i SLF synes fatbike virker gøy, men skjønner ikke hvorfor folk skal sykle i skogen på vinteren... Merkelige signaler som sendes her:

http://www.syklistene.no/blogg/tjukk-sykkel-fett-glis/

(beklager om det allerede har vært omtalt her, har fulgt tråden kun sporadisk.)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1917920 31/01/2015 09:57
Tex Offline
Besatt
Besatt

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918202 01/02/2015 14:40
F
fei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
http://www.osloby.no/Feite-sykler-ruller-i-Marka-7882669.html

Intervju med Espen W og Frank Robert.

Var foresten ute idag og møtte noen tur og skigåere. Bare hyggelige tilbakemeldinger å få. Folk er viser stort sett interesse for Fatbike. Jeg har riktignok møtt birkensoldater som har vært ubehagelige mot meg, men det er ikke ofte. Forestiller meg såklart det er samme folk som sykler i manngard i 80 sona og som går på rulleski uten refleks i mørket.

Konfliktsky til fingertuppene som jeg er. Hva bør man svare for høflig parkere sinnataggene?

Redigert av fei; 01/02/2015 14:43.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918211 01/02/2015 15:26
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Bra avslutning Espen: "Man må bruke hodet og vise hensyn, akkurat som man ikke ville spent på seg skøyteski og skøytet av sted i et nypreparert klassisk spor, sier han."

Noe av det mest ironiske er kanskje at mange skiløpere også må bli hjemme for ikke å ødelegge skisporene. Hvis de ble vedlikeholt av skigåing ville preparering ikke være nødvendig.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: mogens] #1918214 01/02/2015 15:31
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: mogens
Informasjonssjef i SLF synes fatbike virker gøy, men skjønner ikke hvorfor folk skal sykle i skogen på vinteren... Merkelige signaler som sendes her:

http://www.syklistene.no/blogg/tjukk-sykkel-fett-glis/

(beklager om det allerede har vært omtalt her, har fulgt tråden kun sporadisk.)

Hun sier vel at det er greit så lenge man tar hensyn til andre brukere. Sykling gjennom birkenløypa under Birkebeinerrittet er sikkert greit å holde seg unna.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1918225 01/02/2015 16:13
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Noe av det mest ironiske er kanskje at mange skiløpere også må bli hjemme for ikke å ødelegge skisporene. Hvis de ble vedlikeholt av skigåing ville preparering ikke være nødvendig.

Løypesjefen sier jo også at fatbike i liten grad ødelegger sporene og at det ikke er det som er årsak til motviljen til å ha dem i løypa.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fei] #1918231 01/02/2015 16:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fei

Konfliktsky til fingertuppene som jeg er. Hva bør man svare for høflig parkere sinnataggene?

Sinnatagger parkerer man ved å spørre i stedet for å svare.

Påstanden om at du ikke kan "sykle her", sommer som vinter, kontres ved at man spør "Hva sier friluftsloven om det?"
Dersom vedkommende påstår at du ødelegger løypene, spør du "Kan du vise meg hva jeg har ødelagt?"
Endelig, argumentet om at skiløyper er for skiløpere, kontres med spørsmålet "Er det greit at skiløpere benytter sykkelveger om sommeren?"

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Subs] #1918234 01/02/2015 16:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det beror på föret men min erfaring av de vanligaste orsaken till att man bör preparera skilöyperna på nytt är att det blir is och stenhårt efter någon dag eller att det kommer nysnö. Självklart blir det också en del slitasj av att folk går på ski i spåren men jag tycker att det blir förvånansvärt lite förutom i backar där folk går fiskebein (men jag tror folk har blivit bättre på att gå utanför spåret, nu är det sällan jag kommer till en backe som jag vill diagonala i och så är det inga spår) eller nedför där folk plogar eller sladdar rundt.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918241 01/02/2015 17:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Endelig, argumentet om at skiløyper er for skiløpere, kontres med spørsmålet "Er det greit at skiløpere benytter sykkelveger om sommeren?"

Rulleskilöypare anses som gående i veitrafikloven så om det finns ett fortau så ska de vara på det men på en gang och sykkelvei får de ju däremot vara enligt loven så jag förstår inte vad det argumentet vill fram till.

Att skilöyper prepareras med tanke på skilöpare är det väl få som är oeniga med medans veinettet lagas för att alla bruker grupper ska bruke det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918280 01/02/2015 19:02
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK

Rulleskilöypare anses som gående i veitrafikloven så om det finns ett fortau så ska de vara på det men på en gang och sykkelvei får de ju däremot vara enligt loven så jag förstår inte vad det argumentet vill fram till.

Att skilöyper prepareras med tanke på skilöpare är det väl få som är oeniga med medans veinettet lagas för att alla bruker grupper ska bruke det.

Da foreslår jeg samme kontringsspørsmål "Hva sier friluftsloven om det?" ICON_SMILE

Side 7 av 25 1 2 5 6 7 8 9 24 25

Moderator  support