Ski og fotgjenger-konflikten
|
Re: Ski og fotgjenger-konflikten
[Re: H.Iversen]
29/01/2015 13:57
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/01/2015 13:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Men hvorfor tar syklisten og fotturisten seg til rette da? De har jo tross alt vært med "spleiselaget" via skatteseddelen?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
29/01/2015 13:59
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem.
Enn om det var vi som hadde brukt masse tid/penger/dugnader på å anlegge, drifte og utbedre dem da? :-) Tja, NOTS gjør jo det mange steder....
|
|
|
[Re: sveinaa]
29/01/2015 13:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En skiløype er jo tilrettelegging for skigåing.
Når er en løype ubrukelig til å gå på ski i? Bestemmer den promillen nordmenn som skøyter det, eller den gjengse nordmann som egentlig driter litt i det? Eftersom du flera gånger verkar säga att langrenn är en marginel eller liten aktivitet i norge så undrar jag hur det faktiskt ser ut där du bor. Om man går på en söndags tur här i trondheim kanske man ser 1000 personer på ski varav kanske ett par hundra som sköytar och jag bruker se ingen eller kanske någon fotgjengare. På vardags kvällar är andelen som sköytar större än på helgerna men det är fremdeles väldigt få fotgjengare. Det ser också ut som att det överlag är fler som brukar marka på vintern än på sommaren baserat på hur många som parkerar. Möjligt att det finns en hel del folk som gärna skulle vilja gå tur också på vintern där det är skilöyper men de verkar inte göra det av någon anledning. Som jag ser det så verkar det som att väldigt många gillar att gå på ski på vintern och att det är många fler än de som vill gå fotturer på vintern.
|
|
|
29/01/2015 14:00
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Det er vel ikke kommunen som har funnet på dette helt av seg selv... Her i byen så får ikke skiforeningen ei eneste krone, alt skjer på dugnad og spons. Skal man ut i marka her så MÅ du over/langsetter lysløypa.
|
|
|
29/01/2015 14:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når er en løype ubrukelig til å gå på ski i? Bestemmer den promillen nordmenn som skøyter det, eller den gjengse nordmann som egentlig driter litt i det? Du sier det jo selv, de driter i om den ødelegges eller ikke. Man kan sikkert gå på ski hvor det enn måtte være, gangsti etc, det er vel ikke det som er poenget?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
29/01/2015 14:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Men hvorfor tar syklisten og fotturisten seg til rette da? De har jo tross alt vært med "spleiselaget" via skatteseddelen? Fordi en skiløype er tilrettelegging for skigåing, eller mener du det er tilrettelegging for sykling å tråkke skiløype?
|
|
|
29/01/2015 14:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En skiløype er jo tilrettelegging for skigåing, ikke sykling, løpeturer eller gåturer, derfor må det vike. De som går til fots har mange alternativer, de som går på langrennski har svært få alternativer andre enn den tilrettelagte skiløypa. Det blir litt som at noen har brukt masse tid på å tråkke opp en fatbikeløype i skogen, så kommer det 150 stk til fots og tråkker i stykker løypa. Bør syklistene vike for de som går til fots da, det er jo tross alt fri ferdsel i naturen. Med så mange folk til fots i sykkelløypa vil du ikke kunne sykle uten å måtte stoppe hele tiden for å passere de som kommer gående, løypa blir ubehagelig å sykle på, og det ødelegger mye av opplevelsen/treninga pga oppstykking.
Her må man jo skille at èn person går i løypa og mange som går i løypa. Det er jo antallet som tråkker i stykker løypa, sånn at det ødelegger opplevelsen for de som ønsker å gå på ski. Ja, syklistene bør og skal "vike" for dem. Dersom jeg kommer nordover den stien og det kommer 150 stykker sørover, så må jo noen "vike". Uansett hvordan man snur og vender på det så må man ta hensyn til hverandre. Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Som friluftsjuristen så fint sier det, det er lov å gå i løypa så lenge det er hardt og flatt, noe det gjerne er på sommeren, du ødelegger ikke myke spor når du går langs en grusvei eller sti på sommeren. På vinteren setter sko og gange gjerne dype spor i skiløypa som er laget av snø, ikke sammenpakket grus. Derfor deler alle disse stiene sommerstid, uten at det er noe problem. Selvsagt skal man vise hensyn til hverandre, det gjør i alle fall jeg.
Redigert av Hoaas; 29/01/2015 14:06.
|
|
|
29/01/2015 14:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Det er vel ikke kommunen som har funnet på dette helt av seg selv... Her i byen så får ikke skiforeningen ei eneste krone, alt skjer på dugnad og spons. Skal man ut i marka her så MÅ du over/langsetter lysløypa. Kommuner finner vel ikke på så mye helt av seg selv, de ønsker å møte ulike behov der ute i befolkningen. De lager fotballbaner, ishaller, håndballhaller, asfalterer rulleskiløyper, preparerer skifspor osv. De legger til rette for ulike aktiviteter. Jeg plages ikke av at en håndfull fotgjengere går i skiløypa der jeg ferdes, men jeg stusser over at det skal være en selvfølge at en SKI-løype er et tilbud like mye til fotgjengere som til skiløpere. Om jeg møter opp på en fotballbane med 150 kolleger og sier at vi skal bruke banen til rytmisk sportsgymnastikk, ja da synes jeg faktisk fotballfolket har grunn til å bli irritert.
|
|
|
[Re: Hoaas]
29/01/2015 14:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Men hvorfor tar syklisten og fotturisten seg til rette da? De har jo tross alt vært med "spleiselaget" via skatteseddelen? Dette synes jeg er håpløs argumentasjon. Fordi alle betaler skatt, så skal alle ha lik tilgang og bruksrett på alt som legges til rette for en eller annen aktivitet her i landet?
|
|
|
[Re: fredriks]
29/01/2015 14:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når er en løype ubrukelig til å gå på ski i? Bestemmer den promillen nordmenn som skøyter det, eller den gjengse nordmann som egentlig driter litt i det? Eftersom du flera gånger verkar säga att langrenn är en marginel eller liten aktivitet i norge så undrar jag hur det faktiskt ser ut där du bor. Om man går på en söndags tur här i trondheim kanske man ser 1000 personer på ski varav kanske ett par hundra som sköytar och jag bruker se ingen eller kanske någon fotgjengare. På vardags kvällar är andelen som sköytar större än på helgerna men det är fremdeles väldigt få fotgjengare. Det ser också ut som att det överlag är fler som brukar marka på vintern än på sommaren baserat på hur många som parkerar. Möjligt att det finns en hel del folk som gärna skulle vilja gå tur också på vintern där det är skilöyper men de verkar inte göra det av någon anledning. Som jag ser det så verkar det som att väldigt många gillar att gå på ski på vintern och att det är många fler än de som vill gå fotturer på vintern. Langrenn er nok en marginal idrett, men om man definerer langrenn som rekreasjon så er det langt flere som deltar. De som går noen få turer i løpet av en sesong vil jeg tro ikke har de samme kravene til spor som de som bedriver langrenn som idrett.
|
|
|
29/01/2015 14:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg bare reagerer på at det skal være skifolkets rett å ta seg til rette i skauen. Enn om vi som syklister skulle lagt beslag på disse stiene på sommeren som våre egne og kjørt steinhardt på at det var ingen andre enn vi som skulle fått lov å bruke dem. Det er vel ikke skifolket som tar seg til rette; det er jo ikke skiløperne selv som møter opp med løypemaskiner og snøscootere og "tar seg til rette". Skiløypene er det vel stort sett kommunene som står for, og så kommer "skifolket" og benytter seg av tilbudet. Er det å ta seg til rette? Ikke i mitt hode. Men hvorfor tar syklisten og fotturisten seg til rette da? De har jo tross alt vært med "spleiselaget" via skatteseddelen? Dette synes jeg er håpløs argumentasjon. Fordi alle betaler skatt, så skal alle ha lik tilgang og bruksrett på alt som legges til rette for en eller annen aktivitet her i landet? Se det i contex kontekst til hvordan man "ønsker" å tolke allemannsretten :-) Dersom kommunene ønker å begrense adgangen til alle som ikke har ski så kan de jo lage en forskrift jf. friluftsloven. Da løser man det greit :-)
Redigert av sveinaa; 29/01/2015 14:19.
|
|
|
29/01/2015 14:19
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Siden jeg ikke helt hva jeg skal svare på det får jeg nøye meg med å påpeke at du har skrevet "kontekst" feil. 
|
|
|
29/01/2015 14:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finns det någon idrott i norge som inte är marginal enligt dig?
Det jag ville fram till över var att jag tror att det är väldigt många i norge som går på ski. Jag bryr mig inte om du anser det vara idrott eller inte eller vilka antaganden du gör angående spårkvaliteten utifrån det. Det stora antalet tror jag medför att intresset för fina spår är stort och att de som sitter hemme och surar för att marka är preparerat för ski är en liten gruppe.
|
|
|
29/01/2015 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Finns det någon idrott i norge som inte är marginal enligt dig?
Det jag ville fram till över var att jag tror att det är väldigt många i norge som går på ski. Jag bryr mig inte om du anser det vara idrott eller inte eller vilka antaganden du gör angående spårkvaliteten utifrån det. Det stora antalet tror jag medför att intresset för fina spår är stort och att de som sitter hemme och surar för att marka är preparerat för ski är en liten gruppe.
Jeg forstår at en ivrig skiløper som deg har litt problemer med å se at dine ønsker/krav til skøytetrase ikke deles av en familie med smørefrie ski som skal ut å drikke kakao og spise kvikklunsj en lørdags formiddag.
|
|
|
29/01/2015 14:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, bra att du förstår det. Jag ska tänka på det nesta gång jag är på familje tur med mål om att drikka kakao. Synd bara att jag inte visste om det de 3 senaste helgerna när var på tur med de målen.
Det kanske är så att vi som är på skitur rätt ofta både med och utan barn och med mål som kan vara både kakao och pölser och träning ser på detta på ett annat sett än de som knappt går på ski?
Jag är fremdeles lite intresserad i om det finns någon norsk sport som inte är marginel enligt dig?
Min gissning är att den ändå sporten som är större i norge är fotboll. Langrenn har en massa ungdommar, en stor elit, en massa regelbundna motionärer på rätt hög nivå, en massa motionärer på lägre nivå, folk som går lite då och då, barnefamiljer som är ute ofta och barnefamiljer som är ute ibland.
|
|
|
29/01/2015 15:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skjønner jo at du ønsker at din subjektive forståelse av dette er rett, men objektivt trenger den ikke være det. Det som diskuteres er om allemannsretten kan brukes som et verktøy for å ekskludere alle som ikke har på seg ski på bena. Dette er jeg usikker på om den kan før kommunen aktivt har laget en forskrift som bestemmer dette jf. friluftsloven.
Om man skal vekte idretter opp mot hverandre så er ikke langrenn liten. Skiforbundet har ca 170-180 000 medlemmer fordelt på alle vinteridrettene hvorav litt under halvparten er under 13 år. Gruppen blir imidlertid marginal om man setter den opp mot de som ikke er medlemmer i skiforbundet. Det er tross alt andre enn de som benytter seg av marka. Kan hende jeg har ordlagt meg klønete, men meningen har altså vært at de som ikke er "skiløpere" også benytter seg av marka på ski og disse tror jeg ikke er like opptatt av standarden på løypa som deg.
|
|
|
[Re: Espen J]
29/01/2015 15:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og sånn til opplysning. Jeg hverken går eller sykler i skiløyper. Jeg synes bare det blir vel strengt å ekskludere noen fra naturen fordi man i et litt diffust regelverk klarer å koke sammen at man har enerett. Bakgrunnen for engasjementet er at jeg synes argumentasjonen og retorikken er helt lik den som benyttes for å begrense stisykling. Totalt sett er det så få som bruker naturen at om man ikke klarer å få til en sameksistens så handler det kun om egoisme fra enkelte brukergrupper enten det er på sommeren eller vinteren.
|
|
|
29/01/2015 15:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner jo at du ønsker at din subjektive forståelse av dette er rett, men objektivt trenger den ikke være det.
Det där är jag i så fall inte ensam om. Jag får intrykk av att du nestan bara använder dig av din subjektiva förståelse som inte ens verkar vara spesiellt mycket baserad på egen erfaring. Kan hende jeg har ordlagt meg klønete, men meningen har altså vært at de som ikke er "skiløpere" også benytter seg av marka på ski og disse tror jeg ikke er like opptatt av standarden på løypa som deg.
Jag har förstått det men jag tror att du har fel. Om man inte vill gå i fina löyper så finns det också tur löyper som är oprepperade men där det ofta finns spår iallafall. Det bruker dock inte vara så väldigt många som går där och min erfaring är inte att barnfamiljer är överrepresenterade direkt. Det är ju också så att breda löyper gör det väldigt mycket enklare att mötas och gå på ski i populära områden.
|
|
|
29/01/2015 16:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skjønner jo at du ønsker at din subjektive forståelse av dette er rett, men objektivt trenger den ikke være det.
Det där är jag i så fall inte ensam om. Jag får intrykk av att du nestan bara använder dig av din subjektiva förståelse som inte ens verkar vara spesiellt mycket baserad på egen erfaring. Kan hende jeg har ordlagt meg klønete, men meningen har altså vært at de som ikke er "skiløpere" også benytter seg av marka på ski og disse tror jeg ikke er like opptatt av standarden på løypa som deg.
Jag har förstått det men jag tror att du har fel. Om man inte vill gå i fina löyper så finns det också tur löyper som är oprepperade men där det ofta finns spår iallafall. Det bruker dock inte vara så väldigt många som går där och min erfaring är inte att barnfamiljer är överrepresenterade direkt. Det är ju också så att breda löyper gör det väldigt mycket enklare att mötas och gå på ski i populära områden. Erfaring vedr. allemannsretten eller det å gå på ski? Det er jo ganske langt fra en løype det er syklet og gått litt i til en løype man går opp spor i selv. Så sammenligningen klarer jeg ikke helt å ta.
|
|
|
29/01/2015 16:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og sånn til opplysning. Jeg hverken går eller sykler i skiløyper. Jeg synes bare det blir vel strengt å ekskludere noen fra naturen fordi man i et litt diffust regelverk klarer å koke sammen at man har enerett. Bakgrunnen for engasjementet er at jeg synes argumentasjonen og retorikken er helt lik den som benyttes for å begrense stisykling. Totalt sett er det så få som bruker naturen at om man ikke klarer å få til en sameksistens så handler det kun om egoisme fra enkelte brukergrupper enten det er på sommeren eller vinteren.
Det er tydeligvis mange nok til at det skaper konflikter, og da må det regler til. Jeg vet at jeg ikke vet bedre enn f eks en friluftsjurist og spesialist på allemannseretten, hvorfor vet du bedre? Jeg tror du tar feil i din vurdering av "hvermannsen" som ikke bryr seg om løypekvaliteten, kan jeg spørre om du kan begrunne hvorfor du tror de fleste ikke bryr seg om det er fine eller ødelagte løyper?
|
|
|
29/01/2015 16:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er tydeligvis mange nok til at det skaper konflikter, og da må det regler til. Jeg vet at jeg ikke vet bedre enn f eks en friluftsjurist og spesialist på allemannseretten, hvorfor vet du bedre? Jeg tror du tar feil i din vurdering av "hvermannsen" som ikke bryr seg om løypekvaliteten, kan jeg spørre om du kan begrunne hvorfor du tror de fleste ikke bryr seg om det er fine eller ødelagte løyper? Hun uttaler seg litt bombastisk og konkluderer. Det kan man jo egentlig først gjøre etter at det er en rettskraftig dom. Jeg er av den oppfatningen at folk ikke dropper skituren selv om det ikke er trikkeskinner. I tillegg er det kanskje greit å lese hva jeg har skrevet? De du kaller hvermansen har nok ikke samme kravet til standard på skiløypa som de som er mer interessert. Dette synes jeg blir bevist hver utfartshelg. Det er veldig få som snur når de ser at løypa er tråkket ned og sporene langt fra er nypreppet.
|
|
|
29/01/2015 16:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erfaring vedr. allemannsretten eller det å gå på ski?
Jag har tidigare i tråden gjettat att du inte går så mycket på ski utan att kommenterade det så jag gjettar fremdeles det. Det er jo ganske langt fra en løype det er syklet og gått litt i til en løype man går opp spor i selv. Så sammenligningen klarer jeg ikke helt å ta.
Ja, det kan varaa stor skillnand men jag trodde inte heller att det du skrev handlade om några få fot spår i en annars fin löypa. Jeg er av den oppfatningen at folk ikke dropper skituren selv om det ikke er trikkeskinner. I tillegg er det kanskje greit å lese hva jeg har skrevet? De du kaller hvermansen har nok ikke samme kravet til standard på skiløypa som de som er mer interessert. Dette synes jeg blir bevist hver utfartshelg. Det er veldig få som snur når de ser at løypa er tråkket ned og sporene langt fra er nypreppet.
Hur kan du dra någon slutsats från detta? Det är ju ingen (inte ens treningsnarkomaner på 40) som droppar turen om förhollande inte är perfekta men det behöver ju inte betyda att de inte hade velat gå i finare löyper.
|
|
|
29/01/2015 16:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, jeg hadde heller ikke snudd om løypa var i elendig forfatning når jeg skulle gå. Har man først kommet dit så kjører man ikke hjem igjen. Men jeg synes det blir helt feil å konkludere med at de/jeg ikke bryr seg om kvaliteten fordi man ikke snur om løypa er dårlig/ødelagt.
Det er vel ingen som sier at de må ha trikkeskinner for å kunne gå på ski, men det er stor forskjell på en løype som er slitt av skigåere, enn en løype som er ujevn og hullete pga folk som har gått på beina der.
|
|
|
[Re: Espen J]
29/01/2015 16:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mitt forhold til ski er at jeg har vokst opp på "fjellet" med god vinter fra nov - apr. Vinterstid var det egentlig ikke noen andre organiserte aktiviteter enn langrennskarusell. I voksen alder kunne jeg sikker besøkt skiløypene mer. Nå går jeg når jeg føler for det. Er det snøforhold og vær (det vil si ikke regn) er jeg på langrenn med jr. i snitt en dag i løpet av helgen (Vi koser oss like mye selv om klokka er 9 på morgenen og sporene fine som når klokka er 15 på ettermiddagen og sporene er helt utgått.).
|
|
|
29/01/2015 17:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, Vi koser oss like mye selv om klokka er 9 på morgenen og sporene fine som når klokka er 15 på ettermiddagen og sporene er helt utgått.. Nu blir jag endå mer osäker på vad som faktiskt diskuteras, Jag skulle (nestan) aldrig ens komma på tanken att det skulle vara en relevant skillnad i förhold kl 15 jämfört med kl 9.
|
|
|
29/01/2015 17:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok, Vi koser oss like mye selv om klokka er 9 på morgenen og sporene fine som når klokka er 15 på ettermiddagen og sporene er helt utgått.. Nu blir jag endå mer osäker på vad som faktiskt diskuteras, Jag skulle (nestan) aldrig ens komma på tanken att det skulle vara en relevant skillnad i förhold kl 15 jämfört med kl 9. Forskjellen er at det er oppgått og dårlige spor. Poenget var bare at for oss er skigleden like stor.
|
|
|
29/01/2015 17:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Och min poäng var att jag inte erfar spesiellt oppgåtte och dårliga spår kl 15 på eftermiddagen ens på fina söndagar med en massa folk i löyperna.
Jag lurar bara på vad för nivå på slitasj vi tänker på i dena diskussionen?
Nu tycker inte jag att fotspår i löyperna är något stort problem och inget problem för det allra mesta men på en del ställen och i en del fören blir det iallafall bra mycket mer problematisk än slitasjen man normalt opplever kl 15 på eftermiddagen en söndag.
|
|
|
29/01/2015 17:41
|
karo
Fersking
|
Fersking
Kan du vær så snill å utdype deg litt mer ?
På hvilken måte skulle det være en god ide?
Skal jeg virkelig trekke ned buksa for så å drite i sporet? Mener du det? Er du seriøs?
Du svarte på noe helt annet enn det jeg ønsket.
Hold deg til temaet.
|
|
|
[Re: karo]
29/01/2015 19:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du vær så snill å utdype deg litt mer ?
På hvilken måte skulle det være en god ide?
Skal jeg virkelig trekke ned buksa for så å drite i sporet? Mener du det? Er du seriøs?
Du svarte på noe helt annet enn det jeg ønsket.
Hold deg til temaet. Skjerpings..ta en fleip når du ser den.
|
|
|
|
|