Ski og fotgjenger-konflikten
|
Re: Ski og fotgjenger-konflikten
[Re: Boas]
28/01/2015 09:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren. Du mener med andre ord at din bekjentskapskrets utgjør et statisktisk representativt snitt av befolkingen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/01/2015 09:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som jeg skriver i det du siterer så tror jeg at en bedre vurdering av om man er til ulempe for andre (altså fornuft) er en bedre vei å gå enn at man blir nødt til å gjennomregulere utmark i for stor grad. Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren.
De fleste har på seg ski i løpet av vinteren, men jeg vil hevde at mange ikke er så opptatt av kvaliteten på løypa. Tror du må heve blikket litt nå, er tross alt andre enn oss treningsfanatikere som bruker utmark og skiløyper!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/01/2015 09:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Vurderte du jeg skrev om at det kan være lite empatisk å ødelegge skispor som er anlagt for barn og unge fordi man kan og må gå i skisporet? Altså at begge disse perspektivene kan oppfattes som lite empatiske?
Ja - det er jeg enig i.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/01/2015 09:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det er altså greit å ødelegge noe andre har brukt tid på å ordne, så lenge man ikke behersker det det var ment å brukes til?
På ingen måte. Hvorfor spør du? Forresten - å gå i skiløypa er ikke ensbetydende med at man ødelegger den. Om èn person går i løypa blir det neppe merkbart, om 200 eller 500 stk går der så er det ikke lenger en skiløype.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/01/2015 09:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som jeg skriver i det du siterer så tror jeg at en bedre vurdering av om man er til ulempe for andre (altså fornuft) er en bedre vei å gå enn at man blir nødt til å gjennomregulere utmark i for stor grad. Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren.
De fleste har på seg ski i løpet av vinteren, men jeg vil hevde at mange ikke er så opptatt av kvaliteten på løypa. Tror du må heve blikket litt nå, er tross alt andre enn oss treningsfanatikere som bruker utmark og skiløyper! Problematikken er vel uansett mest relevant for de som skøyter, og her i Trondheim så går i allefall majoriteten klassisk langrenn.
|
|
|
28/01/2015 09:06
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Poenget er vel egentlig ikke om man ødelegger eller ei, er det? Hvorfor ikke heller spørre seg hvorfor utfartsveiene (stiene/grusveiene) automatisk tilhører folket med ski på beina om vinteren? Er det egentlig sånn at når noe gjøres på dugnad så rettferdiggjør det ekskludering av alle uten ski? Og kan ski folkets forventninger til standarden på løypene egentlig forsvare at andre ikke skal ha tilgang? Dersom ikke idrettslaget hadde kjørt skiløyper der hadde vel neppe noen tråkket gåløyper? Skal man gå tur har man gjerne flere alternativer. Jeg personlig velger da et alternativ som ikke er til vesentlig ulempe for andre.
|
|
|
[Re: Hoaas]
28/01/2015 09:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om èn person går i løypa blir det neppe merkbart, om 200 eller 500 stk går der så er det ikke lenger en skiløype.
Uansett hvor hardt underlaget er?
|
|
|
28/01/2015 09:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
er tross alt andre enn oss treningsfanatikere som bruker utmark og skiløyper! Og de er nok i ganske sterkt flertall også!
|
|
|
28/01/2015 09:09
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren. Du mener med andre ord at din bekjentskapskrets utgjør et statisktisk representativt snitt av befolkingen? Nei, på ingen måte. Men jeg kjenner ikke til noe statistikk på dette området og tok utgangspunkt i det jeg kjenner. Som jeg har skrevet tidligere så vil det sikkert være store geografiske forskjeller og, mtp. snøforhold, tilrettelegging, skikultur osv. Men jeg vil legge til at jeg kjenner mange som ikke trener ellers i året som gjerne går på ski om vinteren, også i lysløypa på kvelder. Disse kommenterer også forholdene (feste, gli, sporkvalitet)
|
|
|
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok. Vurderte du jeg skrev om at det kan være lite empatisk å ødelegge skispor som er anlagt for barn og unge fordi man kan og må gå i skisporet? Altså at begge disse perspektivene kan oppfattes som lite empatiske?
Hvor mange av de barna og unge er på et sånt nivå at løypekvaliteten er det viktigste? Når jeg begynte å gå på ski på 70 tallet så ble løypene der jeg bodde kjørt opp med skuter. Kvaliteten på de løypene kan ikke sammenlignes med de man har i dag som er kjørt med maskin. Dette satte imidlertid ingen demper på ski gleden. Gikk karusell hele vinteren og storkoste oss.
Redigert av sveinaa; 28/01/2015 09:09.
|
|
|
[Re: Dan]
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Hvis folk kunne drite i å skøyte i flerbrukstraséen mellom skisporene så ville hele konflikten blitt borte. Ja, vi må få vekk skiløperne fra løypene. Så du mener at det er helt umulig for skigåere å samspille med andre markabrukere fordi én type skigåing (skøyting) må kunne utføres i alle skiløyper til en hver tid? Hvis det er sant så er det skiløperne som er problemet som må fjernes ja. Nei, det mener jeg ikke. Er "flerbrukstrasé" et vanlig ord å bruke om preparerte løyper, eller er det noe du fant på? Det hadde forresten vært morsomt å se hvor folk hadde gått hvis det ble preppet to smale skuter-spor i stedet for "flerbrukstrasé".
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Dette er jo den evige diskusjonen om man skal gjøre det man har lyst til, selv om det er lov, men det irriterer andre. Jeg sykler i veibanen fordi det er min rett, selv om det irriterer andre. Jeg gjør det fordi jeg opplever det som tryggest. Jeg kan også gå i skiløypa fra Sognsvann til UIlevålseter en solrik lørdag i februar, men jeg velger ikke å gjøre det, fordi jeg ikke gidder irriterte skifolk. At du har lyst på en bolle i en marka-stue synes jeg ikke er en god grunn til å gjøre noe du vet sannsynligvis kommer til å irritere en hel del folk. Selv om du kan. Selv om du har lov. Da kan du vurdere om du vil ta bolla di et annet sted. Kan hende turen blir en del hakk hyggeligere om du gjør. Når det er sagt er det plass til alle bare man tar litt hensyn.
Redigert av anonymous5; 28/01/2015 09:10.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
28/01/2015 09:15
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Dette er jo den evige diskusjonen om man skal gjøre det man har lyst til, selv om det er lov, men det irriterer andre. Jeg sykler i veibanen fordi det er min rett, selv om det irriterer andre. Jeg gjør det fordi jeg opplever det som tryggest. Jeg kan også gå i skiløypa fra Sognsvann til UIlevålseter en solrik lørdag i februar, men jeg velger ikke å gjøre det, fordi jeg ikke gidder irriterte skifolk. At du har lyst på en bolle i en marka-stue synes jeg ikke er en god grunn til å gjøre noe du vet sannsynligvis kommer til å irritere en hel del folk. Selv om du kan. Selv om du har lov. Da kan du vurdere om du vil ta bolla di et annet sted. Kan hende turen blir en del hakk hyggeligere om du gjør. Når det er sagt er det plass til alle bare man tar litt hensyn. Nå må du ikke ødelegge hele diskusjonen med litt fornuft..
|
|
|
28/01/2015 09:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Dette er jo den evige diskusjonen om man skal gjøre det man har lyst til, selv om det er lov, men det irriterer andre. Jeg sykler i veibanen fordi det er min rett, selv om det irriterer andre. Jeg gjør det fordi jeg opplever det som tryggest. Jeg kan også gå i skiløypa fra Sognsvann til UIlevålseter en solrik lørdag i februar, men jeg velger ikke å gjøre det, fordi jeg ikke gidder irriterte skifolk. At du har lyst på en bolle i en marka-stue synes jeg ikke er en god grunn til å gjøre noe du vet sannsynligvis kommer til å irritere en hel del folk. Selv om du kan. Selv om du har lov. Da kan du vurdere om du vil ta bolla di et annet sted. Kan hende turen blir en del hakk hyggeligere om du gjør. Når det er sagt er det plass til alle bare man tar litt hensyn. Jeg klarer å gå på ski uten å irritere meg over dem som går i løypa. Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til.
|
|
|
28/01/2015 09:16
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Hvor mange av de barna og unge er på et sånt nivå at løypekvaliteten er det viktigste? Når jeg begynte å gå på ski på 70 tallet så ble løypene der jeg bodde kjørt opp med skuter. Kvaliteten på de løypene kan ikke sammenlignes med de man har i dag som er kjørt med maskin. Dette satte imidlertid ingen demper på ski gleden. Gikk karusell hele vinteren og storkoste oss. Sorry, jeg kan ikke rangere alle faktorene som øke eller minske den totale skigleden - det har jeg ikke kunnskap til. Har du?
|
|
|
28/01/2015 09:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvor mange av de barna og unge er på et sånt nivå at løypekvaliteten er det viktigste? Når jeg begynte å gå på ski på 70 tallet så ble løypene der jeg bodde kjørt opp med skuter. Kvaliteten på de løypene kan ikke sammenlignes med de man har i dag som er kjørt med maskin. Dette satte imidlertid ingen demper på ski gleden. Gikk karusell hele vinteren og storkoste oss. Sorry, jeg kan ikke rangere alle faktorene som øke eller minske den totale skigleden - det har jeg ikke kunnskap til. Har du? Subjektivt kan jeg det. Og du snakker om herskerteknikker, på seg selv kjenner man visst andre ;-) Du må gjerne leve i den fantasien og tro at perfekte løyper er det som skal til. I tillegg kan du jo og fantasere om at skigleden for barn og unge blir større med dyrt og flott utstyr!
|
|
|
28/01/2015 09:23
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Var det mange som gikk til fots i løypene på søtti-tallet?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
28/01/2015 09:24
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Hvor mange av de barna og unge er på et sånt nivå at løypekvaliteten er det viktigste? Når jeg begynte å gå på ski på 70 tallet så ble løypene der jeg bodde kjørt opp med skuter. Kvaliteten på de løypene kan ikke sammenlignes med de man har i dag som er kjørt med maskin. Dette satte imidlertid ingen demper på ski gleden. Gikk karusell hele vinteren og storkoste oss. Sorry, jeg kan ikke rangere alle faktorene som øke eller minske den totale skigleden - det har jeg ikke kunnskap til. Har du? Subjektivt kan jeg det. Og du snakker om herskerteknikker, på seg selv kjenner man visst andre ;-) Du må gjerne leve i den fantasien og tro at perfekte løyper er det som skal til. I tillegg kan du jo og fantasere om at skigleden for barn og unge blir større med dyrt og flott utstyr! Hehe...greit å få den tilbake! Poenget mitt er at løypekvalitet har noe å si uansett nivå, men kanskje særlig for de som ikke er så stø. Jeg tror ikke man blir noen dårligere skiløper av å gå i dårlige spor, snarere tvert om, men for de som ikke har vokst opp med skigleden (enda) tror jeg det kan slå negativt ut. Du spurte om det var det viktigste, det kan jeg ikke svare på.
|
|
|
[Re: Lenny]
28/01/2015 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var det mange som gikk til fots i løypene på søtti-tallet? Vet ikke. Jeg vil igrunn tro noe av løypenettet var belastet av fotfolk da jeg vokste opp på fjellet der det var horder av dansker hele vinteren. Sporene ble heller ikke kjørt hver dag. Allikevel så fikk vi til å gå. Hvor mange dager i året er det egentlig folkevandring av fotfolk i skiløypene?
|
|
|
28/01/2015 09:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til. Jeg trenger ikke å lure på det engang. Jeg bare registrerer at det er slik. Også avgjør jeg at dette er en kamp jeg ikke gidder å bruke energi på. Selv om det er min rett, og selv om jeg har lyst.
Anonym5
|
|
|
28/01/2015 09:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvor mange av de barna og unge er på et sånt nivå at løypekvaliteten er det viktigste? Når jeg begynte å gå på ski på 70 tallet så ble løypene der jeg bodde kjørt opp med skuter. Kvaliteten på de løypene kan ikke sammenlignes med de man har i dag som er kjørt med maskin. Dette satte imidlertid ingen demper på ski gleden. Gikk karusell hele vinteren og storkoste oss. Sorry, jeg kan ikke rangere alle faktorene som øke eller minske den totale skigleden - det har jeg ikke kunnskap til. Har du? Subjektivt kan jeg det. Og du snakker om herskerteknikker, på seg selv kjenner man visst andre ;-) Du må gjerne leve i den fantasien og tro at perfekte løyper er det som skal til. I tillegg kan du jo og fantasere om at skigleden for barn og unge blir større med dyrt og flott utstyr! Hehe...greit å få den tilbake! Poenget mitt er at løypekvalitet har noe å si uansett nivå, men kanskje særlig for de som ikke er så stø. Jeg tror ikke man blir noen dårligere skiløper av å gå i dårlige spor, snarere tvert om, men for de som ikke har vokst opp med skigleden (enda) tror jeg det kan slå negativt ut. Du spurte om det var det viktigste, det kan jeg ikke svare på. Mitt engasjement er ikke at jeg ønsker masse fotfolk i løypene, men at vi som liker aktivitet ute sommer som vinter står sammen. Vi må på en måte tåle at andre ikke har de samme behov som oss. Det viktigste må jo være å sikre finansiering av de marginale idrettene; "ute" idrettene faktisk har blitt.
|
|
|
28/01/2015 09:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til. Jeg trenger ikke å lure på det engang. Jeg bare registrerer at det er slik. Også avgjør jeg at dette er en kamp jeg ikke gidder å bruke energi på. Selv om det er min rett, og selv om jeg har lyst. Dersom noen vil gi meg makt over humøret deres til de grader at jeg kan gjøre de sure ved å gi dem synet av en som sykler racersykkel langs veien, terrengsykkel på stier og tjukksykkel i skiløypene (jeg har ingen behov for å gå på beina i skiløyper), så tenker jeg slik at det er en frivillig sak for dem å gi meg den makten.
|
|
|
[Re: Lenny]
28/01/2015 09:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Er "flerbrukstrasé" et vanlig ord å bruke om preparerte løyper, eller er det noe du fant på? Husker ikke om det var "flerbruksløyper" eller "allbruksløyper" eller hva det var jeg leste et eller annet sted. Men prinsippet er jo ikke noe nytt. En løype som fint kan brukes av skigåere, hundeluftere og syklister. Bare ikke av fintfølende skøytere. Det hadde forresten vært morsomt å se hvor folk hadde gått hvis det ble preppet to smale skuter-spor i stedet for "flerbrukstrasé". Det er et godt spørsmål. Jeg tror dessverre at alt for mange da ville ha valgt å tråkke i sporet. Hvis man derimot ikke hadde preppet i det hele tatt så ville det danne seg en sti, med bredde avhengig av trafikkmengde. Altså, uten prepping dannes det fine stier. Ved kun sporprepping vil fotgjengere fristes til å tråkke i sporet. Ved prepping i full bredde med flat trasé vil man få fine spor på sidene og et lettråkket og fotgjengerfristende område i midten.
|
|
|
[Re: Dan]
28/01/2015 09:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hvis det er sant så er det skiløperne som er problemet som må fjernes ja. Uten skiløpere så blir det neppe kjørt skispor. Så da må du ut med spaden og måke, eller sette på truger å lage fine forhold til fatbiken din selv. Hele diskusjonen virker noe meningsløs. Ja om man ser bort fra at opptil flere kverulerer og forsøker etter best evne å arrestere andre for feil ordbruk. Marka er for alle, og jo flere som forstår dette - jo bedre får vi det sammen.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
28/01/2015 09:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Dette er jo den evige diskusjonen om man skal gjøre det man har lyst til, selv om det er lov, men det irriterer andre. Jeg sykler i veibanen fordi det er min rett, selv om det irriterer andre. Jeg gjør det fordi jeg opplever det som tryggest. Jeg kan også gå i skiløypa fra Sognsvann til UIlevålseter en solrik lørdag i februar, men jeg velger ikke å gjøre det, fordi jeg ikke gidder irriterte skifolk. At du har lyst på en bolle i en marka-stue synes jeg ikke er en god grunn til å gjøre noe du vet sannsynligvis kommer til å irritere en hel del folk. Selv om du kan. Selv om du har lov. Da kan du vurdere om du vil ta bolla di et annet sted. Kan hende turen blir en del hakk hyggeligere om du gjør. Når det er sagt er det plass til alle bare man tar litt hensyn. +1
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/01/2015 09:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Marka er for alle, og jo flere som forstår dette - jo bedre får vi det sammen.
Nettopp!
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/01/2015 09:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Uten skiløpere så blir det neppe kjørt skispor. Så da må du ut med spaden og måke, eller sette på truger å lage fine forhold til fatbiken din selv. Der jeg sykler er det en del grusveier/grusgangveier som ikke blir verken brøytet eller preppet. De lar seg likevel fint sykle på fordi folk går der gjennom hele vinteren. Og slik ville det også ha vært på de veiene som i dag er annektert av skiløperne. Så argumentet at hvis det ikke var for skiløypeprepping så ville ingen ha gått opp disse løypene er feil. Det er bare så innmari vanskelig å bevise med empiri siden de jo faktisk blir preppet.
|
|
|
28/01/2015 09:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Dersom noen vil gi meg makt over humøret deres til de grader at jeg kan gjøre de sure ved å gi dem synet av en som sykler racersykkel langs veien, terrengsykkel på stier og tjukksykkel i skiløypene (jeg har ingen behov for å gå på beina i skiløyper), så tenker jeg slik at det er en frivillig sak for dem å gi meg den makten. At det er de andres problem at de lar seg irritere er vi helt enige om. Det er konsekvensene jeg opptatt av. Dvs. turen på beina til markastua for å spise bolle er ikke hyggelig når du blir kjeftet på, slått etter og forsøkt stanset hvert 5. minutt. Da velger jeg heller å gå et annet sted. Som sagt gidder jeg ikke å ta den kampen, selv om jeg kan. Og hvis noen har behov for å trekke mine empatiske evner i tvil på grunn av at jeg ikke skjønner at de gidder, må de gjerne gjøre det. Min rett til å sykle langs veien eller på stier i skogen er jeg villig til å ga langt for, derimot.
Anonym5
|
|
|
28/01/2015 09:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til. Jeg trenger ikke å lure på det engang. Jeg bare registrerer at det er slik. Også avgjør jeg at dette er en kamp jeg ikke gidder å bruke energi på. Selv om det er min rett, og selv om jeg har lyst. Dersom noen vil gi meg makt over humøret deres til de grader at jeg kan gjøre de sure ved å gi dem synet av en som sykler racersykkel langs veien, terrengsykkel på stier og tjukksykkel i skiløypene (jeg har ingen behov for å gå på beina i skiløyper), så tenker jeg slik at det er en frivillig sak for dem å gi meg den makten. Det er forskjell på å bli irritert og å bli sur, synes jeg. Jeg blir ikke sur fordi noen går til fots i skiløypa, men jeg har opplevd situasjoner som gjorde at jeg ble irritert der og da fordi noen gikk til fots i skiløypa. For eksempel da en person trampet i relativt nykjørt spor i myk snø og ødela det fullstendig for to-åringen min som kom bak og er avhengig av noenlunde bra spor for å holde skiene fra hverandre. Irritert, ja. Sur, nei.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
28/01/2015 09:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
For eksempel da en person trampet i relativt nykjørt spor i myk snø og ødela det fullstendig for to-åringen min som kom bak og er avhengig av noenlunde bra spor for å holde skiene fra hverandre. Irritert, ja. Sur, nei. Nå tok jeg utgangspunkt i at man ikke ødela løypene. Hvis så er tilfelle, er irritasjonen berettiget, men de som blir irritert på dem som velger en annen måte å bevege seg på, når de ikke ødelegger, har jeg ingen sympati for.
|
|
|
|
|