Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ski og fotgjenger-konflikten

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: anonym5] #1916731 28/01/2015 09:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff
Dvs. turen på beina til markastua for å spise bolle er ikke hyggelig når du blir kjeftet på, slått etter og forsøkt stanset hvert 5. minutt. Da velger jeg heller å gå et annet sted.

Det er litt andre forhold rundt hovedstaden, skjønner jeg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916744 28/01/2015 10:01
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Jeg klarer å gå på ski uten å irritere meg over dem som går i løypa. Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til.

Det kan jo hende at noen av oss går oftere på ski enn det du gjør, og har sett flere ødelagte løyper? Eller kanskje har nærkontakt med de i skiklubben som legger ned mye tid og arbeid i prepping, og som forteller om nypreppede løyper blir tråkket ned av hundeluftere som "har retten på sin side" når de blir konfrontert. Det er klart de/vi kan bli påvirket av slike opplevelser.

For min egen del så klarer jeg å se nyanser - jeg er jo tross alt en fornuftig terrengsyklist - og jeg klarer å se fotgjengere i løypa uten å irritere meg dersom det er hardt og de ikke setter dype spor. Men det hender jo at jeg lurer litt på den sosiale intelligens, når man fotvandrer i ei lysløype som er full av skifolk.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Ola R.] #1916752 28/01/2015 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ola R.
Jeg klarer å gå på ski uten å irritere meg over dem som går i løypa. Da lurer jeg på hva det er de gjør annerledes de som ikke får dette til.

Det kan jo hende at noen av oss går oftere på ski enn det du gjør, og har sett flere ødelagte løyper? Eller kanskje har nærkontakt med de i skiklubben som legger ned mye tid og arbeid i prepping, og som forteller om nypreppede løyper blir tråkket ned av hundeluftere som "har retten på sin side" når de blir konfrontert. Det er klart de/vi kan bli påvirket av slike opplevelser.

Dette forstår jeg, men dersom man irriterer seg over fotgjengere som IKKE lager spor, må man jobbe med seg selv etter min mening.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916755 28/01/2015 10:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Dette forstår jeg, men dersom man irriterer seg over fotgjengere som IKKE lager spor, må man jobbe med seg selv etter min mening.

Forsåvidt enig i det, men det er vel svært sjelden det er så hardt at fotgjengere IKKE lager spor. Er det så hardt er det vel ingen skiløpere ute som kan bli irritert av fotfolket.

Redigert av Øyvind V; 28/01/2015 10:24.
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916759 28/01/2015 10:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er vel heller unntaket, enn regelen, at det er så hardt at fotgjengere ikke lager dype hull i skiløypa. Jeg er ikke kjent med skiløypene i nordmarka, så jeg snakker kun for løypene i mitt nærområde.
I år har det kommet svært lite snø her, så nå er det nok hardt nok for alle og enhver. En liten utfordring er hundedriten som blir liggende/kjørt over og spredd utover løypa, når det ikke kommer ny snø. Det blir ikke is i rubben, for å si det sånn..men dritt i rubben.

Sakset fra kommunen sin hjemmeside:
"Løypekvaliteten kan forringes noe ved at man benytter de nypreparerte traseene til lufteturer med hunder og hester. Vi vil derfor be om at man holder dyrene utenfor de preparerte sporene. Vi mottar stadig klager fra skiløpere som føler seg brydd eller utrygg på grunn av løse hunder i løypa.

Vi anmoder på det sterkeste at folk som har hunder med seg i skiløypa har hunden i band og plukker opp hundeskiten eller kaster den ut av løypa. For andre brukere oppleves problemet med hundeskit i skiløypene som en betydelig forringelse av det ellers gode skitilbudet i Alta. Våre tråkkemaskiner blir tilgriset av hundskit. Dette fører til at service og vedlikehold på maskinene blir krevende og uhygienisk."

Redigert av Hoaas; 28/01/2015 10:27.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916761 28/01/2015 10:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Jeg kan også se at skiløpere irriterer seg over fotfolk selv om de ikke ødelegger løypa. De kan f.eks. oppfatte dem som at de er i veien, skaper utrygghet, gjør løypa lite oversiktlig, lufter hunder fritt, forsøpler, lar barn gå uten oppsyn, osv.

Og ja, jeg vet at skiløpere selv også kan skape alle disse situasjonene, men det er nå engang slik at man lager oss-dem-forhold, og derfor lettere irriterer seg over folk som ikke gjør det samme som en selv.

Redigert av anonymous5; 28/01/2015 10:32.

Anonym5
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: anonym5] #1916767 28/01/2015 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff

men det er nå engang slik at man lager oss-dem-forhold, og derfor lettere irriterer seg over folk som ikke gjør det samme som en selv.

Jeg har også forstått at mange er slik, uten at jeg har særlig empati med dem som tenker i de baner.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Boas] #1916778 28/01/2015 11:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Boas
Sitat: fredriks
Men ser inte du ett problem om det lages skispår på alla veier och stier som fotfolket använder sig av på sommaren? Hur kan det vara greit att offentliga turveier som på sommaren är för alla på vintern bara får brukas av en grupp brukare?

Jo, selvfølgelig. Men er det sånn, eller oppleves det sånn fordi at veier som ikke brøytes eller kjøres spor på oppleves som uframkommelige? Dette vil helt sikkert variere etter veinett, markabruk, snøforhold, skikultur osv. fra sted til sted, men jeg tror at mange velger å gå i skiløypa fordi det gir bedre framkommelighet, særlig når det er bløtt og mye nysnø, uten å tenke på at om sporet ødelegges tilstrekkelig mange ganger vil det enten komme kommunale vedtekter som begrenser dette eller at løypekjøringa opphører.

I stort sett enig men det jag ville fram till var att det beror på situationen.

Om man ser på trondheim så är väldigt många turveier skilöyper på vintern i området rundt saupstad. Där går det inte att gå folks vanliga turer på vintern utan att gå en hel del i skilöyperna. Det är också området där jag ser flest spår.

I andra områden i marka är det så att det finns skilöyper som är i veien för att man någorlunda naturligt ska kunna ta sig till vanliga turmål på vintern utan att gå i skilöyper.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916787 28/01/2015 11:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det beror ju på vad man irriterar sig på. Min erfaring är att fotgjengare som går i skilöyper i de allra flesta fall har en sämre löypekultur än vad skidåkare har. Fotgjengare går rätt ofta 2-3-4 i breden i backar vilket gör att de är i vägen för andra brukare. Skidåkare brukar däremot vara bättre på att hålla sig på sin kant av löypan och det gäller framförallt där de vet att folk kan komma i stor fart.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916789 28/01/2015 11:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa

Som jeg skriver i det du siterer så tror jeg at en bedre vurdering av om man er til ulempe for andre (altså fornuft) er en bedre vei å gå enn at man blir nødt til å gjennomregulere utmark i for stor grad. Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren.

De fleste har på seg ski i løpet av vinteren, men jeg vil hevde at mange ikke er så opptatt av kvaliteten på løypa. Tror du må heve blikket litt nå, er tross alt andre enn oss treningsfanatikere som bruker utmark og skiløyper!

Problematikken er vel uansett mest relevant for de som skøyter, og her i Trondheim så går i allefall majoriteten klassisk langrenn.

Ja, majoriteten går klassiskt langrenn men det kanske är runt 30% som går skate så en hel del är det.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916791 28/01/2015 11:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Undrar varför toleransen mot fotgjengare i skilöyperna verkar vara omvändt proportionel mot hur mycket man går på ski?

De som går minst på ski är de som inte ens verkar förstå att det kan vara ett problem.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: fredriks] #1916796 28/01/2015 11:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Undrar varför toleransen mot fotgjengare i skilöyperna verkar vara omvändt proportionel mot hur mycket man går på ski?

De som går minst på ski är de som inte ens verkar förstå att det kan vara ett problem.

Vel - noen har argumentert med at de med dårligst skiferdigheter blir mest påvirket av fotspor i løypa, så jeg vet ikke hva meg skal tro,

- Robert Green Ingersoll
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916802 28/01/2015 11:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror inte det handlar om skiferdigheter men helt enkelt hur mycket man är ute och vad man ser på sina turer. Påverkan av for exempel fotgjengare och hundar beror ju också väldigt mycket på föret, vädret och hur länge sen det var preparerat. Om man är på tur i nykörda löyper några fina söndagar i ny snö är nog problemet ofta mindre än 3-4 dagar efter seneste prepareringen på våren när gående sjunker ned en dm på dagen och det fryser till på natten.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916803 28/01/2015 11:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren.

Du mener med andre ord at din bekjentskapskrets utgjør et statisktisk representativt snitt av befolkingen?

Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg gikk på ungdomsskolen, tror jeg. Altså snart 25 år siden, men jeg er ikke så representativ (på det området) heller. ICON_WINK

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: GeirK] #1916809 28/01/2015 11:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har også forstått at mange er slik, uten at jeg har særlig empati med dem som tenker i de baner.

Nei, jeg skjønner nå at manglende empati er et stikkord her.

Anonym5
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916850 28/01/2015 12:37
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Mange interessante syn her. Et par ting:

Argumentasjonen "hvis skifolket slutter å kjøre opp skiløyper så vil heller ikke noen gidde å kjøre opp stier for fotgjengere" er å ta eierskap over en framtidig usikkerhet. Det kan så absolutt hende at det hadde blitt organisert, enten av kommune eller interesseorganisasjoner, en scooteroppkjøring av fotstier om løypemaskin-folket hadde sluttet. Men akkurat nå trengs ikke det, da skiklubbene allerede lager løyper som både skifolk og fotfolk kan bruke.

At fotfolket ødelegger for barn og unge er å bruke de unge som levende skjold. Har du sett et grønntområde utenfor en skole vinterstid vil du se at barn ikke er livredde for å bevege seg i dypsnø eller klumpete snø. tvert i mot vil du finne alt fra skihopp til egentråkkede løyper. Strøkne løyper er først og fremst verdsatt av de voksne.

Å bruke argumentasjonen om at "de kan jo bare gå til fots et annet sted enn der vi skiløpere ferdes" er jo egentlig bare en omskrivning av det NOTS kjemper mot: "de kan jo bare sykle et annet sted enn der vi fotgjengere ferdes"...hvorfor gjelder ikke dette om vinteren?

Trønder osv
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916858 28/01/2015 12:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Espen J

At fotfolket ødelegger for barn og unge er å bruke de unge som levende skjold. Har du sett et grønntområde utenfor en skole vinterstid vil du se at barn ikke er livredde for å bevege seg i dypsnø eller klumpete snø. tvert i mot vil du finne alt fra skihopp til egentråkkede løyper. Strøkne løyper er først og fremst verdsatt av de voksne.

interessant med tanke på att det argumentet kommer från föreldrar som är på tur med sina egna barn. Går du ofta på skidturer med små barn eftersom du vet att föreldrarna har fel?

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: fredriks] #1916867 28/01/2015 13:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

interessant med tanke på att det argumentet kommer från föreldrar som är på tur med sina egna barn. Går du ofta på skidturer med små barn eftersom du vet att föreldrarna har fel?

Høres ut som et argument fra noen som ikke har hatt noe forhold til ski som barn. Min første lange (for en 3 åring) skitur gikk jeg på røde treski og vanlige barnesko. Bindingen var i lær og skoen ble festet til den med reimer. Det er bare tøysete å si at barn trenger trikkeskinner.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916868 28/01/2015 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dytter du derimot på 8 åringen racingdress og tilhørende toppski så blir behovet større. Men spørsmålet da er vel egentlig om man gjør akkurat det for seg selv og sine interesser og ikke for at barnet skal få størst mulig glede på ski!

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: fredriks] #1916869 28/01/2015 13:16
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Nei jeg har ikke egne barn. Jeg burde pressisere at dette er min oppfattning av saken. Min oppfattning er at de som er mest opptatte av å holde midten av skisporet fri for fotavtrykk fra mennesker og hunder, er aktive skiløpere (noe som inkluderer enkelte barn), og såkalte supermosjonister. De barna som er med foreldrene sine på en søndagstur med innlagt stopp for kakao og bål, er nok mindre kresne på skøytesålen i så måte. Og de som bedriver ski som en idrett har da også sine merkede runder i umiddelbar nærhet av skistadioner. Jeg skal ikke snakke for sikkert her, men jeg tror at en 3-kilometers løkke rundt en skistadion skjelden er de mest attraktive fottur-traseene vinterstid uansett, så skøytemuligheter finnes også for de med allergi for gående.

Redigert av Espen J; 28/01/2015 13:17.

Trønder osv
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: sveinaa] #1916879 28/01/2015 13:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Høres ut som et argument fra noen som ikke har hatt noe forhold til ski som barn. Min første lange (for en 3 åring) skitur gikk jeg på røde treski og vanlige barnesko. Bindingen var i lær og skoen ble festet til den med reimer. Det er bare tøysete å si at barn trenger trikkeskinner.

Det blir väl like töysete som att köpa dyre islabike syklar till barnen eftersom man kan lära sig sykla med mycket billigare syklar? Barn syklar är väl mest tull det å. Man jag ju lära sig sykla på voksen syklar.

Självklart trenger inte barn trikkeskinner men det kan göra det lättare att gå på ski och det kan göra att barnen får en bättre opplevelse.

Varför verkar det vara så viktigt för folk som inte går spesiellt mycket på ski (vet inte om du är en av dem men gjettar att du är det) att kommentera att allt är för tillrättalagt för skigåing och förstörelse av löyperna inte spelar någon roll eftersom man kan gå på ski själv i dårliga förhold.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916884 28/01/2015 13:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det tror inte jag.

Quote:

Og de som bedriver ski som en idrett har da også sine merkede runder i umiddelbar nærhet av skistadioner. Jeg skal ikke snakke for sikkert her, men jeg tror at en 3-kilometers løkke rundt en skistadion skjelden er de mest attraktive fottur-traseene vinterstid uansett, så skøytemuligheter finnes også for de med allergi for gående.

Nesta gång du är i trondheim så kan du se efter fotspår i löyperna. Det är normalt en massa spår i konkurranse löyperna rund saupstad i rikning granåsen. I de flesta tur löyperna är det inte så många fotspår.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916903 28/01/2015 14:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Håper alle som mener løypene kun er for skifolket i alle fall betaler kontingenten sin til idrettslaget :-)

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: fredriks] #1916916 28/01/2015 14:39
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det tror inte jag.

Quote:

Og de som bedriver ski som en idrett har da også sine merkede runder i umiddelbar nærhet av skistadioner. Jeg skal ikke snakke for sikkert her, men jeg tror at en 3-kilometers løkke rundt en skistadion skjelden er de mest attraktive fottur-traseene vinterstid uansett, så skøytemuligheter finnes også for de med allergi for gående.

Nesta gång du är i trondheim så kan du se efter fotspår i löyperna. Det är normalt en massa spår i konkurranse löyperna rund saupstad i rikning granåsen. I de flesta tur löyperna är det inte så många fotspår.

Okei, da tok jeg feil der. Det kan likevell vris til at det jo viser et tydelig ønske fra befolkningen om kortere turmuligheter i skogen. Og når skiløypene er der mens det er få andre hardpakkede muligheter så skjønner jeg jo da valget om å gå i skiløypa.

Trønder osv
Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: sveinaa] #1916917 28/01/2015 14:39
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Håper alle som mener løypene kun er for skifolket i alle fall betaler kontingenten sin til idrettslaget :-)

Håper at alle som mener at fotballbanene kun er for fotballspiller betaler kontigent til nærmeste fotballag :-)

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Espen J] #1916919 28/01/2015 14:44
Tex Offline
Besatt
Besatt
Håper alle som sykkler på veien har betalt Veiavgift !!!!1

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: sveinaa] #1916921 28/01/2015 14:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er bare tøysete å si at barn trenger trikkeskinner.

Du kan få bli med på min neste skitur med kidsa og forklare toåringen at hun ikke trenger trikkeskinner for å gå på ski. Hun "trenger" det vel strengt tatt ikke, men hvis det er tilnærmet hele spor kan hun labbe avgårde flere hundre meter i slengen, helt alene, fordi sporene gjør at hun ikke krysser skiene eller kommer i ubalanse på grunn av slingring hit og dit.

Og jeg tøyser ikke.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: towi] #1916925 28/01/2015 14:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: towi

Håper at alle som mener at fotballbanene kun er for fotballspiller betaler kontigent til nærmeste fotballag :-)

Ok? Så du mener det er greit at andre skal betale for løypekjøringen? Helt topp med folk som bare skal ha men ikke gidder å bidra.

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Tex] #1916926 28/01/2015 14:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Håper alle som sykkler på veien har betalt Veiavgift !!!!1

Er vel få som sykler som forbeholder seg eksklusivitet på veinettet?

Re: Ski og fotgjenger-konflikten [Re: Øyvind V] #1916928 28/01/2015 14:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Det er bare tøysete å si at barn trenger trikkeskinner.

Du kan få bli med på min neste skitur med kidsa og forklare toåringen at hun ikke trenger trikkeskinner for å gå på ski. Hun "trenger" det vel strengt tatt ikke, men hvis det er tilnærmet hele spor kan hun labbe avgårde flere hundre meter i slengen, helt alene, fordi sporene gjør at hun ikke krysser skiene eller kommer i ubalanse på grunn av slingring hit og dit.

Og jeg tøyser ikke.

Jeg vet du ikke tøyser. Har hatt masse skiturer med jr og ser at det kan hjelpe. Men det rare er at om man ikke legger noen føringer på hvor barna går så er det ikke sikkert de velger sporet selv.

Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support