Ski og fotgjenger-konflikten
|
Re: Ski og fotgjenger-konflikten
[Re: Boas]
28/01/2015 07:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønner egentlig ikke at det er så vanskelig å ta på seg et par ski hvis man vil nyte naturen fra skiløypa. Det at du ikke skjønner det, skyldes nok mer manglende empatiske evner fra din side enn noe annet. Greit å diskutere dugnadstimer, snøkvalitet, hundehold og så videre, men her synes jeg du er drøy, GeirK. Empati?!? Rein hersketeknikk. Dette kan like gjerne snus rundt, hvis du ikke kan ta på deg ski når du skal være i skiløypa så mangler du empati. Dersom noen f.eks vil inn til Grønnlia i Bymarka for å kjøpe kaffe og vaffel på en fin søndag og ikke har særlige skiferdigheter, så mangler man empati dersom man ikke skjønner hvorfor det er vanskelig for dem å gå på ski inn til Grønnlia. Hvilke av de fem hersketeknikker var det jeg brukte?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/01/2015 08:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner egentlig ikke at det er så vanskelig å ta på seg et par ski hvis man vil nyte naturen fra skiløypa. Det at du ikke skjønner det, skyldes nok mer manglende empatiske evner fra din side enn noe annet. Greit å diskutere dugnadstimer, snøkvalitet, hundehold og så videre, men her synes jeg du er drøy, GeirK. Empati?!? Rein hersketeknikk. Dette kan like gjerne snus rundt, hvis du ikke kan ta på deg ski når du skal være i skiløypa så mangler du empati. Dersom noen f.eks vil inn til Grønnlia i Bymarka for å kjøpe kaffe og vaffel på en fin søndag og ikke har særlige skiferdigheter, så mangler man empati dersom man ikke skjønner hvorfor det er vanskelig for dem å gå på ski inn til Grønnlia. Hvilke av de fem hersketeknikker var det jeg brukte? Så det er altså greit å ødelegge noe andre har brukt tid på å ordne, så lenge man ikke behersker det det var ment å brukes til?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
28/01/2015 08:10
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dersom noen f.eks vil inn til Grønnlia i Bymarka for å kjøpe kaffe og vaffel på en fin søndag og ikke har særlige skiferdigheter, så mangler man empati dersom man ikke skjønner hvorfor det er vanskelig for dem å gå på ski inn til Grønnlia.
Hvilke av de fem hersketeknikker var det jeg brukte?
Kan være enig med deg i det, men også helt uenig. Som det er diskutert tidligere så kommer det an på snøforhold og skade på løyper. Kan det ikke vel så gjerne være lite empatisk å ødelegge dugnadsinnsats som er lagt ned for barn og unges skiglede? Særlig de som du beskriver som ikke har særlige skiferdigheter, men allikevel ønsker å gå på ski. Jeg skal si at jeg ikke plages så mye av dette, men jeg har gode skiferdigheter og vet at dette er de første kilometerne. Det hjelper ikke en seksåring så mye, han går kanskje bare de første kilometerne. Ad. hersketeknikk: Referer du til Berit Ås' fem hersketeknikker som kvinner blir utsatt for av menn, fra 1979?
|
|
|
28/01/2015 08:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fotgjengerne kommer seg sjelden mer enn et par kilometer inn i marka, så en skal ikke gå mange minutter før de er et ikke-problem - for de som synes de er et problem. Jag lurer på hur du tänker här. Om man ser på var fotgjengare går på sommaren så är det ju på de allra flesta ställena som det finns skispår på vintern, grönlia, rönningen, elgsäterhyta, storheia, lavollen, geitfjellet och en massa andra ställen. Det är ju också så att en stor det av löypenettet i trondheim går inom någon eller några km från bilveier och parkeringar. På vintern är dock min erfaring att de flesta som går i skispåret är folk med hund som går i sitt närområde. Så väldigt många har iallafall inte jag sett på vei in till för exempel elgsäterhytten (förutom just när förste snöen kommit för då bruker det vara en del) eller grönlia.
|
|
|
[Re: Espen J]
28/01/2015 08:22
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
I en av Oslomarkas mest populære skiløyper - som til tider har et meget høyt antall fotgjengerer - har jeg opplevd fotgjengerne faktisk uttrykker irritasjon over at det er skiløpere der.
...og til tider også mer enn ren verbal irritasjon.
Blir jo helt målløs når en familiefar (del av en gruppe på to familier på spasertur i skiløypa) dytter en skiløper over ende slik at han brekker staven, fordi han prøver å komme forbi dem i restene av det som tidligere på dagen hadde vært et skispor.
|
|
|
28/01/2015 08:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget er vel egentlig ikke om man ødelegger eller ei, er det? Hvorfor ikke heller spørre seg hvorfor utfartsveiene (stiene/grusveiene) automatisk tilhører folket med ski på beina om vinteren? Er det egentlig sånn at når noe gjøres på dugnad så rettferdiggjør det ekskludering av alle uten ski? Og kan ski folkets forventninger til standarden på løypene egentlig forsvare at andre ikke skal ha tilgang?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Hoaas]
28/01/2015 08:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Så det er altså greit å ødelegge noe andre har brukt tid på å ordne, så lenge man ikke behersker det det var ment å brukes til? Tenk deg en park i en by hvor det er anlagt én pen parkvei fra nord til sør. Nå viser det seg dog at folk liker å ta snarveien fra øst til vest også og den bruken danner en sti. Gartneren blir selvfølgelig rabiat over at folk ødelegger hans fine gressplen på denne måten. Hvorfor kan de ikke gå nord-sør slik han har lagt opp til, eller bare gå rundt på utsiden av hele parken? Jo, fordi den stien over gressplenen bare med sin eksistens beviser at den trengs. Gartneren har nå to valg. Han kan sette opp gjerder, plante buskas og kjefte på folk for å få dem til å la være å gå over gressplenen. Eller så kan han anlegge en pen steinsatt gangvei akkurat der stien er blitt dannet. Hvilket valg tror du leder til best opplevelser for både gartneren og parkbrukerne?
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/01/2015 08:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Poenget er vel egentlig ikke om man ødelegger eller ei, er det? Hvorfor ikke heller spørre seg hvorfor utfartsveiene (stiene/grusveiene) automatisk tilhører folket med ski på beina om vinteren? Er det egentlig sånn at når noe gjøres på dugnad så rettferdiggjør det ekskludering av alle uten ski? Og kan ski folkets forventninger til standarden på løypene egentlig forsvare at andre ikke skal ha tilgang? +1
|
|
|
[Re: Dan]
28/01/2015 08:26
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Hvis folk kunne drite i å skøyte i flerbrukstraséen mellom skisporene så ville hele konflikten blitt borte. Ja, vi må få vekk skiløperne fra løypene.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
28/01/2015 08:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom noen f.eks vil inn til Grønnlia i Bymarka for å kjøpe kaffe og vaffel på en fin søndag og ikke har særlige skiferdigheter, så mangler man empati dersom man ikke skjønner hvorfor det er vanskelig for dem å gå på ski inn til Grønnlia.
Ett rätt dårligt exempel om du tänker på det. Om man går en av de vanligaste sommar veierne (vei, sti) till grönlia så behöver man inte gå spesiellt mycket i preparerad skilöype. Kan det ikke vel så gjerne være lite empatisk å ødelegge dugnadsinnsats som er lagt ned for barn og unges skiglede?
Det är inte väldigt mycket som prepareras på dugnad i Trondheim. Det är kommunen som kör löyperna. Det är också mycket som prepareras och den vanliga veien till för exempel en väldigt populär hytta som elgseterhytta prepareras för ski så nog är det en poäng att möjligheterna för gående minskar rätt mycket på vintern. Jag tror att parametrar som vem som har lagt ned insatts för preparering och hur mycket som prepareras spelar en stor roll för hur man bör se på detta i de enskilda fallen.
|
|
|
[Re: Dan]
28/01/2015 08:31
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Så det er altså greit å ødelegge noe andre har brukt tid på å ordne, så lenge man ikke behersker det det var ment å brukes til? Tenk deg en park i en by hvor det er anlagt én pen parkvei fra nord til sør. Nå viser det seg dog at folk liker å ta snarveien fra øst til vest også og den bruken danner en sti. Gartneren blir selvfølgelig rabiat over at folk ødelegger hans fine gressplen på denne måten. Hvorfor kan de ikke gå nord-sør slik han har lagt opp til, eller bare gå rundt på utsiden av hele parken? Jo, fordi den stien over gressplenen bare med sin eksistens beviser at den trengs. Gartneren har nå to valg. Han kan sette opp gjerder, plante buskas og kjefte på folk for å få dem til å la være å gå over gressplenen. Eller så kan han anlegge en pen steinsatt gangvei akkurat der stien er blitt dannet. Hvilket valg tror du leder til best opplevelser for både gartneren og parkbrukerne? Ser ikke helt sammenhengen her. Hvor vil du?
|
|
|
[Re: fredriks]
28/01/2015 08:39
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det är inte väldigt mycket som prepareras på dugnad i Trondheim. Det är kommunen som kör löyperna. Det är också mycket som prepareras och den vanliga veien till för exempel en väldigt populär hytta som elgseterhytta prepareras för ski så nog är det en poäng att möjligheterna för gående minskar rätt mycket på vintern.
Jag tror att parametrar som vem som har lagt ned insatts för preparering och hur mycket som prepareras spelar en stor roll för hur man bör se på detta i de enskilda fallen.
Det tror ikke jeg. Jeg tror at man heller bør vurdere om man ødelegger skisporet eller ikke (ja, smertelig klar over at skispor ikke varer evig uansett). Skispor rundt om i Norge prepareres av kommuner, på dugnad delvis finansiert av kommunen eller kun på dugnad. Men det er det også mange andre fritidstilbud som drives på samme måte, fotballbaner, ridehaller, svømmehaller osv. Selv om fellesskapet er med på å finansiere driften kan man vel ikke umiddelbart påberope seg at man kan gjøre hva man vil der? Ville du f.eks. holdt bursdagsselskapet ditt på et offentlig bibliotek? (Ok, nå begynner jeg å dra det langt, og jeg vet at det er en juridisk forskjell på innmark, utmark osv.)
|
|
|
[Re: Hoaas]
28/01/2015 08:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så det er altså greit å ødelegge noe andre har brukt tid på å ordne, så lenge man ikke behersker det det var ment å brukes til?
På ingen måte. Hvorfor spør du? Forresten - å gå i skiløypa er ikke ensbetydende med at man ødelegger den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/01/2015 08:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Særlig de som du beskriver som ikke har særlige skiferdigheter, men allikevel ønsker å gå på ski. Jeg skal si at jeg ikke plages så mye av dette, men jeg har gode skiferdigheter og vet at dette er de første kilometerne. Det hjelper ikke en seksåring så mye, han går kanskje bare de første kilometerne.
Seksåringen din går antakelig helst i sporene (det gjør i allefall femåringen min= og om det da er fotavtrykk i skøytefeltet mellom sporene, så plages han antakelig ikke av det. Ad. hersketeknikk: Referer du til Berit Ås' fem hersketeknikker som kvinner blir utsatt for av menn, fra 1979?
Ja
|
|
|
28/01/2015 08:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ett rätt dårligt exempel om du tänker på det. Om man går en av de vanligaste sommar veierne (vei, sti) till grönlia så behöver man inte gå spesiellt mycket i preparerad skilöype.
Fra Stykket og inn må man da gå i skiløypa, eller?
|
|
|
28/01/2015 08:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det är inte väldigt mycket som prepareras på dugnad i Trondheim. Det är kommunen som kör löyperna. Det är också mycket som prepareras och den vanliga veien till för exempel en väldigt populär hytta som elgseterhytta prepareras för ski så nog är det en poäng att möjligheterna för gående minskar rätt mycket på vintern.
Jag tror att parametrar som vem som har lagt ned insatts för preparering och hur mycket som prepareras spelar en stor roll för hur man bör se på detta i de enskilda fallen.
Det tror ikke jeg. Jeg tror at man heller bør vurdere om man ødelegger skisporet eller ikke (ja, smertelig klar over at skispor ikke varer evig uansett). Skispor rundt om i Norge prepareres av kommuner, på dugnad delvis finansiert av kommunen eller kun på dugnad. Men det er det også mange andre fritidstilbud som drives på samme måte, fotballbaner, ridehaller, svømmehaller osv. Selv om fellesskapet er med på å finansiere driften kan man vel ikke umiddelbart påberope seg at man kan gjøre hva man vil der? Ville du f.eks. holdt bursdagsselskapet ditt på et offentlig bibliotek? (Ok, nå begynner jeg å dra det langt, og jeg vet at det er en juridisk forskjell på innmark, utmark osv.) Nå er du skikkelig ute og "sykler". Den sammenligningen din vil jeg kun kunne legge til grunn om du kan trekke frem en løype som er regulert som idrettsanlegg (På lik linje med en fotballbane.). Eller om en kommune lager er forskrift/vedtekt som holder mål juridisk ift. norsk lov. Kan ikke skjønne at så mange er mer opptatt av at en marginal gruppe som "de som går på ski" skal ha enerett enn at naturen er til for alle? Tror og det er greit å huske på at brorparten av de som er ute på ski de dagene det er flott vær faktisk driter litt i kvaliteten på løypene. Skifolket bruker jo nesten identisk retorikk som vi syklister blir utsatt for om sommeren.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/01/2015 08:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men ser inte du ett problem om det lages skispår på alla veier och stier som fotfolket använder sig av på sommaren? Hur kan det vara greit att offentliga turveier som på sommaren är för alla på vintern bara får brukas av en grupp brukare?
|
|
|
28/01/2015 08:50
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Særlig de som du beskriver som ikke har særlige skiferdigheter, men allikevel ønsker å gå på ski. Jeg skal si at jeg ikke plages så mye av dette, men jeg har gode skiferdigheter og vet at dette er de første kilometerne. Det hjelper ikke en seksåring så mye, han går kanskje bare de første kilometerne.
Seksåringen din går antakelig helst i sporene (det gjør i allefall femåringen min= og om det da er fotavtrykk i skøytefeltet mellom sporene, så plages han antakelig ikke av det. Ad. hersketeknikk: Referer du til Berit Ås' fem hersketeknikker som kvinner blir utsatt for av menn, fra 1979? Ja [/quote] Ah, da skjønner jeg at du ikke ser problemet. Vent et år eller tre til det skal skøytes. Det er en øvelse som er vanskelig å utøve i klassisksporet. Hvis vi skal holde oss til den snevre definisjonen av hersketeknikk vil jeg mene at det faller i kategorien "latterliggjøring" eller "påføre skyld og skam".
|
|
|
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ett rätt dårligt exempel om du tänker på det. Om man går en av de vanligaste sommar veierne (vei, sti) till grönlia så behöver man inte gå spesiellt mycket i preparerad skilöype.
Fra Stykket og inn må man da gå i skiløypa, eller? Har du hört om henriksåsen? Det är en sti som slutar på grönlia. Största delen av grus veien som går till starten av den är normalt inte preparerad på vintern.
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skifolket bruker jo nesten identisk retorikk som vi syklister blir utsatt for om sommeren. Bingo!
|
|
|
28/01/2015 08:52
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo unektelig fascinerende at man klarer å irritere seg så grusomt over andres valg av fottøy når man går seg en tur i skogen.
Min erfaring er at det typisk er kortere distanser fra startpunktene som blir gått uten ski, gjerne til nærmeste vaffelbu. Dette er typisk samme område som langrennsporene også blir slitt i filler i løpet av en dag.
Hvis dette stemmer bør det jo være hundrevis av km med løyper i f.eks Oslomarka som ikke ser en eneste sko, hvis man bare går en annen vei, noe man kanskje foretrekker uansett pga sporkvalitet.
EDIT: Så for å trekke klare paraleller til sykkel/barnevognproblematikken rundt sognsvann:Hvis du ikke liker det andre folk holder på med, så kan man jo gå ett sted med mindre folk?
Redigert av henrikh; 28/01/2015 08:55.
|
|
|
28/01/2015 08:54
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Men ser inte du ett problem om det lages skispår på alla veier och stier som fotfolket använder sig av på sommaren? Hur kan det vara greit att offentliga turveier som på sommaren är för alla på vintern bara får brukas av en grupp brukare? Jo, selvfølgelig. Men er det sånn, eller oppleves det sånn fordi at veier som ikke brøytes eller kjøres spor på oppleves som uframkommelige? Dette vil helt sikkert variere etter veinett, markabruk, snøforhold, skikultur osv. fra sted til sted, men jeg tror at mange velger å gå i skiløypa fordi det gir bedre framkommelighet, særlig når det er bløtt og mye nysnø, uten å tenke på at om sporet ødelegges tilstrekkelig mange ganger vil det enten komme kommunale vedtekter som begrenser dette eller at løypekjøringa opphører.
|
|
|
|
Dan
More than words
|
More than words
Ser ikke helt sammenhengen her. Hvor vil du? Jeg vil fra øst til vest.  Poenget mitt var at folk har beviselig lyst å gå på disse stedene hvor det om vinteren blir laget skiløyper. Enkleste måten å unngå konflikter er derfor å legge opp til flerbruk, ikke å prøve å stenge ute alle andre enn skiløpere. På samme måte som gartneren gjør best i å anlegge en pen gangvei der folk har lyst å gå, siden folk uansett kommer til å fortsette å gå.
|
|
|
|
tron
Besatt
|
Besatt
I Oslo og Trondheim preppes nok mye av kommuneansatte som hever lønn for jobben. Men ellers i Norge er det nok langt mer vanlig at skigruppen i idrettslaget har en gjeng som gjør denne jobben på frivillig basis, uten å få en krone for det. Maskiner, vedlikehold av maskiner og drivstoff er finansiert både av idrettslagene selv og med støte fra kommunene. Her jeg bor får løypekjøringsgjengen i idrettslaget også materiell støtte fra Skiforeningen, etter hva jeg har forstått. Men løypekjørerne er tilknyttet idrettslaget og gjør den omfattende jobben uten å få en krone for timene de legger ned.
|
|
|
28/01/2015 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis vi skal holde oss til den snevre definisjonen av hersketeknikk vil jeg mene at det faller i kategorien "latterliggjøring" eller "påføre skyld og skam".
Det var ikke formålet med uttalelsen min. Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Mange som bor i Norge kan ikke gå på ski, og holdningen "skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta på seg et par ski" er i mine øyne nedverdigende og lite empatisk.
|
|
|
[Re: Lenny]
28/01/2015 08:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis folk kunne drite i å skøyte i flerbrukstraséen mellom skisporene så ville hele konflikten blitt borte. Ja, vi må få vekk skiløperne fra løypene. Så du mener at det er helt umulig for skigåere å samspille med andre markabrukere fordi én type skigåing (skøyting) må kunne utføres i alle skiløyper til en hver tid? Hvis det er sant så er det skiløperne som er problemet som må fjernes ja.
|
|
|
28/01/2015 08:57
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det tror ikke jeg. Jeg tror at man heller bør vurdere om man ødelegger skisporet eller ikke (ja, smertelig klar over at skispor ikke varer evig uansett). Skispor rundt om i Norge prepareres av kommuner, på dugnad delvis finansiert av kommunen eller kun på dugnad. Men det er det også mange andre fritidstilbud som drives på samme måte, fotballbaner, ridehaller, svømmehaller osv. Selv om fellesskapet er med på å finansiere driften kan man vel ikke umiddelbart påberope seg at man kan gjøre hva man vil der? Ville du f.eks. holdt bursdagsselskapet ditt på et offentlig bibliotek? (Ok, nå begynner jeg å dra det langt, og jeg vet at det er en juridisk forskjell på innmark, utmark osv.) Nå er du skikkelig ute og "sykler". Den sammenligningen din vil jeg kun kunne legge til grunn om du kan trekke frem en løype som er regulert som idrettsanlegg (På lik linje med en fotballbane.). Eller om en kommune lager er forskrift/vedtekt som holder mål juridisk ift. norsk lov. Kan ikke skjønne at så mange er mer opptatt av at en marginal gruppe som "de som går på ski" skal ha enerett enn at naturen er til for alle? Tror og det er greit å huske på at brorparten av de som er ute på ski de dagene det er flott vær faktisk driter litt i kvaliteten på løypene. Skifolket bruker jo nesten identisk retorikk som vi syklister blir utsatt for om sommeren. Som jeg skriver i det du siterer så tror jeg at en bedre vurdering av om man er til ulempe for andre (altså fornuft) er en bedre vei å gå enn at man blir nødt til å gjennomregulere utmark i for stor grad. Jeg vil også hevde at nordmenn som går på ski ikke er en marginal gruppe, jeg kjenner svært få mennesker som ikke går på ski i løpet av vinteren.
|
|
|
28/01/2015 08:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Mange som bor i Norge kan ikke gå på ski, og holdningen "skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta på seg et par ski" er i mine øyne nedverdigende og lite empatisk. Jeg var på skitur i lørdags og har fortsatt vondt i kneet, som vanlig etter skiturer. Det var en fin tur, men jeg ville sikkert hatt det bedre av å bruke fatbike eller gå på beina. (Bortsett fra at løypa akkurat i lørdags ikke var egnet til noe av det.)
|
|
|
28/01/2015 08:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du hört om henriksåsen? Det är en sti som slutar på grönlia. Största delen av grus veien som går till starten av den är normalt inte preparerad på vintern.
Jeg er svært godt kjent med den stien, ja. Har du forsøkt å gå den på vinteren? Uansett - kommer man f.eks fra Lian, blir det en durablig omvei å skulle gå ned til Byåsen Butikksenter, opp mesteparten av Fjellseterveien og så over Henriksåsen for å komme seg til Grønnlia.
|
|
|
28/01/2015 09:00
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Hvis vi skal holde oss til den snevre definisjonen av hersketeknikk vil jeg mene at det faller i kategorien "latterliggjøring" eller "påføre skyld og skam".
Det var ikke formålet med uttalelsen min. Når man tar utgangspunkt i et eksempel der noen har lyst til å ferdes der det er skiløyper og man ikke forstår hvorfor det er vanskelig for dem å bruke ski, så mangler man empati og det må man tåle å høre. Mange som bor i Norge kan ikke gå på ski, og holdningen "skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta på seg et par ski" er i mine øyne nedverdigende og lite empatisk. Ok. Vurderte du jeg skrev om at det kan være lite empatisk å ødelegge skispor som er anlagt for barn og unge fordi man kan og må gå i skisporet? Altså at begge disse perspektivene kan oppfattes som lite empatiske?
|
|
|
|
|