Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp av VR-rulle!

Hjelp til kjøp av VR-rulle! #1867589 03/10/2014 09:49
W
Wilier Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Har syklet på en Tacx Flow t2200 de foregående sesongene på vinteren. Har et ønske nå om å gjøre rulletreningen litt mer gøy. Tror at jeg står over å kjøpe et "T1925 Upgrade PC Flow & Cosmos" Upgrade kit til rulla, siden det blir så mye ledninger og stress med å sette opp rulle osv. Slik jeg har skjønt det er det mange leverandører som leverer "Virtual-Reality software" til rullene sine:

- Bkool
- Tacx
- Elite
- Cycleops
- (Wahoo) KICKR indoor trainer
- Kinetic
- Computrainer

Jeg er ute etter noe som kan funke bra over tid, og her har jeg noen punkter som dere må hjelpe meg med å løse:

1. Ønsker en rulle som er stillegående (ihvertfall mer en den jeg har nå!)

2. Jeg ønsker å få en rulle som:
- Støtter "multiplayer sykling", slik at en kan sykle mot andre
- En kan sykle veistrekker (kan også bruke dvd)
- En kan lage treningsprogrammer f.eks. opp mot stigning og motstand til et veistrekk, og intervall setup (4*4min)

Har dere noe forslag til hvilke produkter som lønner seg da?

3. Ser at de fleste ruller nye ruller bruker ANT+ og Blutetooth trådløst. Hva skal jeg velge for å få en rulle med en computer, slik at en ikke er knyttet til bruken av pc? Og siden trainerne/rullene har ANT så funker vel Polar og Garmin pulsbelte? Er det noe forskjell på kodet og ikke-kodet pulsbelter for bruken til de ulike produsentene?

4. Har også sett at en del 3-parts programvarer har begynt å komme med støtte til flere rulleprodusenter som:
- Trainerroad
- Zwift (som kom for noen dager siden)

Er det noen av dere som bruker dette?

5. Hva er forskjellen på en Power Based rulle og VirtualPower based rulle? Ser ut som om jeg må gå for en Power Based?

6. Har også sett på en helt annen variant. Alternativet er vel å kjøpe en ANT+ eller Bluetooth Smart speed/cadence til Traineroad? Men da mister en vel litt av opplevelsen, og det blir ikke noe digital motstand på rullen fra pc´en...

Redigert av Wilier; 03/10/2014 10:44.
Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1867988 04/10/2014 07:55
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har kikket en del selv og kommet fram til at Wahoo er vel den som er mest next gen av de. Har ikke kjøpt noe.

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1868068 04/10/2014 12:16
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Ikke noe svar til dine spørsmål, men et innspill til hva jeg har tenkt å gjøre. Jeg har en Fortius Multiplayer (billig til salgs, dekker de fleste av dine behov, unntatt dette med PC: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...651#Post1865651), dette har fungert bra i mange år. Jeg har et PowerTap-bakhjul på rulla, dermed får jeg også effektdata rett inn i man Garmin 500. Jeg har brukt dette med Trainerroad, ulempen med dette er at Trainerroad ikke kan styre Tacx-ruller mht motstand. Jeg har derfor måttet gjøre dette selv fra kontrollenheten jeg har på styret mitt; det fungerer jo greit, men er litt ekstra styr, spesielt når det er veldig tungt eller når det er raske skifter av intensitet.

Jeg har derfor landet på Wahoo Kickr (som mange andre) med Trainerroad og en ANT+-pinne på PCen. Dermed kan Trainerroad styre rulla (slik at jeg enkelt kan følge de mange treningsprogrammene som finnes der) og jeg får effektdata rett fra rulla inn i Garmin 500 via ANT+.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1875034 16/10/2014 16:31
W
Wilier Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Er det noen av dere som har brukt noen av disse programmene til innkjøring på vinteren?:

- Trainerroad
- Veloreality
- Kinomap
- Thesufferfest

Ser også at mange RLV videoer er mulig å få tak i på nettet gratis. Er noen av disse programmene nevnt ovenfor gratis å bruke, og hva trenger en av utstyr for det? Eller holder det med en ANT+ eller Bluetooth Speed/Cadence sensor?

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1876143 19/10/2014 11:18
J
JuB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Tilbud på tacx i- flow t2270 på XXL nå. Vurderer denne selv.

White RR / Trek Alpha 2.1 / Fredagsbirken 2010 - 5t og 27m
Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1876249 19/10/2014 17:21
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Wilier
Er det noen av dere som har brukt noen av disse programmene til innkjøring på vinteren?:

- Trainerroad
- Veloreality
- Kinomap
- Thesufferfest

Ser også at mange RLV videoer er mulig å få tak i på nettet gratis. Er noen av disse programmene nevnt ovenfor gratis å bruke, og hva trenger en av utstyr for det? Eller holder det med en ANT+ eller Bluetooth Speed/Cadence sensor?
Jeg har brukt Trainerroad og Sufferfest, ingen av dem er gratis.

Jeg bruker Trainerroad sammen med Tacx Fortius Multiplayer, TTS 3.x programvare, ANT+ USB-pinne og et PowerTap bakhjul. Da må jeg bruke TTS til å manuelt justere belastningen på rulla etter anvisning fra Trainerroad, som i sin tur plukker opp effekt, kadens, fart fra PowerTap. Det fungerer greit nok, men det hadde vært bedre å bruke en Kickr - da vil Trainerroad styre Kickr-rulla til riktig belasning og hente all informasjon den trenger fra rulla (altså ikke behov for manuell regulering og ei heller PowerTap).

Jeg har også brukt Sufferfest sammen med TTS, da justerer man belastning på skjønn etter instruksjonene som kommer opp i videoen. Dette er et par år siden (gikk litt lei av Sufferfest), det kan hende at det er kommet bedre integrasjon feks mellom Trainerroad og Sufferfest siden den gang.

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1915288 23/01/2015 20:15
G
gs1 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
G
Litt sen tilbakemelding, men ønsker å dele noe av mine erfaringer. Det er jo også fortsatt igjen noen måneder som innetrening er mer passende enn utetrening.

Jeg hadde brukt en Tacx Flow i en del år, men de siste årene hadde Tacx'en fått lov å stå ro, pga all problem med software og lisenser. Tacx software var i utgangspunktet bra, men det var alltid store problemer når det kom nye versjoner, ble drittlei av å måtte debugge omtrent hver gang jeg skulle sykle.

Fant i februar 2014 ut at jeg måtte oppgradere. Valget falt på en Wahoo Kickr. Utfordringen med Kickr er at det finnes så mye forskjellig software, så det er vanskelig å velge. Man har software både på IPad, Iphone, Android, Mac og PC.
Jeg ønsket hovedsakelig å kjøre software på en PC jeg hadde. Etter å ha lest en del på www.dcrainmaker.com valgte jeg å kjøpe PerfPro Studio som treningssoftware. Her betaler man en engangsbeløp, men det finnes mange alternativer hvor man betaler en månedsavgift som for eksempel Trainerroad.
Jeg har vært veldig fornøyd med PerPro Studio, hovedsakelig fordi det finnes alt mulig av funksjonalitet som intervalltreninger, statistikker som FTP, TSS, og man kan kjøre løyper fra GPX filer. Det andre som er bra med PerfPro Studio er at det er veldig aktivt videreutvikling av programmet og når det er nye versjoner har ikke jeg opplevd at det blir problemer på samme måte som Tacx softwaren. Et eksempel på utvidelse er at nå er W' (W bal) måletall lagt inn. Dette er et tall som viser hvor mye man har igjen av kapasitet når man kjører på over terskelverdi (FTP). Dette er en live variabel, så man slipper derfor å gå tom når man kjører intervaller over terskelverdi. Prisen på softwaren var litt høyere enn de månedsbaserte løsningene, tror jeg betalte rundt 600kr, men jeg er kjempefornøyd.

Det jeg brukte Tacx Flowen mest til var å kjøre videoer fra kjente klatringer i alpene. Den beste løsningen for Wahoo Kickr er nok veloreality. Programvaren er veldig enkelt å bruke og filmene (som man kjøper for ca 100 kr og laster ned) er fantastisk bra og virkelighetstro. Motstanden er veldig reel, jeg bruker omtrent akkurat samme tid som jeg har brukt i virkeligheten blant annet på Alpe d'Huez og Galibier. Programvaren er gratis, det er filmene man betaler for. Det finnes 2 demofilmer som man kan teste. Den støtter også andre ruller hvis man har en ANT+ fartsmåler (virtuell effekt).

For å analysere syklingen min har jeg også brukt endel Golden Cheetah, dette er en programvare for å analysere effekt, puls, kadens m.m. . Dette er et veldig bra program, ialle for prisen som er kr. 0

Jeg fikk også en invite til Zwift, som er en sykkelspill med utrolig grafikk. I dagens versjon er det en 5 km løype på en virtuell øy, Løypa inneholder en spurt, en stigning m.,m. Du kjører mot andre som er inne samtidig. Det er ganske avhengighetsskapende, har vært en del ganger inne og tenkt at jeg kun skal ta meg en runde for å kjøre oppvarming, men når det kommer andre og kjører forbi meg, henger jeg meg på, og så har det plutselig gått en time :-)

Har også utforsket en del apper på mobil, nettbrett og PC som virker OK:

Wahoo Fitness App
BKool Indoor trainer
CVT Tablet
iMobileIntervals

Oppsummert: Jeg er fantastisk fornøyd med Wahoo Kickr. Den er dyr, men fordelen er at den er åpen og det finnes så mange alternativer for programvare, man kan finne nøyaktig den løsningen man ønsker hvis man har et nettbrett, smartphone eller en PC stående.
Jeg har iallefall ikke problem med at det ikke er gøy å trene. Problemet er at det er vanskelig å velge hva slags program man skal bruke. Og det er nesten sånn at det er mye mer spennende med innetreningen en utetreningen.

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: gs1] #1915721 25/01/2015 21:36
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Takk for oppsummering. Jeg har nå også en Kickr, men har kun brukt den til TrainerRoad, hovedsaklig fordi der finnes det ferdige treningsplaner. I vinter har jeg hygget med med SweetSpot I+II, low volume (må jo løpe litt innimellom dagene med sykkeltrening). De alternativene du skriver om virker jo artige, her må jeg prøve meg litt - er iallfall på ventelista til Zwift nå...

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: Wilier] #1915749 26/01/2015 07:11
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Til dere som har Kickr, hvordan er støynivået?

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: ScottScaleLTD] #1916042 26/01/2015 19:23
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: ScottScaleLTD
Til dere som har Kickr, hvordan er støynivået?
Det er vanskelig å huske lydnivåer. Jeg kjører dessuten i et kjellerrom med med andre maskiner i nærheten (PC, fryser, kjøleskap). Sammenliknet med Fortius er den kanskje stillere, men jeg har ikke hørt begge samtidig.

Man kan styre litt av støyen ved å kjøre på lave gir - det gir lav hastighet på rulla (lavt turtall) og lite lyd. Drar jeg på med høye gir blir det mere støy der bak. Jeg kjører mest på kadens 90-110, med lavt gir blir det hastigheter på 20-25km/t og ganske stille.

Re: Hjelp til kjøp av VR-rulle! [Re: gs1] #1916446 27/01/2015 19:13
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: gs1
Jeg fikk også en invite til Zwift, som er en sykkelspill med utrolig grafikk. I dagens versjon er det en 5 km løype på en virtuell øy, Løypa inneholder en spurt, en stigning m.,m. Du kjører mot andre som er inne samtidig. Det er ganske avhengighetsskapende, har vært en del ganger inne og tenkt at jeg kun skal ta meg en runde for å kjøre oppvarming, men når det kommer andre og kjører forbi meg, henger jeg meg på, og så har det plutselig gått en time :-)

Jeg meldte meg på Zwift beta-testing og fikk invitasjon allerede neste dag, så det gikk greit. Opplevelsen i Zwift er som du beskriver, det var ganske artig; jeg forsøkte meg på klatretrøya og kjempet hardt med noen amerikanere og en annen nordmann om den. Opplevelsen var ganske lik en etappe i Rulletour som jeg syklet på Fortius i hine hårde dager; litt mer moderne, men ellers ganske likt.

Dette er bare beta-utgaven av Zwift; til det å være virket det ganske velgjort. Det blir spennende å se hva de kommer med av nye ting etterhvert.

Rulle til rundt 3k? [Re: Wilier] #1917746 30/01/2015 15:01
W
Wilier Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Tacx i-flow rullen min har stoppet å gi motstand. Så er på tide med ny rulle. Trenger en rulle som en kanskje kan bruke på ritt, og hjemme på vinteren. Derfor kan det være greit at den ikke trenger strømtilførsel eller strømledning. Ønsker å ha tilgang til å lese av watt fra rullen. Ser at Tacx har Bushido plus som bare bruker bluetooth, og ikke trenger strømtilførsel. Eller er i-Vortex Plus det beste alternativet fra tacx? Har også sett på Kurt kinetic road machine 2 og så kjøpe Kinetic inRide. Men hva anbefaler dere? ICON_SMILE

Re: Rulle til rundt 3k? [Re: Wilier] #1917750 30/01/2015 15:11
T
TUM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Hei.

XXL kar kampanje på ruller fra Tacx denne uka.

Jeg bruker selv en i-vortex og synest denne er veldig grei. Den kan og brukes uten pc, eller kobles til nettbrett med en ant-dongle.

John

Moderator  support, Valentino