|
|
Beste proffkompaktkamera
|
Beste proffkompaktkamera
26/01/2015 20:54
|
Holmes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Siden det åpenbart er mange her som er langt over mitt nivå på foto, er det jo helt naturlig å fyre løs spørsmålet her:
Hva er det beste proffkompaktkameraet på markedet nå? Dvs et kamera som brukes til alt mulig. Ferieturer, innendørs av barn og kjæledyr osv. Det er viktig at autofunksjonen er god siden kona helst vil snappe øyeblikket, uten å stille inn masse først. Det er viktigere at bildene blir best mulig fremfor størrelse på kameraet, men likevel praktisk at det passer i en jakkelomme evnt veske.
Fristet til å si at det ikke spiller noen rolle hva det koster, men da kommer vel forslagene om Leica til 20.000,- opp :-)
Bør vel få noe bra opptil 7-8000,- kanskje, men gjør jo ingenting om det koster 5000,- heller.
Er glad for alle tips
|
|
|
Re: Beste proffkompaktkamera
[Re: Holmes]
26/01/2015 21:02
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er ikke så bra på foto. Men jeg fikk tips om Sony sitt RX100 når jeg spurte her. Og jeg har vært SJUKT fornøyd med det. Nå er vel det i utgave 3
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/01/2015 21:05
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Har sony rx100. Svært fornøyd med det, men om det er det beste vet jeg ikke.
|
|
|
26/01/2015 22:46
|
Bølla
Entusiast
|
Entusiast
Har såvidt begynt å bruke Sony ILCE-6000. Usannsynlig rask og treffsikker autofokus, point and shoot. Oppdager til min store overraskelse at jeg får masse gratis gjennom de forskjellige programmene. Totalinntrykk langt bedre enn mine forventninger, og DET opplever jeg ikke ofte med elektronikk i dag.
|
|
|
27/01/2015 01:01
|
chalshus
More than words
|
More than words
Konkurransen er sterk og jeg tror det er hipp som happ om du velger Sony, Canon, Panasonic eller noe annet. Dra innom en god fotobutikk og prøv de forskjellige før du bestemmer deg selv.
|
|
|
27/01/2015 08:11
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
RX100 har veldig stor sensor til å være et så lite kamera. NRKbeta testet første versjon: https://nrkbeta.no/2012/08/31/verdens-beste-kompaktkamera/DP Review-test av versjon 3: http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3In some respects it's easy to draw a conclusion about the RX100 III: it provides better image quality than any camera its size ever has. Add to this an impressive and comprehensive feature set and it looks like the very definition of a stand-out camera. And yet... While Sony has made great strides beyond what was already a hugely capable camera, it has done very little to make it fun to shoot with. In terms of shooting experience, the RX100 III continues to feel more like a camera that will somewhat grudgingly let you take control, rather than an enthusiast camera designed for the committed photographer from the ground up. Samboer har første versjon, og kameraet er virkelig bra! Jeg har lyst til å bytte ut mitt Canon S100, men har hittil klart å overtale meg selv til at jeg heller får drasse med Nikon D800 når det er alvor.
|
|
|
27/01/2015 09:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kjøpte RX100 (første versjon), og det har vært helt knall! Bruker det nå nesten mer enn både samboers DSLR og mitt eget mFT systemkamera. Er jo bedre på høy ISO enn mitt eget Panasonic GH-1...
|
|
|
27/01/2015 09:42
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bør nok si noe mer om hva som er akseptabel størrelse for deg. Dersom du kan leve med et "lommekamera". Hermetegn fordi at disse ikke går nedi et par tighte jeans lommer, men disse to pekte seg ut som spesielt gode for meg:
- Sony A6000. Spesielt dersom du kan like å skyte i raw og etterbehandle bildene. Jeg fant ingen kamera i den prisen som fanger like mye informasjon og har like god dynamic range som dette. Sjekk også rykter om kommende A7000. En ulempe med A6000 er pris og tilgang på ordentlig god optikk.
- Olympus OM-D E-M10. Gode innebygde effekter og kanskje "finere" bilder rett ut av kamera enn det A6000 gir?
Dersom disse er for store så gjenstår Sony RX100 III. Panasonic Lumix DMC-LX100 bør også vurderes, men er betraktelig mye større enn RX100.
|
|
|
27/01/2015 09:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting til: For gode bilder innendørs så ser jeg ingen annen mulighet enn en god ekstern blits. Fremfor å fokusere for mye på hvor høy ISO kameraet kan klemme ut ville jeg vurdert tilgang og priser på ok eksterne blister til kameraet. Da vi fikk baby var jeg raskt ute på finn for å lete opp en god blits og 9 måneder etterpå er jeg veldig glad for det. Har fanget øyeblikk på en måte som bare er å glemme uansett hvilken innebygd blits du har (sterk grad av synsing i dett siste utsagnet)
|
|
|
[Re: erikskon]
27/01/2015 09:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har fanget øyeblikk på en måte som bare er å glemme uansett hvilken innebygd blits du har (sterk grad av synsing i dett siste utsagnet) Blitz dreper bilder, med mindre man har stor blitz som kan gi indirekte lys. Det er det som er så fint med RX100: den har lyssterkt objektiv, OG god på høy ISO.
|
|
|
27/01/2015 09:59
|
Holmes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for mange gode tips.
Jeg var litt diffus på størrelsen.. A6000 blir litt i største laget, og jeg har godt speilreflekskamera med både ekstern blits og flere gode objektiver.
Det er egentlig ment som en gave til fruen, og hun vil bare trykke på knappen, og så skal bildet bli bra nok :-)
Det ser ut til å koke ned til følgende:
Sony Rx100 III Canon G7 X Panasonic Lumix LX100
Jeg kvier meg litt for LX100, siden Lx7 som jeg har i dag har vært en fiaskohistorie hvor alle bildene blir diffuse, mens Panasonic ikke finner noen feil. Vet at dette ikke er vanlig, men det sitter likevel litt lengre inne å kjøpe det på nytt.
Jeg har en forkjærlighet for Canon, og det er også det jeg bruker på speilrefleksen.
Noen som har sammenlignet Sony mot Canon? Hvorfor velge den ene fremfor den andre?
Ser at Canon ikke har søker, men det kan jeg leve med.
|
|
|
27/01/2015 12:21
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes jo en meget god side for å sammenligne kamera, i alle fall basert på deres tekniske spesifikasjoner. Husker ikke navnet akkurat nå, men google and you shall find  Har ikke samsung også noen kamera som puster RX100 i nakken?
|
|
|
[Re: baronKanon]
27/01/2015 12:25
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har fanget øyeblikk på en måte som bare er å glemme uansett hvilken innebygd blits du har (sterk grad av synsing i dett siste utsagnet) Blitz dreper bilder, med mindre man har stor blitz som kan gi indirekte lys. Det er det som er så fint med RX100: den har lyssterkt objektiv, OG god på høy ISO. Dett var skuffende unyansert. Blits dreper et bilde når den blir brukt feil. Det er forferdelig vanskelig å diskutere dette da man legger ulikt i hva som er et godt bilde og ikke, men jeg står på påstanden om at en god blits brukt riktig er det beste for innendørs fotografering. At et RX100 sikkert tar mer enn gode nok bilder for folk flest kan jeg dog være enig i.
|
|
|
27/01/2015 12:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte meg et SONY a33 for en del år tilbake etter å ha lest en test på nett. Det fikk terningkast 6, og jeg trodde jo det skulle være helt knall. Det er det ikke. I alle fall ikke i praktisk bruk. Kan det tenkes at dette kameraet har for mye ting og tang og stille på for at det er egnet for en som ikke kan ta bilder? Og at jeg heller burde se etter noe slikt som diskuteres her i tråden?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
27/01/2015 12:44
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/01/2015 12:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg kjøpte meg et SONY a33 for en del år tilbake etter å ha lest en test på nett. Det fikk terningkast 6, og jeg trodde jo det skulle være helt knall. Det er det ikke. I alle fall ikke i praktisk bruk. Kan det tenkes at dette kameraet har for mye ting og tang og stille på for at det er egnet for en som ikke kan ta bilder? Og at jeg heller burde se etter noe slikt som diskuteres her i tråden? Alternativt går det jo an å prøve å sette seg inn i alle funksjonene, og hva de forskjellige innstillingene og eksponeringsmetodene gjør for resultatet... Altså "lære seg å ta bilder", om du vil. ...Hvis interessen er der, da. Uansett er det veldig behagelig med et "point&shoot"-kompaktkamera man kan ha med seg uten å måtte ha en diger fotosekk.
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/01/2015 12:52
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjøpte meg et SONY a33 for en del år tilbake etter å ha lest en test på nett. Det fikk terningkast 6, og jeg trodde jo det skulle være helt knall. Det er det ikke. I alle fall ikke i praktisk bruk. Kan det tenkes at dette kameraet har for mye ting og tang og stille på for at det er egnet for en som ikke kan ta bilder? Og at jeg heller burde se etter noe slikt som diskuteres her i tråden? Det er ikke kameraet som tar bilder, det er du som tar bilder...jo mer avansert jo mer bør du kunne. Tildels... Selv om du kjøper deg en Stradivarius så er sannsynligheten stor for at den høres ut som ei katte som voldtas om du ikke vet hva du gjør...  Som Stein skriver, hva er poenget med et supert kamera om du ikke orker å sette deg inn i hvordan det funker.
|
|
|
[Re: Stein]
27/01/2015 12:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte meg et SONY a33 for en del år tilbake etter å ha lest en test på nett. Det fikk terningkast 6, og jeg trodde jo det skulle være helt knall. Det er det ikke. I alle fall ikke i praktisk bruk. Kan det tenkes at dette kameraet har for mye ting og tang og stille på for at det er egnet for en som ikke kan ta bilder? Og at jeg heller burde se etter noe slikt som diskuteres her i tråden? Alternativt går det jo an å prøve å sette seg inn i alle funksjonene, og hva de forskjellige innstillingene og eksponeringsmetodene gjør for resultatet... Altså "lære seg å ta bilder", om du vil. ...Hvis interessen er der, da. Uansett er det veldig behagelig med et "point&shoot"-kompaktkamera man kan ha med seg uten å måtte ha en diger fotosekk. Jeg har interessen, men ikke helt tiden. Og derfor har det kameraet blitt brukt snitt 2 ganger i året vil jeg tro. Og det på typisk julaften/bursdag etc. da det gjerne er litt mørkt. Tror jeg må ha noe som er enkelt og kan knipses "instant".
|
|
|
[Re: H.Iversen]
27/01/2015 12:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte meg et SONY a33 for en del år tilbake etter å ha lest en test på nett. Det fikk terningkast 6, og jeg trodde jo det skulle være helt knall. Det er det ikke. I alle fall ikke i praktisk bruk. Kan det tenkes at dette kameraet har for mye ting og tang og stille på for at det er egnet for en som ikke kan ta bilder? Og at jeg heller burde se etter noe slikt som diskuteres her i tråden? Det er ikke kameraet som tar bilder, det er du som tar bilder...jo mer avansert jo mer bør du kunne. Tildels... Selv om du kjøper deg en Stradivarius så er sannsynligheten stor for at den høres ut som ei katte som voldtas om du ikke vet hva du gjør...  Som Stein skriver, hva er poenget med et supert kamera om du ikke orker å sette deg inn i hvordan det funker. Du har jo helt rett. Er vel det som kalles "bom" kjøp.
|
|
|
27/01/2015 12:58
|
Holmes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Som Stein skriver, hva er poenget med et supert kamera om du ikke orker å sette deg inn i hvordan det funker. [/quote]
Det er et godt poeng, og veldig relevant i mitt tilfelle. Jeg kan med hånden på hjertet si at de fleste avanserte funskjoner forblir ubrukte, men ønsker likevel en best mulig optikk. Kona kommer til å bruke auto-funksjonene 90% av tiden, så det er mulig det er overkill med de kameraene jeg vurderer.
Ulempen er vel at de mindre avanserte kamerane gir dårligere bilder uansett instilling, eller tar jeg feil?
|
|
|
27/01/2015 13:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som en digresjon, så skjønner jeg først nå at det ble veldig overkill. Jeg var jo en av de som kjøpte sånne engangskamera tidligere.. 
|
|
|
27/01/2015 13:13
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Har fanget øyeblikk på en måte som bare er å glemme uansett hvilken innebygd blits du har (sterk grad av synsing i dett siste utsagnet) Blitz dreper bilder, med mindre man har stor blitz som kan gi indirekte lys. Det er det som er så fint med RX100: den har lyssterkt objektiv, OG god på høy ISO. Dett var skuffende unyansert. Blits dreper et bilde når den blir brukt feil. Det er forferdelig vanskelig å diskutere dette da man legger ulikt i hva som er et godt bilde og ikke, men jeg står på påstanden om at en god blits brukt riktig er det beste for innendørs fotografering. At et RX100 sikkert tar mer enn gode nok bilder for folk flest kan jeg dog være enig i. +1
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
27/01/2015 13:26
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har fanget øyeblikk på en måte som bare er å glemme uansett hvilken innebygd blits du har (sterk grad av synsing i dett siste utsagnet) Blitz dreper bilder, med mindre man har stor blitz som kan gi indirekte lys. Det er det som er så fint med RX100: den har lyssterkt objektiv, OG god på høy ISO. Dett var skuffende unyansert. Blits dreper et bilde når den blir brukt feil. Det er forferdelig vanskelig å diskutere dette da man legger ulikt i hva som er et godt bilde og ikke, men jeg står på påstanden om at en god blits brukt riktig er det beste for innendørs fotografering. At et RX100 sikkert tar mer enn gode nok bilder for folk flest kan jeg dog være enig i. +1 Jeg er faktisk mer enig med Baronen her hvis jeg forstod han riktig. Har tilgode å se et bra bilde tatt innendørs med "on-camera flash". Det eneste den er brukanes til er fyll-lys på bakbelyste objekter i dagslys. En skikkelig blits som du kan "sprette" i tak/vegger osv derimot er gull.
|
|
|
27/01/2015 13:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er faktisk mer enig med Baronen her hvis jeg forstod han riktig. Har tilgode å se et bra bilde tatt innendørs med "on-camera flash". Det eneste den er brukanes til er fyll-lys på bakbelyste objekter i dagslys. En skikkelig blits som du kan "sprette" i tak/vegger osv derimot er gull.
Hmm.. Når jeg trekker pusten og leser Baronens innlegg, fremfor å tolke, så er det vel kanskje det han sier ja. Pokker også, jeg som trodde at jeg hadde ham oppi et hjørne nå....
Redigert av erikskon; 27/01/2015 13:46.
|
|
|
27/01/2015 14:00
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Med RX 100 kan man holde på blitzen slik at den peker oppover og bruker f.eks taket som reflektor, slik at det ikke blir så hardt og direkte lys på den/det/de man tar bilde av? Link til en test av kameraet hvor dette nevnes /Leter etter nytt kamera jeg også...
Sindre R.
|
|
|
27/01/2015 14:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Et gammelt tjuvtriks er å holde et sigarettpapir foran den innebygde blitsen og bruke det som diffusor. ...Eller et annet løvtynt papir, nå som det er liten sjanse for å finne en med sigarettpapir i enhver forsamling. 
|
|
|
27/01/2015 14:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er faktisk mer enig med Baronen her hvis jeg forstod han riktig. Har tilgode å se et bra bilde tatt innendørs med "on-camera flash". Det eneste den er brukanes til er fyll-lys på bakbelyste objekter i dagslys. En skikkelig blits som du kan "sprette" i tak/vegger osv derimot er gull.
Hmm.. Når jeg trekker pusten og leser Baronens innlegg, fremfor å tolke, så er det vel kanskje det han sier ja. Pokker også, jeg som trodde at jeg hadde ham oppi et hjørne nå.... JESS!  Slik de fleste folk tar bilder innendørs, blir det rett og slett jævlig. Man MÅ da ha ekstern blitz, og skal man ha kompaktkamera, blir det en dings ekstra som tar mye mer plass enn selve kameraet...
|
|
|
27/01/2015 14:55
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tar bilder innendørs med mitt X-Pro1 og 35 1.4 uten blitz. ISO3200 blir helt kurant. Spesielt monokromt. Blir veldig bra bilder.
|
|
|
[Re: Stein]
27/01/2015 16:03
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Et gammelt tjuvtriks er å holde et sigarettpapir foran den innebygde blitsen og bruke det som diffusor. ...Eller et annet løvtynt papir, nå som det er liten sjanse for å finne en med sigarettpapir i enhver forsamling. Et sigarettpapir vil gjøre lyskilden marginalt større, men fortsatt temmelig liten (som er det som gjør at lyset ser "hardt" ut) og fortsatt plassert på kamera (som er det som gjør at det ser unaturlig ut). Et nyere tjuvtriks er å holde smarttelefonen foran blitsen, og bruke skjermen på denne til å reflektere blitslyset mot en stor, lys flate. Funker bra så lenge man er i en setting der den innebygde blitsen er kraftig nok 
mvh Helge
|
|
|
27/01/2015 20:24
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sony RX 100 III . Du behøver ikke bruke tid på å lete etter noe annet i den rene "lommekompakt"-klassen.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|