|
Hvor går grensen mellom sykkelkross og terreng?
|
26/01/2015 20:02
|
Mank
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har etter flere turer på grovere grusveier og snø innsett at en landeveissykkel er best på bar asfalt. I den forbindelse luerer jeg på om jeg trenger en sykkel nummer to, men er veldig usikker på hva jeg burde gå for. Jeg føler meg veldig komfortabel på landeveissykkelen. Jeg har av og til lånt meg en terrengfokusert hybrid jeg absolutt ikke finner meg til rette på, men ett eller annet sted må vel grensen for hva en sykkelkross egner seg for gå...? Hvor?
Et annet poeng er at om jeg kjøper meg en sykkel til så vil jeg måtte gå for en billigsykkel, og her virker det som om en får mer for pengene (i hvert fall større utvalg) når det kommer til terreng kontra sykkelkross.
Jeg skal ikke delta i konkurranser, dette er en sykkel som kun vil bli brukt som litt avveksling fra landeveien og for lettere treningsturer om vinteren.
Tanker, tips eller formeninger?
Redigert av Mank; 26/01/2015 20:03.
|
|
|
[Re: Mank]
26/01/2015 20:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Mine enkle strøtanker som alminnelig helårssyklist om CX versus MTB (hardtail i mitt tilfelle) etter noen år med begge deler: CX: - Fungerer på landevei året rundt. Ikke så rask som landeveissykkel, men helt overlegen MTB. - Ideell for grusturer om grusen ikke er for grov - Stor moro i lett terreng, ref. cx-ritt, men mer krevende å beherske enn MTB. MTB: - Ideell for terreng - Fungerer godt for grusturer - Fungerer på landevei, evt. med slicke dekk, men står langt tilbake for CX og landeveissykkel - Ideell som grov vintersykkel Er veldig glad i CX selv og bruker den mer enn MTB utenom landeveissesongen. Om du som meg foretrekker bukkestyre, er CX veien å gå for å utvide både sesongen og stedene du kan sykle. Jeg ville ikke vurdert hybridsykkel. F.eks. en 29er med stiv gaffel er etter min erfaring langt mer fleksibel. I ditt tilfelle ville jeg også sett nærmere på de stadig flere gravel bikes - sykler bygget for turer på både asfalt og grus, ikke primært cx-ritt - som Specialized Diverge, Niner RLT osv. CX eller gravel bike er gjerne noe dyrere enn MTB (for ikke å snakke om hybrid), men verdt hver krone.  Vil absolutt anbefale skivebrems - gode mekaniske som BB7 eller hydrauliske. Og til ditt hovedspørsmål: Grensen mellom sykkelkross og terreng vil avhenge av dine tekniske ferdigheter. Men om du vil ha en sykkel primært til turer på sti/i terrenget, er det nok en MTB du trenger.
|
|
|
Re: Hvor går grensen mellom sykkelkross og terreng?
27/01/2015 06:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er CX dyrere enn MTB? Jeg synes det er lett å finne fine CX-er ned mot 10.000, med Shimano 105 og skivebremser. Ikke så lett å finne fine halvdempere med god demper, bra bremser og girgruppe til 10.000.
|
|
|
[Re: larsdx]
27/01/2015 09:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Mogens formulerte bedre det jeg mente  Nå blir det heldigvis stadig bredere utvalg i cx og gravel bikes, forhåpentligvis over hele landet. Da kan man håpe på hyppigere tilbudspriser også på slike sykler. Kanskje kan dette være en god introduksjon - og tjene til motivasjon - for trådstarter og andre: How To Ride Cyclocross - An Introduction For Road Riders
|
|
|
[Re: mogens]
27/01/2015 09:49
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I og for seg enig, men denne ville jeg ikke vurdert å kjøpe til *terrengsykling*. Som en pendlersykkel er den nok OK. Men flere av innstegsmodellene på CX til 8.000-10.000 er helt fine, hvert fall for mitt bruk. Hadde en slik en selv, som jeg solgte fordi den føltes for liten. Blir nok en ny etter hvert. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor det må være en motsetning? Ja takk, begge deler?
|
|
|
27/01/2015 10:05
|
mogens
Besatt
|
Besatt
I og for seg enig, men denne ville jeg ikke vurdert å kjøpe til *terrengsykling*. Som en pendlersykkel er den nok OK. Men flere av innstegsmodellene på CX til 8.000-10.000 er helt fine, hvert fall for mitt bruk. Hadde en slik en selv, som jeg solgte fordi den føltes for liten. Blir nok en ny etter hvert. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor det må være en motsetning? Ja takk, begge deler? Nei, men bruksområdet var såvidt jeg skjønte grus og helt enkel sti, og budsjettet var begrenset, så da mener jeg en sånn type sykkel kan vurderes. Siden det var snakk om vinterbruk er det jo greit at det ikke er så dyre slitedeler. Jeg har også en CX til ca 10K (CaadX Tiagra) og den er helt ypperlig til mitt bruk, dersom "billigsykkel" strekker seg til det prisnivået så er et noe som absolutt bør vurderes.
|
|
|
27/01/2015 10:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor det må være en motsetning? Ja takk, begge deler? Åpenbart ingen motsetning, bortsett fra at trådstarter vil ha en ny rimelig sykkel i tilegg til landeveissykkel og ber om råd om hvilken type 
|
|
|
27/01/2015 11:55
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
I og med at trådstarter har en landeveisykkel, og han ser etter en avveksling fra denne til grovere grusveier og snø, så mener jeg en terrengsykkel er bedre enn en CX, fordi han da får større variasjon i bruksområde og mulighet for billigere innkjøp og muligens deler. Hadde ikke trådstarter hatt en landeveisykkel, så tror jeg en CX har mere for seg for bruksområdet hans som en "do-it-all-bike" 
|
|
|
27/01/2015 12:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
27/01/2015 18:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med Sepeda og Brusdalen her. Hvis jeg skulle syklet mest mulig effektivt på vinteren så hadde jeg valgt en rask landeveisorientert sykkel med 30mm piggdekk og hatt en hardtail MTB eller en Fatbike til dager med mye snø og stisykling. En CX er en morsom og anvendelig sykkel hele året og 35-40mm piggdekk dekk er et godt kompromiss men kommer litt til kort når det er mye snø og sporete is. CX blir litt som singlespeed synes jeg, man kommer seg fram nesten overalt men det er ikke alltid optimalt. Utfordringen ligger i å gjøre det beste ut av det grepet og dekkvolumet man har.
|
|
|
[Re: skubisan]
28/01/2015 10:26
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
CX blir litt som singlespeed synes jeg, man kommer seg fram nesten overalt men det er ikke alltid optimalt. Utfordringen ligger i å gjøre det beste ut av det grepet og dekkvolumet man har. Enig, med CX (og SS) gjør man sport i å komme seg frem - det er halve gleden.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
28/01/2015 11:03
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Uten CX hadde jeg nok ikke fått syklet halvparten så mye som jeg får gjort nå om vinteren. Klart, enkelte dager så skulle jeg ønske at jeg hadde en mtb når det er skikkelig sludd, men det er såpass sjeldent her i Bergen at jeg overlever de få dagene.
Nå sykler jeg primært på asfalt og grus, så en 29er med full demping hadde blitt overkill uannsett. (+ Jeg er farlige nærme S-1 grensen på antall sykler)
NB: Min CX er opprinnelig hybrid som er bygget om, så den er budsjettfokusert (les, billig og tung).
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
28/01/2015 15:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Utfordrende i Oslo for tiden. Går fra ren, våt asfalt til tykk, speilblank is dekket av vann og slaps på sekunder. Spennende i bakkene. Må innrømme at jeg under slike forhold velger 29er'n med 2.25" Ice Spiker Pro fremfor cx'n. Men ergrer meg grenseløst når jeg durer frem med 402 pigger på ren asfalt, og har generelt abstinens etter bukkestyre, selv med Syntace Flatforce på 29er'n for maksimalt senket styre Løsningen blir å velge de upløyde sideveiene...
|
|
|
|
|