Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 25 1 2 3 4 5 6 7 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard H] #1915263 23/01/2015 19:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Håvard H

Beskrivelsen er jo treffende. Likevel er Sognsvann praktisk om man reiser med kollektivtransport. Eneste stedet jeg vet om der man kan gå rett fra skiløypa og inn i en varm t-banevogn som alltid står og venter.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1915274 23/01/2015 19:43
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Torshov-Simen, det viktigste er vel at alle kan komme seg ut i marka og samtidig vise hensyn til hverandre. Om det blir flere brukere av marka om vinteren, så synes jeg det bare er fint og bra for folkehelsa. Spiller vel ikke noe rolle om folket sykler eller går på ski?

Det kryr jo av skiløyper om vinteren, mens brøytede skogsveier og tråkkestier er det ikke så mye av. Det kan da ikke være noe problem med fatbike i skiløyper?

Løvenskiold eller kommunen kan mene hva de vil, men forbud mot sykling må behandles av fylkesmannen og inn i lokal forskrift. Sist det ble foreslått forbud, så ble det avvist.

Og fotgjengere med barnevogn som fjerner oppbygde hindringer på sti:
De må vel også ha tillatelse av kommune/grunneier for å tilrettelegge eller endre på stier? Ellers synes jeg dette var en dårlig sammenligning ift sykling. Fatbike ødelegger ikke skiløypene så lenge man ikke synker igjennom sålen, og ved slike forhold er det uansett ikke så attraktivt å sykle.

Problemet med fotfolket er at de ofte ødelegger sålen, men kan de ikke gå på utsiden av sporet? I tillegg er det vel mest problem i bynære strøk, men etter man kommer seg et stykke inn i marka, så er alt ok?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ola R.] #1915331 23/01/2015 21:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ola R.
Sitat: GeirK
Når jeg går på ski, irriterer jeg meg like mye (eller lite) over syklister i løypa som jeg irriterer meg over andre skiløpere.

Kan noen [..] forklare hva de gjør forskjellig fra meg? Det hadde vært nyttig å få innsikt i det.

Men Geir da, dette forklarte jeg deg for to år siden:
Diskusjon resirkulert

Dette husker jeg godt og det du sa, tenker jeg på hver eneste gang jeg sykler i ei skiløype. Jeg oppfatter deg dog som usikker, ikke irritert. Jeg ville gjerne høre fra dem som irriterer seg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Gew88] #1915332 23/01/2015 22:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gew88
En sti som går helt inntil golfbanen her har et skilt som opplyser om faren ved å benytte den når det går folk på banen, etc.

OT: Av en eller annen grunn er jeg mer nervøs for folk på golfbanen som står stille, enn de som beveger seg i gangfart. ICON_SMILE

God kommentar. Det skulle stått "er", ikke "går".

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1915334 23/01/2015 22:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen
Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype?

Hva man synes om den saken, er irrelevant. Hva loven sier er det som gjelder.

Du synes med andre ord det er greit ettersom det ikke er ulovlig?

Nei. Jeg skriver at om man er i sin fulle rett eller ikke, defineres av lovverket.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard Berger] #1915342 23/01/2015 22:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Håvard Berger

Fatbike ødelegger ikke skiløypene så lenge man ikke synker igjennom sålen, og ved slike forhold er det uansett ikke så attraktivt å sykle.

Jeg er enig i mye av det du sier, men dette er jeg delvis uenig i.

Nei, fatbike ødelegger ikke gode skiløyper, men jo, det vil alltid være surrehuer som absolutt må sjekke om såla kanskje er fast nok selv selv når det er 3 timer siden årets første store snøfall, to plussgrader og den letteste av preppemaskinene har kjørt èn runde i løypa.
Det er bare å ta turen til et populært stisyklingsområde nær deg.
Det som var en smal, svingete singeltrack for noen år siden er nå en halvannen meter rett fram gate, rundt myrhullene er det 5 alternativspor og ned det steinete cruxet er det minst et chickenrun på hver side.

Det er ingen grunn til å tro at syklister er smartere og mer disiplinerte om vinteren enn om sommeren, og som syklist er jeg generelt lei av å bli satt i dårlig lys av at andre syklister gjør dårlige valg.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915346 23/01/2015 22:43
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype?

Hva man synes om den saken, er irrelevant. Hva loven sier er det som gjelder.

Du synes med andre ord det er greit ettersom det ikke er ulovlig?

Nei. Jeg skriver at om man er i sin fulle rett eller ikke, defineres av lovverket.

Det er ikke alle sider av sosial interaksjon som er dekket av lover og forskrifter, det kan være lurt å øve seg på et minimumsnivå av selvstendig tenking og etiske betraktninger også :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915356 23/01/2015 23:43
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har vært ute på en skikkelig fin skitur i skiløyper som ble preparert igår. Området er Gjellebekk-Heggsjø ved Liertoppen. Så spor etter en med fat-bike, men det var knapt synlig og man måtte være kjenner for å legge merke til det..
Det som derimot var synlig var alle hundesporene som gjorde at løypa så ut som en gredde ost.
Jeg synes det virker helt tullete å diskutere om fat-bike trafikk i løypa er et problem når så mange folk tar med seg hunder av alle størrelser i løse ny-preparerte løyper.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Torshov-Simen] #1915359 24/01/2015 00:21
Dan Offline
More than words
More than words
Og hvis det blir [syklister hver tjuende meter i løypa]? Er det da fortsatt ikke et problem?

Nei, for da er det like mange syklister som skiløpere og null sjanse for skifolket å tviholde på sin "enerett" til å lage og bruke løyper i marka om vinteren.

Quote:
Det var altså snakk om en rundbaneløype man hadde fått tillatelse fra kommunen til å anlegge.

Litt klønete skrevet av meg. Poenget var at slik den saken er så har ikke barnevognsvandrerne rett til å ødelegge sykkelløypa. Hvis den derimot hadde vært anlagt på en vanlig sti med innarbeidet bruk av fotvandrere så ville det ha vært greit å ta vekk hindringene.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915373 24/01/2015 08:14
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg var ute og gikk på ski i lysløypa på Fossum på tirsdag. Det var det også 100-150 barn som gjorde. Fra den ene runden til den andre hadde det plutselig dukket opp fatbike-spor. Det var skikkelig løst, men den lagde ikke spesielt mye spor. Derimot burde vedkommende hatt buksevann for å ha syklet på fatbike i lysløypa midt i den værste treningstiden.

Sånn jeg ser det så er ikke problemet at det lager spor, for det gjør det jo stort sett ikke, men det faktum at det er et fremmedelement som ofte oppererer med litt andre "kjøreregler" enn hva skifolket gjør. Jeg har holdt på å kræsje med folk på fatbike et par ganger i skiløypa. Å sykle to i bredden i skøytesporet er f. eks problematisk når man møter en som skøyter.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: bjerkseth] #1915379 24/01/2015 09:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bjerkseth
Å sykle to i bredden i skøytesporet er f. eks problematisk når man møter en som skøyter.

Hvorfor er det verre å møte to syklister side om side enn en skiløyper som skøyter? Tar ikke begge deler like stor plass?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: bjerkseth] #1915381 24/01/2015 09:18
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Sånn jeg ser det så er ikke problemet at det lager spor, for det gjør det jo stort sett ikke, men det faktum at det er et fremmedelement som ofte oppererer med litt andre "kjøreregler" enn hva skifolket gjør. Jeg har holdt på å kræsje med folk på fatbike et par ganger i skiløypa. Å sykle to i bredden i skøytesporet er f. eks problematisk når man møter en som skøyter.

Enig, jeg tror også at sikkerhets/fremkommelighetsbetraktningene snarere enn sporproblematikken er de viktigste årsakene til at skiforeningen/løypelag ikke ønsker mengder av sykler i løypa.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915385 24/01/2015 09:23
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Å sykle to i bredden i skøytesporet er f. eks problematisk når man møter en som skøyter.

Hvorfor er det verre å møte to syklister side om side enn en skiløyper som skøyter? Tar ikke begge deler like stor plass?

Når man skøyter kan man bare tilpasse at man er lengst mulig unna den man passerer. To i breddene på sykkel er to bredden.

Ellers er jeg enig i at sykkel ikke lager merker, men at de bør holde seg unna treningstidene til ungene. Uansett hva loven måtte si om dette. Det bør voksne som trener til birken også, om det er trangt om plassen.

keo
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915418 24/01/2015 12:10
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg vil tro at ungene trener i bynære lysløyper. Jeg ville prøvd å unngå slike folksomme løyper, fordi man som syklist har et større ansvar for å unngå "trafikkuhell". Følgelig må man senke farten i møte med langrennsløpere, spesielt barn og skiskøytere, og da blir det en langsom opplevelse.

Siterer NOTS Fatbike-vettregler

2. Du har alltid vikeplikt i møte med skiløpere, de har mye lengre bremselengde enn deg, mindre kontroll og tar mer plass i bredden i opp- og nedoverbakke

4. Brems ned til kontrollert fart når det kommer skiløper i mot, og passer skiløpere i samme retning som deg med varsomhet på venstre side

7. Unngå de mest populære utfartsstedene i kjernetiden på lørdager og søndager når langrennstrafikken er størst

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915441 24/01/2015 14:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette synes jeg er en litt tullete diskusjon. Dette er ikke noe problem om folk bruker sundt bondevett og viser hensyn til hverandre. Og i sklløyper som er kjørt opp for langrennsfolk så er det en selvfølgelighet at syklister viser ekstra hensyn og gir skiløpere fortrinn. Argumenter om at syklister har like rett til å være i skiløypene som skiløpere er tull og tøys. Man bruker ikke sin rett i slike sammenhenger, men sund fornuft. Syklister har mer enn nok andre steder de kan sykle. Men som sagt om man som syklist tar hensyn og ikke ødelegger skiløypene eller for skiløperne er ikke dette noe problem.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915469 24/01/2015 16:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Det er jo ikke noe tvil om at Fatbike i skiløypa er et fremmedelement i forhold til det den ble laget for. For egen del ferdes jeg kun i skiløypa der det ikke finnes andre alternativer, og da kun for å komme meg fra en sti til en annen. Hvis turen jeg skal ut på er basert på skiløype, ja da blir det også på ski.

Argumentet om at vi ikke sliter på sporet funker ikke selv om det i teorien er rett, det er dessverre altfor mange som sykler i sporet alt for tidlig, og det er ingen tvil om at det synes veldig godt for de som er ute med ski.

For egen del bor jeg i et område som tåler veldig mye trafikk, men bruk av hest sliter dessverre mye på stinettet. Når man høflig påpeker dette til en godt voksen person på 40+ som bokstavelig talt står nedsunket 20-30cm i bakken med hesten, blir man møtt av ett snerr og henvisning til allemannsretten som de overhodet ikke har lest og forstått. Jeg tror at konsekvensen for de som rir i mitt området kommer til å bli totalforbud på lik linje med det som eksisterer i Oslo, ser ikke bort fra at det kan komme en tilsvarende regel mot sykkel i skiløyper dersom utbredelsen av Fatbike fortsetter og mange bruker skiløypene til sykling som et alternativ til ski.

Lars-Erik
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ugla] #1915478 24/01/2015 16:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ugla
Hvis turen jeg skal ut på er basert på skiløype, ja da blir det også på ski.

Dersom jeg skal bruke ski i skiløypa, må jeg enten kjøre bil dit elller ha en dyr sykkel låst fast der løypa starter i et lengre tidsrom. Ingen av de er særlig attraktive.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915481 24/01/2015 17:00
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Dersom jeg skal bruke ski i skiløypa, må jeg enten kjøre bil dit elller ha en dyr sykkel låst fast der løypa starter i et lengre tidsrom. Ingen av de er særlig attraktive.

Du kan jo bruke en billig sykkel..

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kriss] #1915531 24/01/2015 21:13
G
Gummikalle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Her er en til som heller vil ha skiløpere enn andre rariteter som sikkert mener de er i sin fulle rett. Står ingen ting om hundespann i grunnloven eller andre lover som jeg vet om.
Dumt er det i alle fall. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1600260040206987&set=gm.585049844961469&type=1

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ugla] #1915532 24/01/2015 21:15
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Argumentet om at vi ikke sliter på sporet funker ikke selv om det i teorien er rett, det er dessverre altfor mange som sykler i sporet alt for tidlig, og det er ingen tvil om at det synes veldig godt for de som er ute med ski.

Jeg er enig i at sykling i nypreppet løype og evt plussgrader ikke er heldig, spesielt tidlig i sesongen. Selvsagt setter fatbike spor, og det gjør også langrennsski. Men det er stor forskjell på normal bruk/slitasje, enn det å ødelegge/synke igjennom løypa. Skiløpere må tåle å se litt mønsteravtrykk i snøen, på samme måte som de tåler å se skispor. Fremmedelementfrykt må bekjempes med kunnskap.

Siterer NOTS Fatbike-vettregler

6. Unngå å krysse skisporet mer enn nødvendig

8. Unngå å sykle når det er gjennomslagsføre og du setter dype spor

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915596 25/01/2015 11:18
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg debuterte med fatbike i går, og møtte likegodt på en løypeprepper som mente jeg måtte være en egoist som kom inn i skogen og skulle ødelegge løypa for de andre. Jeg kom ikke mer enn noen meter inn i løypa før jeg uansett måtte snu på grunn av altfor myk og bløt snø, men etter å ha tenkt på samtale med prepperen og lest denne tråden har jeg et par tanker:

At vi har ski- og lysløyper for langrennsfantastene er vel et resultat av et samarbeid mellom kommunene, Skiforeningen og diverse frivillighetsarbeid. Likevel, det må være bra for alle sammen dersom vi på en hensynsfull måte benytter oss av naturen.

-- Kommunene finansieres av skattepenger, som både fatbikere og øvrige betaler.
-- Skiforeningens inntekter kommer fra medlemskontingenter, sponsorinntekter, billettinntekter, deltakeravgifter og tilskudd/gaver
(http://www.skiforeningen.no/content/download/1276045/7864684/file/%C3%85rsberetning2013_web.pdf).
-- Det frivillige arbeidet kommer i stor grad fra de lokale idrettslagene som bidrar på forskjellige måter.

Man kommer jo langt med å ta hensyn til hverandre, jf. NOTS Fatbike-vettregler, og når flere forstår at fatbikes ikke trenger å være ødeleggende for løypene. Det er også mulig de som legger ned arbeid i å lage løyper ville sett litt annerledes på det dersom fatbikere støtte arbeidet deres.

Kanskje en løsning kan være at fatbikere melder seg inn i Skiforeningen, og/eller de lokale sykkelklubbene bidrar med ressurser (dugnadsarbeid eller bidrar til finansiering av løypeprepping)?

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kriss] #1915612 25/01/2015 13:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kriss

Du kan jo bruke en billig sykkel..

Det har jeg ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Sykkel-Erik] #1915619 25/01/2015 13:50
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Sykkel-Erik
Jeg debuterte med fatbike i går, og møtte likegodt på en løypeprepper som mente jeg måtte være en egoist som kom inn i skogen og skulle ødelegge løypa for de andre. Jeg kom ikke mer enn noen meter inn i løypa før jeg uansett måtte snu på grunn av altfor myk og bløt snø, men etter å ha tenkt på samtale med prepperen og lest denne tråden har jeg et par tanker:

At vi har ski- og lysløyper for langrennsfantastene er vel et resultat av et samarbeid mellom kommunene, Skiforeningen og diverse frivillighetsarbeid. Likevel, det må være bra for alle sammen dersom vi på en hensynsfull måte benytter oss av naturen.

-- Kommunene finansieres av skattepenger, som både fatbikere og øvrige betaler.
-- Skiforeningens inntekter kommer fra medlemskontingenter, sponsorinntekter, billettinntekter, deltakeravgifter og tilskudd/gaver
(http://www.skiforeningen.no/content/download/1276045/7864684/file/%C3%85rsberetning2013_web.pdf).
-- Det frivillige arbeidet kommer i stor grad fra de lokale idrettslagene som bidrar på forskjellige måter.

Man kommer jo langt med å ta hensyn til hverandre, jf. NOTS Fatbike-vettregler, og når flere forstår at fatbikes ikke trenger å være ødeleggende for løypene. Det er også mulig de som legger ned arbeid i å lage løyper ville sett litt annerledes på det dersom fatbikere støtte arbeidet deres.

Kanskje en løsning kan være at fatbikere melder seg inn i Skiforeningen, og/eller de lokale sykkelklubbene bidrar med ressurser (dugnadsarbeid eller bidrar til finansiering av løypeprepping)?

Ja, i nykjørte løyper er det lettere å synke igjennom, men hva slags trykk kjørte du med?

Jeg vurderte å melde meg inn i Skiforeningen i fjor, fordi Skiforeningen offisielt har som formål å arbeide for «utbredelse av skiidrett og annet friluftsliv, samt å arrangere Holmenkollrennene». Sitat:
"Foreningen arbeider for sitt formål gjennom bl.a. å:
1. Anlegge og vedlikeholde løyper, stier, bakker og andre friluftsanlegg. ...
9. Samarbeide med myndighetene og andre organisasjoner for tiltak som fremmer friluftslivets utvikling."

Men når det kommer til stykket, så uttaler flere representanter at de ikke ønsker sykling i løypene, både i media og ellers, selv sykling som ikke ødelegger løypene, som fatbike. Dette synes jeg er egoistisk og fordomsfullt. Istedet burde de slutte å tviholde på enerett til bruk av løypene og heller bygge på samarbeid med feks NOTS og henstilling til å følge uoffisielle fatbike-vettregler. Det synes jeg, da ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Sykkel-Erik] #1915628 25/01/2015 14:30
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkel-Erik

Grunnen til at skifolk blir negative er jo fordi man kjører i løypene når de er nykjørt eller våte slik som du har gjort her. Når det da fryser vil sporene dine sitte igjen, noe som da vil irritere skiløpere/løypekjørere. Bra du snudde men skjønner ikke hvorfor du i hele tatt kjørte der når snøen er vått.

Det kommer ikke til å gå lang tid så blir fatbike forbudt i skiløypene. For er veldig mange som ikke bruker hodet om dagen på fatbikene sine.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915639 25/01/2015 16:00
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Leste i avisene(vg?) at birking er ut og stisykling blir trendy. Ser for meg en masseinvasjon med påfølgende reguleringer i nær fremtid.
Det hender jeg må bruke midtrabatten i skiløypa for å komme til godbitene og så langt i vinter har jeg møtt på 3stk som åpenbart har demonstrert at jeg ikke er velkommen, alle er sinte menn 45+ og er rimelig sikker på at 2 av tilfellene er samme gærning.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915649 25/01/2015 17:00
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Håvard Berger
Ja, i nykjørte løyper er det lettere å synke igjennom, men hva slags trykk kjørte du med?

Det vet jeg faktisk ikke, men det var sannsynligvis altfor høyt trykk.

Sitat: olechr
Bra du snudde men skjønner ikke hvorfor du i hele tatt kjørte der når snøen er vått.

Jeg har aldri sett eller prøvd fatbike i snø før - men "alle" sier at man flyter på snøen - så jeg trodde det skulle gå greit i nypreppa løype. Enten var snøen "feil", trykket for høyt eller jeg for fet. Uansett kom jeg ikke langt, og det fornuftige var bare å snu - bildet nedenfor viser hvordan det gikk:

I stedet ble det en veldig fin runde rundt Semsvann i Asker, hvor jeg møtte på veldig mange turgåere som var både nysgjerrige og positivt innstilt til fatbikes. Så det er håp!

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Sykkel-Erik] #1915752 26/01/2015 07:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du er nok for fet ja :-)

JEg er 89 kilo FØR jeg tar på meg klær, Min erfaring med fatbike ble da at det skal være VELDIG hardt før jeg ikke setter dype spor. (men da hadde jeg bare 80mm felg og 4" dekk da)

De som sier at man flyter oppå snøen er vel de som fra naturens side er velsignet med 169 på strømpeklesten og maxvekt på 65 :-D

Jeg er ikke bitter altså, jeg skal bare spare opp til fatbike som tar 5" dekk :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Gummikalle] #1915763 26/01/2015 08:02
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Gummikalle
Her er en til som heller vil ha skiløpere enn andre rariteter som sikkert mener de er i sin fulle rett. Står ingen ting om hundespann i grunnloven eller andre lover som jeg vet om.
Dumt er det i alle fall. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1600260040206987&set=gm.585049844961469&type=1

Nå trodde jeg at hundespann typisk var opptrent til å blant annet drite mens de løp, og at det er en av grunnene til at man gjerne opparbeider egne hundekjøringsløyper. De hundene jeg har prøvd kjørte hvertfall en bæsj&carry on-taktikk ICON_SMILE

Det med at de ødelegger sporene og legger igjen store mengder bæsj må jo i aller høyeste grad sies å bli rammet av de samme lovparagrafene som omhandler hensynsfull omgang med øvrige brukere som f.eks det å lage hull i løypa.

Per B.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Knirkekne] #1915769 26/01/2015 08:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne

JEg er 89 kilo FØR jeg tar på meg klær, Min erfaring med fatbike ble da at det skal være VELDIG hardt før jeg ikke setter dype spor. (men da hadde jeg bare 80mm felg og 4" dekk da)

De som sier at man flyter oppå snøen er vel de som fra naturens side er velsignet med 169 på strømpeklesten og maxvekt på 65 :-D

Jeg veier ikke langt unna det samme som deg, og syklet skiløyper i Bymarka torsdag helt uten gjennomslag. Jeg slapp ikke en gang ut luft av bakhjulet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Gummikalle] #1915770 26/01/2015 08:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gummikalle

Har du lest friluftsloven og lagt merke til uttrykket "tilbørlig varsomhet"?

- Robert Green Ingersoll
Side 5 av 25 1 2 3 4 5 6 7 24 25

Moderator  support