Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Konkurranse

Konkurranse #1914071 21/01/2015 07:06
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hvem kan få flest professorer til å undertegne leserinnlegg om vern av Marka?

Mot:
http://www.aftenposten.no/meninger/kroni...kt-7854262.html

For:
http://www.aftenposten.no/meninger/debat...rn-7867497.html

Sharing data is the first step toward community.
Re: Konkurranse [Re: bronx] #1914093 21/01/2015 07:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Siste innlegg for inluderer både en professor i jus og en professor i filosofi. Og jeg som trodde at debatten gikk på om dette virkelig var verneverdig skog eller ikke...

Re: Konkurranse [Re: bronx] #1914095 21/01/2015 07:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
1341 innlegg og 'who the heck is Bronx' tenkte jeg. Veteran er han og.

Sikkert mange som lurer på det samme, men når man aldri poster i kaffemaskin- eller høytalerkablertråder så forblir man uoppmerket ICON_WINK blant røkla her på TS.

Re: Konkurranse [Re: bronx] #1914294 21/01/2015 13:09
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
"Vegard ulvang - friluftsmann" hah.
"Pamp i fis og surpomp" passa kanskje ikke.

Re: Konkurranse [Re: Gråstein] #1914307 21/01/2015 13:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Gråstein
Siste innlegg for inluderer både en professor i jus og en professor i filosofi. Og jeg som trodde at debatten gikk på om dette virkelig var verneverdig skog eller ikke...

Jag tycker desverre det mesta av debatten handlar om egna intressen där man inte ser helheten.

Det ska ju tydligen finnas en lång sweco rapport om att skogen är verneverdig.

Re: Konkurranse [Re: fredriks] #1914329 21/01/2015 14:02
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: fredriks
Sitat: Gråstein

Jag tycker desverre det mesta av debatten handlar om egna intressen där man inte ser helheten.

Er det ikke slik det er med det meste? I debatter om vern av marka, rovdyr i marka, snøscooter, osv. osv. så virker det å være preget av snevre syn som kun handler om "meg og mitt", og deretter "meg og naboen sitt".

Re: Konkurranse [Re: fredriks] #1914821 22/01/2015 18:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vel, rapportene er i det minste lange. Men det er ikke utelukkende slik at rapportene sier at de er verneverdige fra et naturvernmessig/biologisk/biotopmessig ståsted, som er kjernen i saken her. Naturreservat, som er det strengeste vernet vi har, skal ha betydelig med innslag av verneverdige biologiske elementer.

Det inntrykket får ikke jeg av å lese rapportene. De er dessuten vurdert mye ut fra eksisterende databasegrunnlag, og ikke ensidig feltbesøk. De fleste områdene har blitt besøkt 2 dager. Det er IMHO ikke spesielt mye for så store områder, og gjenspeiles litt i teksten også.

I forkant av høringsprosessene ble arbeidet satt i gang av MD (Nå KLD) med basis i Markalovens §11. - dvs vern for friluftsformål. Det inkluderer jo ganske bredt. Men altså med fokus på "særlige kvaliteter for friluftslivet."

Det gir en viss bismak når dette plutselig snur seg til å bli en kamp om å få beholde muligheten til å drive ski og orienteringsaktivitet, fordi verneverdiene iht "standardmalene" for et naturreservat gjør det problematisk at det er aktivitet der.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Konkurranse [Re: Anders A-R] #1914825 22/01/2015 19:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag vet inte vad som står i den rapporten och det är säkert så att de har ändrat retorik med tanke på vad som finns av lover att använda sig av. Inte helt bra men jag tycker inte heller det är så konstigt. Jag skulle dock bli förvånad om inte äldre skog runt oslo kan anses vara vernevärdigt också med tanke på biologisk mångfald.

Man kanske borde göra det möjligt att värna med kompensation till skogsägarna också på andra sett än det de har försökt nu.

Sitat: Anders A-R

Det gir en viss bismak når dette plutselig snur seg til å bli en kamp om å få beholde muligheten til å drive ski og orienteringsaktivitet, fordi verneverdiene iht "standardmalene" for et naturreservat gjør det problematisk at det er aktivitet der.

Enligt det jag har läst i rapporterna är detta både en överdrift av vad som står i förslagen och bygger på ett antagande att fylkesmannen ljuger om de har tänkt att styra områdena.

Reglerna för ski och orientering handlar om att man måste söka för att annordna konkurranser och liknande organiserad idrott (och jag gissar också för att anlägga nya skilöyper). För att göra detta idag måste man enligt friluftsloven ha tillstånd av markägarna så den stora skillnaden borde vara vem man snakkar med. Fylkesmannen har också sagt att de ska gå i en dialog med de berörda aktiviteterna och att de ska tillåta aktivitet.

Jag tycker inte detta låter orimligt.

Det är möjligt att det kommer något bra ut av detta som bättre lover för värning av skog men som jag ser det nu så verkar det vara ok förslag som de flesta borde vara eniga med men eftersom alla verkar rädda för att inte kunne göra som de vill överallt så kanske resultatet blir att det blir fina hogstfelt av områdena istället.

Re: Konkurranse [Re: fredriks] #1914894 22/01/2015 22:42
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg tror ikke du kjenner til hverken historien eller hvordan det har fungert i praksis. Det er mange aktører med forskjellige agenda, inkludert hos fylkesmannen. Bekymringen for hva naturreservat vil bety for stisykling er høyst reell.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Konkurranse [Re: fredriks] #1915311 23/01/2015 21:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jag vet inte vad som står i den rapporten och det är säkert så att de har ändrat retorik med tanke på vad som finns av lover att använda sig av. Inte helt bra men jag tycker inte heller det är så konstigt. Jag skulle dock bli förvånad om inte äldre skog runt oslo kan anses vara vernevärdigt också med tanke på biologisk mångfald.

Man kanske borde göra det möjligt att värna med kompensation till skogsägarna också på andra sett än det de har försökt nu.

Sitat: Anders A-R

Enligt det jag har läst i rapporterna är detta både en överdrift av vad som står i förslagen och bygger på ett antagande att fylkesmannen ljuger om de har tänkt att styra områdena.

Reglerna för ski och orientering handlar om att man måste söka för att annordna konkurranser och liknande organiserad idrott (och jag gissar också för att anlägga nya skilöyper). För att göra detta idag måste man enligt friluftsloven ha tillstånd av markägarna så den stora skillnaden borde vara vem man snakkar med. Fylkesmannen har också sagt att de ska gå i en dialog med de berörda aktiviteterna och att de ska tillåta aktivitet.

Jag tycker inte detta låter orimligt.

Det är möjligt att det kommer något bra ut av detta som bättre lover för värning av skog men som jag ser det nu så verkar det vara ok förslag som de flesta borde vara eniga med men eftersom alla verkar rädda för att inte kunne göra som de vill överallt så kanske resultatet blir att det blir fina hogstfelt av områdena istället.

Jeg er usikker på hvor mye av kommunikasjonen mellom NOTS og diverse aktører jeg skal/kan sitere, så la meg si det slik: Enkelte i forvaltningen leser forskriftstekster slik fanden leser bibelen. En indikasjon på hva jeg mener kan spores i denne tråden, siste innlegget til Øyvind. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1758401

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Konkurranse [Re: bronx] #1915537 24/01/2015 22:00
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Disse vernesakene handler om PENGER: Skogeierne motsatte seg vern etter Markalovens §11 fordi det medførte for liten økonomisk kompensasjon (for områder som stort sett allerede er/var under administrativt vern, ikke bare der det er offentlig eid skog, men også i Løvenskiolds private skog) og man prøvda da å finne områder som man kunne argumentere for å verne etter Naturmangfoldsloven som utløser større erstatning. Og så DRET ØV/NOA SEG UT ved å begynne å tulle med å regulere ferdsel, og vanlige folk begynte å innse at de foretrekker ramponert skog fremfor utarming av allemannsretten.

Det siste nå er jo at Løvenskiold vil bygge vei som forbinder Sørkedalen og Lommedalen, hovedsaklig et subsidiert prosjekt. I så fall er det tøys å bygge veien. Det er andre steder i Marka at utbedring av trillestiforbindelser vil ha større effekt for friluftsaktivitet. Jeg lurer ihvertfall på hva Løvenskiolds virkelige hensikt med veien er. Det sier han ikke så mye om, men skryter av hvor fin den blir for friluftslivet.

Re: Konkurranse [Re: bronx] #1915567 25/01/2015 08:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bronx
... Og så DRET ØV/NOA SEG UT ved å begynne å tulle med å regulere ferdsel, og vanlige folk begynte å innse at de foretrekker ramponert skog fremfor utarming av allemannsretten.

+1 til det, dessverre kommer det aldri til å gå opp for dem at de trenger venner blant oss som bruker skogen og ikke fiender. Jeg er blant dem som heller foretrekker snauhogst i ny og ne istedet for den slags sprøyt (les forbud mot alle andre som ikke støtter deres anorakk-apartheid) som de nevnte organisasjoner som såkalt fremmer "det enkle friluftsliv" forfekter.

Og skulle de mot formodning endre mening å prøve og strekke ut en hånd mot andre brukere av skogen vil de med rette bli møtt med skepsis dessverre, rett og slett fordi vi vet at de egentlig har en annen agenda.

Lars-Erik
Re: Konkurranse [Re: bronx] #1916026 26/01/2015 18:51
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Moderator  support