Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 25 1 2 4 5 6 7 8 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915789 26/01/2015 09:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Jeg veier ikke langt unna det samme som deg, og syklet skiløyper i Bymarka torsdag helt uten gjennomslag. Jeg slapp ikke en gang ut luft av bakhjulet.

Var det inte stenhårt i løyperna i torsdags med eventuellt ett lager mjukare snø på någon mm?

Jag har sett spår av vanliga syklar både i tirsdags och igår och de hade inte sjunkit något alls de heller.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915790 26/01/2015 09:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg var på ski i helgen (WC arenaen på Konnerud) og jeg opplever denne debatten noe utenfor virkeligheten. Så ikke en fatbike, men jeg så hunder, pulker, akebrett, fotfolk, fjellski, 3 åringer, 80 åringer, miniski, snørekjøring, ja som sagt så jeg mye ute i sporet. Når man tillater alt dette i en konkurranseløype (for slitasjen er stor), så skjønner ikke jeg at fatbike er et problem.

Det jeg derimot begynner å mistenke er at det er et fåtall som går ski litt mer "aktivt" for å gå et par turrenn som synes at dette er problematisk i alle fall i teorien. Dette er de samme som tar på seg "longsen" og drikkesekken for å trene kl 12.00 på lørdag og søndag og irriterer seg over alle de som virrer rundt i løypene uten må og mening (de nevnt i første avsnitt).

Så til det jeg ikke forstår. Hvordan klarer det eminente løypemannskapet på Konnerud å holde sine løyper såpass bra når de så og si misbrukes av 1000 vis i helgene (de som nevnt i første avsnitt.).

Dersom skiklubbene ønsker eksklusivitet så bør det tenke seg om en og to ganger. Da medlemstallene langt fra kan forsvare det. Hvorfor kan man ikke heller samarbeide å legge til rette for hverandre? Jeg synes faktisk alle brukergrupper burde ønske hverandre velkommen og anerkjenne at det viktige er "fysisk fostring" for alle aldre, gammel og ung.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915793 26/01/2015 09:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa

Så til det jeg ikke forstår. Hvordan klarer det eminente løypemannskapet på Konnerud å holde sine løyper såpass bra når de så og si misbrukes av 1000 vis i helgene (de som nevnt i første avsnitt.).

Det är ju inte mycket slitasj på en skilöypa som inte försvinner när man preparerar löyperna på nytt så att de får det fint när det behövs är ju inte konstigt.

Om man gör som i trondheim och preparerar mycket av löypenettet dagligen så blir det ju inget långvarigt problem och löyperna blir för det mesta i fint eller ok skick trots att folk bland annat går i en del av löyperna.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915795 26/01/2015 09:12
olechr Offline
More than words
More than words
Klart man kunne fått til dette Sveinaa. Men det er det samme problemet uansett hvor du er. Det er alltid noen som syntes man er i veien. Det gjelder om man sykler i skogen, snøen, på veien, går på rulleski, ski, løper, gå. Uansett så er det folk som mener man ikke har noe der å gjøre.

Garantert mange flere enn de som trener til turrenn som syntes all aktiviteten i konnerud er irriterende.

Nå har det vært mye løypekjørere som har vært irritert på fatbike, noe jeg også kan skjønne. Fordi mange tar ikke hensyn. Når man bruker flere timer på å kjøre en løype som skal sette seg og så har noen kjørt med fatbike rett etterpå så er jo det irriterende. Det er mer irriterende med fatbike en feks folk som går. At feks skiforeneingen ikke vil ha fatbike rundt de mest populære skistedene er jo også lett å skjønne i helgene da man omtrent ikke får gått på ski i hele tatt pga alle på ski.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: perbl] #1915796 26/01/2015 09:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: perbl

Nå trodde jeg at hundespann typisk var opptrent til å blant annet drite mens de løp,

Jeg har også hørt at syklister under ritt driter i sykkelbuksa og kaster det ut i veikanten i fart. Sikkert omtrent like riktig. ICON_WINK

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1915798 26/01/2015 09:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Var det inte stenhårt i løyperna i torsdags med eventuellt ett lager mjukare snø på någon mm?

Korrekt. Det var det også i går, men da gikk jeg på ski. Jeg så noen få fatbikespor, men jeg klarte ikke å irritere meg over dem enda jeg virkelig prøvde.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Knirkekne] #1915801 26/01/2015 09:18
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Knirkekne
Du er nok for fet ja :-)

JEg er 89 kilo FØR jeg tar på meg klær, Min erfaring med fatbike ble da at det skal være VELDIG hardt før jeg ikke setter dype spor. (men da hadde jeg bare 80mm felg og 4" dekk da)

Hva slags dekktrykk kjører du når det er mykt, Mr. Knirkekne?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1915805 26/01/2015 09:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det är ju inte mycket slitasj på en skilöypa som inte försvinner när man preparerar löyperna på nytt så att de får det fint när det behövs är ju inte konstigt.

Om man gör som i trondheim och preparerar mycket av löypenettet dagligen så blir det ju inget långvarigt problem och löyperna blir för det mesta i fint eller ok skick trots att folk bland annat går i en del av löyperna.

Nettopp. Hvorfor skal man da late som at fatbike er problematisk? Skifolket bør trekke opp rullgardina. En eller annen gang vil en eller annen politiker sette spørsmålstegn ved om det faktisk kan forsvares å subsidiere en marginal sport dersom sporten samtidig ønsker å utelukke andre brukergrupper som kanskje til og med er større.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915806 26/01/2015 09:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Då tycker jag inte att ditt svar till knirkekne var spesielt relevant då han inte snakkade om att sätte spår stenhårda löyper.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915810 26/01/2015 09:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr

Garantert mange flere enn de som trener til turrenn som syntes all aktiviteten i konnerud er irriterende.

Hvis man irriterer seg over at det er andre folk i løypa når man trener, må man trene på et tidspunkt da det ikke er mange andre folk i løypa. Når du trener på terrengsykkel, så er jeg sikker på at du får til det uten å irritere seg over at det er andre folk på stiene.

Nå har det vært mye løypekjørere som har vært irritert på fatbike, noe jeg også kan skjønne. Fordi mange tar ikke hensyn.

Kan du kvantifisere "mye" og "mange". Uten nærmere informasjon høres det for meg ut som dette er et kjempeproblem der de fleste løyper blir ødeleagt umiddelbart av en hærskare tjukksyklister. Så ille er det vel ikke.

Det er mer irriterende med fatbike en feks folk som går.

Fordi at?`

At feks skiforeneingen ikke vil ha fatbike rundt de mest populære skistedene er jo også lett å skjønne i helgene da man omtrent ikke får gått på ski i hele tatt pga alle på ski.

En person på sykkel er vel akkurat like mye i veien som en person på ski? Hvis det er for trangt i løypene, må man vel heller kjøre opp flere løyper.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915811 26/01/2015 09:30
olechr Offline
More than words
More than words

Nettopp. Hvorfor skal man da late som at fatbike er problematisk? Skifolket bør trekke opp rullgardina. En eller annen gang vil en eller annen politiker sette spørsmålstegn ved om det faktisk kan forsvares å subsidiere en marginal sport dersom sporten samtidig ønsker å utelukke andre brukergrupper som kanskje til og med er større.

Flere steder er det problematisk fordi enkelte tullinger kjører i helt nykjørte spor. Da blir det store langsgående hull. Når de da setter seg har man harde spor som er veldig i veien når man skøyter eller kommer ned i de. Hadde alle bare holdt seg unna nykjørte eller våte løyper hadde det vært null problem. MEN mange hadde klaget da også:-P

I går feks var det flere som hadde syklet der jeg gikk på ski. Men det var null problem og man kunne knapt se at de hadde syklet der. Hadde de derimot syklet når snøen var våt og nykjørt hadde det vært 3-4 store spor. Så bruker folk hodet så er det ikke noe problem.

Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1915812 26/01/2015 09:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Då tycker jag inte att ditt svar till knirkekne var spesielt relevant då han inte snakkade om att sätte spår stenhårda löyper.

Du har rett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915813 26/01/2015 09:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nettopp. Hvorfor skal man da late som at fatbike er problematisk? Skifolket bør trekke opp rullgardina.

jag tror att det mesta av detta problemet befinner sig här på terrengsykkel.no. Problemet i vekligheten tror jag inte är spesiellt stort.

Quote:

En eller annen gang vil en eller annen politiker sette spørsmålstegn ved om det faktisk kan forsvares å subsidiere en marginal sport dersom sporten samtidig ønsker å utelukke andre brukergrupper som kanskje til og med er større.

Seriöst? Langrenn en marginal sport i Norge? Utelukke andre bruker grupper som kanske till och med är större. Vad pratar du om?

Det går säkert ett par tusen skidåkare på varje syklist som syklar i marka på vintern och kanske några hundra per sti syklist.

Langrenn är stort i norge och många går på ski.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915814 26/01/2015 09:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

MEN mange hadde klaget da også:-P

...

Så bruker folk hodet så er det ikke noe problem.

Akkurat som om sommeren, med andre ord.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915815 26/01/2015 09:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Klart man kunne fått til dette Sveinaa. Men det er det samme problemet uansett hvor du er. Det er alltid noen som syntes man er i veien. Det gjelder om man sykler i skogen, snøen, på veien, går på rulleski, ski, løper, gå. Uansett så er det folk som mener man ikke har noe der å gjøre.

Nå har det vært mye løypekjørere som har vært irritert på fatbike, noe jeg også kan skjønne. Fordi mange tar ikke hensyn. Når man bruker flere timer på å kjøre en løype som skal sette seg og så har noen kjørt med fatbike rett etterpå så er jo det irriterende. Det er mer irriterende med fatbike en feks folk som går. At feks skiforeneingen ikke vil ha fatbike rundt de mest populære skistedene er jo også lett å skjønne i helgene da man omtrent ikke får gått på ski i hele tatt pga alle på ski.

Jeg skjønner hva du mener og problemet er kanskje de få i alle brukergruppene som ikke ønsker å ta hensyn. Og det er og sånn at jeg ville blitt like sur som andre dersom jeg skulle ut å trene på ski og en gjeng med tjukkaser på fatbike hadde kjørt i filler sporet, men det er på en måte ikke poenget. Jeg synes på en måte problemet er at man ønsker forbud uten å komme med et alternativ.

Noe som kunne løst dette ganske greit var jo om noen hadde fått lov til å kjøre opp single track med snøskuter og en modifisert sporslede uten skispor. På den måten hadde man i alle fall fått bort fatbikerne.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915817 26/01/2015 09:40
sveinaa Offline
More than words
More than words

Flere steder er det problematisk fordi enkelte tullinger kjører i helt nykjørte spor. Da blir det store langsgående hull. Når de da setter seg har man harde spor som er veldig i veien når man skøyter eller kommer ned i de. Hadde alle bare holdt seg unna nykjørte eller våte løyper hadde det vært null problem. MEN mange hadde klaget da også:-P

Er med på den. Men det hadde blitt ganske kaotisk i den våte løypa om familien hundeglad hadde tatt med seg 3 hunder og 4 barn med en pulk og gått m pulk + hund i sporet og.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915819 26/01/2015 09:40
olechr Offline
More than words
More than words

Noe som kunne løst dette ganske greit var jo om noen hadde fått lov til å kjøre opp single track med snøskuter og en modifisert sporslede uten skispor. På den måten hadde man i alle fall fått bort fatbikerne.

Her jeg bor så ha vi det. Her blir det kjørt opp Scooter spor som er til sykling. Dette får man sikkert lov til andre steder også men vi kan liksom ikke regne med at skifolket skal gjøre det :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1915820 26/01/2015 09:42
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen W
Sitat: Knirkekne
Du er nok for fet ja :-)

JEg er 89 kilo FØR jeg tar på meg klær, Min erfaring med fatbike ble da at det skal være VELDIG hardt før jeg ikke setter dype spor. (men da hadde jeg bare 80mm felg og 4" dekk da)

Hva slags dekktrykk kjører du når det er mykt, Mr. Knirkekne?

Jeg har desverre solgt fatbiken, men jeg har eksperimentert med trykk helt ned til "dekket vrenger seg av" :-)

80mm felg og 4" dekk ble altså for lite for meg. Men målet for framtiden er å komme ned p ået antall kilo som muliggjør bukselinning 32" og fatbiking på all slags føre :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1915821 26/01/2015 09:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Du har rett.

Jeg var ute på lørdag. Syklet halvannen mil på skogsvei og skiløyper.
Traff ikke en eneste sur person :-)

Det var hardt i løypene, så det gikk helt supert med vanlig sykkel og IceSpiker-pro.
Sank ikke mer ned enn at de med ski sank like mye :-)

Nå er det litt mildere, men utover uka blir det kaldere, og da er vel løypene enda hardere. Trenger ikke fatbike nå :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915829 26/01/2015 09:55
sveinaa Offline
More than words
More than words

Her jeg bor så ha vi det. Her blir det kjørt opp Scooter spor som er til sykling. Dette får man sikkert lov til andre steder også men vi kan liksom ikke regne med at skifolket skal gjøre det :-)

De som betaler skifolket kan jo legge føringer. Jeg er i alle fall ganske sikker på at mange steder går noe av driften over et kommunalt budsjett. Skiforeningen fikk i alle fall over 5 mill i kommunale tilskudd til drift av løypenettet sitt i 2013.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915834 26/01/2015 10:05
olechr Offline
More than words
More than words

De som betaler skifolket kan jo legge føringer. Jeg er i alle fall ganske sikker på at mange steder går noe av driften over et kommunalt budsjett. Skiforeningen fikk i alle fall over 5 mill i kommunale tilskudd til drift av løypenettet sitt i 2013.

Det hadde vært knall. Men de sliter jo med å få kjørt om de skiløypene de har. Så fokus bør vel egentlig ligge på å få kjørt opp skiløypene først.

Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915838 26/01/2015 10:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det hadde vært knall. Men de sliter jo med å få kjørt om de skiløypene de har. Så fokus bør vel egentlig ligge på å få kjørt opp skiløypene først.

Egentlig enig. Tror mye hadde løst seg om sykkelklubbene hadde fått løyve til å kjøre opp egne forhåndsdefinerte løyper med snøskuter. Er ganske sikker på at det hadde vært mulig å få en ildsjel eller to til å kjøre den snøskuteren. Investert 20 lapper i en Ski doo Bamse snøskuter. Hadde blitt billig og bra!

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915843 26/01/2015 10:21
olechr Offline
More than words
More than words

Egentlig enig. Tror mye hadde løst seg om sykkelklubbene hadde fått løyve til å kjøre opp egne forhåndsdefinerte løyper med snøskuter. Er ganske sikker på at det hadde vært mulig å få en ildsjel eller to til å kjøre den snøskuteren. Investert 20 lapper i en Ski doo Bamse snøskuter. Hadde blitt billig og bra!

Det er det som hadde vært en knall løsning for alle. Og så SJUKT mye mer gøy. Sykle med fatbike i skiløypene er ikke mye gøy syntes jeg i hvertfall.

Ambassadør for Scott.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915849 26/01/2015 10:37
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast

Det er det som hadde vært en knall løsning for alle. Og så SJUKT mye mer gøy. Sykle med fatbike i skiløypene er ikke mye gøy syntes jeg i hvertfall.

Det bør jo være grei skurring, i alle fall i hovedstadsområdene. BOC og Asker har jo tilsammen omtrent 2.500 medlemmer, og sykkelklubbene tilknyttet Oslo Sykkelkrets og Akershus Sykkelrets har cirka 6.000 medlemmer hver... Må vel være en og annen som brenner nok for saken til å ta tak i dette!

Redigert av Sykkel-Erik; 26/01/2015 10:38.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1915851 26/01/2015 10:41
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

jag tror att det mesta av detta problemet befinner sig här på terrengsykkel.no. Problemet i vekligheten tror jag inte är spesiellt stort.

Spikeren på hodet....

Redigert av Goldrush; 26/01/2015 11:18.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: olechr] #1915852 26/01/2015 10:44
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
[quote=sveinaa]

Kan opplyse om at Traktor Bike Park jobber med dette ;-D

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: powtangclan] #1915865 26/01/2015 11:35
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: powtangclan
[quote=sveinaa]

Kan opplyse om at Traktor Bike Park jobber med dette ;-D

yes yes

Per B.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1915867 26/01/2015 11:42
Dan Offline
More than words
More than words
Det jeg derimot begynner å mistenke er at det er et fåtall som går ski litt mer "aktivt" for å gå et par turrenn som synes at dette er problematisk i alle fall i teorien. Dette er de samme som tar på seg "longsen" og drikkesekken for å trene kl 12.00 på lørdag og søndag og irriterer seg over alle de som virrer rundt i løypene uten må og mening (de nevnt i første avsnitt).

Jeg var på skitur i lørdags, i Lommedalen. Løypa var ikke preppet men det var gått opp relativt gode spor. På vei innover så vi flere hunder som løp i sporet på andre siden veien (tilbakesporet altså) og jeg lurte på hvordan det sporet ville bli seendes ut. Etter å ha snudd fikk jeg sett at det var fullt av potehull, men oppdaget jo like fort at det hadde absolutt null å si for fremkomligheten. Så selv en gjeng hunder i galopp rett i sporet klarte ikke å ødelegge nok til at det ble problemer.

Min konklusjon er at det er noen som er preppefetisjister, som synes at hele skiopplevelsen blir ødelagt hvis det ikke er perfekte trikkeskinner med et salsgulv mellom. Selv koste jeg meg med å se på naturen isteden.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Dan] #1915872 26/01/2015 11:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Dan

Min konklusjon er at det er noen som er preppefetisjister, som synes at hele skiopplevelsen blir ødelagt hvis det ikke er perfekte trikkeskinner med et salsgulv mellom. Selv koste jeg meg med å se på naturen isteden.

Hur mycket spåren och löyperna blir förstörda av felaktigt bruk beror väldigt mycket på föret och hur ofta det prepareras. På en del fören blir det faktiskt rätt vanskligt att gå klassiskt i ett spår som någon har sköytat över medans på de flesta fören så gör det nestan inget alls.

Om det för exempel fryser på där det finns diverse fotspår eller djupare sykkelspår så kan det också bli dårligt att gå där senare.

Det spelar självklart också roll om (fot) spåren är 0.5 cm djupa eller 5-10 cm djupa vilket faktiskt är fallet ibland.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1915882 26/01/2015 12:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Hur mycket spåren och löyperna blir förstörda av felaktigt bruk beror väldigt mycket på föret och hur ofta det prepareras. På en del fören blir det faktiskt rätt vanskligt att gå klassiskt i ett spår som någon har sköytat över medans på de flesta fören så gör det nestan inget alls.

Om det för exempel fryser på där det finns diverse fotspår eller djupare sykkelspår så kan det också bli dårligt att gå där senare.

Det spelar självklart också roll om (fot) spåren är 0.5 cm djupa eller 5-10 cm djupa vilket faktiskt är fallet ibland.

Trener ikke mange til Birken da? Kan vel være greit å få litt øvelse i å gå i spor som tilsvarer det som møter brorparten av deltagerne der ICON_WINK

Side 6 av 25 1 2 4 5 6 7 8 24 25

Moderator  support