|
|
Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: Dan]
23/01/2015 13:35
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Nuvel. Det er ganske begrenset med upreppede veier i Oslomarka vinterstid selv om det selvfølgelig finnes noen. En annen ting er at grunnen til at de brøytes er fordi det kjører biler på dem. Jeg har lyst på bilfrie veier. De samme bilfrie veiene som jeg sykler om sommeren. Men de er altså tatt i beslag av skifolket. Ifølge brøytekartet til Løvenskiold så synes jeg ikke det ser begrenset ut i det hele tatt? Mange mil å sykle på innen Steinsfjorden i vest, Katnosa i Nord, Hakadal i vest og Sørkedalen/Maridalsveien i sør. Og vi grusgampere vet at det gjerne går flere mil mellom hver bil, om du i det hele tatt møter noen, så ser ikke det store problemet her. Tviler også som Torshov-Simen på at veier som ikke blir preppet ville bli tråkket opp. Kan ikke huske at jeg har sett at det har skjedd når jeg har gått på ski på upreppede og ubrøytede veier. I det hele tatt er fotfolket stort sett fraværende i mestparten av Marka. Når det er sagt, så opplever jeg denne konflikten som ikke-eksisterende i de områdene av Marka jeg beveger meg. Uhyre sjelden jeg møte syklister (ingen i hele ifjor, noen få tidligere i år). Og har heller ikke noe imot de få jeg møter.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: Andrehua]
23/01/2015 13:39
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Hadde de droppet saltet fra Brekke til Hammern hadde mye vært gjort for min del.
Ellers er det planlagt løype fra Grinda til Songsvann om en stund.
Og kommer det gangvei Brekke-Hammern håper jeg den blir usalta.
Pr. nå gruer jeg meg litt for å sykle i det området, vet det er rimelig krasse meninger i skimiljøet blandt enkelte desverre.
Problemet er som EW sier, det er jo pokkern meg ikke mulig å komme til skogsveien ved Hammern uten å bade sykkelen i saltlake.
mvvh
Hug a tree
|
|
|
[Re: Håvard H]
23/01/2015 13:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Problemet er som EW sier, det er jo pokkern meg ikke mulig å komme til skogsveien ved Hammern uten å bade sykkelen i saltlake. Vi teite syklister må jo skjønne at vi må gjøre som de naturelskende mekanikkhatende skiløperne; Ta bilen ut til naturen. 
|
|
|
[Re: Espen W]
23/01/2015 13:51
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge 0% av innfallsårene fra Sognsvann ( i dette eksempelet) er bredt sosialt akseptert til annen bruk vinterstid enn med ski under beina så vil det bidra til status quo når det gjelder valgt bevegelsesform. Disse veiene er selvsagt allbruks inntil den første snøen legger seg, men etter det så er det svært mange som ikke tør bruke dem til annet enn ski nesten uansett hvor dårlig skiforholdene blir der. Under stadig hyppigere dårlige forhold har an da en situasjon der mange dropper å dra ut i marka, fordi de ikke vil gå på ski på harde og isete forhold, men tør heller ikke bruke disse veiene på beina eller sykkel, fordi de er redde for represalier fra skiløpere som trosser de dårlige forholdene.
Vel, nå skjønner jeg jo at du har en interesse av å få folk over fra ski til fatbike. Fatbike-syklister er likevel en forsvinnende minoritet og det virker noe overilt å ta til orde for spesifikk tilrettelegging for denne gruppen fra Oslomarkas viktigste utfartsted. Men jeg tror også du overdriver problemet litt. Måneskinnsløypa blir bare preparert under gode forhold (Sånn som nå). Sognsvann vest-løypa preppes vel når det er OK med snø, men bør være uproblematisk å sykle med fatbike der så lenge man viser hensyn. Vi sykler jo sti på blåstier om sommeren, selv om vi vet at enkelte blir sure. Hvorfor sulle det være mer problematisk om vinteren, så lenge man oppfører seg greit?
|
|
|
23/01/2015 13:57
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Pr. nå gruer jeg meg litt for å sykle i det området, vet det er rimelig krasse meninger i skimiljøet blandt enkelte desverre.
Det er faktisk hyggelig å sykle der, fordi folk smiler når man kommer duvende på fatbiken. Problemet er at man må stoppe så ofte fordi folk lurer på hva det er, vil ofte prøve, og lurer på hvor de kan kjøpe. Noen ganger blir man tilogmed takket fordi man jevner ut spor fra bikkjer, etc. Ett og annet surt eple finnes det (max 5stk av de 40.000+ skiløperne som jeg har møtt siden høsten 2012 har vært grinete) men når disse unntakene prøver seg med argumentet om at det heter skiløype, så har man selvsagt motargumenter som får både den aktive skiløperen og turløperen til å skjønne at de har møtt seg selv i døra og velger å smyge seg unna.
Redigert av Espen W; 23/01/2015 14:17.
|
|
|
23/01/2015 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Problemet er som EW sier, det er jo pokkern meg ikke mulig å komme til skogsveien ved Hammern uten å bade sykkelen i saltlake. Vi teite syklister må jo skjønne at vi må gjøre som de naturelskende mekanikkhatende skiløperne; Ta bilen ut til naturen. Og være avhengig av svære dieselfyrte maskiner som dundrer rundt i skogen for å gjøre det mulig å drive friluftsliv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2015 14:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er overbevist av at en av pillarene for god livskvalitet er å bry seg minst mulig om andres meninger om mine valg i livet så lenge jeg ikke påfører dem annet ubehag enn det de har valgt selv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2015 14:12
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Problemet er som EW sier, det er jo pokkern meg ikke mulig å komme til skogsveien ved Hammern uten å bade sykkelen i saltlake. Vi teite syklister må jo skjønne at vi må gjøre som de naturelskende mekanikkhatende skiløperne; Ta bilen ut til naturen. Du kan komme deg til både Sørkedalen fra Ring 3 og til Hammeren fra Brekke uten å sykle på saltet vei og lite i skiløyper. Og som Espen W nevner ovenfor er det ytterst få som lar seg provovsere av syklister i skiløypa. Kom deg ut og slutt å sutre.
|
|
|
[Re: larsdx]
23/01/2015 14:17
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Vel, nå skjønner jeg jo at du har en interesse av å få folk over fra ski til fatbike. Fatbike-syklister er likevel en forsvinnende minoritet og det virker noe overilt å ta til orde for spesifikk tilrettelegging for denne gruppen fra Oslomarkas viktigste utfartsted.
Men jeg tror også du overdriver problemet litt. Måneskinnsløypa blir bare preparert under gode forhold (Sånn som nå). Sognsvann vest-løypa preppes vel når det er OK med snø, men bør være uproblematisk å sykle med fatbike der så lenge man viser hensyn. Vi sykler jo sti på blåstier om sommeren, selv om vi vet at enkelte blir sure. Hvorfor sulle det være mer problematisk om vinteren, så lenge man oppfører seg greit?
Sognsvann vest (fra flaten etter bånn av bakken er en av de mest snøsikre i hele området, fordi føhn vinden ikke komer til der, så den prepares mest av alle. Jeg har ikke noe problem med å sykle noe sted, for jeg møter stort sett (unntak kun 0.00012 prosent hittil) kun blide folk som hilser, vinker og stiller (hyggelige spørsmål). Fatbike trenger heller ikke spesifikk tilrettelegging. I motsetning til langrennsløpere (spesielt skøytere) så trives vi godt i en fot med upreparert nysnø. Tenker mer på de mange som gjerne skulle kunne gå på beina (eller andre bevegelsesformer enn planker under føttene) langs grusveien til Ullevålseter vinterstid uten å risikere sinte tilrop 100% av gangene. Har snakket med mange som ikke liker å gå på ski, men som gjerne skulle gått lysløypa til Ullevålseter uten hver bidige gang bli bedt om å kjøpe seg ski. En merket allbruksløype der hadde gjort dette området tilgjengelig vinterstid for mange flere, og skiløperne kunne selvsagt fortsette å gå der. En parallell til det med tilrettelegging og dermed endring av fastlåst bruksmønster: Sånn rundt 2001 kontaktet jeg Skogvesenet og lurte på hvorfor i all verden de ikke kjørte skøytespor fra Sognsvann slik de hadde gjort frem til 1993. Dette var tydeligvis noe de hadde sluttet med i den perioden jeg bodde i USA (93-01). Grunnen som de ga var at de aldri så noen som skøytet i klassisk løypene, så da følte de ikke behov for å sette skøytebredde, da det var noe mer ressurskrevende. Pussig hvordan det plutselig ble mange som begynte å skøyte akkurat da de begynte å sette skøytebredde igjen, etter min (og angivelig en annen herremann) sin forespørsel.
Redigert av Espen W; 23/01/2015 14:33.
|
|
|
23/01/2015 14:20
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Vi teite syklister må jo skjønne at vi må gjøre som de naturelskende mekanikkhatende skiløperne; Ta bilen ut til naturen. Og dermed gi sitt bidrag til at den kjøreturen blir lengre og lengre for hvert år (med unntak av de årene da en resulterende ustabil jetstrøm går amok og f.eks. Oslo er kaldere enn Longyearbyen i lange perioder)
|
|
|
23/01/2015 14:23
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Ingen som hverken sitter inne eller sutrer her.
Men det kan jo tenkes at jeg har overhørt meningsyttringer i skimiljøet som gjør at jeg skriver det jeg skriver.
En kuriositet er at det faktisk bare er Sognsvann vestløypa som er kjørt for skøyting fra norges største utfartspunkt, det finnes mao ikke en lysløype man kan trene skøyting i det området heller.
Spør unger i dag hva de liker best; skøyting eller klassisk...
Redigert av Håvard H; 23/01/2015 14:28.
Hug a tree
|
|
|
23/01/2015 14:30
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Ingen som hverken sitter inne eller sutrer her. Bra! Det med sutringen var ikke så alvorlig ment og heller ikke myntet på deg. Men det kan jo tenkes at jeg har overhørt meningsyttringer i skimiljøet som gjør at jeg skriver det jeg skriver. Tviler ikke på at de meningene finnes, men som sagt tror jeg det gjelder forsvinnende få. Har to barn som går langrenn i to forskjellige klubber og syklister i skiløypa har aldri vært noe tema en gang i disse miljøene.
Redigert av Goldrush; 23/01/2015 14:32.
|
|
|
23/01/2015 14:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes skiløperne skal være glade for at "sykkelkrosserne" heller tar fatbiken når de skal ut skiløypene  Det må da være plass til alle? Skjønner ikke at skiløpere skal ha fortrinn til naturen bare fordi det er snø. Blir det for trøblete med sporene får de heller slutte å kjøre. Allemannsretten er til for å sikre alle tilgang.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Goldrush]
23/01/2015 14:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Du kan komme deg til både Sørkedalen fra Ring 3 og til Hammeren fra Brekke uten å sykle på saltet vei og lite i skiløyper. Men da må jeg jop først komme meg til Ring 3 eller Brekke.  Og som Espen W nevner ovenfor er det ytterst få som lar seg provovsere av syklister i skiløypa. Kom deg ut og slutt å sutre. Jeg forbeholder meg retten til å sutre selv om jeg kommer meg ut nesten hver dag. 
|
|
|
23/01/2015 14:46
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Du kan komme deg til både Sørkedalen fra Ring 3 og til Hammeren fra Brekke uten å sykle på saltet vei og lite i skiløyper. Men da må jeg jop først komme meg til Ring 3 eller Brekke.  Du får sykle småveier, funker stort sett fint. Eller nedlate deg til å ta kollektivt eller kjøre bil  Og som Espen W nevner ovenfor er det ytterst få som lar seg provovsere av syklister i skiløypa. Kom deg ut og slutt å sutre. Jeg forbeholder meg retten til å sutre selv om jeg kommer meg ut nesten hver dag. Kan ikke ta fra deg den retten, bare et forslag 
Redigert av Goldrush; 23/01/2015 14:49.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/01/2015 14:56
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Når jeg går på ski, irriterer jeg meg like mye (eller lite) over syklister i løypa som jeg irriterer meg over andre skiløpere.
Kan noen [..] forklare hva de gjør forskjellig fra meg? Det hadde vært nyttig å få innsikt i det. Men Geir da, dette forklarte jeg deg for to år siden: Diskusjon resirkulert
|
|
|
23/01/2015 14:58
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Trådstarter forteller at han som fatbikesyklist ikke er ønsket i løypene, enda forholdene tilsier at han vil sette mindre spor enn en skiskøyter. Løypebasen har ikke svart på hvorfor han ikke er ønsket, og det tror jeg ikke han kommer til å gjøre.
Jeg kommer til å fortsette med å sykle hensynsfullt med fatbike i skiløypene når det ikke er gjennomslagsføre. Jeg ser ingen poeng med å bytte ut fatbike med ski.
|
|
|
23/01/2015 15:16
|
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Hug a tree
|
|
|
[Re: sveinaa]
23/01/2015 15:17
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Synes skiløperne skal være glade for at "sykkelkrosserne" heller tar fatbiken når de skal ut skiløypene  Det må da være plass til alle? Skjønner ikke at skiløpere skal ha fortrinn til naturen bare fordi det er snø. Blir det for trøblete med sporene får de heller slutte å kjøre. Allemannsretten er til for å sikre alle tilgang. Marianne Reusch, jurist og en av landets fremste eksperter på allemannsretten, mener derimot at friluftslovens bestemmelse om å ferdes hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet brytes når man går på føttene – eller rir og sykler for den saks skyld – og lager problemer for skiløpere, f.eks. ved å lage hull i sålen. Dette til tross for at friluftslovens formålsparagraf skal sikre alle brukergrupper tilgang til naturopplevelser i utmark.Jeg er ingen jurist, men formålsparagrafen burde overstyre andre paragrafer. Men uansett, sykling med fatbike vil ikke ødelegge løypene så lenge det ikke er gjennomslagsføre. Derfor burde sykling med fatbike i skiløypene være et ikke-eksisterende problem, spesielt hvis alle syklistene følger NOTS' uoffisielle fatbikevettregler: http://terrengsykkel.no/Telex/Fatbike/Har-du-fettvett
|
|
|
[Re: Håvard Berger]
23/01/2015 15:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes skiløperne skal være glade for at "sykkelkrosserne" heller tar fatbiken når de skal ut skiløypene  Det må da være plass til alle? Skjønner ikke at skiløpere skal ha fortrinn til naturen bare fordi det er snø. Blir det for trøblete med sporene får de heller slutte å kjøre. Allemannsretten er til for å sikre alle tilgang. Marianne Reusch, jurist og en av landets fremste eksperter på allemannsretten, mener derimot at friluftslovens bestemmelse om å ferdes hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet brytes når man går på føttene – eller rir og sykler for den saks skyld – og lager problemer for skiløpere, f.eks. ved å lage hull i sålen. Dette til tross for at friluftslovens formålsparagraf skal sikre alle brukergrupper tilgang til naturopplevelser i utmark.Jeg er ingen jurist, men formålsparagrafen burde overstyre andre paragrafer. Men uansett, sykling med fatbike vil ikke ødelegge løypene så lenge det ikke er gjennomslagsføre. Derfor burde sykling med fatbike i skiløypene være et ikke-eksisterende problem, spesielt hvis alle syklistene følger NOTS' uoffisielle fatbikevettregler: http://terrengsykkel.no/Telex/Fatbike/Har-du-fettvett Nå kjenner ikke jeg til nevnte Reusch. Det er allikevel noe som sier meg at hun er farget av personlige ønsker/mål. Det kan og se ut som at hun i tillegg er en teoretiker med liten erfaring med å praktisere innen for domstolene.
|
|
|
23/01/2015 15:34
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Hun har egen nettside: Allemannsretten
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
23/01/2015 15:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
23/01/2015 15:55
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Hun er forsiktig på allemannsretten.no, men her: http://www.budstikka.no/nyheter/jurist-l...ttene-1.7811218er hun kanskje mer farget av meninger. Uansett, fatbike bør ikke være noe problem i skiløyper, men jeg mistenker at det er ekstremt mange gående som ønsker å bevege seg i utmark på vinteren, men så er plutselig mesteparten forvandlet til skiløyper.
|
|
|
23/01/2015 16:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Forsåvidt interessant. Hva med de som ikke har råd til ski? Skal ikke de få lov til å gå på bena sine til en koselig plass i skogen? Det blir forsåvidt spennende å se om noen kommuner lager forskrifter der de forbyr noen former for ferdsel.
|
|
|
23/01/2015 16:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Forsåvidt interessant. Hva med de som ikke har råd til ski? Skal ikke de få lov til å gå på bena sine til en koselig plass i skogen? Gode spørsmål, men man trenger ikke en gang å legge økonomiske motiver bak. Selv må jeg holde meg til maks en håndfull skiturer i året for å spare kneskaden. For andre kan det vel tenkes at man rett og slett ikke synes ski er noe tess og synes det er mye triveligere å gå på beina. Da er det ganske trist å få høre at "på vinteren går man på ski, alt annet er tøys og hører ikke hjemme i marka".
|
|
|
23/01/2015 16:28
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
En sti som går helt inntil golfbanen her har et skilt som opplyser om faren ved å benytte den når det går folk på banen, etc. OT: Av en eller annen grunn er jeg mer nervøs for folk på golfbanen som står stille, enn de som beveger seg i gangfart. 
|
|
|
23/01/2015 16:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Forsåvidt interessant. Hva med de som ikke har råd til ski? Skal ikke de få lov til å gå på bena sine til en koselig plass i skogen? Gode spørsmål, men man trenger ikke en gang å legge økonomiske motiver bak. Selv må jeg holde meg til maks en håndfull skiturer i året for å spare kneskaden. For andre kan det vel tenkes at man rett og slett ikke synes ski er noe tess og synes det er mye triveligere å gå på beina. Da er det ganske trist å få høre at "på vinteren går man på ski, alt annet er tøys og hører ikke hjemme i marka". Kan det tenkes at om man legger til rette for en brukergruppe (skiløpere) så må man også legge til rette for andre brukergrupper? For dersom det kun er de med ski på bena som kan komme seg via "veiene" så er jo det ganske diskriminerende?
Redigert av sveinaa; 23/01/2015 17:08.
|
|
|
23/01/2015 18:08
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype? Hva man synes om den saken, er irrelevant. Hva loven sier er det som gjelder. Du synes med andre ord det er greit ettersom det ikke er ulovlig?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
23/01/2015 18:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det med forbikjøring er et argument som faktisk funker. Hvorfor kom du ikke med det tidligere? Dog tror jeg ikke at det vil bli syklister hver tjuende meter med det første.
Og hvis det blir det? Er det da fortsatt ikke et problem? Akseptable handlinger kjennetegnes gjerne ved at de er akseptable uavhengig av tid, sted og hvem/hvor mange som utfører dem. Nuvel. Det er ganske begrenset med upreppede veier i Oslomarka vinterstid selv om det selvfølgelig finnes noen. En annen ting er at grunnen til at de brøytes er fordi det kjører biler på dem. Jeg har lyst på bilfrie veier. De samme bilfrie veiene som jeg sykler om sommeren. Men de er altså tatt i beslag av skifolket.
Det er, sett relativt i forhold til innbyggermassen, også begrenset med preppede skiløyper i Oslo, og skiløperne kan ikke bruke brøytede skogsbilveier, snøfrie landeveier eller fottråkkede stier, det kan (fat)syklistene. Har skiforeningene anlagt grusveiene i marka?
Så den dagen Løvenskiold eller kommunen sier sykling forbudt så godtar du det glatt? Hvis det var snakk om fotgjengere med barnevogn som fjernet oppbyggede hindringer på en sti som var tatt i beslag av syklister så mener jeg de ville ha vært i sin fulle rett.
Det var altså snakk om en rundbaneløype man hadde fått tillatelse fra kommunen til å anlegge.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
|
|