|
|
Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: Boas]
23/01/2015 09:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så det du mener er at de som skal skøyte skal gå på beina (om det ikke er terreng tilå stake) fram til der hvor skøytetraséen begynner?
Mener du at det er umulig å f.eks. gå de første 200 meterne av en skitur i klassisk stil, selv om du har lyst til å skøyte? Jeg bare spør. Har ikke peiling, men for meg hørtes det rart ut.
|
|
|
[Re: Dan]
23/01/2015 09:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
De delene hadde jo uansett vært off limits for syklister hvis ikke løypeprepareringen hadde sørget for at det ikke lå 50 cm løssnø der? Nei, der tar du selvfølgelig feil siden du har skibrillene på når du ser på denne saken.  Hvis ikke det var preppet løype der så ville det ha vært fine breie tråkk fra fotvandrere isteden. Det er neigu ikke mange skiløypetraseer som hadde vært tråkket opp av vandrere når snøen ligger lårdyp. Skiløyper har det med å ligge i ganske åpent terreng slik at man skal få mest mulig snø ned på bakken, stiene som tråkkes opp av vandrere ligger mer skjermet i skogen hvor det blir vesentlig mindre snø enn i åpent lende. Og by the way, om det er så mye som er tråkket opp til fots, hvorfor ikke sykle der i stedet? Er det så vanskelig å innse at en skiklubb/løypelag/skiforening har rett til å ønske at løypene de bruker mye tid og ressurser på å anlegge og vedlikeholde brukes til det de er tiltenkt? På den lokale skøytebanen der jeg bor er det ikke hjemlet i lov eller forskrift at det kun skal foregå skøyteaktivitet, likevel tror jeg de fleste ville synes det var urimelig om noen lokale curlingentusiaster forbeholdt seg retten til å sende 20 kilos steiner mellom folkene som gikk på skøyter der.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/01/2015 09:36
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
I utgangspunktet er det ikke noe problem, så lenge løypene ikke blir ødelagt. Det er ekstremt tidkrevende for oss i lavlandet å holde liv i skiløyper. Vi har ca 10 mil stier ute hos oss på Nesodden. vi har enten 600m eller 1,5km skiløype vi klarer å holde nok snø i til å kunne gå på ski. Hvorfor i hæ.... må det gås eller sykles i disse få meterne? Det ender med at ingen gidder å preparere skisporene i det hele tatt. Det er barna dette går utover. Kun fordi noen idioter i 40-årskrisa, absolutt må bruke allemannsretten til å ødelegge for andre. Ikke kom med at det kun gjøres når løypene er harde og fine. Da hadde det ikke vært noe problem. Mer konkret svar på spørsmålet ditt. F.eks. Vi fikk bruke noe av kommunens skog til å lage seksjoner for en rundbane-løype. Alt blir gjort på dugnad. Skog ryddet, jord og stein kjørt ut for hånd, dandert med spade og krafse. Uheldigvis synes hundeluftere og barnevogntrillere også at disse passasjene ble fine. Dermed krever de å få bruke de som turstier og kjefter på ungene i sykkelgruppa om at de sykler der og tar seg til rette i stinettet. At de i tillegg fjerner noen av hindringene, for at barnevogna skal komme lettere frem, hjelper ikke mye. Dette er på sommeren og direkte sammenlignbart. Ser du urimeligheten i oppførselen din?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
23/01/2015 09:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er neigu ikke mange skiløypetraseer som hadde vært tråkket opp av vandrere når snøen ligger lårdyp. Neivel? Og det vet du fordi? Husk at snøen ikke er lårdyp over natten. Hvis en vei hadde blitt kontinuerlig tråkket og syklet på gjennom vinteren så ville det selvfølgelig ikke vært noe problem selv med meterhøy snø ved siden av tråkket. Og by the way, om det er så mye som er tråkket opp til fots, hvorfor ikke sykle der i stedet? Litt slitsomt å måtte svare på det samme gang på gang men jeg får bite tenna sammen. Fordi det ikke alltid er slik at man har lyst å gå eller sykle på et smalt tråkk som svinger rundt hvert eneste tre og som har krappe kneiker hver tjuende meter. Som sagt tidligere, veier er fine greier, jevne og med hardt underlag. Perfekte å gå og sykle på. Men altså på vinteren urettmessig okkupert av egoistiske skifolk som mener at det kun er deres måte å drive friluftsliv på som skal hensyntas. Er det så vanskelig å innse at en skiklubb/løypelag/skiforening har rett til å ønske at løypene de bruker mye tid og ressurser på å anlegge og vedlikeholde brukes til det de er tiltenkt? Er det så vanskelig å innse at andre brukere av marka ikke synes det at man velger å bruke tid og ressurser på noe ikke er argument godt nok til å stenge andre brukere ute? Hva med eksemplet GeirK tok opp, hvor noen har etablert pensti for promenader og så har de satt opp skilt som forbyr sykling? De har ikke rett til å forby det men forsvarer seg med at de har utbedret stiene og dermed har de rett til å bestemme hvordan de skal brukes og av hvem. Det blir akkurat det samme med skiløypene. Man bygger opp et løypenett og så mener man at fordi man har okkupert disse løypene så har man rett til å bestemme hvem som skal ha adgang.
|
|
|
23/01/2015 09:54
|
Dan
More than words
|
More than words
Så det du mener er at de som skal skøyte skal gå på beina (om det ikke er terreng tilå stake) fram til der hvor skøytetraséen begynner? Du ønsker altså at skiløypene skal starte lenger inn i marka og at det er vei fram dit? Hva med de skiløypene det er en veibit fram til i dag, bør de flyttes? Sorry, jeg var ikke klar over at skøyting var en så håpløs idrett at det er umulig å kombinere den med klassisk. Det gjør meg bare enda mer sikker på min sak at hvis ikke det var for skøyting så ville skigåere og andre markabrukere fint ha levd i harmoni. Så da kan vi altså konstatere følgende lille historiske rekkefølge: 1. Folk begynner å gå på ski i marka til plage for folk som går på beina. 2. Man begynner å preppe løyper for ski. 3. Skiløypene begynner å ta over det meste av markas veinett om vinteren pluss at stygge traséer hogges gjennom veiløs skog. 4. Skiløpere og fotvandrere klarer å leve i rimelig harmoni så lenge det ikke tråkkes i sporene. Det er plass til alle. 5. En eller annen gjøk finner opp skøyting. 6. Plutselig skal alle mil med skiløyper være off limits for andre brukere fordi denne gjøken og hans etterfølgere ikke klarer å utøve sin nye idrett i harmoni med andre brukere.
|
|
|
23/01/2015 10:03
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Er det så vanskelig å innse at en skiklubb/løypelag/skiforening har rett til å ønske at løypene de bruker mye tid og ressurser på å anlegge og vedlikeholde brukes til det de er tiltenkt? Enig, de har all rett til å ønske hva de vil. Noe helt annet er å få innfridd disse ønskene. Jeg vet at det er variasjoner rundt om i landet, men en svært stor andel av skiløypene kjøres opp av kommunen og er med andre ord finansiert av skattepenger. Skifolket må innse at løypene mao. må være til benyttelse også for andre deler av befolkningen enn mindretallet som ønsker å lufte skiene. På den lokale skøytebanen der jeg bor er det ikke hjemlet i lov eller forskrift at det kun skal foregå skøyteaktivitet, likevel tror jeg de fleste ville synes det var urimelig om noen lokale curlingentusiaster forbeholdt seg retten til å sende 20 kilos steiner mellom folkene som gikk på skøyter der. Åja, den lokale skøytebanen er utmark?
|
|
|
23/01/2015 10:04
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Så det du mener er at de som skal skøyte skal gå på beina (om det ikke er terreng tilå stake) fram til der hvor skøytetraséen begynner? Du ønsker altså at skiløypene skal starte lenger inn i marka og at det er vei fram dit? Hva med de skiløypene det er en veibit fram til i dag, bør de flyttes? Sorry, jeg var ikke klar over at skøyting var en så håpløs idrett at det er umulig å kombinere den med klassisk. Det gjør meg bare enda mer sikker på min sak at hvis ikke det var for skøyting så ville skigåere og andre markabrukere fint ha levd i harmoni. Så da kan vi altså konstatere følgende lille historiske rekkefølge: 1. Folk begynner å gå på ski i marka til plage for folk som går på beina. 2. Man begynner å preppe løyper for ski. 3. Skiløypene begynner å ta over det meste av markas veinett om vinteren pluss at stygge traséer hogges gjennom veiløs skog. 4. Skiløpere og fotvandrere klarer å leve i rimelig harmoni så lenge det ikke tråkkes i sporene. Det er plass til alle. 5. En eller annen gjøk finner opp skøyting. 6. Plutselig skal alle mil med skiløyper være off limits for andre brukere fordi denne gjøken og hans etterfølgere ikke klarer å utøve sin nye idrett i harmoni med andre brukere. 1. Jeg kan fint kombinere det med klassisk, kan gå rene staketurer på skøyteski. Det er ikke sikkert alle 11-åringer kan det. Du kan godt sammenligne det med at du skal anlegge en trase for landeveissyklister, men må gjennom en strekning med pukk for å komme dit. Uansett tror jeg ikke dette er en veldig sentral del av diskusjonen, og et villspor som vi kan flisespikke på noen timer før det blir helg og vi begynner å bli opptatt med andre ting. Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke opplevd noen problemer med syklister vinterstid, men jeg prøver å balansere "diskusjonen" blant fatbike-syklister slik at man blir realitetsorientert og ikke glemmer at man lever i verden. Det kan fort gå galt avsted når en brukergruppe diskuterer helheten ut fra sitt eget ståsted. 2. Hvor kommer fatbiken inn i rekka? Ellers er du nok klar for å konkurrere med Thor Gotaas om skihistorikk. 
|
|
|
[Re: GardS]
23/01/2015 10:04
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I utgangspunktet er det ikke noe problem, så lenge løypene ikke blir ødelagt. Det er ekstremt tidkrevende for oss i lavlandet å holde liv i skiløyper. Vi har ca 10 mil stier ute hos oss på Nesodden. vi har enten 600m eller 1,5km skiløype vi klarer å holde nok snø i til å kunne gå på ski. Hvorfor i hæ.... må det gås eller sykles i disse få meterne? Det ender med at ingen gidder å preparere skisporene i det hele tatt. Det er barna dette går utover. Kun fordi noen idioter i 40-årskrisa, absolutt må bruke allemannsretten til å ødelegge for andre. Ikke kom med at det kun gjøres når løypene er harde og fine. Da hadde det ikke vært noe problem. Mer konkret svar på spørsmålet ditt. F.eks. Vi fikk bruke noe av kommunens skog til å lage seksjoner for en rundbane-løype. Alt blir gjort på dugnad. Skog ryddet, jord og stein kjørt ut for hånd, dandert med spade og krafse. Uheldigvis synes hundeluftere og barnevogntrillere også at disse passasjene ble fine. Dermed krever de å få bruke de som turstier og kjefter på ungene i sykkelgruppa om at de sykler der og tar seg til rette i stinettet. At de i tillegg fjerner noen av hindringene, for at barnevogna skal komme lettere frem, hjelper ikke mye. Dette er på sommeren og direkte sammenlignbart. Ser du urimeligheten i oppførselen din? Veldig enig!!
|
|
|
23/01/2015 10:09
|
Dan
More than words
|
More than words
2. Hvor kommer fatbiken inn i rekka? Vanlig terrengsykkel kommer inn på 4.5 og fatbike på 7.
|
|
|
[Re: Andrehua]
23/01/2015 10:11
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det er viktig å skille mellom for eksempel en lysløype på et mindre sted der den lokale skigruppa har opparbeidet en trase' i terrenget, og det å okkupere alle større innfartsårer til marka med skiløyper, som for eksempel fra Sognsvann i Oslo, som sannsynligvis er det mest brukte utfartstedet for friluftsaktiviteter i Norge. Der settes det løyper på grusveien på vestsiden av vannet, opp Måneskinnsløypa, opp grusveien på østsiden av vannet og inn Ankerveien. I Oslo området har det vært usikre vintere med tanke på snø siden slutten på 80 tallet, og snøsituasjonen vil bli mer og mer usikker i årene fremover. Med tanke på det å få folk ut i skauen på vinteren vil det derfor være smart av kommunen å begynne å tenke på å legge til rette for bevegelsesformer vinterstid som ikke står og faller på skiføret. For eksempel ved at grusveien til Ullevålseter forberedes for mer allsidig bruk, for å bruke dette spesifikke området som eksempel. Dette kan gjøres ved at det kjøres en preppemaskin som ikke setter trikkeskinner, (eller at man lar vær å preppe og lar brukerne gjøre jobben, det er uansett mye mer gøy å pløye 30cm pudder på en sykkel som er laget for det enn å sykle i en preparert løype) og at man aktivt oppfordrer (skilting, etc) til allsidig bruk av en slik løype, mao ønsker velkommen fotgjengere, skiløpere, syklister, etc.
|
|
|
[Re: Espen W]
23/01/2015 10:16
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Nå er det 2 år siden jeg bodde i Oslo, men jeg mener at den gamle lysløypa på Grinda fungerte slik? Ypperlig som arena for hundelufting, møtte mange andre hunder. Veien til Ullevålseter og Kikut er vel også fin farbare vinterstid med sykkel?
|
|
|
23/01/2015 10:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er neigu ikke mange skiløypetraseer som hadde vært tråkket opp av vandrere når snøen ligger lårdyp. Neivel? Og det vet du fordi? Antagelig på mye av det samme grunnlaget som du mener det motsatte; anekdotisk bevis og synsing Litt slitsomt å måtte svare på det samme gang på gang men jeg får bite tenna sammen. Fordi det ikke alltid er slik at man har lyst å gå på ski i en løype hvor man må svinge rundt syklister som befinner seg i "forbikjøringsfeltet" i løypa hver tjuende meter.
Endret litt på svaret ditt for å vise at det kan gå begge veier... Som sagt tidligere, veier er fine greier, jevne og med hardt underlag. Perfekte å gå og sykle på. Men altså på vinteren urettmessig okkupert av egoistiske skifolk som mener at det kun er deres måte å drive friluftsliv på som skal hensyntas.
Da har jeg en kjempenyhet å komme med til deg; det finnes brøytede skogsbilveier i massevis her i landet. De har enda fastere og jevnere underlag, og best av alt; du trenger ikke fatbike engang :-) Er det så vanskelig å innse at andre brukere av marka ikke synes det at man velger å bruke tid og ressurser på noe ikke er argument godt nok til å stenge andre brukere ute? Hva med eksemplet GeirK tok opp, hvor noen har etablert pensti for promenader og så har de satt opp skilt som forbyr sykling? De har ikke rett til å forby det men forsvarer seg med at de har utbedret stiene og dermed har de rett til å bestemme hvordan de skal brukes og av hvem. Det blir akkurat det samme med skiløypene. Man bygger opp et løypenett og så mener man at fordi man har okkupert disse løypene så har man rett til å bestemme hvem som skal ha adgang.
Så med referanse til innlegget til GardS: Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype?
Redigert av Torshov-Simen; 23/01/2015 10:20.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Bahamontes]
23/01/2015 10:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Åja, den lokale skøytebanen er utmark?
Nei, det var et eksempel på at det finnes masse sosial interaksjon som ikke er og ikke bør være detaljregulert i lover og forskrifter, rett og slett fordi sunn fornuft, sosial intelligens og vanlig folkeskikk løser problemet helt fint :-)
|
|
|
23/01/2015 10:29
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Nå er det 2 år siden jeg bodde i Oslo, men jeg mener at den gamle lysløypa på Grinda fungerte slik? Ypperlig som arena for hundelufting, møtte mange andre hunder. Veien til Ullevålseter og Kikut er vel også fin farbare vinterstid med sykkel? Lysløypa på Grinda er allbruks, og omtrent ''900 meter'' lang. Bilveien til Ullevålseter og Kikut starter på Hammeren, langt fra Sognsvann.
|
|
|
23/01/2015 10:31
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
En lokal idrettsbarnehage har forresten begynt å bruke ei kneik i skiløypa som akebakke. De bruker å traske til og fra bakken i den preppa løypa. Tilsynelatende ikke mye sunn fornuft, sosial intelligens og vanlig folkeskikk å spore der, men bevares, de har sikkert sitt på det tørre.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
23/01/2015 10:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Endret litt på svaret ditt for å vise at det kan gå begge veier... Det med forbikjøring er et argument som faktisk funker. Hvorfor kom du ikke med det tidligere? Dog tror jeg ikke at det vil bli syklister hver tjuende meter med det første. Hvis det blir det så må de jo rekrutteres et sted fra og det er sannsynligvis fra skiløpernes rekker, så da løser jo problemet seg selv.  Da har jeg en kjempenyhet å komme med til deg; det finnes brøytede skogsbilveier i massevis her i landet. De har enda fastere og jevnere underlag, og best av alt; du trenger ikke fatbike engang :-) Nuvel. Det er ganske begrenset med upreppede veier i Oslomarka vinterstid selv om det selvfølgelig finnes noen. En annen ting er at grunnen til at de brøytes er fordi det kjører biler på dem. Jeg har lyst på bilfrie veier. De samme bilfrie veiene som jeg sykler om sommeren. Men de er altså tatt i beslag av skifolket. Så med referanse til innlegget til GardS: Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype? Har skiforeningene anlagt grusveiene i marka? Hvis det var snakk om fotgjengere med barnevogn som fjernet oppbyggede hindringer på en sti som var tatt i beslag av syklister så mener jeg de ville ha vært i sin fulle rett.
|
|
|
23/01/2015 10:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Nei, det var et eksempel på at det finnes masse sosial interaksjon som ikke er og ikke bør være detaljregulert i lover og forskrifter, rett og slett fordi sunn fornuft, sosial intelligens og vanlig folkeskikk løser problemet helt fint :-) Ja, det beste er jo at folk som ikke er enige med meg holder seg vekk, det må jo alle skjønne. 
|
|
|
[Re: Espen W]
23/01/2015 11:08
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Bilveien til Ullevålseter og Kikut starter på Hammeren, langt fra Sognsvann. Det vet jeg, har brukt Oslo-marka mye. Hvor vil du?
|
|
|
[Re: GardS]
23/01/2015 11:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
F.eks. Vi fikk bruke noe av kommunens skog til å lage seksjoner for en rundbane-løype. Alt blir gjort på dugnad. Skog ryddet, jord og stein kjørt ut for hånd, dandert med spade og krafse. Uheldigvis synes hundeluftere og barnevogntrillere også at disse passasjene ble fine. Dermed krever de å få bruke de som turstier og kjefter på ungene i sykkelgruppa om at de sykler der og tar seg til rette i stinettet. At de i tillegg fjerner noen av hindringene, for at barnevogna skal komme lettere frem, hjelper ikke mye. Dette er på sommeren og direkte sammenlignbart. Ser du urimeligheten i oppførselen din? Nei - det er ikke sammenlignbart med mindre tjukksyklistene modifiserer løypenettet og kjefter på skiløperne. Det er heller ikke sammenlignbart med mindre barnevognfolket beveger seg i samme hastighet som en del av syklistene i løypa. Uansett, frliuftsloven har, som de fleste lover, konsekvenser som er irriterende. Det setter uansett ikke loven tilside. Prøvde dere å sette opp skilt med "Advarsel, syklister i høy fart"? Det har blitt gjort på noen strekninger der det foregår hestetrening her i Trondheim "syklister" er selvfølgelig byttet ut med "hester"). En sti som går helt inntil golfbanen her har et skilt som opplyser om faren ved å benytte den når det går folk på banen, etc.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2015 11:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype? Hva man synes om den saken, er irrelevant. Hva loven sier er det som gjelder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2015 11:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg går på ski, irriterer jeg meg like mye (eller lite) over syklister i løypa som jeg irriterer meg over andre skiløpere.
Kan noen som irriterer seg MER over syklister forklare hva de gjør forskjellig fra meg? Det hadde vært nyttig å få innsikt i det.
|
|
|
23/01/2015 11:28
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Bilveien til Ullevålseter og Kikut starter på Hammeren, langt fra Sognsvann. Det vet jeg, har brukt Oslo-marka mye. Hvor vil du? Jeg snakket spesifikt om Sognsvann, et viktig utfartssted i Oslo, der alle fire hovedutfartsårer vinterstid er okkupert av skiløyper, og ikke om at det er mulig å sykle på en bomvei som starter langt inni en dal der eneste tilgang er kilometervis med trafikkert og nedsaltet bilvei. I tillegg til at nevnte Nordmarksveien starter der, så er det også preparert skiløype fra Hammeren, så da har jo også skiløperne gode muligheter derfra. Hvis lysløypa til Ullevålseter eller Ankerveien til Nordseter hadde vært optimalisert for flerbruk ville tilgangen til Nordmarksveien blitt forbedret dramatisk. Bilfri/saltfri tilgang til Nordmarksveien fra Sognsvann ville medført mye mer bruk av denne på vinterstid, noe som ville komme serveringssteder som f.eks Kikut, Ullevålseter, Bjørnholt, etc til gode gjennom økt besøk i de lange periodene med dårlig skiføre, som vi har sett, og bare vil se mer av kommende sesonger.
Redigert av Espen W; 23/01/2015 11:39.
|
|
|
23/01/2015 11:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du synes at fotgjengere med barnevogn er i sin fulle rett når de fjerner rockgardens og kjefter på syklister i en anlagt rundbaneløype? Hva man synes om den saken, er irrelevant. Hva loven sier er det som gjelder. Dette "anlegget" er så vidt jeg vet anlagt, med grunneiers velsignelse, utenfor eksisterende stinett (i likhet med det vi har gjort hos oss; nettopp for å unngå konflikt med andre brukergrupper)
|
|
|
23/01/2015 12:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det så vanskelig å innse at en skiklubb/løypelag/skiforening har rett til å ønske at løypene de bruker mye tid og ressurser på å anlegge og vedlikeholde brukes til det de er tiltenkt?
Alle har rett til å ønske seg akkurat hva de vil, men ingen har rett til å nekte noen å ferdes i utmark iht. friluftsloven, der ingen andre forbud gjelder. Det er de faktiske forholdene. Så er det selvsagt slik at de som lager skiløypene ønsker at de skal være i god stand og tilgjengelige for skiløpere lengst mulig, og disse er naturligvis redd for at syklister skal ødelegge løypene. Forståelig. De må likevel akseptere at syklister bruker løypene når de ikke ødelegger dem i det hele tatt. Kanskje uansett, iht. lovverket, men hvis man bruker normal fornuft, må man kunne forvente at syklister sørger for å ikke ødelegge løypene hvis de skal sykle langs dem. Den lokale skøytebanen er sannsynligvis ikke lagt til utmark, og grunneier kan bestemme hva som skal foregå der.
|
|
|
[Re: Oystein L]
23/01/2015 12:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette "anlegget" er så vidt jeg vet anlagt, med grunneiers velsignelse, utenfor eksisterende stinett (i likhet med det vi har gjort hos oss; nettopp for å unngå konflikt med andre brukergrupper)
I såfall så fungerte tydeligvis ikke strategien. Det endrer uansett ingen ting. Skal man nekte noen å bruke en sti eller en vei, MÅ MAN ha godkjenning av Fylkesmannen.
|
|
|
23/01/2015 12:33
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Dette "anlegget" er så vidt jeg vet anlagt, med grunneiers velsignelse, utenfor eksisterende stinett (i likhet med det vi har gjort hos oss; nettopp for å unngå konflikt med andre brukergrupper)
I såfall så fungerte tydeligvis ikke strategien. Det endrer uansett ingen ting. Skal man nekte noen å bruke en sti eller en vei, MÅ MAN ha godkjenning av Fylkesmannen. Det må da kunne gå an å bruke fornuft. Hvis vi som sykkelklubb ønsker å kunne bruke stiene vi har laget, mest mulig uhindret. Er det da veldig lurt å begynne å sykle i skisporet?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
23/01/2015 12:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Personlig ville jeg aldri funnet på å sykle i preparerte skiløyper, men poenget er at så lenge det ikke er vedtatt et hjemlet forbud mot det, så er det ingen som på lovlig vis kan nekte deg å gjøre det.
|
|
|
23/01/2015 12:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Argumentet fra Espen Wethe lenger opp i tråden her om at skiføret blir dårligere og at man derfor ikke bør kjøre spor på alle veier og traseer fra Sognsvann holder ikke helt.
Det kjøres jo bare spor alle steder når det er mye snø. Ellers prioriteres lysløypa. Løypa på Sognsvann vest er vel også preppa for skøyter og sånn sett grei på fatbike, så lenge man tar hensyn.
Å gå på ski er svært populært og har lange tradisjoner i Norge. Å ta til orde for at man skal slutte å preparere ved de kjente innfallsårene fordi en liten minoritet vil sykle eller gå i løypene tror jeg har lite for seg. Når 50% av befolkningen har gått over til å sykle fatbike vinterstid blir det kanskje annerledes, men tror det er en stund til det skjer.
|
|
|
23/01/2015 13:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I såfall så fungerte tydeligvis ikke strategien. Det endrer uansett ingen ting. Skal man nekte noen å bruke en sti eller en vei, MÅ MAN ha godkjenning av Fylkesmannen. Her var det jo ikke snakk om å nekte andre å bruke stien, men hindre andre i å sabotere (eller "rydde bort hindringer" om du vil) det syklistene har fått lov av grunneier å bygge. Dette høres meget kjent ut... 
|
|
|
23/01/2015 13:22
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Så lenge 0% av innfallsårene fra Sognsvann ( i dette eksempelet) er bredt sosialt akseptert til annen bruk vinterstid enn med ski under beina så vil det bidra til status quo når det gjelder valgt bevegelsesform. Disse veiene er selvsagt allbruks inntil den første snøen legger seg, men etter det så er det svært mange som ikke tør bruke dem til annet enn ski nesten uansett hvor dårlig skiforholdene blir der. Under stadig hyppigere dårlige forhold har an da en situasjon der mange dropper å dra ut i marka, fordi de ikke vil gå på ski på harde og isete forhold, men tør heller ikke bruke disse veiene på beina eller sykkel, fordi de er redde for represalier fra skiløpere som trosser de dårlige forholdene.
Jeg foreslo heller ikke å slutte å preparere alle de kjente innfallsårene fra Sognsvann, men snarere at 75% fortsatt (mao 3 av 4 her) prepareres spesifikt for langrenn, med trikkeskinner og 25% (1 av 4 i dette tilfellet) planes eller forblir upreppet, slik at man fritt kan velge bevegelsesform, enten det er klassisk, skøyting, sykkel, truger, på beina, etc. akkurat som skiløpere (med ruller under skiene) har fri tilgang til både bilveier og sykkelstier om sommeren, selv om de der er til stor sjenanse siden de tar svært mye plass (ved skøyting).
Redigert av Espen W; 23/01/2015 13:35.
|
|
|
|
|