Spent på hva en rutinert fatbikerytter som EspenW har å si om føret, hvis han kom seg dit i dag slik han skulle.
Jess, var ute på en knall tur opp Vettakollen og litt videre innover i går kveld med forummedlem Grunde (aka. Grusen). Han kjørte en Surly ICT OPS med 4.0'' Nate dekk på 82mm felger. Han startet med 4.5psi som ga for mye spinn i løssnøen, ble senket til 3.1psi og de resulterende ca 45% mer anleggsflate hadde god effekt. Her er en del snutter som viser forholdene (i går kveld) i området Vettakollen, Sognsvann, Riksen, og sydenden av Maridalsvannet. Har snødd mer i natt, men muligens også blitt mer opptråkket.
Kjørte som dagen før Schwalbe Jumbo Jim 4.8 slangeløst på 103mm felger med trykk godt under 3psi. Oppover forbi Båntjern og opp til utsiktspunktet var det autopilot føre, og måtte ikke nedi med foten før ''henget'' mot toppen. Der var det for løst for 3.5mm knastene på Jumbo Jim. Det siste strekket får vente til det blir isforhold, da blir det lunsj for 4.8 dekk med 240stk Kold Kutter motocross pigger.
Altså fine forhold oppover (selv om Grusen var litt uheldig under filming):
Mye løsere over toppen, og i motsetning til nedsiden av toppen, så var det ikke mange som hadde gått innover (kun en person, og de sporene var så og si igjensnødd, mao endelig litt utfordring) Tror den skal være helt grei utover fra Frønsvollstråkka, for da har man stort sett tyngdekraften på sin side. Her fra stien litt innenfor toppen. Mindre snø under trærne, men en god halv meter pudder på mange steder uten tredekke. Under slike løse forhold kommer 4.8 med pløsete 2.5 psi til sin rett:
Nedover var stien blitt smooth etter å ha blitt valset med 4stk feite dekk. Nedover mot utsiktspunktet:
Masse snø ved utsiktspunktet:
Ned fra toppen så det slik ut:
Videre nedover mot øverste bebyggelsen:
Mye pudder på Haugerudjordet og videre nedover mot Gaustad:
Kongeforhold også siste ned mot Riksen, og gjennom en skikkelig fonn på slutten:
Gode 30cm med nysnø i området ved Svartkulp:
Glem heller ikke området langs Maridalsvannet mellom Oset og Brekke. Her er det mange hundeluftere som lager fine tråkk. Her stien langs sørenden av Maridalsvannet, noen hundre meter hjemmefra: Lynraske forhold, så bare å gønne på for å komme seg hjem for å måke 40cm med nysnø foran garasjen..
Fikk kjørt meg godt opp Vettakollen i går ja. Smakte særdeles godt med turen ned. Som relativ fersk på FB lærte jeg noe: Den lille trykkendringen vi gjorde på vei opp hadde stor effekt på grepet i føre vi har nå. Ta meg bryderiet med å øke trykket på transporten. XTR trail ikke er optimale pedaler nå. Blir flats på neste tur.
Er det noen som har rapport fra Grønliåsen? Burde vel bli bra over der nå til helga?
syklet oldtidsveien/blåmerket i går fra Hurlumheihuset til bunnen ved Hauketo. Var helt ok på tynne hjul. Litt smale spor så lett og falle ut, men veldig syklbart. Sporene fra fatbiken som må ha kjørt like før meg tydet på at han hadde en litt greiere tur.
Satser på at fotfolket og mildvær lørdag gjør underverker for søndagen.
Re: Føretråd for Oslo og Omegn
[Re: Mmar]
#191549024/01/201517:59
Noen som har vært over Vettakollen mandag eller idag?
På søndag var det en del som hadde tråkket til utsiktspunktet, så kjørte opp til siste bratthenget uten å sette potene nedi, men videre innover var det for det meste uoppgått, så til tider 30-40cm med litt tricky snø. Her fra første kneika etter utsiktspunktet: [/video]
Da snøen falt dagen før var den relativt fuktig, så den frøs og ble tung å trille i over natten, og ga samtidig dårlig feste pga sukkeraktig konsistens.
Ca 2.5psi over Vettakollen, men burde ha kjørt med det syke 1.xx psi trykket som jeg hadde senere på dagen. Det ga flyt og feste på et helt nytt nivå.
Syklet opp måneskinn/senior, over Fuglemyra og ned Vettakollen i dag formiddag.
Var veldig krevende sykling fra Heggehullet og opp til Fuglemyra. Deretter ble det mer og mer fotfolk som hadde gått. Men det er hardt, og de som har gått der mens det var mildt, har satt spor, og ødelagt den gode flyten
Funker å sykle, men det er den mest krevende turen jeg har hatt over der noen gang
Det var hardt og sporete i trulsreland ikveld og, men her var det ikke fotfolket som hadde laget de dypeste sporene. Det var tydeligvis to stykk ivrige syklister som hadde kost seg og laget dype ca 4" spor gjennom alle områdene som var slush på mandag etter regnet. Nå som de var fyrst på var de rimelig utfordrende å havne oppi. Merker jeg er lei av at vi tydeligvis ikke skal få en uke med konsekvent samme årstid denne vinteren :/
[Re: BRD]
#191687428/01/201513:21
Det var hardt og sporete i trulsreland ikveld og, men her var det ikke fotfolket som hadde laget de dypeste sporene. Det var tydeligvis to stykk ivrige syklister som hadde kost seg og laget dype ca 4" spor gjennom alle områdene som var slush på mandag etter regnet. Nå som de var fyrst på var de rimelig utfordrende å havne oppi. Merker jeg er lei av at vi tydeligvis ikke skal få en uke med konsekvent samme årstid denne vinteren :/
Ditto. Det var krevende i Trulsen i går. Det morsomste partiet jeg kjørte var nedkjøringen mot lysløypa fra Indrefileten.
Flotte forhold i Trulsområdet i kveld! Harde smale stier. Du blir straffet hardt hvis hjulet kommer utenfor de 30 cm som er tråkket opp. Noen områder har fotspor og hjulspor fra de som var ute på mandag i mildværet. De skulle hatt buksevann.
Det er bare å komme seg ut, hovedstiene fra Østmarksetra er utrolig mye finere nå enn gjørmefesten det ofte er på sommeren.
Syklet med pigget tynnhjuling, klart beste valget på hovedstiene i dag. Mulig tjukkas gir adkomst til de mindre brukte stiene med mere løs snø.
Sykla fra Grindajordet i helgen. Veldig fin og smal sti i lysløypa og inn mot Ankerveien/E6. Etter Ankerveien ble det for løst til at jeg kunne sykle med tynne piggdekk.
Tenker å ta en tur til Trulsen i løpet av uka. Noen som har vært der i helgen?
Noen som har vært over Fuglemyra/Vettakollen i det siste?
Svarer meg selv her
Syklet Riksen, opp Måneskinn/Senior (vet egentlig ikke hvem som er hvem, syklet i alle fall den som er sti om sommeren og kommer inn på "toppen" av grusveien), opp til Heggehullet, over Fuglemyra og ned Vettakollen.
Opp måneskinn / senior var digg fottråkket sti, langrennsløypa videre var rask transport (hardt underlag). Fra Heggehullet og opp til Fuglemyra var altfor løst. Men det var verdt litt hike-a-bike. For jo nærmere Vettakollen man kommer, jo flere fottråkkere har det vært. Ned Vettakollen var HELT konge Jeg har aldri kjørt så raskt ned, hverken sommer eller vinter - PR i dag (og gir forresten bort ett par kilo med kudos til han som har KOM ned )
Var forresten usikker på hvor mye is det skulle være, så jeg kjørte med D5. Ikke noe is i det hele tatt - blir Bud og Lou neste gang, dvs i morgen
Syklet Riksen, opp Måneskinn/Senior (vet egentlig ikke hvem som er hvem, syklet i alle fall den som er sti om sommeren og kommer inn på "toppen" av grusveien), opp til Heggehullet, over Fuglemyra og ned Vettakollen.
Da har du syklet Senior opp til den møter grusveien (Måneskinn). Deretter Måneskinn videre opp. Senior tar av til høyre etter cirka 100 meter felles løype ved den lille bekken.
Jan Ove --
[Re: JOF]
#191888403/02/201508:29
Da har du syklet Senior opp til den møter grusveien (Måneskinn). Deretter Måneskinn videre opp. Senior tar av til høyre etter cirka 100 meter felles løype ved den lille bekken.
Knallforhold over Grønliåsen i går kveld. Hovedstien er bred og hard, småstiene litt smalere men desto mer morro! Møtte på ca 14-15 syklister ila turen, var skikkelig folksomt på åsen!
Opp måneskinn / senior var digg fottråkket sti, langrennsløypa videre var rask transport (hardt underlag). Fra Heggehullet og opp til Fuglemyra var altfor løst. Men det var verdt litt hike-a-bike. For jo nærmere Vettakollen man kommer, jo flere fottråkkere har det vært. Ned Vettakollen var HELT konge
Yes, enig slik var det også i dag. Meget bra forhold også med Vee mission. Litt antydning til isete fotspor i Gaustadskogen men ikke behov for pigger...
Ellers opplevde jeg den første negative reaksjonen på fatbike/vintersykling. Passerte et ektepar med samlet alder på ca 225 i god avstand, lav fart og smilte til dem, ble så forfulgt av jakthunden deres som begynte å løpe rundt meg og småtygge på leggen min. Da jeg ropte at de skulle få kontroll på hunden sin hørte jeg bare noe skriking om "sørens syklister". Jeje, de fleste man møter synes jo i hvert fall (fortsatt) at det er veldig gøy med store dekk...
Legger ved et stemningsbilde fra vettakollen
Redigert av Stefan; 03/02/201519:01.
[Re: Mmar]
#191968404/02/201520:43
Riksen - Seniorløypa - Frønsvolltråkka - Vettakollen og ned var enda bedre i dag Måtte nesten ikke av sykkelen i det hele tatt, kun i et par tøffe motbakker. Framsiden av Vettakollen ned til Riksen er en fest av dimensjoner, og veldig kjørbar også for de med smale hjul. Stort sett snøføre og lite is gjør at pigg fremdeles er unødvendig.
Riksen - Seniorløypa - Frønsvolltråkka - Vettakollen og ned var enda bedre i dag Måtte nesten ikke av sykkelen i det hele tatt, kun i et par tøffe motbakker. Framsiden av Vettakollen ned til Riksen er en fest av dimensjoner, og veldig kjørbar også for de med smale hjul. Stort sett snøføre og lite is gjør at pigg fremdeles er unødvendig.
Høres bra ut - tror jeg må flexe noen timer på formiddagen i morgen
Er nok skiløype der nå (som på stort sett alt av litt større stier ut fra Sognsvannsområdet)
Sjekka skiforeningen som hadde status "ikke preparert" så prøvde meg for det Så da ble det følgende runde: Sognsvann-sti til svartkulp- E6 (eller det jeg tror er E6 i hvert fall)- Lysløypa til Frønsvollstråkka- vettakollen- sognsvann.
E6 var da altså ikke scooterkjørt men var hovedsakelig skigåere som hadde vært der. Grei bæring i snøen i nedre del men i øvre del var det plussgrader og det var umulig å se hvor snøen var komprimert nok til å gi bæring eller hvor man gikk gjennom. Dytta noen hundre meter for ikke å sette altfor mye spor. Lysløpene var fine, harde og kjedelige. Ikke noe stress å komme opp bakkene til ullevålseter. Frønsvollstråkka- fuglemyra hadde blitt mye bedre siden tirsdag, måtte hoppe av sykkelen 3 korte ganger. Men også her var det +grader med snø som falt fra trærne og antydning til sørpe utvalgte steder...
Forsiden var fortsatt veldig bra, men betraktelig hardere nå enn på tirsdag. Vee mission var ikke det perfekte dekket ned der. Var noen tynnhjulingspor med pigg og det vil jeg tro hadde vært morsommere ned der i dag...