Korte 5-10s sprinter med økende kadens eller motstand utover sprinten, ender på maks. Pausene i stigningsløp er jo typisk at man går tilbake til utgangspunkt, så 30s pause mellom sprintene?
Edit: Det er vel litt variert hvor langt og hvilken intensitet stigningsdragene skal være. På løp brukes vel alt fra 40-120m, pauser 1-2 min. Fart økes naturlig, ikke i rykk og napp. Dragene avsluttes ofte på maks hastighet av hva de klarer å holde. For sykkel vil det kanskje være 10-20s drag da, med 1min pause rolig tråkk. Fokus på teknikk under dragene.
Redigert av Hoaas; 21/01/201512:10.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: sveinaa]
#191425921/01/201512:18
Jeg har merket at jeg bryr meg mer og mer om hva en wattmåler kunne gjort for meg. Har derfor brukt mye tid på å tråle nettet. Om Stages ikke er på ønskelisten. Hva finnes der ute som ikke koster skjorta og går rett på et BSA lager?
Tror denne går på BSA, men kjenner ikke til FSA så godt:
Jeg har merket at jeg bryr meg mer og mer om hva en wattmåler kunne gjort for meg. Har derfor brukt mye tid på å tråle nettet. Om Stages ikke er på ønskelisten. Hva finnes der ute som ikke koster skjorta og går rett på et BSA lager?
Hmm, har FSA Gossamer compact. Hva er forskjellen på denne og Stages? Den måler vel kanskje på begge armene, siden måleren sitter i spideren? Noe sted de selger den i norge?
Redigert av Hoaas; 21/01/201512:33.
[Re: imag]
#191427621/01/201512:37
Googla P2max gossamer litt, og den får meget gode skussmål. Meget stabile målinger og måler jevnt under temperaturendringer. Den må jeg jaggu se om jeg får tak i.
[Re: Hoaas]
#191428221/01/201512:46
Jeg har vel rundt 25.000 km på min power2max nå, og den bare funker og funker. Helt klart et anbefalt produkt. I tillegg er kundeservicen helt strøken.
Den måler i spideren, ja. Kan brukes med ovale klinger om man ønsker, siden den ikke gjør noen antakelser om konstant vinkelhastighet (den henter måledata med en frekvens på 50Hz og midler disse).
Jeg har for ordens skyld min montert på en Rotor 3D.
[Re: imag]
#191431221/01/201513:34
Jeg plotta inn OLT sine soner på Garmin-sida, men verdiene ble endel forandret da jeg også plotta inn HRR (resting heart rate). Skal jeg forholde meg til soner som er regna med eller uten HRR?
[Re: grr]
#191436121/01/201516:10
Jeg hadde 6,7 i laktat på slutten av 3. draget i en 4x8 økt med svakt stigende intensitet på draga (2 minutt pause).Pulsen var da også inne i sone 5.
Pulsen var ikke i sone 5 nei. Så tabellen stemte dårlig når det gjelder forholdet puls/laktat.. Puls: Drag 1: snitt 150 maks 157 Drag 2: snitt 156 maks 165 Drag 3: snitt 160 maks 170 Drag 4: snitt 164 maks 174 Følt intensitet: greide akkurat og holde samme watt på alle draga, men ikke uten kamp.
Målt terskel i lab tidligere har gitt meg terskel på alt fra 166 til 173. 166 føles mest riktig nå for tiden, men har jo også kjørt 3-4 timers ritt med høyere snittpuls enn 170. Uansett veldig høye laktatverdier syns jeg. Skulle jeg kjørt drag med laktatmåler og holdt meg under 4 hadde jeg jo surra rundt på "tomgang" virker det som..
Jeg synes tallene dine for puls og laktat stemmer veldig bra. Dersom du har rett i at terskelpuls er rundt 166 bpm, så er du over laktatterskel på alle dragene når drift i puls tas med i regnestykket. Husk også at forholdet mellom puls og laktat er nær lineært fram til laktatterskel, men deretter stiger laktatnivået bratt. Dette gjør jo også sitt til at små endringer på x-aksen (puls/watt/hastighet) gir store variasjoner på y-aksen (laktat). Dette er nok en av grunnen til den variasjonen du ser i laktat. I tillegg til feilmarginen i instrument og prosedyre med mer.
[Re: rasmusic]
#191439721/01/201518:29
Nå bidro _du_ til å nerde opp diskusjonen igjen med alt laktatmaset ditt, Kriss. Way to go
Trådrekord i nerding. Så kan man jo også lure på hvorfor det finnes så mye avansert måleutstyr hjemme hos Kriss hvis det "bare" er å bli sliten på trening
(Jada, vet det er minst én person i heimen der som driver på et helt annet nivå. Men litt morro må man jo ha det).
Redigert av Øyvind V; 21/01/201518:32.
#191439921/01/201518:43
Sånn ift. intensitet så synes jeg det hørtes så fornuftig ut å kjøre etter følelse og motstand og drite litt i pulsen. Dette virker fortsatt fornuftig etter en stund. Øktene blir litt hardere og det tror jeg er bra. Kjørte 9x5min m 1min pause og endte opp med 23 min i I3 og 23 min i I4. Det var tungt men pusten var fin og følelsen god. Finnes det noen god grunn for å roe litt ned (Dette skulle egentlig vært en I3 økt etter planen)?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#191448722/01/201507:14
Bestilte du fra utlandet, eller fikk du tak i her i Norge?
Jeg bestilte min direkte fra power2max.de. Meg bekjent er det vel Erik$ her på forumet som er norsk kontaktperson, men de svarer uansett fort på mail selv om man bare sender mail til Tyskland.
#191449222/01/201507:31
Sånn ift. intensitet så synes jeg det hørtes så fornuftig ut å kjøre etter følelse og motstand og drite litt i pulsen. Dette virker fortsatt fornuftig etter en stund. Øktene blir litt hardere og det tror jeg er bra. Kjørte 9x5min m 1min pause og endte opp med 23 min i I3 og 23 min i I4. Det var tungt men pusten var fin og følelsen god. Finnes det noen god grunn for å roe litt ned (Dette skulle egentlig vært en I3 økt etter planen)?
En grunn kan jo være om du har planlagt flere (harde) økter, evt konkurranse, i nærmeste fremtid som ikke du klarer å gjennomføre med den kvaliteten du ønsker. Ellers er det vel bare å peise på.
#191452122/01/201508:35
Så lenge du har en god følelse på hver økt og ikke sliter med å komme opp i intensitet er det vel ingen ting i veien for å kjøre litt hardere. Totalbelastning
Er det noen som har peiling på stressbalance short/long term i Golden Cheetah? Har aldri brukt det, men grafene er jo der. Det jeg egentlig lurer på er hva tallet til venstre står for, det som står som "stress", 10-20-30 osv sier meg egentlig lite. La ved et bilde av hvordan grafene ser ut foreløpig i januar. Er det sånn at jo lavere grafene er jo freshere skal jeg føle meg?
#191458322/01/201510:07
Er det noen som har erfaring med å kjøre drag der man kjører feks 2 min på terskel, 2 min over terskel og 2 min under (Alt i et drag uten pause.)? Og så pause på feks 2 min? Med 4-5 reps.
Redigert av sveinaa; 22/01/201513:24.
#191471922/01/201513:32
Er det noen som har erfaring med å kjøre drag der man kjører feks 2 min på terskel, 2 min over terskel og 2 min under (Alt i et drag uten pause.)? Og så pause på feks 2 min? Med 4-5 reps.
Har laget en økt i TrainerRoad hvor jeg har over/underdrag, de er på 6min og har annenhvert minutt over og under terskel. Synes de er veldig fine og er en god variasjon til de vanlig flate dragene. Har totalt 7 reps
#191472222/01/201513:34
Har laget en økt i TrainerRoad hvor jeg har over/underdrag, de er på 6min og har annenhvert minutt over og under terskel. Synes de er veldig fine og er en god variasjon til de vanlig flate dragene. Har totalt 7 reps
Har du noen formening om effekten av de? Kjører du dragene på terskel eller slipper du deg ned?
#191472522/01/201513:42
Jeg har kjørt noen over/under-drag, f.eks. 1 min over, 1 min under, 5 av hver (= 10 minutter), før jeg har fortsatt med 2-3 8-minuttersdrag. Usikker på om det egentlig har så annerledes effekt enn å kjøre flatt på samme intensitet, men det stykker opp litt og gir variasjon. Jeg tror at dersom man skal ha en vesentlig forskjellig effekt vs. flate drag, må "over" foregå ganske langt over terskel. Da må nødvendigvis også "under" foregå en del under så man får hentet seg inn. Har prøvd f.eks. 15x1 på 400 watt ("noe" over terskel); det gir bra trøkk og fart i beina, men da har jeg ikke nubb på å kjøre på terskel i pausene.
#191473222/01/201513:53
Har du noen formening om effekten av de? Kjører du dragene på terskel eller slipper du deg ned?
Tror ikke effeken er så forskjellig fra et flatt drag, men du får variasjon. Jeg kjører samme effekt som på langdrag på "under" og noe over terskel "over", f.eks 115% av FTP og 90% av FTP.
[Re: Øyvind V]
#191473422/01/201513:57
Jeg tenker litt at det skal være en form for rittsimulering. Der 2 min over terskel kjøres for å kjøre på seg litt syre før 2 min på terskel. 6 min totalt for draget er valgt sånn at det skal være mulig å hente seg inn i pausen. Lurer litt på om man får noe fysiologisk merverdi tilbake eller om det kun "trener" hodet.
Vil tro det blir noe sånn som 100% av ftp og 110% av ftp?
Redigert av sveinaa; 22/01/201513:59.
#191473622/01/201513:59
Jeg har også kjørt noen slike økter i det siste. Det har vært slike "youtube-spinningøkter". Stort sett har det vært omtrent slik:
10 min oppvarming, gradvis økende 25-30 min intervalldel 5-10 min roligere
Intervalldelen har gjerne bestått av 3-5 bolker, der hver bolk igjen er delt opp i flere drag.
1 bolk kan være 5 x (30 sek stående (over terskel), 30 sek sittende (litt under terskel)). Så et par min pause før neste bolk.
Neste bolk kan være 3 x (1 min sittende (over terskel), 1 min sittende (litt under terskel))
Og så videre..
Har ingen anelse om treningseffekten er bedre eller dårligere enn andre treningsformer. Men jeg føler at tiden går fort, jeg får trent på å sykle stående og jeg er sliten etterpå.
Konklusjon: Jeg liker det, og kommer til å kjøre flere slike utover våren. Gjennomsnittseffekten blir lavere enn om jeg hadde kjørt jevn belastning, men jeg tror kanskje ekstrabelastningen av å være over terskel veier opp for det.