Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 12 1 2 7 8 9 10 11 12

Kritisk til Islam?

Re: Kritisk til Islam? [Re: fredriks] #1914845 22/01/2015 20:06
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Sitat: mtbmaniac

Hvis jeg forstår rett, er det som reageres på, at man karikerer elementer som noen holder som hellige.

Men om jag bestämmer att något är heligt så borde jag alltså också kunna bestämma vad andra inte ska kunna karikere?

Ja kanskje dét, når du blir en utsending fra Gud så kan også kanskje du angi hva som er hellig. Bare pass på at du ikke blir en av de falske profetene, slik som Hubbard. Forsikre deg om at det virkelig er den rette som har inspirert deg, feks at det ikke er en demon: din egen grådighet, eller ønske om å herse med andre.

Quote:

Quote:

En slik handling har opplagt til hensikt å skade/hetse/mobbe. Slikt er jeg sterk motstander av.

Jag tror inte det nödvändigtsvis är sant. Om man vill göra en politisk tegning om något som handlar om islam är det ju en stor fördel om man kan använda deras profet i bilden på samma sätt som Obama använts i politiska tegningar.

En sak som jag tycker är viktig i denna frågan är att det verkar handla om väldigt få bilder som har visats vid få tillfällen och att reaktion har blivit väldig stor trots det. Om man jämför med bilder av jödar innen andra världskriget så var väl det något som var väldigt vanligt.

Det er ikke opp til deg å bestemme. Det er ikke du selv som bestemmer om din mobbing smerter andre, du må nok lytte bedre til hva offeret forteller. Her er det likevel ganske tydelig, og det du beskriver er ikke det samme. Det er ikke snakk om noen politisk tegning når man avbilder muhammed som gris. Kan du ikke bare la være å tegne muhammed slik? Vær så snill. Det er respektløst. Om du likevel gjør det, så ikke regn med noe sympati fra meg dersom du blir straffet av Gud gjennom et slags lynnedslag, det er på en måte noe du selv burde måtte regne med at ville skje vel.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914847 22/01/2015 20:16
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg syns det er tåpelig å kalle de offer fordi noen har tegna idolet deres.

LOL @ lynnedslag.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914848 22/01/2015 20:18
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje litt vanskelig, dette med metaforer. ICON_SMILE

Det finnes altså mange former for lynnedslag.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914869 22/01/2015 21:27
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Så du mener at å bli mordet i regi av himelfeen din er noe man på en måte må regne med om man tegner en tegning som kan støte noen?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914876 22/01/2015 21:40
Tex Offline
Besatt
Besatt
Islam er forøvrig ikke bare en religion.

Det er i mange land en politikk og et samfunnssystem.
I mange av disse har ytringsfrihet og menneskerettigheter ganske magre kår.
Mulig disse tegneseriene prøver å sette søkelys på det, altså det politiske aspektet ved islam. Det er vanskelig å se at også politikk skal være fritatt for kritikk / satire / karikaturer.
--

Når det er sagt:

Jeg er enig i at det kan virke uhøflig å trykke dette, og skjønner at det kan oppleves som støtende. Jeg ville ikke selv gjort det som en bevisst provokasjon. Det kunne aldri falle meg inn å brenne en koran eller en bibel, heller, f.eks. Absolutt ikke.

Akkurat som at jeg ikke går i badebukse i en begravelse. Det et ikke ulovlig, men det er ufint og respektløst.

Når jeg likevel argumenterer for retten til å trykke disse karikaturene, er det fordi kjernen i ytringsfriheten nettopp er å tåle det man IKKE liker. Og det mener jeg fortsatt er et viktig prinsipp.

---

Re: Kritisk til Islam? [Re: Tor Arne] #1914895 22/01/2015 22:45
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne
Så du mener at å bli mordet i regi av himelfeen din er noe man på en måte må regne med om man tegner en tegning som kan støte noen?

Gåte: Hva kaller man det når en fyr fra Troms omtaler Gud som "himmelfeen" og blir satt i brann av lynet?

Svar: "Nord-lys"

hahaha ICON_SMILE ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914950 23/01/2015 08:15
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mtbmaniac

Ja kanskje dét, når du blir en utsending fra Gud så kan også kanskje du angi hva som er hellig. Bare pass på at du ikke blir en av de falske profetene, slik som Hubbard. Forsikre deg om at det virkelig er den rette som har inspirert deg, feks at det ikke er en demon: din egen grådighet, eller ønske om å herse med andre.

Det er vel vanskelig å vite. Mesteparten av verden tror ikke at Mohammed var en utsending fra gud. Så om flertallet har rett kan han være like ekte/uekte som Hubbard ICON_WINK

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914956 23/01/2015 08:30
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Men, maniac, de fleste er nok enige om at man ikke skal provosere bare for å provosere, heller ikke for å mobbe eller trykke ned.

Uenigheten består i at Charlie H. tegninger var tilsynelatende ikke for å mobbe, men tvert i mot rettet politisk satire. Altså for å påpeke sammenhenger man kanskje burde tenke over.

Og det var helt på linje med annen satire de bedriver mot lokale politikere i hjemlandet og i resten av verden. Og av noen grunn så er deres Muhammed-tegninger vesentlig snillere og mer forsiktig enn deres tegninger av Jesus.

CH er i alle fall ikke noen rasisitisk gjeng, tvert i mot. Så kan man jo gjerne være uenig i deres venstre-anarkisiske synspunkter, det er ikke ulovlig å være enig eller uenig.

Nå synes jeg at man skal være litt forsiktig med å tråkke på andres trossystemer. Pga min barnetro og slik jeg ble oppdratt, så river det alltid litt i meg å se Jesus bli respektløst tegnet også. Men jeg tror også at satire er noe av det som hjelper oss å se de større linjene i samfunnet.

Og er noe for hellig til å le av, så er det enda en grunn til å se nærmere på saken. Den kristne verden har blitt bedre av å gå gjennom denne prosessen, heksebrenning og inkvisisjonen vil være helt umulig å gjennomføre i dagens kristne samfunn. Det er litt fordi man har turt å ikke godta alt presteskapet kommer opp med.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1914958 23/01/2015 08:34
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tex
Islam er forøvrig ikke bare en religion.

Det er i mange land en politikk og et samfunnssystem.
I mange av disse har ytringsfrihet og menneskerettigheter ganske magre kår.
Mulig disse tegneseriene prøver å sette søkelys på det, altså det politiske aspektet ved islam. Det er vanskelig å se at også politikk skal være fritatt for kritikk / satire / karikaturer.
--

Når det er sagt:

Jeg er enig i at det kan virke uhøflig å trykke dette, og skjønner at det kan oppleves som støtende. Jeg ville ikke selv gjort det som en bevisst provokasjon. Det kunne aldri falle meg inn å brenne en koran eller en bibel, heller, f.eks. Absolutt ikke.

Akkurat som at jeg ikke går i badebukse i en begravelse. Det et ikke ulovlig, men det er ufint og respektløst.

Når jeg likevel argumenterer for retten til å trykke disse karikaturene, er det fordi kjernen i ytringsfriheten nettopp er å tåle det man IKKE liker. Og det mener jeg fortsatt er et viktig prinsipp.

---

Ytringsfrihet er en kinkig sak, så lenge man bare ytrer harmløs svada, så trenger man den ikke. Men ønsker du å si hva du vil, så må du også tåle å høre ting som du ikke er enig i eller føler deg støtt, krenket av.

Er sikker på at store deler av Russland føler seg krenket av homofile aktivister, eller at store deler av Norge følte seg krenket når de første moskeene kom til landet, elller mange ble krenket av selvbestemt abort. Vi kan ikke ta hensyn til enhver gruppe som føler seg krenket når noen tar et standpunkt.

Du får ikke det ene uten det andre.

Badebukse eksempelet over var egentlig ganske beskrivende. Du trenger ikke å gjøre det bare fordi det er lov, men det er viktig at det er lov å gjøre det!

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915071 23/01/2015 11:15
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915097 23/01/2015 12:01
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er det et problem at hele verden trykker til seg, og på en måte identifiserer seg med et magasin som Charlie Hebdo (Med et vanlig opplag på 45 000 - 60 000.). Lurer bare på om mange nok har satt seg inn i hva dette magasinet egentlig er.

Uten å ta veldig i kan man vel egentlig kalle det et marginalt nisje magasin for spesielt interesserte franskmenn med tilhørighet godt ute på venstresiden?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915109 23/01/2015 12:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Er det et problem at hele verden trykker til seg, og på en måte identifiserer seg med et magasin som Charlie Hebdo (Med et vanlig opplag på 45 000 - 60 000.). Lurer bare på om mange nok har satt seg inn i hva dette magasinet egentlig er.

Uten å ta veldig i kan man vel egentlig kalle det et marginalt nisje magasin for spesielt interesserte franskmenn med tilhørighet godt ute på venstresiden?

Nå er sikkert ikke den siste utgaven helt representativ, men jeg humret i hvert fall godt over en god del av det som sto der og lot meg beveges av de følsomme tingene skrevet om skytingen. I det hele tatt fremsto det som veldig velskrevet og veldig bra tegnet. Har du lest det?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915110 23/01/2015 12:31
Tex Offline
Besatt
Besatt

Skulle det være et problem at mange - også de som ikke er enige med det som står der - forsvarer deres rett til å utgi bladet uten at blodet flyter i redaksjonslokalet?

Hva slags problem er det du har i tankene?

Re: Kritisk til Islam? [Re: Dan] #1915112 23/01/2015 12:35
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest den eller andre utgaver. Synes bare det er litt påfallende at den blekka som få har lest pre "hendelsen" på en måte symboliserer vestens "kamp" mot terror/islam (stryk det som ikke passer). Opplaget på sitt beste har liksom ikke vært større enn det VI MENN har pt. Man må vel kunne si at det er et marginalt magasin?

Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1915114 23/01/2015 12:38
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Skulle det være et problem at mange - også de som ikke er enige med det som står der - forsvarer deres rett til å utgi bladet uten at blodet flyter i redaksjonslokalet?

Hva slags problem er det du har i tankene?

Vet ikke. Man kan jo forsvare den retten på andre måter enn ved å bruke magasinet som som det som samler?

Re: Kritisk til Islam? [Re: KenR] #1915117 23/01/2015 12:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: KenR

Enig. Den var bra.

Anonym5
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915118 23/01/2015 12:46
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest den eller andre utgaver. Synes bare det er litt påfallende at den blekka som få har lest pre "hendelsen" på en måte symboliserer vestens "kamp" mot terror/islam (stryk det som ikke passer).

Eh, du fikk med deg at tolv personer ble skutt der? Det er det som gjør at de symboliserer det de symboliserer. Ikke at de var et litt sprøtt venstreradikalt blad. Mener du at man skulle vente til det var tolv personer på Le Monde som ble skutt før man begynte å ta et rammet blad som symbol på kampen for ytringsfrihet?

Re: Kritisk til Islam? [Re: Dan] #1915124 23/01/2015 13:04
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Dan
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest den eller andre utgaver. Synes bare det er litt påfallende at den blekka som få har lest pre "hendelsen" på en måte symboliserer vestens "kamp" mot terror/islam (stryk det som ikke passer).

Eh, du fikk med deg at tolv personer ble skutt der? Det er det som gjør at de symboliserer det de symboliserer. Ikke at de var et litt sprøtt venstreradikalt blad. Mener du at man skulle vente til det var tolv personer på Le Monde som ble skutt før man begynte å ta et rammet blad som symbol på kampen for ytringsfrihet?

Selvfølgelig har jeg fått med meg det. Lurer bare på om man hadde valgt "Klassekampen" som parole om det samme hadde skjedd i Norge eller for den saksskyld avisen "Dagen" (Selbekk)?

Redigert av sveinaa; 23/01/2015 13:07.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915127 23/01/2015 13:15
Tex Offline
Besatt
Besatt
Tja.
Vi hadde jo et rosetog i Norge.

Det var vel ikke bare Ap-folk som gikk der.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1915130 23/01/2015 13:22
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Tja.
Vi hadde jo et rosetog i Norge.

Det var vel ikke bare Ap-folk som gikk der.

Ble rosen valgt fordi den kun representerte arbeiderpartiet eller fordi den også kunne sees på som nøytral (Jeg aner ikke om det var bevisst)?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915141 23/01/2015 13:35
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest den eller andre utgaver. Synes bare det er litt påfallende at den blekka som få har lest pre "hendelsen" på en måte symboliserer vestens "kamp" mot terror/islam (stryk det som ikke passer). Opplaget på sitt beste har liksom ikke vært større enn det VI MENN har pt. Man må vel kunne si at det er et marginalt magasin?

Ja, det er et marginalt magasin, som flere intellektuelle tidsskift. Men ikke uvesentlig av den grunn. Opplag behøver ikke bety alt mht å være en viktig stemme i det offentlige ordskiftet.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Kritisk til Islam? [Re: HeavyDude] #1915145 23/01/2015 13:42
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: HeavyDude

Ja, det er et marginalt magasin, som flere intellelktuelle tidsskift. Men ikke uvesentlig av den grunn. Opplag behøver ikke bety alt mht å være en viktig stemme i det offentlige ordskiftet.

Absolutt ikke, men dette er jo et magasin som mange vil si pusher grensen veldig ift. hva man bør si. Noen vil og kanskje si at de ofte trekker det for langt. De har en ganske luftig historie. Synes feks dere utspill etter air france ulykken i 2009 er usmakelig da de slo mynt på de 228, og lagde en greie om at de som døde i alle fall ikke ville stemme i det kommende eu-valget.

Alt som er lov er på en måte ikke delikat, da det kan være ufattelig smakløst. Lurer bare på om alle har tenkt over alt dette magasinet har stått for og sagt tidligere.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915148 23/01/2015 13:48
Dan Offline
More than words
More than words
Synes feks dere utspill etter air france ulykken i 2009 er usmakelig da de slo mynt på de 228, og lagde en greie om at de som døde i alle fall ikke ville stemme i det kommende eu-valget.

Nuvel. Slå mynt på de savnede er kanskje å ta i. De brukte nyhetsbildet for å lage en sjokkerende forside som jeg går ut fra gikk ut på å spørre om EU-valget er demokratisk når det er så få som stemmer.

Tør du å se på Nytt på nytt? Det er ikke alt der heller som er helt smakfullt, men det er ikke det samme som at det ikke kan være en bra kommentar til nyhetsbildet.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Dan] #1915154 23/01/2015 14:00
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Synes feks dere utspill etter air france ulykken i 2009 er usmakelig da de slo mynt på de 228, og lagde en greie om at de som døde i alle fall ikke ville stemme i det kommende eu-valget.

Nuvel. Slå mynt på de savnede er kanskje å ta i. De brukte nyhetsbildet for å lage en sjokkerende forside som jeg går ut fra gikk ut på å spørre om EU-valget er demokratisk når det er så få som stemmer.

Tør du å se på Nytt på nytt? Det er ikke alt der heller som er helt smakfullt, men det er ikke det samme som at det ikke kan være en bra kommentar til nyhetsbildet.

Personlig så synes jeg kanskje de har vært veldig opptatt av å sjokkere og valgt å gå langt i "satiren" sin. Dette er jo fult lovlig jf. ytringsfriheten, så de har på ingen måte gjort noe galt. Men det er ikke det samme som at de alltid har handlet klokt.

Redigert av sveinaa; 23/01/2015 14:00.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915159 23/01/2015 14:04
Dan Offline
More than words
More than words
Personlig så synes jeg kanskje de har vært veldig opptatt av å sjokkere og valgt å gå langt i "satiren" sin.

I hvert fall er det det den kritikken mot dem som du har lest sier. ICON_WINK

Re: Kritisk til Islam? [Re: Dan] #1915166 23/01/2015 14:14
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Personlig så synes jeg kanskje de har vært veldig opptatt av å sjokkere og valgt å gå langt i "satiren" sin.

Nja. Det går an å google forsidene. Sier ikke at det de gjør er galt jf. yttringsfriheten. Synes bare man av og til bør spørre seg om alt man kan gjøre i ytringsfrihetens navn nødvendigvis er nødvendig.

Redigert av sveinaa; 23/01/2015 14:15.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915220 23/01/2015 16:39
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev

Nja. Det går an å google forsidene. Sier ikke at det de gjør er galt jf. yttringsfriheten. Synes bare man av og til bør spørre seg om alt man kan gjøre i ytringsfrihetens navn nødvendigvis er nødvendig.

Hvem skal definere hva som er nødvendig? Mange nok har jo kjøpt magasinet til at det bar seg økonomisk. Det ga jobb til 20 personer, kanskje flere og de var bærere av en tegnetradisjon som nok er viktigere i Belgia, Nederland og Frankrike enn her i Norge hvor vitsetegninger primært har vært i barneblader og småsnuskete tegninger i kulørte herremagasiner.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1915223 23/01/2015 16:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

Det er ikke snakk om noen politisk tegning når man avbilder muhammed som gris. Kan du ikke bare la være å tegne muhammed slik?

Och hur många tegningar har det funnits av mohammed som gris? De bilderna jag har sett har varit på en annan nivå.

Re: Kritisk til Islam? [Re: DeepFu] #1915224 23/01/2015 16:52
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: DeepFu

Hvem skal definere hva som er nødvendig? Mange nok har jo kjøpt magasinet til at det bar seg økonomisk. Det ga jobb til 20 personer, kanskje flere og de var bærere av en tegnetradisjon som nok er viktigere i Belgia, Nederland og Frankrike enn her i Norge hvor vitsetegninger primært har vært i barneblader og småsnuskete tegninger i kulørte herremagasiner.

Det bør kanskje en redaktør spørre seg om. I dette tilfellet var det jo heller ikke sånn at man var ukjent med hvilke virkemidler som kunne komme tilbake. De ble tross alt utsatt for et bombeangrep i 2011.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1915231 23/01/2015 17:35
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det bør kanskje en redaktør spørre seg om. I dette tilfellet var det jo heller ikke sånn at man var ukjent med hvilke virkemidler som kunne komme tilbake. De ble tross alt utsatt for et bombeangrep i 2011.

Hva er det du mener?

De har seg selv å takke, siden de ikke tok hintet i 2011?
Eller at det er best å la seg kneble hvis det får konsekvenser?

Ellers så er det opp til hver enkelt å definere hva som er nødvendig (er litt av premisset bak ytringsfrihet).

Side 9 av 12 1 2 7 8 9 10 11 12

Moderator  support