|
|
Kritisk til Islam?
|
Re: Kritisk til Islam?
[Re: Tex]
22/01/2015 10:40
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det virker ganske åpenbart at det er trusselen om vold som gjør at spørsmålet om det er riktig å trykke tegnseserier i det hele tatt blir diskutert seriøst.
Jaaa...? Denne diskusjonen mobbing/legitim satire er ikke helt ny. Vebjørn Verlo ble utsatt for massiv kritikk etter en satirisk framstilling av likestilling og menn på afrikanske landsbygda i en tegneseriestripe. Han fikk rasiststempelet. http://www.nrk.no/kultur/raser-mot-aftenposten-tegneserie-1.11756961Aftenposten som valgte å trykke stripa, kastet forfatteren foran bussen og lot han svare på kritikken mutters aleine. Spesielt lite omtenksomt eller kynisk av Veslemøy Østrem. Hun kunne sagt at "etter nærmere ettertanke ønsker Aftenposten ikke å ta denne risikoen på å bli oppfattet som rasistiske og støte," men istedenfor så bidrar hun til å stemple forfatteren som rasist. Veldig unødvendig.
Redigert av Hvilepuls; 22/01/2015 10:47.
|
|
|
22/01/2015 11:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Jøder forlanger ikke at ikke-jøder skal omskjæres. Er barnet jøde? Ja, det er født av jødiske foreldre og er altså i religiøs mening jøde. Men bortsett fra religionen så er det altså ingenting som sier at det er naturlig å omskjære dette barnet. Dermed kan man si at de jødiske foreldrene forlanger at det (i den ikke-religiøse virkeligheten) ikke-jødiske barnet skal omskjæres.
|
|
|
22/01/2015 11:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det virkrer ganske åpenbart at det er trusselen om vold som gjør at spørsmålet om det er riktig å trykke tegnseserier i det hele tatt blir diskutert seriøst. Hadde den ikke vært diskutert hvis Islamsk Råd hadde gått til sak hver gang en karikatur ble trykket, mener du?
Anonym5
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
22/01/2015 11:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jaaa...? Denne diskusjonen mobbing/legitim satire er ikke helt ny. Det er en gammel diskusjon, for all del. Arnulf Øverlands tale "Kristendommen - den tiende landeplage" var vel på 1930-tallet. Men jeg mener nå likevel at voldstrusselen gjør noe med debatten. Støre har forklarer hvorfor han var tvetydig i 2006 - Vi hadde en situasjon der norske ambassader sto i brann og norske liv var truet. http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/01/08/2200/Terror/gahr-stre-mener-han-hindret-vold
|
|
|
[Re: Dan]
22/01/2015 11:33
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er vel like mye jøde som norske spedbarn som døpes kan være kristne. EDIT: Uheldig formulering der, jøder kan selvsagt også være norske.
Redigert av Tex; 22/01/2015 11:47.
|
|
|
[Re: anonym5]
22/01/2015 11:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hadde den ikke vært diskutert hvis Islamsk Råd hadde gått til sak hver gang en karikatur ble trykket, mener du?
Nei det tror jeg ikke. Gått til sak? På hvilket grunnlag? Det er da ikke noe lovforbud.
|
|
|
22/01/2015 11:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Gått til sak? På hvilket grunnlag? Det er da ikke noe lovforbud. Anmelde for trakassering, da. Tror du ikke hvis politiet får nok slike anmeldelser så vil noen på et eller annet tidspunkt føle seg nødt til å diskutere?
Anonym5
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/01/2015 11:41
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Politiet får hver dag en strøm av grunnløse anmeldelser som blir henlagt, uten at det fører til noe videre.
Så, nei, det tror jeg ikke hadde ført frem. De som anmeldte for det samme grunnløse gang på gang ville bare sett dumme ut.
|
|
|
22/01/2015 11:43
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Politiet får hver dag en strøm av grunnløse anmeldelser som blir henlagt, uten at det fører til noe videre. Hvorfor er det grunnløst? Islamsk råd mener muslimer føler seg trakassert av karikaturtegninger.
Anonym5
|
|
|
22/01/2015 11:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Javel, da er det jo bare å anmelde, hvis dette rammes av gjeldende lovverk.
Nå har det jo vært en diskusjon i forrige regjering om loverket bør endres for å ramme religionskrenkende ytringer (ettsom blasfemiparagrafen er fjernet), men dette har ikke ført frem.
Du mener denne diskusjonen var unødvendig, ettersom hjemmelen allerede er på plass?
Redigert av Tex; 22/01/2015 11:54.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/01/2015 12:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rart ingen har sprengt noe eller drept en haug med folk pga Jesus and Mo, som har holdt på i mange år. Det er jo den normale reaksjonen på tegninger. http://www.jesusandmo.net/Forresten, hvorfor brenner de kirker som reaksjon på at et blad, som jeg oppfatter som sekulært(?), har trykket en tegning av Mo? Jesus & Mo har ikke blitt brukt av maktpersoner i MENA som middel for agitasjon mot vesten, det ble JP sine og det mener jeg er selve kjernen i spm. Tegningene den gangen ble brukt av danske imamer som tok med seg noen enda drøyere tegninger de hadde laget selv og skapte på det viset en velregissert krenkelsesintifada i MØ som etterhvert strakk seg helt opp i Oslos gater. Ingen av de store karikatur/litteratur opprørene har startet plutselig, de har alle blitt kjørt frem av myndighetspersoner/ytterliggående grupper og først fått momentum noen mnd/år etter publisering. Det er jo ikke noe annet enn å be om at vi skal underkaste oss deres lover, hvis ikke så blir det bråk. .......angrepet på CH er jo det samme bare et enda tydeligere signal om å underkaste seg islams lover uansett hvor man måtte befinne seg. Islam betyr jo også underkastelse og det hadde vel i og for seg vært greit nok det er bare det at de mener at jeg skal gjøre det også. Når det gjelder kirkebrenning så er ikke det sikkert at det har noe med karikaturene å gjøre Det foregått kirkebrenning i stor stil helt siden den arabiske "våren" startet, og flukten av kristne fra MØ har aldri vært større i historien, men dette har vært underkommunisert i norske medier. Hvis det har noe å gjøre med karikaturene så er mitt tips at det er hevn mot det kristne vesten. Husk at deres verden hvor alt dreier seg rundt Allah så vil de ikke ha noe begrep om et sekulært samfunn, i deres øyne vil en nasjon som norge med noen millioner medlemmer i statskirka være en kristen nasjon. Jeg har en veldig sterkt troende kristen bekjent fra Kongo og han ler fremdeles av seg selv når han skulle til norge da han trodde han skulle til selve inkarnasjonen av en stat med troende også kom han til noe han egentlig ikke kunne forestille seg i form av mennesker som ikke trodde på noen ting 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
22/01/2015 12:16
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Du mener denne diskusjonen var unødvendig, ettersom hjemmelen allerede er på plass? Neida, jeg var bare uenig i at kun trusselen om vold kunne ha fremtvunget diskusjonen.
Anonym5
|
|
|
22/01/2015 12:17
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Politiet får hver dag en strøm av grunnløse anmeldelser som blir henlagt, uten at det fører til noe videre. Hvorfor er det grunnløst? Islamsk råd mener muslimer føler seg trakassert av karikaturtegninger. Hva man føler er likegyldig. Hvis alle skal anmelde noen pga man føler at det har blitt gjort en urett, så kan det bli spennende. Synes forøvrig religion er altfor "fredet" når det kommer til kritikk. Når det kommer til debatter om rasjonelle ting (EU, Nato, politiske partier osv) så er det helt greit å si nesten hva som helst. Men når man snakker om religion så må man trå varsomt.
|
|
|
22/01/2015 12:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Neida, jeg var bare uenig i at kun trusselen om vold kunne ha fremtvunget diskusjonen.
Men ikke nok med det - det var trusselen om vold som også førte til diskusjonen om lovendring. Mener nå jeg, da.
|
|
|
[Re: Dexter]
22/01/2015 12:38
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når det kommer til debatter om rasjonelle ting (EU, Nato, politiske partier osv) så er det helt greit å si nesten hva som helst. Men når man snakker om religion så må man trå varsomt Jeg merker jeg er uenig i at det er slikt, selv om jeg godt forstår hvorfor det er slik.
Redigert av anonymous5; 22/01/2015 12:38.
Anonym5
|
|
|
22/01/2015 12:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Synes forøvrig religion er altfor "fredet" når det kommer til kritikk. Når det kommer til debatter om rasjonelle ting (EU, Nato, politiske partier osv) så er det helt greit å si nesten hva som helst. Men når man snakker om religion så må man trå varsomt.
Ja, det er noe av det jeg har prøvd å få frem i mine mange innlegg i denne tråden. For en ikke-religiøs blir det veldig merkelig hvis religioner skal ha et spesielt vern. For meg gir det like mye mening som å forby noen å si at julenissen ikke finnes. Eller påskeharen eller tannfeen. Selv om de som tror på julenissen kan bli lei seg.
|
|
|
22/01/2015 12:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For en ikke-religiøs blir det veldig merkelig hvis religioner skal ha et spesielt vern. Har du aldri snakket med din muslimske onkel om dette?
Anonym5
|
|
|
22/01/2015 13:05
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda, og det merkelige er at vi er veldig på linje i disse spørsmål. Han ser på sin religion som en privatsak og ikke noe som angår andre. Og at andres syn på islam ikke angår ham.
Det er kanskje derfor jeg også stusser når folk her inne mener å vite at 1,5 mrd muslimer føler seg krenket osv. Jeg vet i hvert fall om en muslim som ikke vil være med på det lasset.
|
|
|
22/01/2015 13:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er vel like mye jøde som norske spedbarn som døpes kan være kristne.
EDIT: Uheldig formulering der, jøder kan selvsagt også være norske. Nettopp. Så jeg står på samme sted i både dåps- og omskjæringsspørsmålet, nemlig at det skal være opp til barnet selv når det blir gammelt nok. Selv dåp er jo bare en måte for foreldre å dytte sine egne meninger på barnet. Det er selvfølgelig ikke så farlig hvis et barn som velger å bli ateist i ungdommen/voksenlivet har blitt døpt. Det er sikkert verre hvis barnet vokser opp og blir overbevist om at islam er den rette læren og så har det blitt døpt til den kristne tro. Transreligiøs, et nytt begrep? 
|
|
|
22/01/2015 13:39
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Å ja. Det er vel ikke tvil om at religiøs tilknytning først og fremst er kulturelt betinget? Bare rart at ikke flere religiøse erkjenner dette.
Hadde jeg vært født og oppvokst i Iran med muslimske foreldre, ville jeg sikkert selv vært en lykkelig muslim. Eller hinduist hvis jeg var inder.
Redigert av Tex; 22/01/2015 14:01.
|
|
|
22/01/2015 14:00
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Synes forøvrig religion er altfor "fredet" når det kommer til kritikk. Når det kommer til debatter om rasjonelle ting (EU, Nato, politiske partier osv) så er det helt greit å si nesten hva som helst. Men når man snakker om religion så må man trå varsomt.
Ja, det er noe av det jeg har prøvd å få frem i mine mange innlegg i denne tråden. For en ikke-religiøs blir det veldig merkelig hvis religioner skal ha et spesielt vern. For meg gir det like mye mening som å forby noen å si at julenissen ikke finnes. Eller påskeharen eller tannfeen. Selv om de som tror på julenissen kan bli lei seg. Det er kanskje derfor jeg også stusser når folk her inne mener å vite at 1,5 mrd muslimer føler seg krenket osv. Jeg vet i hvert fall om en muslim som ikke vil være med på det lasset.
Min påstand har vært at hetse 1,5 mrd. Muslimer (uavhengig av hvordan de tar det) uten annet formål enn å hetse, er ikke noe som bør berømmes, men snarere kritiseres, da det kun skaper harme, både direkte og indirekte. Min erfaring fra diverse religionsdebatter, så er de på ingen måte fredet. Men på samme måte som man lar være å fremstille enhver som stemmer Rødt som en som leder an i den kulturelle revolusjon (med hunger og massemord som bakteppe) eller enhver Frp’er som at det liker å bli tatt bakfra av et hakekors, syns jeg man bør se det som hensiktsmessig å diskutere religion fra et kunnskapsbasert ståsted, ikke bare mobbe, for mobbingens skyld. Fra en del innlegg her, virker det som at flere ikke ser forskjell på dette; slik de ikke ser forskjell på hva som bør begrenses av loven, og hva vi som samfunn bør syns er uverdig adferd.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
22/01/2015 14:17
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
...... diskutere religion fra et kunnskapsbasert ståsted.......
Det blir en kort diskusjon!
|
|
|
22/01/2015 14:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Min påstand har vært at hetse 1,5 mrd. Muslimer (uavhengig av hvordan de tar det) uten annet formål enn å hetse,
Fra ditt kunnskapsbaserte ståsted: Hvor i all verden har du det fra at 1,5 mrd mennekser blir hetset?
|
|
|
22/01/2015 14:29
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Min påstand har vært at hetse 1,5 mrd. Muslimer (uavhengig av hvordan de tar det) uten annet formål enn å hetse,
Fra ditt kunnskapsbaserte ståsted: Hvor i all verden har du det fra at 1,5 mrd mennekser blir hetset? Hvor i all verden har du det fra at jeg har sagt at en eneste en blir hetset? Jeg har kun snakket om avsenders hensikt. (jeg var kanskje litt for subtil i min fremstilling, da jeg skrev: "Uavhengig av hovrdan de tar det) )
|
|
|
22/01/2015 14:37
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
...... diskutere religion fra et kunnskapsbasert ståsted.......
Det blir en kort diskusjon! Det sier nok litt om kunnskapsnivået om du ikke ser kunnskapsbaserte sider ved religion som kan diskuteres. Kanskje dette er en indikasjon på hvorfor denne tråden er så lite produktiv. Mon tro hvor mange som tror at det mest interessante ved en religionsdiskusjon er hvorvidt for eksempel Jesus levde, om det finnes en høyere makt, eller om det har vært mirakler. (bytt gjerne ut med eksempler fra en hvilken som helst annen religion) Hva med å ta utgangspunkt i etikken som er innbakt? Hva med å se på anbefalte leveregler, og hva de kan bidra med? Hva med å se på historien om den gode Samaritaner, og at man skal gi en tiende til de som trenger, og se hvordan verdiene der sammenfaller med nyere funn innen positiv psykologi? Har fasten og ramadan noe for seg? Denne listen kan fortsette svært lenge, og du vil nok oppdage at mye av det som er godt etablert i religion har funnet god forankring i forskningsbasert kunnskap. (det kan også hjelpe om man ser forskjell mellom kunnskap og fakta)
|
|
|
22/01/2015 14:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min påstand har vært at hetse 1,5 mrd. Muslimer (uavhengig av hvordan de tar det) uten annet formål enn å hetse, er ikke noe som bør berømmes, men snarere kritiseres, da det kun skaper harme, både direkte og indirekte.
Nu är det möjligt att jag missar något då jag inte är en expert på vilka bilder som har hetsat alla dessa människorna men om man läser wikipedia sidan om charlie hedbo så verkar de ju faktiskt iallafall att i ett av de två fallen de tagit opp (nov 2011) att det handlade om relevant kritik av vad som sker i en del muslimska land. Allt står faktiskt inte så bra till i en del muslimska land och det borde väl vara ok att kommentera?
|
|
|
22/01/2015 14:46
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvor i all verden har du det fra at jeg har sagt at en eneste en blir hetset? Jeg har kun snakket om avsenders hensikt.
Så det er galt å si eller å gjøre noe krenkende selv om det ikke oppleves som krenkende av den krenkede part? Hva er det da som definerer en krenkelse? Jeg tror noen må bli krenket i den andre enden, hvis begrepet krenkelse skal ha noen mening. Dette begynner å bli for komplisert for meg, er jeg redd. Eller kanskje for kunnskapsbasert?
Redigert av Tex; 22/01/2015 15:03.
|
|
|
22/01/2015 14:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor i all verden har du det fra at jeg har sagt at en eneste en blir hetset? Jeg har kun snakket om avsenders hensikt.
Och hur har du en anning om avsendarens avsikt? Jag betvivlar att de har som avsikt att krenke alla muslimer. Om de bara gör det för att provosera så tänker de nog mest på den "galna kärnan" av muslimer som är de som begynner att skrika att de blir krenkta.
|
|
|
[Re: fredriks]
22/01/2015 19:06
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppklaring fra SNL. Hvis jeg forstår rett, er det som reageres på, at man karikerer elementer som noen holder som hellige. En slik handling har opplagt til hensikt å skade/hetse/mobbe. Slikt er jeg sterk motstander av. https://snl.no/billedforbud_i_islam
Billedforbud i islam
Billedstrid og billedforbud er velkjent i religioner med opphav i Midtøsten. Kristne kirkesamfunn har vært igjennom flere kritiske perioder hvor all religiøs kunst ble brent eller ødelagt (se ikonoklasme). Det er likevel islam og jødedom som mest konsekvent har avvist bilder. Ikke bare ut fra tanken om en forbindelse mellom bilde og avgudskult, men også fordi kunstneren blir sett som Guds rival. Det er Guds privilegium å skape synlige former: ”Han er Gud, Skaperen, Fornyeren, Formeren!”, heter det i sure 59, 24, og dette er noe av det islamske skriftgrunnlaget for forbudet mot å avbilde mennesker og dyr. Koranen gir likevel ikke et uttrykkelig billedforbud (som i jødedommen, se 2. Mosebok 20, 4), men forbudet er eksplisitt i hadith-litteraturen, som i denne berømte teksten: ”Englene trer ikke inn i en bolig hvor det er bilder, hunder eller hvor noen er urene”.
Historisk
Islams billedforbud er blitt tolket ulikt gjennom historien. Fra 1300-tallet laget muslimske kunstnere utsøkte bokillustrasjoner hvor profeter og engler ble avbildet. Profetene fikk som regel et slør for ansiktet, men heller ikke dette ble konsekvent gjennomført. Det finnes illustrerte bokverk, også med religiøse motiver, men likevel aldri en illustrert Koran.
Bildende kunst har tidvis hatt gode kår i områder der Islam har dominert som trosretning: Både indiske og tyrkisk-osmanske sunni-muslimske herskere var kunstelskere, det samme gjaldt sjia-muslimske persere. Sjia-islam har i mange tilfeller vært ganske fleksibel når det gjaldt bilder. På persisk grunn ble det utviklet en rik religiøs folkekunst, og bilder blir den dag i dag brukt i forkynnelse og religiøs opplæring.
Forbudet mot skulpturer har vært gjennomført med større konsekvens, men også her finnes unntak. Angrep på andre religioners bilder har vært uvanlig, og da Taliban ødela buddhastatuene i Bamiyan (Afghanistan) i 2001, ble ugjerningen fordømt av en rekke religiøse autoriteter i den muslimske verden.
Karikaturstriden
Bilder av profeten, av medlemmer av hans familie eller av andre hellige personer forekommer altså. Å spre karikaturer, satiriske bilder eller tekster blir imidlertid sett som helligbrøde. ”Karikaturstriden” i 2005-06 er et eksempel på en dyptgripende kultur- og verdikollisjon. Da den danske avisen Jyllands-posten i oktober 2005 publiserte tolv satiriske tegninger av profeten Muhammad, ble dette innledningen til et voldsomt og til dels voldelig hendelsesforløp.
Konflikten forplantet seg til Norge etter at Magazinet trykket Jyllands-postens karikaturer. Da Dagbladet i februar 2010 publiserte et bilde av en pc-skjerm med en tegning av Muhammed som gris, ble det også store debatter i Norge. Det ble arrangert større demonstrasjoner og markeringer i protest mot Dagbladets praksis. I motsetning til Danmark har det i Norge ikke vært tilløp til vold på grunnlag av slike karikaturer.
Anbefalt litteratur
Menneskerettslige problemstillinger i tilknytning til karikaturstriden oppsummeres i Årbok om menneskerettigheter i Norge 2006 (2007), Norsk senter for menneskerettigheter: Universitetet i Oslo. Last ned årboken
R. Kunelius, E. Eide, R. Schroder (eds.) (2007); Reading the Mohammed Cartoons Controversy. An International Analysis of Press Discourse on Free Speech and Political Spin, Arbeitshefte Internationaler Journalistik, Projekt Verlag.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
22/01/2015 19:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg forstår rett, er det som reageres på, at man karikerer elementer som noen holder som hellige.
Men om jag bestämmer att något är heligt så borde jag alltså också kunna bestämma vad andra inte ska kunna karikere? En tolkning av koranen tror jag också är att regeln om avbildning bara gäller muslimer. En slik handling har opplagt til hensikt å skade/hetse/mobbe. Slikt er jeg sterk motstander av.
Jag tror inte det nödvändigtsvis är sant. Om man vill göra en politisk tegning om något som handlar om islam är det ju en stor fördel om man kan använda deras profet i bilden på samma sätt som Obama använts i politiska tegningar. En sak som jag tycker är viktig i denna frågan är att det verkar handla om väldigt få bilder som har visats vid få tillfällen och att reaktion har blivit väldig stor trots det. Om man jämför med bilder av jödar innen andra världskriget så var väl det något som var väldigt vanligt.
|
|
|
|
|