Tenkte å svi av 1500nok på 200 bestgrips til utterknastene på XL, men er det noen som har erfaring med disse ?
Tror i allefall ikke de går gjennom chasingen, så slangerep bør være greit i felt
mvvh
For å gjøre det mye billigere enn 1500 kr. Hvorfor ikke bestille koldkutters. Kutte de ned slik at de ikke går gjennom dekket. Og forborre med et tynt bor.
Kold Kutters vil nok være altfor store i forhold til normale sykkelpigger som jeg regner med han skal bruke i resten av dekket, vil bli en noe merkelig overgang og du kan risikere at Kold Kutterne "stjeler" marktrykket fra rada innafor slik at de mister funksjon. Kold Kutters vil også ha en mye større rullemotstand og sannsnynligvis rundes mye fortere på svaberg, stein o.l. siden de er av stål mot Best Grip som har wolframkjerne akkurat som ISP og 45NRTH sine pigger.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#190826206/01/201515:11
Jess, har med et par stykker. Det gjengete partier er noe feitere, så i tilfelle jeg river ut en pigg og får lekkasje så vil kanskje disse tette bedre.
BestGrip virker som en god løsning. De holder nok god del lengre.
I utgangspunktet har jeg vært skeptisk til Kold Kutters fordi jeg regna med de store hodene ville være vanskelige å få pressa godt nok ned i underlaget av en skarve syklist... MEN med relativt få pigger og det enorme utstikket får de kanskje ganske bra press likevel. Blir spennende å høre når Espen får testa mer og kanskje flere tester ut disse. Vil da tippe den beste bruken av Kold Kutters er på rene "herjedekk" Best Grip ga enorm rullemotstand når jeg bruke disse i rullebanen og sykla på hardt underlag, feks. transportetapper på asfalt. Kold Kutters regner jeg med er enda værre!
Tenkte å svi av 1500nok på 200 bestgrips til utterknastene på XL, men er det noen som har erfaring med disse ?
Tror i allefall ikke de går gjennom chasingen, så slangerep bør være greit i felt
mvvh
De funker fint, de går ikke gjennom casingen hvis du ikke er for ivrig å skrur de for langt inn. Jeg har brukt de på to ulike sett fatbikedekk, alltid med slanger. En kara pigga opp ett sett BFL uten å bryte gjennom, og der er det ikke all verdens gummi.
Det er en kar her i Drammen som har endel sånne pigger til overs og selger for 500,- for 100 stk. Jeg skal ha 100 stk. fra ham selv kan evt. høre om han fremdeles har igjen. (mener han hadde 500 stk. liggende).
BestGrip virker som en god løsning. De holder nok god del lengre.
I utgangspunktet har jeg vært skeptisk til Kold Kutters fordi jeg regna med de store hodene ville være vanskelige å få pressa godt nok ned i underlaget av en skarve syklist... MEN med relativt få pigger og det enorme utstikket får de kanskje ganske bra press likevel. Blir spennende å høre når Espen får testa mer og kanskje flere tester ut disse. Vil da tippe den beste bruken av Kold Kutters er på rene "herjedekk" Best Grip ga enorm rullemotstand når jeg bruke disse i rullebanen og sykla på hardt underlag, feks. transportetapper på asfalt. Kold Kutters regner jeg med er enda værre!
Kold Kutters hodene er gedigne (ca 5mm) men det er skarpe kanter - liten overflate som skjærer seg ned i isen. Testet et minimalt oppsett med bare 64 pigger på annenhver sideknast på mission dekkene. Det fungerte overraskende bra på den myke isen i Nordmarka idag. Lav rullemotstand og godt kantgrep på sti, men for å kjøre max på den speilblank holke er det nok best å kjøre på med flere pigger (har tenkt å sette inn flere pigger på knasteradene ved siden av senter-raden, men det vil nok merkes godt på rullemotstanden også....)
Redigert av Lekrot72; 06/01/201521:24.
#190841906/01/201521:31
For meg er det så enkelt at jeg ikke gidder å kutte KK ned så de ikke skjærer inn i casingen. Jeg vil ha slange som nødløsning når jeg står der kald og svett i -10 og har ca 5 minutter på å få fikset dekk.
Er ogå (ubegrunnet) skeptisk til så mye utstikk på XL sin ubersofte gummi, og om dette revner knottene / casing over tid
mvhh
Hug a tree
#190958709/01/201512:36
Da blei det Level 11 og økte fra 120 til 240 Kold Kuttere per dekk. Grepet gikk fra spinnvilt med 120 per dekk til en følelse av at man rett og slett jukser (med 240) , da grepet på is (or frossen barmark) er så hinsides at jeg ikke greier å rive løs dekkene. Kjørte en stirunde i Lillomarka i går kveld, og måtte ikke nedi med foten en gang.
Ser slik ut med senterpigger:
Går kjapt å pigge:
Her fra et stykke på stien som var blitt til et fossefall. Dette er i bakken mellom Monsetangen og Solemskogen i Lillomarka. Bakken er svært bratt, men det er nesten umulig å se på videoen. Opp og ned et par ganger. Må pigge skoene og, for det er superskummelt om man må av sykkelen midt i slike bakker, for da rutsjer man rett ned. BTDT.
NB: Det blir en liten forumstur i Lillo ikveld for å teste forskjellige piggoppsett. Rørleggern stiller med 480 Ice Spiker Pro pigger (per dekk) i Snowshoe XL, jeg har som nevnt 240 Kold Kutters per dekk i XL, og tredjemann (så langt) stiller med Kold Kutters i Vee Mission, (120 foran og 64 bak). Sikkert mange som har et sett Mission liggende, så Kold Kutters i de kan gi rimelige piggdekk med monstergrep. De har flate og store knaster, så egner seg godt for skrupigger.
Hvis noen vil være med å teste, si fra. I morra er det meldt 20cm snø, så da blir det Jumbo Jim 4.8, så viktig å få testet på hålke i kveld.
I morra er det meldt 20cm snø, så da blir det Jumbo Jim 4.8, så viktig å få testet på hålke i kveld.
Typisk. Får 27,5" piggdekk i dag, tanken var å sykle stisykkel på is og barfrost og gi tjukken ei lita overhaling. Ser ut som de nye dekka går rett i opplag. Får finne fram Bud & Lou og bytte ut Dillingerne i morra
#190964509/01/201514:16
Har ikke vært snø liggende lengre enn en uke av gangen, siden jeg skaffet meg fatbike. Helt utrolig, to vintre uten snø som har ligget. Det er jo ingen krise, morsomt å sykle på fb uansett.
#190966209/01/201515:01
Hvordan fikk rørleggern inn 480x isp pr dekk, funka det greit å pigge i borret hull uten underkutt for kragen ? Og dette betyr at ingen knast står urørt? Talte 160 sideknaster og 240 hulla.
Mvhh
Hug a tree
#190986810/01/201500:36
Presset inn pigg i hver knast. Borret først. Gikk fint. Akkurat kommet fra tur. Med Espen W og Lekrot72. Jeg kan ikke stille opp mot koldkutters. Det er så sykt feste. Nesten ubeskrivelig. Tenker Wethe kommer med noen filmsnutter. 480 pigger gjør jobben. For å si det slik, kom opp noen bakker jeg tviler på jeg hadde klart med 26 mtb ( Extreme/icespiker pro). Mister noen pigger, det tåler jeg. Dytter bare inn nye. Meget bra kombodekk Neste år lager jeg meg et rent isdekk. Mine gamle snowshoe skal modifiseres med koldkutters. Veldig glad jeg skrudde jeg inn 11 koldkutters i sykkelskoene, før turen. Det funket helt vilt bra. De bakkene jeg ikke kom opp, var det bare å sette foten ned på grisebratte bakker. Gå av sykkelen på meget glatt is og bare gå opp. Anbefales på det sterkeste.
Redigert av rørleggern; 10/01/201500:46.
#190988310/01/201505:56
Presset inn pigg i hver knast. Borret først. Gikk fint. Akkurat kommet fra tur. Med Espen W og Lekrot72. Jeg kan ikke stille opp mot koldkutters. Det er så sykt feste. Nesten ubeskrivelig. Tenker Wethe kommer med noen filmsnutter.
Jessir, kommer klipp fra ''fossefallet'' i løpet av dagen, men først skal det lekes i løssnøen
BTW, har noen vært ute i marka i dag? Lurer på om snøen har satt seg på hålka? Er rundt 0 grader, så regner med at den sitter.
Presset inn pigg i hver knast. Borret først. Gikk fint. Akkurat kommet fra tur. Med Espen W og Lekrot72. Jeg kan ikke stille opp mot koldkutters. Det er så sykt feste. Nesten ubeskrivelig. Tenker Wethe kommer med noen filmsnutter.
Jessir, kommer klipp fra ''fossefallet'' i løpet av dagen, men først skal det lekes i løssnøen
BTW, har noen vært ute i marka i dag? Lurer på om snøen har satt seg på hålka? Er rundt 0 grader, så regner med at den sitter.
Ute i skauen nå og svarer meg selv: 15 centi nysnø som sklir fritt på hålka. Inn og bytte til kold kutter sykkern for å se om det er bedre.
Bilder, Rørleggern! Vurderer å jazze opp mine D4 eller noe annet.
Jeg skulle gjerne ha gjort det. Noe har skjedd. Når jeg går over til fullskjermvisning. Kommer det polladministrasjon. Ikke fil manager. Irriterende, har prøvd å finne ut av det. Klarer ikke. Hjelp
Ute i skauen nå og svarer meg selv: 15 centi nysnø som sklir fritt på hålka.
Jepp, håpløse forhold med XL pigg. Det var kanskje 2-300 meter på dagens tur som var stas. Resten var bare kåling og til slutt oppgitt gangveisykling isteden. Men som sagt stas der man var førstemann og det var barfrost under snøen:
#191009010/01/201518:51
Erfaringer fra gårsdagens tur på speilblank holke:
* Kold Kutters er mer i kategorien stegjern, enn pigger. Spikerfeste.
* Sykt å merke at gamle Mission dekk med 120 Kold Kutters er totalt overlegne Snowshoe XL med 480 isp på isklatringen.
* Dekk med Kold Kutters ruller overraskende bra (merket ingen forskjell til vanlig pigg, men ingen (kvasi)vitenskepelig test av dette. Uansett bråker de fælt på asfalt og speilblank is....
* På hard is kan høyere trykk (6-10 psi) gi bedre feste enn lavt trykk (4-5 psi).
* Lurt å ha med et par ekstra pigger i tilfelle en skulle løsne. Vi jobbet hardt og lenge for å klare å rive ut en pigg (bråbremsing på knallhard is, nose wheelie etc) og til slutt løsnet en pigg fra et snowshoe dekk, men hullet ble umiddelbart tettet av guffe så vi oppdaget det først fem minutter senere. Mission dekkene holdt på alle piggene, men de har litt hardere gummi (og litt mer forsiktig/feig rytter - meg).
PS! Hadde det ikke vært for at jeg får opp "polladministrasjon" i stedet for filbehandler så skulle jeg spandert et par bilder også.
#191014310/01/201521:42
Første gangen jeg har vært skuffet da jeg kikket ut av vinduet og så 15cm med nysnø... Var nemlig så sykt gromt å drive ''isklatring'' med Kold Kutter piggete dekk de siste dagene, og forholdene i skauen idag var akkurat så dårlige som jeg hadde fryktet. Hjalp littegrann med piggsykkelen da de til slutt grafset i isen når 15cm med nysnø bare skled på underlaget, men egentlig helt håpløst. Det som trengs for å få snøen til å feste seg vil jeg tro er mildvær og så kulde.
Typisk for dagens føre: greit på flatmark, men litt stigning/sving/ujevnhet så sklir snøen på isen under:
Tester pudderegenskapene til Schwalbe Jumbo Jim 4.8'' over Vettakollen og inn til Frønsvollstråkka i kveld. Fingrene krysset for at ingen hundeluftere har tråkka opp og besudlet forholdene. PM hvis noen vil være med på test.
Tester pudderegenskapene til Schwalbe Jumbo Jim 4.8'' over Vettakollen og inn til Frønsvollstråkka i kveld. Fingrene krysset for at ingen hundeluftere har tråkka opp og besudlet forholdene. PM hvis noen vil være med på test.
Er de så smale som ryktene sier? At de er mer 4,5" på 100mm felg?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Hvordan var det på Vettekollen og i området i går?
Er de så smale som ryktene sier? At de er mer 4,5" på 100mm felg?
Regner med at du sikter til testen på Bikerumor? De gjorde den klassiske feilen å kun pumpe opp til 10psi. Spesielt på en felg med bead lock, som denne Clown Shoe felgen, så er det avgjørende å poppe dekket skikkelig, og det skjer ikke ved 10psi, må opp på minst 20psi, og ofte oppimot 30psi på tubeless klare dekk med tight kanttråd. I tillegg målte de kun knastebredde, og ikke casing bredde. Det trenger man uansett et skyvelær med forlengede kjefter til å gjøre skikkelig. Jumbo Jim 4.8 har den største casingen som jeg noengang har målt, med 265mm bead-2-bead. Bud/Lou og XL har begge ca 260mm. På 103 felger ved 20psi måler jeg de tre sistnevnte til 4.9'', mens JJ måler jeg til 4.8''. Grunnen til at den måler noe smalere er nok at den tubeless klare kanttråden på JJ er veldig bred, noe som nok snevrer inn dekket en smule. XL har og tubeless ready kanttråd, men ikke så bred. Bud/Lou har vanlig kanttråd og lar dekket spre seg mest av de tre, spesielt ved høyt trykk vil de klatre en del på felgkanten og ese dekket mer enn de andre.
Kjørte JJ på kaldt pudder i Hemsedal i julen, og da var det som forventet litt mangelfullt grep. På faste løyper i Oslo forrige helg var de svært bra, og overraskende bra i sukkeret i bakker der det var gått fiskebein. Spikerfeste i bratte bakker med hardere snø, selv med skyhøyt (9psi) trykk.
Kjørte 20-30cm med pudder i Nordmarka i går, og det var fantastisk bra. En av de råeste sykkelopplevelser noensinne med en helt sykelig flyt. Sitter man inne og trommer med fingrene og venter på harde forhold misser virkelig en sykkelopplevelse ulikt alt annet. Virker helt naturstridig å flyte av sted slik (får ikke skikkelig inntrykk av hvor dyp snøen er på video), man blir som en unge og vil bare være ute og leke i pudderet Hemmeligheten er det ultralave trykket: På slutten var jeg nede på 1.xx psi foran og under 2.5psi bak, og hadde vanvittig flyt og grep, selv om snøen ikke var antydning til kram (ca -2c). Pløyde 20-30 centi urørt pudder, og der det hadde gått en person var det nesten for enkelt, blir litt autopilot, da grepet er rått og sykkelen vanvittig stabil.
Her er noen snutter fra i går kveld. var så fint i området opp mot Skjærsjøen at Vettakollen ble utsatt til i kveld. (Sleng gjerne med de som vil sykle i (sannsynligvis mye) pudder))
Her fra Sognsvann (ved den nedre kiosken) opp stien til Svartkulp og til lysløypa.
Fikk en liten sen tur i går kveld. I går var det veldig bra feste i Ås. -2 grader og 6 psi Med xl. Var så bra feste at jeg droppet å senke trykket. Selv Ved 8-12 cm med snø. Er skikkelig gøy.