Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Kritisk til Islam?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914206 21/01/2015 11:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: mtbmaniac
Dessverre har du misforstått. Hensikten med ytringsfrihet er å sikre at du ikke forfølges for å si hva du mener, ikke å gi deg et våpen slik at du kan terrorisere andre.

Ok, men då blir väl frågan om hur man bestämmer vad som är vad. Charlie Hedbo blev ju definitivt förföljda och straffade för det de skrev, dock ej av staten men de blev det iallafall.

Är det ett exempel på ytringsfrihet, ett exempel på det motsatta eller är det viktigt att du och andra tyckte det de skrev var att terrorisera andra så då borde de inte fått göra det?

För mig är det iallafall ett exempel på att ytringsfriheten inte fungerade och att vi inte ska tolera att folk är så hårsåra att de inte kan tolera lite satir om deras religion.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914250 21/01/2015 12:10
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Til de av dere som ikke er for religionsfrihet. Hva synes dere om andre flotte ting vi har i den vestlige verden som feks stemmerett til alle, kvinners stemmerett, likestilling, rettsamfunnet også videre?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914253 21/01/2015 12:12
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Kan ikke huske å ha sett noen som er mot religionsfrihet i denne tråden?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Kritisk til Islam? [Re: MuddyBear] #1914257 21/01/2015 12:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MuddyBear
Jeg foreslår vi tar hensyn til de 1,5mrd. Som ønsker å leve i harmoni med oss; og til de her til lands som ikke evner å se forskjell.
Jeg foreslår også at vi søker å forstå terroristene, for best å kunne slå tilbake og nøytralisere dem.

Hvem er "vi" som skal ta hensyn til de 1,5 mrd? Har noen av dere tegnet og krenket Islam?

Trolig ikke: De som gjør dette, de er et fåtall som neppe representerer så fryktelig mange av oss som ikke gjør dette.

Jeg er ikke for å krenke, men jeg er absolutt ikke for å målbinde heller. MÅ jeg velge så får folk ytre seg fremfor å ilegge munnkurv.

Mulig mange av dere som diskuterer her befinner dere på andre steder, men jeg velger å tro at folk flest mener noe ala det jeg mener.

Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914275 21/01/2015 12:36
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vids

Vel,
I begrepet religionsfrihet ligger også frihet fra å bli pådyttet andres religion.
Her er det en glidende skala, og noen er mer tilbøyelige til å ta såkalt "hensyn" enn andre. Hvorvidt dette hensynet skal være gjensidig er noe mer uklart.
Noen mener visst også - av en eller annen grunn - at det er akkurat og spesielt muslimer som skal hensyntas, så vidt jeg har forstått.

Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914278 21/01/2015 12:41
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Dømmer man noen på bagrunn av religionen og andres gjerninger er man ikke langt unna nettopp det. Hvem skal i slike tilfeller bestemme hva som er akseptabel innenfor tro?

Redigert av sveinaa; 21/01/2015 12:41.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914281 21/01/2015 12:46
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa

Dømmer man noen på bagrunn av religionen og andres gjerninger er man ikke langt unna nettopp det. Hvem skal i slike tilfeller bestemme hva som er akseptabel innenfor tro?

Men denne diskusjonen har da vitterligen ikke handlet om å dømme noen på bakgrunn av noe som helst. Ellers har jeg misforstått hva vi snakker om? Jeg har i alle fall diskutert om det er lov til å være kritisk til noe som helst som har med religion å gjøre. Og om det er lov å gjøre narr av religiøse personer på tross av at noen føler seg støtt?

Om det er en stor religion som Islam eller en liten som Scientologi spiller vel liten rolle.

BTW. Får man lov å tegne en karikatur av Tom Cruise?

..Megatower v2..
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914285 21/01/2015 12:49
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Kan det være at sveinaa egentlig prøver å diskutere med Pegida-medlemmer? De ønsker jo hive ut alle muslimer fra europa?

Men i så fall har du jo forhåndsdømt en masse nordmenn basert på meningene til noen ytterst få Pegida-demonstranter ICON_WINK

(Og da er det også vanskelig å diskutere større konsepter som ytringsfrihet, Pegida ønsker vel neppe ytringsfrihet)

Redigert av vids; 21/01/2015 12:50.

..Megatower v2..
Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1914287 21/01/2015 12:53
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Tex

Jeg gjentar: Tar du retten til å krenke noens syn bort fra ytringsfriheten, har du ingen ting igjen av den.

Det er to spørsmål som diskuteres om hverandre, som om det var samme ting.

Bør ytringsfriheten innskrenkes?

- Her virker det som at flere ikke vet at den godt innskrenket; i forskjellige land er den innskrenket til å stanse personangrep, opphausing til vold, ”hatespeach”, Holocaust fornektelse m.m. Spørsmålet er altså ikke OM den skal innskrenkes, men til hvilken grad, og til hvilken nytte. Her er det kost - nytte analyse som må gjøres.
Dette temaet har jeg ikke gått inn på.

Hvilke handlinger fortjener å bli applaudert?
- Ytringsfrihet kan brukes på godt og vondt. Når den brukes for et formål den enkelte syns er godt, bør de også hedre den. Når den brukes for det den enkelte syns er ondt, bør de kritisere det.

- Her kommer jeg til det jeg har snakket om med hensikt. Når jeg ikke ser noen positiv hensikt, men kun et ønske om å skade andre, ser jeg ingen grunn til å gi ros, men heller kritisere handlingen. Dette er IKKE det samme som å be om noen endring av ytringsfrihetslovene.

Så mens jeg vil forsvare retten til å tegne satiriske karikaturer, syns jeg svært negativt om de aviser og blader som publiserte dem, da det skaper mye harme, og bygger opp under ekstremisme og rasisme; uten at noe godt kommer ut av det.

Om det hjelper, kan man tenke på ytringsfriheten på samme måte som et militæret / WMD: Land kan ha retten til å ha dem, men jeg støtter ikke alltid bruken av dem.

Redigert av MuddyBear; 21/01/2015 12:54.
Re: Kritisk til Islam? [Re: Lurifax] #1914292 21/01/2015 13:04
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Lurifax

Jeg er ikke for å krenke, men jeg er absolutt ikke for å målbinde heller. MÅ jeg velge så får folk ytre seg fremfor å ilegge munnkurv.

Mulig mange av dere som diskuterer her befinner dere på andre steder, men jeg velger å tro at folk flest mener noe ala det jeg mener.

Dette tror jeg er helt riktig; men nå er det da slik at det er relativt få meningsledere (bjellesau), og svært mange meningsfølgere (sauer). I denne saken her tror jeg dessverre at det er for mange bjellesauer som ikke har forstått forskjellen på ytringsfrihet, og applaus for bruken, som jeg skisserer over.

Redigert av MuddyBear; 21/01/2015 13:04.
Re: Kritisk til Islam? [Re: MuddyBear] #1914304 21/01/2015 13:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror inte att det är så enkelt. Ytringssfriheten behöver i praktiken inte bara handla om lover. Om reaktionen efter en del ytranden blir väldigt stor så tror jag att man kan anse att ytringsfriheten har minskat.

Det som jag tror att de flesta har diskuterat är var man bör sätta grensen för vad som kan anses vara krenkande. Är det verkligen ok att en massa muslimer (1.5 mrd enligt en del) blir krenkta (och tar det alvarligt) på grund av några bilder? Bör alla kristna bli krenkta om jesus framställs dårligt? Varför har religion fremdeles rätt ofta en särställning i liknande saker?

Jag tycker inte heller att man ska provosera i onödan men jag tycker inte heller att folk bör vara så hårsåra att de blir provoserade av enkla provokationer.

Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914316 21/01/2015 13:37
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Kan det være at sveinaa egentlig prøver å diskutere med Pegida-medlemmer? De ønsker jo hive ut alle muslimer fra europa?

Men i så fall har du jo forhåndsdømt en masse nordmenn basert på meningene til noen ytterst få Pegida-demonstranter ICON_WINK

(Og da er det også vanskelig å diskutere større konsepter som ytringsfrihet, Pegida ønsker vel neppe ytringsfrihet)

Egentlig ikke. Jeg har ikke dømt noen jeg, men ønsker at synspunktene skal frem. Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det er viktig å påpeke at feks en religion er værre enn andre. Hva ønsker man egentlig å oppnå med det om ikke å plassere skyld å lage en generell syndebukk? Og det mener jeg har med religionsfrihet å gjøre da man ut i fra begrepet ikke skal kunne plasseres i bås på den måten.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914320 21/01/2015 13:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
[Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det er viktig å påpeke at feks en religion er værre enn andre. [...] Og det mener jeg har med religionsfrihet å gjøre da man ut i fra begrepet ikke skal kunne plasseres i bås på den måten.

Seriøst? Dette høres jo ut som politisk korrekthet totalt bak mål. Kan du forklare litt nærmere, så jeg er sikker på at jeg misforstår deg rett?

Bare så det er sagt: hvis det finnes en religion her i verden som bygger på og oppfordrer til brudd på menneskerettigheter, mener jeg man godt kan si den er verre en andre, som ikke gjør det samme.

Redigert av anonymous5; 21/01/2015 13:43.

Anonym5
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914328 21/01/2015 14:02
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Egentlig ikke. Jeg har ikke dømt noen jeg, men ønsker at synspunktene skal frem. Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det er viktig å påpeke at feks en religion er værre enn andre. Hva ønsker man egentlig å oppnå med det om ikke å plassere skyld å lage en generell syndebukk? Og det mener jeg har med religionsfrihet å gjøre da man ut i fra begrepet ikke skal kunne plasseres i bås på den måten.

Man tenderer til å diskutere dagsaktuelle saker. Men er jo ikke dermed sagt at man skal være mindre kritisk til andre religioner.

Enig i at det er veldig feil å generalisere. Den jevne muslim skal ikke stå til ansvar for alt som blir gjort i profetens navn. Det har vært en mengde muslimer som har meldt at de ikke synes det er så nøye med disse tegningene lenger nå som folk begynner å miste livet.

Men det må være lov å være like kritisk til religion som til andre ting?

Kritisk til mye rart jeg. Synes vaksinemotstandere er et større problem i vesten enn radikaliserte muslimer. De dreper tilsynelatende mange flere småbarn enn noen terrorist har fått til (i europa).

Redigert av vids; 21/01/2015 14:03.

..Megatower v2..
Re: Kritisk til Islam? [Re: anonym5] #1914343 21/01/2015 14:31
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: pontiff
[Jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det er viktig å påpeke at feks en religion er værre enn andre. [...] Og det mener jeg har med religionsfrihet å gjøre da man ut i fra begrepet ikke skal kunne plasseres i bås på den måten.

Seriøst? Dette høres jo ut som politisk korrekthet totalt bak mål. Kan du forklare litt nærmere, så jeg er sikker på at jeg misforstår deg rett?

Bare så det er sagt: hvis det finnes en religion her i verden som bygger på og oppfordrer til brudd på menneskerettigheter, mener jeg man godt kan si den er verre en andre, som ikke gjør det samme.

Jeg lever med at vi er uenige. Synes bare det er vanvittig at man med bakgrunn i hvordan noen muslimer utøver og tolker sin religion skal kunne bruke det som argument mot alle muslimer. Faktum er jo at det finnes gale religiøseledere innen alle religioner som tolker og bruker religionen slik de vil. Hva er forskjellen på en ultrakristen og en radikalmuslim som mener at homofili skal straffes med døden?

Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914345 21/01/2015 14:34
sveinaa Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Man tenderer til å diskutere dagsaktuelle saker. Men er jo ikke dermed sagt at man skal være mindre kritisk til andre religioner.

Enig i at det er veldig feil å generalisere. Den jevne muslim skal ikke stå til ansvar for alt som blir gjort i profetens navn. Det har vært en mengde muslimer som har meldt at de ikke synes det er så nøye med disse tegningene lenger nå som folk begynner å miste livet.

Men det må være lov å være like kritisk til religion som til andre ting?

Kritisk til mye rart jeg. Synes vaksinemotstandere er et større problem i vesten enn radikaliserte muslimer. De dreper tilsynelatende mange flere småbarn enn noen terrorist har fått til (i europa).

Jeg er kritisk til religion jeg og, da alle religioner kan brukes feil av ledere med en agenda. Synes bare det blir tull å kun være kritisk til islam.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914356 21/01/2015 15:34
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[/quote]
Hva er forskjellen på en ultrakristen og en radikalmuslim som mener at homofili skal straffes med døden? [/quote]

Forskjellen er nok dessverre ganske så stor. En ultrakristen med dette synet må du nok enten ned til en eller annen tvilsom afrikansk stat for å finne eller en obskur sekt i US finner du det sikkert også. En slik holdning vil enkelt og greit gjøre deg spedalsk blant de fleste kristne verden over. For radikalmuslimens del så kan han være statsoverhode eller inneha en viktig maktposisjon og snarere enn å risikere noe vil han få støtte og gehør for dette synet i så godt som hele den muslimske delen av verden. Han vil også hente støtte for dette synet i Europa/Norge om enn i mindre grad, men synet på dødsstraff for homofili blant muslimer i vesten vil nok og bør uroe noen og enhver. Nå skal det være sagt at ikke alle lovskolene i Islam har dødsstraff for homofili. Noen nøyer seg med å gi kun dødsstraff til den som lar seg bli pult mens "mannen" i dette forholdet får noen hundre piskeslag. Det skilles også på om det har vært penetrering av rumpe med i bildet eller ikke, siden analsex uansett kjønn er haram. Hvis man kan dokumentere analjomfruhinne så vil man også som oftest slippe unna med å henge naken i en heisekran på torget mens man blir pisket noen hundre ganger........og disse folka forventer seg respekt i form av at ingen tegner eller stiller spm tegn på hva de tror på? ICON_LAUGH

Redigert av sanouka; 21/01/2015 16:05.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914363 21/01/2015 16:20
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Synes bare det er vanvittig at man med bakgrunn i hvordan noen muslimer utøver og tolker sin religion skal kunne bruke det som argument mot alle muslimer.

Nå begynner du å blande kortene. Jeg er noe kritisk til islam, det betyr ikke at jeg er kritisk til muslimer, eller hvordan de utøver sin religion. De alle fleste muslimer jeg kjenner er oppegående, velfungerende nordmenn, som praktiserer sin religion på en aldeles moderne måte. Akkurat som det finnes kristne som misbruker religionen, finnes det muslimer som misbruker religionen. Ingenting i veien for å innrømme det.

Det jeg har prøvd å argumentere for her, er at islam (uanhengig av hvordan den praktisere av tilhengere i vestlige land) har en jobb å gjøre før den kan fungere like bra som f.eks. kristendommen eller jødedommen i et moderne og vestlig samfunn. Jeg synes ikke det er rasisme, innskrenkelse av religionsfrihet, eller å generalisere. Jeg mener også man som muslim må tåle å høre det, og eventuelt ta til motmæle med gode argumenter.

Hva er forskjellen på en ultrakristen og en radikalmuslim som mener at homofili skal straffes med døden?

Jeg synes sanouka er inne på det. Den ultrakristne sitter ikke ved makta i et land. Og hvis han mot all formodning gjør det, har han ikke myndighet til å utøve sine ekstreme overbevisninger. Muligens Putin, men jeg ser ikke at han begrunner sine brudd med kristendommen.

Jeg kan komme flere land hvor lederen er muslim med ekstreme overbevisninger og myndighet til å gjennomføre straffer som strider mot menneskerettighetene, og begrunnelsen legger han til islam.

Redigert av anonymous5; 21/01/2015 16:22.

Anonym5
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914375 21/01/2015 17:01
Tex Offline
Besatt
Besatt

Du glemmer at Norge var prestestyrt under Bondevik. ICON_LAUGH

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914387 21/01/2015 17:56
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Dessverre har du misforstått. Hensikten med ytringsfrihet er å sikre at du ikke forfølges for å si hva du mener, ikke å gi deg et våpen slik at du kan terrorisere andre.

Er det ikke overlapp her? Slik Ayaan Hirsi Ali beskriver oppveksten sin i Saudi Arabia og Somalia, vil du kunne si at det både er å henge ut spesielt saudisk kultur på negativ måte, samtidig som det er hennes meninger og personlige opplevelser, og hva motivasjonen er, kan vel være vanskelig å si selv for psykologer (til motivasjonsaspektet for vurderingen av hvorvidt det er "riktig" eller ikke å akseptere sårende antireligiøse uttalelser.)
Dessverre er jo dette et varig dillemma, også religiøse imellom, drapstrusler av hypotetisk natur, aggressiv retorikk, folk som pusher grensene ovenfor andre svake grupper, latterliggjør funksjonshemmede, syke, innvandrere, osv (komikere) for å tjene penger og score poeng m.m.

Jo, jeg er imot religionsfrihet. Jeg mener f.eks ikke at de største omskjæringsinngrepene, hvor klitoris tas med, skal få lov til å gjennomføres. Grunnen til dette, er at jeg mener at dette utelukkende er negativt, og bør motarbeides. Abort er jeg mer tilbøyelig til å outsource til foreldrene å avgjøre, da det kan argumenteres begge veier. Jeg ser ingen argumenter som jeg kan akseptere for stor omskjæring. Religiøs frihet er da mindre viktig for meg.

Til de av dere som ikke er for religionsfrihet. Hva synes dere om andre flotte ting vi har i den vestlige verden som feks stemmerett til alle, kvinners stemmerett, likestilling, rettsamfunnet også videre?

Vi har ikke et rettssamfunn, da det er høy grad av uforutsigbarhet fra lovtekst til domsavgjørelse, langt høyere relativ risiko og vanskelig likviditetsnødvendighet for fattigere mennesker. Høyere grad av rettssikkerhet nødvendig for å ha et rettssamfunn, forutsetter mer forutsigbare algoritmer for alle aspekter av rettsapparatet, for beviskarakter, for sannsynlighetsberegning, osv. Dessuten burde argumentene kunne framsettes uten å måte framføres i real-time, hvor det blir mange forstyrrende psykologiske faktorer som påvirker avgjørelsene.
Vi har ikke stemmerett til alle, da det er mange tenåringer og barn som ikke får stemme. Uten at det er noen prinsipielle cut-off-verdier som kan begrunnes. På en måte er det bra, fordi barn er lettpåvirkelige, og fort stemmer etter hva lærerene syns er rettferdig, og de står for hierarkiske kommunistsamfunn med stor stat og autoritær styring. (Den økonomiske omfordelingen driter jeg i, hakke noe imot skatt).

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1914395 21/01/2015 18:16
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Og hva når loven sier det er greit å skade andre, eller ikke beskytter de svakeste?

Hmm, ja. Er du ute etter å tjene penger, eller ute etter å få navn som komiker og er villig til å ta sjanser, så kjører du på full pupp, og gjerne litt over loven også, så får du overskrifter. Ellers fins det jo alle mulige trinn av hevnmuligheter (bestille homseporno i redaktørens navn til hans adresse, luft ut av dekk på bilen, etc) gradert oppover man kan benytte som takk for mobbing eller overgrep av sladrepressen, osv. Man trenger ikke gå rett på kalashnikoven, lissom.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Hvilepuls] #1914439 21/01/2015 20:46
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det med at man setter alle i samme båsen har kanskje noe å gjøre med enkelte personers fremferd. Jeg kommer aldri til å glemme første skoledag for jentungen. Der satt alle foreldrene til sine håpefulle (og de håpefulle)og hørte rektors tale, midt i en kunstpause ringer en telefon. Ringetonen var stilig nok en skuddserie fra en AK47 etterfulgt av lyden av tomhylser mot betonggulv. Tenker kona til vedkommende var glad for burkaen den dagen, for å si det sånn. Denne hendelsen tror jeg sitter i ALLE foreldrene på klassetrinnet. Intrykket ble i tillegg kraftigere av at dette var den eneste familien med en tydelig religiøs profil. Det sier selvfølgelig ingenting om muslimer generelt men det var vel ikke akkurat noe sjakktrekk. Tipper Pegida fikk et par ekstra potensielle medlemmer den dagen.
Ikke det at jeg er en av dem.

Redigert av ML1; 21/01/2015 20:49.
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914537 22/01/2015 08:58
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjetil Røed om kunst og karikaturer: Bak forsvaret for ytringsfrihet skjuler fremmedfiendtligheten seg.

http://www.aftenposten.no/meninger/debat...eg-7869166.html

Quote:

Hvor er den kritiske kraften i karikaturene som er så viktig å forsvare? Hvorfor er vår latter viktigere enn den andres ydmykelse?

Karin Hindsbo skriver i kronikken «Krenkningens kraft» at «det billedlige er noe vi umiddelbart føler at vi forstår, uavhengig av språk, bakgrunn og kultur».

Men er ikke nettopp karikatur-tegningene et eksempel på hvor raskt forståelsen av et bilde splintres?

Mens vi i Norge kan humre av Muhammed med bombe i turbanen, kan en muslim føle at hans innerste identitet er under angrep. Vi ser det samme bildet, men opplevelsene er så ulike at de knapt lar seg sammenligne.
Normalisering

Hebdo «har ydmyket alle verdens tankesett, mennesker og religioner», sier Hindsbo, men vi må ikke glemme at muslimer har fått gjennomgå mest. Det er eksempelvis få grove karikaturer av jøder å spore i europeiske medier idag, men dét var ikke uvanlig før andre verdenskrig.

Kjetil Røed
Da bidro slike tegninger til å normalisere rasistiske holdninger, blant annet i det nazistiske satiremagasinet Der Stürmer. Indirekte formidlet bladet at det var greit å drive gjøn med jøder. Ikke helt ulikt Hebdos karikaturer, hevder Norman Finkelstein, forfatter av Holocaustindustrien (intervjuet kan leses på hans hjemmesider).

Spørsmålet er om vi er tjent med at grove vitsetegninger av muslimer blir hverdagskost vi kan le av over frokostbordet. For hva signaliserer vi da? Ikke nestekjærlighet og empati, ihvertfall.
Forførende

En ting er å bedrive maktkritikk, en annen er å gjøre narr av en gruppe med islamofob klangbunn. Etter Hebdo-angrepet er det viktig at vi spørre oss selv hvorfor karikerende bilder av muslimer og Muhammed oppleves som så dyrebare.

Vi må spørre: Hvor er den kritiske kraften i dem som er så viktig å forsvare? Hvorfor er vår latter viktigere enn den andres ydmykelse?

Ytringsfrihet kan bli en legitimerende innpakning som er fin ut på overflaten, men kan inneholde ødeleggende vrengbilder. Vi påkaller opplysningsidealer og menneskerettigheter, men klangen er uren.
Forenkling

Hindsbo går glipp av sakens kjerne når hun fordyper seg i spørsmål om representasjon. For bilder formidler ofte en forenklet versjon av virkeligheten vi må passe på å la oss forføre av, enten vi nå er satirikere eller muslimer, særlig når det formidler sitt budskap «i et nanosekund», som hun skriver.

Se på muren av statsledere i Paris etter terroren. Alle er forent i forsvar for ytringsfrihet, men Benyamin Netanyahu reiser hjem og fortsetter sine settlements. I Frankrike blir komikeren Dieudonné arrestert for sine uttalelser kort tid etter. David Cameron foreslår å forby sosiale medier som ikke kan overvåkes av staten. Bildet slår sprekker.

Terror må ikke forhindre at vi tar et skritt tilbake og tenker oss om.

Særlig bør vi ha et blikk på agendaene som skjuler seg bak den polerte konsus som har preget dagene etter angrepet.

Vi må tørre å ikke være Charlie.
Sivilisasjon

Så glem drapsmenne for et øyeblikk. Det er ikke fanatikerne vi skal være opptatt av. Det er nok av siviliserte og liberale muslimer som syns tegningene er ubehagelige og krenkende, men som fordømmer terrorangrepet på det sterkeste. Skal vi ikke høre på dem?

Jeg forsvarer ikke de som kommer med trusler eller vold, men foreslår at vi bør låne øre til vanlige muslimer som føler seg tråkket på av tegningene.

Mobbing er ikke greit på arbeidsplassen og i skolegården, og bør ikke være det i en større offentlighet heller.

Twitter: @kjetilroed

Re: Kritisk til Islam? [Re: Hvilepuls] #1914547 22/01/2015 09:15
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls

Jo, jeg er imot religionsfrihet. Jeg mener f.eks ikke at de største omskjæringsinngrepene, hvor klitoris tas med, skal få lov til å gjennomføres. Grunnen til dette, er at jeg mener at dette utelukkende er negativt, og bør motarbeides. Abort er jeg mer tilbøyelig til å outsource til foreldrene å avgjøre, da det kan argumenteres begge veier. Jeg ser ingen argumenter som jeg kan akseptere for stor omskjæring. Religiøs frihet er da mindre viktig for meg.

Jeg ser ingen motsetning mellom religionsfrihet, og muligheten til å begrense enkelte religiøse handlinger. Noen vaner "hjemmefra" vil jo alltid være ulovlig uansett. Det gjelder også mer hverdagslige ting som fysisk avstraffelse i hjemmet osv.

Er litt som med barneoppdragelse av andres barn. Type: "I mitt hus er det ikke lov å ...".
ICON_SMILE

Redigert av vids; 22/01/2015 09:15.

..Megatower v2..
Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914582 22/01/2015 10:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg ser ingen motsetning mellom religionsfrihet, og muligheten til å begrense enkelte religiøse handlinger.

Jeg synes egentlig ikke dette er så veldig komplisert.

Hvis jeg tilhører en religion som driver med rituell menneskeofring, så kan jeg ikke åpenbart ikke drive med det i Norge. Landets lover må stå over religiøse plikter.

Hvis jeg tilhører en religion som ser på avbilding av vannmeloner som forbudt, kan jeg ikke forvente at et slikt forbud skal gjenspeiles i landets lover slik at alle andre også må følge dem.

Hvis jeg tilhører en religion som forbyr tegning av tegneserier -- ja, det blir på samme måte. Man kan godt ha sine religiøse påbud og regler, men ikke dytte dem på alle medmennesker.

---
Det er merkelig hvor fort ting blir "normalt".
For noen dager siden gikk jeg forbi en Narvesenkiosk i Oslo. Stort politioppbud. Politihelikopter i luften. Hvorfor? Jo, der skulle det selges et satireblad.
Det er jo helt absurd.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1914585 22/01/2015 10:11
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Rart ingen har sprengt noe eller drept en haug med folk pga Jesus and Mo, som har holdt på i mange år. Det er jo den normale reaksjonen på tegninger.

http://www.jesusandmo.net/

Forresten, hvorfor brenner de kirker som reaksjon på at et blad, som jeg oppfatter som sekulært(?), har trykket en tegning av Mo?

Redigert av Tor Arne; 22/01/2015 10:14.
Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1914586 22/01/2015 10:14
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Jeg ser ingen motsetning mellom religionsfrihet, og muligheten til å begrense enkelte religiøse handlinger.

Jeg foreslår at du bruker "høy grad av religionsfrihet," for å unngå at diskusjonen da degenererer til en kamp om hvem som skal ha definisjonsmakten på hva som er tilstrekkelig lite begresninger til at man fortsatt kan kalle det religionsfrihet. Vi legger begrensninger på religion, det syns jeg vi skal være ærlige nok til å innrømme, og ikke late som om alt vi støtter er ukontroversielt eller ikke tråkker noen på tærne. Spesielt omskjæring av gutter gjør akkurat dette spm høyaktuelt.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1914590 22/01/2015 10:19
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex

Hvis jeg tilhører en religion som ser på avbilding av vannmeloner som forbudt, kan jeg ikke forvente at et slikt forbud skal gjenspeiles i landets lover slik at alle andre også må følge dem.

Hvis du forventer det, så er du i overkant optimistisk eller urealistisk, men at du forlanger det, er ikke urealistisk. Mennesker forsøker alltid å smi sine omgivelser og maksimere hva de får ut av tilværelsen med utgangspunkt i egne preferanser, og det er ingen delt universell holdning blant folk å underkaste seg preferansene til menneskene som var der først, på det stedet en flytter til.

Det er nå en gang også slik at noen mennesker er jævlig fordringsfulle og krever ting som det er vanskelig å finne argumenter for at de skulle ha noen rett til, annet enn det at de bare prøver seg. Det er nok mye avhengig av omgivelsene og de politiske systemene hvorvidt en sånn type oppførsel og holdning gir avkastning. Mye kan tyde på at det ikke er så lønnsomt å være snill alltid. Spesielt der hvor en ikke har gode garantier for snill gjengjeldelse.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Hvilepuls] #1914592 22/01/2015 10:25
Tex Offline
Besatt
Besatt
Spesielt omskjæring av gutter gjør akkurat dette spm høyaktuelt.

Men det synes jeg blir en litt annen problemstilling.

Jøder forlanger ikke at ikke-jøder skal omskjæres.
Om det finnes medisinske innvendinger mot omskjæring, så er det et tema for seg.

Det er den pådyttingen av religiøse regler og påbud som jeg som ikke-religiøs synes blir merkelig. (Men det er klart, jeg setter pris på både juleferie og påskeferie ...)

Re: Kritisk til Islam? [Re: Hvilepuls] #1914596 22/01/2015 10:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Mye kan tyde på at det ikke er så lønnsomt å være snill alltid. Spesielt der hvor en ikke har gode garantier for snill gjengjeldelse.

Dette har vel vært ditt mantra i utallige tråder, men i akkurat denne saken tror jeg du har rett.

Det virkrer ganske åpenbart at det er trusselen om vold som gjør at spørsmålet om det er riktig å trykke tegnseserier i det hele tatt blir diskutert seriøst.

Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Moderator  support