Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva slags intervaller?

Re: Hva slags intervaller? [Re: larsdx] #1915904 26/01/2015 12:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du har planer om å gjennomføre skirenn vil jeg anbefale deg å også trene på ski. Det har litt med arbeidsøkonomi å gjøre. Jeg gikk selv et skirenn for halvannen uke siden, uten å ha gått på ski siden november, men har trent godt med intervaller på sykkel og noe løp. Det ble mye kaving og sløsing med energi fordi jeg rett og slett ikke var vant til å jobbe på ski.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hva slags intervaller? [Re: larsdx] #1915938 26/01/2015 14:04
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: larsdx
Tilbake til trådstater (meg) sitt opprinnelige spørsmål: Jeg er usikker på hvor mye jeg skal trene intervaller på langrenn. Jeg går skikkelig treigt på ski, det har sikkert med form å gjøre, men også teknikk. De fleste går vel raskere på ski enn de jogger, for meg virker det omvendt. Vinteren må vel brukes på å gjøre noe med dette, men jeg ser at påmeldingen til Holmenkollmarsjen 54km var litt optimistisk.

Spørsmålet er vel om jeg ikke vil få mer effektive intervalløkter om jeg løper eller sykler?

Jeg starter skisesongen med lengre intervaller med fokus på å gå riktig på ski framfor puls eller fart. Har du dårlig teknikk og skal gå treminuttersdrag blir det fort bare mas og kaving.
Finn deg en laaang bakke (10-20 min) hvor du kan gå stort sett diagonal og fokuser på fraspark, tyngdeoverføring og å gli ut taka. Tøm deg på noen korte, flate stakedrag når du er lei av å gå motbakke. Ta deg noen lengre turer med litt intensitet så er du så klar for renn så!

Re: Hva slags intervaller? [Re: larsdx] #1916005 26/01/2015 18:06
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for råd. Da prøver jeg å legge inn en langrennintervall i uka, ca. 4x10 min i begynnelsen + en tretimerstur. Så blir det i tillegg en runde med korte joggeintervaller eller elghufs og 1-2 rolige 5-10km løpeturer med joggevogn eller litt lenger med sykkelvogn.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support