Jag vet inte vad som står i den rapporten och det är säkert så att de har ändrat retorik med tanke på vad som finns av lover att använda sig av. Inte helt bra men jag tycker inte heller det är så konstigt. Jag skulle dock bli förvånad om inte äldre skog runt oslo kan anses vara vernevärdigt också med tanke på biologisk mångfald.
Man kanske borde göra det möjligt att värna med kompensation till skogsägarna också på andra sett än det de har försökt nu.
Det gir en viss bismak når dette plutselig snur seg til å bli en kamp om å få beholde muligheten til å drive ski og orienteringsaktivitet, fordi verneverdiene iht "standardmalene" for et naturreservat gjør det problematisk at det er aktivitet der.
Enligt det jag har läst i rapporterna är detta både en överdrift av vad som står i förslagen och bygger på ett antagande att fylkesmannen ljuger om de har tänkt att styra områdena.
Reglerna för ski och orientering handlar om att man måste söka för att annordna konkurranser och liknande organiserad idrott (och jag gissar också för att anlägga nya skilöyper). För att göra detta idag måste man enligt friluftsloven ha tillstånd av markägarna så den stora skillnaden borde vara vem man snakkar med. Fylkesmannen har också sagt att de ska gå i en dialog med de berörda aktiviteterna och att de ska tillåta aktivitet.
Jag tycker inte detta låter orimligt.
Det är möjligt att det kommer något bra ut av detta som bättre lover för värning av skog men som jag ser det nu så verkar det vara ok förslag som de flesta borde vara eniga med men eftersom alla verkar rädda för att inte kunne göra som de vill överallt så kanske resultatet blir att det blir fina hogstfelt av områdena istället.