Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Kritisk til Islam?

Re: Kritisk til Islam? [Re: ML1] #1913521 19/01/2015 20:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: ML1
Sitat: EgilS
Kan ikke noe for det men når jeg hører at folk er religiøse klarer jeg ikke la være å tenke at de er litt lettlurte.

Tja, selv om vitenskapen har kommet med svar på mange ting, så er det fremdeles mye svært vesentlig man ikke har svar på. Man har en teori om at universet oppsto med Big Bang, men jeg ser ikke noen åpenbare forklaringer på hva som var før det, altså; hvor kommer alt fra. Ingenting kan vel oppstå fra ingenting. og begrepet uendelig virker heller ikke å trigge noe "aha" hos meg.

Jeg kan derfor forstå at noen mener at det må være noe overordnet som har skapt alt, og så langt synes jeg ikke det nødvendigvis er så mye mer usannsynlig enn vitenskapelige forklaringer som ennå ikke riktig henger på greip.

Nå har jo religionen forsøkt å forklare alt vi ikke har forstått, for så å sakte men sikkert å følge etter vitenskapen etterhvert som ting har blitt bevist med observasjoner. Men når religionen får lov til å stå over beviselige fakta blir det sterkt komisk. Ja det er mye vi ikke forstår, men å la tolkninger av tekster fra to tusen? år tilbake legge føringer for hvilke teorier som bør/kan testes finner jeg komisk og bakstreversk.
Hva med den dagen vi faktisk forstår ALT, hva skal religionen da klamre seg til av usikkerhet? (med forbehold om at det ikke viser seg å være noen med hånda på spakene)

Enig i mye av det du skriver, men så lenge man ikke har forklart alt så skjønner jeg at noen kan finne en religion å å tro på. Og så lenge vi faktisk ikke har forklaringer, så er det jo ingen av oss som vet. Så vi som ikke bekjenner oss til noen religion har jo også en tro, selv om det ikke er å tro på at en predikant for 2000 år siden er en gud.

Og det er jo ikke nødvendigvis slik at religionen er i motsetning til beviselig fakta. Enkelte hevder at det ikke er noen motsetning mellom naturvitenskapen og den kristne tro, med den forklaring at det er Gud som har skapt naturen og naturlovene.

Når det gjelder det å tro:
Kan vi selv velge hva vi tror på, ut over å kunne velge hvilken kunnskap vi tilegner oss? Er det ikke slik at vi tror det vi tror, og at dette ikke er noe vi velger selv? Det er vel neppe slik at noen setter seg ned og vurderer "skal jeg tro på gud eller ikke". men at troen er noe som kommer av selv selv, basert på den informasjonen man har fått gjennom livet så langt?

Re: Kritisk til Islam? [Re: vids] #1913538 19/01/2015 21:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: vids

Er ikke Islam omtrent på samme nivå i voldsomhet i sin ideologi som andre store religioner som oppsto i relativt tidlig historisk tid og i samme område? Kulturen hvor Islam, Kristendom og Jødedom oppsto og ble utviklet i tidlig tid er omtrent den samme. Er det noe i Islam som skulle tilsi at det er forskjeller i dens påvirkning av tilhengerne for å få de til å utføre voldelige handlinger? Da mener jeg i skriften, ikke hvordan enkelte ledere fremstiller det for å oppnå noe. Her tar jeg gjerne imot lærdom fra de som har brukt tid på å sette seg inn i det. Også; hvor godt har de fleste som kritiserer Islam satt seg inn i religionen (både Koranen og praksis blant alle de forskjellige retningene i Islam)?

Disse religionene oppsto ikke helt samtidig. Jødedommen er vesentlig eldre og er grunnlaget for alle tre. Den har sikkert også utviklet seg underveis dog. Islam er nesten 600 år nyere enn kristendommen igjen.

Forskjellen, voldsmessig er at Jesus var fullstendig ikke-voldelig. Han stoppet blant annet steining av horer og desslike.

I Islam regnes Jesus som en profet, men den endelige tolkeren av Guds ord er Muhammed. Muhammed satte nok fred veldig høyt, men han var visstnok en hærfører.

Kristendommen er egentlig basert på at Jesus kom med "the final word". Det som kan ha vært uheldig for det orginale budskapet er at nye testamentet så ofte ble distribuert sammen med det gamle testamentet. I det gamle er det mange voldelige løsninger. Fører til ting som korstog og uheldige konstruksjoner som at norge ble kristnet med store mengder vold.

Om det gamle testamentet i slik stor skala ble distribuert i det hele tatt, med eller uten det nye testamentet? Spørs om på den tiden det i det hele tatt var så lett tilgang til noen som helst form for bibel for andre enn prester mm. At korstogene resulterte i storstilt forfølgelse av jøder på veien ned mot det hellige land er i så fall vrang ironi.

Quote:
Og videre har jo alltid kristendommen, som annen religion, blitt brukt til å gjennomføre politikk. Men i den orginale versjonen var det altså tilgivelse og ren hippi-virksomhet som lå til grunn. Islam har nok hatt en noe hardere linje fra starten av (det finnes dekning for sharia-lovgivning noe sted der inne).

Hippi-bevegelse? Sett for mye på JCS?

Quote:
Dog, guden er den samme og alle de gamle profetene er de samme. Forskjellen ligger i om man tror at Jesus var guds sønn eller om man synes Muhammed var den som tolket de gamle skriftene best.

Alltid morsomt når utenforstående skal definiere hva andre trur på.

Spør du meg så er det kanskje én avgjørende forskjell mellom Islam, og Jødedom og Kristendom og det er at Islam (i stor grad) er grunnlagt av én person og at den sentrale teksten er skrevet av én person; Muhammad.

Re: Kritisk til Islam? [Re: EgilS] #1913540 19/01/2015 21:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Når det gjelder det å tro:
Kan vi selv velge hva vi tror på, ut over å kunne velge hvilken kunnskap vi tilegner oss? Er det ikke slik at vi tror det vi tror, og at dette ikke er noe vi velger selv? Det er vel neppe slik at noen setter seg ned og vurderer "skal jeg tro på gud eller ikke". men at troen er noe som kommer av selv selv, basert på den informasjonen man har fått gjennom livet så langt?

Vi her oppe i "kulda" virker til en viss grad å kunne velge å tro, jeg mer usikker på om det er slik i muslimske land, Der er vel troen like stker implementert som Kirken var her oppe etter kristningen + litt til. Der tror jeg "tro" kommer med morsmelka i en eller annen for, og at den gjennom dette står enormt sterk i befolkningen,
De blir vel ikke gitt særlig valg antar jeg, Du er med oss eller mot oss virker å være mantraet, -dette gir jo en enorm posisjon for utøvende maktpersoner.
Om dette virkelig er Islam / Koranens ord vet jeg ikke da jeg ikke har studert dette, dog finnes det vel en god del Muslimer / Islamister som lever i andre land som sår sterk tvil om en god del av utøvelsen. Man kan dermed være fristet til å lande på at Islam er hverken bedre eller værre en hva andre religioner er, har vært.

Re: Kritisk til Islam? [Re: EgilS] #1913548 19/01/2015 21:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: gare
Sitat: vids

Og ved et av miraklene så greier han å gjenopplive en tørrfisk!!!! ICON_LAUGH

Jepp, og dette har jo vært en yndet "vits" blant ulike meningsmotstandere, men det tilligger vel gud/guds sønn like stor kraft til å gjøre dette som noe annet mirakel?
Altså, det bør vel ikke være verre for gud/guds sønn(som jo er(noe forvirrende)samme "person")å gjenopplive en tørrfisk enn en Lazarus, eller for den saks skyld forvandle vann til vin, som jo ellers må være tidenes party-triks.

Jeg har fattet litt interesse for Jesus, i historisk perspektiv, og prøver å sette meg litt inn i saken. Foreløpig er denne boken fordøyd:
http://www.amazon.com/How-Jesus-Became-God-Exaltation/dp/0061778184

Anbefales absolutt.
Og om noen har andre bøker om emnet så mottas tips med takk. Jeg foretrekker at de er mest mulig nøytrale. Det vil si at de ikke er åpenbart skrevet av noen med en agenda, den ene eller andre veien, men av folk som er ute etter å presentere historie.

Har ikke lest boka selv. Tittelen virker bra men hans bakgrunn gjør at jeg setter spørsmålstegn.
David Flussers 'Jesus' synes jeg er et godt utgangspunkt. Vil man forstå 'Jesus' så trur jeg man er nødt til å sette seg inn i i hvertfall en del av Tanakh (Mosebøkene og Profetene og i alle fall én av historibøkene), Talmud (nuligens Gemara) og de jødiske tekstene fra den siste tempelperioden. (Kanhende Ehrman faktisk har gjort dette.)

Re: Kritisk til Islam? [Re: ML1] #1913586 20/01/2015 01:23
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Men når religionen får lov til å stå over beviselige fakta blir det sterkt komisk.

Jeg kan leve fint med at folk tror på ting som er både komisk, svært komisk, i grenseland chemtrails, new age, osv.

Det vanskelige her er alle ekstrasperrene for sameksistens, og behovet for autoritær undertrykkelse som oppstår av ideologi og religion generelt. Som linken som ble postet til minervanett om islam og stagnasjonen vitenskapelig etter at konservativ Islam vant fram. Når utforsking av sannheter, sosiologisk, fysisk, matematisk, astronomisk osv blir holdt nede fordi sannhetene som kommer fram er betente, så bremser det på utviklingen av forståelse for hvordan den verden vi lever i er, og hvordan utfordringer av alle størrelser for menneskene kan løses.

Undertrykkelse av barnslige stunt eller mennesker med tvangsaktig hat mot religion er derfor noe man må se i et større perspektiv. En stat som ikke tillater harselas av etablerte sannheter, eller kan stole på at sannhetene i seg selv er gode nok til å tåle angrep, det er en stat som står i fare for å bli autoritær og undertrykkende. Jeg tror slike lover er mye farligere enn å shippe unga i kirken og moskeen regelmessig for å få et positivt syn på religion og religiøs kultur.

Det har altså mindre med at big bang er så bra, og at jeg er smartest og alle religiøse dumme, men mer om hvilken retning vi legger til rette for utvikling og sameksistens. Det er farlig at det har utviklet seg en holdning om at man skal ta på folk med silkehansker og ikke fornærme andre.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913587 20/01/2015 01:32
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac
akepakker faktisk ICON_SMILE

vet ikke hvem som er farligst, disse akepakkene, eller rasistene.

dette skjer altså på _høgskolen i Oslo_.

Vel, jeg vet ikke om noe tilsvarende Benjamin Hermansen-drap fra akepakker. Så hvis dette miljøet er noe tilsvarende, har man kanskje svaret der.

Og Arfhan Bhatti-vold skyldes vel heller at han er en eks-young guns dyssosial drittsekk, og i mindre grad akepakking.

Re: Kritisk til Islam? [Re: EgilS] #1913604 20/01/2015 07:16
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: CarlGustav
Sitat: sveinaa
Jeg har fått med meg at kritikken mot islam og muslimer er økende. Jeg klare allikevel ikke å ta poenget. Hvorfor er det plutselig legitimt å generalisere og så og si fordømme en religion med bakgrunn i enkelt menneskers handlinger, og eller radikaliserte trosretninger innenfor islam?

Hvorfor man skal være kritisk mot ISlam ?

Ingen ISlamske demokratiske stater med pressefrihet
Offentlige henrettelser av homoseksuelle og politiske motstandere
Oppfordrer til terror (i Europa)
Kvinnesyn
Manglende religionsfrihet
Manglende pressefrihet
Manglende ytringsfrihet
Foreldet rettsystem i ISlamske land

Eneste fordelen jeg kan se med ISlam er løftet om 30 jomfruer ved martyrdøden....

sveinaa;
prøv å les deg opp i dagens media så ser du hvordan situasjonen er i muslimske land som Syria, Saudi-Arabia, Egypt.Mulig du tar poenget da...
Ville du likt å bo i ett av disse landene, eller i ett annet muslimsk land ?
Hvor tror du kona di helst ville bodd, i ett land tuftet på vestlige verdier eller i ett land tuftet på ISlams verdier ?

Å lese seg opp på dagens media gir ikke noe bra bilde på noe som helst. Det som presenteres er gjort i hovedsak i en hensikt; salg.
Kun et fåtall er interesserte i annet enn lettfattelige overskifter, bilder og fin grafikk. Jepp, lett å se at IS er en økende kraft, og at mange blir drept. Men man gidder vel ikke sette seg så veldig mye inn i hva det er som har skapt den situasjonen vi har i dag.

Det blir feil å sammenligne vesten mot Islam, du får i det minste sammenligne Kristendom mot Islam, eller Vesten mot Midt-Østen/Nord-Afrika/Østen. Du vil vel da fort se at det ikke er vanskelig å finne av land som er fundamenterte på kristne verdier, men som har så som så med demokrati og med pressefrihet. Du skal ikke så langt tilbake i tid for å finne europeiske kristne som ikke hadde noen problemer med folkemord. Om man gidder å se annet enn VG sine overskrifter så vil man også se at Islam er stort i deler av verden som uavhengig av religion har dårlig med demokratiske tradisjoner.

Mulig religion kan være en del av det, men kanskje det ligger mer bak enn religion som gjør at status er slik den er?

Egil;
jeg overforenkler sikkert - men jeg ser sammenhengen mellom ISlam og manglende: demokrati, rettsikkerhet, religionsfrihet, pressefrihet, ytringsfrihet.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Espen J] #1913606 20/01/2015 07:25
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Espen J
Sitat: CarlGustav
Sitat: sveinaa
Jeg har fått med meg at kritikken mot islam og muslimer er økende. Jeg klare allikevel ikke å ta poenget. Hvorfor er det plutselig legitimt å generalisere og så og si fordømme en religion med bakgrunn i enkelt menneskers handlinger, og eller radikaliserte trosretninger innenfor islam?

Hvorfor man skal være kritisk mot ISlam ?

Ingen ISlamske demokratiske stater med pressefrihet
Offentlige henrettelser av homoseksuelle og politiske motstandere
Oppfordrer til terror (i Europa)
Kvinnesyn
Manglende religionsfrihet
Manglende pressefrihet
Manglende ytringsfrihet
Foreldet rettsystem i ISlamske land

Eneste fordelen jeg kan se med ISlam er løftet om 30 jomfruer ved martyrdøden....

sveinaa;
prøv å les deg opp i dagens media så ser du hvordan situasjonen er i muslimske land som Syria, Saudi-Arabia, Egypt.Mulig du tar poenget da...
Ville du likt å bo i ett av disse landene, eller i ett annet muslimsk land ?
Hvor tror du kona di helst ville bodd, i ett land tuftet på vestlige verdier eller i ett land tuftet på ISlams verdier ?

Lyst til å fortelle meg om Brasil, Russland, Armenia, Bolivia, den sentralafrikanske republikk, Colombia, Kongo. Cuba, Ecuador, El Salvador, Etiopia, Georgia, Haiti, Honduras, Lesotho, Mexico, Moldova, Filipinene, Swasiland, Uganda, Venetzuela og Zimbabwe (for å nevne noen)?

Det disse landene har til felles er at de består av over 80% kristne, men likevell gjør en hel del grove overtramp mot menneskerettighetene.

Espen;
du blander kortene og kommer med faktafeil !
det blir ikke mer eller mindre demokrati i ISlamske land selv om det er diktatur i store deler av verden ICON_SMILE
Ikke alle landene du henviser til består av over 80% kristne, flere har en stor andel kristne innbyggere...men det er noe annet

Redigert av CarlGustav; 20/01/2015 07:27.
Re: Kritisk til Islam? [Re: Hvilepuls] #1913708 20/01/2015 10:57
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls

Det er farlig at det har utviklet seg en holdning om at man skal ta på folk med silkehansker og ikke fornærme andre.

Er det virkelig slik?

Jeg har inntrykk av at vi stadig blir frekkere og "in your face" mot folk som tenker annerledes, bare for å provosere frem reaksjoner fra akepakkene.

Hvorfor ikke forsøke å se ting fra deres synspunkt, snakke med dem, respektere forskjellene, forstå?

Svaret er kanskje at vi er redde for det som er annerledes og føler oss tryggere når vi omgås folk som er like oss selv. Norge var så mye bedre på 1700-tallet da alle var blonde og gikk i bunad på vei til fjøset for å melke kyra osv. En mørk mann med skjegg eller innpakket dame passer ikke inn i dette bildet.

Isåfall, kanskje problemet ikke ligger hos de som vi blodfornærmer ved å snakke ned om deres tro/religion, men hos oss selv?

Jeg for min del har ingen behov for å trykke blasfemiske tegninger og forstår overhodet ikke behovet for det. Det gir ingen tilfredstillelse å se at andre blir triste, og leder ikke til en bedre verden, derimot til mer konflikt og vold.

Løsningen derimot, om vi vil ha bedre verden med mindre av de problemene som er tatt opp i tråden, ligger i utdannelse av alle, slik at alle får bredere forståelse for verden og for forskjellene som finnes her, og at hver skal kunne være akkurat den de er og deriblant bevare sin religion/tro eller mangel på sådan, hva det så måtte være.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913724 20/01/2015 11:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor ikke forsøke å se ting fra deres synspunkt, snakke med dem, respektere forskjellene, forstå?

Hvis noen blir provosert av at barn går på skole, bør dette synspunkt også respekteres?
150 skolebarn ble massakrert av Taliban i Pakistan før jul.

Re: Kritisk til Islam? [Re: Tex] #1913736 20/01/2015 11:35
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Hvis noen blir provosert av at barn går på skole, bør dette synspunkt også respekteres?
150 skolebarn ble massakrert av Taliban i Pakistan før jul.

Besvarer gjerne, men først et par oppklarende spørsmål fra min side.

Spør du om jeg synes det er greit at 150 skolebarn blir massakrert? Isåfall, lurer du virkelig på dette?

Du henviser til et spesielt tilfelle. Nedenfor har jeg derfor limt inn en figur. Hva ser man i denne figuren?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913739 20/01/2015 11:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Spørsmålet er hvor langt samfunnet skal gå i å respektere andres oppfatninger.
Dersom noen mener barn ikke bør gå på skole, er det et syn som bør respekteres, eller kan det krenkes?

Det virker unødvendig å trykke provoserende tegneserier, men hva er det som tilsier at grensen for hva man ikke bør gjøre skal trekkes akkurat der?

Figuren din viser at det finnes mange muslimer og at en forsvinnende liten andel av dem er farlige.
Hvem sine synspunkter er det da du mener man skal respektere?
Mange muslimer aksepterer jo trykking av kariakturer.

Redigert av Tex; 20/01/2015 11:49.
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913748 20/01/2015 11:49
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt spørsmål, har du spurt noen som kunne blitt støtt av det, eller holder du deg helst til dine egne?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913750 20/01/2015 11:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg trodde du hadde oversikt over de krenkede?

Hvem er det du mener vi skal ta hensyn til når du skriver

"Hvorfor ikke forsøke å se ting fra deres synspunkt, snakke med dem, respektere forskjellene, forstå?" ?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913753 20/01/2015 11:55
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eksempelvis, ikke latterliggjøre hvem de er og hva som er viktig for dem.

Du for eksempel, tror kanskje på ateisme, jeg veit ikke. Isåfall lite å fornærme deg på der.

Men om jeg fornærmer dine barn, din 13 år gamle datter, din kone, din mor og far, eller din manndom, kanskje på et punkt synes du at det blir nok.

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913762 20/01/2015 12:03
Tex Offline
Besatt
Besatt
Eksempelvis, ikke latterliggjøre hvem de er og hva som er viktig for dem.

Men igjen - hvem er "de"?

For at det du sier skal gi noen mening, må du definere nærmere hvem det er som skal hensyntas. Vi er enige om at det er 1,6 mrd muslimer i verden og 99,99999% av dem er fredlige, ufarlige og trivelige. (Jeg har ikke allverdens kjennskap til islam, men jeg har en muslimsk onkel - konverterte på 70-tallet - og jeg har arbeidet i Pakistan. Aldri møtt hyggeligere folk enn der.) Aldri møtt noen radikale muslimer, dog.

Jeg tror ikke en forestilling om at muslimer generelt er krenket av oss, er riktig. Det er derfor ikke noe ekstra hensyn som er nødvendig å ta for ikke å krenke disse.

Og jeg mener ikke vi skal ta hensyn til de forskrudde oppfatningene til et bittelite mindretall av muslimer. Vi har da hatt terror i Europa tidligere fra ulike grupper, utan at vi tok allverdens hensyn til det i hva vi skrev, trykket, sa eller mente.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913764 20/01/2015 12:06
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom det jeg skriver ikke gir mening for deg, så er du kanskje litt fastlåst og vrang. Skjønner du virkelig ikke hva som kan menes, uten å trekke frem eksempler på 150 skolebarn som blir massakrert?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913768 20/01/2015 12:10
Tex Offline
Besatt
Besatt

Men om jeg fornærmer dine barn, din 13 år gamle datter, din kone, din mor og far, eller din manndom, kanskje på et punkt synes du at det blir nok.

Ja, og da kan jeg få deg straffet hvis det er grovt nok.
Det er ikke absolutt ytringsfrihet her i landet.
Æreskrenkelser er ulovlige. Men det gjelder da krenkelse av personer.

Blasfemi og krenkelse av guder, ideer, politiske syn, tro, overtro osv. er derimot tillatt.

Du er kanskje klar over denne forskjellen?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913772 20/01/2015 12:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Dersom det jeg skriver ikke gir mening for deg, så er du kanskje litt fastlåst og vrang. Skjønner du virkelig ikke hva som kan menes, uten å trekke frem eksempler på 150 skolebarn som blir massakrert?

Svært så vanskelig dette ble, da.

Kan du ikke bare svare:

Hvem er det vi skal la være å krenke?
Hvem er det du mener vi skal ta hensyn til?

Det er jo du som tar til orde for å ta mer hensyn.
For å dikskutere det videre må du nesten avklare hvem du har i tankene.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913781 20/01/2015 12:28
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dine medmennesker.

Hvem er forresten "vi"? Er ikke muslimer del av "vi'et" for deg?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913795 20/01/2015 12:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hvem er forresten "vi"? Er ikke muslimer del av "vi" for deg?

Du kanske borde spörra dig sjelv samma sak?

Quote:

Svaret er kanskje at vi er redde for det som er annerledes og føler oss tryggere når vi omgås folk som er like oss selv. Norge var så mye bedre på 1700-tallet da alle var blonde og gikk i bunad på vei til fjøset for å melke kyra osv. En mørk mann med skjegg eller innpakket dame passer ikke inn i dette bildet.

Isåfall, kanskje problemet ikke ligger hos de som vi blodfornærmer ved å snakke ned om deres tro/religion, men hos oss selv?

Eftersom du också använder vi och de?

Jag har inga problem att förstå vad tex vill fram till.

Redigert av fredriks; 20/01/2015 12:39.
Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913806 20/01/2015 12:43
Tex Offline
Besatt
Besatt

Dine medmennesker.

Jeg vet ikke om dette løser så mye.
La oss ta tegneseriekonflikten.
Alle skal ta hensyn til sine medmennesker. Javel-

Innebærer dette at det er greit å trykke tegneseriene (av hensyn til de som ønsker å trykke / lese dem),
eller
innebærer det at de ikke bør trykkes (av hensyn til de som føler seg krenket)?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913812 20/01/2015 12:56
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke lenger ulovlig, men det er stygt mot opptil flere av mine medmennesker. Derfor er det ikke greit.

Hva mer er det du lurer på som jeg kan besvare før det er min tur til å få besvart spørsmål av deg?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913816 20/01/2015 13:07
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det er ikke lenger ulovlig, men det er stygt mot opptil flere av mine medmennesker. Derfor er det ikke greit.

At du innfører begrepet "medmennesker" tror jeg som sagt ikke bringer saken videre. Det virker nesten litt naivt.

Er ikke de som vil trykke karikaturene også dine medmennesker?
Er ikke de muntre herrer i ISIL og Boko Haram strengt tatt også medmennekser? Slik at deres meninger skal hensyntas?

Hva mer er det du lurer på som jeg kan besvare før det er min tur til å få besvart spørsmål av deg?

Fyr løs!
Hva kan jeg hjelpe deg med?

Re: Kritisk til Islam? [Re: mtbmaniac] #1913826 20/01/2015 13:17
gare Offline
More than words
More than words

Du for eksempel, tror kanskje på ateisme, jeg veit ikke. Isåfall lite å fornærme deg på der.

Ehhh, tro på ateisme????

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913853 20/01/2015 13:35
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg så også den, men jeg lot det ligge ... ICON_LAUGH

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913857 20/01/2015 13:41
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hva er galt, tror dere ikke på ateisme allikevel? ICON_SMILE Eller kanskje dere er av typen som "vet"?

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913861 20/01/2015 13:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hmm, der ga du meg noe å tenke på.
Jeg skal reflektere over dette under bønnemøtet i den ateistiske kirken i kveld.

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913867 20/01/2015 13:49
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra at du følger opp, har inntrykk av at de gir knallgode råd og messer bra leveregler: "Så lenge det ikke er ulovlig er det helt greit å gjøre."

Re: Kritisk til Islam? [Re: sveinaa] #1913870 20/01/2015 13:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det stemmer.
Og kanskje særlig i land hvor lovene blir bestemt gjennom demokratiske prosesser, slik at de er i overlappende konsensus med befolkningen.

Noe mer probelmatisk når lovene kommer fra Himmelen, kanskje.

Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Moderator  support