|
|
Kritisk til Islam?
|
Re: Kritisk til Islam?
[Re: Lurifax]
19/01/2015 09:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Alltid vært 70 eller aner vi reformer her? Leser man VG så kan det sikkert finne 30.  Nå er det vel kanskje ikke så enkelt som 30 eller 70: http://da.wikipedia.org/wiki/Houri
|
|
|
[Re: EgilS]
19/01/2015 09:23
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Islam er stort i deler av verden som uavhengig av religion har dårlig med demokratiske tradisjoner. Den kjøper jeg ikke helt uten videre. Fundamentalisme og ekstremisme er ofte en reaksjon på håpløse samfunnsforhold og levevilkår. Jeg tror det er noe i islam som appellerer sterkt til folk i håpløse situasjoner. Derfor tror jeg islam brer lettere om seg der hvor demokratiet står svakt, eller lettere kan brukes til å svekke demokratiet. Jeg er klar over at kristendommen er også misjoneres overfor folk som lever under dårlige kår, men jeg ser ikke at sinnet deres og aggresjonen oppildnes på samme måte som i islam.
Redigert av anonymous5; 19/01/2015 09:48.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
19/01/2015 09:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Islam er stort i deler av verden som uavhengig av religion har dårlig med demokratiske tradisjoner. Den kjøper jeg ikke helt uten videre. Fundamentalisme og ekstremisme er ofte en reaksjon på håpløse samfunnsforhold og levevilkår. Jeg tror det er noe i islam som appellerer sterkt til folk i håpløse situasjoner. Derfor tror jeg islam brer lettere om seg der hvor demokratiet står svakt, eller lettere kan brukes til å svekke demokratiet. Mulig jeg var uklar, men ikke så langt unna det jeg mente. Men litt uklart, men du likestiller ikke fundamentalisme og ekstremisme med Islam? Religion generelt brer vel lettere om seg i håpløse situasjoner? At det er Islam som står sterkest i disse landene er vel kanskje historisk betinget? Den virkelig store spredningen av Islam til mye av de områdene som i dag er islamske skjedde i 100-året (+ litt) etter Muhammeds død. Det har jo vært litt etter det også, men geografisk sett langt fra med samme takt. Og da er det kanskje ikke rart at de samme landene i dag er de som i hovedsak er islamske? Uavhengig av styresett ellers.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
19/01/2015 10:09
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Forskjellen, voldsmessig er at Jesus var fullstendig ikke-voldelig. Han stoppet blant annet steining av horer og desslike.
Hva med da Jesus banket driten ut av de som drev business i tempelet? Fyren var ikke akkurat skandinav, han hadde middelhavstemperament. https://en.wikipedia.org/wiki/Cleansing_of_the_Temple Hissigpropp der ja  Har du hørt om " Infancy Gospel of Thomas", som ble skrevet rundt år 185 etter stor etterspørsel om Jesus oppvekst? Artige saker! Ble ikke tatt inn i bibelen, var nok ikke regnet som kvalitetsinfo. Der dreper jo baby-jesus flere barn og noen lærere fordi han blir sinna og forbanner dem i forbifarten. Første gang så er han bare 1 år gammel. De aller fleste blir gjenopplivet senere, men ikke alle. Og ved et av miraklene så greier han å gjenopplive en tørrfisk!!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Infancy_Gospel_of_ThomasEksempel: In another episode, a child disperses water that Jesus has collected. Jesus, aged one, then curses him, which causes the child's body to wither into a corpse. Another child dies when Jesus curses him when he apparently accidentally bumps into Jesus, throws a stone at Jesus, or punches Jesus (depending on the translation).
When Joseph and Mary's neighbors complain, they are miraculously struck blind by Jesus.
Kanskje like greit den ikke havnet i Bibelen 
Redigert av vids; 19/01/2015 10:11.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
19/01/2015 10:18
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt sånn Hancock-ish tendenser der ja 
|
|
|
19/01/2015 10:21
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Men litt uklart, men du likestiller ikke fundamentalisme og ekstremisme med Islam? Det gjør jeg ikke, men jeg mistenker meg selv i å tro at ekstremisme og fundamentalisme legitimeres lettere i islam. Jeg tror også islam er en mindre demokratisk religion enn for eksempel jødedommen eller kristendommen. Jeg tror islam er mere autoritær, og klarer ikke å skille mellom politikk og religion. Derfor vokser ekstremisme og fundamentalisme lettere i islam. At det er Islam som står sterkest i disse landene er vel kanskje historisk betinget? Det tror jeg helt klart. Jeg tror til og med at innføringen av islam er en reaksjon på at religionen som hersket der tidligere (f.eks. kristendommen) skapte håpløsheten. Men siden islam sliter med å skille politikk fra religion, og er ganske så autoritær, kommer det ingen motreaksjon når det viser seg at også islam ikke er svaret på problemene.
Anonym5
|
|
|
[Re: vids]
19/01/2015 10:30
|
gare
More than words
|
More than words
Og ved et av miraklene så greier han å gjenopplive en tørrfisk!!!! Jepp, og dette har jo vært en yndet "vits" blant ulike meningsmotstandere, men det tilligger vel gud/guds sønn like stor kraft til å gjøre dette som noe annet mirakel? Altså, det bør vel ikke være verre for gud/guds sønn(som jo er(noe forvirrende)samme "person")å gjenopplive en tørrfisk enn en Lazarus, eller for den saks skyld forvandle vann til vin, som jo ellers må være tidenes party-triks.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
19/01/2015 10:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men litt uklart, men du likestiller ikke fundamentalisme og ekstremisme med Islam? Det gjør jeg ikke, men jeg mistenker meg selv i å tro at ekstremisme og fundamentalisme legitimeres lettere i islam. Jeg tror også islam er en mindre demokratisk religion enn for eksempel jødedommen eller kristendommen. Jeg tror islam er mere autoritær, og klarer ikke å skille mellom politikk og religion. Derfor vokser ekstremisme og fundamentalisme lettere i islam. At det er Islam som står sterkest i disse landene er vel kanskje historisk betinget? Det tror jeg helt klart. Jeg tror til og med at innføringen av islam er en reaksjon på at religionen som hersket der tidligere (f.eks. kristendommen) skapte håpløsheten. Men siden islam sliter med å skille politikk fra religion, og er ganske så autoritær, kommer det ingen motreaksjon når det viser seg at også islam ikke er svaret på problemene. Sett at du har rett (noe jeg som skrevet lenger oppe har små forutsetninger for å si noe om): Igjen i historisk perspektiv; går vi noen hundre år tibake var vel kristendommen der Islam i så fall er i dag. I mange riker styrte man med de religiøse ledernes velsignelse, den lokale presten var en maktfaktor, kirken hadde mer rikdom enn kongen, ville man ikke omvende seg ble man nedslaktet, man brente hekser, kvinnen var fullstending underlagt mannen, etc. Vel, til en viss grad kan vi fremdeles finne dette i dag ... Hvorfor er kristendommen i dag da snillere enn islam? Har det med modenhet å gjøre? Går vi stadig i den fellen at vi sammenligner den "snille" delen av kristendommen med den "slemme" delen av islam? Det finnes da kristne som dreper i Guds navn, selv om det heldigvis ikke er så mange av de.
|
|
|
[Re: gare]
19/01/2015 10:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og ved et av miraklene så greier han å gjenopplive en tørrfisk!!!! Jepp, og dette har jo vært en yndet "vits" blant ulike meningsmotstandere, men det tilligger vel gud/guds sønn like stor kraft til å gjøre dette som noe annet mirakel? Altså, det bør vel ikke være verre for gud/guds sønn(som jo er(noe forvirrende)samme "person")å gjenopplive en tørrfisk enn en Lazarus, eller for den saks skyld forvandle vann til vin, som jo ellers må være tidenes party-triks. Jeg har fattet litt interesse for Jesus, i historisk perspektiv, og prøver å sette meg litt inn i saken. Foreløpig er denne boken fordøyd: http://www.amazon.com/How-Jesus-Became-God-Exaltation/dp/0061778184Anbefales absolutt. Og om noen har andre bøker om emnet så mottas tips med takk. Jeg foretrekker at de er mest mulig nøytrale. Det vil si at de ikke er åpenbart skrevet av noen med en agenda, den ene eller andre veien, men av folk som er ute etter å presentere historie.
|
|
|
19/01/2015 10:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Alltid vært 70 eller aner vi reformer her? Nei, dårlig matte.
|
|
|
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvorfor er kristendommen i dag da snillere enn islam? Har det med modenhet å gjøre? Uten at jeg vet svaret, tror jeg det har med vitenskapens og fornuftens fremvekst å gjøre. Materialismen gir mindre behov for religionen, demokratiet gir lite rom for absolutt, udiskutabel makt, vitenskapen svarer på det meste, og selv innenfor religionen er det lov å kritisere, stille spørsmål og fornye seg. Jeg har inntrykket av det er en del år igjen til dette kan skje med islam. Går vi stadig i den fellen at vi sammenligner den "snille" delen av kristendommen med den "slemme" delen av islam? Det tror jeg ikke. Vi er nødt til å sammenligne hvordan situasjonen er i dag. Det blir for dumt å unnskylde overgrep i islam med at det var like ille i kristendommen for 600 år siden. Saudi-Arabia, og flere av gulfstatene, er land hvor alt ligger til rette for en moderne utøvelse av islam. Relativt gode levekår, og moderne samfunn. Likevel er det her du finner mange av de mest ekstreme versjonene av islam. Religionen gjennomsyrer politikken, den legger all makt i hendene på en elite som ikke velges av folket og som styrer som gærne diktatorer, og religionens posisjon er udiskuterbar. Det ser heller ikke ut som om det er en revolusjon på gang, eller at lederne kommer til å ta til fornuften med det første. Islams vesen har nok mye å gjøre med at det er sånn.
Anonym5
|
|
|
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har fattet litt interesse for Jesus, i historisk perspektiv, og prøver å sette meg litt inn i saken. Foreløpig er denne boken fordøyd: http://www.amazon.com/How-Jesus-Became-God-Exaltation/dp/0061778184Anbefales absolutt. Og om noen har andre bøker om emnet så mottas tips med takk. Jeg foretrekker at de er mest mulig nøytrale. Det vil si at de ikke er åpenbart skrevet av noen med en agenda, den ene eller andre veien, men av folk som er ute etter å presentere historie. Er du sikker på at de som skriver denne såkalt nøytrale litteraturen er fri for agenda?
|
|
|
19/01/2015 10:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmmmm, kanhende denne tegningen ikke helt gir et korrekt bilde av de historiske fakta.
|
|
|
19/01/2015 10:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har fattet litt interesse for Jesus, i historisk perspektiv, og prøver å sette meg litt inn i saken. Foreløpig er denne boken fordøyd: http://www.amazon.com/How-Jesus-Became-God-Exaltation/dp/0061778184Anbefales absolutt. Og om noen har andre bøker om emnet så mottas tips med takk. Jeg foretrekker at de er mest mulig nøytrale. Det vil si at de ikke er åpenbart skrevet av noen med en agenda, den ene eller andre veien, men av folk som er ute etter å presentere historie. Er du sikker på at de som skriver denne såkalt nøytrale litteraturen er fri for agenda? Nei, det kan man aldri være, men jeg setter større lit til for eksempel en historiker enn en konservativ kristen. Man kan jo også underveis i lesingen vurdere rimeligheten av de tolkningene som gjøres. Og hvis man skriver en bok med utgangspunkt i at Jesus faktisk er Gud og utførte mirakler, så føler jeg at det går på bekostning av troverdigheten. Det samme om man nærmest latterliggjør den kristne troen.
|
|
|
19/01/2015 11:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvorfor er kristendommen i dag da snillere enn islam? Har det med modenhet å gjøre? Uten at jeg vet svaret, tror jeg det har med vitenskapens og fornuftens fremvekst å gjøre. Materialismen gir mindre behov for religionen, demokratiet gir lite rom for absolutt, udiskutabel makt, vitenskapen svarer på det meste, og selv innenfor religionen er det lov å kritisere, stille spørsmål og fornye seg. Jeg har inntrykket av det er en del år igjen til dette kan skje med islam. Da sier du vel på en måte at det er kulturen forøvrig som har påvirket kristendommen slik at den i dag i det store og hele fremstår som noe helt annet enn for 500 år siden? Og at dette er en påvirkning Islam ikke har hatt? I så fall så er jeg igjen tilbake til min hypotese om at det er de landene hvor Islam er utbredt som i stor grad påvirker religionen til å være det den er, ikke nødvendigvis at Islam er fundamentalt forskjellig fra kristendommen Går vi stadig i den fellen at vi sammenligner den "snille" delen av kristendommen med den "slemme" delen av islam? Det tror jeg ikke. Vi er nødt til å sammenligne hvordan situasjonen er i dag. Det blir for dumt å unnskylde overgrep i islam med at det var like ille i kristendommen for 600 år siden. Jeg snakker ikke om kristendom for 600 år siden, men i dag. Jeg har inntrykk av at mange i dag likestiller Islam generelt, all Islam, med det som er den ekstreme delen av det. Og så sammenligner det med den mer eller mindre sekulariserte kristendommen. Det blir vel ikke eple mot eple å sammenligne den "kristen-i-jula" Ola med den Muhammed som gladelig sprenger seg selv og andre. Saudi-Arabia, og flere av gulfstatene, er land hvor alt ligger til rette for en moderne utøvelse av islam. Relativt gode levekår, og moderne samfunn. Likevel er det her du finner mange av de mest ekstreme versjonene av islam. Religionen gjennomsyrer politikken, den legger all makt i hendene på en elite som ikke velges av folket og som styrer som gærne diktatorer, og religionens posisjon er udiskuterbar. Det ser heller ikke ut som om det er en revolusjon på gang, eller at lederne kommer til å ta til fornuften med det første. Hvorfor er det Islam som legger til rette for at den Saudiske kongefamilien sitter med makten der? Islams vesen har nok mye å gjøre med at det er sånn. Jeg ser det påstås, men jeg ser ingen begrunnelser for det. Foreløpig har jeg ikke sett noe i denne tråden som tilbakeviser min nullhypotese. Tvert i mot virker det for meg som at det er lettere å se andre årsaker til at ting er som de er. EDIT: Men jeg bør vel passe meg for å gå i fella jeg selv har advart mot.
Redigert av EgilS; 19/01/2015 12:01.
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/01/2015 11:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Når alt kommer til alt så er det de som leser, tolker og utfører som er kvisa som burde vært skvisa, uansett om vi skriver Kristendom, Islam eller noe annet.
Enkelte mennesker vet å slå "mynt" på alt, slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. (tror jeg)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/01/2015 12:09
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
I så fall så er jeg igjen tilbake til min hypotese om at det er de landene hvor Islam er utbredt som i stor grad påvirker religionen til å være det den er, ikke nødvendigvis at Islam er fundamentalt forskjellig fra kristendommen. Landene påvirker religionen, men jeg tror også religionen påvirker landene. Jeg tror det er mye i kulturen i landene som legger til rette for at islam kan bre rundt seg, men det er også mye i islam som appellerer til kulturen disse landene har hatt i mange år, og som gjør at mange forkaster alt som er vestlig. Det er nok ikke så stor forskjell mellom islam og kristendommen i teorien. Derimot tror jeg det er få arabiske prester som reiser til USA med avisforsider fra Libanon hvor paven eller Obama gjøres narr av. Det virker som om lokale OG nasjonale muslimske ledere tjener på vold og uro, og at et hatforhold til vesten skapes, opprettholdes og nøres opp under. Dette gjorde kanskje kristne ledere for 600 år siden, men få gjør det i dag. Så ja, vi er nok stort sette enige! Jeg har inntrykk av at mange i dag likestiller Islam generelt, all Islam, med det som er den ekstreme delen av det. Og så sammenligner det med den mer eller mindre sekulariserte kristendommen. Mange gjør muligens det, jeg prøvde ikke å gjøre det. Mitt poeng er at vold lettere legitimeres i islam. Grunnen til dette er mange: Mohammed som forbilde, autoritære forhold og manglende skille mellom politikk og religion. Hvorfor er det Islam som legger til rette for at den Saudiske kongefamilien sitter med makten der? Annet enn at det er wahhabismen - en ultra-konservativ sunni-muslimsk trosretning, som bestemmer det? Det vet jeg ikke, jeg bare noterer meg at forholdene burde ligger til rette for at dette kan være moderne (som i betydningen "ikke undertrykkende") samfunn, men ikke er det. At de styres av ledere som også er religiøse overhoder, at lederposisjonen deres udiskutabelt går i arv fordi en slektning inngikk en pakt med en lokal sheriff på 1700-tallet, og at mange IS-krigere bekjenner seg til trosretningen deres, får meg til å lure om det er noe i islam generelt som kan forklare hvorfor ekstreme retninger som wahhabismen eller salafismen (som al-Qaida elsker) oppstår og får nasjonal makt.
Redigert av anonymous5; 19/01/2015 12:17.
Anonym5
|
|
|
19/01/2015 13:07
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.minervanett.no/tusen-ars-stagnasjon/Hvis noen her inne har et virkelig ønske om å forstå så anbefales denne kronikken av Snoen på Minervanett på det sterkeste. Kommentarfeltet gir en enda dypere innsikt i Islams problemer i møtet med moderniteten. Få spesielt med dere en meget kunnskapsrik kommentator ved navn Mohammed.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: CarlGustav]
19/01/2015 14:02
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg har fått med meg at kritikken mot islam og muslimer er økende. Jeg klare allikevel ikke å ta poenget. Hvorfor er det plutselig legitimt å generalisere og så og si fordømme en religion med bakgrunn i enkelt menneskers handlinger, og eller radikaliserte trosretninger innenfor islam?
Hvorfor man skal være kritisk mot ISlam ? Ingen ISlamske demokratiske stater med pressefrihet Offentlige henrettelser av homoseksuelle og politiske motstandere Oppfordrer til terror (i Europa) Kvinnesyn Manglende religionsfrihet Manglende pressefrihet Manglende ytringsfrihet Foreldet rettsystem i ISlamske land Eneste fordelen jeg kan se med ISlam er løftet om 30 jomfruer ved martyrdøden.... sveinaa; prøv å les deg opp i dagens media så ser du hvordan situasjonen er i muslimske land som Syria, Saudi-Arabia, Egypt.Mulig du tar poenget da... Ville du likt å bo i ett av disse landene, eller i ett annet muslimsk land ? Hvor tror du kona di helst ville bodd, i ett land tuftet på vestlige verdier eller i ett land tuftet på ISlams verdier ? Lyst til å fortelle meg om Brasil, Russland, Armenia, Bolivia, den sentralafrikanske republikk, Colombia, Kongo. Cuba, Ecuador, El Salvador, Etiopia, Georgia, Haiti, Honduras, Lesotho, Mexico, Moldova, Filipinene, Swasiland, Uganda, Venetzuela og Zimbabwe (for å nevne noen)? Det disse landene har til felles er at de består av over 80% kristne, men likevell gjør en hel del grove overtramp mot menneskerettighetene.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
19/01/2015 14:09
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det disse landene har til felles er at de består av over 80% kristne, men likevell gjør en hel del grove overtramp mot menneskerettighetene. Men gjøres overtrampene i religionens navn? I flere muslimske land er det vanlig at lovene og straffene springer ut fra koranen og hadith-ene. Jeg sier ikke at islam er grunnen til overtrampene, men jeg spekulerer i om de er en medvirkende årsak. En grunnregel i islam er vel noe sånt som at nasjonale lover skal uttrykke allahs vilje. Jeg kan ikke automatisk se at lovene og straffene i landene du ramser opp begrunnes med hva som står i bibelen, eller hva prester forteller folk de skal gjøre.
Redigert av anonymous5; 19/01/2015 14:15.
Anonym5
|
|
|
19/01/2015 14:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det disse landene har til felles er at de består av over 80% kristne, men likevell gjør en hel del grove overtramp mot menneskerettighetene. Men gjøres overtrampene i religionens navn? I flere muslimske land er det vanlig at lovene og straffene springer ut fra koranen og hadith-ene. Jeg sier ikke at islam er grunnen til overtrampene, men jeg spekulerer i om de er en medvirkende årsak. Jeg kan ikke automatisk se at lovene og straffene i landene du ramser opp begrunnes med hva som står i bibelen, eller hva prester forteller folk de skal gjøre. Jeg refererer til CarlGustav's liste over overtramp. Jeg har vanskelig for å se at innskrenking av pressefrihet er nevnt i noen som helst gammel bok. Og jeg har heller ikke oversikt over hvor mange av disse landene som styres etter "kristne" verdier, jeg fann en liste på wikipedia. Men det er jo velkjent at både afrika og sør-amerika har en del fanatisk religiøse. Å bo i et kristent land er iallefall ikke en garanti for å unngå overgrep, som man kan få inntrykk av i CarlGustav's innlegg.
Trønder osv
|
|
|
19/01/2015 14:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det disse landene har til felles er at de består av over 80% kristne, men likevell gjør en hel del grove overtramp mot menneskerettighetene. Men gjøres overtrampene i religionens navn? I flere muslimske land er det vanlig at lovene og straffene springer ut fra koranen og hadith-ene. Jeg sier ikke at islam er grunnen til overtrampene, men jeg spekulerer i om de er en medvirkende årsak. En grunnregel i islam er vel noe sånt som at nasjonale lover skal uttrykke allahs vilje. Jeg kan ikke automatisk se at lovene og straffene i landene du ramser opp begrunnes med hva som står i bibelen, eller hva prester forteller folk de skal gjøre. Urett gjøres over hele verden i alle land. Men sjeldent uretten begrunnes med religion, bortsett fra islam. Om dette er kultur, eller andre trekk ved landene - eller islam er et annet spørsmål.
|
|
|
[Re: Dexter]
19/01/2015 16:23
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Om dette er kultur, eller andre trekk ved landene - eller islam er et annet spørsmål. Man kan være fristet til å tro at dette er selve spørsmålet.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/01/2015 17:11
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Kan ikke noe for det men når jeg hører at folk er religiøse klarer jeg ikke la være å tenke at de er litt lettlurte. Mange religiøse er hyggelige det er ikke det, Men det er så mange huller i de historiene de er basert på at jeg ikke fatter det. For ikke å snakke om alle grenene og selvmotsigelsene dem imellom.
|
|
|
19/01/2015 17:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Om dette er kultur, eller andre trekk ved landene - eller islam er et annet spørsmål. Man kan være fristet til å tro at dette er selve spørsmålet. Du skrev det før meg. Dette er vel kjernen i det jeg ønsker svar på. Nå er det nok litt i overkant å forvente å finne svaret på et internettforum, selv om det er terrengsykkel.no.  Jeg må nok legge inn ønsket i listen over bøker jeg skal lese.
|
|
|
[Re: ML1]
19/01/2015 17:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kan ikke noe for det men når jeg hører at folk er religiøse klarer jeg ikke la være å tenke at de er litt lettlurte. Tja, selv om vitenskapen har kommet med svar på mange ting, så er det fremdeles mye svært vesentlig man ikke har svar på. Man har en teori om at universet oppsto med Big Bang, men jeg ser ikke noen åpenbare forklaringer på hva som var før det, altså; hvor kommer alt fra. Ingenting kan vel oppstå fra ingenting. og begrepet uendelig virker heller ikke å trigge noe "aha" hos meg. Jeg kan derfor forstå at noen mener at det må være noe overordnet som har skapt alt, og så langt synes jeg ikke det nødvendigvis er så mye mer usannsynlig enn vitenskapelige forklaringer som ennå ikke riktig henger på greip.
|
|
|
19/01/2015 17:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Bra å hevde at Norge er for nordmenn, og så henvise til en svensk webside.  Det går ikke like fort rundt hos alle ...
|
|
|
19/01/2015 18:00
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Kan ikke noe for det men når jeg hører at folk er religiøse klarer jeg ikke la være å tenke at de er litt lettlurte. Tja, selv om vitenskapen har kommet med svar på mange ting, så er det fremdeles mye svært vesentlig man ikke har svar på. Man har en teori om at universet oppsto med Big Bang, men jeg ser ikke noen åpenbare forklaringer på hva som var før det, altså; hvor kommer alt fra. Ingenting kan vel oppstå fra ingenting. og begrepet uendelig virker heller ikke å trigge noe "aha" hos meg. Jeg kan derfor forstå at noen mener at det må være noe overordnet som har skapt alt, og så langt synes jeg ikke det nødvendigvis er så mye mer usannsynlig enn vitenskapelige forklaringer som ennå ikke riktig henger på greip. Nå har jo religionen forsøkt å forklare alt vi ikke har forstått, for så å sakte men sikkert å følge etter vitenskapen etterhvert som ting har blitt bevist med observasjoner. Men når religionen får lov til å stå over beviselige fakta blir det sterkt komisk. Ja det er mye vi ikke forstår, men å la tolkninger av tekster fra to tusen? år tilbake legge føringer for hvilke teorier som bør/kan testes finner jeg komisk og bakstreversk. Hva med den dagen vi faktisk forstår ALT, hva skal religionen da klamre seg til av usikkerhet? (med forbehold om at det ikke viser seg å være noen med hånda på spakene)
|
|
|
|
|