..går meg på nervene! Min nye Surly Ice cream truck er utstyrt med pipende bremser! Har aldri hatt dette problemet før, og lurer på hva jeg kan gjøre med dette? (Vi snakker om skikkelig høy lyd her)
..går meg på nervene! Min nye Surly Ice cream truck er utstyrt med pipende bremser! Har aldri hatt dette problemet før, og lurer på hva jeg kan gjøre med dette? (Vi snakker om skikkelig høy lyd her)
På forhånd takk for svar!
Avfetting på skive + bytte til nye organiske klosser med kobberpasta eller lignende på baksiden.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Slutter meg til innspillene over og legger til at på mine sram-utstyrte sykler har jeg gått over til Jagwire-klosser og fått bremser som er tilnærmet lydløse selv i regn, sludd og snøvær og krever mindre vask og vedlikehold enn med de originale sram-klossene. Har for øvrig prøvd både metalliske og organiske sram-klosser.
Swissstop skal visstnok også fungere lydløst og bra.
Opplever ikke redusert bremseeffekt ved overgang til Jagwire.
Generelt synes jeg heller ikke den lille forskjellene i bremsekraft mellom metalliske og organiske klosser er avgjørende, uansett produsent.
...finjustering av kalipervinkel, stramming av hurtigkoblinger.
Pussige greier! Ingen lyd når det er tørt og fint, men så fort det kommer litt fuktighet setter lydhelvete i gang. Noen som hvet hva slags klosser som er standard på ICT?
Pussige greier! Ingen lyd når det er tørt og fint, men så fort det kommer litt fuktighet setter lydhelvete i gang.
Ikke pussig. Internet flommer over av tråder om pipende/hylende bremser i fuktig vær og særlig sram som ICT er utstyrt med, uten at jeg vet hvilken modell klosser/materiale som er satt opp originalt på ICT.
Min erfaring er at man enten kan streve i månedsvis med innstillinger, vedlikehold og eksperimentering med forskjellige originalklosser eller skifte til Jagwire eller lignende stillegående klosser, fortrinnsvis satt opp av en dyktig fagmann. Det var en ubeskrivelig lettelse å bli kvitt pipingen som ved et trylleslag.
Bremsene selges med organiske klosser med metallisk bakside, m.a.o. presumptivt stillegående. Det er trolig slike klosser satt opp originalt på din sykkel. Det samme gjaldt mine sykler der jeg også opplevde pipende/hylende bremser inntil jeg gikk over til annen produsent. Sjekk for ordens skyld med forhandler.
Jeg prøvde forresten også srams originale metalliske klosser som skal ha best bremsekraft. Disse hylte til tider enda verre, som var å forvente.
Finjustering høres kanskje vanskelig ut men det er latterlig enkelt og det kommer til å hjelpe. 1. Løsne hurtigkobling, trykk akslingen helt opp i dropouten og stram godt igjen. 2. Løsne de to skruene som holder kalipperen sideveis, bare akkurat nok til at du kan bevege den fritt med fingrene. 3. Hold inn bremsehendelen hardt. 4. Stram kalipperskruene igjen mens du fortsatt holder inn bremsehendelen. 5. Slipp bremsehendelen, ut i regnet og se at det hjalp.
Finjustering høres kanskje vanskelig ut men det er latterlig enkelt og det kommer til å hjelpe. 1. Løsne hurtigkobling, trykk akslingen helt opp i dropouten og stram godt igjen. 2. Løsne de to skruene som holder kalipperen sideveis, bare akkurat nok til at du kan bevege den fritt med fingrene. 3. Hold inn bremsehendelen hardt. 4. Stram kalipperskruene igjen mens du fortsatt holder inn bremsehendelen. 5. Slipp bremsehendelen, ut i regnet og se at det hjalp.
Vel, det er vel på ca 50% av bremsene at man ikke uansett må finjustere litt for å unngå subbing da skivene sjeldent er 100% rette.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
5. Slipp bremsehendelen, ut i regnet og se at det hjalp.
Nja, på enkelte sykler hjelper ikke det der. Både stisykkelen og min egen ICT (med XT-bremser og IceTech-skiver) er dønn stille, både i regn og ellers.
Dummyen min derimot, med SLX-skiver og bremser bråker som et uvær. Tror noe av årsaken kan være noen BBB-klosser jeg bruker framme, men bak har jeg de samme orginale shimano-metallklossene jeg bruker på de andre syklene, så jeg lurer jeg på om det kan også kan være skivene som er problemet. Såvidt jeg erindrer, er det ikke den nyeste generasjonen skiver som står på her.
Det er hvertfall null subbing og skivene er nå ikke spesielt skeive. Funker hvertfall effektivt for å få fotgjengere til å flytte seg der man kommer hylende i lav fart og planla å være hensynsfull og bare legge seg bak folk inntil man kunne passere på trygg avstand
Finjustering har jeg da gjort mange ganger før, men har aldri tidligere hatt dette problemet med piping. Da er det bare å sette i gang å prøve ut de forskjellige tipsene, og håpe noen av de funker!! Takker så meget!