Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering?

Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? #1911636 14/01/2015 16:26
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Hei,

Dessverre tok min Macbook Air kvelden etter drøye 4 år (ved god hjelp av lekkasje i vannflaske som lå i sekken ved siden av).

Jeg hadde uansett tenkt å kjøpe ny, men hadde tenkt å vente til de nye modellene kommer. Når de kommer er vanskelig å si, men jeg kan ikke vente lenge og må derfor kjøpe en av de tilgjengelige variantene. Valget står mellom MB Air 13" eller MB Pro Retina.

Sistnevnte er opplagt bedre, men koster også den del mer. billigst Air ny er 9000 kr, mens 12599 for Retina men da kan du få med noe stasj jeg strengt tatt ikke trenger (http://eplehuset.no/infosenter/nyheter/tilbud/). Får også så og si ny Air på finn.no til 6500 kr.

Er det noen som har testet begge til bildehåndtering i f.eks. Lightroom, som er det jeg gjør mest av, som trenger noe som helst datakapasitet? Ellers er det bare surfring, tekstskriving etc. den brukes til.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911637 14/01/2015 16:32
chalshus Offline
More than words
More than words
Jobber du med digre filer med massevis av lag, eller er det bare standard redigering. Tipper Air holder for deg.

Men du skulle kjøpt rett før nyttår, for nå steg prisene 15 %.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911640 14/01/2015 16:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg brukte air til PS, hadde ikke vanvittig mange layers og enorme filer, men mer standard redigering, til det fungerte den helt utmerket ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: chalshus] #1911643 14/01/2015 16:43
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: chalshus
Jobber du med digre filer med massevis av lag, eller er det bare standard redigering. Tipper Air holder for deg.

Men du skulle kjøpt rett før nyttår, for nå steg prisene 15 %.

Jobber med standard redigering, men med RAW-filer. Min 4 år gamle MB Air 11" fungerte greit nok, men jeg skulle gjerne ønsket at den var raskere.

Selvsagt burde jeg kjøpt før prisen gikk opp, men min Air tok kvelden for to dager siden og det var litt vanskelig å forutsi før nyttår. Er fortsatt noen som selger Air til "gammel" pris, og så er det nok relativt stor sjans for at det kommer diverse tilbud på denne fremover siden den snart blir byttet ut.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911646 14/01/2015 16:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gikk i RAW hos meg også, synes Air var mye kjappere og bedre å jobbe på enn mye annet jeg har hatt. Jeg hadde Air med i5 prosessor, 120gb ssd og 4gb ram. Alt gikk helt glatt i PS i alle fall.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Hoaas] #1911652 14/01/2015 17:02
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
Gikk i RAW hos meg også, synes Air var mye kjappere og bedre å jobbe på enn mye annet jeg har hatt. Jeg hadde Air med i5 prosessor, 120gb ssd og 4gb ram. Alt gikk helt glatt i PS i alle fall.

SSD er jo et stort pluss,

Til trådstarter, Retina gir deg ingen forbedring mtp ytelse.
Spec som cpu, minne og skjermkort er hva du skal se på.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911656 14/01/2015 17:08
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener jeg leste en plass at skjermen på Air er dårlig til bilder. Lurer på om jeg leste det på bloggen til Zack Arias... Så om du bruker laptopskjermen til redigering bør vel det tas til etterretning.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911662 14/01/2015 17:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En 11 eller 13" skjerm til redigering blir liten uansett, men til tider brukte jeg laptopskjermen til redigering, hva var det som var dårlig med den? Ordentlige innstillinger bør man sørge for å ha uansett.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911673 14/01/2015 17:49
A
AudunT Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har 13" air med i5 og 8gb minne (sent 2013) og en 15,4 pro retina med i7 og 16gb minne (sommer 2014) og redigerer RAW filer fra olympus E-M1 og panasonic GM-1 i aperture. Merker ikke særlig forskjell på datakraft på de to ved bilderedigering, men skjermene er som natt og dag, selvsagt i favør retina. Var egentlig greit fornøyd med air skjermen til jeg fikk retina i hus.

Så snart air retina kommer bytter jeg ut min nåværende air til den, dog har vel den vært på ryktestadiet i endel år uten at det har skjedd stort.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911715 14/01/2015 19:50
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Bruker 13" retina selv og er i grunnen ganske fornøyd med det med tanke på at det faktisk er en bærbar maskin det er snakk om.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911783 14/01/2015 21:43
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Skjermen på retina-macen er MYE bedre enn på Air. Den alene er verdt prisforskjellen.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911878 15/01/2015 08:09
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg syns det vil være en tabbe å ikke vurdere MacBook Pro 15 Retina til bilderedigering, om man får budsjettet til å gå opp. Denne er rimelig kompakt og er den klart mest komplette bilderedigeringlaptopen jeg har vært borti ihvertfall.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: tech8] #1911881 15/01/2015 08:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg redigerer bilder både på en MB Pro 15 med retinaskjerm og en MB Air 13", og kan ikke helt si jeg skjønner den store fasinasjonen for retina. Fin skjerm, jada, men til "normal" bilderedigering synes jeg begge funker like bra.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911887 15/01/2015 08:31
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Skjermene på bærbare er vel bare 6bit? Jeg kranglet i hvert fall med Apple om skjermen på min 2008 MacBook, og fikk til slutt en LaCie RAID-disk som kompensasjon for at skjermen bare kan vise 65k farger, ikke 17M, som på 8bit.

Jeg anbefaler ekstern skjerm til bildebehandling.

Buksevann til alle som skriver "layers" i stedet for "lag".

Forresten: Sjekk http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro. Jeg er ofte innom der, siden jeg også venter på nye MacBooker.

Redigert av Christian; 15/01/2015 08:36. Rediger grunn: Kjøpeguide

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Christian] #1911888 15/01/2015 08:33
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Layer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: KKippernes] #1911889 15/01/2015 08:34
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: KKippernes
Layer

Siden det er deg, blir det bukse-Chenet.

Christian
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Christian] #1911897 15/01/2015 08:58
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Christian
Skjermene på bærbare er vel bare 6bit? Jeg kranglet i hvert fall med Apple om skjermen på min 2008 MacBook, og fikk til slutt en LaCie RAID-disk som kompensasjon for at skjermen bare kan vise 65k farger, ikke 17M, som på 8bit.

Jeg anbefaler ekstern skjerm til bildebehandling.

Buksevann til alle som skriver "layers" i stedet for "lag".

Forresten: Sjekk http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro. Jeg er ofte innom der, siden jeg også venter på nye MacBooker.

Gjelder ikke dagens skjermer. Selvsagt får man bedre eksterne skjermer for bildebehandling, men MBP duger nok for de fleste. Spesielt for en som syntes at en 11" Air var god nok...

Og retina er bedre, ikke bare pga. oppløsningen, men den har også bedre farger, innsynsvinkel og er mer lyssterk.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911949 15/01/2015 10:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man likevel skal bruke en ekstern skjerm til bilderedigering, så ser jeg ikke poenget med å kjøpe Pro, når Air har mer enn nok kraft til standard bilderedigering.

MB Pro retina 15" koster vel nesten det dobbelte av hva TS vurderer. Da kan man vel slenge på at det meste ideelle for bilderedigering er en skikkelig heftig iMac.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1911952 15/01/2015 10:11
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg ville valgt MB Pro med Retina. Skal du jobbe med RAW filer og litt antall filer (dvs. ofte gjør batchoperasjoner for å lage previews osv.) så gå for den raskeste maskinen innenfor ditt budsjett.
Fint med bedre skjerm også, selv om det absolutt er å anbefale og skaffe seg en ekstern skjerm i rimelig god kvalitet for å redigere bilder. Hvis du bruker Lightroom og ønsker deg noe enda lettere og mer portabelt enn MB i blant kan du kjøre Lightroom Mobile på feks. en Ipad og gjøre enkel editering der. Også en grei måte å vise fram bilder på siden du kan synce collections mot de som ligger på hovedsystemet ditt (selv om det kan krangle litt noen ganger, har opplevd at collections har sluttet å synce uten at jeg har funnet grunnen).
Jeg bruker en Ipad Mini for å kunne ta med på reiser og dumpe minnekortene på den i stedet for å drasse på min gamle 15" MB Pro når jeg vil ha det lettest mulig.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1912118 15/01/2015 16:18
E
Espen_ka Offline
Medlem
Medlem
E
Når vi snakker om skjerm her. Det med fargestyring er blitt den nye høytalerkabeldiskusjonen. Vår egen hukommelse er nemmelig ikke alverdens til å huske slike nyanser. Øyet kan heller ikke se forskjell på millioner av farger desverre.

Dersom du har 100% kontroll på fargestyring fra RAW fil til ferdig produkt blir fargestyring viktig. De færreste av oss sitter dessverre med egen kalibrert storformatsplotter i huset. En slik koster nemlig flere titalls MB Pro.

Ikke heng deg for mye opp i skjerm om:
Du skal printe bilder via eksternt leverandør.
Skal vise bildene på andres datamaskin, bruke projektor eller gud forby komprimere bilder til web.

Personlig ville jeg kjøpt rimeligere Laptop og brukt overskuddet til en Eizo eller annet snacks dersom du ser et behov.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Espen_ka] #1912133 15/01/2015 17:02
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen_ka
Når vi snakker om skjerm her. Det med fargestyring er blitt den nye høytalerkabeldiskusjonen. Vår egen hukommelse er nemmelig ikke alverdens til å huske slike nyanser. Øyet kan heller ikke se forskjell på millioner av farger desverre.

Dersom du har 100% kontroll på fargestyring fra RAW fil til ferdig produkt blir fargestyring viktig. De færreste av oss sitter dessverre med egen kalibrert storformatsplotter i huset. En slik koster nemlig flere titalls MB Pro.

Skal vise bildene på andres datamaskin, bruke projektor eller gud forby komprimere bilder til web.

Personlig ville jeg kjøpt rimeligere Laptop og brukt overskuddet til en Eizo eller annet snacks dersom du ser et behov.

Du sier nei til fargestyring med ja til Eizo? En dyr skjerm mister poenget uten fargestyring, herunder skjermkalibrering.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Christian] #1912168 15/01/2015 19:59
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KKippernes
Layer

Siden det er deg, blir det bukse-Chenet.

Blir ikke det i praksis buksevann?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: rockphotog] #1912195 15/01/2015 20:59
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: rockphotog

Du sier nei til fargestyring med ja til Eizo? En dyr skjerm mister poenget uten fargestyring, herunder skjermkalibrering.

+1

Selv en billig skjerm vil ha fordeler av å kalibreres. Man trenger heller ikke noen dyr storformatsprinter for å kunne fargestyre utskrifter. Man kan lage sine egne printerprofiler eller også bruke "out of the box" profiler. De siste har blitt ganske bra til de litt mer avanserte hjemmepirnterne i dag og man kan laste ned fra ulike leverandører av papir og få veldig gode resultater.
Jeg var så heldig å ha en foreleser i digital printing og fargestyring som gikk for å være den beste på sitt område i det landet jeg studerte. Vi klarte å få veldig gode resultater alt den gangen for nærmere 10 år siden, og skriverne har blitt enda bedre i dag (og skjermer også).
Om man skal printe eksternt kan man få en softproof profil fra denne leverandøren og begynne å vurdere hvordan det ferdige resultatet blir. Det Espen_ka sie er at dette er så vanskelig at det bare er å gi opp før man har begynt. Fargestyring er helt klart komplisert hvis man skal sette seg inn i alle detaljer og underliggende vitenskap, men heldigvis har det kommet såpass langt i dag at omtrent hvem som helst kan få til å kalibrere sin egen skjerm, laste ned profiler for sin skriver og det mediet man skal printe på og få langt bedre og mer forutsigbare resultater enn om man gjør dette uten fargestyring. Kjøper man en Eizo uten å benytte seg av muligheten til å kalibrere den er omtrent like smart som å kjøpe et proff speilreflekskamera og skyte alt på "auto" innstilling i JPEG format ICON_SMILE

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: rockphotog] #1912278 16/01/2015 07:10
E
Espen_ka Offline
Medlem
Medlem
E
[/quote]

Du sier nei til fargestyring med ja til Eizo? En dyr skjerm mister poenget uten fargestyring, herunder skjermkalibrering. [/quote]

Mistforstå meg rett. De Eizo skjermene jeg arbeider på har innebygget hardvarekalibrering.

Jeg sier heller ikke at man skal gi opp. Utstyret er blitt så bra i dag at det skal veldig nøyaktig utstyr til for å tyne det siste potensialet utover standard innstilling og softproofing som nevnt ovenfor.

Redigert av Espen_ka; 16/01/2015 07:12.
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1912320 16/01/2015 08:18
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Fargestyring er fra råfil til utskrift er ikke noen heksekunst om man bruker Lightroom. Både Canon og Epson har gode printere (som. f.eks. Epson R3000), fra 3-4.000 kroner og oppover.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Espen_ka] #1912386 16/01/2015 09:51
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Du sier nei til fargestyring med ja til Eizo? En dyr skjerm mister poenget uten fargestyring, herunder skjermkalibrering. [/quote]

Mistforstå meg rett. De Eizo skjermene jeg arbeider på har innebygget hardvarekalibrering.

Jeg sier heller ikke at man skal gi opp. Utstyret er blitt så bra i dag at det skal veldig nøyaktig utstyr til for å tyne det siste potensialet utover standard innstilling og softproofing som nevnt ovenfor.[/quote]

Da uttrykte du deg litt uklart først. Men om man IKKE har en Eizo med innebygget kalibrering er det absolutt verdt å kalibrere skjermen likevel, og nå for tida kan du jo få utstyr for det som er både rimelig og enkelt å bruke.
Jeg må forresten kalibrere min Eizo manuelt nå, tydeligvis gidder ikke Eizo å lage oppdatert programvare for skjermer som er noen år gamle, og den gamle programvaren fungerer ikke på de nyeste operativsystemene på Macen...

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: AllanHov] #1912524 16/01/2015 13:09
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Takk for hjelpen folkens!

Valget stod mellom en rimelig brukt MB Air (fant blant annet denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...y=macbook%20air som jeg syntes virket fornuftig, men selger holdt til i Kristiansand og ikke i Stavanger/Oslo så da måtte den sendes og det tørr jeg ikke) eller å gå på eplehuset og kjøpe en MB Pro Retina med tilbudet om å få med tilbehør gratis: http://eplehuset.no/infosenter/nyheter/tilbud/

Siden jeg ikke klarte å finne en pent brukt MB Air på finn.no til en edruelig pris så ender det nok opp med sistnevnte. Prisdifferansen mellom en Air og Pro blir da "bare" 2800 kr og det er det etter det jeg har forstått verdt, korrekt?

En 15" hadde selvsagt vært å foretrekke til redigering men jeg har den alltid med på reiser og reiser MYE, og ofte med sykkel, kamerautsytr etc så det er uaktuelt. Derfor kjøpte jeg 11" i utgangspunktet, men etter hvert som fotointeressen kom så fant jeg ut at 11" ble litt knappt og tenkte at de 270 g ekstra som 11" veier kan være verdt å dra med seg på. Og når da Pro retina bare veide 220 g mer enn det igjen så var også den ett alternativ. Da må jeg heller kjøpe en ekstern skjerm til å jobbe med når jeg er hjemme.

Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: anderssb] #1912619 16/01/2015 15:33
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: anderssb
Gjelder ikke dagens skjermer. Selvsagt får man bedre eksterne skjermer for bildebehandling, men MBP duger nok for de fleste. Spesielt for en som syntes at en 11" Air var god nok...

Og retina er bedre, ikke bare pga. oppløsningen, men den har også bedre farger, innsynsvinkel og er mer lyssterk.

Jeg finner ikke noe om MacBook Pro Retina har 6- eller 8bit skjerm. Hvor er den informasjonen gjemt?

Apple sier fortsatt det samme som i 2008: "support for millions of colors" https://www.apple.com/macbook-pro/specs-retina/

Det er ikke bare pirk heller, i bilder med jevne farge-/toneoverganger, blir det ikke helt bra på MacBooken min. Men så har jeg jo en Eizo-skjerm og kalibreringsdings til seriøst middelmådig fikling med råfiler.

Christian
Re: Macbook Air eller Pro Retina til bilderedigering? [Re: Christian] #1913617 20/01/2015 08:01
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderssb

Jeg finner ikke noe om MacBook Pro Retina har 6- eller 8bit skjerm. Hvor er den informasjonen gjemt?

Apple sier fortsatt det samme som i 2008: "support for millions of colors" https://www.apple.com/macbook-pro/specs-retina/

Det er ikke bare pirk heller, i bilder med jevne farge-/toneoverganger, blir det ikke helt bra på MacBooken min. Men så har jeg jo en Eizo-skjerm og kalibreringsdings til seriøst middelmådig fikling med råfiler.

Apple hadde vel 8 bits Samsung paneler på G4 PPC PowerBook modellene sine, etter at LG tok over leveransen så mener jeg panelene ble 6 bits med en funksjon de kaller for "dithering", altså de jukser til "millioner av farger".

Har ikke lest at dette har endret seg i senere tid, så jeg antar det er slik i dag også.

Moderator  support