Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: EHAa]
09/01/2015 17:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er "denne typen trening" da? At jeg legger opp til en langtur fordi jeg "tror" jeg kan forbrenne en pakke Bremykt raskere etter det Men du tar deg en langtur i uka fordi...? Nå var det ikke meg du spurte, men: Jeg kjører langturer på ski eller sykkel fordi det gir en fantastisk følelse i både kropp og sjel. På intervalløkter har jeg ikke tid til å tenke, se meg omkring, snakke med kjentfolk jeg møter, ta et par bilder, teste en ny sti eller annet som er trivelig. Jeg finner ikke svaret hos Olympiatoppens treningsmanualer, men jeg merker det på humøret:) En fin beskrivelse, det er jo sone 1 treninga som er tur! Også er det jo effektivt for oss som ikke trener 20-30 timer i uka.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: grr]
09/01/2015 18:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående de senaste inläggen? Hur opplever folk sone 1 trening (och eventuellt hur kommer de fram till att det är sone 1 träning, medelpuls, huvuddelen av tiden i sone 1 eller något annat?)
Personligen opplever jag sone 1 träning i de flesta aktiviteterna jag håller på med som rätt kjedlig då intensiteten är så pass lav att jag måste konsentrera mig för att att inte komma för högt i intensitet. Ibland är jag inte ens i närheten av att få det till... En sone 1 tur är för mig att mestadelen av turen ska vara i sone 1. Att köra hårt i backarna (som ofta är långa i området) för att sen köra riktigt tregt för att få en medelpuls i sone 1 är inte sone 1 enligt mig.
Om jag har kose turer på sti eller ski så får jag mycket tid i sone 2 och en del tid i sone 3. Trevliga turer som inte är så jobbiga men sone 1 är det inte.
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/01/2015 18:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men at du får med ekstra fettomsetning gjør vel ikke noe? Det er vel svært få som trener sone 1-2 KUN for å forbrenne fett. Var bare uttalelsen at du skulle "glemme" den type trening jeg synes var litt rar. Man trener jo sone 1 av andre grunner enn akkurat fettforbrenning. Selvfølgelig gjør ikke det noe. Greia var mer at man ikke sykler turen i den tro at man blir en ræcer til å forbrenne fett 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: fredriks]
09/01/2015 18:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Angående de senaste inläggen? Hur opplever folk sone 1 trening (och eventuellt hur kommer de fram till att det är sone 1 träning, medelpuls, huvuddelen av tiden i sone 1 eller något annat?)
Personligen opplever jag sone 1 träning i de flesta aktiviteterna jag håller på med som rätt kjedlig då intensiteten är så pass lav att jag måste konsentrera mig för att att inte komma för högt i intensitet. Ibland är jag inte ens i närheten av att få det till... En sone 1 tur är för mig att mestadelen av turen ska vara i sone 1. Att köra hårt i backarna (som ofta är långa i området) för att sen köra riktigt tregt för att få en medelpuls i sone 1 är inte sone 1 enligt mig.
Om jag har kose turer på sti eller ski så får jag mycket tid i sone 2 och en del tid i sone 3. Trevliga turer som inte är så jobbiga men sone 1 är det inte. Jeg sykler nok langturene for hardt. Synes ikke det er så viktig heller. Blir det for hardt blir det for hardt. Sykler man i kupert skog/sti er jo I1 nesten umulig (I alle fall for meg med 1x10 32/34). Pluss at man av og til må tråkke litt til for å komme frem.
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/01/2015 18:57
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om jag har kose turer på sti eller ski så får jag mycket tid i sone 2 och en del tid i sone 3. Trevliga turer som inte är så jobbiga men sone 1 är det inte. Jeg sykler nok langturene for hardt. Synes ikke det er så viktig heller. Blir det for hardt blir det for hardt. Sykler man i kupert skog/sti er jo I1 nesten umulig (I alle fall for meg med 1x10 32/34). Pluss at man av og til må tråkke litt til for å komme frem. Og det er det jo null problem med så lenge det ikke går utover kvaliteten på neste økt.
|
|
|
[Re: erling]
09/01/2015 19:07
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig, har du ikke så mange timer i uka at det går utover neste økt er det ikke så forbaska nøye. Hvor denne grensa går er vel også svært individuelt. Men trener du daglig tror jeg du skal være forsiktig med å kjøre langturene i sone 2 og 3, i alle fall hvis du ønsker kvalitet på intervallene dine.
|
|
|
[Re: erling]
09/01/2015 19:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om jag har kose turer på sti eller ski så får jag mycket tid i sone 2 och en del tid i sone 3. Trevliga turer som inte är så jobbiga men sone 1 är det inte. Jeg sykler nok langturene for hardt. Synes ikke det er så viktig heller. Blir det for hardt blir det for hardt. Sykler man i kupert skog/sti er jo I1 nesten umulig (I alle fall for meg med 1x10 32/34). Pluss at man av og til må tråkke litt til for å komme frem. Og det er det jo null problem med så lenge det ikke går utover kvaliteten på neste økt. Blir det helt krise kan man jo ta en fridag og.
|
|
|
09/01/2015 19:36
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som sagt før fikk jeg en gang et meget godt råd: "Det er ikke så farlig å trene seg skikkelig sliten, men pass på at overskuddet aldri er langt unna".
Jeg prøver å leve etter denne regelen. For meg vil det si at jeg tar to dager treningsfri hvis jeg føler meg veldig sliten. Da skal jeg være fit for fight neste økt. Om ikke har jeg tøyd strikken litt for langt.
|
|
|
09/01/2015 20:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig, har du ikke så mange timer i uka at det går utover neste økt er det ikke så forbaska nøye. Hvor denne grensa går er vel også svært individuelt. Men trener du daglig tror jeg du skal være forsiktig med å kjøre langturene i sone 2 og 3, i alle fall hvis du ønsker kvalitet på intervallene dine. Kjører man langtur i sone 3 trenger man ikke intervaller..
|
|
|
[Re: Kriss]
09/01/2015 21:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sant nok, men så var det jo det med variasjon da. Dessuten tror jeg du blir pisselei av å trene alt i sone 3, hehe! Skitur i sone 3 er ikke ille, men en sykkeltur på 2-3 timer i sone 3, den er hard altså..fysj!
|
|
|
10/01/2015 07:37
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det er sikkert forskjeller fra person til person, men min erfaring er at den største feilen de som skal trene "fettforbrenning" gjør er at de trener i sone 1 og 2. Alle normale har fett som primær energikilde når de trener i sone 1 og 2, det trengs ikke noe ekstra for å oppnå dette. Trening i sone 1 og 2 forbrenner fett, men du oppnår i liten grad en bedring i evnen til å forbrenne fett. Det som må/kan trenes, men her er det sikkert store forskjeller, er evnen til å bruke fett som energikilde også i sone 3 og særlig når du nærmer deg terskel.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
10/01/2015 07:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sikkert forskjeller fra person til person, men min erfaring er at den største feilen de som skal trene "fettforbrenning" gjør er at de trener i sone 1 og 2. Alle normale har fett som primær energikilde når de trener i sone 1 og 2, det trengs ikke noe ekstra for å oppnå dette. Trening i sone 1 og 2 forbrenner fett, men du oppnår i liten grad en bedring i evnen til å forbrenne fett. Det som må/kan trenes, men her er det sikkert store forskjeller, er evnen til å bruke fett som energikilde også i sone 3 og særlig når du nærmer deg terskel. Slik jeg forstod artikkelen postet av KenR lengere opp her, så var det nettopp det som økte når du trente "endurance", som ofte er sone 2. Fettomsetninga ved hvile og søvn økte ikke, men omsetninga ved trening økte ganske mye, og den økte også ved høyere belastning. Her må dere bare korrigere om jeg misforstår artikkelen han siterte fra. Hvis man ønsker å øke hvileforbrenninga så er det vel å legge på seg muskler som er den beste veien å gå. 1,5kg muskler øker hvileforbrenninga med rundt 7-8%.
|
|
|
10/01/2015 08:17
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
1,5 kg ekstra muskler øker forbrenningen med 20 kcal i døgnet. Ikke akkurat skrekkelig mye ...
|
|
|
10/01/2015 08:42
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er sikkert forskjeller fra person til person, men min erfaring er at den største feilen de som skal trene "fettforbrenning" gjør er at de trener i sone 1 og 2. Alle normale har fett som primær energikilde når de trener i sone 1 og 2, det trengs ikke noe ekstra for å oppnå dette. Trening i sone 1 og 2 forbrenner fett, men du oppnår i liten grad en bedring i evnen til å forbrenne fett. Det som må/kan trenes, men her er det sikkert store forskjeller, er evnen til å bruke fett som energikilde også i sone 3 og særlig når du nærmer deg terskel. Slik jeg forstod artikkelen postet av KenR lengere opp her, så var det nettopp det som økte når du trente "endurance", som ofte er sone 2. Fettomsetninga ved hvile og søvn økte ikke, men omsetninga ved trening økte ganske mye, og den økte også ved høyere belastning. Her må dere bare korrigere om jeg misforstår artikkelen han siterte fra. Hvis man ønsker å øke hvileforbrenninga så er det vel å legge på seg muskler som er den beste veien å gå. 1,5kg muskler øker hvileforbrenninga med rundt 7-8%. Har ikke hatt tid til å lese hele artiklen enda, bare sammendraget jeg limte inn. Kan godt prøve å legge ut hele artiklen også, om det er interesse for det.
|
|
|
[Re: rasmusic]
10/01/2015 08:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1,5 kg ekstra muskler øker forbrenningen med 20 kcal i døgnet. Ikke akkurat skrekkelig mye ... Akkurat, hver kilo øker ca forbrenning med 20 kalorier pr døgn, altså blir det 30 pr døgn på 1,5kg...i konstant hvile. Beveger du deg litt vil det koste deg enda mer å bruke de ekstra musklene. Ligger du senga 100% av tiden i en uke øker altså forbrenninga med 210 kalorier med 1,5kg muskler, på 1 mnd utgjør det 6000 kalorier som nesten utgjør en kilo fett forbrent. For å sette det i perspektiv.. Men det var uansett ikke poenget, poenget var at de aller fleste har svært lik hvileforbrenning i utgangspunktet, forskjellen blir bl.a avgjort av hvor mye muskler du har på kroppen.
Redigert av Hoaas; 10/01/2015 08:59.
|
|
|
10/01/2015 09:23
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er vel at mange tror de har gått opp 5 kg muskler i løpet av vinteren. Sannheten er som regel at størstedelen er fett. Og fett er først og fremst egnet for å lagres, ikke forbrennes.
|
|
|
10/01/2015 09:25
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Det forskes mye på høyintensiv trening på høyskolemiljøet her på Lillehammer. Ser bl.annet at Joe Friel referere til dette. Det refereres ofte til 20/80 metoden med høyintensiv/rolig forholdet. Dersom det nærmer seg 40% med høy intensitet må det trenes mere med rolig trening sone 1-2
|
|
|
[Re: EHAa]
10/01/2015 09:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, ja, jeg tror ikke mange er klar over hvor lang tid det tar å bygge muskler, selv med målrettet styrketrening. Uten ulovlige midler, vel å merke
Redigert av Hoaas; 10/01/2015 09:35.
|
|
|
[Re: KenR]
10/01/2015 13:19
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det er sikkert forskjeller fra person til person, men min erfaring er at den største feilen de som skal trene "fettforbrenning" gjør er at de trener i sone 1 og 2. Alle normale har fett som primær energikilde når de trener i sone 1 og 2, det trengs ikke noe ekstra for å oppnå dette. Trening i sone 1 og 2 forbrenner fett, men du oppnår i liten grad en bedring i evnen til å forbrenne fett. Det som må/kan trenes, men her er det sikkert store forskjeller, er evnen til å bruke fett som energikilde også i sone 3 og særlig når du nærmer deg terskel. Slik jeg forstod artikkelen postet av KenR lengere opp her, så var det nettopp det som økte når du trente "endurance", som ofte er sone 2. Fettomsetninga ved hvile og søvn økte ikke, men omsetninga ved trening økte ganske mye, og den økte også ved høyere belastning. Her må dere bare korrigere om jeg misforstår artikkelen han siterte fra. Hvis man ønsker å øke hvileforbrenninga så er det vel å legge på seg muskler som er den beste veien å gå. 1,5kg muskler øker hvileforbrenninga med rundt 7-8%. Har ikke hatt tid til å lese hele artiklen enda, bare sammendraget jeg limte inn. Kan godt prøve å legge ut hele artiklen også, om det er interesse for det. Trening i sone 2 vil over tid gi bedre kondisjon/utholdenhet og det medfører igjen at kroppen klarer å bruke fett som energikilde ved stadig høyere belastning. Dette er imidlertid en effekt av treningen som må skilles fra det å trene spesifikt for å oppnå fettforbrenning også lengst mulig opp i sone 3. I det første tilfellet trener du kondisjon/utholdenhet, i det andre tilfellet legger du i tillegg opp treningen slik at du forsøker å få kroppen til å bruke fett som energikilde.
|
|
|
10/01/2015 15:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan legger man opp den treninga?
|
|
|
10/01/2015 22:08
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes flere ulike måter å legge opp slike økter og det må tilpasses hver enkelt, men generelt så må økta være lang, du bør spise minst mulig karbohydrater de siste 2-4 timene før økta starter og den første 1-1 1/2 timen av økta så må du å bruke mest mulig av karbohydratlagrene du har i kroppen, f.eks. ved å kjøre 3-4 x 8-10 min lange intervaller helt på terskel. Etter halvannen time kan du ta en litt roligere halvtime i sone 2 før du igjen kjører 3-4 x 10-20 minutter i høy sone 3.
|
|
|
10/01/2015 23:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hørtes nesten litt ut som samme framgangsmåte som de brukte for å tømme glykogenlagrene "før i tida", for så å fylle de opp med "kvalitetskarbo" før en konkurranse.
Den metoden du beskriver over, det vil tvinge kroppen til å bruke fett i høyere soner, eller? Må jo være helt forferdelig å forsøke å ligge i høy sone 3 når du ikke har mer karbo tilgjengelig.
|
|
|
11/01/2015 08:25
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det er nok en økt som også var i bruk tidligere, men målet er et annet. Det er en skikkelig tøff økt og som jeg har skrevet tidligere så må du være i svært god fysisk form før du går løs på slike økter. Har du ikke et godt grunnlag så kan påkjenningen bli alt for tøff på kroppen. Det er også en type økter som har lite mening dersom du ikke har et spesifikt konkurransemål som gjør det verdt å trene slik. Jeg tror disse øktene bare har mening dersom du skal delta i f.eks. Jotunheimen Rundt og Trondheim-Oslo og du skal sykle så fort at det blir timesvis i sone 3. Som trening til kortere ritt, og til alle terrengritt i Norge, så har jeg ikke tro på disse øktene.
|
|
|
11/01/2015 08:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Offroad finnmark er vel et terrengritt hvor slik trening har noe for seg da? De beste sykler på 18 timer, og skal jeg tippe så ligger de nok mye i høy sone 2 og lav sone 3. Så jo hva Høydahl sa etter OF 2014, det gikk helt sinnsykt fort i starten og han sleit med å henge med. Med "starten" mente han de 10 første milene. Uansett er ikke slike økter du beskriver noe jeg kommer til å bruke tid på, laaange morsomme sone 1 økter på sti derimot 
Redigert av Hoaas; 11/01/2015 08:32.
|
|
|
11/01/2015 09:06
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Sant nok, men så var det jo det med variasjon da. Dessuten tror jeg du blir pisselei av å trene alt i sone 3, hehe! Skitur i sone 3 er ikke ille, men en sykkeltur på 2-3 timer i sone 3, den er hard altså..fysj! Tar du utgangspunkt samme soneinndeling på sykkel og ski? Kjenner ikke mine skisoner, men terskel ligger en god bunke slag over det dengjør på sykkel. Kanskje sone 3 tur på ski ikke oppleves så hardt fordi du ikke liggeri sone 3, i alle fall ikke hele tiden? Mvh
|
|
|
[Re: BjKj]
11/01/2015 10:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sant nok, men så var det jo det med variasjon da. Dessuten tror jeg du blir pisselei av å trene alt i sone 3, hehe! Skitur i sone 3 er ikke ille, men en sykkeltur på 2-3 timer i sone 3, den er hard altså..fysj! Tar du utgangspunkt samme soneinndeling på sykkel og ski? Kjenner ikke mine skisoner, men terskel ligger en god bunke slag over det dengjør på sykkel. Kanskje sone 3 tur på ski ikke oppleves så hardt fordi du ikke liggeri sone 3, i alle fall ikke hele tiden? Mvh Nei nå tenkte jeg veldig generelt, altså hf-soner basert på OLT. Jeg har veldig høy terskel på ski, så jeg ligger nok ikke i laktat-sone 3 når hjertet pumper på 83% av hf maks, selv om hjertet ikke vet forskjell på om jeg sykler eller går på ski.
|
|
|
11/01/2015 11:14
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
hjertet vet nok ikke forskjell, men organismen som helhet gjør vel det. Muskler som arbeider i sone tre vil hyle mer etter tre timer enn muskler som jobber moderat
mvh
|
|
|
[Re: BjKj]
11/01/2015 11:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt klart, man bruker jo omtrent hver bidige muskel i kroppen når man går på ski, så sammenlignet med sykling hvor man i hovedsak bruker beina, blir intensitetsforskjellen ganske stor på samme hjertefrekvens. Men det er ganske vanskelig å få satt skikkelige soner på ski, uten å ha laktatmåler i løypa, eller å gå på skimølle. Har i hovedsak brukt løpesonene mine på ski.
|
|
|
12/01/2015 21:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da ble det gjort opp status for julen 2014  Vekta stoppa på 69,5 (Fytti hel....). Bekrefter i alle fall at fråtsing, godteri, alkohol, forkjølelse, feber og null treningen = VEKT OPPGANG! Ja ja, er vel bare å slutte å spise, krysse fingrene for at formen kommer asap å starte å trene som en duracell kanin!!!! Sånn at tråden ikke dør. Ville vært trist. Ned 600g på vekta søndag. Håper trenden fortsetter 
|
|
|
13/01/2015 06:44
|
Orset
Medlem
|
Medlem
Utholdenhetsanbefalinger fra Olympiatoppen Denne fagartikkelen kan være interessant å sette seg inn i. Her viser det til endel forskning som forteller om behovet for i-1 trening.
|
|
|
|
|