Potensialet for god gammaldags morro på isen med fatbike er så enormt at dette fortjener en egen tråd. Dette er tråden for DIY pigging av dekk, med ting som Kold Kutters, Grips Studs, treskruer, og såklart vanlige pigger som man selv smeller inn i dekk av forskjellig type.
En stund var det slik at smale dekk fungerte bedre enn fatbike dekk på isen. Den tiden er forbi, heldigvis.
Vi har hittil testet 3 forskjellige oppsett:
Vee Snowshoe XL med 240stk (per dekk) Kold Kutters skrupigger Vee Snowshoe XL med 120 Kold Kutters per dekk Vee Mission med ca 100 Kold Kutters per dekk Vee Snowshoe XL med 480stk vanlige pigger (flest Ice Spiker Pro, men også noen ''vanlige'' Ice Spiker pigger)
Har en testbakke som referanse. Akebakken mellom ''bedehuset'' og den lille fotballbanen på Kjelsås. Profilen er ikke ulikt unnarennet i en hoppbakke, der den starter relativt greit før man kommer inn i ''henget'' Med nye 26x2.1 piggdekk på jobbsykkelen (26'' hardtail) så kommer jeg noen titalls meter opp i den ''flate'' delen av bakken før det spinner ut. Har prøvd med alt av dekktrykk fra 15-40psi. Sjanseløst. Og det var på en dag med 0 grader og myk is. På samme dag greide jeg ikke å få Kold Kutter sykkelen til å slippe, selv midt i bratthenget, stående i pedalene med maks fremoverlening for å minske trykket på bakdekket. Helt sykt på den type is. På fredag var det mye kaldere, ca -7c og isen mye hardere. Var ute og testet med Frank (aka. Rørleggern) og Torkel (aka Lekrot72). Frank har egenpiggete XL slangeløst på Nextie 90mm felger med 480 Schwalbe pigger(bak) og 240 (foreløpig) foran. Torkel har Mission dekk slangeløst på 103/100mm alu felger med 100-120 Kold Kuttere. Jeg har XL slangeløst på 80mm karbonfelger med 240stk Kold Kuttere foran og bak.
Frank sitt oppsett fungerte fin-fint. På mye hardere is enn dagen før så kom han mye lengre opp i testbakken enn jeg hadde klart på 26x2.1 piggdekk under langt bedre forhold dagen før.
120stk Kold Kuttere per dekk fungerer brutalt bra. Torkel dro rett opp overalt, men han droppet ''fossefallet'' i Lillo siden han ikke hadde pigger under skoene.
Jeg kjørte først (forrige helg) med 120 KK per dekk i XL, og det sitter skrullete bra allerede med såpass få pigger. 240 KK per dekk tar det igjen til et helt nytt nivå. Det er nesten for mye av det gode, for det å jobbe med å finne grep blir overflødig, spesielt når det er rundt null grader og isen er mykere. Tenk Slickrocken i Moab, Utah for dere som har vært der.
Her er KK med 240pigger per dekk opp ''fossen'' mellom Monsetangen og Solemskogen i Lillomarka. Først opp og så ned:
Litt trial inspirert hopping. Rørleggern (med Kold Kutters under skoene) er filmlys:
Rørleggern med kameraet:
Rørleggern i grønn jakke, Torkel foran med Mission. Dette er stien som fortsetter til høyre der skogsbilveien mellom Snippen og Sinober slutter. Her er det mye brattere enn det ser ut til på filmen. Litt slemt å dra på bakhjulet forbi noen som spinner, men litt for fristende:
Skrensetest for å analysere piggavtrykk. Rørleggern i action. Mission avtrykket til høyre:
Jeg fryktet skyhøy rullemotstand med KK piggene da jeg dobbeltpigget senternknastene, men jeg vil si at motstanden faktisk sank vs. 120 pigger. Med 10psi som jeg kjørte på siste halvdel av turen så rullet det faktisk kjapt.
Trykk: Frank hadde merkbart bedre grep ved ca 5psi vs. 7psi, men for min del var det motsatt. Testet først med 6psi, gikk ned til 4psi og hadde dårligere grep på isen, pumpa inn 10psi og hadde dagens beste. Isen var såpass hard den kvelden at på det oppsettet var det merkbart bedre. Mulig at sweetspot lå et sted imellom. På mykere is er det mulig at flere pigger nedi funker bedre, så dette vil variere.
Her er testbakken på Kjelsås. Mye bratterere enn det ser ut på videoen:
Kjører Bud/Lou på snø, og har anskaffet meg D5 med pigg. Men på isen som var i forrige uke, synes jeg ikke de var noe tess. Tenker på å selvpigge ett par med KoldKutters. Men må man da kjøre slangeløst? Blir det ikke mye klin med guffe/slangeløst om man skal bytte dekk "hele" tiden (Ikke aktuelt med 3 felg/hjulsett )?
Kjører Bud/Lou på snø, og har anskaffet meg D5 med pigg. Men på isen som var i forrige uke, synes jeg ikke de var noe tess. Tenker på å selvpigge ett par med KoldKutters. Men må man da kjøre slangeløst? Blir det ikke mye klin med guffe/slangeløst om man skal bytte dekk "hele" tiden (Ikke aktuelt med 3 felg/hjulsett )?
Jepp, disse vil gå gjennom casingen med alle kjente fatbike dekk. Det man evt kan gjøre er: Kutte av det som stikker gjennom med Dremel (visstnok ikke så gal jobb har jeg lest) og så legge på en slags liner for sikkerhets skyld (lime på gammel slange, etc).
Kutte av gjengene i grei lengde med avbiter (bruk briller...) og så bruke en uktuttet en for å lage hull/''gjenge opp'', skru ut denne og skru inn en som er kuttet. Tror det skal gå relativt greit.
Og her er bilde av dekk med 240stk: NB: XL dekket er ikke ideelt, for de har allerede hull for pigger som man ikke bør bruke, mao må man skru inn piggen på et veldig begrenset område. Sikkert mange som har Mission liggende og slenge, og det er ideelt pga hardere gummi som holder bedre på piggen, og store, stabile knaster. Vanlig Snowshoe vil og være bedre pga at det ikke har pigghull. Får se om jeg får tak i et XL uten pigghull, evt tilsvarende av det nye løssnø monsteret.
Har planer om å sette inn noen ekstra pigger i D5. Er det noen som ikke går igjennom dekket, og som ikke er så ekstremt dyre?
Grip Studs vil nok ikke gå igjennom. Koster derimot en del. Rørleggern pigger opp med vanlige pigger etter å ha drillet et lite hull. Bruker man i tillegg superlim (fester ekstremt på gummi) så sitter piggene svært bra i dekket.
Interessant ja..... Har hatt en mistanke om at noen har hatt en ganske innbringende DG på disse. Noen som har vekta per Grip Stud? mener å huske ca. 1g? EDIT: sjekka, og de veier 0.65g per stykk
Prisen varierer mellom 50 og 75 daler for 1kg. Vil tro at de minste da koster mest per kg (siden det er flere individuelle pigger per kg) Mao. 1000/65= 1538 pigger per kg.
1538 pigger for $75 (570kr med dagens høye kurs) betyr 37 øre per pigg. Hva koster disse veiledende igjen?
$1/$0.05 er Retail/FOB ratio på 20. Akkurat noe slikt som jeg trodde forholdet var. Markedet bestemmer, men har en mistanke om at man kunne solgt langt, langt mer og hatt bedre DB med lavere veil.
Ikke helt Kina priser.. men bestilte 100 pig (til sko for min del.. ) http://www.best-grip.no/index.php?page=1000 kort leveringstid. Funket fint til mitt bruk. Kan kanskje bli dyrt med det antall som kreves på stor dekk..
Never, ever make absolute, unconditional statements.