Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 72 av 132 1 2 70 71 72 73 74 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kaiost] #1909166 08/01/2015 12:54
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: kaiost
Sitat: Øyvind V
ATP (adenosin trifostat). Dette frigjøres ved anaerobt arbeid, f. i en sprint- 100 meter. Dette kan ikke lagres, emn du går tom etter 2-3 sekunder.

Hvis det ikke kan lagres, hvordan kan kroppen ta det i bruk så kjapt på en 100-meter spurt? Produseres/frigjøres det "plutselig" ved anaerobt arbeid?

Det produseres umiddelbart ved aerobt arbeid så lenge du er under melkesyregrensen.

ATP har mange flere og livsviktige funksjoner i kroppen enn bare å være en energibærer og produseres kontinuerlig, også til energibruk. Virker som om mange har en veldig mekanistisk forståelse av kropp og metabolisme ved at ting skrur seg av og på som knapper og brytere til en motor. Slik er det altså ikke.

Edit: ATP er heller ikke drivstoff som det skrives, det er en energibærer. Så også kreatin og flere andre molekyler. Fett, karbohydraterer og protein (aka mat) er drivstoff.

Redigert av KenR; 08/01/2015 12:58.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: KenR] #1909175 08/01/2015 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det riktig å forstå det sånn at når "maten" brytes ned da lagres deler av energien som ATP, som igjen transporteres dit i kroppen den skal brukes?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909178 08/01/2015 13:30
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Er det riktig å forstå det sånn at når "maten" brytes ned da lagres deler av energien som ATP, som igjen transporteres dit i kroppen den skal brukes?

Nei, energien lagres som fett, karbo og protein. ATP bærer energien i form av et fosfat-molekyl (egentlig ligger energien i den kjemiske bindingen) og frigis ved at ATP brytes ned til ADP og fosfat. Ratioen mellom ATP og ADP er svært nøye regulert og er nær konstant uavhengig av om du ligger og sover eller løper 100-meter. ATP går ikke inn og ut av celler og produseres og forbrukes i samme celle, men bæres / diffundrere rundt i cellen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: KenR] #1909181 08/01/2015 13:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KenR

Nei, energien lagres som fett, karbo og protein. ATP bærer energien i form av et fosfat-molekyl (egentlig ligger energien i den kjemiske bindingen) og frigis ved at ATP brytes ned til ADP og fosfat. Ratioen mellom ATP og ADP er svært nøye regulert og er nær konstant uavhengig av om du ligger og sover eller løper 100-meter. ATP går ikke inn og ut av celler og produseres og forbrukes i samme celle, men bæres / diffundrere rundt i cellen.

Det var dette jeg mente som "lagret" og "fraktet": ATP bærer energien i form av et fosfat-molekyl (egentlig ligger energien i den kjemiske bindingen) og frigis ved at ATP brytes ned til ADP og fosfat. At ATP på en måte lagrer og frakter kjemisk energi i cellen.

Uansett over min forstand, så ikke så veldig viktig.

Redigert av sveinaa; 08/01/2015 13:40.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909182 08/01/2015 13:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Spiste greit, det gikk i mealtech, sportsdrikk med 30% ringer, barer, banan og tynne skiver med honning på sjekkpunkt. Alt testa godt ut i forkant. Spiste helt fra start (ca hvert 20min i små mengder), og de første 12 timene var null problem, faktisk vil jeg strekke det til at de første 15 timene var gode uten noe problem med beina. Men etter det var det veldig lite belastning som skulle til før det svei skikkelig i låra.
Det ble skikkelig ille etter "hvilen" i Maze, da kom pausebeina, og man kom vel aldri ordentlig i gang igjen..

Skjer jo noe med musklene også, 20-30 timer er lenge ICON_SMILE Går man skikkelig tom er jo det nesten mer en tilstand enn at musklene svir på en måte, synes nesten det føles mer som at bena blir helt uten evne til å generere kraft, pluss at jeg lett kan bli litt "fjern". Husker kona hentet meg etter et ritt en gang jeg hadde kjørt tom og da sa hun jeg så ut som en narkoman helt lik blek der jeg satt på baggen langs veien og ventet, hehe.

Heheh, ja vi så nok noe narkomane ut når vi kom i mål på OF også. Da gikk turen rett på nærmeste utested med uteservering, så tok vi oss en velfortjent øl. Det var hele målet med rittet, rekke serveringa ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: olasun] #1909183 08/01/2015 13:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olasun
Tror ikke jeg skal gi meg ut på det men har nettopp les Chris Carmichael "The Time-Crunched Cyclist" som går ut på å utnyttet 6-8 timer best mulig og samme tankegangen går igjen her med mye høy-intensitet trening.

Han har også med et opplegg for mer langdistanse terrengsykkelritt der det fylles på flere timer med mere trening under FTP med vekt på lavere del av sonen, totalt 10-12 timer pr uke.

Har lest førstnevnte, veldig interessant artikkel.
Men for å si det som Joe Friel skrev, ved for mye høy-intensitetstrening og/eller rolig trening som blir for hard oppnår man det motsatte av hva man ønsker.
Akkurat nå er jeg på et stadie hvor jeg har en grei mengde, som er litt opp fra i fjor, så jeg må føle litt på hvor hardt jeg kan presse kroppen og likevel ha framgang, kombinert med familieliv og jobb.
Men jeg har i alle fall doblet eller tredoblet timer med høy intensitet sammenlignet med i fjor.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1909189 08/01/2015 13:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
Sitat: HeavyDude
Folk har jo svært forskjellige restitusjonsbehov, så at du restituerer rask og tåler mye hard trening trenger ikke bety at andre gjør det. 10 timer i uka for en som har full jobb, barn og andre plikter er kanskje helt i grenseland, selv om 7 av de timene er i sone 1, som eksempel. 10 timer i uka for en som ikke har annet å gjøre blir noe annet.

Som det har blitt skrevet tidligere så er eneste måten å finne ut hva man tåler å trene for hardt og for mye.

Nei, det er ikke ulikheten i restitusjonsbehovet som var mitt poeng. Men at kanskje en del er for forsiktige i treningsmengde og intensitet ift at de tror de kan bikke over og bli overtrent. Jeg tror ikke man blir det med ca 10 timer trening i uka, som er variert.
Om man har tid til å trene 10 timer i uka er et annet spørsmål. Hvis man ikke jobber , så er det jo enkelt. Jeg jobber i snitt ca 45-50 timer i uka og trener greit 7-10timer så fremt jeg føler for det.

Jeg er overbevist om at det går fint an å bli overtrent på mindre enn 10 timer i uka. Eller feiltrent som kanskje er et bedre ord.

Ja, hvis man kjører alle 10 timene i sone 4 og 5 sikkert. Men jeg skrev ved "variert" trening. Det betyr at man har rolige økter også.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1909218 08/01/2015 14:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men du blir ju spørsmålet om hur varierad treningen måste vara før att man inte ska bli feltrent och før mig verkar det inte som att man då kommit någonstans i diskusionen.

Sjelv har jag klarat att bli långvarigt skadat på grund av før mycket trening trots att jag inte trenade i nærheten av 10 timmer veckan.

Hur mycket trening man tål er individuelt, hur man reagerar nær man begynner att bli sliten er individuelt (trenar man lika hårt, trenar man mindre och på lavare intensitet legger man sig på sofan).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909250 08/01/2015 16:38
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Så må dere huske på att sonene til Friel og Olympiatoppen ikke er like...Så når det er snakk om at Friel sier mye sone 2 så er vel det sånn ca sone1 i olympiatoppen sine soner.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: særp] #1909253 08/01/2015 16:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det var det jeg mistenkte..satt faktisk å tenkte på det i bilen på vei hjem fra jobb. Beit meg merke i at han skrev "alt under sone 4 er ikke høyintensitet". Så tenkte at hans sone 2 er OLT sin sone 1.
Mener han også skrev at for en som trener veldig mye, typ 20-30 timer i uka, ville 1-2 timer i sone 1 (hans sone 2) ha lite å si for utvikling, men for en som trener f.eks 10 timer ville det være utviklende. Noe vi diskuterte litt tidligere.

Måtte gå inn på siden å se igjen: "As with almost everything in this area, it depends on who we're talking about. But I suspect that for most all athletes 1-2h workouts in z2 are quite beneficial in Base 1-2. When training volume is huge (say 30+hpw) then 1-2h at z2 may not be accomplishing much."

Redigert av Hoaas; 08/01/2015 16:45.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1909257 08/01/2015 16:56
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ja, det var det jeg mistenkte..satt faktisk å tenkte på det i bilen på vei hjem fra jobb. Beit meg merke i at han skrev "alt under sone 4 er ikke høyintensitet". Så tenkte at hans sone 2 er OLT sin sone 1.
Mener han også skrev at for en som trener veldig mye, typ 20-30 timer i uka, ville 1-2 timer i sone 1 (hans sone 2) ha lite å si for utvikling, men for en som trener f.eks 10 timer ville det være utviklende. Noe vi diskuterte litt tidligere.

Måtte gå inn på siden å se igjen: "As with almost everything in this area, it depends on who we're talking about. But I suspect that for most all athletes 1-2h workouts in z2 are quite beneficial in Base 1-2. When training volume is huge (say 30+hpw) then 1-2h at z2 may not be accomplishing much."
Og det er vel da ment att jo mer du trener jo lengre må turen i lav sone være for ha like god nytte av de.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909620 09/01/2015 13:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmmmm....snart et døgn uten 50 innlegg fra Sveinaa og Hoaas i denne tråden . Hva har skjedd ?? Forhåpentligvis ikke noe værre enn at de kanskje er og trener ? ICON_WINK

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909634 09/01/2015 13:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heheh! Måtte ta meg tid til en liten økt på rulla, men er nå klar for litt debatt ICON_WINK Har inntrykk av at forumet dabber litt av i helgene, mulig fordi mange tilbringer tid ute, med familie, kanskje begge..:)
Nå er det i alle fall helg, ønsker folk en riktig fin en, selv skal jeg rigge til ny syrelab på gjesterommet og delta i hundekjøring nordisk stil ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1909635 09/01/2015 14:00
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hmmmmm....snart et døgn uten 50 innlegg fra Sveinaa og Hoaas i denne tråden . Hva har skjedd ?? Forhåpentligvis ikke noe værre enn at de kanskje er og trener ? ICON_WINK

Jeg tror de har møttes på butikken og kommet i prat? (Det er visstnok derfor søndagsåpning kom på dagsorden, da ingen ser for seg at de er ferdigprata med det første)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1909641 09/01/2015 14:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

He he he.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909644 09/01/2015 14:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg forsøkte jo å dreie det litt inn på superkompensasjon, men ingen som fulgte på. Så da måtte jeg google litt ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909647 09/01/2015 14:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ellers kunne jeg vært interessert i litt mer kunnskap om hvor mange timer man må ha for å forbedre kroppens evne til å forbrenne fett? Er det snakk om flere hundre timer i året før man får en effekt feks? Noen som har noen facts?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1909651 09/01/2015 14:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
I tillegg kunne jeg og tenkt meg mer kunnskap om kreatin som energibærer. Så om noen vet noe. Fyr løs!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909664 09/01/2015 15:02
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ingen facts, men jeg tror som andre her også har vært inne på, at evnen til å forbrenne fett ikke er særlig trenbar og det man egentlig opplever er at en bedre trent person har en prosentvis høyere fettforbrenning ved samme belastning (Watt/hastighet/whatever) enn det han hadde som utrent/dårligere trent. Altså et resultat av økt O2max og og kapasitet ved terskel.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909665 09/01/2015 15:05
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Gjorde forøvrig et raskt søk i Pubmed, men fant ikke så mye som virket veldig relevant. men denne artikkelen er jo litt interessant.

Sitat: Int J Sports Med. 2010 Jul;31(7):498-504

Although metabolic training adaptations are considered to be an important aim of recreational endurance exercise, effects of aerobic endurance training on metabolism have hardly been recorded over longer training periods. The aim of the study was therefore to record changes in resting metabolic rate (RMR), substrate oxidation at rest and maximal exercise fat oxidation rate (MFO) after one year of recreational endurance training within the ACSM-recommendations. Seventeen sedentary participants (7 male symbol/10 female symbol, 42+/-5 yr, pre-training characteristics: BMI: 24.6+/-2.2 kg.m (-2), VO(2max): 37.5+/-4.7 ml.min (-1).kg (-1)) completed a 12 months jogging/walking program 3 days/week for 45 min/session at a constant heart rate (HR) prescription of 60% HR-reserve. Resting measurements and maximal incremental treadmill tests were conducted before the training program, after 6 and 12 months of training. Indirect calorimetry was used to assess metabolic parameters. After 12 months of training, body weight remained unchanged ( P=0.16), however, body fat was significantly reduced by 3.4+/-2.1% ( P<0.001). Neither RMR ( P=0.42) nor substrate oxidation at rest ( P=0.25) changed significantly. MFO increased significantly over time by 0.07+/-0.08 g.min (-1) ( P<0.01) and occurred at significantly higher exercise intensities (35+/-6 vs. 44+/-15 vs. 50+/-14%VO(2max), P<0.01). In summary one year of recreational endurance training does therefore not appear to influence RMR or substrate oxidation at rest in previously untrained non-obese participants. In contrast, a constant training stimulus within the ACSM-recommendations elicits sustained improvements in MFO over at least one year of training.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: KenR] #1909679 09/01/2015 15:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forstår jeg artikkelen rett om det jeg leser er at "endurance" (sone 1-2) trening ikke øker fettforbrenning ved hvile eller søvn, men øker fettomsetninga ved trening, og at den forekommer ved høyere intensitet også?
"Neither RMR ( P=0.42) nor substrate oxidation at rest ( P=0.25) changed significantly. MFO increased significantly over time by 0.07+/-0.08 g.min (-1) ( P<0.01) and occurred at significantly higher exercise intensities (35+/-6 vs. 44+/-15 vs. 50+/-14%VO(2max), P<0.01)"

Jeg har lest at mange trener opp kroppens evne til å bruke fett som energikilde, den siste jeg leste var fra en triatlet som fastet i 3 dager før konkurranse for å lære kroppen til å bedre hente energi fra fett. Har også lest om syklister som de siste 6 ukene før en ultradistanse KUN trener laaange sone 1 turer, for å oppnå det samme som triatleten som fastet.
Jeg har ikke noe forskningsmatriell som sier noe om hvor trenbart dette er..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: KenR] #1909690 09/01/2015 15:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KenR
Ingen facts, men jeg tror som andre her også har vært inne på, at evnen til å forbrenne fett ikke er særlig trenbar og det man egentlig opplever er at en bedre trent person har en prosentvis høyere fettforbrenning ved samme belastning (Watt/hastighet/whatever) enn det han hadde som utrent/dårligere trent. Altså et resultat av økt O2max og og kapasitet ved terskel.

Det er mer enn nok til at jeg "glemmer" denne type trening i alle fall ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909701 09/01/2015 16:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er "denne typen trening" da?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1909703 09/01/2015 16:20
sveinaa Offline
More than words
More than words

At jeg legger opp til en langtur fordi jeg "tror" jeg kan forbrenne en pakke Bremykt raskere etter det ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1909710 09/01/2015 16:34
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Forstår jeg artikkelen rett om det jeg leser er at "endurance" (sone 1-2) trening ikke øker fettforbrenning ved hvile eller søvn, men øker fettomsetninga ved trening, og at den forekommer ved høyere intensitet også?
"Neither RMR ( P=0.42) nor substrate oxidation at rest ( P=0.25) changed significantly. MFO increased significantly over time by 0.07+/-0.08 g.min (-1) ( P<0.01) and occurred at significantly higher exercise intensities (35+/-6 vs. 44+/-15 vs. 50+/-14%VO(2max), P<0.01)"

Jeg har lest at mange trener opp kroppens evne til å bruke fett som energikilde, den siste jeg leste var fra en triatlet som fastet i 3 dager før konkurranse for å lære kroppen til å bedre hente energi fra fett. Har også lest om syklister som de siste 6 ukene før en ultradistanse KUN trener laaange sone 1 turer, for å oppnå det samme som triatleten som fastet.

Dette minner meg litt om en historie jeg hørte om svenskene før sommer OL i Los Angeles i 1984. Det lå an til å bli skikkelig varmt og for å være best mulig forberedt drakk utøverne lite i tiden før de dro for å "lære" kroppen til å fungere uten optimal væsketilføsel...Det var ingen suksess for å si det mildt:-)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909715 09/01/2015 16:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

At jeg legger opp til en langtur fordi jeg "tror" jeg kan forbrenne en pakke Bremykt raskere etter det ICON_SMILE

Men du tar deg en langtur i uka fordi...?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kaiost] #1909716 09/01/2015 16:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dette minner meg litt om en historie jeg hørte om svenskene før sommer OL i Los Angeles i 1984. Det lå an til å bli skikkelig varmt og for å være best mulig forberedt drakk utøverne lite i tiden før de dro for å "lære" kroppen til å fungere uten optimal væsketilføsel...Det var ingen suksess for å si det mildt:-)

Haha! Vet ikke om det er direkte sammenlignbart, det handler jo om helt andre mekanismer i kroppen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1909719 09/01/2015 17:10
sveinaa Offline
More than words
More than words

Fordi det er super fett og fordi det er viktig å sitte mest mulig på et sykkelsete.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1909722 09/01/2015 17:13
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Nå var det ikke meg du spurte, men:

Jeg kjører langturer på ski eller sykkel fordi det gir en fantastisk følelse i både kropp og sjel. På intervalløkter har jeg ikke tid til å tenke, se meg omkring, snakke med kjentfolk jeg møter, ta et par bilder, teste en ny sti eller annet som er trivelig. Jeg finner ikke svaret hos Olympiatoppens treningsmanualer, men jeg merker det på humøret:)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1909726 09/01/2015 17:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men at du får med ekstra fettomsetning gjør vel ikke noe? Det er vel svært få som trener sone 1-2 KUN for å forbrenne fett.
Var bare uttalelsen at du skulle "glemme" den type trening jeg synes var litt rar. Man trener jo sone 1 av andre grunner enn akkurat fettforbrenning.

Side 72 av 132 1 2 70 71 72 73 74 131 132

Moderator  support