Norsk som sykkelspråk
|
Re: Norsk som sykkelspråk
[Re: gauter]
08/01/2015 11:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Mistenker Geir Anders for å ha innført det i norsk sykkelsammenheng..? Godt mulig at Geir Anders har popularisert uttrykket, men for alle som har kommet fra klatring til terrengsykling har det vært helt naturlig å tenke crux hver gang man kommer til et teknisk utfordrende parti. En språklig arketyp altså. 
|
|
|
[Re: Lofoten]
08/01/2015 11:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes det er helt på sin plass å prøve å finne nye norske ord for nye fenomener, som terrengsykling* og tjukkas for eksempel. Det blir derimot litt overambisiøst å skulle endre uttrykk som har vært i bruk i over hundre år. Sykkelen er jo ikke akkurat en ny oppfinnelse.
(*Helt riktig, det vi kaller terrengsykling er ikke noe nytt. Det drev man med for hundre år siden også. Men da kalte man det sykling. Så terrengsykling er ordet for å skille terrengsykling fra annen sykling.)
|
|
|
08/01/2015 11:46
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cockpit er egentlig noe som angir kontrollrommet i et fly. Ved konkret spørsmål til Språkrådet (var det ikke det, Øyvind?) mente de det hørtes rart ut ved omtale av en sykkel. Dette har vi diskutert før, men det er altså vanleg i utlandet å bruke cockpit ved omtale av sykkel (og båt, formel 1 mm.). Cockpit står i ordboka, og eg kan ikkje forstå at det skal vera noko meir rart å bruke det om sykkel i Noreg. http://www.bikerumor.com/?s=cockpit
|
|
|
08/01/2015 11:48
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg har forresten feriert sammen med dansker de siste par somrene, og synes det er litt fornøyelig at de insisterer på at de driver med "mountain biking", ikke terrengsykling eller stisykling. Det ryktes at de har fine XC-skogsløyper i Danmark, men episke toppturer er vel ikke det de er mest kjent for.
|
|
|
[Re: mogens]
08/01/2015 13:07
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har i det minste klart å finne et eget og velpassende, norsk ord for det vi driver med. Det er vel snart bare Johan Kaggestad som ikke har fått med seg det.
Gaute
|
|
|
[Re: -Jan]
08/01/2015 14:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Cockpit er egentlig noe som angir kontrollrommet i et fly. Ved konkret spørsmål til Språkrådet (var det ikke det, Øyvind?) mente de det hørtes rart ut ved omtale av en sykkel. Dette har vi diskutert før, men det er altså vanleg i utlandet å bruke cockpit ved omtale av sykkel (og båt, formel 1 mm.). Cockpit står i ordboka, og eg kan ikkje forstå at det skal vera noko meir rart å bruke det om sykkel i Noreg. http://www.bikerumor.com/?s=cockpit Nå er ikke wikipedia noe fasit i så måte, og jeg vet godt at cockpit blir brukt i anglikanske sykkelmedia, men her er Wikipedias definisjon: A cockpit or flight deck is the area, usually near the front of an aircraft, from which a pilot controls the aircraft. Most modern cockpits are enclosed, except on some small aircraft. The cockpit of an aircraft contains flight instruments on an instrument panel, and the controls that enable the pilot to fly the aircraft. In most airliners, a door separates the cockpit from the passenger compartment. Videre linker Wikipdedia til en side med andre cockpit-definisjoner, såkallte disambiguations: Cockpit may refer to:
Cockpit, the flight deck of a fixed-wing aircraft Cockpit (cockfighting), the arena where cockfights take place The Cockpit, the nickname for Williams-Brice Stadium Cockpit (web series), the original comedy web-series Cockpit (sailing), an area below deck near the stern of a naval sailing ship Cockpit (film), a 2012 Swedish film Cockpit-in-Court, also known as the Royal Cockpit, was part of the historic Palace of Whitehall, and originally used for cockfighting From 1935, the driver's seat of some cars, especially in Formula One and Indy car racing The Cockpit (OVA), a 1993 anime based on three manga by artist Leiji Matsumoto The Cockpit (Leeds), a musical venue in Leeds, England The Cockpit Theatre Drury Lane 1616 to 1665 The Cockpit Theatre (Marylebone), a theatre in London
Hvis dette er så vanlig innen sykkel og andre transportmidler, synes jeg det er rart det ikke omtales mye i sammenheng med motorsykler f.eks? Hva kalles styreoppsettet på en MC blant dem som driver med sånt? Jeg tenker med en gang på et trangt rom man setter seg inn i når noen sier cockpit. Slike rom ser jeg for meg i flymaskiner, racerbiler og hurtigtog, men jeg klarer ikke å se at det luftige, åpne partiet foran på en sykkel kvalifiserer til å være en -pit noe som helst. Men her er jeg vanskelig. Bare fordi jeg synes det høres så utrolig fjernt ut. Fant en omtale om cockpit og motorsykler som mer deler mitt syn enn avkrefter det: What makes this motorcycle interesting is that even though the rider sits in a cockpit, the motorcycle is able to lean over just as far as any other sport motorcycle. Other types of motorcycles that look similar to the Monotracer have not been able to achieve the lean angle possible with the Monotracer.
Sykkelen som omtales er den bakerste av de to her: http://www.biker-events.com/2008/03/28/peraves-monotracer-a-new-type-of-motorcycle/
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/01/2015 14:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At det er uvanlig å kalle det cockpit i utlandet tror jeg ikke noe på. Da hadde det ikke kommet opp så mye sykkelrelatert ved å søke cockpit setup i google.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/01/2015 14:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har forresten feriert sammen med dansker de siste par somrene, og synes det er litt fornøyelig at de insisterer på at de driver med "mountain biking", ikke terrengsykling eller stisykling. Det ryktes at de har fine XC-skogsløyper i Danmark, men episke toppturer er vel ikke det de er mest kjent for. I en film for ørten år siden var det en skatepark-trikse-terrengsykle-fyr som sa "as long as you can see mountains, it is mountainbiking" :-D Men ja, jeg synes faktisk terrengsykling er et bedre beskrivende begrep enn mountainbiking. Stisykling er bare en gren av mountainbiking, dog.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/01/2015 14:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg synes "styreoppsett" er ganske bra.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
08/01/2015 14:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg synes "styreoppsett" er ganske bra. Ja men i min bok, og i min første diskusjon med Øyvind om temaet inkluderer jeg sete og setepinne. Etter den diskusjonen har jeg begynt å synes kontaktpunkter høres sånn passe greit ut. Da kan pedaler være med eller ikke. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
08/01/2015 15:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Ja men i min bok, og i min første diskusjon med Øyvind om temaet inkluderer jeg sete og setepinne. Etter den diskusjonen har jeg begynt å synes kontaktpunkter høres sånn passe greit ut. Da kan pedaler væremed eller ikke. For meg så er cockpit mer enn bare kontaktpunktene. Det er resultatet av kontaktpunktene sete og holker. "En trang cockpit" f eks er resultatet av kort overrør og/eller høyt styre og/eller setepinne uten setback og/eller noe annet som gjør at det føles trangt for overkroppen. I min bok inngår ikke pedalene i cockpit.
|
|
|
08/01/2015 16:45
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
I min definisjon, som jeg aksepterer at muligens bare er min egen, så er cockpiten layouten av kontrollsystemene. Dvs styre, girhendler, bremsehendler, sykkelcomputer, og annet mikkmakk som er montert på styre og stem. Pedalene burde vel i følge min egen definisjon vært med da det er kontrollsystemet for akslerasjon, men nei. Når jeg tenker meg om så er vel min definisjon av cockpit det samme som i biler blir kalt dashbord. Men det høres feil ut med dashbord på en sykkel 
Trønder osv
|
|
|
[Re: Dan]
08/01/2015 19:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja men i min bok, og i min første diskusjon med Øyvind om temaet inkluderer jeg sete og setepinne. Etter den diskusjonen har jeg begynt å synes kontaktpunkter høres sånn passe greit ut. Da kan pedaler væremed eller ikke. For meg så er cockpit mer enn bare kontaktpunktene. Det er resultatet av kontaktpunktene sete og holker. "En trang cockpit" f eks er resultatet av kort overrør og/eller høyt styre og/eller setepinne uten setback og/eller noe annet som gjør at det føles trangt for overkroppen. I min bok inngår ikke pedalene i cockpit. Har du noen gang vurdert muligheten om at en trang cockpit også kan være et resultat av en stor kropp? 
|
|
|
09/01/2015 08:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har forresten feriert sammen med dansker de siste par somrene, og synes det er litt fornøyelig at de insisterer på at de driver med "mountain biking", ikke terrengsykling eller stisykling. Det ryktes at de har fine XC-skogsløyper i Danmark, men episke toppturer er vel ikke det de er mest kjent for. Dansker har også teenagere istedenfor tenåringer, de driver med computers istedenfor datamaskiner etc.
|
|
|
[Re: Tange]
09/01/2015 08:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Har du noen gang vurdert muligheten om at en trang cockpit også kan være et resultat av en stor kropp? Jeg begynte med å skrive det men ønsket ikke å være ufin, så jeg slettet det. 
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/01/2015 08:46
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg har forresten feriert sammen med dansker de siste par somrene, og synes det er litt fornøyelig at de insisterer på at de driver med "mountain biking", ikke terrengsykling eller stisykling. Det ryktes at de har fine XC-skogsløyper i Danmark, men episke toppturer er vel ikke det de er mest kjent for. Dansker har også teenagere istedenfor tenåringer, de driver med computers istedenfor datamaskiner etc. Men til gjengjeld, når de trenger service på sin full-suspension mountain bike, så leverer de den til "sykkelsmeden". (En skal ikke se bort fra at enkelte danske bysykler er laget av massivt smijern, da.)
|
|
|
09/01/2015 10:42
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
"Bike fit" = sykkeltilpasning.
|
|
|
[Re: Dan]
09/01/2015 15:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har du noen gang vurdert muligheten om at en trang cockpit også kan være et resultat av en stor kropp? Jeg begynte med å skrive det men ønsket ikke å være ufin, så jeg slettet det. Hmmmm. Har sendt deg en PM.
|
|
|
[Re: Tange]
09/01/2015 16:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Har du noen gang vurdert muligheten om at en trang cockpit også kan være et resultat av en stor kropp? Jeg begynte med å skrive det men ønsket ikke å være ufin, så jeg slettet det. Hmmmm. Har sendt deg en PM. Hehe. Jeg mente at jeg opprinnelig hadde lagt det til i min liste over ting som kunne gi en trang cockpit, men at jeg ikke hadde lyst å være ufin mot store folk. Selv sliter jeg med trang cockpit fordi jeg er høy og har lang rygg og armer. Jeg er ikke akkurat den som slår navelen i stemcappen. 
|
|
|
09/01/2015 17:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Var noe sånt jeg tenkte. Sykkelen til minste her i huset føles veldig trang hvis jeg setter meg på den, men merkelig nok så har hun ingen problemer med det. How come? (  )
|
|
|
10/01/2015 16:21
|
Lofoten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg får brekningsfornemmelser av ordet "stem". Ikke direkte intuitivt å forstå for nordmenn flest, heller. Jeg bruker ganske konsekvent (styre-)framspring i dagligtale. Det ordet har vi diskutert flittig i redaksjonen, for øvrig. Siden det er veldig om å gjøre å holde antallet tegn så lavt som mulig i en testtekst, har vi godtatt "stem" mange ganger. Uten at jeg har stemt ( sic!) for det, så klart. Det engelske "stem" betyr stamme eller stilk, altså en del som resten av en plante er festet i. "Styrestilk" ville vært artig å bruke. Det er nesten direkte oversettelse av det engelske ordet, og lett å forstå som den delen styret sitter fast i. Tyskerne bruker "Vorbau" og danskene "frempind".
|
|
|
10/01/2015 16:28
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvorfor insisterer dere på å finne et nytt (og dårligere) ord på en av de delene vi faktisk har et godt, gammelt og innarbeidet norsk ord for allerede? "FREMSPRING"! 
|
|
|
10/01/2015 17:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad med att försöka ändra på det felaktiga bruket av ordet watt?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
10/03/2015 19:20
|
Ratatosk
Fersking
|
Fersking
Hvis dette er så vanlig innen sykkel og andre transportmidler, synes jeg det er rart det ikke omtales mye i sammenheng med motorsykler f.eks? Hva kalles styreoppsettet på en MC blant dem som driver med sånt? Førergeometri kaller vi det. Tror det er omtrent det samme som omtales når man snakker om cockpit på trøsykkel.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/03/2015 19:31
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Vad med att försöka ändra på det felaktiga bruket av ordet watt? hør, hør! Hadde jeg hørt "watt-måler" i en annen sammenheng ville jeg sannsynligvis ikke tatt vedkommende seriøst.
|
|
|
|
|