10 Km løp på under 40.
|
10 Km løp på under 40.
05/01/2015 13:12
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har ikke løpt mer enn veldig sporadisk siden jeg som femtenåring løp Osloløpet på Ekeberg på 44.52. Nå har jeg bestemt meg for å løpe minst ett 10 km løp på under 40 minutter før jeg blir 40. Men har egentlig bestemt meg for at det må skje denne våren.
har slitt tidligere med vondt i knærne forbundet med løping, men har klart å løpe litt i fjor og nå uten problemer.
Planen er å kun løpe max 1 time i uken, fordelt på to økter fra nå og frem til gjennomføring i april. Hva bør jeg prioritere? Jeg tenker intervaller på +- 4 min på kilometeren, og noen rolige tilvenningsøkter. Jeg har ikke tenkt å løpe lange turer. Kondisen er nok ikke begrensende faktor da formen på sykkelen er bedre enn på lenge - (350 watt i 20 minutter etter 10 mil sykling)
Tenker at dette bør gå fint, men er jeg naiv med tanke på at løping er ganske lett?
Redigert av sykkeloyvind; 11/01/2022 13:39.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 10 Km løp på under 40.
[Re: sykkeloyvind]
05/01/2015 13:41
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men har egentlig bestemt meg for at det må skje denne våren. "Egentlig" er en benektelse... har slitt tidligere med vondt i knærne forbundet med løping, men har klarte å løpe litt i fjor og nå uten problemer. Da ville jeg i hvertfall løpt mest på sti eller mykt underlag. De fleste maratonløpere løper minst mulig på asfalt har jeg hørt fordi det er så belastende. Jeg merker selv jeg har lettere løpestil på sti enn på asfalt og mindre sliten i beina
|
|
|
05/01/2015 13:59
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv slitt med det ene kneet, klarer nå å løpe halvannen mil uten at det skjærer seg. Ville, som Thomas anbefaler, løpt i terrenget for mer variasjon og mykere underlag, asfalt er no skikkelig dritt for knærne.
Jeg ville nok kjørt intervaller, så ville jeg kanskje kjørt litt høyere tempo nærmere "konkurranse", f.eks at du presser deg ned mot 3.30-3.45 pr km på intervallene ukene før. Det så lite som skal til så løpinga på 4min pr km føles mye lettere.
Men husk at det er vanskelig å holde samme tempo i terreng som på asfalt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
05/01/2015 14:00
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
+1 til terreng, mye asfaltløping er knallhardt for knærne, spesielt for en gammel gubbe som deg  Noe av det viktigste på veien til sub-40 er å holde seg skadefri.
|
|
|
[Re: pharynx]
05/01/2015 14:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ø +1 til terreng, mye asfaltløping er knallhardt for knærne, spesielt for en gammel gubbe som deg  Noe av det viktigste på veien til sub-40 er å holde seg skadefri. Samme her, løp i terrenget, spesielt i starten. Om løpet går på asfalt så gå gradvis over til asfaltløping noen turer inn mot løpet. 1 gang per uke er i underkant av det som trengs for tilvenning. Jeg vil si at 5 dager mellom er det ideelle kompromisset mellom å unngå for mye og samtidig bli vant til det.
|
|
|
05/01/2015 14:17
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Sånn for å være litt negativ: "Arbeidsøkonomi" er definitivt et begrep i løping, dvs forskjellige kropper får forskjellig fart ut av samme kapasitet/kondis. Mener jeg har lest at denne kan variere med inntil 30%, uten at jeg har referansen akkurat nå. Dette blir stort sett bedre jo mer man løper/har løpt - noe som ikke er en fordel for en som har løpt lite. Men dette er jo egentlig et argument for å gjøre mye av løpetreningen i omtrent den farten du planlegger, jeg tror det er mye mer effektiv forbedring av arbeidsøkonomi enn å tasse rundt mange timer i sone 1, hvor bevegelsene fort blir annerledes. Pass på at du ikke ender opp i den klassike har syklet veldig mye, løpt lite sitter-ned-mens-man-løper stilen  Ikke helt lett å forklare med få ord, men du skjønner det når du ser det... Tøying av hofteleddsbøyere er et stikkord for de som sykler mye og sitter i en stol på jobben
Redigert av Radival; 05/01/2015 15:23.
|
|
|
05/01/2015 14:18
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Tja...asfalt er en tilvenningssak, men så var det tiden da.
Hvis du skal fyre avgårde i sub-4 hadde jeg ikke vært så redd for asfalt. Da lander du jo nesten ikke. Roligere tempo gir ofte hardere landinger og mer på hæl, og større belastning for knær.
Prøvde det samme selv før førr. Fra å løpe mye (6-7t /uke) i komfortsona, dvs 4:40-5:00 kjørte jeg 2 intervalløkter i uka + en semi-rolig progressiv langtur ink bakkedrag med (for meg) oppløftende resultater allerede etter 3 uker.
Gjorde da typisk 10 min oppvarming, 5x4 bånn pinne med 2 min hvile på flatmark. Bakketrening kun på langturene i skogen da det er urimelig nitrist å løpe lange asfaltbakker. Etter det var mila på 43-45 min "normalt". Ble aldri noe 10k-race, løp ett marathon, og så oppdaget jeg stisykling...
|
|
|
05/01/2015 14:54
|
elviz
Veteran
|
Veteran
For å følge opp med et annet tips:
Sørg for å løp med "korrekt" teknikk. Veldig mange av oss har en tendens til å løpe med laaange steg. Ergo så deiser vi med stor kraft den på hælen. Etter en tur på Løpelabbet fikk jeg en aha opplevelse. De hjalp meg med takten. Og jaggu blei det juster kraftig på skrittfrekvensen!
Dette tro jeg hjelpe masse med tanke på skader og vondter.
|
|
|
05/01/2015 14:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man skal vel ha "kadens" på ca 90 steg pr minutt, om jeg ikke husker helt feil? Jeg løp også med laaange steg og hællandinger før, nå har jeg kortere steg og lander litt mer midfot. Det er et rent helv...å begynne med landing på framfot, er støl i leggene i en uke etterpå.
|
|
|
05/01/2015 15:03
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Fant et lite notat jeg gjorde da jeg studerte riktig løpsteknikk på sensommeren i fjor, beklager norwenglishen:
- Øke cadence til 180rpm - Shorter strides - Løp fremoverlent! - Drive knee forward immediately after follow through - Rytme med armene, pump them with 180rpm, i 90gr hele tiden, og ved siden av kropp. - Ikke kryss armene over torso. - Uphill: maintain 180rpm og reduser stride
|
|
|
05/01/2015 15:11
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Ingen råd, ønsker deg bare lykke til! Det var også mitt mål for noen år siden. Hvem vet, kanskje jeg klarer det før jeg fyller 50!
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
05/01/2015 15:39
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Førsteprioriteten er å få et godt løpssteg. Det er enklest på en tredemølle da det er litt lettere å telle steg, passe på fotisett osv. Sjekk denne artikkelen http://www.perfectcondition.ltd.uk/Articles/Improving%20running%20technique.htmDeretter handler det om å løpe. Fort og mye. Med maks en time i uka så er det bare å kjøre på med hardt. Godt trente syklister løper gjerne relativt sett bedre i oppoverbakker men sliter med høy fart. Derfor så bør intervallene løpes på flatmark. Andre gode triks som jeg benytter meg av selv er å løpe til bussen (ofte fordi jeg må). 2-4 min i bra tempo hjelper godt på å holde formen greit vedlike selv om man ikke løper så mye. 40 min på 10 km er forøvrig ikke veldig fort når du er i såpass god form. Bare å få orden på teknikken så går det veldig fint.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
05/01/2015 18:22
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Løp 5 km på mølle i dag på 24 minutter. Da med 1,5-3% stigning. Gikk greit under terskel hele veien. Er bevisst på for-til midtfot-landing og føler at steger er sånn passe nå. Rask frekvens, med noe lenger sted inne i mellom for avveksling.
Jeg har jo mer enn en time i uka til rådighet, men ønsker egentlig ikke å ta sykkeltid til dette, i hvert fall ikke mer enn jeg må. Men det vil nok gavne sykkelformen også, håper jeg.
Hittill har jeg bare løpt på mølle som en avslutning på styrke/core-økter og da kun 3-5 km på 4-5 min/km fart.
Har god tilgang på lettløpte stier, mølle og også friidrettsbane. Alle ting som vil bli brukt fremover. Planlegger en 10km-test på egenhånd i løpet av januar. Da enten på grus eller bane.
De gangene jeg har løpt på 4 min/km-fart ute synes jeg det virker fort, men 5 min/km føles ganske så rolig.
Tilvenning i +-4 min/km-fart blir nok viktig ja. For oss syklister er jo et 10km-løp som sprint å regne, men det krever jo litt å holde beina kontinuerlig i gang.
|
|
|
05/01/2015 18:49
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Men din kondis skal det ikke være noe problem med litt løpetilvenning. Blir ikke veldig sjokkert om det kommer svært nære på januartesten. Lykke til
Mvh
|
|
|
[Re: pharynx]
05/01/2015 19:33
|
Bård K
Fersking
|
Fersking
Fant et lite notat jeg gjorde da jeg studerte riktig løpsteknikk på sensommeren i fjor, beklager norwenglishen:
- Øke cadence til 180rpm - Shorter strides - Løp fremoverlent! - Drive knee forward immediately after follow through - Rytme med armene, pump them with 180rpm, i 90gr hele tiden, og ved siden av kropp. - Ikke kryss armene over torso. - Uphill: maintain 180rpm og reduser stride Min erfaring (løpt mye og til tider ganske fort) er at ikke alle de rådene så lure. Det er sant at de fleste mosjonister løper med for lange steg, men ikke alle.. Ikke løp framoverlent! Tyngdepunktet ligger i hofta ikke overkroppen. Lener du deg framover flytter du tyngdepunktet bakover og det fører til mer stem. Når tyngden lander på foten er den bak boten, deretter må den løftes opp og sendes i ny fallparabel til neste steg. Det lenger bak tyngden er når det lander på foten det mer må den løftes opp. Dette koster. Det er såklart mange faktorer som spiller inn (hvor lenge foten er i bakken, hvor lange steg du tar osv.) men å lene seg framover ødelegger. Bård Kvalheim
Redigert av Bård K; 05/01/2015 19:59.
|
|
|
05/01/2015 19:41
|
Bård K
Fersking
|
Fersking
Hvor skal du løpe konkurransen Øyvind? Asfalt tenker jeg? I såfall er det nok lurt å tilvenne kroppen til å løpe på asfalt. Ikke løp alt på asfalt men øk sakte hvor mye du løper på hardt underlag.
Det ble nevnt at maratonløpere ikke løper på asfalt - for å tåle den belastningen en maraton på asflat er må man løpe _mye_ på asfalt.
|
|
|
05/01/2015 20:05
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Intervaller er nok tingen, ja. Og jeg vil anbefale å trene noen rene fartsøkter også, f.eks 200-metere, 300-metere, 400-metere. Nå vet jeg ikke noe om hvordan du løper, men dersom man har syklistens sedvanlige "gampesteg" når man løper, kan det være greit å utvikle løpssteg og fart og ikke bare utholdenhet og terskel og O2-opptak og andre klassiske "utholdenhetsidrettsegenskaper." Du vil etter hvert kunne løpe f.eks 4-minuttersdrag med et helt annet tempo og en helt annen flyt dersom du har fått litt fart og sprut i beina gjennom fartstrening. I slike økter er også teknikk viktig, slik andre har påpekt over her. Hofta frem, opp på forfot, pendle/grafse gjennom steget (se f.eks på frambeina på hestene på travsport).
|
|
|
[Re: Bård K]
05/01/2015 20:18
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er skrevet en del lurt her synes jeg, men jeg er ikke enig i alt. 1. For å løpe mila sub 40, må du kunne løpe 5K sub 20. Ville starta der om du er usikker på om du holder farta. 2. Asfalt er ikke skadelig, men mange starter med for mye og for raskt. Start gjerne på sti, men skal du løpe fort i et asfaltløp må du trene på å løpe fort på asfalt. Bane er et sted hvor det er topp å trene fart, men det blir fort kjedelig å løpe lengre økter der etter min mening. 3. Jeg ville starta med tilvenning til løping med korte økter som øker i lengde (du er muligens forbi dette), løpt så mye som mulig ned mot konkurransefart for tilvenning av steg, enten som intervaller eller distanseøkter (gjerne progressivt for å få mer distanse på øktene) og trent intervaller i overfart (f.eks. 4/5/6x4min. på 3.40-45) etterhvert sammen med distanseøkter. Det er lurt å løpe noen korte bakkedrag og kortere fartsdrag for styrke og teknikk, men det er kanskje ikke første pri med én økt i uka. 4. Les boka "Løp" av Øystein Lie, handler om en som skal løpe mila sub 40 før han blir 40.
Sub 40 bør være ganske overkommelig med litt spesifikk trening for en sprek kar, men det er noen som trener løping hele livet uten å klare det. Men jeg har trua!
Regner med at du oppdaterer her underveis!
Redigert av Boas; 05/01/2015 20:22.
|
|
|
05/01/2015 20:20
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvor skal du løpe konkurransen Øyvind? Asfalt tenker jeg? I såfall er det nok lurt å tilvenne kroppen til å løpe på asfalt. Ikke løp alt på asfalt men øk sakte hvor mye du løper på hardt underlag.
Løpet blir nok på asfalt ja. Satser på et flatt et. Blir nok noen turer på asfalt når det nærmer seg, men trenger mer tilvenning først. kommer til å løpe kun for løpstilvenning og steg. Trening av O2, terskel osv blir hovedsaklig gjort på sykkel. Dermed passer det fint med kortere fartsdrag. Det er jo mye morsommere også.
|
|
|
05/01/2015 20:48
|
Bård K
Fersking
|
Fersking
Høres lurt ut å fokusere på løpstilvenning og ikke kondisjon på beina. Et par ting jeg mener (uten å sett deg løpe)
- for mye fokusering på teknikk blir bare problematisk - nye muskler skal trenes opp for å tilpasses et nytt steg. Mulighetene for skade øker. Å legge om teknikken tar lang tid. Jeg tror hvis det er noe du skal gjøre, skal du først bruke litt tid for å komme i fin løpsform også ha noen som vet hva de ser ettter til å vurdere løpsteget ditt både når du er uthvilt og når du er sliten - og hvis rådene da er "styrke i legg", "styrke i mage og rygg for å forhindre rotasjon" etc lover det bra. Det er råd som tar tak i problemet ikke symptomet. Andre råd som forandre hvordan du lander med foten f.eks. er skumle. Det er mye krefter innvolvert, og plutselig belaster du foten på en helt ny måte.
- løp noen stigningsløp - 4-6 x 100m hvor du løper fortere og fortere. Ikke maks, så fort du klarer helt avslappet. Ta lang pause så du ikke er sliten fra forrige drag. Dette handler bare om å bli klar for å løpe. Min toppfart på sommeren var direkte korrelert med hvor mange stigningsløp jeg hadde gjort vinter/vår
- hvis leggene ikke er støle kan du ta noen tåhev uten vekter, men vær forsiktig. Øk sakte antallet etterhvert som du ser at leggene tåler det. Hvis du er støl fra forrige gang dropper du det:-)
Bård Kvalheim
|
|
|
05/01/2015 21:15
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg blir støl i høyre legg etter løping. Ofte nesten underveis. Men dagens løpeøkt har satt få spor. I dag landet jeg nok mer midtfot enn forfot og løp avslappet. Har en fysioterapeut som er løpe-trener for olympiske maratonløpere. Han har tatt en titt på meg på mølla og kjenner beina mine bedre enn de fleste. Ingen store justeringer ble gjort.
Har en god følelse for dette nå, men skynder meg sakte, da jeg har en ganske lang skadehistorikk som syklist. Håper at litt løping kan være positivt i så måte snarere enn det motsatte.
|
|
|
05/01/2015 21:36
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
La litt om på løpesettet i fjor med fokus på forfot og fikk en skade i leggen ganske raskt. Tror kanskje at man ikke skal endre for mye på sitt "naturlige" løpesett.
|
|
|
05/01/2015 22:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er 95++ kg tung og har sikkert elendig løpeteknikk. Løp ca. tre timer i uka på asfalt eller bane fra januar-april i fjor uten å ta noe særlig skade av det. Mulig man er mer utsatt for skader om man er i (mye) bedre form og har bedre løpeteknikk, men jeg tror kanskje ikke det?
|
|
|
06/01/2015 06:57
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Høres lurt ut å fokusere på løpstilvenning og ikke kondisjon på beina. Et par ting jeg mener (uten å sett deg løpe)
- for mye fokusering på teknikk blir bare problematisk - nye muskler skal trenes opp for å tilpasses et nytt steg. Mulighetene for skade øker. Å legge om teknikken tar lang tid. Jeg tror hvis det er noe du skal gjøre, skal du først bruke litt tid for å komme i fin løpsform også ha noen som vet hva de ser ettter til å vurdere løpsteget ditt både når du er uthvilt og når du er sliten - og hvis rådene da er "styrke i legg", "styrke i mage og rygg for å forhindre rotasjon" etc lover det bra. Det er råd som tar tak i problemet ikke symptomet. Andre råd som forandre hvordan du lander med foten f.eks. er skumle. Det er mye krefter innvolvert, og plutselig belaster du foten på en helt ny måte.
- løp noen stigningsløp - 4-6 x 100m hvor du løper fortere og fortere. Ikke maks, så fort du klarer helt avslappet. Ta lang pause så du ikke er sliten fra forrige drag. Dette handler bare om å bli klar for å løpe. Min toppfart på sommeren var direkte korrelert med hvor mange stigningsløp jeg hadde gjort vinter/vår
- hvis leggene ikke er støle kan du ta noen tåhev uten vekter, men vær forsiktig. Øk sakte antallet etterhvert som du ser at leggene tåler det. Hvis du er støl fra forrige gang dropper du det:-)
Bård Kvalheim Du har vel litt greie på løping, eller en navnebror med det?
|
|
|
06/01/2015 07:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leste akkurat litt om treninga til Bård, 110-150km i uka i grunnlagsperioden var rolige løpeturer, fart på 4 - 4.20 pr km, eheh!
|
|
|
[Re: Hoaas]
06/01/2015 08:13
|
einaras
Entusiast
|
Entusiast
Litt i same bane som Bård, for min del har eg hatt nytte av relativt korte intervall godt raskare enn konkurransetempo. F.eks 8x400 på bane der ein prøver på 80 sek på 400, god pause mellom draga, på denne måten venner du deg til å legge tilstrekkelig kraft i løpssteget samt at 4 min/km virker som peanuts etterpå!
|
|
|
[Re: einaras]
06/01/2015 08:59
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
400m på 80 sek er 3.20 min/km, ikke syyykt fort, men et forholdsvis godt sprang fra 4 min/km. Er ikke uenig med korte intervaller og stigningsløp er gunstig for en som har O2-opptaket på plass, men jeg frykter at det øker sjansene for skader og tror at en som ikke har løperbakgrunn vil profitere på å tilvenne muskulatur og steg nærmere planlagt konkurransetempo og få mer tid med høy fart. Kanskje heller legge inn noen korte stigningsløp på slutten av oppvarming eller etter en rolig tur?
|
|
|
06/01/2015 12:10
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Hvor i kneet og under hvilke forutsetninger får du vondt?
På mølla blir alle steg like, asfalt er ujevn og gir variasjon.
|
|
|
06/01/2015 12:32
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Nå mangler du bare litt svømming, så kan du være med på masse morsomme konkurranser 
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
06/01/2015 17:44
|
Bård K
Fersking
|
Fersking
Ja, det var jeg som drev med løping.
einaras:
8x400 er kortintervall, noe helt annet en stigningsløp. Kortintervall er en ganske så intensiv og hard treningsform, men stigningsløp er å betrakte som lett veldig spesifikk styrketrening. Selv likte jeg ikke kortintervall som basistrening. Jeg løp 8x1500 med 1 min pause eller hurtig langtur på terskel. Brukte kortintervall 20x200m på konkurranse fart (1500) som tilvenning til sommer og 1500m form. Jeg tror kortintervall kan være lurt for mosjonister, men jeg har ikke så mye erfaring med kortintervall slik du nevner for 10km konkurranse.
Hoaas:
Når det gjelder farten på min rolig løping tror jeg kanskje mosjonister har mer nytte av å få vite at jeg hadde 110-120 i snittpuls på den løpingen - det var altså veldig rolig. Terskelpulsen min var 150-160.
Disclaimer: jeg har aldri trent løping med mosjonister og all min erfaring er fra folk som satset alt på å bli gode til å løpe.
|
|
|
|
|