Siden føret endrer seg såpass fort er det greit å holde hverandre oppdatert.
9/12: Langsetløkka - Jernbanestien - Dorullstien - Barlindåsen: Syklet uten pigg. Gjørmete langs Jernbanestien og Dorullstien. Noe is på kritiske steder på Barlindåsen. Piggdekk hadde vært fordel på Barlindåsen og grusveier, men fortsatt såpass bart at piggfritt er å foretrekke.
11/12: Grefsenkollen - Linderudkollen - Grefsenkollen - Akebakken Mye is på enkelte strekker rundt Linderudkollen, men gikk ok uten pigg. Utforkjøringen fra Grefsenkollen til Akebakken var tørr og nesten helt bar. Tut og kjør!
Så, fortsatt mulig å sykle uten pigg i sentrumsnære deler av Lillomarka, men se opp for is.
Re: Føretråd for Oslo og Omegn
[Re: Mmar]
#190136312/12/201422:10
Gikk en tur i Skullerudtraktene på søndag, til dels mye is. Så noen stisyklister uten piggdekk ved parkeringsplassen, men spurte ikke om hvordan det hadde gått.
#190295717/12/201417:26
Har syklet i Østmarka i dag. Trulsen og Skullerudåsen. Flotte forhold for det aller meste. Noen ytterst få gjørmehull som trenger litt mer kulde. Det ligger is litt her og der, godt fornøyd med pigg både foran og bak.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
#190296917/12/201417:43
Hammern - Gåslungen i går: næremest alle svaberg har en tykt lag is, og 5 cm. puddersnø oppå. kjørte med gamle piggdekk; Savnet gode Ice Spiker Pro både forran og bak.
Fete førjulsforhold med fast feste på Farley. No pigs. Bare å komme seg ut! Syklet opp E6 og ned Bunghole. Noen få steder med hålke, ellers grei skuring uten pigg.
God julesykling til alle - feite eller ikke feite!
Redigert av front biker; 22/12/201412:21.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
#190508025/12/201415:11
Testet nedre Trulsen og Bukkeberget i kveld. Funket helt supert med 27,5 uten pigg på stiene. Ett og annet holkeparti, men stort sett full fres. Utenfor stiene ble det litt verre, tipper tjukkasene har mer å gjøre der
Vet ikke helt om Sarpsborg kvalifiserer til "omegn" ...Men her i "Nedre Glomma-regionen" er det aldeles perfekt barfrost nå. Litt kaldt, men pyttsann. Jeg tok sjansen uten piggdekk, men da ble det noen gåpartier det det hadde rent vann.
#190530626/12/201419:55
Var opp E6 til Ullevålseter idag. Det var superdupert.
Gjorde deretter et forsøk inn Bjørnsjøhelvete, men det var for lite snø til at det var noe særlig. Kjørte deretter ned Bunghole, noe som også var superdupert.
Jeg kjørte tjukkas uten pigg, men det hadde vært supert med vanlig terrengsykkel, med eller uten pigg, også.
Kjørte bunghole opp til bekken og ned og deretter mot Grinda før jeg svingte av stienvtvers over til Sognsvann. Alene på stiene i kveld. Svært gode forhold hele veien. Syklet 29 med pigg (ISP) men vare is i bekkefare e.
#190544027/12/201418:10
Jeg kjørte Riksen, Måneskinnsløypa, Vettakollen, Riksen idag. Utrolig bra føre og flott solnedgang.
Masse turgjengere har tråkket hardt og fint spor hele veien, og snøen dekker nesten alle ujevnheter. Som i går kjørte jeg piggfri tjukkas, men jeg tror alt hadde fungert idag.
Kjørte trulsen og bukkberget i Østmarka i dag. Fine forhold, godt feste med 2,4 dekk uten pigg. Noen av bekkene har tint opp litt, så spor etter flere som hadde kjørt gjennom. Noen røtter har også blitt litt glasert ila dagen, så litt småsketchy i enkelte crux
Var en god runde ut fra Bysetermosen i dag. Helt topp forhold over Kjerringhøgda, Elgtråkket og Langfuruåsen. Lite is. Men piggdekk er en fordel. Mye is på blåstien mellom Vangen og Busetermosen.
Øvre del av marka er det noe barmark og lange partier med klink is. Ned fra Sjennungstua og videre på måneskinn er det til tider som å sykle på frossne bekker. Veldig moro. Lengre ned er det noe mer hardpakka snø men mest is der også. På denne turen hvor det på sommerstid er mye stein, stikker det mye stygge steiner opp fra isen. Piggdekk er helt nødvendig.
Redigert av neistein; 03/01/201517:59.
Stokk og stein sykkelklubb
#190712003/01/201521:03
Mye holkeføre på grusveiene nå. Stier i solsiden er stort sett tørre og fine, mens skyggesiden stort sett er isete. Piggdekk er påkrevd med mindre man er veldig selektiv på hva man sykler.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#190727804/01/201516:12