|
|
Fra iPhone til Android, hva må jeg tenke over?
|
Re: Fra iPhone til Android, hva må jeg tenke over?
[Re: Hoaas]
07/01/2015 18:01
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Selvsagt, og det er ikke det som binder meg opp til apple. Det er vel heller det at produktet fungerer knirkefritt, har alle apps der, en interface man er vant med osv osv. At telefonen koster mye er jeg enig i. Nå er man jo såpass teknisk opplagt at man fint skal klare overgangen til android, spørsmålet er vel heller om jeg vil bli like fornøyd Du blir akkurat like fornøyd, jeg har begge deler. Ja det er enkelte ting som fungerer veldig bra på Apple, men jeg har så langt ikke hatt problemer på Android platformen heller, det sagt, så er jeg heller ikke av den typen bruker som skal teste all mulig søppel som finnes. Laster du ned det du trenger av software fra anerkjente tilbydere som du har behov for, så trenger du ikke bekymre deg i det hele tatt etter mitt syn. Hverken på droid eller ios. At apple sine produkter skal være av så mye bedre kvalitet enn f.eks. Samsung / Sony, HTC, LG, vel det har jeg mine STORE tvil om. At det finnes mer software, og trolig også en del mer søppel software på droid, vel ja - det gjør det. Men trenger du å teste ut dritt du uansett aldri ville vurdert på ios? svaret er gitt, det er nei. Vær selektiv så opplever du en helt problemfri hverdag på både droid og ios. Kan ikke si jeg savner ios og apple for min del, min Z2 har blitt favoritten - helt klart, selv fremfor en iPhone 6 (som i og for seg er en flott telefon)
Redigert av Lurifax; 07/01/2015 18:03.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
07/01/2015 18:10
|
Thorst13
Entusiast
|
Entusiast
I vårt firma får de ansatte velge den telefonen de selv ønsker, så og si alle foretrekker Z3 compact da dette er det beste kompromiss av form, funksjon og egenskaper. Også de som alltid velger seg Iphone viser økt interesse for compact hos oss.
Det er jeg som har ansvaret for å sette opp alle telefoner mot vårt system og Z3 i begge former har vært et særdeles solid produkt så lang.
Jeg har derimot ei skuffe full med defekte HTC, Samsung og Iphone.
Redigert av Thorst13; 07/01/2015 18:11.
|
|
|
[Re: Thorst13]
07/01/2015 18:17
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg har derimot ei skuffe full med defekte HTC, Samsung og Iphone.
Og hva slags defekter har de? Tipper det er uvøren bruk. En telefon er ikke det samme som en håndball, det er det merkelig nok ikke alle "brukere" som forstår -selv om det virker som om det er mange som skulle ønske det var slik. Jeg har samme type funksjon i vårt selskap, har ingen skuff full av hverken apple, eller andre merker. Men så har de ansatte fått klar beskjed også. Dette er hverken ball eller annen supervention greie, det er en telefon, behandle den varsomt og fint så går det bra med de aller flest. Unntaket er til tider de aller billigste telefonene. Men der er intet nytt under himmelen, man får litt hva man betaler for. Enkelt og greit.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
07/01/2015 23:23
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
[quote=Hoaas] Kan ikke si jeg savner ios og apple for min del, min Z2 har blitt favoritten - helt klart, selv fremfor en iPhone 6 (som i og for seg er en flott telefon) Likte Z2 godt selv enda jeg har vært veldig anti tabs med telefonfunksjon. God og holde i og digg å skrive med. Z3 Compact er litt kompromisser på det der, tross større skjerm føles den nesten mindre å skrive på en iFon4. Sniker inn ett lite spm her, en ting jeg savner er at bokmerkene min synker med chrome på PC.. What to do ?
Redigert av JoachimV; 07/01/2015 23:24.
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/01/2015 23:51
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
[quote=Hoaas] Kan ikke si jeg savner ios og apple for min del, min Z2 har blitt favoritten - helt klart, selv fremfor en iPhone 6 (som i og for seg er en flott telefon) Likte Z2 godt selv enda jeg har vært veldig anti tabs med telefonfunksjon. God og holde i og digg å skrive med. Z3 Compact er litt kompromisser på det der, tross større skjerm føles den nesten mindre å skrive på en iFon4. Sniker inn ett lite spm her, en ting jeg savner er at bokmerkene min synker med chrome på PC.. What to do ? Mulig dette er halveis OT, men hvorfor folk bruker Chrome framfor Firefox har jeg aldri skjønt. Jeg er rimelig sikker på at Google har en kopi av både bokmerkene dine og søkehistorikken din på en avsidesliggende server ett eller annet sted, tilgjengelig for enhver som ønsker å betale for å sende deg spesifisert reklame. Firefox er vel i mitt (muligens naive) sinn bedre der, og de har jo også sync-mulighet om jeg ikke husker feil. Liker forøvrig min Z1, og jeg tror jeg fra nå av kommer til å holde meg til vanntette telefoner da jeg har opparbeidet meg et bekymringsløst forhold til både regnværsdager og å skylle av mobilen i springen.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Lurifax]
08/01/2015 08:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal ikke stikke under en stol at Z3 frister, men fikk meg ny 5s fra jobben i fjor, enn så lenge fungerer den helt utmerket, og jeg har galaxy tab til reiser. Men vi får se etterhvert, jeg er mye til fjell og på tur, så en støv og vanntett telefon er et stort pluss  Angående kvalitet tror jeg de fleste toppmerker er av god kvalitet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/01/2015 14:41
|
Mr.Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kan oppsummere litt førsteinntrykk etter et par dager med telefonen nå. Jeg prøver meg frem og lærer underveis, så er en del jeg enda ikke har oppdaget.
Første møtet med Z3 Compact var at jeg helt smertefritt fikk overført kontakter, bilder og lignende fra iPhone til Z3 via medfølgende kabel og en app. Genialt og enkelt.
Det er langt større mulighet til å selv utforme hvordan hjem-skjermen ser ut, både på godt og vondt. Jeg trivdes godt med apples "tvangstrøye" og mitt foreløpige oppsett bærer preg av dette. Synes likevel at det har vært praktisk med en widget for både twitter og for facebook-statuser der jeg slipper alle "Ola Nordmann liker-greiene" som forpester ellers, i tillegg til en snarvei til hvilke eposter jeg nylig har mottatt.
Så over til det litt mer negative. Mulig dette er Sonys versjon av Android, men jeg finner ikke noen måte jeg kan lagre Spotify-listene mine på minnekortet. Jeg kan sikkert klare meg med litt mindre offlinelister og heller være flink til å oppdatere, men det fordrer mer innsats fra egen side. Foretrekker også å synkronisere i høyeste kvalitet, og da tar jo musikken en del plass. Det hadde vært praktisk å kunne kjøre hele Spotify fra minnekortet, men virker rett og slett som om de har tatt vekk "task-manager" som beskrives at skal kunne gjøre denne jobben. Noen som vet om det er mulig å løse? Har sett en reddit-post om temaet som sier det skal løse seg gjennom å reinstallere listene når det står et minnekort i med større plass enn internminnet, men dette skjedde ikke hos meg. Installerte til og med appen på nytt.
Videre må jeg inrømme at jeg synes Apples versjon av album, bildelagring i iCloud og integrasjon med iPhoto fungerer langt bedre enn det jeg foreløpig har klart å få til med lagring av bilder i skyen hos google. Det mest irriterende er den idiotiske autoforbedring- og "sette sammen til bildeserier"-funksjonen som av en eller annen tullegrunn står som default. Heldigvis klarte jeg etter hvert å få slått av slikt tøv. Redigering vil jeg gjøre selv!
Ellers med unntak av dette virker det som om overgangen fra iOS til Android går bra foreløpig. Mail var lett å sette opp og fungerer faktisk bedre enn mail-klienten i iOS som aldri ville samarbeide skikkelig med eposten min.
Z3 Compact virker også å være et greit alternativ når en ikke vil sprenge banken fullstendig for ny mobil, og ikke ønsker et flak av en telefon. Fin og responsiv, med bra skjerm. Synes frontkameraet er litt dårlig i lite belysning, men dette er jo stort sett en bekymring for fjortiser som tar i overkant mye selfies.
Foreløpig konklusjon: Savner iOS litt, men ser ut som det kommer til å gå seg til. Når jeg i fremtiden ikke lengre er på studentbudsjett er det nok veldig mulig at jeg kommer til å returnere fullstendig til Apples sfære, men per nå er det for meg ikke verdt pengene.
|
|
|
08/01/2015 16:57
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Til dere som har gått fra iOS til android, jeg er helt ny på Apple å tester ut nå med en IPhone 5.. Enkelte ting liker jeg veldig godt, men ett par ting irriterer meg såpass at jeg vurderer å kaste hele skiten i skuffen å hente fram Samsungen igjen..
1: Kalender: Savner Jorte kalender widgeten voldsomt. Elsket å kunne bare bla til widgeten å straks se alle avtaler å jobb relaterte ting.. Kan leve med å åpne en kalender app men den SKAL ha mndvisning og jeg skal se straks jeg åpner denne om jeg f,eks har vakt på jobben eller avspasering..
2: Jeg brukte 180.no nummervisnings app på Samsung å likte den godt.. Den slår automatisk opp ukjente nr og lar meg etterpå kunne lagre de direkte fra appen, dette vil ikke Apple la meg gjøre! Noen har tips til god app for dette?
3: Finnes det noen mulighet for å lagre egne ord i ordboken? Mine nord norske ord blir fort til rare oversettelser!
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
08/01/2015 17:51
|
matsk
Entusiast
|
Entusiast
1: Dra ned varslingssenteret fra toppen, der ser du dagens kalenderoppføringer + antall avtaler for morgendagen og når den første er. Hvis du trykker på den med morgendagen kommer du rett inn på kalender. 2: Ingen apper som gjør dette på iOS så vidt jeg har skjønt 3: Hvem bruker ordbok!?
|
|
|
08/01/2015 18:05
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
1: Jeg vil ha en kalender som lar meg se kalenderen slik:  2: Møkka iOS!! 3: Jeg bruker autokorrektur og ordbok å jeg liker det!
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
08/01/2015 18:12
|
matsk
Entusiast
|
Entusiast
Da tror jeg du må se på alternative kalenderapper. Går jo relativt fort å se om du har noe på agendaen i månedsvisning på standardappen da, selv om du må trykke på datoen for å se hva...
|
|
|
08/01/2015 18:34
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje dette hjelper på problemet ditt: Hvordan lagre på minnekort Kan oppsummere litt førsteinntrykk etter et par dager med telefonen nå. Jeg prøver meg frem og lærer underveis, så er en del jeg enda ikke har oppdaget.
Første møtet med Z3 Compact var at jeg helt smertefritt fikk overført kontakter, bilder og lignende fra iPhone til Z3 via medfølgende kabel og en app. Genialt og enkelt.
Det er langt større mulighet til å selv utforme hvordan hjem-skjermen ser ut, både på godt og vondt. Jeg trivdes godt med apples "tvangstrøye" og mitt foreløpige oppsett bærer preg av dette. Synes likevel at det har vært praktisk med en widget for både twitter og for facebook-statuser der jeg slipper alle "Ola Nordmann liker-greiene" som forpester ellers, i tillegg til en snarvei til hvilke eposter jeg nylig har mottatt.
Så over til det litt mer negative. Mulig dette er Sonys versjon av Android, men jeg finner ikke noen måte jeg kan lagre Spotify-listene mine på minnekortet. Jeg kan sikkert klare meg med litt mindre offlinelister og heller være flink til å oppdatere, men det fordrer mer innsats fra egen side. Foretrekker også å synkronisere i høyeste kvalitet, og da tar jo musikken en del plass. Det hadde vært praktisk å kunne kjøre hele Spotify fra minnekortet, men virker rett og slett som om de har tatt vekk "task-manager" som beskrives at skal kunne gjøre denne jobben. Noen som vet om det er mulig å løse? Har sett en reddit-post om temaet som sier det skal løse seg gjennom å reinstallere listene når det står et minnekort i med større plass enn internminnet, men dette skjedde ikke hos meg. Installerte til og med appen på nytt.
Videre må jeg inrømme at jeg synes Apples versjon av album, bildelagring i iCloud og integrasjon med iPhoto fungerer langt bedre enn det jeg foreløpig har klart å få til med lagring av bilder i skyen hos google. Det mest irriterende er den idiotiske autoforbedring- og "sette sammen til bildeserier"-funksjonen som av en eller annen tullegrunn står som default. Heldigvis klarte jeg etter hvert å få slått av slikt tøv. Redigering vil jeg gjøre selv!
Ellers med unntak av dette virker det som om overgangen fra iOS til Android går bra foreløpig. Mail var lett å sette opp og fungerer faktisk bedre enn mail-klienten i iOS som aldri ville samarbeide skikkelig med eposten min.
Z3 Compact virker også å være et greit alternativ når en ikke vil sprenge banken fullstendig for ny mobil, og ikke ønsker et flak av en telefon. Fin og responsiv, med bra skjerm. Synes frontkameraet er litt dårlig i lite belysning, men dette er jo stort sett en bekymring for fjortiser som tar i overkant mye selfies.
Foreløpig konklusjon: Savner iOS litt, men ser ut som det kommer til å gå seg til. Når jeg i fremtiden ikke lengre er på studentbudsjett er det nok veldig mulig at jeg kommer til å returnere fullstendig til Apples sfære, men per nå er det for meg ikke verdt pengene.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
08/01/2015 20:32
|
Mr.Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Thanks, ser ut som en ren reinstall gjorde jobben. Da blir det masse morsomme lister på telefonen framover. Kan forresten se ut som om den synkroniserer ganske mye fortere enn gamle iPhone 4S over samme trådløse nett. Den er generelt ganske kjapp og fin.
|
|
|
10/01/2015 17:46
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Selvsagt synkroniserer den mye kjappere enn gamle 4s. Den er jo "utgammel." :-)
For min del synes jeg bildene fungerer brillefint med Google+ og Chromecast. Det er bare å slå av automatisk forbedring og legge til vennene du deler med i kretsene, så er det såre enkelt å dele dem. Og Google+ kan jo Iphone-vennene dine også laste ned:-)
Og få opp bildene på storskjerm med Chromecast er såre enkelt.
|
|
|
10/01/2015 19:35
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Sniker inn ett lite spm her, en ting jeg savner er at bokmerkene min synker med chrome på PC.. What to do ?
For å sitere meg selv, Ingen som vet, er det ikke å forvente at chrome er synket?
|
|
|
10/01/2015 20:07
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje denne kan hjelpe deg:-) Syncing
|
|
|
10/01/2015 20:50
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kanskje denne kan hjelpe deg:-) Syncing Hehe, vel. Å bli henvist til google så fikk jeg nå i hvertfall gjort noe med det. Viste seg at jeg hadde en gammel konto som har klussa det til. Funker i hvertfall nå  Yay!
|
|
|
11/01/2015 10:33
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Vurderte en stund å bruke denne , men fornuften tilsa at det kanskje ikke ville være helt heldig:-)
|
|
|
11/01/2015 13:30
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Kanskje denne kan hjelpe deg:-) Syncing Tror du det hjelper andre at du raljerer med at det finnes en side som heter Google? Hvor dum tror du at man er her inne? btw, din "la meg google det for deg" virket ikke. Slik skulle den være. Om du skal la fornuften seire, så kommer du med konkrete forslag og eksempler. Googling kan vi alle gjøre.
Redigert av anonym; 11/01/2015 13:33.
|
|
|
[Re: anonym]
11/01/2015 18:49
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Det var aldri meningen å "raljere" med andre. Men jeg hadde ikke tid til å sette meg inn i hva det stod, da jeg ikke bruker syncing mellom mobil og pc av bokmerker på chrome. Derfor la jeg ved søkesiden.
Å kommunisere skriftlig er aldri enkelt, særlig ikke på store fora hvor mange mennesker oppfatter kommunikasjonen forskjellig.
Skulle jeg ha støtt noen, var det i alle fall ikke med hensikt.
|
|
|
|
|