Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til stuffing?

Tips til stuffing? #1905975 30/12/2014 10:16
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Siden jeg og fruen har tatt på oss oppgaven å ha nyttårsmiddag for store og små, må vi vel ha litt stuffing i fuglen også.
Siden det finnes utallige typer på nettet, spør jeg ærede forum:

Kan noen gi meg en oppskrift på stuffing som er bankers?
Et stort pluss om den er barnevennlig, siden vi blir 7 barn fra 1-3 år der også :-)

Re: Tips til stuffing? [Re: Holmes] #1905977 30/12/2014 10:20
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg brukte ikke stuffing i det hele tatt på jule-kalkunen og den ble kjempesaftig. Den var rett nok bare 3,5 kilo.

Men jeg pleier å stappe inn medisterfarse. Synes farsen i seg selv er godt nok men om du freser opp litt sopp og bacon i stekepanna og blander i farsen så er det også godt.

Mamma pleide å ha svisker oppi det hele men det hadde ikke jeg særlig sansen for.

Re: Tips til stuffing? [Re: Raskall] #1906011 30/12/2014 13:12
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Skal du ha stuffing, ikke ha den i fuglen. For best og jevnest stekt fugl bør varmluften komme til fra innsiden også.
Det er også noe matsikkerhet, i at en en fullstappet fugl gjør at stuffingen ikke nødvendigvis får tilstrekkelig varme og tid til at den blir trygg.

ha heller litt grovhakket løk, gulrot og selleri i, og lag stuffing i egen bolle.

Min oppskrift finner du på:
http://www.cremacafe.no/?s=kalkun

Re: Tips til stuffing? [Re: Holmes] #1906032 30/12/2014 15:09
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Stuffing gjør lite for å holde kalkunen saftig. Kontroll på temperaturen er helt avgjørende. Det medfører at enten låra er rå eller brystet overstekt og tørt om alt stekes sammen. Uansett, jeg lager klassisk brødstuffing alene og tilsetter litt kyllingkraft og godt røkt bacon.

Re: Tips til stuffing? [Re: jens fredrik] #1906039 30/12/2014 15:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Denne synes jeg ble fantastisk

http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/kokebok/kylling-og-fjaerkre/kalkun/Kalkun-stuffing-av-broed

Og som mange har nevnt: Stuffingen skal inn i ferdigstekt kalkun, ellers trekker du bare fuktighet ut av kjøttet og får dessuten ujevn steking

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tips til stuffing? [Re: Torshov-Simen] #1906047 30/12/2014 16:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Torshov-Simen

http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/kokebok/kylling-og-fjaerkre/kalkun/Kalkun-stuffing-av-broed

Og som mange har nevnt: Stuffingen skal inn i ferdigstekt kalkun, ellers trekker du bare fuktighet ut av kjøttet og får dessuten ujevn steking

Nuvel, litt enkelt sagt blir kjøttet tørt av at varmen får fibrene til å trekke seg sammen og trykke ut vannet. Stuffingen gjør neppe annen skade enn å øke stektiden. Det viktigste er å passe temperaturen og a kjlttet hvile. Når det hviler vil proteinet få væsken til å "stivne" etter hvert som temperaturen faller. Kjøttet må altså bli litt kaldere for at du skal holde igjen væsken som har blitt presset ut av musklene, men som ikke har rent ut av dyret.

Re: Tips til stuffing? [Re: jens fredrik] #1906072 30/12/2014 18:24
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: jens fredrik
Sitat: Torshov-Simen

Nuvel, litt enkelt sagt blir kjøttet tørt av at varmen får fibrene til å trekke seg sammen og trykke ut vannet. Stuffingen gjør neppe annen skade enn å øke stektiden. Det viktigste er å passe temperaturen og a kjlttet hvile. Når det hviler vil proteinet få væsken til å "stivne" etter hvert som temperaturen faller. Kjøttet må altså bli litt kaldere for at du skal holde igjen væsken som har blitt presset ut av musklene, men som ikke har rent ut av dyret.

Ja, "trekker ut" var upresist ser jeg.
Væsken som siver ut tas opp i stuffingen fremfor å ende opp i langpannen hvorfra den kan øses over fjærkreet igjen, hadde vært riktigere

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tips til stuffing? [Re: Holmes] #1906437 01/01/2015 15:34
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Stekte en 8.5 kilos kalkun i går til nyttårsmiddagen.
Den var fylt innvendig med stuffing av:
- en løk
- to appelsiner
- to epler
- litt olivenolje

Saftigste kalkunen jeg har smakt :-D

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007

Moderator  support