Ny receiver?
|
Re: Ny receiver?
[Re: TEK]
28/12/2014 13:07
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Den receiveren du har linket til skal fint kunne dra HT'ene dine. Stereo vs. sorroundlyd er ikke noe problem, dette håndterer receiveren (ideelt sett velger du stereo på kilden, for eks som en innstilling på tv'en). Dette er nok egentlig et større problem med en ren stereo forsterker.
Receiveren du linker til har ikke rom korreksjon såvidt jeg ser. Ville vurdert det om jeg skulle kjøpe nå. Samtidig høres det for meg ut til at du pr. i dag kun har et stereo oppsett, og bare en kilde (tv'en). Det skjer hele tiden mye på receiver fronten. I disse tider er det en rivende utvikling på tv fronten, blandt annet med 4k. For 4k er det pr. i dag ikke, såvidt jeg vet, blitt enighet om noe felles standard. Det virker heller ikke som om planene dine for sorround er veldig konkrete. Jeg er forresten veldig usikker på hvordan du tenker å utnytte at receiveren har støtte for 4k oppløsning. Du må jo først ha en tv som støtter 4k. Du vil vel kun trenge det i receiveren om du skal ha on-screen-display fra receiveren
Alt dette tatt i betrakning ville jeg, om jeg var deg, vurdert følgende: - kjøpe en brukt stereo integrert forsterker, og hatt denne fram til du bestemmer deg for å faktisk oppgradere til surround (dette ville jeg gjort) - lagt litt mer i receiveren og fått en med romkorreksjon - om du vet at du kommer til å oppgradere til surround en gang i relativt nær framtid
Å kjøpe en ny stereo forsterker eller en brukt receiver er selvsagt også noe å vurdere.
Kort sagt ville jeg ikke lagt mye i en receiver før du faktisk vet at du har bruk for den - pga. at utviklingen går så fort at jo lengre du kan vente jo bedre. Da sitter man her som lykkelig eier av AVR X3100W. Oppsett med Audyssey gikk knirkefritt og Denon hadde ellers en flott setup meny, snakk om en utvikling fra den forrige! Jeg valgte å gå et hakk opp fra den jeg tidligere linket til pga fler funksjoner og litt mer effekt, samt flere analoge muligheter. Det eneste er, mulig det er pessimisten i meg, men jeg syntes bildet ble en anelse mer uklart nå som alt går via receiveren med HDMI. En annen ting er at det kan virke som om jeg må benytte enda en HDMI for å koble TVen som en kilde til receiveren. Eventuelt koble dekoderen direkte i TVen for så å koble denne som kilde. Ellers får jeg ikke ut lyden fra smart-funksjonene. Jeg ser argumentene dine med å vente på receiver-fronten, men det er nå slik att det var nå den gamle kastet inn håndduken. Man må smi mens jernet er varmt da samboeren ikke akkurat synes at god lyd er et argument som kan forsvare disse underlige svarte boksene i forskjellig størrelse...! Det er viktigere å spare godviljen til sykkelrelaterte prosjekter!  Her foregår det med andre ord en snik "surroundisering", et av de største problemene blir vel å få sneket inn en sub... Forhåpentligvis er det bakhøytalere på plass innen høsten kommer. Kjøpte inn plasma fra Panasonic uten 4k for halvannet år siden, så denne oppskaleringsfunksjonen bryr jeg meg i utganspunktet ikke om. Dersom den skulle ha noe for seg på neste tv er det en bonus.
|
|
|
[Re: knut77]
28/12/2014 13:45
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Denne diskusjonen dukker opp i ca halv hver eneste tråd om hifi-komponenter, bortsett fra høyttalere. Og den kommer til å fortsette å dukke opp. Folk med manglende kunnskap kan jo prøve å sette seg inn i hva GeirK skriver, så kunne vi sluppet minst halvparten.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: evergreen]
28/12/2014 13:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det eneste er, mulig det er pessimisten i meg, men jeg syntes bildet ble en anelse mer uklart nå som alt går via receiveren med HDMI.
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: rockphotog]
28/12/2014 14:56
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Denne diskusjonen dukker opp i ca halv hver eneste tråd om hifi-komponenter, bortsett fra høyttalere. Og den kommer til å fortsette å dukke opp. Folk med manglende kunnskap kan jo prøve å sette seg inn i hva GeirK skriver, så kunne vi sluppet minst halvparten. Problemet er at ved å benytte lineære områder og blindtester som argumentasjon gir det fler spørsmål enn svar. Disse påstandene inneholder så utrolig mange faktorer og forhold at uten grundige definisjoner og kildereferanser blir ikke argumentasjonen mer enn GeirKs meninger.
|
|
|
[Re: GeirK]
28/12/2014 14:59
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det eneste er, mulig det er pessimisten i meg, men jeg syntes bildet ble en anelse mer uklart nå som alt går via receiveren med HDMI.
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Jeg er klar over dette, så sliter litt med å finne forklaringen. Benyttet HDMI tidligere også, men da direkte til TVen. Det virker som om bildet ikke lenger er like sylskarpt.
|
|
|
28/12/2014 15:05
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Denne diskusjonen dukker opp i ca halv hver eneste tråd om hifi-komponenter, bortsett fra høyttalere. Og den kommer til å fortsette å dukke opp. Folk med manglende kunnskap kan jo prøve å sette seg inn i hva GeirK skriver, så kunne vi sluppet minst halvparten. Kanskje på plass med en egen tråd så evergreen får svar på spørsmålet sitt?
|
|
|
28/12/2014 15:10
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
GeirK, hva betyr innenfor den lineære området? Og hva kan forårsake at en forsterker havner utenfor? Det betyr at forsterkeren ikke forvrenger med enn det som er oppgitt i THD-spesifikasjonen fra produsenten. Dersom forsterkeren feks tvinges til å levere mer strøm enn den er i stand til ved et visst signalnivå, vil utgangsspenningen synke, noe som manifisterer seg som en forvrengning. Dette er vel meget avhengig av mange faktorer, blant annet design og komponentvalg. På grunn av dette vil vel ingen forsterkere ha identisk "lineært område". Ergo vil forskjellige forsterkere høres annerledes ut selv innenfor deres "lineære område"?
|
|
|
28/12/2014 16:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er vel meget avhengig av mange faktorer, blant annet design og komponentvalg. På grunn av dette vil vel ingen forsterkere ha identisk "lineært område". Ergo vil forskjellige forsterkere høres annerledes ut selv innenfor deres "lineære område"?
Der hang jeg ikke med. Gidder du forklare hva du mener?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Frode M]
28/12/2014 16:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje på plass med en egen tråd så evergreen får svar på spørsmålet sitt?
Hvilke spørsmål er det han trenger svar på nå som han endelig har kjøpt receiver?
|
|
|
28/12/2014 16:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Problemet er at ved å benytte lineære områder og blindtester som argumentasjon gir det fler spørsmål enn svar. Disse påstandene inneholder så utrolig mange faktorer og forhold at uten grundige definisjoner og kildereferanser blir ikke argumentasjonen mer enn GeirKs meninger.
"Det lineæret området" har jeg definert Hvilke andre aspekter i min argumentasjon er det som er uklare?
|
|
|
28/12/2014 17:56
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Jeg er klar over dette, så sliter litt med å finne forklaringen. Benyttet HDMI tidligere også, men da direkte til TVen. Det virker som om bildet ikke lenger er like sylskarpt. Hva med oppskalering? Har ikke ekspertise på området, men mistenker at det kan ligge forskjeller i hvor godt receiveren og TVen oppskalerer SD-bildet. Hos meg mener jeg at bildet på SD-kanaler ble dårligere da jeg fikk dekoder og sluttet å dekode signalet i TVen. Er bildet dårligere på HD-kanalene? Og hvor foregår oppskaleringen fra SD til HD hos deg? I dekoder, receiver eller TV?
Redigert av jens fredrik; 28/12/2014 17:56.
|
|
|
28/12/2014 18:03
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Folk med manglende kunnskap kan jo prøve å sette seg inn i hva GeirK skriver, så kunne vi sluppet minst halvparten. Jeg vet ikke hvem du mener bør sette seg inni hva GeirK skriver, men det finnes folk som er uenige med ham. The Sound of Audio Amplifiers: Can you hear a difference between Amps? (...) There are some differences that cannot be readily explained. An amp that is deemed "identical" to another in a test situation, may sound completely different in a normal listening environment. It is these differences that are the hardest to deal with, since we do not always measure some of the things that can have a big influence on the sound.
For example: It is rare that testing is done on an amplifier's clipping performance - how the amp recovers from a brief transient overload. I have stated that a hi-fi amplifier should never clip in normal usage - nice try, but it IS going to happen, and it is more common than we might think. Use a good clipping indicator on the amp, and this can be eliminated, but at what cost? It might be necessary to reduce the volume (and SPL) to a level that is much lower than you are used to, to eliminate a problem that you were unaware existed.
Different amplifiers react in different ways to these momentary overloads, where their overall performance is otherwise almost identical. I have tested IC power amps, and was dismayed by the overload recovery waveform. My faithful old 60W design measures about the same as the IC in some areas, a little better in some, a little worse in others (as one would expect).
Were these two amps compared in a double blind test (avoiding clipping), it is probable that no one would be able to tell the difference. Advance the level so that transients started clipping, and a fence post would be able to hear the difference between them. What terms would describe the sound? I have no idea. The sound might be "smeared" due to the loss of detail during the recovery time of the IC amp. Imaging might suffer as well, since much of the signal that provides directional cues would be lost for periods of time. Dette er bare et utdrag, det står mye mer her http://www.audioholics.com/audio-amplifier/the-sound-of-an-amplifier
|
|
|
[Re: jens fredrik]
28/12/2014 18:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Jeg er klar over dette, så sliter litt med å finne forklaringen. Benyttet HDMI tidligere også, men da direkte til TVen. Det virker som om bildet ikke lenger er like sylskarpt. Hva med oppskalering? Har ikke ekspertise på området, men mistenker at det kan ligge forskjeller i hvor godt receiveren og TVen oppskalerer SD-bildet. Hos meg mener jeg at bildet på SD-kanaler ble dårligere da jeg fikk dekoder og sluttet å dekode signalet i TVen. Er bildet dårligere på HD-kanalene? Og hvor foregår oppskaleringen fra SD til HD hos deg? I dekoder, receiver eller TV? Jeg fikk ikke med meg at kilden var SD. I såfall er forklaringen din helt plausibel.
|
|
|
28/12/2014 19:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk med manglende kunnskap kan jo prøve å sette seg inn i hva GeirK skriver, så kunne vi sluppet minst halvparten. Jeg vet ikke hvem du mener bør sette seg inni hva GeirK skriver, men det finnes folk som er uenige med ham. The Sound of Audio Amplifiers: Can you hear a difference between Amps? (...) There are some differences that cannot be readily explained. An amp that is deemed "identical" to another in a test situation, may sound completely different in a normal listening environment. It is these differences that are the hardest to deal with, since we do not always measure some of the things that can have a big influence on the sound.
For example: It is rare that testing is done on an amplifier's clipping performance - how the amp recovers from a brief transient overload. I have stated that a hi-fi amplifier should never clip in normal usage - nice try, but it IS going to happen, and it is more common than we might think. Use a good clipping indicator on the amp, and this can be eliminated, but at what cost? It might be necessary to reduce the volume (and SPL) to a level that is much lower than you are used to, to eliminate a problem that you were unaware existed.
Different amplifiers react in different ways to these momentary overloads, where their overall performance is otherwise almost identical. I have tested IC power amps, and was dismayed by the overload recovery waveform. My faithful old 60W design measures about the same as the IC in some areas, a little better in some, a little worse in others (as one would expect).
Were these two amps compared in a double blind test (avoiding clipping), it is probable that no one would be able to tell the difference. Advance the level so that transients started clipping, and a fence post would be able to hear the difference between them. What terms would describe the sound? I have no idea. The sound might be "smeared" due to the loss of detail during the recovery time of the IC amp. Imaging might suffer as well, since much of the signal that provides directional cues would be lost for periods of time. Dette er bare et utdrag, det står mye mer her http://www.audioholics.com/audio-amplifier/the-sound-of-an-amplifier Dette er ingen motsigelse til hva jeg hevder. Kjører du forsterkene i klipping, blir resultatet hørbar forvrengning. Den delen av utsagnet som jeg har problemer med, er påstanden om at dårlig transient recovery, som fører til klipping, opptrer hyppig. Uten at han nevner hvilke forhold han observerer dette under (type forsterker, signal, målemetode) og kvantifiserer resultatene sine, er det umulig å vurdere om dette er en mening eller et faktum.
|
|
|
28/12/2014 20:11
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Dette er ingen motsigelse til hva jeg hevder. Kjører du forsterkene i klipping, blir resultatet hørbar forvrengning. Den delen av utsagnet som jeg har problemer med, er påstanden om at dårlig transient recovery, som fører til klipping, opptrer hyppig. Uten at han nevner hvilke forhold han observerer dette under (type forsterker, signal, målemetode) og kvantifiserer resultatene sine, er det umulig å vurdere om dette er en mening eller et faktum. Ja, alle er nok enige om at klipping kan bli hørbar forvrengning. Det er det andre du kommenterer som er interessant; I have stated that a hi-fi amplifier should never clip in normal usage - nice try, but it IS going to happen, and it is more common than we might think.Audioholics presenterer noen utdrag, hele artikkelen finnes her http://sound.westhost.com/amp-sound.htmmen den svarer nok ikke på spørsmålene dine. Men den belyser spørsmålet om det er hørbar forskjell på (tilstrekkelig gode) forsterkere. Når så mange påstår at det er forskjell så synes jeg det er interessant å se på flere mulige forklaringer.
|
|
|
28/12/2014 20:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener det er potensielt bortkastet å bruke energi på å forklare noe som vi ikke vet eksisterer. Jeg mener den rette rekkefølgen er å først gjennomføre en dobbel blindtest med nivåmatching for å først etablere det faktum at det går an å høre forskjell og SÅ søke forklaringen. De to blindtestene jeg har sett, konkluderte med at testpanelet ikke hørte forskjell. Det er mange som påstår at homeopati virker, men så lenge vitenskapen konkluderer med placeoeffekt, blir teoriene om hvorfor det virker fryktelig uinteressante.
|
|
|
28/12/2014 21:44
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Kanskje på plass med en egen tråd så evergreen får svar på spørsmålet sitt?
Hvilke spørsmål er det han trenger svar på nå som han endelig har kjøpt receiver? Jeg så ikke det innlegget.
|
|
|
29/12/2014 19:46
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Jeg er klar over dette, så sliter litt med å finne forklaringen. Benyttet HDMI tidligere også, men da direkte til TVen. Det virker som om bildet ikke lenger er like sylskarpt. Du bør sjekke innstillingene i receiveren. Det kan være at den gjør noe konvertering av signalet. Typisk kan visse "forbedringsrutiner" gi slike feil, støyfjerning osv. Så kontroller at receiveren ikke gjør noe konvertering eller endring av signalet. GeirK: det betyr da null og niks at signalet er digitalt når det står en komponent midt i kjeden som kan gjøre masse med det før det går videre...
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
29/12/2014 20:29
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Nei, det trenger det ikke å være. Har lite å si om HDMI er et digitalt interface. Receiveren kan allikevel gjøre mye med bildet før det når fram til TV'en. evergreen: Sjekk at det receiveren gjør noen "forbedringer" av bildet, eller noen form for konvertering. En receiver kan ha bildeforbedringsalgoritmer for å fjerne støy, endre farer osv. Jeg vil anbefale å gjøre den type endringer kun ett sted, for eks. i TV'en og ikke både i TV'en, receiveren og i kilden. Se om du har en innstilling for å sikre at HDMI signalet går uendret gjennom receiveren. Edit: så ikke før nå etterpå at jens fredrik hadde et svar som gikk på det samme. Enig med ham jeg også.
Redigert av TEK; 29/12/2014 20:39.
|
|
|
29/12/2014 20:38
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
En annen ting er at det kan virke som om jeg må benytte enda en HDMI for å koble TVen som en kilde til receiveren Jeg antar du her tenker på de tilfellene hvor du ønsker å se på for eks. netflix eller andre app'er som TV'en din støtter (antar det er en smart-tv), istedenfor signalet fra decoderen. Fra decoderen kobler du HDMI inn til receiveren og derfra videre til TV'en. For å se på TV'en tror jeg du kan ta digital ut fra tv'en (se om du har optisk eller spdif utgang på tv'en din) og inn i receiveren og på den måten få lyden fra tv'en til å gå via receiveren og ut til HT'ene, uten å sende TV- bildene tilbake gjennom receiveren. Men da får du ikke on-screen-display fra receiveren. Jeg personlig synes det er veldig greit å få informasjon om lyd, meny osv. fra receiveren opp på TV-skjermen (eller projector skjermen i mitt tilfelle). Men da må du sannsynligvis rute TV-signalet via receiveren slik du beskrev. Forutsetter at TV'en din har HDMI out i så fall... Om den har det er kanskje den beste løsningen å gjøre det slik.
|
|
|
29/12/2014 20:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det tror jeg er innbilning, siden HDMI er et rent digitalt interface. Jeg er klar over dette, så sliter litt med å finne forklaringen. Benyttet HDMI tidligere også, men da direkte til TVen. Det virker som om bildet ikke lenger er like sylskarpt. Du bør sjekke innstillingene i receiveren. Det kan være at den gjør noe konvertering av signalet. Typisk kan visse "forbedringsrutiner" gi slike feil, støyfjerning osv. Så kontroller at receiveren ikke gjør noe konvertering eller endring av signalet. GeirK: det betyr da null og niks at signalet er digitalt når det står en komponent midt i kjeden som kan gjøre masse med det før det går videre... Receiveren min slipper signalet rett gjennom - selv når den er avslått. Jeg tenkte meg ikke muligheten for at det finnes receivere som tuller med signalet. Hva slags prosessering er det typisk at dagens receivere gjør?
|
|
|
29/12/2014 22:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det kan jo tenkes at en receiver kan settes til å oppskalere til HD/4K, f.eks.
|
|
|
02/01/2015 22:24
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
OK, nå skjer det mye rart her. Jeg skal ta det fra begynnelsen av, helt uten mine tolkninger av hva som kan ligge bak.
Oppsettet med den gamle forsterkeren var: AppleTV, HD dekoder og PS3 koblet direkte til TVen med HDMI og lyden koblet analogt fra TVen til forsterkeren.
Med ny receiver ble TV og receiver koblet med HDMI via ARC og PS3, HD dekoder og AppleTV koblet med HDMI til receiveren. Som jeg skrev tidligere syntes jeg at kvaliteten på bildet ble dårligere. Alt av skalering og signalbehandling er skrudd av i receiveren. Nå i kveld har jeg koblet receiveren direkte til TVen, og det er helt tydelig kvalitetsforskjell på bildet. Flere kanaler faller også bort når receiveren er koblet til.
Med dekoderen direkte i TVen: Dersom jeg presser HDMI kontakten ut til sidene(på dekoderen) får jeg tydelig pixelstøy og til og med fullstendig frafall av signalet. Når jeg kobler via receiveren får jeg en feilmelding på TVen fra dekoderen om at det ikke er signal, selv på de kanalene med krystallklart bilde uten receiver og det hjelper ikke å presse på HDMI kontakten ved dekoderen.
I tillegg har HDMI kablen mellom receiveren og PS3en nå plutselig sluttet å fungere, denne fungerte senest for et par tre dager siden.
Kablen fra vegguttaket til dekoderen er gammel og kan muligens redusere kvaliteten på signalet. Men, hvorfor mister jeg flere kanaler og får dårlig kvalitet på de som kommer gjennom når receiveren er koblet inn i og med at alt av kanaler er krystallklare når jeg kobler uten receiver? Man skulle jo tro at dekoderen leverte det samme signalet uavhengig om den var koblet direkte til TVen eller receiveren?
|
|
|
03/01/2015 07:35
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Skru av alle bildebehandlingsting og oppskalering i reveiver. Ps3 skal ikke oppskaleres, det er den antagelig mye flinkere selv.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
03/01/2015 09:30
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skru av alle bildebehandlingsting og oppskalering i reveiver. Ps3 skal ikke oppskaleres, det er den antagelig mye flinkere selv. Skru av alle bildebehandlingsting og oppskalering i reveiver. Ps3 skal ikke oppskaleres, det er den antagelig mye flinkere selv. Alt av oppskalering og bildebehandling er skrudd av i receiver. Kablen har rett og slett blitt ødelagt og har blitt byttet med en ny kabel.
|
|
|
|
|