Common Share er noe dritt..
|
Common Share er noe dritt..
22/12/2014 18:53
|
frodegutt
OP
Besatt
|
OP
Besatt
..å få på PC'en. Noen som har greid å fjerne dritten?
|
|
|
Re: Common Share er noe dritt..
[Re: frodegutt]
22/12/2014 23:27
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jepp, jeg fjernet PC-en for mange år siden. Kjøpte en Macbook istedet.
|
|
|
23/12/2014 05:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
..å få på PC'en. Noen som har greid å fjerne dritten? Dette er sånt som er ekstremt vanskelig å bli helt kvitt. Så dette er den raskeste, enkleste og tryggeste måten: 1. Kjøp en stor (nok) minnepinne eller ekstern harddisk. 2. Kopier data av verdi over på denne. 3. Kjør Recovery/fabrikk-innstillinger på pc-en (3. eventuelt installer et annet operativsystem) Svigerfar har (hatt) en tendens til å ta med alle sine bekjentes pc til meg for at jeg skal rydde opp i all mulig malware. Det har sjelden tatt mindre enn all fritid 4-5 dager. Nå i helgen sa jeg stopp. Jeg har ikke tenkt å bruke jula på det. Men som den kjernekaren jeg er så tilbød jeg meg å ta det på timepris (500 kroner) og anslo et tidsforbruk på (minst) 20 timer. PC-eieren klarte å regne seg frem til at det lønte seg å kjøpe en ny pc i stedet. Dessverre hadde han brent alle bruer ved å kjøpe et upgrade-kit til windows 8 som hadde fjernet recovery-partisjonen, så bruksanvisningen over kunne ikke brukes.
|
|
|
[Re: Raskall]
23/12/2014 08:35
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Nå i helgen sa jeg stopp. Jeg har ikke tenkt å bruke jula på det. Men som den kjernekaren jeg er så tilbød jeg meg å ta det på timepris (500 kroner) og anslo et tidsforbruk på (minst) 20 timer.
Applaus for den! Det virker å være opplest og vedtatt at alle som "jobber med data" har på toppen av sin ønskeliste; å gjøre gratisarbeid med å fikse problemer på perifert bekjente sine upatchede pc'er... ;-)
|
|
|
23/12/2014 09:10
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For første gang på mange år kjøpte vi nylig en ny pc. Jeg var klar over at billige maskiner kommer med MYE dritt installert, men på denne var det så mye at maskinen rett og slett havarerte. Det hele ble verre av at sambo installerte enda et virusprogram - oppå alle de som allerede var der. Tok meg en lang ettermiddag i sofaen å få skikk på maskina. Men for ikke datakyndige ville maskinen vært ubrukelig slik den kom. Neste gang vi kjøper maskin kommer jeg til å regne inn en frittstående Windows lisens i prisen.
|
|
|
[Re: erikskon]
23/12/2014 09:29
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Et stort problem jeg opplever med privat support til familie er at det er flere selvutnevnte eksperter som driver og kødder med PC'ene innimellom, og som gjør at det tar timer å rette opp alt det "lure" de har gjort. Som f.eks. å legge inn flere virusprogram. Neste gang vi kjøper maskin kommer jeg til å regne inn en frittstående Windows lisens i prisen. Eller en gratis Ubuntu eller no'... :-)
|
|
|
[Re: mogens]
23/12/2014 09:34
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Kona har hatt den (u)vanen med å foreslå meg som pc-reperatør for familie og venner. "Han kan sikkert ta en titt på det nå". Alltid like morro og få en treig, møkkete Laptop i fanget når man er borte hos folk. Jeg truet med å foreslå henne som sølvtøypusser (hun er gullsmed) eller som hjelp til tøybretting (hun har drevet klesforretning) og etter det har jeg sluppet sånt.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: erikskon]
23/12/2014 09:49
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For første gang på mange år kjøpte vi nylig en ny pc. Jeg var klar over at billige maskiner kommer med MYE dritt installert, men på denne var det så mye at maskinen rett og slett havarerte. Det hele ble verre av at sambo installerte enda et virusprogram - oppå alle de som allerede var der. Tok meg en lang ettermiddag i sofaen å få skikk på maskina. Men for ikke datakyndige ville maskinen vært ubrukelig slik den kom. Neste gang vi kjøper maskin kommer jeg til å regne inn en frittstående Windows lisens i prisen. Bare å kjøpe pc fra multicom uten windows så sparer du penger og.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: eGo]
23/12/2014 09:55
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Jeg truet med å foreslå henne som sølvtøypusser (hun er gullsmed) eller som hjelp til tøybretting (hun har drevet klesforretning) og etter det har jeg sluppet sånt. 
|
|
|
23/12/2014 10:39
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Kjenner meg godt igjen her som rørlegger. "Det er sikkert bare en pakning"
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: SturlaS]
23/12/2014 11:16
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Et stort problem jeg opplever med privat support til familie er at det er flere selvutnevnte eksperter som driver og kødder med PC'ene innimellom, og som gjør at det tar timer å rette opp alt det "lure" de har gjort. Som f.eks. å legge inn flere virusprogram. Neste gang vi kjøper maskin kommer jeg til å regne inn en frittstående Windows lisens i prisen. Eller en gratis Ubuntu eller no'... :-) Dessverre er det slikt at de som ikke kan kjøre Windows PC, heller ikke kan kjøre Ubuntu. De som ikke kan jobbe som vanlig bruker og bruke en lokal administratorkonto, kan heller ikke kjøre Ubuntu Det skorter rett og slett på brukerne og dermed skjer det feil som ingen operativsystemer eller programmer kan forhindre. EBKAC (Error Between Keyboard And Chair) PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair) PIBCAK (Problem Is Between Chair And Keyboard) PIBKAC (Problem Is Between Keyboard And Chair) PLBKAC (Problem Lies Between Keyboard And Chair) POBCAC (Problem Occurs Between Computer And Chair) PEBCAC (Problem Exists Between Chair And Computer) PEBMAC (Problem Exists Between Monitor And Chair) PICNIC (Problem In Chair Not In Computer) PEBKAM (Problem Exists Between Keyboard and Monitor) PEBCATS (Problem Exists Between Chair and TouchScreen) PEBCAI (Problem Exists Between Chair and iPad/iPhone)
|
|
|
23/12/2014 12:07
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Har du prøvd?
Jeg la inn Ubuntu på laptop'en til fruen (for å bli kvitt Vista), og hun fikset alt som var nødvendig. Dvs. stort sett web med en kjent nettleser (Mozilla) og skriving av brev med en fullgod office-pakke (LibreOffice). Husker ikke hva vi brukte til epost, men det var muligent web-mail. Hun syntes til og med at PC'en ble kjapp og grei. :-)
|
|
|
23/12/2014 12:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Nå i helgen sa jeg stopp. Jeg har ikke tenkt å bruke jula på det. Men som den kjernekaren jeg er så tilbød jeg meg å ta det på timepris (500 kroner) og anslo et tidsforbruk på (minst) 20 timer.
Applaus for den! Det virker å være opplest og vedtatt at alle som "jobber med data" har på toppen av sin ønskeliste; å gjøre gratisarbeid med å fikse problemer på perifert bekjente sine upatchede pc'er... ;-) +11!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Morten DMR]
23/12/2014 12:18
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjenner meg godt igjen her som rørlegger. "Det er sikkert bare en pakning" Men rørleggertjenester er liksom annerkjent å betale for, IT er liksom ikke en ferdighet...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
23/12/2014 13:02
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Har du prøvd?
Jeg la inn Ubuntu på laptop'en til fruen (for å bli kvitt Vista), og hun fikset alt som var nødvendig. Dvs. stort sett web med en kjent nettleser (Mozilla) og skriving av brev med en fullgod office-pakke (LibreOffice). Husker ikke hva vi brukte til epost, men det var muligent web-mail. Hun syntes til og med at PC'en ble kjapp og grei. :-) Om det er meg du svarer til, så les hva jeg skriver. Jeg har ikke problemer med noen form for data eller operativsystemer.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
23/12/2014 13:25
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Kjenner meg godt igjen her som rørlegger. "Det er sikkert bare en pakning" Men rørleggertjenester er liksom annerkjent å betale for, IT er liksom ikke en ferdighet... Husker jeg møtte en litt perifert bekjent på byen for en del år siden, og dialogen gikk omtrent som slik: Han: - Ja, Morten, hva driver du med for tiden? Jobber du kanskje med IT? Jeg: - Jo, det stemmer nok det. Han: - HTML og Access? Jeg: - Eh, ja, iblant... Han: [Uten snev av ironi, men oppriktig overbærende] - Jaja Morten, det står ikke så meget bedre til med meg selv - jeg jobber jo i bruktbilbransjen... Bruktbilselgere og IT-konsulenter, samfunnets pariakaste! 
|
|
|
[Re: anonym]
23/12/2014 15:30
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Om det er meg du svarer til, så les hva jeg skriver. Jeg har ikke problemer med noen form for data eller operativsystemer.
Ja, det var deg jeg svarte. Jeg skjønner at du har kontroll på det som trengs. Det var de du supporterer jeg tenkte på. Var skeptisk selv, men erfarte at Ubuntu var minst like enkelt for en Noob som Win.
|
|
|
23/12/2014 15:30
|
evilelvis
Avhengig
|
Avhengig
Applaus for den! Det virker å være opplest og vedtatt at alle som "jobber med data" har på toppen av sin ønskeliste; å gjøre gratisarbeid med å fikse problemer på perifert bekjente sine upatchede pc'er... ;-) http://www.5080.no/2011/12/sonn-kommer-hjem-til-jul-for-a-fikse-pc-tv-og-stavekontroll-pa-mobil/
|
|
|
23/12/2014 16:12
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Om det er meg du svarer til, så les hva jeg skriver. Jeg har ikke problemer med noen form for data eller operativsystemer.
Ja, det var deg jeg svarte. Jeg skjønner at du har kontroll på det som trengs. Det var de du supporterer jeg tenkte på. Var skeptisk selv, men erfarte at Ubuntu var minst like enkelt for en Noob som Win. Må nok skuffe deg. At du får din sambo til å bruke Ubuntu, er ikke det samme som at tante Gro kommer seg på nett med Ubuntu. For noen er Internett den blå e'en og på Ubuntu er ikke Internett en blå e, men en orange revehale. Jeg har prøvd å veilede andre til å prøve Ubuntu, men er det noe Ubuntu ikke er, så er det for Noober. Det medfører mer arbeid med å konvertere brukeren fra Windows til Ubuntu, enn det er å korrigere brukeren i Windows.
|
|
|
23/12/2014 16:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu var det ett tag sedan jag brukte linux men att använda det för enkla saker som internet och ordbehandling bör väl inte innebära någon skillnad från windows?
|
|
|
23/12/2014 16:24
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Må nok skuffe deg. At du får din sambo til å bruke Ubuntu, er ikke det samme som at tante Gro kommer seg på nett med Ubuntu.
Beklager så mye at jeg prøver å bidra. Skal skrive bak øret at det ikke skal gjenta seg. God jul!
|
|
|
23/12/2014 16:59
|
TRK
Fersking
|
Fersking
Folk må bruke akkurat det de vil for meg, men for min del installerte jeg Ubuntu på min (da) 77 år gamle mor sin PC for ca 2 år siden, da jeg var lei av at ting sluttet å virke annenhver uke, og har knapt nok fått et eneste spørsmål siden.
Så det går an for (ihvertfall noen) ikke-datakyndige å bruke noe annet enn Windows også.
/T
|
|
|
26/12/2014 06:56
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Problemet er ikke at linux ikke virker fint for de flestes behov, problemet oppstår når skjermen mangler startknapp og blå E til internett, Like mye som at for mange er det kun outlook som kan brukes til epost. Det handler altså i hovedsak om vrangvilje.
Jeg tør komme med påstanden at idag ville veldig mange klare seg med nettleseren som eneste installerte program. Dette gjelder da privat bruk.
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
26/12/2014 08:22
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Problemet er ikke at linux ikke virker fint for de flestes behov, problemet oppstår når skjermen mangler startknapp og blå E til internett, Like mye som at for mange er det kun outlook som kan brukes til epost. Det handler altså i hovedsak om vrangvilje.
Jeg tør komme med påstanden at idag ville veldig mange klare seg med nettleseren som eneste installerte program. Dette gjelder da privat bruk. Linuxrevolusjon på desktopen lar vente på seg (~ 1%). Men Linux har dog tatt store markedsandeler på virkelig store systemer i webshops (Google, FB, Twitter, etc), vitenskaplig beregninger (tungeregning) og små systemer som telefoner og pads som er basert på Android. Det er vel ingen som riktig vet hvorfor PC-markedet virker være Microsofts domene til evig tid, de har fremdeles en andel på over 90%. Det kan ikke være vrangvilje alene i hvert fall.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: eGo]
26/12/2014 12:02
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg truet med å foreslå henne som sølvtøypusser (hun er gullsmed) eller som hjelp til tøybretting (hun har drevet klesforretning) og etter det har jeg sluppet sånt. Briljant!
|
|
|
[Re: oysandr]
26/12/2014 12:13
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Jeg tør komme med påstanden at idag ville veldig mange klare seg med nettleseren som eneste installerte program. Dette gjelder da privat bruk. Man kan jo la noen noober få prøve en Chromebook, for å se hvordan det går.
|
|
|
26/12/2014 18:28
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Chromebook mangler en blå E til internett..
Disse n00bene finner ikke igjen bildefilene sine uansett, dropbox kontoen som er synkronisert med telefonen derimot, den er tilgjengelig..
Om man har lyst får man gjort det meste man bruker pc til, i nettleser, men om det funker for amatører ? Sannsynligvis ikke verre enn en windows maskin full av bloatware..
Take Care!
|
|
|
|
|