Landeveisdekk på MTB, yey or ney?
|
Landeveisdekk på MTB, yey or ney?
19/12/2014 22:08
|
perbaa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har planer om en tur til sydeligere strøk, nærmere bestemt Gran Canaria, og jeg er gira på å ta med sykkelen. Ser for meg da å sykkle mest på landeveien i bratte fjell. Har for tida kun MTB sykkel og ikke landevei. Så da blir spørsmålet, skal jeg invistere i en landeveissykkel... En annen ting jeg har tenkt på er da å sette landeveisdekk på hardtailen og sykle rundt på dette. Det er jo såklart ikke like bra som en landeveissykkel, men vil det her fungere fett? noen som har erfaringer med det her?
Takker for anbefalinger, erfaringer og svar!
Redigert av perbaa; 19/12/2014 22:09.
|
|
|
Re: Landeveisdekk på MTB, yey or ney?
[Re: perbaa]
19/12/2014 22:42
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Har tenkt det samme som deg. Da jeg prøvde ut litt på sensommeren røk ei eike på mtb felgen etter 45 min sykling, med litt trykk i dekket virket felgene veldig anspente. Dog har jeg lest at flere benytter seg av denne muligheten.
Selv tenker jeg på noe slikt
bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-hybrid/Schwalbe/Schwalbe-Kojak-RaceGuard-Foldbart-Dekk-Sort-700-x-35-67-EPI-330-gram11600020-p0000047574
Trenger vel ikke like mye trykk i dekket og rullemotstanden blir sikkert god nok.
|
|
|
19/12/2014 23:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du en 29-er? Da vil det funke med litt brede landeveisdekk på litt smale terrengsykkelfelger, men jeg synes du burde beholde litt bredde på dekkene likevel. I alle fall 35-40mm så du beholder litt komfort. Det ruller ikke noe dårligere heller. På litt dårlig asfalt tipper jeg heller at det ruller bedre.
|
|
|
19/12/2014 23:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vil absolutt ikke anbefale landeveisdekk på mtb-felger. Her er mine erfaringer etter eksperimentering med både landeveis- og cx-dekk på diverse mtb-felger: - Mtb-felger tar begrenset lufttrykk. Sjekk med produsent eller forhandler. Du kan ikke kjøre på med 80-90 psi eller høyere. - Jeg har samme erfaring som Tjuvtrener med ødelagte eiker selv med forholdsvis lavt lufttrykk (50-60 psi). På det anerkjente hjulsettet Sunringle Black Flag Pro røk eikene en etter en etter at jeg satte på 33mm cx-dekk. Byttet hjul og opplevde nøyaktig samme problem. Burde ikke skje, men skjedde. - Med tynne dekk endrer du omkretsen av hjul m/dekk og det oppleves som du i praksis mister et (eller to) av de tyngste girene. Det strider mot hensikten med å sette på landeveisdekk - å sykle fort. Merker det godt nedover. - Kan være svært vanskelig å få dekkene på felgen - og hindre ubalanse i dekkene. Avhenger selvsagt av bredde på felg, men trenden mot bredere MTB-felger gjør problemet større. - MTB med landeveis- eller cx-dekk ser ikke bra ut Men: Jeg har funnet en løsning som fungerer helt perfekt. Bruker den på min 29er med stiv gaffel for raske turer på asfalt og bykjøring. Anbefaler på det varmeste Schwalbe Super Moto Evolution - "the Big Apple for competition" - etter min erfaring det ultimate slicks-asfaltdekk for 29er: http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/super-moto.html- Dekkene er 2.35" og ser helt rå ut på sykkelen - Dekkene ruller fantastisk. De skaper et momentum og en fremdrift som jeg til tider savner på landeveissykkelen. Når man får opp farten går det virkelig unna. - Akselerer utmerket og er langt lettere oppover enn vekten på 680 gram skulle tilsi. Har syklet mange og lange bakker på dekket - går utmerket. Min subjektive erfaring er at dekk med stort volum oppleves lettere enn tynne dekk i forhold til reell vekt. - Dekkene gir en mye mer behagelig og dempet opplevelse enn landeveis- eller cx-dekk på mtb. - De brede dekkene gir en større diameter, noe som hjelper på utvekslingen. Som å få et par tyngre gir sammenlignet med tynne dekk. - Dekkene er langt mer allsidig enn landeveisdekk. Grus og lett terreng går helt fint, bare man tilpasser farten. Dekkene selges så vidt jeg vet ikke i Norge, men kan enkelt bestilles fra www.bike24.com.Har flere sykler, også landevei, cx og xc, men 29er'n med Super Moto er faktisk morsomt å sykle på. Det er bare å trøkke på. Den spiser asfalt og alt hva den møter på sin vei. Man dundrer i vei som på en dampveivals med rakettmotor La meg legge til at jeg selvsagt også har brukt lette terrengdekk som Thunder Burt på asfaltturer. Foretrekker helt klart Super Moto. Mange andre glødende anmeldelser her: http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/tire/schwalbe/super-moto/prd_364379_151crx.aspxMin erfaring er m.a.o. at man bør bruke felger som er konstruert med tanke på den type dekk (dekkbredde) man setter på. Ellers kan man være både heldig og uheldig. Et alternativ for mtb-sykler er selvsagt å sette på et hjulsett bygget for tynne dekk, som Notubes Alpha-serie for skivebrems eller Iron Cross. (Og avslutningsvis: Om du skal sykle mange og lange turer på asfalt er det selvsagt ingenting som slår en god landeveissykkel. Kjøp gjerne det også  ) Ikke min sykkel, men gir et inntrykk.
|
|
|
20/12/2014 10:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forresten: Om du ender opp med å bruke mtb på landeveistur, ville jeg vurdert å senke styret - om du ikke allerede har gjort det. Kan anbefale Syntaces Flat Force-stem med patentert feste som gir langt lavere styre enn tradisjonell stem. Er forresten til salgs på forumet, se https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1861550#Post1861550
|
|
|
20/12/2014 10:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Mtb-felger tåler ikke så høyt trykk med feite terrengdekk, men de tåler selvsagt mer med smale landeveisdekk.
Ellers er jeg enig ang. Schwalbe Supermoto. Morsomme dekk, og supre på asfalt med terrengsykkel.
Hvis det høyere trykket i litt smalere dekk gjør at eiker ryker... Vel, det kan det ikke, men det kan selvsagt senke et allerede for lavt eikespenn slik at det fremskynder et tretthetsbrudd som er på vei likevel.
|
|
|
[Re: Stein]
20/12/2014 11:07
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvis det høyere trykket i litt smalere dekk gjør at eiker ryker... Vel, det kan det ikke, men det kan selvsagt senke et allerede for lavt eikespenn slik at det fremskynder et tretthetsbrudd som er på vei likevel. Ja, det er underlig - og som jeg skrev, vet jeg ikke hvorfor det skjedde - men i mitt tilfelle røk altså flere eiker på splitter nye Black Flag Pro - på to forskjellige hjul - etter å ha blitt brukt med cx-dekk  Eikene ble først erstattet - røk igjen - og jeg fikk så et nytt hjul bare for å oppleve at det samme skjedde igjen. Kan selvfølgelig være en produksjonsfeil eller manglende ekspertkunnskap hos gutta på XXL. Uansett årsak til problemene, endte XXL opp med å gi meg pengene tilbake, så pluss for god service. Hva gjelder lufttrykk, oppgir en del produsenter maks lufttrykk en felg tåler i henhold til forskjellige dekkstørrelser. Som du påpeker, vil felgene tåle høyere trykk i smale dekk - men ikke i nærheten av hva landeveisfelger er konstruert for. Artig å høre at du også liker Super Moto!
|
|
|
20/12/2014 11:47
|
Saltmann
Entusiast
|
Entusiast
Har du vurdert å leie landeveissykkel der nede istedet?
Fordeler med å leie: - Billigere enn å ta med terrengsykkel på flyet og kjøpe nye dekk - Bedre med landeveissykkel på landeveien - Mindre bagasje å ha med
|
|
|
[Re: Saltmann]
20/12/2014 15:17
|
perbaa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har allerede negativ stem på min 29r så det er i orden! Har du vurdert å leie landeveissykkel der nede istedet?
Fordeler med å leie: - Billigere enn å ta med terrengsykkel på flyet og kjøpe nye dekk - Bedre med landeveissykkel på landeveien - Mindre bagasje å ha med
Sett litt på det ja, men synes det var jæ***** dyrt å leie. blir fort godt over 1000 kroner for ei uke. Nå har jeg ikke sjekka hva det koster å sende en sykkel med flyet, noen som vet? tenker også at jeg helst vil sykle på min egen sykkel der nede så evt styr med ekstra pargas tåler jeg. Ser mange som har problemer med eikene, hvis dette stemmer gidder jeg ikke ta risken. Har forsåvidt helt nytt hjulsett. Men man må da nødvendigvis ikke ha så mye lufttrykk i dekket som man bruker på landeveissykkel tenker jeg, og da er problemet kanskje løst? Grunnen til at jeg kom på å vurdere dette med landevisdekk på MTB var fordi jeg nå har satt på ett landeveisrulledekk på MTB sykkelen når den står på rulla. De få turene jeg har prøvd dette har det fungert utmerket. Men det blir jo såklart noe annet å stå på rulla, kontra sykle på veg. Derfor jeg også spør om erfaringr rundt det her.
|
|
|
20/12/2014 17:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...synes det var jæ***** dyrt å leie. blir fort godt over 1000 kroner for ei uke? Har flere kolleger som har kommet hjem fra sykkelferie helt oppglødd over fantastiske landeveissykler som leies ut i den delen av verden. Så det kan være vel verdt pengene. Tror Saltmann har rett i at det blir dyrere å kjøpe nye dekk og betale for sykkel på fly. Nå har jeg ikke sjekka hva det koster å sende en sykkel med flyet, noen som vet? Fløy litt rundt for noen år siden og mener å huske at jeg betalte rundt 500 kr for sykkelkoffert på turer med SAS til Europa. Forskjellige selskaper har forskjellige regler. Hør med det aktuelle selskapet. Andre på forumet vet gjerne mer. Husk også at om du vil være sikker på at sykkelen kommer frem uten skade, bør du bruke sykkelkoffert. Vet at enkelte bruker originalemballasje/pappesker fra forhandlere, men jeg ville ikke tatt sjansen. Om du ikke allerede har koffert, vil den koste deg fra 1500 og oppover, alt etter materiale og kvalitet. Kan også leies privat for noen hundrelapper. Jeg har en Merida-koffert i hardplast som du gjerne kan få låne gratis om du er innom Oslo. Har bare brukt den til cx, men skal kunne ta 29er. Ser mange som har problemer med eikene, hvis dette stemmer gidder jeg ikke ta risken. Har forsåvidt helt nytt hjulsett. Men man må da nødvendigvis ikke ha så mye lufttrykk i dekket som man bruker på landeveissykkel tenker jeg, og da er problemet kanskje løst? Jeg opplevde at eikene løsnet selv med beskjedent lufttrykk (50-60 psi) i cx-dekk. Men som Stein skrev, burde det ikke skje. Jeg vet altså ikke hvorfor - mulig at det var produksjonsfeil e.l. Grunnen til at jeg kom på å vurdere dette med landevisdekk på MTB var fordi jeg nå har satt på ett landeveisrulledekk på MTB sykkelen når den står på rulla. De få turene jeg har prøvd dette har det fungert utmerket. Men det blir jo såklart noe annet å stå på rulla, kontra sykle på veg. Jeg likte ikke å sykle mtb med tynne dekk på vei, av flere grunner: - Mindre volum i dekkene påvirker utvekslingsforholdet. Som å miste de tyngste girene. Kjedelig, spesielt nedover. - Jeg syntes det ble hardt og skranglete p.g.a. manglende demping i dekkene versus mtb-dekk. Har ramme i alu og gaffel i karbon - karbonramme vil nok hjelpe. - Fikk lettere snakebite (punktering) ved bruk av tynne dekk med lavt lufttrykk. Kan avhjelpes med slangeløst oppsett. Tror alt i alt jeg hadde fulgt Saltmanns råd om å leie sykkel.
|
|
|
20/12/2014 17:35
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Norwegian tar 299.- for sykkel pr strekning. SAS mener jeg ligger på 499.- men har du oppspart Eurobonus til sølvstatus får du ta med et ekstra kollo på inntil 23 kg og da burde en sykkelkoffert kunne gå med på den ekstra kvoten.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
21/12/2014 02:09
|
Saltmann
Entusiast
|
Entusiast
Norwegian tar 299kr per strekning (=598kr) og SAS tar sykkelkoffert som vanlig bagasje så lenge den veier mindre enn 23kg. Usikker på hvor mye det koster. Hvis man tar med sykkelkoffert og dekk i beregningen, så er jeg rimelig sikker på at man sitter igjen med mindre totalbeløp og bedre sykkelopplevelse ved å leie enn å ha med sykkel. Freemotion har knallgode sykler til utleie.
Når det er sagt, så tok jeg selv med min egen landeveissykkel til Gran Canaria nå i desember, da jeg allerede har koffert. Men hvis jeg bare hadde hatt MTB, så hadde jeg ikke nølt med å leie.
|
|
|
[Re: Saltmann]
21/12/2014 07:20
|
Gummikalle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjørte Jotunheimen Rundt på MTB m.25mm. dekk for noen år siden og opplevde ingen problemer som kunne relateres til dekka ihvertfall.
|
|
|
21/12/2014 08:56
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Med de Super Moto dekka fikk jeg flashback til Miyata`n på 90-tallet, mulig det var Tioga ballongdekk.
Da min eike røyk hadde jeg ca 60psi.
|
|
|
22/12/2014 08:22
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg brukte Schwalbe Kojak 1.25(?) 26" for noen år tilbake på Stans Olympic felger. Funket veldig bra. Noen fryd for øyet var det derimot ikke...
|
|
|
22/12/2014 10:34
|
perbaa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Må vudere det her litt mere mot avreise, men ser en del har litt dårlige erfaringer. Så akkurat for øyeblikket heller det mot leie av landevei der nede. Evt om jeg har fått skaffa meg en landevei til odel og eie først så tar jeg med den! Takker for svar
|
|
|
22/12/2014 11:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du syklet på landeveissykkel før? Hvis ikke, kan det være noe å tenke på om det er heldig å sette seg på en fullstendig uvant sykkel på lange (?) treningsturer?
|
|
|
22/12/2014 13:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ville ha brukt terrengsykkel med de vanlige dekkene du har på. Hvis du ikke vet akkurat hva som venter av veivalg så er det supert med den friheten terrengsykkel gir til å kunne fortsette der veien ser spennende ut men asfalten tar slutt.
I tillegg på en slik reise så er det veiene og stedet som skal være nyheten, ikke sykkelen. Som Stein sier, hvis du ikke har syklet landeveisykkel før, eller i hvert fall ikke er veldig vant til det, så er ikke en slik reise stedet for å begynne å eksperimentere.
Så lån en sykkelveske og ta med den sykkelen du har, med de dekkene du har.
|
|
|
[Re: Dan]
22/12/2014 14:54
|
perbaa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har du syklet på landeveissykkel før? Hvis ikke, kan det være noe å tenke på om det er heldig å sette seg på en fullstendig uvant sykkel på lange (?) treningsturer? Ja har hatt, solgte den faktisk i høst. Det pga at den var en del år gammel og ikke ikke særlig god stand så var merer tjent med å selge den. Jeg ville ha brukt terrengsykkel med de vanlige dekkene du har på. Hvis du ikke vet akkurat hva som venter av veivalg så er det supert med den friheten terrengsykkel gir til å kunne fortsette der veien ser spennende ut men asfalten tar slutt.
I tillegg på en slik reise så er det veiene og stedet som skal være nyheten, ikke sykkelen. Som Stein sier, hvis du ikke har syklet landeveisykkel før, eller i hvert fall ikke er veldig vant til det, så er ikke en slik reise stedet for å begynne å eksperimentere.
Så lån en sykkelveske og ta med den sykkelen du har, med de dekkene du har. Ja det kunne vært moro det, sikker mange fine stimuligheter der også. Grunnen til at landevei virker mer spennende er egentlig fordi da får man sett litt mer av øya på hver tur (går fortere, kommer lengre) tenker jeg men.
|
|
|
23/12/2014 09:03
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje ikke heeeelt relevant men dog.... Jeg bygde meg rullehjul med 142/12 MTB nav på DT swiss Racer felg. Kjører 100 psi i dekket der uten problem
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
|
|