Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 62 av 132 1 2 60 61 62 63 64 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1903358 18/12/2014 15:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ingrid Kristiansen, Johaug og Bjørgen er noen av de best trente kvinner verden har sett (Verdensklasse i sin samtid, de er med andro ord helt rå fysiologisk). Det er vel liten tvil om at de har en høy VO2max.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903360 18/12/2014 15:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa

Helt sikkert genetiske forskjeller her, men mange vil nok, selv med et lavt genetisk tak, kunne øke noe på VO2max om man ikke har trent mye gjennom et helt liv (de færreste har fått max O2 ved å ligge på sofaen.).

Løper man knallharde intervaller i motbakke med 5x3 eller 4x4 så vil man uansett få en eller annen effekt om man presser seg opp mot 95-96 av HFmax (Så min påstand er at økten gir noe tilbake selv om VO2max ikke øker.).

Som sagt finns det forskning som visar att en del inte kan öka vo2max. Jag har inte själv läst forskningen men sett den refereade till några gånger från trovärdige kilder. Att dessa också har fördel av träningen stämmer.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903367 18/12/2014 15:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
" Må trene riktig
Han mener riktig trening er det eneste som hjelper på O2-opptaket.

- Dette sier mye om hvor påvirkelig kondisjonen vår er. Men man må trene riktig og ikke overdrive. Dette er en egenskap vi ser hos stjernene: De treffer på trening og får framgang, mens andre sliter år etter år og ligger på samme O2-nivå."

Om man overdriver treninga, så er det jo enten at man trener for mye eller for hardt, er det ikke?

Det er her du ikke må tolke. Et intervju vil aldri kunne reflektere et komplekst spørsmål. Ihvertfall ikke om man leser litt mellom linjene også. Kanskje til og med journalisten har stilt et ledende spørsmål.

Se heller det positive fra mosjonistens ståsted. Han er overrasket over hvor mange mosjonister som tester bra ICON_SMILE

Igjen, det var ingen konklusjon, det var et spørsmål for debatt. Kan det tenkes at mange trener for mye og/eller for hardt, og derfor ikke får framgang?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903369 18/12/2014 16:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Kan det tenkes at mange trener for mye og/eller for hardt, og derfor ikke får framgang?

Ja, selvsagt.. Hva tror du selv?
Tror du mange trener for mye og/eller for hardt, og derfor ikke får fremgang eller tror du ikke det?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903372 18/12/2014 16:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
" Må trene riktig
Han mener riktig trening er det eneste som hjelper på O2-opptaket.

- Dette sier mye om hvor påvirkelig kondisjonen vår er. Men man må trene riktig og ikke overdrive. Dette er en egenskap vi ser hos stjernene: De treffer på trening og får framgang, mens andre sliter år etter år og ligger på samme O2-nivå."

Om man overdriver treninga, så er det jo enten at man trener for mye eller for hardt, er det ikke?

Det er her du ikke må tolke. Et intervju vil aldri kunne reflektere et komplekst spørsmål. Ihvertfall ikke om man leser litt mellom linjene også. Kanskje til og med journalisten har stilt et ledende spørsmål.

Se heller det positive fra mosjonistens ståsted. Han er overrasket over hvor mange mosjonister som tester bra ICON_SMILE

Igjen, det var ingen konklusjon, det var et spørsmål for debatt. Kan det tenkes at mange trener for mye og/eller for hardt, og derfor ikke får framgang?

Mange er nok ikke flinke nok til å styre intensiteten når det blir mange timer i uka og kanskje sykkel hver dag. Er man dårlig på å styre intensiteten kan nok totalbelastningen for en familiefar bli ganske stor. Sikkert mange som kjører en 2-3 intervaller i uka pluss 3-4 langturer og/eller rolige turer. Krydrer man de 3-4 langturer og/eller rolige turene med skiltspurter, kompis tur i S2/S3, enkelte bakkedrag for å kjenne hvor lite man kjenner gårsdagens økt osv. osv. så vil overskuddet over tid gå ned pga at totalbelastningen blir for stor.

Merk at det ikke blir høy totalbelastning fordi man trener for hardt under intervaller (de harde øktene), men fordi de rolige turen blir for harde i et større bilde hva gjelder belastning. Derfor gjelder hardt når det er hardt og rolig når det er rolig.

Det må på en måte være tid til å restituere etter de harde øktene. Restituerer man ikke etter de vil man på en måte bare bryte ned kroppen gang på gang isteden for å bryte ned og bygge opp litt sterkere før man bryter ned igjen.

Redigert av sveinaa; 18/12/2014 16:28.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903408 18/12/2014 19:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er et poeng jeg mener er viktig, at man må skille mellom hard og rolig trening. Det er nok mange som er overivrige og havner midt i mellom fordi langturene blir halvharde og intervallene blir halvharde. Mener å ha lest at spesielt mosjonister har mye igjen for å skille hardt fra rolig.
Fra Ove Sollie "Generelt er det mange mosjonister som trener litt for hardt på de rolige øktene og kanskje ikke tar i nok på de skikkelige hardøktene.

- Jeg vil i utgangspunktet anbefale å skille mellom hard og lett trening, selv om det ikke er noe farlig å trene halvharde langturer en gang i blant. Dette kan faktisk også være bra trening mot maratonritt, sier Sollie."

Fin artikkel dette også: http://www.procycling.no/slik-far-du-formen-til-tour-of-norway-syklistene/ Der tar jo Kvålsvoll opp det med å skille hardt fra rolig, i tillegg sier han litt om langdrag under terskel, spesielt for de som sykler ritt hvor det ikke blir mye støting, typ tempo, turritt etc. Min opplevelse i typiske terrengsykkelritt er jo at man ofte maler i stykker motstanderne, ikke støting som er typisk på landveissykling.

Og når man snakker om å skille hardt fra rolig: Ser jo selv fattern, som er en gammel konkurransemann, sa sist i dag at han hadde jogga en tur igår, ble tatt igjen av en gjeng unggutter på treningstur. Konkurranseinstinktet slo inn og han måtte henge seg på og gasse forbi etterhvert. Selv om det bare skulle være en rolig joggetur.. ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903411 18/12/2014 19:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För mig verkar det som ett problem med många av de norska experterna om träning är att de för det mesta verkar skala ned elitens träning till motionisters träningstid och jag tror att många av dem inte har så mycket erfaring med att faktiskt träna motionister.

Om man ser på opplägget från trainingspeak som visades tidigare i tråden så är det rätt stor skillnad mot de träningsanbefalningar jag har sett från kvålsvoll (har inte läst artikeln över...), kaggestad, bröderna aukland och andra.

Om man kommer opp i en del timmar så blir det viktigt att inte köra för hårt på långturerna men om man inte tränar så väldigt mycket tror jag inte det spelar så stor roll. Att bara träna halvhårt är dock antagligen inte så bra.

När jag är på ski så ser jag hur en hel del tränar och strava ger ju också en pekepin. Min slutsats är att det är många som tränar mycker rolig träning så att det är ett vanlig problem att folk tränar för hårt är jag osäker på.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1903422 18/12/2014 20:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror ikke du skal trene så mye for at de harde øktene ikke blir harde om du også kjører hardt på langturene. Men dette vil jo selvsagt også avhenge av arbeid, familie, stress osv osv. Jeg ser ingen problem med å klemme til i bakker på langturene, det er bare fint å stykke langturen litt opp og få brukt litt andre muskefibre, men når langturen ligger i høy sone 2 med peaks i sone 3 og 4, det blir det halvhardt av.

I den artikkelen jeg siterte Kvålsvoll fra anbefaler han 1 ordentlig langtur, 1 langintervall i3 45-60+min og 1 kortintervall 4-6min i4 pr uke, om man skal kunne henge nogenlunde med på f.eks birken.

For hvermansen tror jeg ikke at det er et problem. Jeg tror kanskje dette blir en problemstilling _for noen_ i det du går fra å bare trene for moro og helsegevinst, til å trene for utbytte og konkurranser, det være seg turritt, birken etc. Du øker kanskje treningsmengden litt, klemmer inn et par økter ekstra og kjører opp intensiteten på hver økt for å få mest mulig ut av hver eneste økt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903527 19/12/2014 09:22
sveinaa Offline
More than words
More than words

Fin artikkel dette også: http://www.procycling.no/slik-far-du-formen-til-tour-of-norway-syklistene/ Der tar jo Kvålsvoll opp det med å skille hardt fra rolig, i tillegg sier han litt om langdrag under terskel, spesielt for de som sykler ritt hvor det ikke blir mye støting, typ tempo, turritt etc. Min opplevelse i typiske terrengsykkelritt er jo at man ofte maler i stykker motstanderne, ikke støting som er typisk på landveissykling.

Leste du denne artikkelen, eller myste du bare igjennom? Han skriver ikke langdrag under terskel. Han skriver lengre drag på minst 5 min, men helst 10 min på en intensitet der du akkurat ikke får melkesyre i beina. En slik Intensitet vil jeg tro for de fleste ligger på terskel ikke under. Det han sier ikke er så viktig er melkesyre økter. En skikkelig melkesyre økt er i alle fall for meg noe hardere enn en tradisjonell 4x4 i I4.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903529 19/12/2014 09:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om jeg ikke har antydning til syre i lårene, vil jeg betrakte det som at jeg ligger like under terskel, om jeg ligger på terskel vil jeg kjenne at jeg har syre i lårene men klarer å jobbe så det ikke bygger seg opp.
Så har vi litt forskjellig oppfatning av hva som er opplevd intensitet.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903536 19/12/2014 09:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om jeg ikke har antydning til syre i lårene, vil jeg betrakte det som at jeg ligger like under terskel, om jeg ligger på terskel vil jeg kjenne at jeg har syre i lårene men klarer å jobbe så det ikke bygger seg opp.
Så har vi litt forskjellig oppfatning av hva som er opplevd intensitet.

Har du testet laktat mens du kjører i vei på ene eller annen % av din FTP?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903537 19/12/2014 09:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har jeg ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903540 19/12/2014 09:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bryr du deg noe om den målingen når du kjører dragene dine ift. feks 95% av FTP?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1903547 19/12/2014 09:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke målt laktat på siste FTP, har målt laktat på den jeg hadde i høst, ligger 35w over nå. Men hvor vil du?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903552 19/12/2014 09:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Lurte bare på om du kjører alle "lang" dragene dine under 4mmol/min?

Redigert av sveinaa; 19/12/2014 09:52.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903557 19/12/2014 10:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
[quote=Hoaas] om jeg ligger på terskel vil jeg kjenne at jeg har syre i lårene men klarer å jobbe så det ikke bygger seg opp.

Jeg bare tuller litt med deg. Les hva du skrev. Vi er enige! Du skriver selv at på terskel er der melkesyresyre ikke akkumuleres i muskulaturen. Det vil på en måte si at om man ikke kliner til på første drag så kan man holde likevekten uten at man får melkesyre ICON_WINK

Enig?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903558 19/12/2014 10:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har aldri testa hva jeg har på slutten av f.eks 1x50min.
Men sammenligner laktatprofilen med HF-terskel så ligger jeg like under og kanskje på mot slutten av draget. Eneste avviket er når jeg øker watten, da er jeg nok over 4 mot slutten.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903562 19/12/2014 10:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=Hoaas] om jeg ligger på terskel vil jeg kjenne at jeg har syre i lårene men klarer å jobbe så det ikke bygger seg opp.

Jeg bare tuller litt med deg. Les hva du skrev. Vi er enige! Du skriver selv at på terskel er der melkesyresyre ikke akkumuleres i muskulaturen. Det vil på en måte si at om man ikke kliner til på første drag så kan man holde likevekten uten at man får melkesyre ICON_WINK

Enig?

Vi er vel for så vidt det, selv om følelsen kanskje er forskjellig hos meg og hos deg på samme laktat.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903566 19/12/2014 10:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Enig?

Vi er vel for så vidt det, selv om følelsen kanskje er forskjellig hos meg og hos deg på samme laktat.

Det handler om ikke om følelse. Vi er enige i prinsippet. Om man kjører på terskel og melkesyre ikke bygger seg opp så har man ikke melkesyre om man ikke har dratt på seg melkesyre ved å kjøre hardere tidligere i økta.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903567 19/12/2014 10:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

I den artikkelen jeg siterte Kvålsvoll fra anbefaler han 1 ordentlig langtur, 1 langintervall i3 45-60+min og 1 kortintervall 4-6min i4 pr uke, om man skal kunne henge nogenlunde med på f.eks birken.

Det gör han ju inte alls... Det ända han säger är att man ska köra långdrag på 5-10 min under tröskeln. Det verkar som du bara hittar på vad du tror står i artikeln. Din "sammanfattning" har ju inget alls att göra med artikeln.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1903574 19/12/2014 10:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gjør det nå vanskeligere enn det er å forstå, mente selvsagt _arbeidstid_

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903579 19/12/2014 10:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Och det står det ju inte heller något som helst om i artikeln.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1903580 19/12/2014 10:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser jeg har skrevet feil navn, jeg mente sitatet til Ove Sollie som jeg hadde på forrige side. Det er hentet fra denne artikkelen: http://www.dn.no/dnaktiv/2010/06/01/slik-kommer-du-i-god-form-til-turrittene
Der sier han det jeg skrev, gått litt fort å svingene ser jeg ICON_WINK

Der sier han faktisk også at man fint kan kjøre sammenhengende arbeid eller med korte pauser: Langintervall

Du bør også trene på å utvikle den anaerobe terskelen. Her kan du kjøre langintervall med kort pause (f.eks 10-15 min lange drag) eller sammenhengende arbeid. Total arbeidstid her kan vare 45 minutter til over en time avhengig av din treningsstatus.

Redigert av Hoaas; 19/12/2014 10:20.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903583 19/12/2014 10:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Då är jag med.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1903585 19/12/2014 10:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det mest interessante i artikkelen til Sollie er jo Høydahl's tips om styrketråkk ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1903590 19/12/2014 10:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja jeg "reagerte" også på den. I det ene øyeblikket hører man at styrketråkk ikke har noe for seg, Hushovd sverger til det, tydeligvis Høydahl også. Hva skal man tro? Dette har garantert blitt debattert 325452 ganger her inne allerede.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903592 19/12/2014 10:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er diskutert mange ganger, og som regel brukes det at proffene gjør det (Høydahl, Gunn Rita, Hushovd, m.fl.) som bevis på at det må funke; "Gunn Rita gjør det jo, så det MÅ jo fungere".

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903595 19/12/2014 10:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja jeg "reagerte" også på den. I det ene øyeblikket hører man at styrketråkk ikke har noe for seg, Hushovd sverger til det, tydeligvis Høydahl også. Hva skal man tro? Dette har garantert blitt debattert 325452 ganger her inne allerede.

Mange som sykler styggfort trener styrketråkk. Egentlig litt overrasket over at ikke Kvålsvoll nevner det i sitt utspill ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1903596 19/12/2014 10:48
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Nå husker jeg ikke hvem, hva og hvor dette ble sagt, men en eller annen ganske høyt profilert dude mente at styrketråkk hadde noe for seg i vinterhalvåret for personer som syklet lite på den årstiden for å bevare "muskelminnet". Det er alt jeg har å tilføye, har aldri utført noe frivillig styrketråkk.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1903597 19/12/2014 10:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det Solli sier är ju rätt standard och gir sikkert greit resultat men jag tänkte på två saker när jag läste den.

Att man ska ha långturer som tidsmäsitgt är lika långa som rittet är säkert ett ok råd om rittet är 2-3 timmar eller kanske lite längre men är nog ett rätt dårligt råd om man ska vara med på ultrabirken, vasaloppet ,offroad finnmark eller trondheim oslo

Att träna på olika intensiteter är bra men jag betvivlar att det är så viktigt att hålla ned intensiteten på långturererna till sone 1 (nu spesifiserar inte han det i den artikeln men det är nog något många tänker efter att ha läst artikeln) om man tränar 3 gånger i uken. Iallafall om man inte fölger rådet om att köra långturer på 6-20 timmar.

Side 62 av 132 1 2 60 61 62 63 64 131 132

Moderator  support