Jeg begynner egentlig å innse at jeg bør få meg en fatbike. Jeg ble møtt av en hyggelig kar i bymarka (sist søndag). Han sklei så fint avgårde på nysnøen. Så etter å ha benektet en hver eksistens av fatbike begynte lysten å trenge seg på. Jeg sier ikke at 20k er målet, men jeg forstår det slik at det er visse "regler" når det gjelder fatbike.
- 190mm bak?
- 100mm krank?
- 135mm front?
- 103mm felger?
- 4.8"+ dekk?
Korriger meg gjerne.
Er på jakt etter en sykkel som skal fungere godt på skare og i løypemaskinens frispor.
Har sett litt på nakamura/diamant og de virker ganske ok. Har i grunn lyst på noe under 13-14 kg. Hvis det lar seg gjøre da.
Tips og gode ideer mottas gjerne.
Her er det nok flere hensyn å ta spør du meg. Det er en stor hype om dagen mht. store dekk. Det er bare en ting som er klart at det er ikke en perfekt sykkel til alle typer terreng, føre og type sykling.
Du kan self. eliminere mye med carbon. ramme og hjul evt, 2 hjulsett 80/100mm, men tenk på hva du skal bruke sykkelen din til før du velger.
Husmerkene til kjedene i Norge har en del du bør sjekke før du kjøper. Det er bl.a. akslinger og felger som du bør sjekke om du liker både dimensjon og utførelse på, før du kjøper.
Det er også noen merkelige valg av standard dekk på disse 100mm felgene de selges med. Felgene er svært vanskelig å sette opp slangeløst og slangeløse dekk som For eksempel Bulldozer, som etter min mening er ubrukelig dekk både til barmark og til snøsykling, henger som en lefse rundt felgringen. Er det ikke vanskelig nok å sette opp en fatbike slangeløst ifra, før så blir det ikke lettere med disse forutsetningene.
Videre stiller jeg noen spm. til stivheten i disse aluminiumsrammene, og har kolleger samt sett på nettet at de er lette men ikke så stive. Du får ikke all verden stivt oppsett med standard QR akslinger heller. Da får du lite tråkkrespons og mye energitap. Legger du til svært tunge dekk med 400 grams slanger så får du i hvert fall trening. Paradokset er at en fatbike med stålramme kan føles mer kvikk enn enkelte av disse lettvekterne?
Sykler du mye terreng på sti før vinteren setter ordentlig inn, så er det om å gjøre å få lettest mulig dekk på sykkelen. Du får en mye mer leken sykkel med smalere og lettere dekk og felg. Er det behov for pigg er det som regel hardt også, og da trenger du ikke flyt i 5" dekk.
Dempegaffel gjør at sykkelen blir mer anvendelig, men er strengt tatt ikke nødvendig om du sykler skiløyper og snille stier. Er du ute etter mer anvendelig sykkel for terreng sykling er dempergaffel nødvendig.
Har du råd til to hjulsett og kan bytte på med to dekksett, så har du den mest ideelle komboen. Drømmen må være å ha to hjulsett i karbon, men det koster like mye som en sykkel? Husk at det er ikke ideelt å ha 4" dekk på en 100 mm. felg.
Du bør også teste om du liker å sykle med bredt krankhus, noen får vondt i knea.