Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Oljelandet Norge

Re: Oljelandet Norge [Re: sveinaa] #1902743 17/12/2014 09:07
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sveinaa
Sitat: mtbmaniac
Sitat: Tex
Jeg har gjort et veddemål på at 1. desember 2015 er oljeprisen igjen over 100 USD.

For optimistisk? Det står om en kasse øl.

Lettjent kasse øl.

http://www.bloomberg.com/news/2014-12-14...rops-to-40.html

Mistenker at OPEC ønsker å straffe USA for å investere så mye i mer eller mindre kostbar egenproduksjon av petroleum.

Beste måte å straffe USA på er å gjøre at de taper på sine egne felter, og beste måte å gjøre dette på er å få oljeprisen ned.

Dermed kommer ikke oljeprisen til å stige igjen med det første.

De nye store oljesandfeltene kan jo utvinne olje med break even rundt USD 50. Det er heller ikke utenkelig at utvinningskostnaden kan gå ytterligere ned. Så jeg er litt usikker på om din teori stemmer gitt.
OPEC har vel mistet mye av innflytelsen på oljeprisen, og vi går mot et fritt marked. Tror ikke det ligger noe mer bak OPECs strategi.

Re: Oljelandet Norge [Re: sykkeloyvind] #1902744 17/12/2014 09:09
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: marley
Men vi må akseptere at vi blir mindre rike enn før.

Pokker - Jeg som har booket gazeebo på Nikki Beach på St Tropez gjennom hele sommeren. Kan jeg ikke dusje ungjentene i skumpa fra mai til september, sier du?
Hvis du holder deg til Cava bør det gå fint.

Re: Oljelandet Norge [Re: Mmar] #1902746 17/12/2014 09:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har gjort et veddemål på at 1. desember 2015 er oljeprisen igjen over 100 USD.

Lettjent kasse øl.

Mistenker at OPEC ønsker å straffe USA for å investere så mye i mer eller mindre kostbar egenproduksjon av petroleum.

Beste måte å straffe USA på er å gjøre at de taper på sine egne felter, og beste måte å gjøre dette på er å få oljeprisen ned.

De nye store oljesandfeltene kan jo utvinne olje med break even rundt USD 50. Det er heller ikke utenkelig at utvinningskostnaden kan gå ytterligere ned. Så jeg er litt usikker på om din teori stemmer gitt.
OPEC har vel mistet mye av innflytelsen på oljeprisen, og vi går mot et fritt marked. Tror ikke det ligger noe mer bak OPECs strategi.

Det tror jeg og. De måtte skrudd virkelig igjen for å få en effekt på prisen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Oljelandet Norge [Re: sveinaa] #1902756 17/12/2014 09:20
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Lettjent kasse øl.

At amerikanske felter går break-even betyr ikke at OPEC ikke oppnår å redusere profitten og konkurranseevnen til konkurrentene.

Du sier at utvinningskostnadene kan gå ytterligere ned. Det kan det jo, men ved å skru opp produksjonen bittelitt så kan OPEC lett sørge for at oljeprisen følger kostnadsreduksjonen og dermed at høykostprodusentene fortsetter å ha lav profitt.

Men ok, hva er det du tror at vil skje da?

Re: Oljelandet Norge [Re: Mmar] #1902758 17/12/2014 09:22
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Lettjent kasse øl.

Dette er ikke indikativt av fritt marked såvidt jeg kan se.

http://www.opec.org/opec_web/en/data_graphs/330.htm

Re: Oljelandet Norge [Re: Tex] #1902763 17/12/2014 09:30
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast

Et år er kort tid, men jeg er i prinsippet enig med deg - dette slår for langt ut - begge veier. Det er fascinerende hvor kortsynt man blir i markedet når mange nok kaster seg på og man tror man ser en trend. Det overraskende denne gangen er at selv Norges Bank har kastet seg på og kuttet renten. Etter et knapt halvår med fallende oljepris er man nå tilsynelatende enig om et paradigmeskifte og aldri mer 100 USD, og at priser under 100 er ensbetydende med å legge vestlandet brakk. Som det påpekes her er 100 USD historisk høyt, men det er jo lett å glemme. Slike boom and bust runddanser dukker opp med jevne mellomrom, og er kanskje litt sunt for å "jorde" forventningene innimellom. Nå får jo annen industri forhåpentligvis et dytt av krona, og noen av de mange smarte hodene i oljeindustrien kan bruke kreativiteten sin på andre områder.

Historien gjentar seg. Jeg er økonom og jobbet i endel år med bl. a finansiering av offshoresektoren, primært rigg og supply. For 5 år siden var "the sky the limit" ratene på ultradypvannsrigger lå på 550-600k USD pr dag, og man bygde nye rigger på spekulasjon, bestilte nybygg med 3 års leveringstid. Uten kontrakt. Og investorene kastet penger etter slike prosjekter. Jeg som aldri hadde opplevd fallende riggrater (eller stigende renter, for den saks skyld) var jo like blåøyd - alt skulle opp var alle enige om, og i løpet av en snau 10års periode, inkludert finanskrisen, virket man egentlig vaksinert for dårlige nyheter, sånn grovt sett. Jeg jobbet med bl. a noen litt eldre investorer og kollegaer som når alt sto på som verst minnet om FORRIGE gang alt skulle til himmels. De minnet også om hvor dypt man hadde falt før det snudde igjen... Hele industrien trodde "but this time, it is different...". Ratene var historisk høye. Superprofitt. Selv med denne kunnskapen, så fortsetter markedet å dra videre. Se nå. Statoil legger rigger i opplag, kontrahering er helt slutt, rater er nede under opex i enkelte segmenter. Sistemann slukker lyset.

Samme skjer både i realmarkedet og i de finansielle markedet. Tyngdekraften virker. Hver gang. Helt til himmelen atter er skyfri og markedet atter en gang drives opp igjen av en ny generasjon med meglere som aldri har opplevd hverken fallende rater eller stigende renter... Reaksjonene er alltid store, begge veier. Det eneste man vet, sånn etterpå, er at når alt ser helt krise ut, og det gjør mest vondt, så skal man kjøpe, slik som man burde gjort i boligmarkedet i Norge rundt 1994, eller i kredittmarkedet i 2008, for den saks skyld. Så det er bare å laste opp med valutalån og handle. Vi skal opp igjen. Denne gangen også...

Shut up legs!
Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1902765 17/12/2014 09:31
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Dette er ikke indikativt av fritt marked såvidt jeg kan se.

Ok, visste ikke at OPEC satt på såpass mye. Men det betyr jo bare at OPEC kan redusere oljeprisen enda mer om de vil. De klarer neppe å presse prisen oppover uten å tape store markedsandeler.

Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1902766 17/12/2014 09:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Lettjent kasse øl.

At amerikanske felter går break-even betyr ikke at OPEC ikke oppnår å redusere profitten og konkurranseevnen til konkurrentene.

Du sier at utvinningskostnadene kan gå ytterligere ned. Det kan det jo, men ved å skru opp produksjonen bittelitt så kan OPEC lett sørge for at oljeprisen følger kostnadsreduksjonen og dermed at høykostprodusentene fortsetter å ha lav profitt.

Men ok, hva er det du tror at vil skje da?

OPEC har ikke en break even pris (Det er mange land.). Hvor lenge er de enige om å pumpe på samtidig som de taper penger? For mange land vil en pris på usd 40-50 være nærliggende en krise.

http://graphics.wsj.com/oil-producers-break-even-prices/

http://www.ogfj.com/articles/2014/04/fiscal-break-even-oil-prices-for-major-opec-members.html

Re: Oljelandet Norge [Re: Mmar] #1902769 17/12/2014 09:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Norge vil fortsette å tjene penger på olje i lang tid fremover, bare ikke like mye som de siste årene. Sysselsettingen i oljebransjen i dag er rundt 150 000. Om dette halveres trenger det ikke bety krise i jobbmarkedet, men da er vi avhengig av at regjeringen reduserer sårbarheten i norsk økonomi. Det kan de gjøre ved å redusere investeringene i olje og heller satse på nye industrier (infrastruktur, fornybar energi og forskning for å nevne noen). Dette burde blitt gjort for lenge siden.

Har virkelig regjeringen/Stortinget lagt spesielt til rette for oljefokuserte investeringer? Så vidt jeg vet har det ikke vært spesielle skattemessige goder eller finansieringsordninger, det har rett og slett vært god business for private investorer å hive pengene inn i den sektoren.

Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1902771 17/12/2014 09:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg vet ikke hva som vil skje, men det er ikke utenkelig at oljeprisen vil gå noe ned før den går opp igjen. Hvor mye opp den skal opp er vanskelig å si.

Re: Oljelandet Norge [Re: Gråstein] #1902774 17/12/2014 09:44
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gråstein

Har virkelig regjeringen/Stortinget lagt spesielt til rette for oljefokuserte investeringer? Så vidt jeg vet har det ikke vært spesielle skattemessige goder eller finansieringsordninger, det har rett og slett vært god business for private investorer å hive pengene inn i den sektoren.

Har nok bidratt litt, ja. Kanskje mest gjennom "cash-back" ordningen eller kontant "tax-shield" om du vil, som gjør at staten i praksis finansierer 72 % av letekostnadene på norsk sokkel. Skattesatsen i olje er 72 %. Letekostnadene er fradragsberettigede, slik at man trekker disse fra før skatt. Men er man et lite selskap uten inntekter, så har man ikke noe steder å trekke fra. Derfor betaler staten istedet ut i cash.

Nei, dette er ikke som enkelte, særlig på venstresiden, har hevdet, å "gi bort penger til oljeindustrien". Dette er en form for finansiering, gratis lån i beste fall. For når selskapet tjener penger igjen, ja så har man jo brukt opp fradraget man fikk for letekostnadene, så da må man skatte fra HELE inntekten, og altså betale tilbake skatten man fikk ut i cash. Ordningen har forøvrig vært veldig vellykket og gjort det man ønsket - fått opp leteaktiviteten på norsk sokkel.

Shut up legs!
Re: Oljelandet Norge [Re: Gråstein] #1902781 17/12/2014 09:51
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det kan de gjøre ved å redusere investeringene i olje og heller satse på nye industrier (infrastruktur, fornybar energi og forskning for å nevne noen). Dette burde blitt gjort for lenge siden.

Nei, de har ikke lagt spesielt til rette, men de har heller ikke gjort noe for å flytte fokus vekk fra olje og over på andre næringer.

Oljesektoren får 78% skattefradrag på tap, og tilsvarende skatt på gevinst. Det gjør at oljeselskaper kan sette i gang dyre og usikre prosjekter med lav risiko, og de var det mange av når oljeprisen var på over 100 dollar. Når regjeringen tar såpass mye av kostnaden for ulønnsomme burde de også hatt en mer aktiv styring av oljeindustrien.

Det er mange måter Staten kan påvirke oljeinvesteringene på. De kunne begrenset tildelingen av lisenser på felter med høy break-even pris, spesielt i Barentshavet (Statoils prøveboringer i nord har vært kostbare og mislykkede). Staten er majoritetseier i Statoil, men har latt styret i Statoil gjøre som de vil.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1902783 17/12/2014 09:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette blir jo igrunn et spørsmål om Norge skal dra nytte av oljen på norsksokkel eller la den ligge. Per nå har ingen partier med stor oppslutning gått til valg på å la oljen ligge. Tror folk er for ego til at dette er et alternativ.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1902790 17/12/2014 10:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Siden alle andre bransjer mener at lavere bedriftsbeskatning (og dermed også lavere fradrag for tap) vil være en fordel for dem virker det ikke som om svært høye satser er en stor fordel?

Alle selskaper har lønnsomme og mindre lønnsomme prosjekter. Selskaper betaler skatt på overskudd, og det er jo opplagt at dersom overskuddet blir redusert (feks gjennom en mislykket investering) går skatten ned. Det er like mye fradrag på skatt som lønnskostnader og kaffeautomater. Se det andre veien: Selv med utsikt til å betale 78% skatt på overskuddet velger private å investere.

(Cash-back kjenner jeg ikke nok til, men jeg ser at det kan gi incentiver til små selskaper å prøve seg. For store som uansett har overskudd burde det ikke ha innvirkning)

Re: Oljelandet Norge [Re: sveinaa] #1902791 17/12/2014 10:09
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Dette blir jo igrunn et spørsmål om Norge skal dra nytte av oljen på norsksokkel eller la den ligge. Per nå har ingen partier med stor oppslutning gått til valg på å la oljen ligge. Tror folk er for ego til at dette er et alternativ.

Det blir en for enkel fremstilling. Tror folk flest foretrekker stabil økonomi.

Det handler ikke om å la oljen ligge, punktum. Men å la enkelte felter ligge til man vet at det blir lønnsomt, og til det er kapasitet i arbeidsmarkedet. Utfordringen ligger i å kommunisere dette til folk flest.

Re: Oljelandet Norge [Re: Gråstein] #1902794 17/12/2014 10:16
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Siden alle andre bransjer mener at lavere bedriftsbeskatning (og dermed også lavere fradrag for tap) vil være en fordel for dem virker det ikke som om svært høye satser er en stor fordel?

Alle selskaper har lønnsomme og mindre lønnsomme prosjekter. Selskaper betaler skatt på overskudd, og det er jo opplagt at dersom overskuddet blir redusert (feks gjennom en mislykket investering) går skatten ned. Det er like mye fradrag på skatt som lønnskostnader og kaffeautomater. Se det andre veien: Selv med utsikt til å betale 78% skatt på overskuddet velger private å investere.
I effekt låner Staten penger til de som vil investere i norsk oljesektor. Det er åpenbart at investeringene blir mye høyere med en slik ordning. Og det er da også hensikten.

Poenget er at det er private selskaper som velger hvor mye de vil investere, og så må Staten i praksis stille med 78 % av beløpet. Da burde Staten også ført en mer aktiv styring av hvilke investeringer som gjøres.

Redigert av marley; 17/12/2014 10:17.
Re: Oljelandet Norge [Re: Mmar] #1902797 17/12/2014 10:18
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det blir en for enkel fremstilling. Tror folk flest foretrekker stabil økonomi.

Det handler ikke om å la oljen ligge, punktum. Men å la enkelte felter ligge til man vet at det blir lønnsomt, og til det er kapasitet i arbeidsmarkedet. Utfordringen ligger i å kommunisere dette til folk flest.

Blir det det? Kan man ikke heller være ærlig med seg selv å bare innse at Norge er det vi er i dag pga olje, og ved en helt annen oljepolitikk vil Norge måtte ta en veldig annen retning. Jeg tror faktisk ikke man kan skape et land som Norge (så og si uten ulikheter) uten en inntekt som oljen gir.

Oljen bør egentlig pumpes opp nå, men man må samtidig stimulere til at det etableres virksomhet som ikke er oljerelatert.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903208 18/12/2014 10:28
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant perspektiv her, at oljeprisfallet har kommet frem gjennom samarbeid mellom USA og Saudi, med hensikt politisk/økonomisk krigføring mot Russland.

http://www.nettavisen.no/na24/tirsdag-16-desember-tapte-russland-krigen-mot-vesten/8521820.html

Putin er litt som Napoleon, så ikke utenkelig at problemene som kommer nå i Russland kan gjøre ting farligere, men så er da "eneste" allierte Kim Jong Un. Selv Cuba er nå "på USAs side".

http://www.reuters.com/article/2014/12/17/us-northkorea-russia-idUSKBN0JV09E20141217

Dvs tredje verdenskrig er neppe på trappene.

Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1903234 18/12/2014 11:28
Tex Offline
Besatt
Besatt
Interessant perspektiv her, at oljeprisfallet har kommet frem gjennom samarbeid mellom USA og Saudi, med hensikt politisk/økonomisk krigføring mot Russland.

DEN teorien tror jeg er tullball.
Her er det nok mer et tilfeldig sammenfall av begivenheter.
Cheap Oil har vært et mål for USA i flere tiår.
Kriger er startet for å nå det målet.

... men så viser det seg at USA kan ta en telefon til Saudi og avtale at oljen skal bli billig? Det virker for enkelt. Som om Saudi bryr seg om Ukraina eller Krim.

Re: Oljelandet Norge [Re: Tex] #1903253 18/12/2014 12:05
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
javel, så hva mener _du_? ICON_SMILE

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903255 18/12/2014 12:09
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ingen spennende tanker om årsaken til oljeprisfallet.

Jeg tror det er så enkelt som økt produksjon har gitt større tilbud enn etterspørsel, med påfølgende fall i prisene.

Så vil produksjonen avta, og prisene igjen øke. Før eller siden.

And so it goes.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903262 18/12/2014 12:23
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så oljeprisen bare går opp og ned ettersom produksjonen ved tilfeldigheter øker eller faller?

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903283 18/12/2014 13:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Mener du det er noe annet enn tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen?

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903293 18/12/2014 13:26
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg tror Saudi/Opec ønsker å begrense veksten i shale oil (USA). Altså ikke ta livet av shale oil men begrense veksten. Dersom de reduserte produksjonen nå for å opprettholde prisen ville de meste sannsynlig bare bidra til å øke veksten i shale oil og miste markedsandeler. Oljeprisfallet er derfor en investering i fremtidig inntekt for Opec.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903294 18/12/2014 13:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Konspirasjoner?

Re: Oljelandet Norge [Re: Tex] #1903345 18/12/2014 15:10
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener du det er noe annet enn tilbud og etterspørsel som bestemmer prisen?

Etterspørselen følger verdensøkonomien, men spørsmålet her er hva som skaper tilbudet. Varen som selges trenger å produseres og gjøres tilgjengelig for salg. Dette påvirker prisen på varen. I dette tilfellet har den som selger både økonomiske og politiske mål og beslutningen om tilbud er styrt på nasjonalt/overnasjonalt plan.

Quote:
OPEC was formed in 1960 when the international oil market was largely dominated by multinational companies, the 'seven sisters' (Anglo-Persian Oil Company (now BP); Gulf Oil, Standard Oil of California (SoCal), Texaco (now Chevron); Royal Dutch Shell; Standard Oil of New Jersey (Esso) and Standard Oil Company of New York (Socony) (now ExxonMobil)). "From offices in London, New York and Pittsburgh top executives of oil companies were controlling destinies of Middle East oil producing states." According to Daniel Yergin, the formation of OPEC represented the "first collective act of sovereignty on the part of oil exporters" and the "first turning point in the international economic relations towards the states' control over natural resources". In the 1960s OPEC "ensured oil companies would be cautious about taking any steps unilaterally" and oil companies "would not dare cut the posted price again."

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1903351 18/12/2014 15:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Absolutt.
Men jeg tror bare ikke at Opec-landene bryr seg nok om forholdene i Ukraina til at dette påvirker deres avgjørelser.

Dette er et tilfeldig sammenfall av begivenheter - som sikkert passer USA greit fordi de vil straffe Russland. Men det betyr ikke at prisnedgangen er styrt av en slik intensjon.

Re: Oljelandet Norge [Re: Dan] #1910961 13/01/2015 11:07
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nedenfor er kommentar fra en som deler synspunktet at OPEC/Saudi vil straffe USA og andre som bygger egenproduksjon.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Lave-priser-er-kommet-for-a-bli-7857956.html

Og her kommentar fra Goldman Sachs, som mener at mange produsenter kan gå konkurs om prisen faller til 40. Ganske opplagt egentlig, når produksjonen er kraftig gjeldsfinansiert.

http://fuelfix.com/blog/2015/01/12/goldman-sachs-oil-companies-could-default-if-crude-sticks-to-40/

Siterer kommentarens siste setning: "I oljelandet Norge ligger gullalderen bak oss."

Quote:

Lave priser er kommet for å bli

Oljeprisen er kjent for å hoppe og danse. Men olje fra nye kilder kan gi lav pris i mange år fremover. I så fall må vi antagelig avskrive Barentshavet.

Ola Storeng
Økonomiredaktør
Kommentar

I forrige uke falt prisen på Nordsjøolje så vidt under 50 dollar. Nå er det på'n igjen. I går falt oljeprisen under 49 dollar. Så sent som i begynnelsen av desember var prisen 80 dollar – og sist sommer 110 dollar.

Men tross oljeprisfallet er det fortsatt overskudd av olje i markedet.

Dermed fortsetter også kampen mellom produsentene om å beholde sin markedsandel.

I løpet av de siste dagene har den innflytelsesrike amerikanske investeringsbanken Goldman Sachs senket sitt anslag for oljeprisen om tre måneder fra 80 til 42 dollar.

Oljeministeren i Saudi-Arabia, den største oljeprodusenten i OPEC, erklærte rett før jul at hans land vil fortsette å produsere for fullt selv om oljeprisen skulle falle til 20 dollar. Andre skal tvinges til å redusere sin produksjon.
Vi vet mindre om Norges fremtid enn før

Hvor lavt kan oljeprisen gå? Og, enda viktigere, hvor lenge vil vi oppleve priser mellom 40 og 50 dollar?

Noen har allerede konkludert med at oljeeventyret i Nord-Norge er over før det begynte for alvor.

Svarene kan påvirke bildet vi har hatt av Norges økonomiske fremtid.

Noen har allerede konkludert med at oljeeventyret i Nord-Norge er over før det begynte for alvor.
Leksen vi hadde glemt

På kort sikt betyr endringer i prisen lite både for etterspørsel etter og produksjon av olje. Når markedet er ute av balanse, må det derfor voldsomme prisendringer til for å fjerne overskuddet – eller underskuddet – på olje.

Det var derfor oljeprisen steg til over 140 dollar fatet i 2008, drevet ikke minst av en raskt økende etterspørsel etter olje fra Kina og andre land i Asia. Men året etterpå, da finanskrisen bremset veksten i verdensøkonomien, falt oljeprisen for en kort periode til under 50 dollar.

Erfaringene kan altså tyde på at oljeprisen sjelden holder seg svært høy eller svært lav over lang tid.

Men det er ikke alltid at historien gjentar seg selv.
Energirevolusjonen kan forandre alt

Vi opplever en liten energirevolusjon. Ny teknologi gjør det nå mulig å utvinne olje fra en ny kilde – såkalt skiferolje.

Det er slik oljeproduksjonen i USA har økt med femti prosent på fem år.

Like viktig som det som nå har skjedd, er hva som kan skje. Mange land har uutnyttede muligheter for å utvinne skiferolje. Ikke minst Russland og Kina antas å ha store forekomster. Den amerikanske energirevolusjonen kan være begynnelsen på en global revolusjon.

Dette skjer på et tidspunkt hvor den økonomiske veksten er på vei nedover i Kina og flere andre land som lenge bidro til stadig stigende oljeforbruk og høye priser.

Med andre ord: Det skjer store endringer både på tilbuds- og etterspørselssiden som tyder på at lave oljepriser ikke er et forbigående fenomen.
Motkreftene som trekker opp

Det finnes motkrefter som kan trekke oljeprisene oppover igjen.

Et kraftig oljeprisfall vil øke kjøpekraften i importlandene. Dermed øker også økonomiske veksten og etterspørselen etter bl.a. olje.

Verdens mektigste oljeminister, Saudi-Arabias Ali al-Naimi.
Verdens mektigste oljeminister, Saudi-Arabias Ali al-Naimi, har varslet at andre oljeprodusenter må redusere produksjonen når det blir trangt på markedet.

FOTO: Jørgen Lohne
Med så lav oljeprise som nå vil dessuten produksjonen av olje til slutt reduseres.

Noen – kanskje mange – produsenter av skiferolje vil få problemer. Slike felt er ikke dyre å bygge ut, men driftsutgiftene er høye. Noen sier produsentene av skiferolje trenger en pris 80 dollar pr. fat for å overleve. Andre sier 40 dollar.

Oljeselskapene har dessuten allerede bestemt seg for å bruke mindre penger på oljeleting og utbygging, ikke minst i strøk der det er dyrt å produsere, som i Arktis.
Ned, ned og så opp – men hvor høyt?

Oljeprisen kan falle enda lavere utover våren etter hvert som pessimismen sprer seg – helt til den siste spekulant har solgt seg ut av oljemarkedet. På det tidspunktet forteller historien at oljeprisen vil få en rekyl - oppover.

Men vi vet ikke hvor oljeprisen til slutt vil flate ut.

Saudi-Arabia, som har verdens billigste olje, kan aldri bli utkonkurrert på pris

Det vi vet, er at prisen i det lange løp må holde seg nær det koster å bygge ut og drive nye felter som både skal dekke økende etterspørsel og erstatte gamle felter som går ut av produksjon.

Derfor vet vi også at Saudi-Arabia, som har verdens billigste olje, aldri kan bli utkonkurrert på pris.

For Norge er bildet sammensatt. Det er billig å holde produksjonen i gang fra de feltene i Nordsjøen som fortsatt har stor produksjon. Det nye gigantfeltet Johan Sverdrup vil det også være lønnsomt å bygge ut selv med svært lave priser.

Kostnader kan kuttes - og vil bli kuttet. Men det er vanskelig å se nå at verden trenger så høy oljepris at det kan bli lønnsomt å bygge ut nye oljefelter i arktiske strøk de nærmeste fem-ti årene.

I oljelandet Norge ligger gullalderen bak oss.

Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1911010 13/01/2015 11:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
Interessant perspektiv her, at oljeprisfallet har kommet frem gjennom samarbeid mellom USA og Saudi, med hensikt politisk/økonomisk krigføring mot Russland

Nedenfor er kommentar fra en som deler synspunktet at OPEC/Saudi vil straffe USA og andre som bygger egenproduksjon.

Ja, flere teorier ute og går her, altså.
Hvilken tror du på?

Re: Oljelandet Norge [Re: mtbmaniac] #1911023 13/01/2015 12:00
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Lettjent kasse øl.

Tror at dette kanskje er mest sannsynlig.

Hva tror du selv?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support