Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Øyvind V]
18/12/2014 11:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Gi meg et opplegg som krever 3 timers innsats i uka gjennom vinteren som er bedre enn det jeg gjør i dag, så skal jeg vurdere det. Det tror jeg kanskje ikke finnes, men det betyr ikke at alle vil få samme resultater som deg av å kopiere ditt opplegg 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/12/2014 11:08
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noe av det viktigste man kan og bør gjøre, synes jeg, er å finne et opplegg man har trua på og tørre å stå ved det gjennom en hel sesong inkl. oppkjøring. Hvis man vet hva man har gjort er det mye lettere å endre på opplegget til neste sesong. Prøver man først det ene, så det andre, det tredje, osv., vet man jo ikke hva som har funket/ikke funket, eller om det er den salige miksen som har gjort underverker.
Jeg kjører nå mine I3-økter og kommer til å fortsette med det, med en (planlagt for lenge siden) endring fra januar. Jeg vet hva som funka i fjor, og jeg vet hva som ikke funka i fjor. Jeg tror jeg vet hva som skal til for å rette på det, og det skal jeg prøve å gjennomføre. Så får jeg se om det funker eller ikke. Min erfaring med I3 er at det har gitt meg et brukbart løft. Kan hende hadde en miks av I3/4 gjort det samme. Kanskje hadde ren I4 vært bedre. Hva vet jeg. Jeg ser at andre gjør andre ting enn meg, og det er interessant å lese om ulike opplegg. Det blir også interessant å høre om erfaringer gjennom sesongen. Slik kan man lære av hverandre.
Jeg synes diskusjonen stort sett er god, men innimellom kommer det noen merkelige ting. Som f.eks. at om man trener I3 gjør man ting unødvendig komplisert, man er overdrevent fokusert, man kommer til å trene feil, man lytter ikke til kroppen, og det beste: Man blir ikke sliten. Bullshit. Når jeg ser på enkelte opplegg som skisseres her med miks av sone ditt og datt og X minutter i X sone + X minutter i en annen sone, periodisert over 4+1+4+1 uker og så videre og så videre så lurer jeg på hva som er så innmari mye enklere med det.
Det er stor forskjell på folk i denne tråden, både når det gjelder alder, ambisjoner, hva vi sykler (maraton, rundbane, landevei), hvor mye vi trener og hva i livet som er med på å utgjøre totalbelastningen. Jeg har gått i fella å gi råd til folk om trening selv om jeg ikke aner om de sykler terreng eller landevei, eller om de har 4 eller 10 timer til rådighet i uka. Jeg synes det også kan være vanskelig å "sortere" rådene som gis; hva tar rådgiveren utgangspunkt i? Det har kommet mange tips og råd så langt, og de fleste ser jeg på som fornuftige selv om det ikke passer inn i mitt regime. Jeg synes det er veldig interessant å lese om erfaringene til gutta krutt som kjører fort, men jeg kunne ikke trent på samme måte. Først og fremst fordi jeg bare har en brøkdel av tida til rådighet.
Gi meg et opplegg som krever 3 timers innsats i uka gjennom vinteren som er bedre enn det jeg gjør i dag, så skal jeg vurdere det. Jeg tror du gjør veldig mye riktig og er vel derfor du har hatt bra fremgang med forholdsvis lite timer.. Jeg driter i om det er i3 eller i4, men prøver å gjøre øktene best mulig. Best mulig for meg er høyest mulig intensitet på gitt antall drag. 3x20 er 3 20 minuttere hardest mulig (lik watt eller like langt opp bakken) Samme ser det ut som du gjør, kjører du 3x20 så kjører du omtrent maks watt av det du greier å holde i 60 min. Er omtrent så hardt som det kan bli det, så klart det funker! Jeg velger å kjøre en del kortere også f.eks 4x5 eller 5x6, men etter samme mal, så høy watt jeg greier å gjennomføre på. De fleste som sverger til skikkelig hard trening blir bedre, så jeg skjønner at du sykler ganske fort etter hvert.. Syns kanskje du har vel strenge krav til deg selv noen ganger som f.eks. Klatrerittet der du var skuffa, men å greie å bli med noe særlig bedre gruppe der enn du ble (og jeg) krever ganske mye og trolig mer enn hva som er realistisk med timene du bruker..
|
|
|
[Re: Kriss]
18/12/2014 11:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg driter i om det er i3 eller i4, men prøver å gjøre øktene best mulig. Best mulig for meg er høyest mulig intensitet på gitt antall drag. 3x20 er 3 20 minuttere hardest mulig (lik watt eller like langt opp bakken)
Dette synes jeg er en genial tilnærming. Pulsklokka mi viser også at jeg kjører hardere om jeg gjør det sånn. Er veldig lett når utgangspunktet er: Jeg tror jeg kan sykel dagens økt på x effekt også sykler man bare. En del andre innspill har og gjort det til at jeg ikke er så redd for å bomme (Blir jeg sliten har økta hatt en effekt uansett.).
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/12/2014 11:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde jeg forbedret o2-opptaket mitt pt med 40% hadde jeg vært å vaka rundt Dæhlie sitt nivå.
Mener jeg las et sted at du hadde målt 55, noe jeg vil kalle en ganske dårlig trent mosjonist.. 40% opp blir da 77 som absolutt bør være realistisk, og fortsatt et hav unna Dæhlie.. 67 i november i år  55 i fjor. Økninga fikk jeg altså med 276 timer i sone 1, samme vekt. Har du noen formening om hva du hadde når du la opp som aktiv skiløper?
Redigert av sveinaa; 18/12/2014 11:20.
|
|
|
[Re: JayTe]
18/12/2014 11:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
67 i november i år  55 i fjor. Økninga fikk jeg altså med 276 timer i sone 1, samme vekt. Så du trente ikke hardt på september og oktober i år likevel? Joda, begynte i september, og det var vel nesten det jeg hadde av hardt utover noen få ritt 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/12/2014 11:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde jeg forbedret o2-opptaket mitt pt med 40% hadde jeg vært å vaka rundt Dæhlie sitt nivå.
Mener jeg las et sted at du hadde målt 55, noe jeg vil kalle en ganske dårlig trent mosjonist.. 40% opp blir da 77 som absolutt bør være realistisk, og fortsatt et hav unna Dæhlie.. 67 i november i år  55 i fjor. Økninga fikk jeg altså med 276 timer i sone 1, samme vekt. Har du noen formening om hva du hadde når du la opp som aktiv skiløper? Hadde rundt 60, da veide jeg også 3kg mindre enn jeg gjør nå. Hadde nok en del høyere enn det på mitt beste, det siste, kanskje to siste årene, var preget av lite motivasjon og problemer med korsryggen.
Redigert av Hoaas; 18/12/2014 11:30.
|
|
|
18/12/2014 11:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mener jeg las et sted at du hadde målt 55, noe jeg vil kalle en ganske dårlig trent mosjonist.. 40% opp blir da 77 som absolutt bør være realistisk, og fortsatt et hav unna Dæhlie.. 67 i november i år  55 i fjor. Økninga fikk jeg altså med 276 timer i sone 1, samme vekt. Da har du jo begynt da.. Som jeg sa, utgangspunktet var såpass dårlig at 40% fint var mulig. Du er over halvveis til 40% målet som bør være veldig realistisk.. De fleste skjønner hva jeg mener, for å greie 40% så må utgangspunktet være dårlig, men ser fortsatt ut til at du ønsker og misforstå.. Når jeg målte 55 hadde jeg sykla i ett år, med mye sone 3 og sone 4, trente totalt rundt 200-250 timer, ca 80% av øktene var harde. Så trente jeg altså 92% i sone 1 og fikk et sprang fra 55 til 67. Det var det jeg ville poengtere.
|
|
|
18/12/2014 11:39
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noe av det viktigste man kan og bør gjøre, synes jeg, er å finne et opplegg man har trua på og tørre å stå ved det gjennom en hel sesong inkl. oppkjøring. Hvis man vet hva man har gjort er det mye lettere å endre på opplegget til neste sesong. Prøver man først det ene, så det andre, det tredje, osv., vet man jo ikke hva som har funket/ikke funket, eller om det er den salige miksen som har gjort underverker.
Jeg kjører nå mine I3-økter og kommer til å fortsette med det, med en (planlagt for lenge siden) endring fra januar. Jeg vet hva som funka i fjor, og jeg vet hva som ikke funka i fjor. Jeg tror jeg vet hva som skal til for å rette på det, og det skal jeg prøve å gjennomføre. Så får jeg se om det funker eller ikke. Min erfaring med I3 er at det har gitt meg et brukbart løft. Kan hende hadde en miks av I3/4 gjort det samme. Kanskje hadde ren I4 vært bedre. Hva vet jeg. Jeg ser at andre gjør andre ting enn meg, og det er interessant å lese om ulike opplegg. Det blir også interessant å høre om erfaringer gjennom sesongen. Slik kan man lære av hverandre.
Jeg synes diskusjonen stort sett er god, men innimellom kommer det noen merkelige ting. Som f.eks. at om man trener I3 gjør man ting unødvendig komplisert, man er overdrevent fokusert, man kommer til å trene feil, man lytter ikke til kroppen, og det beste: Man blir ikke sliten. Bullshit. Når jeg ser på enkelte opplegg som skisseres her med miks av sone ditt og datt og X minutter i X sone + X minutter i en annen sone, periodisert over 4+1+4+1 uker og så videre og så videre så lurer jeg på hva som er så innmari mye enklere med det.
Det er stor forskjell på folk i denne tråden, både når det gjelder alder, ambisjoner, hva vi sykler (maraton, rundbane, landevei), hvor mye vi trener og hva i livet som er med på å utgjøre totalbelastningen. Jeg har gått i fella å gi råd til folk om trening selv om jeg ikke aner om de sykler terreng eller landevei, eller om de har 4 eller 10 timer til rådighet i uka. Jeg synes det også kan være vanskelig å "sortere" rådene som gis; hva tar rådgiveren utgangspunkt i? Det har kommet mange tips og råd så langt, og de fleste ser jeg på som fornuftige selv om det ikke passer inn i mitt regime. Jeg synes det er veldig interessant å lese om erfaringene til gutta krutt som kjører fort, men jeg kunne ikke trent på samme måte. Først og fremst fordi jeg bare har en brøkdel av tida til rådighet.
Gi meg et opplegg som krever 3 timers innsats i uka gjennom vinteren som er bedre enn det jeg gjør i dag, så skal jeg vurdere det. Jeg tror du gjør veldig mye riktig og er vel derfor du har hatt bra fremgang med forholdsvis lite timer.. Jeg driter i om det er i3 eller i4, men prøver å gjøre øktene best mulig. Best mulig for meg er høyest mulig intensitet på gitt antall drag. 3x20 er 3 20 minuttere hardest mulig (lik watt eller like langt opp bakken) Samme ser det ut som du gjør, kjører du 3x20 så kjører du omtrent maks watt av det du greier å holde i 60 min. Er omtrent så hardt som det kan bli det, så klart det funker! Jeg velger å kjøre en del kortere også f.eks 4x5 eller 5x6, men etter samme mal, så høy watt jeg greier å gjennomføre på. De fleste som sverger til skikkelig hard trening blir bedre, så jeg skjønner at du sykler ganske fort etter hvert.. Syns kanskje du har vel strenge krav til deg selv noen ganger som f.eks. Klatrerittet der du var skuffa, men å greie å bli med noe særlig bedre gruppe der enn du ble (og jeg) krever ganske mye og trolig mer enn hva som er realistisk med timene du bruker.. Jeg skjønner ikke hvordan dette er så forskjellig fra det jeg gjør, som du ikke synes er bra? Eller har jeg misforstått her også? 
|
|
|
18/12/2014 11:40
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Når jeg målte 55 hadde jeg sykla i ett år, med mye sone 3 og sone 4, trente totalt rundt 200-250 timer, ca 80% av øktene var harde. Så trente jeg altså 92% i sone 1 og fikk et sprang fra 55 til 67. Det var det jeg ville poengtere.
Dette gir jo ingen mening for oss andre. Du hadde 55 når du hadde feiltrent et helt år, og du hadde 67 etter du hadde kjørt et knallhardt regime i 2-3 måneder. Det eneste som kunne vært interessant, er hva du hadde i august!
Redigert av JayTe; 18/12/2014 11:42.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
18/12/2014 11:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter hva jeg har forstått så har jeg jo trent helt riktig det første året, i alle fall om man skal tro det som skrives her inne. En trener jeg har snakket med mener også at om man trener 5 timer i uka bør 4 av disse være "harde". Så kan du forklare hva du mener med at jeg feiltrente?
Knallhardt og knallhardt, hadde vel 1 mnd +\- med litt testing av bein, løping og annen moro. Så du tror at jeg økte vo2maks fra 55 til 67 fra 10. september til 17. november, og at den rolige treninga ikke hadde noe påvirkning?
Hva jeg hadde i august må jo gudene vite, for da testa jeg meg ikke.
Redigert av Hoaas; 18/12/2014 11:48.
|
|
|
18/12/2014 11:50
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Ahhh, sorry. Du skrev øktene, ikke 80% av tiden. My bad!
|
|
|
18/12/2014 11:53
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke hvordan dette er så forskjellig fra det jeg gjør, som du ikke synes er bra? Eller har jeg misforstått her også? Har jeg sagt at du ikke trener bra? Hvis du ønsker at denne tråden skal bli lang så er det fint om du slutter å tillegge oss meninger..
|
|
|
18/12/2014 11:55
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Knallhardt og knallhardt, hadde vel 1 mnd +\- med litt testing av bein, løping og annen moro. Så du tror at jeg økte vo2maks fra 55 til 67 fra 10. september til 17. november, og at den rolige treninga ikke hadde noe påvirkning?
Du leser bare det du vil du. Er ikke det jeg sier. Men at forandringen i opplegg har hatt innvirkning er jeg skråsikker på. Derfor er det eneste som hadde vært morro å vite, er hva du hadde i august. Så vidt jeg husker, sto FTP din nesten stille i "sone 1-perioden". Det antyder jo ikke akkurat at vo2max hadde skutt i taket i samme tidsrom
|
|
|
18/12/2014 13:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var et spørsmål til deg, derfor jeg hadde et spørsmålstegn bak. Det kunne virke som det var det du mente, men så skrev du etterpå at du hadde lest feil. Når jeg spør så er det for å få avkreftet eller bekreftet det jeg spør om, tillegger ikke meninger.
Nei jeg ble overrasket over resultatet jeg også. Hadde en rer på begge testene som tilsa at jeg fikk tatt meg ut begge gangene.
Broren min hadde litt motsatte resultater. Vo2maks stod stille, ftp økt fra 250 til 290. Vi hadde trent ganske ulikt også. Jeg i hovedsak rolig, han i hovedsak hardt, sweetspot osv.
Redigert av Hoaas; 18/12/2014 13:24.
|
|
|
18/12/2014 13:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Broren min hadde litt motsatte resultater. Vo2maks stod stille, ftp økt fra 250 til 290. Vi hadde trent ganske ulikt også. Jeg i hovedsak rolig, han i hovedsak hardt, sweetspot osv.
Her har du jo en kjempe mulighet for førstehånds informasjon på et opplegg som virker med tanke på å øke FTP. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned sammen med broren din og evaluert hans opplegg og sett hva som evt. kunne vært endret til det bedre. Dette ville jeg gjort uavhengig av om jeg skulle trent på den ene eller andre måten i år. En interessant spørsmålsstilling for meg hadde vært om man kunne endret noe uten at man valgte bort mye terskel (FTP) og samtidig fikk litt mer igjen på O2.
|
|
|
18/12/2014 14:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her har du jo en kjempe mulighet for førstehånds informasjon på et opplegg som virker med tanke på å øke FTP. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned sammen med broren din og evaluert hans opplegg og sett hva som evt. kunne vært endret til det bedre. Dette ville jeg gjort uavhengig av om jeg skulle trent på den ene eller andre måten i år. En interessant spørsmålsstilling for meg hadde vært om man kunne endret noe uten at man valgte bort mye terskel (FTP) og samtidig fikk litt mer igjen på O2. Har nok ikke trekt treningsplanen mitt _rett_ ut fra "Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?" tråden på Terrengsykkel.no  Vi er 3 søsken som trener alt fra 300 til 1100 timer, så vi diskuterer mye og deler erfaringer. Hans opplegg så vi på i høst, før jeg satte opp mitt eget med litt inspirasjon fra denne tråden, hans opplegg og egen erfaring på egen kropp. Ja det er jaggu et godt spørsmål. Han la om treninga litt i høst, med noen lengre sone 3 drag i opplegget. Han jobba 1 år for å øke fra 250 til 290, med lengre sone 3 drag økte han fra 290 til 304 på et par mnder. Men hvorfor han ikke får opp vo2maks vites ikke, det eneste som faller meg inn måtte vært mer mengde i sone 1, siden han allerede har hatt mye trening i i3/i4. Det kan ha vært han hadde en forferdelig dag på jobb ved siste test, så jeg er spent på testen over nyåret. Motormessig (ml/min) har vi omtrent samme, men jeg veier 6kg mindre.
|
|
|
[Re: grr]
18/12/2014 14:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne var jo interessant: http://www.dn.no/dnaktiv/2011/10/07/mosjonist-hadde-nesten-like-hoyt-o2opptak-som-bjorgenKanskje er det det at noen trener for mye hardt som gjør at man stagnerer..mener ikke overtrening, men mener at man da ikke oppnår kvalitet på intervalløktene. Aamodt kjørte 2 intervaller i uka, resten rolig.
|
|
|
18/12/2014 14:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bjørgen og Johaug har nok testa 80 tenker jeg så spørs hva man legger i "nesten like høyt"..
- "Jeg trente bra hele vinteren og på vårparten, og ble veldig overrasket over den solide framgangen." Når man føler man har trent bra så har man gjerne det så framgang bør ikke være så overraskende.. Det var stor fremgang, men kanskje vekta gikk ned en del i samme perioden og forklarer litt av det store spranget? Hun trener vel egentlig veldig tradisjonelt så det eneste overraskende her var størrelsen på fremgangen, men siden det ikke står noe om hvordan hun trente før første test sier ikke denne artikkelen noe særlig annet enn at det hjelper å trene og at hun kanskje har gode gener..
Og ja, helt sikkert veldig mange som trener for mye hardt og stagnerer på grunn av det.
Redigert av Kriss; 18/12/2014 14:47.
|
|
|
18/12/2014 14:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur kan du dra den slutsatsen (eller komma på den ideen) av den artikeln? Min slutsats är iallafall att hon är en supertalang* och det var det som i första hand gav det bra resultatet. Så väldigt kontroversiel är ju inte träningen heller. 500 timmar och 100 hardökter om året.
*Om man efter kort tids träning kommer opp i samma nivå som de bästa så måste det handla om bra talang. (jag tror bara inte att den norska kvinne eliten är feltrent).
|
|
|
18/12/2014 14:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bjørgen og Johaug har nok testa 80 tenker jeg så spørs hva man legger i "nesten like høyt"..
Nu är de ju inte väldigt öppna med testerna men i samband med att kalla för en del år sedan testade högt så har jag för mig att det på henne och björgen var fråga om 72-73 eller något liknande. Nu tror jag Björgen är bättre form än då och Johaug borde väl testa högre än henne men 80 tycker jag låter högt.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/12/2014 14:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
" Må trene riktig Han mener riktig trening er det eneste som hjelper på O2-opptaket.
- Dette sier mye om hvor påvirkelig kondisjonen vår er. Men man må trene riktig og ikke overdrive. Dette er en egenskap vi ser hos stjernene: De treffer på trening og får framgang, mens andre sliter år etter år og ligger på samme O2-nivå."
Om man overdriver treninga, så er det jo enten at man trener for mye eller for hardt, er det ikke?
|
|
|
18/12/2014 14:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fra å kjøre sitt første ritt i 2010 eller noe, til å kjøre VM maraton i 2013, så kan man vel kanskje si at Aamodt sannsynligvis har et talent for å sykle?
|
|
|
18/12/2014 14:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hun har i alle fall en kropp som responderer enormt på trening 
|
|
|
18/12/2014 14:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En del förskning visar ju också att endel inte kan träna opp sin VO2max och att hur lätt man har för att träna opp den varierar.
Men ok, om man bara ser på vad han säger så stämmer din slutsats. Det jag mest tänkte på var att man inte kan dra några slutsatser från exempel personen som på många sett verkar vara extrem.
Det är ju så otroligt vansklig/omöjligt att bestämma vad som handlar om gener och vad som handlar om bra träning och det du siterar tror jag i många fall kan vara fel slutsats. Folk tränar rimeligt bra men får inte så stor framgång ändå.
|
|
|
18/12/2014 15:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
" Må trene riktig Han mener riktig trening er det eneste som hjelper på O2-opptaket.
- Dette sier mye om hvor påvirkelig kondisjonen vår er. Men man må trene riktig og ikke overdrive. Dette er en egenskap vi ser hos stjernene: De treffer på trening og får framgang, mens andre sliter år etter år og ligger på samme O2-nivå."
Om man overdriver treninga, så er det jo enten at man trener for mye eller for hardt, er det ikke? Det er her du ikke må tolke. Et intervju vil aldri kunne reflektere et komplekst spørsmål. Ihvertfall ikke om man leser litt mellom linjene også. Kanskje til og med journalisten har stilt et ledende spørsmål. Se heller det positive fra mosjonistens ståsted. Han er overrasket over hvor mange mosjonister som tester bra 
|
|
|
18/12/2014 15:07
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är de ju inte väldigt öppna med testerna men i samband med att kalla för en del år sedan testade högt så har jag för mig att det på henne och björgen var fråga om 72-73 eller något liknande. Nu tror jag Björgen är bättre form än då och Johaug borde väl testa högre än henne men 80 tycker jag låter högt. Ingrid Kristiansen sier vel at hun hadde omkring 80, og med tanke på hva "noen jeg kjenner" har testa syns jeg ikke 80 høres høyt ut på Bjørgen og Johaug. Weng sa vel også at hun hadde gått ned til 74 et sted.. Men de vil ikke ha fokus på de testene og derfor er det stille rundt det..
|
|
|
18/12/2014 15:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm#Enligt den listan som överenstämmer (gamla värden på björgen) med det jag huskade så är 80 möjligt för iallafall johaug men ingrid kristiansen har bara 71.2 och det verkar vara det värdet man hittar om man söker på internet.
|
|
|
18/12/2014 15:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En del förskning visar ju också att endel inte kan träna opp sin VO2max och att hur lätt man har för att träna opp den varierar.
Men ok, om man bara ser på vad han säger så stämmer din slutsats. Det jag mest tänkte på var att man inte kan dra några slutsatser från exempel personen som på många sett verkar vara extrem.
Det är ju så otroligt vansklig/omöjligt att bestämma vad som handlar om gener och vad som handlar om bra träning och det du siterar tror jag i många fall kan vara fel slutsats. Folk tränar rimeligt bra men får inte så stor framgång ändå. Helt sikkert genetiske forskjeller her, men mange vil nok, selv med et lavt genetisk tak, kunne øke noe på VO2max om man ikke har trent mye gjennom et helt liv (de færreste har fått max O2 ved å ligge på sofaen.). Løper man knallharde intervaller i motbakke med 5x3 eller 4x4 så vil man uansett få en eller annen effekt om man presser seg opp mot 95-96 av HFmax (Så min påstand er at økten gir noe tilbake selv om VO2max ikke øker.).
|
|
|
18/12/2014 15:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm#Enligt den listan som överenstämmer (gamla värden på björgen) med det jag huskade så är 80 möjligt för iallafall johaug men ingrid kristiansen har bara 71.2 och det verkar vara det värdet man hittar om man söker på internet. Har sett den tabellen, men den er både utdatert og feil er jeg redd.. Her sier hun selv at hun hadde omkring 80. "Referanseverdiene til intensiteten fikk jeg målt i testlabben ved Toppidrettssenteret. Jeg hadde en maks O2 på omkring 80, noe som er høyt for kvinner." http://www.ingridkristiansen.com/2012/09/27/maks-o2-sensasjonen/Weng sier at det er så som så med o2 opptaket her og at hun har gått ned til 74: http://www.nrk.no/sport/weng-har-darligere-kondis-1.11189681Og hun har aldri matcha Johaug og Bjørgen på tester, så da er vi nok rundt 80, Johaug tror jeg er over også..
|
|
|
18/12/2014 15:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annan sak är ju också att jag tror att VO2max är relativt enkelt att måla men det finns ju också en del osäkerheter i den testen. Att väldigt många på den listan är norska utövare som testades 2005 är ju suspekt och jag har för mig att de testerna anses felaktiga eller iallafall osäkra.
|
|
|
|
|